casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

721 items

   

DARK POEM
Uniek zijn of ergens 'de eerste' in zijn vinden we niet belangrijk, dat is toch maar egotripperij
12/02/2015, Didier Becu
 Bookmark and Share

12/02/2015 : DARK POEM - Uniek zijn of ergens 'de eerste' in zijn vinden we niet belangrijk, dat is toch maar egotripperij
12/02/2015 : DARK POEM - Uniek zijn of ergens 'de eerste' in zijn vinden we niet belangrijk, dat is toch maar egotripperij
12/02/2015 : DARK POEM - Uniek zijn of ergens 'de eerste' in zijn vinden we niet belangrijk, dat is toch maar egotripperij
12/02/2015 : DARK POEM - Uniek zijn of ergens 'de eerste' in zijn vinden we niet belangrijk, dat is toch maar egotripperij
12/02/2015 : DARK POEM - Uniek zijn of ergens 'de eerste' in zijn vinden we niet belangrijk, dat is toch maar egotripperij
Op het Black Easter-festival hoort natuurlijk ook Belgische kwaliteit te staan, en die krijg je met de electronische composities van Hatchling, de gothrock van Lizard Smile en The Breath Of Life, maar zeker ook met de onbeschrijfelijke (maar wondermooie) klanken van Dark Poem. Tijd voor een gezellig theekransje met Raya en Sophie dus!

Dag Raya en Sophie. Ik heb het jullie al eerder gevraagd, maar bij ieder interview hoop ik dat er nieuwe fans bijkomen. Hoe zouden jullie Dark Poem omschrijven en staat de groepsnaam voor de muziek die jullie brengen?

Raya: Het ‘Dark’ in onze naam staat voor de Yin-kant: het duistere, nachtelijke, gevoelige, dromerige, dualistische, vrouwelijke.‘Poem’ verwijst niet alleen naar het belang dat we hechten aan woorden, maar ruimer gezien ook naar de poëzie van het leven. We proberen in alles het verhaal te zien en zijn steeds op zoek naar schoonheid en samenhang.

Zelf moet ik altijd aan Tim Burton denken als ik jullie hoor. Het is sprookjesachtig, maar tegelijkertijd een tikkeltje gevaarlijk. Waren artiesten zoals Burton een inspiratie of hebben die niks met Dark Poem te maken?

Raya: Sprookjesachtig en een tikkeltje gevaarlijk, dat is een mooie omschrijving.

Sophie: Mijn favoriete Tim Burton film is Edward Scissorhands.

Raya: De mijne ook!

Sophie: Die heb ik als tiener toch zo’n 15 keer gezien, schat ik.

Raya: Ja, ik ook! Ik zou best wel filmmuziek willen maken voor Tim Burton. Hij heeft natuurlijk de geniale Danny Elfman, maar als wij van Burtons werk houden bestaat er een kans dat hij ook het onze apprecieert. Misschien moeten we hem toch eens een cd sturen... Ik zou ook een andere film willen noemen die heel erg aansluit bij hoe ik de wereld zie: Dark City van Alex Proyas. Waar de onderliggende boodschap van die film volgens mij op neerkomt is dat we door geestkracht zelf onze werkelijkheid creëren of tenminste kunnen sturen. In het echte leven zit het veranderen van de realiteit vooral in de kleine dingen, maar door samen te werken en onze wilskracht te bundelen, kunnen mensen echt bijzondere dingen verwezenlijken.

Muziek is wel een internationale taal, toch kunnen we er niet omheen dat jullie een Vlaamse groep zijn. Erg is dat niet, maar ik ken geen enkele landgenoot die muziek maakt die in het verlengde van Dark Poem ligt. Zijn jullie uniek in België?

Raya: Uniek zijn of ergens ‘de eerste’ in zijn vinden we niet belangrijk, dat is toch maar egotripperij. Het gebeurt zo vaak dat meerdere mensen tegelijkertijd op hetzelfde idee komen zonder dat ze het van elkaar weten en dan ontstaat die hele zinloze discussie over wiens idee het eigenlijk was. Maar ideeën hangen gewoon in de lucht, ze vallen in iemands hoofd. Nu ben ik één van de gelukkigen wiens hoofd wijd openstaat voor invallende ideeën en daar ben ik dankbaar voor. Het zou kunnen dat anderen, in België of elders, soortgelijke ideeën hebben, maar hoe uniek iemand is, dat valt toch niet te meten, of wel? Wat belangrijk is, is dat wat je doet en wat je creëert in overeenstemming is met wie je bent.

En wat andere artiesten betreft. Houden jullie rekening met andere artiesten? Ik bedoel luisteren jullie naar hoe anderen het doen of is Dark Poem exclusief het wereldje van Sophie en Raya?

Raya: Ik vertrek meestal vanuit een gevoel of een idee, vanuit mijn innerlijke wereld, en probeer dat te vertalen in muziek. Tegenwoordig luister ik veel naar Radio Klara en uit de klassieke muziek haal ik soms wel ideeën.

Sophie: Aangezien ik technisch een leek ben, vertrek ik meestal vanuit het idee een bepaalde sfeer uit het buikgevoel te creëren. Ik luister heel veel naar muziek, maar ik ga het niet zitten analyseren. Vanzelfsprekend zal het wel een invloed hebben op de muziek die wij maken.

Sommige mensen vinden dat jullie geïnspireerd zijn door de psychedelica uit de jaren 70. Wat denken jullie daar zelf van? En hoe vreemd deze vraag ook mag klinken, wat betekent psychedelica voor jullie?

Raya: Ik heb niet echt iets met de jaren 70. Omdat ik toen nog niet geboren was, is het voor mij een beetje een abstracte periode die ik associeer met bruin en oranje. Zwembroeken met oranje bollen, behangselpapier met oranje bollen... dat soort dingen. Ongetwijfeld was het een even interessante periode als eender ander tijdperk, maar ik weet er gewoon heel weinig over.

Sophie: Ik kan niet echt een link zien, alhoewel: ik ben opgegroeid met de 70s platen van mijn vader en de repetitieve ritmes, de vele reverb, de door Arabische toonaarden beïnvloede melodieën en het gebruik van exotische instrumenten vind je ook wel terug in onze muziek.

Wie doet eigenlijk wat bij Dark Poem?

Sophie: Raya is voornamelijk degene die de ideeën uit de hemel plukt en ik werk ze verder uit en mix de muziek. Maar het kan ook omgekeerd... Het gebeurt allemaal heel spontaan en natuurlijk. Dat is het geluk als je al 20 jaar beste vriendinnen bent.

Raya: En verder hebben we een legertje vrienden klaarstaan die bereid zijn hun creatieve of andere vaardigheden aan Dark Poem te lenen: Traumasutra, Ka van Sol XIX, Laura, Kolja, Alain, Mark, Sven,... ze spelen allemaal hun rol in het creëren van de Dark Poem-magie.

De laatste keer dat ik jullie sprak hadden jullie het over een nieuw album. Hoe ver staan jullie daar mee en zal dat verschillen van jullie debuut?

Raya: Eigenlijk wilden we dat album al lang af hebben, maar we moeten het de tijd geven die het nodig heeft om te worden wat het wil zijn. We hebben vorig jaar hard gewerkt aan de nieuwe liedjes, maar we hadden ook andere dingen te doen. Zo hebben we bijvoorbeeld meegewerkt aan het mysterieuze project van Jean-Marc Lederman, The Last Broadcast On Earth. En we hebben ook veel tijd gestoken in het maken van de Euphoria-videoclip, die je nu kan bekijken via YouTube. Ik hoop dat er veel mensen naar zullen kijken, want de wereld heeft dringend nood aan een stevige portie vrolijke waanzin.

We kennen jullie vooral in Vlaanderen, maar is er ook respons vanuit het buitenland gekomen?

Raya: Dankzij het internet hebben we nu fans over de hele wereld.

Jullie hechten ook veel belang aan visuals. Jullie hebben een beperkt budget, maar spenderen toch geld aan het draaien van video’s? Hoe belangrijk is dat allemaal voor jullie?

Raya: Het visuele aspect van onze shows vinden we heel belangrijk. Je mag gerust komen luisteren met je ogen dicht, maar voor de mensen met open ogen zal er ook iets te zien zijn.

Sophie: We hebben het geluk omringd te worden door artistiek begaafde vrienden die hun ideeën graag met ons delen en uitwerken. Dit geeft ons de kans meer te zijn dan enkel een muziekgroep en het geeft ons een breder draagvlak om ons verhaal te vertellen.

Wat zijn jullie muzikale dromen? Je moet geen rekening houden met realiteitszin…

Sophie: Optreden in een prachtige balzaal met de ideale akoestiek, bijgestaan door een koor en een groep dansers.

Raya: Ja! Of zo’n theaterzaal met rood fluwelen zetels en engeltjes op het plafond. En onbeperkte soundchecktijd.

Binnenkort staan jullie op Black Easter. De naam alleen al lijkt geschapen te zijn voor Dark Poem. Ik veronderstel dat dit festival heel belangrijk voor jullie is?

Raya: Het is een tijdje geleden dat we nog op een Belgisch festival gespeeld hebben en Black Easter is echt iets voor ons, dus we kijken er erg naar uit. We gaan er een mooie show van maken.

Naar wie zullen Raya en Sophie zeker kijken tijdens Black Easter?

Raya: Het is een ongelooflijk interessante affiche. Ik zou alles willen zien, maar bovenaan mijn lijstje staat natuurlijk Sieben. Matt Howden is één van mijn grote idolen. Ik kan echt in extase raken van de klank van een viool, vooral als die op zo’n fantastische manier bespeeld wordt.

Aangezien jullie toch in sprookjes geloven ben ik voor één keer de goede fee. Jullie mogen elk drie wensen uitspreken. Zeg ze vooraleer ik me bedenk!

Raya: Onze echte dromen en wensen houden we nog even geheim, Didier, want we gaan er zelf voor zorgen dat die uitkomen. Je zult wel zien. Het is nog een verrassing.

Didier Becu

Vertaling: William Liénard

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : Jubel en juich! Then Comes Silence kondigt nieuw album aan!

Veel te onderschat, tenminste dat is mijn oordeel over deze Zweedse Then Comes Silence, die met “Machine” een nieuw album aankondigt, dat vooraf wordt gegaan door de single ”We Lose The Night”, waarmee u via onderstaande clip kunt kennismaken. Voor Europa staat SPV in voor deze release. Op 25 april speelt Then Comes ...

lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : “Quasar” is de naam van de nieuwe van Ataraxia

De lente klopt al aardig op de deur, al zult u nog een beetje geduld moeten hebben vóór de nieuwe Ataraxia - die zowel digitaal als fysiek in een digipak en op vinyl verschijnt én als hard cover digibook gelimiteerd op 400 exemplaren - uw muziekverzameling kan aanvullen. Mysterieus als vanouds, maar opgebouwd rond een ...

lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : 14 maart E-Tropolis Festival in Oberhausen

Voor de grotere festivals moet u af en toe ook een keertje bij de oosterburen naar binnen kijken. Traditiegetrouw vindt in de late winter het E-Tropolis Festival plaats, dit jaar op zaterdag 14 maart met in een glansrol (headliner) onze eigenste Front 242. Plaats van het gebeuren: de Turbinenhalle in Oberhausen (niet zo heel ver weg van ...

lees meer...
NIEUWS 15/02/2020 : Jesus And Mary Chain brengt 'Darklands' integraal in de AB

The Jesus And Mary Chain zijn rzanedsnel bekend geworden, midden in de jaren 80. Hun debuut 'Psychocandy' werd onmiddelijk een succes. De muziek is dan ook zeer aanstekelijk. Een paar eenvoudige akkoorde overstemd door noise en feedback, en daarachter zeemzoete melodiën en weemoedige teksten. Het succes kende evenwel ook een weerzijde. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sons Of Alpha Centauri - Buried Memories (vinyl)

Om meteen met de deur in huis te vallen: ik ben eigenlijk helemaal niet zo’n fan van remixen of remix albums. Ik vind ze eigenlijk enkel interessant als er echt iets origineels wordt gedaan met het bronmateriaal en dat is globaal genomen veel te weinig het geval. Onder de weinige artiesten die daar wel in slagen, reken ik Rummelsnuff ...

lees meer...
CD BESPREKING : Spank The Nun - Initial Decay Control

Ebm / industrial uit Dallas, Amerika. Deze Spank The Nun waagt via het New Dark Ages promo agentschap ook zijn kans bij ons en dan moet gezegd dat de labeling toch een beetje misleidend kan zijn. Uiteraard is dit electro, monotone en droge beats maar naar m.i. meestal met iets te weinig tempo om onder de ebm vlag te kunnen varen, al kunt ...

lees meer...
CD BESPREKING : Feu Follet - Le Champ Des Morts

Een nieuw eenmansproject uit Nancy, Frans-Lotharingen, dat is Feu Follet. Alban Blaising heet de man achter Feu Follet. Hij maakt in eerste instantie een soort synthwave of coldwave, maar er zitten ook duidelijke invloeden in van atmosferische shoegaze en post-rock. New Order meets Mogwai en Slowdive? Zoiets… M83 is ook nog een deftige ...

lees meer...
NIEUWS 10/02/2020 : Spits uw antennes voor AntennA.

De term experimentele muziek is een vlag die vele ladingen dekt. De kans dat u binnen deze weelderige wildgroei de bomen door het bos niet meer ziet, is dan ook niet gering. Gelukkig bestaan er dan evenementen zoals het AntennA Festival alwaar men ons laat kennismaken met een uitgebreide staalkaart van wat je onder de noemer experimentele ...

lees meer...
CD BESPREKING : Netherworld - Algida Bellezza

Plaatsen die de mens vergeten is, ijzige landschappen, bloemenvelden die eeuwig met ijs bedekt zijn, ijsbergen die tegen elkaar opbotsen. Glacial Movements is een label dat ontstaan is om deze gedachten en beelden door geluid te beschrijven en te verspreiden. Dat je dan genregewijs al snel bij dark ambient en drone uitkomt, zal menig lezer ...

lees meer...
CD BESPREKING : Espen Sommer Eide - The Waves

Als 15-jarige was ik in de platenzaak geïntrigeerd door het werkje Slaapkamers Met Slagroom van Sonic Youth. Hoewel ik me enorm afvroeg hoe dit wil zou mogen klinken, mijn kennis betreffende experimentele muziek was in die tijd nog maar povertjes, heb ik het toen nooit durven kopen. Het platenbudget was beperkt, in tegenstelling tot mijn ...

lees meer...
FOTO'S : Fďx8:Sëd8 - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Grausame Töchter - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Lapis Exilis - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : 40 jaar Joy Division in Plan K - Verrassingsoptreden Ground Nero op mythische plek

Plan K is een zaal die met geschiedenis beladen is. 40 jaar na het optreden van Joy Division in deze zaal wordt een speciale avond gehouden, die slechts voor weinigen bestemd is. Op 17 januari 1980 speelde de groep rond Ian Curtis hier immers voor de tweede en laatste keer. Een van de aanwezigen was Philippe Carly, die foto’s nam van ...