casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

721 items

   

GOETHES ERBEN
Voor Goethes Erben is het belangrijk dat de toeschouwer emotioneel geraakt wordt en betrokken is
12/02/2015, Benny CALUWE
 Bookmark and Share

12/02/2015 : GOETHES ERBEN - Voor Goethes Erben is het belangrijk dat de toeschouwer emotioneel geraakt wordt en betrokken is
12/02/2015 : GOETHES ERBEN - Voor Goethes Erben is het belangrijk dat de toeschouwer emotioneel geraakt wordt en betrokken is
12/02/2015 : GOETHES ERBEN - Voor Goethes Erben is het belangrijk dat de toeschouwer emotioneel geraakt wordt en betrokken is
12/02/2015 : GOETHES ERBEN - Voor Goethes Erben is het belangrijk dat de toeschouwer emotioneel geraakt wordt en betrokken is
12/02/2015 : GOETHES ERBEN - Voor Goethes Erben is het belangrijk dat de toeschouwer emotioneel geraakt wordt en betrokken is
De verrijzenis van Goethes Erben en het optreden op het Black Easter festival waren meer dan voldoende redenen om Oswald Henke uit te nodig om te praten over het verleden, het heden en de toekomst.

We zijn erg blij dat het Goethes Erben-project weer geactiveerd is. Wat was eigenlijk de reden om het zo lang in de wachtrij te plaatsen?

Toen Mindy en ikzelf besloten om Goethes Erben te stoppen, was dat eigenlijk alleen maar omdat we niets meer te vertellen hadden, omdat we niets meer wilden realiseren in de vorm van dit muziektheater.

Waarom besloot je om de band weer nieuw leven in te blazen? Was het op vraag van de fans?

Als gevolg van diverse omstandigheden voelde ik nu weer de behoefte om te werken aan een nieuw muziekstuk. Tijdens de twee optredens van "Rückkehr ins Niemandsland 2014" heb ik opnieuw enorm genoten van het plezier om een complexe dramaturgie uit te werken in de vorm van muziektheater. Deels door enkele recente negatieve ervaringen in mijn leven had ik de behoefte om opnieuw iets te ontwikkelen in een sterkere complexiteit dan enkel en alleen maar muziek, en zo ben ik begonnen met het schrijven van “MENSCHENSTILLE”. Om de nieuw gecreëerde band te laten wennen, met de nodige interactiviteit, heb ik besloten om enkele optredens en festivals in te lassen om zo ervaring op te doen. In tegenstelling tot de twee uitvoeringen van “MENSCHENSTILLE” in Bayreuth in oktober, zullen we ook oudere nummers spelen op de concerten in Berlijn, Antwerpen, Leipzig, Keulen en Bayreuth (juli). Goethes Erben zal tijdens de eerste drie concerten uit 10 muzikanten bestaan, en vanaf juli zal daar ook nog een achtkoppig dansensemble bijkomen, dat overigens ook in het dramaturgische concept van “MENSCHENSTILLE” past. Naast deze uitgebreide band en mezelf zullen er ook verschillende spreekrollen gedurende de voorstellingen van “MENSCHENSTILLE” zijn.

Wat is er intussen met Mindy Kumbalek gebeurd? Is er nog een kans dat ze terugkomt?

Mindy en ik hebben samen besloten om Goethes Erben te pauzeren. In voorbereiding op de verjaardagsconcerten in 2014 heb ik haar gevraagd of ze weer mee op de bühne wil staan, maar haar interesses zijn geëvolueerd en ze heeft niet meer de behoefte om muziek te maken. Daarom heb ik ook besloten om voort te werken zonder haar, maar met zowel gastmuzikanten uit het verleden van Goethes Erben, als met nieuwe leden. En of Mindy ooit nog terugkomt? Ik verwacht het niet, maar je wet nooit, het leven zit vol verrassingen en alles is mogelijk.

Op het einde van 2014 heb je “Weg zurück” uitgebracht, een samenwerking met Sara Noxx. Hoe was het om met haar samen te werken?

Sara Noxx vroeg me of ik geïnteresseerd was om een duet met haar te doen. Daarop heb ik ja gezegd, waarop zij me een demoversie van “Weg Zurück” bezorgde. Daaraan heb ik voortgewerkt, samen met Tobias Schäfer, die deel uitmaakt van het nieuwe Goethes Erben-ensemble, en met wie ik eerder al heb samengewerkt in mijn band Henke. We hebben additionele arrangementen geschreven en ik heb ook diverse tekstuele wijzigingen doorgevoerd. Het resultaat is te horen op de Sara Noxx-ep "Weg zurück". Het was een vlotte samenwerking, met veel plezier aan gewerkt en waarschijnlijk volgt er dit jaar nog wel een andere samenwerking, misschien zelfs tijdens het Goethes Erben optreden op WGT.

Terug naar het verleden. Ik las ergens dat Bruno Kramm en Stefan Ackermann van Das Ich betrokken waren in de beginperiode van Goethes Erben. Licht dat eens toe.

Wel, ik heb Bruno en Stefan leren kennen in de Danse Macabre-studios toen ik er “Nightmare home” met “Le Coup Sauvage” opnam. In die tijd speelde ik keyboards in die band en zo heb ik Das Ich dan ook leren kennen. Ik had een demotape van “Der Spiegel” en aangezien zowel Bruno als Stefan daar erg enthousiast over waren, nodigden ze me uit om het stuk met Peter Seipt in de studio op te nemen, samen met "The End of 1989". Maar aangezien Peter Seipt vervolgens de band verliet, heb ik “Der Weg” en “Stumme Zeugen” samen met Bruno opgenomen. Maar ook aan die samenwerking kwam een einde en we kozen beiden voor ons eigen artistieke pad.

In de vroege jaren negentig was Goethes Erben samen met Das Ich, Relatives Menschsein, Sopor Aeternus en Lacrimosa een van de voornaamste Neue Deutsche Todeskunst projecten. Sindsdien is de gothic-scène echter enorm gewijzigd. Hoe ervaar je dat zelf?

De gothscène uit de jaren 90 is niet meer. Het was een kleine scene, er waren in die tijd nog geen aparte dansafdelingen in de clubs. Er werd in één club gedanst op klassiekers uit de jaren tachtig, maar ook gothicrock, Batcave, middeleeuwse muziek , EBM... alles kwam aan bod. In die tijd was er geen opsplitsing van de genres in de clubscène. De zwarte scène was een jongerencultuur die uitgroeide tot een subcultuur. Tegenwoordig zijn er geen jongerenculturen meer, waarschijnlijk omdat een identificatie met een bepaalde scène niet meer van deze tijd is. In die tijd waren de clubs, concerten en festivals eerder kleinschalig. Niemand wilde zijn muziek in de hitlijsten of dat er buiten de scène over werd gesproken. Maar dan begonnen bands te tekenen bij grote labels om meer mensen te bereiken. Daartoe moesten echter veel bands hun essentie verloochenen. Goethes Erben, ook al hebben we wel enig succes gekend, was nooit interessant voor de grote labels, vooral niet wegens onze specifieke muziek en onderwerpen. Bovendien kan je met muziektheater geen massa entertainen, alleen wat fans bereiken en die inspireren, en die zich dan ook kunnen identificeren met wat wij artistiek en muzikaal deden en doen. Zo hebben we dus nooit het grote publiek aangetrokken, maar we hebben intussen wel zeer loyale fans die soms honderden kilometers reizen om een nieuw muziektheater stuk van Goethes Erben mee te maken, vooral omdat “MENSCHENSTILLE” door de complexe podiumconstructie en uitgebreide band niet gefinancierd kan worden om op toer te gaan

Oswald, is het correct dat je ooit als verpleger hebt gewerkt in een psychiatrisch ziekenhuis? Heeft dat invloed gehad op je composities?

Als onderdeel van mijn opleiding als verpleger heb ik inderdaad een zestal maanden in een psychiatrisch ziekenhuis gewerkt. Het nummer “5 Jahre” dateert uit die tijd. De donkere kant van ons bestaan heeft me altijd artistiek geïnspireerd. Ik componeer en schrijf als ik me niet goed voel, het kalmeert mijn gedachten en het is de bron van het slechte dat ik op dat moment heb ervaren. Bovendien schrijf ik alleen als ik iets te zeggen heb, en niet om aan een contract met een platenlabel te voldoen.

Je hebt niet alleen gezongen over de grote verlangens en Weltschmerz, maar je bekritiseert ook de samenleving. Maatschappijkritiek heeft ooit een voorname rol gespeeld in muziek, maar nu lijkt ze me een veel lagere prioriteit te zijn. Voel je dat zelf ook zo aan? En betreur je dat? Zijn bands misschien te voorzichtig geworden en durven ze geen maatschappijkritiek meer uiten uit angst om hun fans tegen de borst te stoten?

Vele bands zijn tegenwoordig erg omzichtig met het innemen van standpunten, net om geen schare fans te verliezen. Ikzelf heb me daar echter nooit iets van aangetrokken. Ik zeg wat ik denk en als dat dan niet populair is, tjsa, dan is dat maar zo. Als ik fans verlies wegens mijn eigen standpunten en uitspraken, dan spijt me dat niet, waarschijnlijk omdat ze allicht nooit hebben begrepen wat ik met Goethes Erben doe. Het doel is altijd geweest om een blik op de wereld te werpen, en dan vooral het duister kantje ervan. De muziek van Goethes Erben doet pijn, doch alleen om die duistere kant beter te begrijpen en nadien met een beter gevoel te kunnen eindigen. Voor mij heeft het er altijd om gedraaid die gevoelens muzikaal te vertalen en zo mensen te bereiken en te raken. We zijn niet alleen met onze gedachten en onze pijn, ook anderen denken en voelen het zo. We zijn allemaal verschillend, maar niet alleen. Tijdens een Goethes Erben-concert mag er dan ook al eens gehuild worden en de emoties mogen de vrij loop worden gelaten, wat je allicht niet op een EBM-optreden zal meemaken. Maar voor Goethes Erben is het belangrijk dat de toeschouwer emotioneel geraakt wordt en betrokken is. Het is belangrijk om met je eigen gedachten de wereld een beetje beter te maken, onder meer door kritisch te observeren en te ageren op de dingen die niet OK zijn. Alleen dan kan je veranderen en groeien.

Een opmerking die ik wel enkele keren heb gehoord is dat Goethes Erben een theatraal totaalspektakel is, en dat de albums, zeker de meer minimalistische uit de beginperiode, dat minder sterk uitdragen. Je latere opnames hebben vaak een rijkere bezetting en meer instrumentatie. Heb je geen plannen om deze oudere nummers te voorzien van nieuwe arrangementen?

Op de dvd "Rückkehr ins Niemandsland 2014" hebben we heel wat oudere nummers voorzien van een nieuw arrangement. Momenteel denk ik echter helemaal niet aan het opnemen van een nieuw album. Misschien dat ik af en toe een los nummer zal uitbrengen om de interesse in het nieuwe muziektheater een stuk aan te wakkeren.

Terug naar je nieuwe project “MENSCHENSTILLE”. Zal er ook een cd van uitgebracht worden?

Dat album is nog niet opgenomen en dat zal ook niet gebeuren, net omdat muziektheater naast de muziek ook het visuele aspect nodig heeft en zodoende niet op cd kan worden gezet. Maar we zullen wel trachten om “MENSCHENSTILLE” te documenteren. De live-optredens zullen opnieuw worden gefilmd en uitgebracht op dvd.

Ga je die dvd met crowdfundig subsidiëren zoals je dat hebt gedaan met het laatste Henke-album?

Neen, maar er zal dus wel gewoon een dvd volgen als de opnames, met name de kwaliteit ervan dat rechtvaardigt. Een definitief antwoord of de dvd er dus daadwerkelijk komt, kan ik je pas na de optredens zelf geven, maar we hebben wel degelijk de intentie om deze dvd uit te brengen. De bezoekers van “MENSCHENSTILLE” zullen echter veel intenser de thema’s van dat theaterstuk kunnen ervaren: de levensmoeheid en het ontbreken van levenskracht…

Kan je ons meer vertellen over de inhoud van het nieuwe theaterstuk “MENSCHENSTILLE”?

“MENSCHENSTILLE” gaat over een man die zijn geloof in het leven heeft verloren, die in een depressie terechtkomt en zo tot zelfmoord wordt gedreven. Maar misschien vindt hij de kracht om aan deze depressie te ontsnappen. Het is een erg duister stuk, met zeer veel tekst en uiteenlopende muziek, van delicate kamermuziek over elektronische muziek tot hele intense gitaarpartijen. Naast mezelf zijn er nog enkele gesproken rollen voor andere acteurs. Er zal dans, monoloog, drama en muziek zijn, en dat op een speciaal podium dat door de houtkunstenaar Remo Sorge is ontworpen. Carsta Köhler creëert de kostuums voor al die speciale karakters, die samen in een oud huis wachten, hopend om hun leven weer voort te kunnen zetten…

Sonja Kraushofer (L’Âme Immortelle) zal, net zoals bij de verjaardagsconcerten in 2104, keyboards spelen en ook zingen tijdens je shows in 2015? Moeten we ze als gastmuzikante zien of heeft ze een meer permanente rol binnen Goethes Erben?

Ik heb zeker de intentie om met het huidige ensemble nog veel langer op te treden, en dat houdt dan ook in dat Sonja Kraushofer meedoet. Maar ik ben op een leeftijd gekomen waarop ik geen plannen meer maak voor de verre toekomst. De liveplannen van Goethes Erben stoppen momenteel dan ook met het laatste festival op 25 december 2015 in Chemnitz, het Dark Storm Festival. Voor 2016 zijn er momenteel geen plannen.

Op je website vermeld je dat er 8 mensen zitten in je 2015 live-band. Zal dat ook zo zijn in Antwerpen? Zijn er extra mensen bij? Of dansers?

In Antwerpen zal de band een tienkoppig ensemble zijn: Oswald Henke - zang, Susanne Reinhardt - viool, Markus Köstner - drums & percussie, Cornelius Sturm - bass gitaar, Frank Zeutschel - gitaar, Tobias Schäfer - keyboards, Sonja Kraushofer - zang & electrische piano, Sue Ferres - viool & nycelharpa, Martin Höfert - cello, Jule Klimpel – zang. Voor onze dansers is in Antwerpen het podium iets te klein, dus moeten we die thuislaten (net zoals ook in Berlijn en Leipzig).

Het laatste woord is aan jou…

Ik ben enorm blij om terug te keren naar België. Met Goethes Erben hebben we daar in het verleden enkele van onze fijnste optredens gegeven.

Hartelijk dank voor je tijd en dit interview !!

Benny Caluwe

Vertaling: William Liénard

www.goetheserben.de

​www.blackeaster.be

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : Jubel en juich! Then Comes Silence kondigt nieuw album aan!

Veel te onderschat, tenminste dat is mijn oordeel over deze Zweedse Then Comes Silence, die met “Machine” een nieuw album aankondigt, dat vooraf wordt gegaan door de single ”We Lose The Night”, waarmee u via onderstaande clip kunt kennismaken. Voor Europa staat SPV in voor deze release. Op 25 april speelt Then Comes ...

lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : “Quasar” is de naam van de nieuwe van Ataraxia

De lente klopt al aardig op de deur, al zult u nog een beetje geduld moeten hebben vóór de nieuwe Ataraxia - die zowel digitaal als fysiek in een digipak en op vinyl verschijnt én als hard cover digibook gelimiteerd op 400 exemplaren - uw muziekverzameling kan aanvullen. Mysterieus als vanouds, maar opgebouwd rond een ...

lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : 14 maart E-Tropolis Festival in Oberhausen

Voor de grotere festivals moet u af en toe ook een keertje bij de oosterburen naar binnen kijken. Traditiegetrouw vindt in de late winter het E-Tropolis Festival plaats, dit jaar op zaterdag 14 maart met in een glansrol (headliner) onze eigenste Front 242. Plaats van het gebeuren: de Turbinenhalle in Oberhausen (niet zo heel ver weg van ...

lees meer...
NIEUWS 15/02/2020 : Jesus And Mary Chain brengt 'Darklands' integraal in de AB

The Jesus And Mary Chain zijn rzanedsnel bekend geworden, midden in de jaren 80. Hun debuut 'Psychocandy' werd onmiddelijk een succes. De muziek is dan ook zeer aanstekelijk. Een paar eenvoudige akkoorde overstemd door noise en feedback, en daarachter zeemzoete melodiën en weemoedige teksten. Het succes kende evenwel ook een weerzijde. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sons Of Alpha Centauri - Buried Memories (vinyl)

Om meteen met de deur in huis te vallen: ik ben eigenlijk helemaal niet zo’n fan van remixen of remix albums. Ik vind ze eigenlijk enkel interessant als er echt iets origineels wordt gedaan met het bronmateriaal en dat is globaal genomen veel te weinig het geval. Onder de weinige artiesten die daar wel in slagen, reken ik Rummelsnuff ...

lees meer...
CD BESPREKING : Spank The Nun - Initial Decay Control

Ebm / industrial uit Dallas, Amerika. Deze Spank The Nun waagt via het New Dark Ages promo agentschap ook zijn kans bij ons en dan moet gezegd dat de labeling toch een beetje misleidend kan zijn. Uiteraard is dit electro, monotone en droge beats maar naar m.i. meestal met iets te weinig tempo om onder de ebm vlag te kunnen varen, al kunt ...

lees meer...
CD BESPREKING : Feu Follet - Le Champ Des Morts

Een nieuw eenmansproject uit Nancy, Frans-Lotharingen, dat is Feu Follet. Alban Blaising heet de man achter Feu Follet. Hij maakt in eerste instantie een soort synthwave of coldwave, maar er zitten ook duidelijke invloeden in van atmosferische shoegaze en post-rock. New Order meets Mogwai en Slowdive? Zoiets… M83 is ook nog een deftige ...

lees meer...
NIEUWS 10/02/2020 : Spits uw antennes voor AntennA.

De term experimentele muziek is een vlag die vele ladingen dekt. De kans dat u binnen deze weelderige wildgroei de bomen door het bos niet meer ziet, is dan ook niet gering. Gelukkig bestaan er dan evenementen zoals het AntennA Festival alwaar men ons laat kennismaken met een uitgebreide staalkaart van wat je onder de noemer experimentele ...

lees meer...
CD BESPREKING : Netherworld - Algida Bellezza

Plaatsen die de mens vergeten is, ijzige landschappen, bloemenvelden die eeuwig met ijs bedekt zijn, ijsbergen die tegen elkaar opbotsen. Glacial Movements is een label dat ontstaan is om deze gedachten en beelden door geluid te beschrijven en te verspreiden. Dat je dan genregewijs al snel bij dark ambient en drone uitkomt, zal menig lezer ...

lees meer...
CD BESPREKING : Espen Sommer Eide - The Waves

Als 15-jarige was ik in de platenzaak geïntrigeerd door het werkje Slaapkamers Met Slagroom van Sonic Youth. Hoewel ik me enorm afvroeg hoe dit wil zou mogen klinken, mijn kennis betreffende experimentele muziek was in die tijd nog maar povertjes, heb ik het toen nooit durven kopen. Het platenbudget was beperkt, in tegenstelling tot mijn ...

lees meer...
FOTO'S : Fďx8:Sëd8 - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Grausame Töchter - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Lapis Exilis - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : 40 jaar Joy Division in Plan K - Verrassingsoptreden Ground Nero op mythische plek

Plan K is een zaal die met geschiedenis beladen is. 40 jaar na het optreden van Joy Division in deze zaal wordt een speciale avond gehouden, die slechts voor weinigen bestemd is. Op 17 januari 1980 speelde de groep rond Ian Curtis hier immers voor de tweede en laatste keer. Een van de aanwezigen was Philippe Carly, die foto’s nam van ...