casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

GOETHES ERBEN
Voor Goethes Erben is het belangrijk dat de toeschouwer emotioneel geraakt wordt en betrokken is
12/02/2015, Benny CALUWE
 Bookmark and Share

12/02/2015 : GOETHES ERBEN - Voor Goethes Erben is het belangrijk dat de toeschouwer emotioneel geraakt wordt en betrokken is
12/02/2015 : GOETHES ERBEN - Voor Goethes Erben is het belangrijk dat de toeschouwer emotioneel geraakt wordt en betrokken is
12/02/2015 : GOETHES ERBEN - Voor Goethes Erben is het belangrijk dat de toeschouwer emotioneel geraakt wordt en betrokken is
12/02/2015 : GOETHES ERBEN - Voor Goethes Erben is het belangrijk dat de toeschouwer emotioneel geraakt wordt en betrokken is
12/02/2015 : GOETHES ERBEN - Voor Goethes Erben is het belangrijk dat de toeschouwer emotioneel geraakt wordt en betrokken is
De verrijzenis van Goethes Erben en het optreden op het Black Easter festival waren meer dan voldoende redenen om Oswald Henke uit te nodig om te praten over het verleden, het heden en de toekomst.

We zijn erg blij dat het Goethes Erben-project weer geactiveerd is. Wat was eigenlijk de reden om het zo lang in de wachtrij te plaatsen?

Toen Mindy en ikzelf besloten om Goethes Erben te stoppen, was dat eigenlijk alleen maar omdat we niets meer te vertellen hadden, omdat we niets meer wilden realiseren in de vorm van dit muziektheater.

Waarom besloot je om de band weer nieuw leven in te blazen? Was het op vraag van de fans?

Als gevolg van diverse omstandigheden voelde ik nu weer de behoefte om te werken aan een nieuw muziekstuk. Tijdens de twee optredens van "Rückkehr ins Niemandsland 2014" heb ik opnieuw enorm genoten van het plezier om een complexe dramaturgie uit te werken in de vorm van muziektheater. Deels door enkele recente negatieve ervaringen in mijn leven had ik de behoefte om opnieuw iets te ontwikkelen in een sterkere complexiteit dan enkel en alleen maar muziek, en zo ben ik begonnen met het schrijven van “MENSCHENSTILLE”. Om de nieuw gecreëerde band te laten wennen, met de nodige interactiviteit, heb ik besloten om enkele optredens en festivals in te lassen om zo ervaring op te doen. In tegenstelling tot de twee uitvoeringen van “MENSCHENSTILLE” in Bayreuth in oktober, zullen we ook oudere nummers spelen op de concerten in Berlijn, Antwerpen, Leipzig, Keulen en Bayreuth (juli). Goethes Erben zal tijdens de eerste drie concerten uit 10 muzikanten bestaan, en vanaf juli zal daar ook nog een achtkoppig dansensemble bijkomen, dat overigens ook in het dramaturgische concept van “MENSCHENSTILLE” past. Naast deze uitgebreide band en mezelf zullen er ook verschillende spreekrollen gedurende de voorstellingen van “MENSCHENSTILLE” zijn.

Wat is er intussen met Mindy Kumbalek gebeurd? Is er nog een kans dat ze terugkomt?

Mindy en ik hebben samen besloten om Goethes Erben te pauzeren. In voorbereiding op de verjaardagsconcerten in 2014 heb ik haar gevraagd of ze weer mee op de bühne wil staan, maar haar interesses zijn geëvolueerd en ze heeft niet meer de behoefte om muziek te maken. Daarom heb ik ook besloten om voort te werken zonder haar, maar met zowel gastmuzikanten uit het verleden van Goethes Erben, als met nieuwe leden. En of Mindy ooit nog terugkomt? Ik verwacht het niet, maar je wet nooit, het leven zit vol verrassingen en alles is mogelijk.

Op het einde van 2014 heb je “Weg zurück” uitgebracht, een samenwerking met Sara Noxx. Hoe was het om met haar samen te werken?

Sara Noxx vroeg me of ik geïnteresseerd was om een duet met haar te doen. Daarop heb ik ja gezegd, waarop zij me een demoversie van “Weg Zurück” bezorgde. Daaraan heb ik voortgewerkt, samen met Tobias Schäfer, die deel uitmaakt van het nieuwe Goethes Erben-ensemble, en met wie ik eerder al heb samengewerkt in mijn band Henke. We hebben additionele arrangementen geschreven en ik heb ook diverse tekstuele wijzigingen doorgevoerd. Het resultaat is te horen op de Sara Noxx-ep "Weg zurück". Het was een vlotte samenwerking, met veel plezier aan gewerkt en waarschijnlijk volgt er dit jaar nog wel een andere samenwerking, misschien zelfs tijdens het Goethes Erben optreden op WGT.

Terug naar het verleden. Ik las ergens dat Bruno Kramm en Stefan Ackermann van Das Ich betrokken waren in de beginperiode van Goethes Erben. Licht dat eens toe.

Wel, ik heb Bruno en Stefan leren kennen in de Danse Macabre-studios toen ik er “Nightmare home” met “Le Coup Sauvage” opnam. In die tijd speelde ik keyboards in die band en zo heb ik Das Ich dan ook leren kennen. Ik had een demotape van “Der Spiegel” en aangezien zowel Bruno als Stefan daar erg enthousiast over waren, nodigden ze me uit om het stuk met Peter Seipt in de studio op te nemen, samen met "The End of 1989". Maar aangezien Peter Seipt vervolgens de band verliet, heb ik “Der Weg” en “Stumme Zeugen” samen met Bruno opgenomen. Maar ook aan die samenwerking kwam een einde en we kozen beiden voor ons eigen artistieke pad.

In de vroege jaren negentig was Goethes Erben samen met Das Ich, Relatives Menschsein, Sopor Aeternus en Lacrimosa een van de voornaamste Neue Deutsche Todeskunst projecten. Sindsdien is de gothic-scène echter enorm gewijzigd. Hoe ervaar je dat zelf?

De gothscène uit de jaren 90 is niet meer. Het was een kleine scene, er waren in die tijd nog geen aparte dansafdelingen in de clubs. Er werd in één club gedanst op klassiekers uit de jaren tachtig, maar ook gothicrock, Batcave, middeleeuwse muziek , EBM... alles kwam aan bod. In die tijd was er geen opsplitsing van de genres in de clubscène. De zwarte scène was een jongerencultuur die uitgroeide tot een subcultuur. Tegenwoordig zijn er geen jongerenculturen meer, waarschijnlijk omdat een identificatie met een bepaalde scène niet meer van deze tijd is. In die tijd waren de clubs, concerten en festivals eerder kleinschalig. Niemand wilde zijn muziek in de hitlijsten of dat er buiten de scène over werd gesproken. Maar dan begonnen bands te tekenen bij grote labels om meer mensen te bereiken. Daartoe moesten echter veel bands hun essentie verloochenen. Goethes Erben, ook al hebben we wel enig succes gekend, was nooit interessant voor de grote labels, vooral niet wegens onze specifieke muziek en onderwerpen. Bovendien kan je met muziektheater geen massa entertainen, alleen wat fans bereiken en die inspireren, en die zich dan ook kunnen identificeren met wat wij artistiek en muzikaal deden en doen. Zo hebben we dus nooit het grote publiek aangetrokken, maar we hebben intussen wel zeer loyale fans die soms honderden kilometers reizen om een nieuw muziektheater stuk van Goethes Erben mee te maken, vooral omdat “MENSCHENSTILLE” door de complexe podiumconstructie en uitgebreide band niet gefinancierd kan worden om op toer te gaan

Oswald, is het correct dat je ooit als verpleger hebt gewerkt in een psychiatrisch ziekenhuis? Heeft dat invloed gehad op je composities?

Als onderdeel van mijn opleiding als verpleger heb ik inderdaad een zestal maanden in een psychiatrisch ziekenhuis gewerkt. Het nummer “5 Jahre” dateert uit die tijd. De donkere kant van ons bestaan heeft me altijd artistiek geïnspireerd. Ik componeer en schrijf als ik me niet goed voel, het kalmeert mijn gedachten en het is de bron van het slechte dat ik op dat moment heb ervaren. Bovendien schrijf ik alleen als ik iets te zeggen heb, en niet om aan een contract met een platenlabel te voldoen.

Je hebt niet alleen gezongen over de grote verlangens en Weltschmerz, maar je bekritiseert ook de samenleving. Maatschappijkritiek heeft ooit een voorname rol gespeeld in muziek, maar nu lijkt ze me een veel lagere prioriteit te zijn. Voel je dat zelf ook zo aan? En betreur je dat? Zijn bands misschien te voorzichtig geworden en durven ze geen maatschappijkritiek meer uiten uit angst om hun fans tegen de borst te stoten?

Vele bands zijn tegenwoordig erg omzichtig met het innemen van standpunten, net om geen schare fans te verliezen. Ikzelf heb me daar echter nooit iets van aangetrokken. Ik zeg wat ik denk en als dat dan niet populair is, tjsa, dan is dat maar zo. Als ik fans verlies wegens mijn eigen standpunten en uitspraken, dan spijt me dat niet, waarschijnlijk omdat ze allicht nooit hebben begrepen wat ik met Goethes Erben doe. Het doel is altijd geweest om een blik op de wereld te werpen, en dan vooral het duister kantje ervan. De muziek van Goethes Erben doet pijn, doch alleen om die duistere kant beter te begrijpen en nadien met een beter gevoel te kunnen eindigen. Voor mij heeft het er altijd om gedraaid die gevoelens muzikaal te vertalen en zo mensen te bereiken en te raken. We zijn niet alleen met onze gedachten en onze pijn, ook anderen denken en voelen het zo. We zijn allemaal verschillend, maar niet alleen. Tijdens een Goethes Erben-concert mag er dan ook al eens gehuild worden en de emoties mogen de vrij loop worden gelaten, wat je allicht niet op een EBM-optreden zal meemaken. Maar voor Goethes Erben is het belangrijk dat de toeschouwer emotioneel geraakt wordt en betrokken is. Het is belangrijk om met je eigen gedachten de wereld een beetje beter te maken, onder meer door kritisch te observeren en te ageren op de dingen die niet OK zijn. Alleen dan kan je veranderen en groeien.

Een opmerking die ik wel enkele keren heb gehoord is dat Goethes Erben een theatraal totaalspektakel is, en dat de albums, zeker de meer minimalistische uit de beginperiode, dat minder sterk uitdragen. Je latere opnames hebben vaak een rijkere bezetting en meer instrumentatie. Heb je geen plannen om deze oudere nummers te voorzien van nieuwe arrangementen?

Op de dvd "Rückkehr ins Niemandsland 2014" hebben we heel wat oudere nummers voorzien van een nieuw arrangement. Momenteel denk ik echter helemaal niet aan het opnemen van een nieuw album. Misschien dat ik af en toe een los nummer zal uitbrengen om de interesse in het nieuwe muziektheater een stuk aan te wakkeren.

Terug naar je nieuwe project “MENSCHENSTILLE”. Zal er ook een cd van uitgebracht worden?

Dat album is nog niet opgenomen en dat zal ook niet gebeuren, net omdat muziektheater naast de muziek ook het visuele aspect nodig heeft en zodoende niet op cd kan worden gezet. Maar we zullen wel trachten om “MENSCHENSTILLE” te documenteren. De live-optredens zullen opnieuw worden gefilmd en uitgebracht op dvd.

Ga je die dvd met crowdfundig subsidiëren zoals je dat hebt gedaan met het laatste Henke-album?

Neen, maar er zal dus wel gewoon een dvd volgen als de opnames, met name de kwaliteit ervan dat rechtvaardigt. Een definitief antwoord of de dvd er dus daadwerkelijk komt, kan ik je pas na de optredens zelf geven, maar we hebben wel degelijk de intentie om deze dvd uit te brengen. De bezoekers van “MENSCHENSTILLE” zullen echter veel intenser de thema’s van dat theaterstuk kunnen ervaren: de levensmoeheid en het ontbreken van levenskracht…

Kan je ons meer vertellen over de inhoud van het nieuwe theaterstuk “MENSCHENSTILLE”?

“MENSCHENSTILLE” gaat over een man die zijn geloof in het leven heeft verloren, die in een depressie terechtkomt en zo tot zelfmoord wordt gedreven. Maar misschien vindt hij de kracht om aan deze depressie te ontsnappen. Het is een erg duister stuk, met zeer veel tekst en uiteenlopende muziek, van delicate kamermuziek over elektronische muziek tot hele intense gitaarpartijen. Naast mezelf zijn er nog enkele gesproken rollen voor andere acteurs. Er zal dans, monoloog, drama en muziek zijn, en dat op een speciaal podium dat door de houtkunstenaar Remo Sorge is ontworpen. Carsta Köhler creëert de kostuums voor al die speciale karakters, die samen in een oud huis wachten, hopend om hun leven weer voort te kunnen zetten…

Sonja Kraushofer (L’Âme Immortelle) zal, net zoals bij de verjaardagsconcerten in 2104, keyboards spelen en ook zingen tijdens je shows in 2015? Moeten we ze als gastmuzikante zien of heeft ze een meer permanente rol binnen Goethes Erben?

Ik heb zeker de intentie om met het huidige ensemble nog veel langer op te treden, en dat houdt dan ook in dat Sonja Kraushofer meedoet. Maar ik ben op een leeftijd gekomen waarop ik geen plannen meer maak voor de verre toekomst. De liveplannen van Goethes Erben stoppen momenteel dan ook met het laatste festival op 25 december 2015 in Chemnitz, het Dark Storm Festival. Voor 2016 zijn er momenteel geen plannen.

Op je website vermeld je dat er 8 mensen zitten in je 2015 live-band. Zal dat ook zo zijn in Antwerpen? Zijn er extra mensen bij? Of dansers?

In Antwerpen zal de band een tienkoppig ensemble zijn: Oswald Henke - zang, Susanne Reinhardt - viool, Markus Köstner - drums & percussie, Cornelius Sturm - bass gitaar, Frank Zeutschel - gitaar, Tobias Schäfer - keyboards, Sonja Kraushofer - zang & electrische piano, Sue Ferres - viool & nycelharpa, Martin Höfert - cello, Jule Klimpel – zang. Voor onze dansers is in Antwerpen het podium iets te klein, dus moeten we die thuislaten (net zoals ook in Berlijn en Leipzig).

Het laatste woord is aan jou…

Ik ben enorm blij om terug te keren naar België. Met Goethes Erben hebben we daar in het verleden enkele van onze fijnste optredens gegeven.

Hartelijk dank voor je tijd en dit interview !!

Benny Caluwe

Vertaling: William Liénard

www.goetheserben.de

​www.blackeaster.be

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...