canli casino

Dark Entries Logo

609 items

   

BERT DOCKX, brouwt straffe kost met o.a. Flying Horseman, Dans Dans en Strand...
...'Sterfelijkheid & Vergankelijkheid' is inderdaad een van mijn grote obsessies... En vrouwen... Tja...
22/07/2014, Jan Denolet
 Bookmark and Share

22/07/2014 : BERT DOCKX, brouwt straffe kost met o.a. Flying Horseman, Dans Dans en Strand... - ...'Sterfelijkheid & Vergankelijkheid' is inderdaad een van mijn grote obsessies... En vrouwen... Tja...
22/07/2014 : BERT DOCKX, brouwt straffe kost met o.a. Flying Horseman, Dans Dans en Strand... - ...'Sterfelijkheid & Vergankelijkheid' is inderdaad een van mijn grote obsessies... En vrouwen... Tja...
22/07/2014 : BERT DOCKX, brouwt straffe kost met o.a. Flying Horseman, Dans Dans en Strand... - ...'Sterfelijkheid & Vergankelijkheid' is inderdaad een van mijn grote obsessies... En vrouwen... Tja...
22/07/2014 : BERT DOCKX, brouwt straffe kost met o.a. Flying Horseman, Dans Dans en Strand... - ...'Sterfelijkheid & Vergankelijkheid' is inderdaad een van mijn grote obsessies... En vrouwen... Tja...
22/07/2014 : BERT DOCKX, brouwt straffe kost met o.a. Flying Horseman, Dans Dans en Strand... - ...'Sterfelijkheid & Vergankelijkheid' is inderdaad een van mijn grote obsessies... En vrouwen... Tja...
Na geholpen te hebben met het versjouwen van wat apparatuur -"We hebben net gerepeteerd..."- naar de bovenste verdieping van een appartementsgebouw in het Antwerpse, verzucht ondertekende dat hij dringend eens wat minder moet roken... "Ik ben ondertussen al een tijdje gestopt. Niks last meer van en ik rookte nochthans al sinds mijn tienerjaren...!", verklaart Bert Dockx me met een trotse glimlach. Het is niet voor het laatst dat hij die namiddag zijn trotse glimlach laat zien. Minstens even vaak ligt er echter een zweem van diepe vertwijfeling in zijn ogen... om gelukkig regelmatig ook plaats te maken voor onvervalst enthousiasme of vurig betoog.

U raadt het al: Dark Entries had weer eens een lang gesprek -van Eros tot Thanatos- met een artiest die er voluit voor wil gaan... En deze hier was best wel expressief en gedreven voor iemand die in de wandelgangen bekend staat als een nogal bescheiden mens...

DARK ENTRIES: Bert, in hoeverre ben je eigenlijk bekend met Dark Entries...?

BERT DOCKX: Ik ken Dark Entries vooral door een aantal recensies te lezen van een aantal projecten waar ik in betrokken ben. Dat is ook zo met andere muziekbladen, hoewel ik me er tegenwoordig minder mee bezig hou... met alles na te pluizen en ook nieuwe muziek leren kennen. Sinds ik zelf platen begon uit te brengen luister ik ook minder naar de muziek van anderen, terwijl ik vroeger echt alles wilde leren kennen. Ik denk dat ik genoeg heb geluisterd vanaf mijn 5 tot pakweg mijn 28. Nu heb ik daar echter veel minder behoefte aan...

DE: Dat moet toch niet evident zijn, als ik even kijk naar de collectie die je hier staan hebt...?

Dockx: Wel, ik vergeet dat soms echt wel eens. Vooral de laatste weken luister ik daar heel, heel weinig naar. Ik ben bijna altijd bezig met mijn eigen muziek en de weinige tijd die ik dan nog over hou dan heb ik meer zin in iets anders...

DE: Quality Time dus... Als ik me niet vergis heb je ook ooit in Stekene gewoond en was je vader geëngageerd in het folkmilieu...?

Dockx: Dat klopt slechts gedeeltelijk: mijn vader was vooral een liefhebber van volksmuziek, vooral van Wannes Van De Velde, Koen De Cauter en de scène daarrond. Mijn vader heeft wél met mijn moeder en nog iemand anders een groepje gehad waarmee ze covers brachten van Bob Dylan, Pete Seeger en dergelijke... Thuis speelde hij dan wel af en toe eens op zijn gitaar, maar de laatste 10 à 15 jaar niet echt veel meer.

DE: Ben je trouwens bekend met Kunstencentrum 't EY -vroeger 't Eynde- in Belsele?

Dockx: Daar heb ik eigenlijk nog niet van gehoord... Wat voor iets is het...?

DE: Dat is een Kunstencentrum dat veel folk programmeert, evengoed blues, roots en soms ook experimentelere zaken. (red.: waardoor u hier op onze site ook interviews en concertbesprekingen terug kunt vinden van Black Forest / Black Sea, Sharron Kraus en Fursaxa...) Het zou geen slecht podium geven aan pakweg Strand... Ben je trouwens wat tevreden met hoe bijvoorbeeld de boekingen voor je projecten lopen en de manier waarop je je muziek naar buiten kunt brengen?

Dockx: Ja, dat valt over het algemeen best wel mee. Vooral met Dans Dans staan we nu op een punt waarvan ik vroeger dacht we het hier in Vlaanderen nooit zouden kunnen bereiken. Zeker niet omdat ik nooit consessies heb gedaan om commerciëler te spelen. Wat de boekingen betreft hebben we een heel gedreven en betrokken manager, Lut van Bestov. Goed om ook eens in een interview te kunnen zeggen: dat is iemand die heel hard werkt en ook een heel groot hart heeft voor de bands. Dat is iemand die er echt in gelooft en tegelijk niet met het geld bezig is. Dat zou ook absurd zijn, gezien de omzet die we halen... We zouden gericht commerciëlere muziek kunnen maken maar dat willen we en zullen we dus ook nooit doen. Het label N.E.W.S. heeft ook mooie dingen gedaan, want die hebben mooie promo gemaakt voor platen waar geen radiohits noch singles op staan. Da's dus allemaal positief... We vinden ook een geïnteresseerd publiek dat groeit en eigenlijk nog groter zou kunnen worden moesten we onze muziek meer door de media opgepikt worden. Daar wringt zich echter het schoentje: op de weg naar die kanalen staat het vol poortwachters die beslissen wat commercieel genoeg is en wat niet, die bepalen wat de mensen op de radio of in een zaal zouden moeten horen; zonder zich eigenlijk écht af te vragen wat de mensen zélf willen horen... Dat irriteert me wel in Vlaanderen: dat we zo moeilijk geboekt worden voor de zomermaanden. Gent is hier nu wel een uitzondering, met bijvoorbeeld Dans Dans op GentJazz, Strand en Flying Horseman op Boomtown. We hebben een aantal MIA-nominaties gehad (red.: 2013, Alternative en Album) en hadden in stilte gehoopt dat zich dit eventueel kon vertalen in meer optredens tijdens de zomerfestivals. Ook was onze plaat City/Same City een van de best besproken platen van het jaar en toch hebben we deze zomer minder boekingen dan vorige zomer, slechts 3 of zo... Dat is blijkbaar iets dat eigen is aan concertprogrammatoren: die hebben een aantal groepen die ze overal willen laten spelen en als die dan ook nog een single op de radio hebben dan spelen ze de zomer plat...

DE: En dan nog... Tijdens een interview met Dez Mona werd het ooit eens benoemd als de Farizeeërs van de culturele sector...

Dockx (grinnikend): Daar valt wel iets voor te zeggen... De twee dingen die nog voor verbetering vatbaar zijn dat zijn de zomers en het buitenland. Maar da's nog een apart verhaal...

DE: In Nederland is er toch ook een festival voor de Europese muziekindustrie, waar managers en labels met hun bands naartoe gaan om hun artiest te laten opmerken; in de hoop om op Europees vlak door te breken...?

Dockx: Klopt: dat is EuroSonic... We hebben er dit jaar gespeeld, heel goede feedback gekregen, met buitenlandse bookers gepraat, ... En achteraf hoor je daar dan eigenlijk niet veel meer van. Er zijn wel enige dingen uit voortgekomen, maar toch... En we hebben de laatste jaren in heel Europa al wat showcasefestivals gedaan, maar de reacties zijn een beetje zoals hier in het begin: het is keigoed maar niet verkoopbaar, want voor een bepaalde niche en een te klein publiek. En op dat zakdoekske dat Vlaanderen groot is zijn we jaren koppig blijven spelen, bij wijze van spreken in elk café dat ons wou boeken. Na verloop van tijd merk je dat er dan toch mensen interesse beginnen te krijgen en dat je publiek stelselmatig aangroeit. Ik herinner mij dat we in De Roma hier in Antwerpen mochten spelen voor 500 mensen. Had wij dat enige jaren geleden beweerd dat dit mogelijk was, dan hadden ze eens goed gelachen... Zonder single, zonder harde promo, zonder radio en met dié muziek en de support van Bestov en N.E.W.S. . Wat hier kan kan in een ander land ook, maar dan met een label en manager die zich even sterk willen inzetten; in de wetenschap dat ze er de komende tijd niet veel geld mee gaan verdienen...

DE: Pluim op de hoed van de manager, dus..

Dockx: Zeker wel!

DE: Ik kan me wat jouw creativiteit betreft inbeelden dat het niet ophoudt bij Strand, Dans Dans en Flying Horseman alleen...

Dockx: Dat klopt: ik ben nog bezig met het schrijven met muziek voor theater, zoals onlangs bijvoorbeeld voor Empedocles van Theater Zuidpool. In mijn ogen een straf en knap stuk theater en het mooiste waar ik aan mee mocht werken én helaas door de pers neergesabeld. Is er ook nog het muziektheaterstuk dat Thomas Janssen en ik in duo doen: Lift Not The Veil Wich Those Who Live Call Live (red.: geïnspireerd door het gelijknamige 17de eeuwse sonnet van P.B. Shelley?). Van Dans Dans en Strand komt er voor het einde van het jaar nieuw materiaal uit. Verder speel ik nog mee in een aantal groepen, zei het in een bescheidener rol dan mijn Bestov-bands. Zo speel ik ook gitaar bij Scoreman, bij An Expedition to the Mind of Sgt. Fuzzy (een jong jazzcombo) en ook bij het jazztrio Sweet Defeat...

DE: Even iets checken: bij de achtergrondmuziek voor het tv-programma Alloo in de Gevangenis hoorde ik af en toe een gitaarklank waarvan ik dacht dat dit van jou zou kunnen komen... En...?

Dockx: Zelf heb ik geen televisie, maar vrienden hebben me al een aantal keren ge-sms't dat ze tijdens een programma een flard van -voornamelijk- Dans Dans hebben opgevangen. Bij televisie moet dus blijkbaar iemand werken die van onze muziek houdt en af en toe fragmenten gebruikt tijdens programma's. En dat is heel goed, want dan krijgen wij daar het jaar daarna onze rechten op uitbetaald...

DE: Je hebt daarnet al verteld hoe je muziek opgeslorpt hebt, maar ik weet dat je ook cinéfiel bent en als artiest ben je natuurlijk ook wel gevoelig voor hetgene zich in je omgeving afspeelt?

Dockx: Wel, de enige zaken die me als kind écht interesseerden waren muziek en film. Met film ben ik zelf nooit verder gegaan omdat het technische aspect daarin me afschrikte. Ik heb nooit een camera en fototoestel gekocht, hoewel ik er zin in had. Maar er stond wel al een gitaar in huis en dacht van "Dan zal ik dàt maar gaan doen...". Hoewel ik de laatste tijd heel weinig naar muziek luister ga ik dan weer veel films zien. Dat is dus zeker een grote liefde. Verder ben ik altijd al gefascineerd geweest door poëzie, literatuur, schilderkunst en theater. Ik ben opgegroeid in een huis waar gewoon veel cultuur aanwezig was en dat is ook altijd gestimuleerd geweest.

DE: Indien je kijkt naar de plaat I/II van Dans Dans en ook City/Same City van Flying Horseman... In hoeverre is het nog toevallig dat beiden dubbelalbums geworden zijn...?

Dockx: Dat is in beide gevallen eigenlijk eerder toevallig zo gegroeid, in die zin dat we voor beide albums teveel nummers hadden dan ik zelf voor nodig hield voor de lengte van één plaat, terwijl we toch alles wilden gebruiken. Ik zocht naar een manier om dat een beetje verteerbaar te houden voor de luisteraar. Dit kan dus door het materiaal onder te verdelen in twee minialbums. In het geval van Flying Horseman kwam dit inhoudelijk dan ook nog eens goed uit: zowel City als Same City kan je als eenheid beluisteren en de luisteraar kan gewoon kiezen. De minialbums zitten nu eenmaal in gescheiden hoezen...Wat het komende debuutalbum van Strand betreft: dat zal zo'n 35' lang zijn. De nieuwe Dans Dans wordt zo'n 53' en eigenlijk vind ik dergelijke lengtes beter, met een ideaal van 40' à 45'. Ik heb eigenlijk nog maar één recensent, die van Humo, weten klagen over de lengte van de I/II; het welke hij niet samenhangend genoeg vond. Voor recensenten moet het niet alleen voldoende muziek zijn, het moet ook een afgerond geheel vormen. Ik volg daar eigenlijk wel in: City/Same City vertoonde die samenhang zeker wél...

DE: Vooral tijdens het beluisteren van City/Same City had ik het gevoel dat het plaatje klopte: je beluistert elk album apart, legt de tweede plaat of cd op en ondertussen kan je de eerste even laten bezinken...

Dockx: Wat je nu zegt is ook precies hoe we het bedoeld hadden en hoe we het bij I/II van Dans Dans ook beter hadden gedaan... dat je verplicht bent van een pauze te nemen, want dat was echt wel de bedoeling. Ik ben echt blij dat het label ook bereid was om het album op die manier uit te geven, want in principe had alles op één ceedeetje gepast. Toch zijn ze meegegaan in ons verhaal en hebben ze de moeite genomen om er een dubbelalbum van te maken. Heel chique vond ik dat..

DE: Tot zover misschien muziek en film, maar bij Flying Horseman zit ook wel een dosis maatschappijkritiek, wat volgens mij het duidelijkst zichtbaar is in de nummers Lucile en City...?

Dockx: Lucile is eigenlijk een maf nummer, want... de beelden en metaforen die ik daarin gebruik verwijzen naar de migrantenproblematiek...

DE: Denken we dan aan Lampedusa en dergelijke...?

Dockx: Ja, onder andere... Maar de tekst verwijst evengoed naar een meisje die ik gekend heb en ik heb beide thematieken met elkaar vermengd. Ik ben altijd al bezig geweest met dat soort zaken en begrijp ook niet hoe iemand er niét mee bezig kan zijn... Al die dingen die om je heen gebeuren die beïnvloeden je sowieso als mens. Bijvoorbeeld ook de hypocrisie die momenteel heerst rond de ernstige situatie in Gaza... Ik volg minder en minder de mainstream media omdat ik niet tegen het cynisme kan waarmee men bericht geeft over dat soort onderwerpen. Bon, ik heb er dus moeite mee... Het is ook zo'n beetje een innerlijke golfbeweging: ik ben een nogal gesloten persoon die zich uit zelfbescherming soms afsluit van de wereld. Uiteindelijk kom je dan toch terug wat meer buiten, wordt je weer geconfronteerd met dat soort zaken en ga ik me weer beginnen afsluiten. Het is iets wat je in mijn teksten ook wel terug vindt... Los van de teksten beschouw ik mijn muziek deels ook als een statement om iets te kunnen creëeren dat buiten de waarde van de cijfertjes valt.

DE: Wat City betreft is het bijna evident om te besluiten dat dit nummer o.a. over de machtswissel -na de verkiezingen- in het Stadhuis van Antwerpen gaat, iets wat in de culturele en artistieke sector in Antwerpen niet echt gesmaakt werd...?

Dockx: Mja, het is duidelijk dat NV-A niet mijn partij is, maar ik vond het beleid van zijn voorganger Patrick Janssens -een socialist, zogenaamd, notabene- ook niet zo fantastisch hoor... Ik wil ook niet enkel op de kap zitten van Bart De Wever, ook al vind ik dat een absolute...

DE: Nu vooral op je woorden letten, Bert... :-)

Dockx (glimlacht): ...een absolute gruwel...

DE: Zal ik er een eufemisme voor zoeken...?

Dockx (grijnzend): ...schrijf dus maar gruwel... Toch vind ik dat het hoofdprobleem niet de politicus De Wever is, maar het maatschappelijk klimaat dat mensen ertoe aanzet om massaal voor zijn politiek te kiezen. Het probleem is ook de manier waarop Europa geleid wordt en nog een aantal dingen waarover ik mij niet wil uitspreken, omdat ik geen specialist ter zake ben... Bijvoorbeeld de toestand in Zuid-Europa, wat ons zelf ook nog te wachten staat, denk ik... Dat soort zaken maakt mij nog radicaler...

DE: Vooral geen bommetjes beginnen kneden, hé...?

Dockx: Uiteraard niet, maar ik merk bij mezelf wel een groeiende onvrede die me aan wil zetten tot actie. Tegelijk vind ik van mezelf dat ik dergelijk engagement veel te weinig doorvoer in mijn dagdagelijkse leven. En algemeen... Tja, ik weet niet... Laten we zeggen dat ik met heel wat ontevredenheid leef i.v.m. de wereld waarin we leven...

DE: Vanuit persoonlijke hoek: het schokkerende aan de videoclip van City vond ik de beelden vanuit vogelperspectief van al die pompeuze flatgebouwen (red. in Amerikaanse of Emiratische stijl), in een compleet kunstmatige omgeving... Ik kreeg een gevoel van: "Waar zijn we in godsnaam mee bezig...?". Dat kan misschien een tikje wereldvreemd klinken, want een massa mensen hebben nu eenmaal een plaats nodig om samen te kunnen leven of economische centra om de boel in gang te houden...

Dockx: Het was aanvankelijk zeker niet de bedoeling om er die boodschap in te steken, maar het is misschien een perceptie. Ik heb die clip ook niet zelf gemaakt maar heb het proces wel mee gevolgd en ben eigenlijk wel blij met de beelden. Ik zou het minder zwart/wit stellen... De tekst is in de eerste plaats gebaseerd op een droom van mij: ik fietste rond in 't Stad (red;: de chauvinistische term waarmee elke Antwerpenaar zijn stad mee aanduidt) en de Apocalyps was hier achter de hoek effectief aan het gebeuren. Het brandde in de zijstraten en er hing een heel... dystopische sfeer... Het was echt een krachtige droom die een hele week in mijn hoofd bleef hangen en in diezelfde week werden de uitslagen van de verkiezingen bekend gemaakt. Die twee gegevens begonnen zich te vermengen en zo is uiteindelijk de tekst voor City ontstaan. Persoonlijk heb ik niks tegen een stad... Integendeel: ik kwam vanuit het platteland van Stekene waar niet veel te beleven viel...

DE: Bwah, ge zegt dat...

Dockx: Begrijp me niet verkeerd, hé: ik ben zot van de natuur en ik ben er mij van bewust dat ik hier in de stad minder natuur heb dan gezond is voor een mens. Wanneer ik in de natuur ben dan kan ik daar écht van genieten, maar... in een stad kom je je deur buiten en je bent vlakbij musea, concert- en filmzalen... Maar ik vind wel dat een stad op betere manieren vorm kan krijgen dan nu het geval is..

DE: Er zijn inderdaad goede voorbeelden, maar dan zouden we beginnen afwijken... Flying Horseman bestaat uit 4/6 -leden van- Blackie and the Oohoos. Hoe voelt dat eigenlijk aan? Ik bedoel daar vooral mee dat de muzikanten in zowel BatO als in FH goed op elkaar ingestemd zijn en dat er een stevige bedding is, maar vraag me toch af in hoeverre er geen belangenvermenging is, wanneer beide groepen elkaar soms een beetje in de weg zitten...?

Dockx: Het gebeurt heel zelden dat er een spanning is tussen de belangen van BatO en FH. Ik voel bij de muzikanten dat ze in de repetitieruimte of op een podium echt wel een verschil maken in de positie die ze in elke groep innemen. Af en toe zal het wel gebeuren dat bijvoorbeeld Loesje (red.: Maieu, de oprichtster van BatO) besluit om bepaalde ideën liever uit te werken met de Blackies en ik heb soms ook hetzelfde gevoel betreffende Flying Horseman en Dans Dans. Vroeger werden we er van buitenaf soms op gewezen, in de zin van "Flying Horseman is Bert Dockx samen met Blackie and the Oohoos!"; waardoor je er meer stil bij staat. Tegenwoordig wordt dat ook minder zo gezien. Flying Horseman = Flying Horseman, toevallig met 4 muzikanten van Blackie and the Oohoos...

DE: En hoe zit dat bij Dans Dans...? Jullie komen elk uit andere projecten en ik kan me voorstellen dat er dan wel eens wat getrouwtrek is rond creatieve ideëen?

Dockx: Ach, eigenlijk is het verschil in muzikale achtergronden en interesses in Dans Dans kleiner dan bijvoorbeeld binnen Flying Horseman... Bij Flying Horseman ben ik degene die naar de repetitie komt met volledige of half afgewerkte nummers, waarna er samen in groep -nu meer dan vroeger- wordt bekijken hoe we dat gaan uitwerken. Vooral met de volgende plaat gaat die samenwerking nog beter uit de verf komen. Bij Dans Dans komt eender wie van de drie af met een probleem en werken we er samen aan verder... Er worden ook niet teveel woorden aan vuil gemaakt, zeker bij Dans Dans. We hebben sowieso al relatief weinig tijd, dus als er een idee is dan wordt vlug uitgeprobeerd of dit voor alle drie goed zit. Indien wel dan wordt er verder aan geschaafd... Ik kan mij bij Dans Dans heel weinig momenten herinneren dat er onenigheid was over een aanpak of iets dergelijks, omdat we het vrij vlug aanvoelen wat er pakt en wat niet (red., Dans Dans vertrekt dan ook vanuit een jazz-basis, waar men in staat moet zijn om elkaar zeer goed aan te voelen...

DE: Hoe zijn jullie eigenlijk op die naam gekomen: Dans Dans...? Het heeft wel iets grappigs...

Dockx: Mmmm... Ik kan me niet meer herinneren hoe we op die naam gekomen zijn... Ik weet nog dat we eerst een andere naam hadden die ik vlug gekozen had omdat we aan een wedstrijd gingen deelnemen en dan eenmaal een naam moesten hebben. We waren geen van allen gelukkig met die naam maar hadden niks beters kunnen bedenken. Toen we aan een tweede wedstrijd gingen deelnemen was onze sound al wat veranderd -bass ging van akoestisch naar elektrisch- en maakten ons zorgen dat we er aan vast zouden hangen moesten we de wedstrijd ook winnen. Ik ben dan met Dans Dans op de proppen gekomen en ben nu wel blij met die naam. Het heeft iets heel visueels, waardoor het bijvoorbeeld op platenhoezen nooit in de weg staat, er verschillende dingen me kunt doen..

DE: Eenmaal je die naam Dans Dans gehoord hebt vergéét je hem ook niet meer... Dan heb je ook nog Flying Horseman...

Dockx (lacht): Tja, wàt een onhandige naam: compleet het tegenovergestelde van het praktische Dans Dans, eigenlijk...

DE: Het blijft toch ook hangen, hoor... De meeste mensen zullen bij Flying Horseman denken aan de 4 Ruiters van Apocalyps.......... maar heb je al gehoord van Kalki......?

Dockx: ??.... Euh, nee.....

DE: Kalki is bij de Hindoe's de laatste incarnatie van Vishnoe. Hij is degene die, gezeten op een wit vliegend paard, het huidige Kali-Yuga tijdperk de genadeslag komt geven om plaats te maken voor een nieuw en beter tijdperk.

Dockx: Komt dat niet in enige lijnen overeen met onze eigen Apocalyps...?

DE: Inderdaad een universeel onderwerp... Het komt op hetzelfde neer... Bij deze: Kalki the Flying Horseman... Enne: je nederlandstalige project Strand zou aanvankelijk Vliegende Paardeman als naam gekregen hebben..?

Dockx: Dat klopt: ik heb daar serieus over nagedacht maar ben blij dat ik het niet gedaan heb... Niet omdat het in het Nederlands te belachelijk zou klinken, maar ik had toen al Flying Horseman en door omstandigheden kon ik de groep niet meenemen in dat nederlandstalige verhaal (red. hadden misschien weinig tijd dankzij eigen project Blackie and the Oohoos?). Met het materiaal dat ik al neergeschreven had ben ik dan solo beginnen experimenteren en dat lukte aardig. Wanneer ik in de toekomst ook iets nederlandstalig zou doen met pakweg een big band of met drie harpen dan ga ik dat Strand blijven noemen... (lacht) Maar als ik ooit met Flying Horseman in het Nederlands begin te zingen dan wordt het complex...!

DE: En vanwaar die keuze om in het Nederlands te gaan zingen...?

Dockx: Ik ben eigenlijk nog niet zo gek lang aan het zingen: maar kort van voor de eerste plaat van Flying Horseman... zeven jaar of zo geleden...? Ik had toen het idee van "Waarom eigenlijk in het Nederlands?" en ik heb het niet aangedurfd, wat ik nu soms spijtig vind...Ik was al zenuwachtig om überhaupt te beginnen zingen en dan nog eens in het Nederlands, dat zou toen een stap teveel geweest zijn...

DE: Als je tijdens een concert van Strand ook naar de teksten luistert dan blijkt het toch wel te kloppen...?

Dockx: Ja, ik vind het belangrijk dat de teksten -voor mij althans- inhoudelijk kloppen. Om terug te gaan naar Strand: tijdens de voorbereiding van de theatervoorstelling met Thomas Janssen ben ik thuis terug begonnen met te luisteren naar opnames die ik tussen de soep en de pattatten gemaakt had. Er was een weinig nederlandstalig materiaal bij en ik dacht bij mezelf: "Dit is misschien wel de moment..."... Tijdens de releasemomenten van City/Same City heb ik mijn vrije tijd gebruikt om thuis verder te schaven aan dat materiaal en ik ben er uiteindelijk heel tevreden mee...Zelfs meer tevreden dan dat ik ooit van de teksten van Flying Horseman ben geweest. Het bleek voor mij ook ergens bevrijdend te zijn om in het Nederlands te zingen. Het heeft zo'n 2 weken gebuurd voor ik had uitgemaakt op welke manier ik de teksten zou brengen, maar ik ben blij met het resultaat. Ook het feit dat ik dit alleen doe zorgt ervoor dat de mensen tijdens een optreden meer gefocused zijn en niet om de teksten omheen kunnen...

DE: Misschien zorgen die nederlandstalige teksten voor wat meer zelfvertrouwen? In het verleden was je altijd nogal bescheiden over je teksten, hoewel ze doorgaans altijd wel een vette kluif zijn om naar te luisteren.

Dockx: Ja, dat klopt: in het verleden heb ik ook altijd hard gewerkt aan mijn teksten, maar het is pas sinds nu met Strand... en ik was me daar eerst niet van bewust... dat ik pas écht een volledig zelfvertrouwen heb op dat vlak. Ik weet ook niet wat het gaat geven indien ik terug in het Engels ga schrijven. De teksten voor Strand heb ik gemaakt tijdens november en december 2013, en sindsdien heb ik niet meer geschreven... Ik ben daarna druk bezig geweest met Dans Dans en volgende week ga ik op verlof. Daarna ga ik terug teksten schrijven voor de nieuwe Flying Horseman en ik ben heel benieuwd wat dat gaat geven...

DE: Om ons lezerspubliek een plezier te doen: je hebt als solist binnen Flying Horseman ooit eens Shadowplay van Joy Division gecoverd... Waarom Joy Division en waarom Shadowplay...?

Dockx: Goh... Voor Shadowplay heb ik geen andere reden dan dat ik dat ooit eens voor de aardigheid uitgeprobeerd had op gitaar en het wel goed genoeg vond klinken... Joy Division in het algemeen mag je daarentegen als een grote invloed op mij beschouwen. Ik denk dat ik hun muziek leren kennen heb eind jaren '90, toen ik 17 of 18 was. Toen was het nogal windstil rond Joy Division en daarna had je plots die explosie van groepen als Editors die...

DE (chagrijnig): ...die een soort van 2dehands Joy Divison maken...

Dockx (grijnst): Maar toen ik ze leerde kennen waren die er dus nog niet... Joy Division had direct een impact op mij en het feit dat ik toen beeldmateriaal gezien had met Ian Curtis zal dit wel versterkt hebben. Hoewel ik eerder naar andere soorten muziek luisterde was Joy Divison direct mijn favoriete... euh... rockband (red.: we gaan hier niet muggeziften over de term post punk, het welke een labeltje is als een ander). De laatste 10 jaar had ik ook naar hen niet echt meer geluisterd maar onlangs waren we met Dans Dans ergens in Wallonië en de DJ zette Transmission op... Ik moet bekennen dat de impact op mij weer onmiddellijk was... Het is moeilijk om te bepalen wàt hen zo uniek maakt... Ik heb zelf niks met de groepen die zo op Joy Division gericht zijn en het is een feit dat ze inderdaad vaak gëimiteerd worden zonder dat men in de buurt van het origineel kan komen.

DE: Nog een laatste invloed die misschien diep op je inwerkt is... vrouwen...?

Dockx: ...vrouwen...?

DE: Ja hoor...: vrouwen... Tijd om het over luddevudden te hebben; zit er zelf ook middenin dus je bent in goede handen...

Dockx (lacht): Ja... en -die luddevudden- da's altijd meer dan dat ge uzelf toewenst... Nou, het klopt zeker: het is zelfs zo dat ik tijdens het schrijven van een nieuwe plaat net niét wil dat meer dan de helft van de nummers over dàt onderwerp gaan... maar het valt gewoon niet tegen te houden...

DE: Eros en Thanatos, hé...

Dockx: Mja... Ge zegt het... 'Sterfelijkheid & Vergankelijkheid' is inderdaad mijn andere grote obsessie... Dat is ook iets waarvan ik niet begrijp hoe mensen dat uit hun kopke kunnen zetten, want dat is altijd aanwezig... En vrouwen,... tja... Toen ik de teksten van City/Same City schreef zat ik met een hoop aan vrouwen gelinkte shit in mijn hoofd en in sommige teksten van Strand zitten daar nog uitlopers van. Ik had toen bijna een obsessie over iemand die ik niet kon krijgen, hoewel het tegenwoordig stukken beter is...

DE: Wees blij dat je het kunt kanaliseren via je muziek...

Dockx: Andere mensen doen andere dingen: gaan sporten, storten zich op hun job of nemen drugs... Nu heb ik terug een vaste -en gelukkige- relatie en dat was ook weeral een tijdje geleden. Het heden ziet er op dat vlak dan toch al veel beter uit...

DE: En kan je bij wijze van afsluiter nog even samenvatten wat de toekomst ons brengt...?

Dockx: Ja hoor: het debuutalbum van Strand staat gepland voor september. Hier heb ik lang op gewacht dus ik kijk er zeer naar uit! Met Dans Dans zal er nieuw materiaal komen, waar we zeer tevreden over zijn. Leuk voor jullie lezers om te weten: de nieuwe Dans Dans zal een stuk experimenteler en ook elektronischer klinken... Ook zullen we live de soundtrack verzorgen voor een stille film (red.: Dockx werkte vorig jaar als lid van kwartet Expulsion Propeller mee aan een live soundtrack voor Nosferatu, eine Symphonie des Grauens uit 1922). Verder zal ik als gitarist te horen zijn op nieuw materiaal van Scoreman, ...Sgt.Fuzzy en Sweet Defeat. In 2016 komen er 2 theaterstukken aan bod en nieuw materiaal van Flying Horseman staat gepland voor 2015. Ik meen trouwens dat Blackie and the Oohoos voor dat jaar ook met nieuw materiaal op de proppen zullen komen...

DE: Maar eerst al eens horen hoe ze het op 8 augustus zullen doen in Bar Mastouche, de pop-up zomerbar aan de Schoolkaai te Gent. En jou horen we graag 24 juli op Boomtown met Strand en Flying Horseman... Bedankt voor het interview!

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Emphasis - Black.Mother.Earth

Groep uit Kroatië die niet aan zijn proefstuk toe is. Dit is na ‘Elements Of Morrow’ (2007) en ‘Gliding Over All’ van 2013 hun derde album. Gaandeweg heeft deze act zijn groepsgeluid verder verfijnd door het toevoegen van nieuwe facetten en door meer aandacht te besteden aan de melodieën, doordringende riffs, ...

lees meer...
NIEUWS 17/08/2017 : Mirexxx maakt clip voor 'Inside You'

Mirexxx is onze Belgische exponent van bijtende dark electro. Een paar maanden geleden hebben ze hun nieuwe single 'Inside You' voorgesteld. Nu is er ook een clip bij het nummer, met de aanwezigheid van het burlesque-model Victoria Rose, die de grootste moeite doet om een slang te bezweren, terwijl Stijn Szin zijn longen uit zijn lijf ...

lees meer...
NIEUWS 17/08/2017 : Met Coalescaremonium in hetzelfde schuitje

Onze vrienden van Coalescaremonium laten weer van zich horen. Neen, we weten nog steeds niet of er een editie zal doorgaan in 2018. Wat de dames en heren voor de toekomst bedisselen, dat weten we nog niet, maar wees zeker dat we u informeren zodra er nieuws is. Wat wel doorgaat, en meteen zou het het laatste evenement zijn op deze precieze ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : M’era Luna 2017 – Dag 1 : 12 augustus 2017 Hildesheim - Regen is het bloed dat uit de hemel valt

De Duitse deelstaat Nedersaksen werd al sedert einde juli geteisterd door wateroverlast, met een enorme schade tot gevolg. En laat ook net Hildesheim tot die deelstaat behoren. Het Hildesheim met zijn vliegveld waar enkele weken later een nieuwe editie van M’era Luna zou gaan plaatsvinden. Niet te verbazen dan ook dat zo iets de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : M’era Luna 2017 – Dag 2 : 13 augustus 2017 Hildesheim - Als zwarte engelen de regenwolken verdrijven

Waar niemand nog op gehoopt had, werd toch waarheid. Wakker worden voor dag 2 van M’era Luna onder de zonnestralen. Zondag 13 augustus beloofde een heldere hemel met blauwe lucht en zonder regenbuien. Op de weide was het uitgestrooide hooi inmiddels platgetreden en was het nog wel zompig en drassig. Maar toch, onze kletskop beloofde ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sun of the Sleepless - To the Elements

Sommige namen hoeven niet veel introductie. Zo bijvoorbeeld Schwadorf (oftewel Markus Stock). Deze man is het brein achter Empyrium en The Vision Bleak (beide in de stal van Prophecy Productions).Sun of the Sleepless, een minder bekende band, mag je bij aan dit lijstje voegen. Na een adempauze van 13 jaar verschijnt nu eindelijk nog iets nieuws ...

lees meer...
NIEUWS 16/08/2017 : Oooh la la la, straks een nieuwe La Scaltra !!

Toen ik alweer een tijd geleden de ep “Ghost” van dit vrouwelijk duo (Dae Widow en Aeleth Kaven) te horen kreeg, kreeg ik kippenvel. Onderkoelde, sobere gothic rock recht uit de crypte die de menselijke geest heet. Gepassioneerd, een beetje buitenaards en ijskoud. Binnenkort is er via Solar Lodge eindelijk het albumdebuut (ik laat ...

lees meer...
NIEUWS 16/08/2017 : “Retroactivity 2017 – 2009”, boeiende gelimiteerde verzameling gothic rock door dj DEN Y

Vintage is al langer dan vandaag in de mode, moet dj DEN Y (Club Obscure) hebben gedacht, en hij bladerde terug vanaf heden tot in 2009, toen zijn dj-roeping een aanvang nam. En passant trakteert hij u en mij op nummers die hem al die jaren als dj zijn bijgebleven en gemakshalve tot het kamp van wat u en ik begrijpen onder gothic rock (en ...

lees meer...
NIEUWS 16/08/2017 : Dikke pluim voor Epica

EPICA kan een nieuw wapenfeit op zijn toch al omvangrijke palmares bijschrijven. Zojuist is deze Nederlandse symfonische metalband uit meer dan 650 deelnemers uitgeroepen tot winnaar van de muzikale wedstrijd 'Metropole Orkest met…,' die door het Metropole Orkest zelf eerder dit jaar werd geïnitieerd. Het doel: bewijzen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Babel 17 - Process

Babel 17 is niet alleen een om zijn originaliteit en filosofische inslag geroemde sci-fi roman van Samuel R. Delany maar ook een post punk / cold wave gezelschap uit Frankrijk dat met deze “Process” aan zijn vijfde album toe is in… 27 jaar. Niet meteen hoog productief maar dat staat dan misschien wel voor degelijkheid en ...

lees meer...
CD BESPREKING : Schwarzschild - RADIUS

Futurepop is niet dood. Het genre is al enige tijd op zijn retour, maar dat betekent niet dat er helemaal niets meer in deze stijl zou worden gemaakt. Recent bezorgde Echozone ons het debuutalbum van Schwarzschild, een band die pas vorig jaar werd opgericht en enkele maanden geleden zijn eerste release (de digitale single 'Bis Zum Ende ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Anemone Tube & Post Scriptvm - Litanić Mortuorum Discordantes

Anemone Tube en Post Scriptvm proberen ons allerminst een vrolijk gevoel op te zadelen met dit album en verwijzen met de titel rechtstreeks naar een specifieke stijl van mythische rituele muziek uit de oudheid. Het gevoel van verval en existentiële onrust vonden ze best wel passen bij deze huidige tijden. We zouden niet bij een magazine ...

lees meer...
FOTO'S : Marilyn Manson - Metaldag @ Lokerse Feesten

lees meer...
FOTO'S : Alice Cooper - Metaldag @ Lokerse Feesten

lees meer...
FOTO'S : Megadeth - Metaldag @ Lokerse Feesten