casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Telepathy
Het zesde zintuig
15/08/2014, Paul Van de gehuchte
 Bookmark and Share

15/08/2014 : Telepathy - Het zesde zintuig
15/08/2014 : Telepathy - Het zesde zintuig
15/08/2014 : Telepathy - Het zesde zintuig
15/08/2014 : Telepathy - Het zesde zintuig
Wanneer is het voor jullie allemaal begonnen?

Richard: ‘De band is opgericht in het voorjaar van 2011. In de zomer brachten we met ‘Fracture’ een eerste ep uit. We studeerden allemaal aan het ‘Muziek en Technologie’ college in Colchester en daar is het begonnen. We beslisten om met een muziekgroep te starten. Dat was helemaal verschillend van vorige, individuele muzikale projecten. Deze keer zochten we naar een meer experimentele benadering, tegelijk louterend, heftig en instrumentaal.’

Waarom kozen jullie als naam voor Telepathy?

Richard: ‘Eerlijk gezegd, is het gewoon een naam. Je hoeft er niet meer achter te zoeken. Ik denk dat vele andere muzikanten het ook ondervinden: je project een naam geven is de hardste noot om te kraken! Onze vorige bassist Krystian had gekeken naar een experiment over telepathie van Rupert Sheldrake, een Engelse auteur die zich bezighoudt met parapsychologie. Dat had hem sterk geïmponeerd. Als groepsnaam vond iedereen van ons dit het beste idee. We kregen niet meteen een stempel opgedrukt en het was ook geen naam die op voorhand zou bepalen hoe we zouden moeten klinken.’

Hoe gemakkelijk of moeilijk is het voor jou om met drie broers te moeten samenwerken?

Richard: ‘Dat valt allemaal goed mee. Het geeft een fantastisch gevoel om met een stel ongelooflijk goede muzikanten te mogen samenwerken. Ik denk dat er binnen Telepathy minder discussies zijn dan in groepen waar er geen familiale band is. Spijtig genoeg is één van de broers, Krystian onlangs uit Telepathy gestapt. Er blijven er dus nog twee over.’

Wanneer is de Turek familie uit Polen naar Engeland getrokken en hoe verliep de aanpassing aan de levensstijl?

Albert: ‘We zijn naar Engeland verhuist eind 2005, begin 2006. Persoonlijk had ik niet veel in de pap te brokken. Ik was nog erg jong en liep nog school. Als je ouders dan verhuizen dan is het logisch dat je meegaat. Piotr was een stuk ouder en had het al een tijdje gehad met het onderwijssysteem in Polen. Hij zag Engeland als een land van vele mogelijkheden. Hij greep zijn kans en vertrok, samen met vader, vroeger naar Engeland dan de rest van ons. Hij was en is nog altijd helemaal afgestemd op het maken van muziek. Zijn doel was dan ook om geld te verdienen en daarmee apparatuur aan te kopen. En dat verliep allemaal beter dan verwacht.’

Wat is jullie muzikale achtergrond? Heb je bijvoorbeeld muziek gestudeerd? Kreeg je thuis muziek met de paplepel ingegeven? Wat was je eerste muzikale ervaring?

Richard: ‘Niemand van ons heeft muziek gestudeerd of les gekregen, ook al hebben we met zijn allen gekozen voor de studierichting ‘Muziek en Technologie’ (engineering, het leren omgaan met geluidsinformatie, live geluid, elektronische muziek, …). Mijn moeder is een grote muziek fan en heeft heel wat artiesten live aan het werk gezien die nu als legendarisch bestempeld worden. Om er een paar te noemen: Jimi Hendrix, Pink Floyd en Jethro Tull. Muziek heeft altijd een grote rol gespeeld in mijn leven en daarvoor ben ik haar ontzettend dankbaar. Mijn Poolse medematen hun vader had een familiale achtergrond en artistiek verleden in het theater. Mijn eerste festival concerten van Queens Of The Stone Age, Red Hot Chili Peppers en Fantomas in het Forum in London hebben mijn leven helemaal overhoop gegooid. Daarna was er geen weg meer terug.’

Slapen en dromen is iets wat we allemaal doen. Wanneer is het idee ontstaan om dit in een muzikale context ge gieten? Zijn er persoonlijke ervaringen verwerkt in het creatieve concept?

Richard: ‘Dromen huizen in dat deel van de hersenen waar zich een hele reeks van emoties en onderliggende angsten zich in duidelijke beelden kunnen vastleggen. Ik denk dat we toen allemaal in een moeilijke periode zaten en het leek ons toen de juiste manier en het geschike moment om onze trubbels te kanaliseren en in een muzikale vorm te gieten met een begin- en een eindpunt. Het gaf ons de mogelijkheid om te werken in een lineaire modus. Daardoor kreeg de muziek een herkenbaar en menselijk element; iets wat vaak ontbreekt bij instrumentale albums.’

Omdat Telepathy een instrumentale groep is moet het een uitdaging zijn geweest om de verschillende stadia van het slapen te ‘omschrijven’ en dit weer te geven in een muzikale impressie.

Richard: ‘Ja, dat mag je wel stellen. De meest uitdagende fragmenten waren die aan het begin en het einde. Belangrijk was ook om het geheel niet te laten klinken als voorspelbaar en, een betere omschirjving kan ik er niet voor vinden, melig en schamel. Gelukkig, door het thema van nachtelijke paniekaanvallen en angstdromen aan te snijden dompelde dit ons onder in de juiste sfeer. Precies het soort stemming waar we naar op zoek waren.‘

Kun je titels als ‘Cystine Knot’ en ‘To Kiss The Oceans Floor’ wat nader toelichten?

Richard: ‘Een ‘Cystine Knot’ is een structureel eiwit patroon met drie zwavelbruggen (gevormd uit paren van cysteïne moleculen) die de groei van nieuwe bloedvaten stimuleert. De prikkel wordt nog versterkt wanneer het individu in kwestie zich in een gemoedstoestand bevindt van geluk. ‘To Kiss The Oceans Floor’ is gebaseerd op de analyse van een droom. Tijdens een grote overstroming betekent het verdrinken en bereiken van de bodem van de oceaan specifiek het loslaten van angsten en problemen. Voor ons was het belangrijk om het album af te sluiten met een compositie waarin dit aan bod kwam. Het liet ons toe om het gehele proces van ’12 Areas’ op een mooie manier af te ronden en de spanning die was opgebouwd tijdens het maken van deze plaat opnieuw te laten afnemen. Tegelijk is het een positieve noot om mee te eindigen in een voor de rest vooral door donkere thema’s beheerst album.’

Hebben jullie nooit met idee gespeeld om een zanger aan te trekken? Of zijn woorden overbodig om de muziek en de thema’s die jullie in gedachten hebben tot uitdrukking te brengen?

Richard: ‘Tot nu toe hebben we geen behoefte gehad of gevoeld dat we woorden of tekst nodig hebben om ons verhaal te vertellen. We sluiten niet uit dat we in de toekomst misschien zang zullen introduceren. We zien onszelf niet als een specifiek instrumentale band, noch als een groep met een frontman die alle aandacht naar zich toe trekt. Het is vooral het ervaren van de muzikale beleving dat centraal staat. We doen waar we zin in hebben en dat zonder grenzen af te bakenen of onszelf limieten op te leggen.’

Hoe zijn de reacties tot nu toe op ’12 Areas’ en hoe vertaalt zich dat in verkoopcijfers?

Richard: ‘Het album is overwegend positief ontvangen en met lof overladen door zowel vrienden,, collega’s muzikanten als de pers. Binnenkort beginnen we aan een tournee en dan zal het van de opkomst afhangen of we ook kunnen spreken van een financiële meevaller. Misschien krijgen we zelfs de kans om in grotere zalen te spelen en plaatsen en landen te bezoeken waar we nog niet zijn geweest. Veel mensen bestellen het album online via onze website. Voor wat de juiste verkoopcijfers betreft zou je ons label moeten contacteren. Geld is niet de reden waarom we muziek maken, noch is het een motivatie om ermee door te gaan. We willen zoveel mogelijk mensen bereiken en hen op één of andere manier emotioneel raken.’

Zijn jullie voortdurend bezig met muziek en kunnen jullie er van leven of hebben jullie een baan? Zo ja wat voor werk is het dan?

Richard: ‘Zelf hou ik me bezig met het management van de groep. Als we niet aan het repeteren zijn, dan gaat het meeste van mijn vrije tijd naar het boeken van optredens, organiseren van tournees, de distributie van albums plus alle andere zaken waar een muziekgroep mee te maken krijgt. We hebben allen een baan, maar dat volstaat spijtig genoeg niet om alle rekeningen te betalen. Zelf zit ik in de detailhandel. Albert restaureert en herstelt klassieke voertuigen en Piotr is verantwoordelijk voor het onderhoud en nazicht van robots in een fabriek. Een functie de titel van ‘Robot Overlord’ waardig. Helaas valt dat niet af te lezen van zijn loonbriefje. Het is onze droom om fulltime met de groep bezig te zijn, maar voorlopig moeten we onze tijd verdelen tussen werken, familie en vrienden. Wat nog rest besteden we aan muziek schrijven en het geven van concerten.’

Behalve muziek, welke zijn jullie andere interesses?

Richard: ‘Mijn voornaamste hobby is het verzamelen van platen en ik probeer in de mate van het mogelijke concerten bij te wonen. Andere interesses, en dat geldt voor elk van ons, gaan uit naar films, motoren, fotografie en kunst in het algemeen.’

Ik veronderstel dat jullie meestal in kleinere clubs en zalen spelen. Hoe zijn de omstandigheden? Wat zijn tot nu toe de goede of slechte ervaringen?

Richard: ‘Het klopt dat we meestal in kleine clubs spelen. De voorwaarden waarin we mochten spelen zijn tot nu toe prima en overal waar we al zijn geweest worden we ongelooflijk goed behandeld. We zijn heel blij en prijzen ons gelukkig dat we de kans krijgen om dit kunnen doen. We hebben zoveel mooie herinneringen, te veel om op te lijsten. Samen op de affiche staan met andere groepen waar je altijd naar hebt opgekeken, andere landen bezoeken waar je anders alleen maar van kunt dromen en daar dan mogen optreden… . Tijdens een gig in Berlijn hebben we tijdens het aan gang zijnde voorprogramma ooit een man die was ingestort naar de ambulance gedragen. Dat is iets dat je niet alle dagen meemaakt.’

Wat is voor jou verwennen?

Richard: ‘Genieten van mijn platencollectie, Aziatisch eten, naar concerten gaan en uiteraard alles wat met gitaren te maken heeft.’

Naar welke muziek luister je tegenwoordig?

Richard: ‘Bovenaan mijn lijstje staat deze week een split release van Old Sould/Nic en ik grasduin door de songcatalogus van Goat. Zij staan samen met ons op de affiche van het Incubate Festival. Geweldige groep.’

Ben je een tevreden man?

Richard: ‘Absoluut. Sinds we met Telepathy actief zijn hebben we een heleboel dingen gedaan die we daarvoor niet voor mogelijk hielden. Het feit dat we samen kunnen musiceren, prachtige oorden in binnen- en buiteland bezoeken, andere mensen leren kennen en dat allemaal dankzij onze muziek, dat is waar het allemaal om gaat. Het is soms hard werken en je krijgt al eens een tegenslag te verwerken, maar dat neem je er met de glimlach bij.’

Concerten:

17.09: Le Garage, Liège (BE)

18.09: Music City, Antwerpen (BE)

19.09: Vortex Music Club, Siegen (DE)

20.09: Incubate Festival, Tilburg (NL)

21.09: AZ Koln, Koln (DE)

22.09: Nexus, Braunschweig (DE)

23.09: XB Liebig, Berlin (DE)

24.09: Kulturekafe Manfred, Leipzig (DE)

26.09: Music is the Weapon Fest, Gdynia (PL)

27.09: Klub u Bazyla, Poznan (PL)

28.09: Reil78, Halle (DE)

http://telepathyband.bandcamp.com/

https://www.facebook.com/telepathyband

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...