casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Some Wear Leather Some Wear Lace
'De gothic metal en cyber periode was een poppenkast en muzikaal weinig spannend'
22/07/2014, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

22/07/2014 : Some Wear Leather Some Wear Lace - 'De gothic metal en cyber periode was een poppenkast en muzikaal weinig spannend'
22/07/2014 : Some Wear Leather Some Wear Lace - 'De gothic metal en cyber periode was een poppenkast en muzikaal weinig spannend'
22/07/2014 : Some Wear Leather Some Wear Lace - 'De gothic metal en cyber periode was een poppenkast en muzikaal weinig spannend'
22/07/2014 : Some Wear Leather Some Wear Lace - 'De gothic metal en cyber periode was een poppenkast en muzikaal weinig spannend'
22/07/2014 : Some Wear Leather Some Wear Lace - 'De gothic metal en cyber periode was een poppenkast en muzikaal weinig spannend'
Binnenkort is hij er, het boek “Some Wear Leather Some Wear Lace – The Worldwide Copendium Of Postpunk And Goth in 1980’s", correctie de eerste exemplaren liepen reeds van de pers en ook wij van Dark Entries zijn in blijde verwachting. De Nederlandse auteur Marloes Bontje en de Amerikaanse auteur Andi Harriman bundelden hun krachten om een internationaal overzicht te bieden van de scene tijdens de jaren 80, toen de term new wave nog de vlag was die een lading individualiteit en creativiteit met de ‘zwarte’ mantel der liefde toedekte. De alternatieve jaren 80 zijn lang heen, maar anno 2014 waart hun erfenis nog steevast rond, niet alleen bij diegene die er nostalgisch op terugblikken maar evenzeer bij een nieuwe generatie jongelui die de 'unheimliche' en existentialistische sfeer van de jaren 80 in veel muziekjes (her)ontdekken. Dark Entries had een interview met beide auteurs over hun chef d’oeuvre, een boek dat u als regelmatig bezoeker van deze website in uw collectie moet hebben, zelfs Mick Mercer – die ook een paar ‘boekjes’ bij elkaar schreef over dit fenomeen – viel ervoor als een uitglijdende goth op de dansvloer. Die puntschoenen uit de jaren ’80 waren niet alles, maar desalniettemin wel een stuk meer verfijnd dan de huidige boot toch?

Kunnen jullie kort de mensen betrokken bij dit project een keertje voorstellen. Het zou natuurlijk leuk zijn om ook jullie favoriete bands erbij te vermelden en wie welke inbreng had in dit project?

ANDI: Schrijver en researcher en woonachtig in New York City. Enkele favoriete bands zijn Depeche Mode, Skinny Puppy, Bauhaus... eigenlijk alles ‘80s, donker en met synthesizers!

MARLOES: Ik ben Nederlandse en woon ook in Nederland. Ik doe een geschiedenis en cultuur gerelateerde studie. Ik houd van postpunk, minimal synth en oude EBM uit de jaren 80. Ik luister naar nummers en albums die ik goed en sfeervol vind – ik ben niet per se fan van bands an sich.

Waren jullie vroeger actief in de gothic scene? Op heden? Hoe kijken jullie tegen de hedendaagse postpunk / gothic beweging aan? Zijn er grote verschillen tussen het heden en de ontstaansjaren 80?

ANDI: Ik ben geboren toen de scene aan de gang was. Het is de reden waarom ik dit boek schrijf, want ik was te jong voor de originele scene. Ik zou mijzelf niet als goth beschouwen, maar ik heb wel old school post punk elementen in mijn looks. Ik ben een beetje een jaren 80 purist, dat werkt soms negatief, soms positief. Enkele bandjes zoals The Devil & The Universe, She Past Away en Kontravoid brengen voor mij de oude spirit terug. De huidige gothic mode vind ik weer te minimalistisch. Ik ben meer aangetrokken tot old school, maar niet dat victoriaanse.

MARLOES: Ik kom uit de jaren 90. Ik vind de huidige scene wel verbeterd wanneer je kijkt wat deze scene van de jaren 90 tot een aantal jaar terug was – juist dat minimalistische en herwaardering van de 80s roots van gothic maakt het weer volwassen. De gothic metal en cyber periode was een poppenkast en muzikaal weinig spannend.

Welke verbanden ziet u tussen die jaren 80 en het heden?

ANDI: Ik zie er niet veel. Ik denk dat er een kleine groep is die een scene proberen te creëren. Ik ben niet genoeg betrokken hierin om te zien hoe ver dit reikt.

MARLOES: Ik zie veel overeenkomsten. Door de geschiedenis heen zie je dat de mens, en de jeugd met name, in essentie niet veel verandert. De wens voor een ‘peer group’, uitgaan, een do it yourself cultuur van muziek, kunst, mode en ijdelheid -in dit geval- gecreëerd om donkere, new wave en minimalistische thematiek is er nog steeds. Dit is vanaf de eerste dag gestuurd door verveling van de jeugd en de wens om ‘like-minded’ mensen te ontmoeten. Het verschil met toen is dat de huidige scenes meer underground zijn, maar juist minder geïsoleerd ten opzichte van die scene in een buurland of één aan de andere kant van de wereld. Dit is allemaal dankzij globalisering en internet en zorgt ervoor dat deze internationale scene erg homogeen is geworden.

Hoe komt iemand op het idee om een boek te schrijven omtrent een muziekgenre? Hoe start je daarmee, .. en hoe hou je het vol?

ANDI: In mijn master studie begon ik met een onderzoek naar gothic cultuur. Ik kwam erachter dat er weinig materiaal is over deze beginperiode, dus daarom heb ik Marloes gevraagd om te helpen. Ik denk dat mijn passie voor het project mij er doorheen heeft geholpen. De kickstarter (crowdfunding) en de fans hebben ook erg geholpen.

MARLOES: Als een tiener kwam ik ooit achter het fenomeen ‘new wavers’ en leerde ik dat dit de originele versie van gothic was. Je kon het toen nergens vinden op internet en de geringe boeken over gothic gingen toen over de stereotiepen; depressieve in zwart jurken gehulde gothmetalfans. Ikzelf ben altijd meer aangetrokken geweest tot de sobere, nuchtere new wave. Niet te veel bullshit dus. Ik wilde opgraven wat goth ooit was als een vorm van herinnering en zelfs met een lichte educatieve bedoeling. Ik begon met het verzamelen van foto’s van punks, new wavers en goths – deze fotocollectie kwam op een blog. Jonge mensen vonden die blog inspiratievol en de oude wavers vonden het een warm bad van herinneringen. Mensen om mij heen raadden mij aan om en boek te maken. Ik heb het overwogen, maar door mijn drukke studieschema altijd uitgesteld. Ik zou het alleen doen als de omstandigheden ernaar waren zei ik tegen mijzelf. Het vinden van een partner en de crowdfunding maakte het uiteindelijk mogelijk. Voor mijn blog had ik al heel lang op het internet doorgebracht, dus wist ik al best veel van internationale scenes: het netwerk was dus al deels uitgestippeld. Veel informatie komt ook via facebook en de grote verzameling nostalgische new wavers die op dit medium hun herinneringen delen. Facebook is echt een nieuwe bron voor geschiedschrijving vind ik.

Hoe pak je dat concreet aan, zo'n boek schrijven in de complexiteit van een overaanbod aan info. Met andere woorden hoe wordt er gefilterd wat relevant is en wat niet? En waarom?

ANDI: Natuurlijk is sommige inhoud van het boek een persoonlijke voorkeur geweest. Ik vond het bijvoorbeeld belangrijk om over bands van over de hele wereld te behandelen. Sommige geïnterviewden hadden belangrijke dingen te zeggen over de subcultuur, de mode en het leven in de jaren ’80. Het was interessant om te zien dat de antwoorden van de geïnterviewden, waar ze ook vandaan kwamen, behoorlijk dezelfde inhoud kennen. Dat was een grote indicator hoe ik koos waarover te schrijven in het boek.

MARLOES: Er is juist weinig secundaire documentatie en literatuur over vroege goth scenes, dus het maken van ons boek kwam ook met de taak om primaire bronnen te documenteren zoals interviews en fotomateriaal. De overvloed aan materiaal was een sporadisch probleem. Van Engeland heb je bijvoorbeeld te veel en van een land als Japan te weinig. Je kunt wel 2000 foto’s hebben, maar nog zeggen dat het niet genoeg is omdat je landen mist. Ik vind het jammer dat de research van deze ‘moeilijke’ landen niet gesmeerder ging. De taalbarrière maakte het ook niet gemakkelijk. De selectie wat er in het boek komt is uiteindelijk afhankelijk met de informatie die je kunt vinden binnen je researchtijd.

Wat waren de leukste ervaringen, bezigheden, contacten,... bij het realiseren van het boek en wat waren de meest negatieve?

ANDI: Het positieve was het ontmoeten en praten met goths van toen. Ik heb geen negatieve ervaring; het was een grote ervaring. Ik heb veel geleerd.

MARLOES: Ehh, voor een boek dat heel duidelijk alleen over de eerste 10 jaar van de goth scene gaat waren mensen die foto’s van zichzelf van NU stuurden best irritant. Er was een Canadese vrouw die foto’s stuurde en waar we aan konden zien dat deze recent waren (kwaliteit, kleding en leeftijd van de persoon). Ze bleef volhouden dat ze uit de jaren 80 kwamen. Toen ik kon bewijzen dat de foto’s waren genomen met een camera uit 2007 hield ze pas op. Als je foto’s upload op Flickr. herkent dat platform de hardware die voor de fotografie is gebruikt. Het ontdekken of toegestuurd krijgen van mooie foto’s vond ik het leukst. Het privilege om deze foto die het daglicht nog niet heeft gezien te publiceren en te laten zien aan iedereen is echt cool. Het is net schatgraven.

U richt zich specifiek naar de jaren 80, de eerste levensjaren en misschien ook wel de meest relevante van de post punk en goth beweging? Is daar een reden toe... het ware misschien makkelijker over de actuele scene te schrijven gezien je daar midden in staat of vergis ik me?

ANDI: Het is onmogelijk om over DE scene te schrijven… want het zijn er meerdere. Er is niet langer een subcultuur ontwikkeling sinds de komst van internet. Tieners zitten liever thuis computerspelletjes te sprelen. In de jaren ’80 was er nog iets bijzonders aan uitgaan, het optutten en gezien worden. Dit wordt bijna niet meer gedaan vandaag de dag. Hoewel, dat gezegd hebbende, er is wel een soort wederopstand van jaren 80 muziek en mode gaande dus deze tijd is ook wel weer de juiste om ons boek te publiceren.

MARLOES: Je kunt je uiteraard bewust zijn van de huidige ontwikkelingen in de scene, maar ik vind het nutteloos om over de huidige scene een boek te schrijven in een meta-perspectief. Je hebt gewoon nog geen (historisch) overzicht. Nog niet, althans. Elke scene wordt meer interessant naarmate de jaren verstrijken. Ruim 25 jaar later is vaak het moment dat er teruggekeken wordt naar een periode – zoals de afgelopen jaren en nu erg het geval is. Ik zie ook een andere urgentie voor het schrijven van zo’n boek: er is gewoon weinig over geschreven en gedocumenteerd. Ga maar na, over punk is er naar verhouding erg veel. Punk is ook echt een legende onderhand.

Meet welke intentie of welk doel werd het project opgezet en hoe lang werkten jullie aan dit project? Het moet immers een huzarenstuk geweest zijn om een dergelijk project te realiseren? Met ander woorden hoe komen jullie erbij om heel veel tijd in de realisatie van een boek te steken. Een droom die werkelijkheid wordt?

ANDI: Mijn intenties waren simpel: ik wilde iets teruggeven, omdat de muziek veel voor me betekent heeft. Het begon allemaal tijdens mijn master studies in Jewelry Design - ik vond het leuker om gothic theorie te onderzoeken en zo is het balletje gaan rollen.

MARLOES: Ik was er eigenlijk een beetje klaar mee, al die lelijke en slecht geschreven/ontworpen boeken over gothic met cliché foto's en ook nog eens cliché gehuld in zwart. Daarnaast vind ik het leuk om de originele gothics te laten zien dat er in veel landen een zusterscene was. Dat weten we nu wel, maar toen waren mensen meer geïsoleerd doordat internet er niet was. Soms communiceerden alternatieve jongeren (internationaal) met elkaar door middel van vriendschapsboekjes en kettingbrieven. Ik hoop dat het een leuke herinneringsboek wordt voor de originele goths. Voor de nieuwe generatie dient het als inspiratiebron. Voor mij betekent het dat de hobby van foto’s met oude goths erop verzamelen en bloggen serieus werd. Veel mensen waren sceptisch, dachten dat het geen professionele bedoeling zou worden.

Jullie kozen ook bewust voor een internationale aanpak met specifieke aandacht voor die landen, regio's die wij hier eerder als 'exotisch' beschouwen en waar je niet meteen, niet nu en al zeker niet in de jaren 80, een grote fascinatie voor het genre verwacht. Een bewuste en moedige keuze. Vielen er voor jullie ook nog verrassingen uit de bus, overtroffen de reacties jullie verwachtingen.

MARLOES: De reacties varieerden. Je merkt wel dat het voor een deel van de mensen die we benaderd hebben een bijzaak is in hun huidige leven, ze zijn drukker met kinderen en werk. Sommige waren al ooit benaderd voor een lokaal (nationaal) boek in hun eigen taal over hun scene en zijn dan minder into meewerken aan nog een project. Het terugkijken van ex-wavers gebeurd overigens veel openlijker in westerse landen. Ik heb niet compleet zicht op de beleving in Oost-Europa, maar tot dusver kan ik concluderen dat ze er nu minder mee bezig zijn en minder nostalgisch; wel naar vrienden en muziek, maar niet naar de situaties en het regime waar ze toen in leefden. Alternatief zijn heeft voor hen een ander symbool. Mensen uit het westen willen graag terug naar toen. Mid-life crisis ofzo. Wat mij verbaasde was dat bijna alle scenes zich als kopie van de Engelse scene zagen of deze regio als DE place to be zagen – terwijl je achteraf veel meer onderscheid kan aanwijzen in de internationale scenes. De cultuur en trekken van een maatschappij sijpelen toch door in een jeugdcultuur.

Wat is voor jullie, na het realiseren van "Some Wear Leather Some Wear Lace", de persoonlijke 'betekenis' die deze beweging heeft gehad, op jullie persoonlijk maar ook in 't algemeen, voor de verdere evolutie van muziek, mode,...

ANDI: Ik was verbaasd over de community-gevoelens van de pre-internet generatie. De clubs en de mode heeft een sterke verbinding tussen de original goths gecreëerd. Er was ook een do it yourself aspect die nu best wel verloren is gegaan, die spirit zie je nog wel bij crust punk.

MARLOES: Hoe cliché het ook klinkt, gothic heeft fascinatie voor onprettige dingen in het leven meer opengebroken en (weer) bespreekbaar en zelfs modieus gemaakt. Tegelijkertijd is gothic een in zichzelf gekeerd protest tegen de minder leuke kanten van de consumer-maatschappij en over-individuele samenleving die we hebben gecreëerd en het niet meer wil behoren tot een eeuwenoude religieuze of politieke verdeling in de samenleving. Wat muziek betreft hebben new wave en gothic een enorme invloed gehad door drumcomputers en synthesizers te omarmen (in 1978 werd je nog totaal niet serieus genomen als je een 'alternatief' bandje had met een synthesizer). Bovendien stonden gothic en new wave muzikaal, esthetisch en sferisch aan het begin van dance, indie en verscheidene metalgenres.

Heeft er nog niemand contact genomen om een cd rond het boek te publiceren met obscure, internationale 80 postpunk, wave en goth (zoals bij de boeken van Mick Mercer)? Zouden jullie dit überhaupt een goed idee vinden en wie moet er dan zeker op volgens jullie?

MARLOES: Niemand, nee. We hebben hier zelf wel even aan gedacht, maar het is een rechten en budgetkwestie waardoor we dit snel hebben laten varen. Niet alle obscure muziek heeft bovendien de kwaliteit voor een cd persing.

Naast tekst werd er ook veel aandacht aan beeld besteed, was het evident om die oude foto's op te graven. Nu is alles digitaal maar in de 80 was dit wel even anders. En hoe selecteerden jullie de foto's voor het boek?

MARLOES; Ja, er is een tekort aan beeld van vroeger. We weten allemaal hoe punks er uitzien, maar hoe ziet een originele goth eruit? Veel mensen weten niet eens dat de stijl 30 jaar teruggaat… Het eerste criterium is of de foto een van ons aanspreekt en past in de thema's van het boek, daarna gaan we gelijk kijken of een versie kunnen verkrijgen die genoeg kwaliteit heeft om gedrukt te worden. Hierom vallen al heel veel foto's af. Vooral van de wat 'armere' landen zijn er geen foto's - ze hadden geen geld voor camera's of door omstandigheden hebben de foto's het niet overleefd. Soms was er wel 'gesteggel' over welke foto's in het boek moesten. Ik houd niet van foto's die onfflatteus zijn, gekke bekken of estetisch niet interessant genoeg. Dat is smaak en botst wel eens met je partner. Gelukkig waren we altijd even enthousiast over foto's van mooie new wave jongens.

Hoe was de respons tot op heden omtrent het project?

ANDI: Ups and downs. De reacties van fans waren erg prettig, anders waren we niet zo ver gekomen denk ik!

MARLOES: mensen zijn ongeduldig, haha. We hebben beide gestudeerd en gewerkt naast dit project, dus zo snel ging alles niet. Het boek is nu compact en betaalbaar voor iedereen, eerst was daar nog wel gemopper over, omdat we een coffeetable size kunstboek wilden maken (dit is niet zo gegaan omdat niet al het fotografisch materiaal geschikt is voor zoiets).

Ik meen ook begrepen te hebben dat het een Engelstalig boek wordt? Of sla ik hier de bal mis. Ik vermoed dat het enigszins makkelijker is om in de moedertaal te schrijven?

MARLOES: We hebben een internationaal publiek, vandaar de taalkeuze. Bovendien is Andi Amerikaanse. Er zijn wel boeken verschenen op nationaal niveau; enkele landen hebben over hun eigen 1980s goth scene geschreven, maar omdat het in de moedertaal is en focust op de lokale scene leest niemand buiten het land dat boek. Met ons boek willen we breken met deze lokale traditie en overeenkomsten laten zien tussen wereldwijde goth en new wave scenes.

Kunnen jullie een tipje van de sluier oplichten betreffende de inhoud van het boek... enne komt België en Nedeland ook aan bod?

ANDI: Foto’s van mooie goths.. en wat informatie die je nog niet wist.

MARLOES: Wat scenes van landen waar niemand aan denkt. We hebben Mark van A Split Second geïnterviewd over de laatste - en ‘transitie’ jaren van gothic (eind jaren 80). Ook is dé Nederlandse wave band geïnterviewd: Clan of Xymox.

Meer info; http://www.postpunkproject.com/

Het boek kan worden besteld via;

ISBN 9781783203529
Paperback 200 pages
220 x 220
Published July 2014
Imprint: Intellect

http://www.intellectbooks.co.uk/

Of via de facebook pagina, daar komt u vanaf augustus te weten waar en hoe u best uw exemplaar op de kop tikt!

https://www.facebook.com/postpunkproject

Deze video van de actuele Belgische band Der Klinke toont ons beelden van juist ja... new wave aan de Belgische kust (Oostende) in de jaren 80

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Twice A Man - On The Other Side Of The Mirror

Je eigen uitwendige zelf zie je dagelijks in de spiegel. Maar is er een groot verschil tussen dat wat je daadwerkelijk ziet en dat van je innerlijke ziel ? Twice A Man ziet deze vraag als uitgangspunt van het album On The Other Side Of The Mirror. Eerder dystopisch van aard dan psychologisch. En dat heeft alles met huidige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : XTR Human - Interior

Het is geleden van 2014 dat er nog eens een nieuw album werd uitgebracht door XTR Human, enkele singles of EP’s niet meegerekend. Goed zes jaren dus om de moeilijke tweede te openbaren. Niet dat Johannes Stabel en de zijnen de hangmat der luiheid hebben opgezocht, neen, vooral omdat het hier gaat over een band die op regelmatige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fotocrime - South Of Heaven

Op zijn paspoort staat nog steeds Ryan Patterson maar als het gaat om de identiteit waarvan hij met zijn band Fotocrime wil aangesproken worden doe je dat best gewoon als R. Er zal wel een reden zijn voor deze bewuste anonimiteit, en wel omdat hij zijn eigen verleden wil laten rusten. Een verleden dat vooral gekenmerkt werd door zijn metal-band ...

lees meer...
CD BESPREKING : Causenation - Promises Of Hope And Fear

Debuutalbum van deze Antwerpse electroband na een reeks demo’s en virtuele singles. Causenation is een duo bestaande uit Vain Sacrosanct en Van Der Goes. Een Dark Entries interview uit 2018 toen Causenation kwam optreden op onze Dark Entries Night in de Gentse Kinky Star, lees je hier. Vain Sacrosanct heeft een verleden als programmamaker ...

lees meer...
CD BESPREKING : Jonas Kasper Jensen - Plasma In DEX Garden

Jonas Kasper Jensen nodigt ons uit in zijn denkbeeldige tuin waarin hij onze oren onderdompelt in geluiden die dit oord tot iets werkelijks zouden omtoveren. Nice try, but close but no cigar. Plasma In DEX Garden schenkt ons 9 nummers die eigenlijk als 1 eentonige drone te aanhoren vallen. Contemplatief voor de ene, stierlijk vervelend ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2021 : Epica zwemt tegen de stroom van het leven in

Epica heeft een nieuwe plaat klaar voor jullie. Op 26 februari komt 'Omega' uit, en dat is de opvolger voor het onder lof bedolven 'The Holographic Principle' uit 2016. Na video's voor 'Abyss Of Time' en 'Freedom - The Wolves Within', is de derde single een mooie ballade op piano: 'Rivers'. '"Rivers" ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...