casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

BLACKIE AND THE OOHOOS
.....we zijn hier eigenlijk een interview aan het doen....!!
08/03/2014, Jan Denolet
 Bookmark and Share

08/03/2014 : BLACKIE AND THE OOHOOS - .....we zijn hier eigenlijk een interview aan het doen....!!
08/03/2014 : BLACKIE AND THE OOHOOS - .....we zijn hier eigenlijk een interview aan het doen....!!
08/03/2014 : BLACKIE AND THE OOHOOS - .....we zijn hier eigenlijk een interview aan het doen....!!
08/03/2014 : BLACKIE AND THE OOHOOS - .....we zijn hier eigenlijk een interview aan het doen....!!
08/03/2014 : BLACKIE AND THE OOHOOS - .....we zijn hier eigenlijk een interview aan het doen....!!
Het behoort tot de Spinal Tap-ervaringen voor muziekjournalisten dat je thuis komt na een interview en ontdekt dat de opnameapparatuur niet correct afgesteld stond...(!) Gelukkig reageerden de dames en heren van BLACKIE AND THE OOHOOS met het nodige begrip en mocht Dark Entries vlak voor hun optreden in Den Eglantier te Berchem (zie concertbespreking) nog eens met hen rond de tafel zitten... We hadden het over hun Italiaanse tournee, de nieuwe nummers die daar uitgeprobeerd werden (en diezelfde avond in Den Eglantier ook) en uiteraard ook hoe het is om met bijna dezelfde muzikanten in twee verschillende groepen (Blackie a/t Oohoos en Flying Horseman) te spelen. Deze keer was de voltallige groep aanwezig, wat de polemiek tijdens het interview alleen maar ten goede kwam.

Milan Warmoeskerken -gitaar, diverse instrumenten- (gekscherend): Alfredo was er de vorige keer niet bij dus hij mag het interview doen...

Dark Entries: Goed: Alfredo, kan je eens even uitleggen hoe Blackie and the Oohoos onstaan is?

Alfredo Bravo -drums-: Welnu, BatO is eigenlijk begonnen met Loesje haar examen voor Herman Teirlinck, nu zo'n 7 jaar geleden... of 8...?

Loesje Maieu -zang, diverse instrumenten-: Dit leg ik wel uit... BatO bestond toen ook al uit dezelfde mensen maar verder is er wel wat verschil met nu. Zoals Alfredo al zei zijn de Blackies ontstaan uit mijn eindproject voor Studio Herman Teirlinck, waar ik voor Muziek had gekozen. Mijn eindproject werd daar niet goed onthaald. Dat kon me echter niet deren: ik had toen al uitgemaakt dat ik sowieso SHT wou verlaten,..

Dark Entries: Niet erg: denk aan The Beatles (nvdr: die aanvankelijk geen erkenning kregen en bv. door Decca Records afgewimpeld werden)...

Loesje: Zo is dat; het concept van wat ik wou doen paste toch niet binnen dat systeem... Diezelfde zomer is BatO dan gevormd met dezelfde muzikanten als vandaag; met uitzondering van Laurens Duerinck, met wie ik in het begin de nummers schreef... Toen waren Martha en Milan nog een koppel...

Milan (droogjes): ...Toen waren Loesje en Laurens nog een koppel... Alfredo is de enige in de groep die nog geen...euh... contact gemaakt heeft met een ander groepslid...

Alfredo: ...Niet dat me dat frustreert, hoor...

Milan: Nochthans -op tournee- in Italië, Alfredo, was het toch wel gezellig samen overnachten; in die B&B...! Dat was... lekker warm... (grijnst plagerig)

DE: Relaties in groepen is altijd wel een gevoelig punt op vlak van 'do or don't'... Langs de ene kant ontstaat dat natuurlijk en langs de andere kant kan het best wel wat spanningen opleveren?

Loesje: Laat ons zeggen dat het niet meer gaat gebeuren...

Alfredo: Dat weet je toch niet op voorhand...?

Loesje: Jawel, ik weet dat wél...

Martha Maieu -zang, diverse instrumenten- : We hebben onze droomkerel gevonden en de jongens hun droomvrouwtje....

Loesje: Voilà, we zijn allemaal van 't straat...

Milan: Dat was anders wel een super-associale tournee: tijdens de dode momenten zat er altijd wel iemand op zijn of haar GSM te tokkelen...

DE: Dat moet dan een tournee geweest zijn zonder dat er al te veel ruzie werd gemaakt...

Milan: Dat viel eigenlijk enorm mee: we zijn 3 weken in Italië op tournee geweest en we kennen elkaar ondertussen zo goed dat we aan de ander zien wanneer die z'n persoonlijke dip heeft; waarbij die dan ook met rust gelaten wordt... Hier thuis waren we eerder geneigd om er toch op in te gaan...

Loesje: We hebben thuis wel lekker veel ruzie gemaakt, maar voor het vertrek hebben we dat afgerond. Dat werkte zo eigenlijk wel goed...:

Martha: Tijdens de tournee ging het inderdaad wel goed. We begonnen elkaar al te missen toen we eigenlijk nog maar pas terug in België waren. Het duurde niet lang of we zaten al samen in de Witzli...! (nvdr: Witzli Poetzli, het antwerps café waar Loesje ook werkt)

(Er komt iemand binnen die een staande lamp uit de ruimte komt halen)

Loesje: ...euh... Kan je zo dadelijk de deur sluiten? We zijn hier eigenlijk een interview aan het doen...

DE: (nadat de persoon terug vertrokken is): Om verder te gaan: jullie hebben in Italië ook een aantal nieuwe nummers uitgeprobeerd. Vinden jullie zelf dat er veel veranderd is sinds het begin; op vlak van stijl dan bijvoorbeeld...?

Loesje: We hadden onszelf voor het vertrek al goed voorbereid maar misschien is er in de loop van de tournee wel het een en ander aan nummers veranderd. Zo hebben we tijdens live-improvisaties gemerkt dat sommige nummers op een andere manier beter klonken. De échte veranderingen hebben we echter pas aangebracht toen we al terug waren van de tournee, want tijdens zo'n hele reeks optredens heb je daar eigenlijk geen tijd of energie voor...

DE: En hoe was de ontvangst, daar in Italië? Hadden jullie een receptief publiek of niet?

Loesje: We zijn héél goed ontvangen door de italianen. De meesten waren echt wel blij dat ze eens iets anders te horen kregen dan pakweg Eros Rammazotti of Laura Pausini en zo...

Milan: Ik had de indruk dat de alternatieve muziekscène daar niet zo uitgebreid is als hier.

DE: Er zijn wel degelijk goede alternatieve groepen in Italië, ik denk aan pakweg Larsen, maar die hebben vaak nogal een overgëaffecteerd kunstzinnig kantje...

Martha: Je hebt er wel een aantal interessante rockbands en coverbands...

Milan: Het is daar ook niet zo dat je een echt alternatief clubcircuit hebt maar eerder in de dorpen en zo dat je café's hebt -al dan niet met zaaltje- waar ze zo nu en doen een groep uitnodigen en waar de locals geïnteresseerd komen kijken naar de groep die dan geprogrammeerd staat. Vaak weten die mensen absoluut niet wie we zijn, maar reageren ze wel heel enthousiast.

Loesje: Ik moet wel zeggen dat de Italiaanse promotor die ons geboekt had zijn werk goed gedaan had. Op het internet werd er, bv. via Facebook, een grondige promocampagne gevoerd en we merkten tijdens de optredens dat de mensen reageerden op de nummers waar men promo mee gevoerd had...Ze wisten enerzijds wat ze konden verwachten, maar het de spanning van een nieuwe groep te ontdekken was er zeker ook...

DE: We hebben het de vorige keer ook gehad over de invloed van pakweg een repetitielokaal. Jullie repeteren nu in een vrij kaal en functioneel lokaal in Trix, wat misschien helpt om beter te focussen?

Loesje: Ik denk dat dit voor ieder van ons wel dubbel is. Langs de ene kant ben ik blij moet zo' lokaal waar we al onze instrumenten konden laten staan en langs de andere kant vindt ik het niet zo erg dat we er volgende week uit moeten... (einde gebruikersovereenkomst met Trix)

DE: Volgende week al? Da's wel kortbij...

Loesje: Ach, weet je: we hebben ooit bij mij thuis gerepeteerd, in een mooi huis met een positieve vibe. Da's natuurlijk wel wat anders dan in een kaal betonnen lokaal met zoemende buislampen... Op een of andere manier beïnvloed die omgeving wel uw creativiteit.

Alfredo: Bij mij is dat helemaal niet zo...

Loesje: Persoonlijk had ik de indruk dat het voor mij moeilijk is om in zo'n omgeving iets creatiefs als bv. teksten schrijven tot stand te brengen.

DE: En op welke manier worden jullie beïnvloed door de ruimte waar jullie moeten optreden?

Loesje: Dat beïnvloedt uiteraard wel je gemoed tijdens een optreden, maar daar probeer je zo weinig mogelijk rekening mee te houden.

Milan: Ik vind dat je daar weinig staat uit kunt opmaken: je hebt soms schitterende lokaties waar je 20 mensen mee krijgt met je muziek en dan zijn er soms schrale plaatsen waar je tot een heel mooie respons van het publiek komt. Waar je dus aanvankelijk dacht dat het een slecht optreden zou doen, daar valt het integendeel soms positief uit...

DE: Ik vraag dit omdat ik BatO vooral heel sfeergevoelige muziek vind, van klank en van opbouw. Nogal fragiel, als je wil...

Martha: We zijn zeker geen groep die je ergens zet als achtergrondje...

Milan: Onze muziek komt -ook live- inderdaad het beste tot zijn recht wanneer je er met je volle aandacht bij bent. Dynamisch en fragiel tegelijkertijd...

DE: Voor sfeerschepping maken jullie soms ook gebruik van een ondes-Martenot (oud elektronisch klavierinstrument met een aan theremin verwante klank)?

Loesje: Dat doen we tegenwoordig niet echt meer, hoor... Een ondes-Martenot is op zich wel leuk, maar niet heel praktisch... Het is een heel werk om het afgesteld te krijgen, neemt veel plaats in beslag en er zijn maar weinig mensen die er een hebben staan. Toen in het kader van een project aan een vriend gevraagd werd om een strijkersscore te schrijven voor enige van onze nummers heeft hij er een vrouw uit Noord-Franrijk bij betrokken, die een -replica van een- ondes-Martenot had staan...

DE: En hebben jullie er ooit over nagedacht om een theremin aan te schaffen?

Loesje: We hebben dat al eens gebruikt, maar da's zo'n omslachtig instrument...

Milan: Het is een heel delicaat instrument om onder de knie te krijgen. Je kan er wel aparte dingen uit toveren, met die speciale geluidsweep. We hadden het gebruikt voor de soundtrack van die film (nvdr: BatO heeft ooit opgetreden met een livesoundtrack voor de film Repulsion, een Roman Polanski-film uit 1965 met Catherine Deneuve in de hoofdrol).

Ik denk dat het live ook niet zo praktisch zou zijn...?

Loesje: Inderdaad: het is heel gevoelig aan overspraak van andere instrumenten en feedback.

Martha: Dat valt nog wel mee hoor, maar het is een lastig instrument om in de vingers te krijgen: het minste dat je wat verkeerd beweegt krijg je al een volledig ander effect dan datgene dat je wilt. Ik heb me er ooit eens ingegooid maar het is een wispelturig instrument... En op zich kun je de effecten die je wou bereiken ook oplossen met andere instrumenten...

Milan: Het is alsof je één snaar over een houten plank -zonder aanduidingen- zou spannen, waarop je vervolgens de juiste tonen moet zoeken... (nvdr: er bestaan zo'n instrument -> de monochord),

DE: Tot hiertoe hebben jullie 2 covers gebracht: Chelsea Girls van Nico en Plain Gold Ring van Nina Simone... Kan je daar eens wat meer over zeggen? 'lo... (tegen zangeres Little Trouble Kids, die de backstage binnen komt)

Loesje: Die Cheslea Girls dateert al van onze deelname aan Humo's Rock Rally (nvdr: 2010, halve finale van de Antwerpse lichting; de jury vond hun versie van Chelsea Girls zacht en respectvol behandeld...). Dat kwam omdat er van iedere deelnemer verwacht werd om een cover te brengen, dus dat hoorde er gewoon bij...

Alfredo: En we hebben die cover natuurlijk ook gerecupereerd op ons tweede album, Song for Two Sisters...

(Loesje wil verder praten maar wordt enigszins gehinderd door het babbelen van de Little Trouble Kid, die zich van geen kwaad bewust is...)

Loesje: (diplomatisch) ...euh... Hallo... Ja, sorry: we zijn hier eigenlijk een interview aan het doen... Humo verwachtte dus een cover van elke deelnemer. Indien we toen niet verplicht werden om een cover te brengen dan hadden we het gewoon niet gedaan, denk ik...

Milan: We hadden dat nummer uitgekozen omdat ik die tijd veel naar Nico's eerste soloalbum (nvdr: nà The Velvet Underground & Nico, ook onsterfelijk als het banaanalbum of gewoonweg de banaan) Chelsea Girls luisterde. Het nummer is geschreven door Lou Reed en ik vond het wel bij BatO passen

DE: Persoonlijk vind ik dat jullie sfeer soms wel past bij een later Nico-album zoals The Marble Index (nvdr: en het hypnotische van Fata Morgana, The Last Concert)...

Loesje: Echt...? "Ooooh Hoooooo Hooo Hooo Ooooh" (vrij geslaagde immitatie van de Misthoorn van Tantetje Dood aka Nico's stem)... Ik vind dat we daar toch ver van uit de buurt liggen hoor...

DE: Ik dacht eerder op vlak van sfeerschepping, ook in vergelijking met het toch wel lichtvoettiger kaliber van Chelsea Girls. Heb ik nu op een teen getrapt?

Loesje: Nee hoor: ik hou echt wel van Nico's werk, maar zag voor mezelf de link niet..

(Ondertussen geeft Martha een heliumversie van Velvet's I'll be your Mirror, waarvan ze ook een geslaagde cover zouden kunnen maken. Het geeft wel aan dat we een ander onderwerp moeten aansnijden...)

DE: En jullie versie van Nina Simone's Plain Gold Ring ontstond na een uitnodiging van Dez Mona's Gregory Frateur; toen hij bevriende artiesten aansprak voor een project rond de muziek van Simone?

Loesje: Dat klopt...

(...ondertussen komt er een gedeelte mensen binnen en buiten: gebabbel, open- en dichtslaande deuren,...)

Loesje: (met een gekwelde glimlach op de lippen) We zijn hier een interview aan het doen....!!! Sorry: wat was de vraag...?

DE: ... de cover van Plain Gold Ring...

Milan: O.k.: we werden dus door Gregory gevraagd om een Simone-cover te doen om als gastartiesten tijdens Dez Mona's Nina Simone-tribuut NO FEAR! in de Bourla, vorig jaar. We maakten toen deel uit van een all stars lineup onder curatie van Dez Mona. Onze cover van Plain Gold Ring verschijnt binnenkort trouwens op een compilatie van ons platenlabel UNDAY...

Loesje: Dat is niet meer binnenkort: die is nét uit... Die compilatie noemt Music For Undays en we hebben die trouwens vanavond al bij (verkrijgbaar aan het promostandje).

DE: En als ze jullie niet van buitenaf om een cover komen vragen, wat voor cover zou je dan uit eigen beweging maken...?

Loesje: Ik zou dat niet doen... Gewoon eigen nummers maken...

Martha: Ik zou van een heel slecht, bijna marginaal, nummer iets heel goed proberen te maken.

Milan: Persoonlijk zou ik iets nemen waar ik weinig voeling mee heb, bijna noodzakelijkerwijs. Indien ik een nummer van iemand anders namelijk heel goéd vind, dan ik zou ik er liever àf blijven...

Loesje: Er' zijn zeer slechte nummers die in de kern wel iets goeds hebben, als je dàt eruit kan halen en verder kan ontwikkelen, dan heb je volgens mij een goede cover gemaakt.

DE: Voel ik hier een cover opkomen van Samantha Fox...?

Loesje: Nee, ik dacht eerder aan zoiets als Wild Boys van Duran Duran. In mijn ogen een zeer slecht nummer -zoals het is- maar op zich wel heel goede elementen: keigoede tekst, het akkoordenschema...

DE: Misschien dat je dan ook met hun videoclip aan de slag kan gaan...?

Loesje + Martha (tegelijk): Nee, dat hoeft niet persé... / Jawél jong! Dat zou wel grappig zijn...

DE: Antwerpen heeft ook een nogal levendige muziekscène met tal van kruisbestuivingen. Hoe verhoudt BatO zich hierin (Flying Horseman buiten beschouwing gelaten)? Gaan jullie soms bij anderen spelen, in hoeverre beïnvloeden jullie elkaar ook...?

Loesje: Goh, in Antwerpen heb je inderdaad wel veel artiesten die in verschillende projecten zitten, maar ik maak niet echt deel uit van dat circuit. We hebben onze beide groepen Blackie and the Oohoos en Flying Horseman en daar kruip al tijd genoeg in, wil je iets goeds bereiken... Voor mij hoeft het dus niet zo nodig...

Alfredo: Het is wel zo dat de scène in Antwerpen relatief overzienbaar is. Wanneer we bv. iets opgenomen hebben in de studio met Pascal Deweze (nvdr: Antwerpse muzikant/producer, bekend van Metal Molly, Broken Glass Heroes, Sukilove,...) en de volgende groep waarmee hij werkt heeft nood aan een bijvoorbeeld een goede achtergrondzangeres, dan kan het gebeuren dat hij een telefoontje pleegt met Loesje of Martha...

Martha: En dat is toch heel leuk om te doen...

Loesje: O.k., zo gebeurt dat meestal en da's inderdaad wel o.k.; maar je hebt toch ook dat gegeven waarbij artiesten in echt regelmatig in verschillende groepen tegelijk spelen en dat beweegt heel hard. Maar ik vind dat niet evident om te doen...

Milan: Langs de andere kant zijn wij allemaal werkende artiesten die rond proberen te komen en door in verschillende projecten te spelen heb je ook meer kans dat er één project goed opgepikt wordt. Soms is het dan wel jammer dat ze hun hoofdproject -even- aan de kant moeten zetten omdat een van hun zijprojecten op dat moment meer onder de aandacht komt en meer werk vraagt... Het interessante is wel dat je dan veel meer mensen begint te kennen, wat altijd handig kan zijn...

Alfredo: Ik ben daar voor mezelf heel duidelijk in: wanneer ik de kans krijg om op die manier meer ervaringen op te doen dan doé ik dat gewoon... Zo ontwikkel je jezelf...

Loesje: Ja, o.k., maar wat Milan aanhaalt geeft volgens mij toch ook iets cruciaal aan. Het moet een persoonlijke keuze zijn... Ik heb dat zelf ook al zo ervaren: hoe meer dingen die je doet, hoe meer mensen je ziet en ook hoe meer je begint te vragen (in andere projecten). Da's allemaal goed en wel, maar zo heb je hoe langer hoe minder tijd en energie voor je eigen ding. Er zijn mensen voor wie hun eigen project minder belangrijk is en die ervoor kiezen om zoveel mogelijk verschillende dingen te doen. Ik zou dat niet kiezen, noch kunnen... (nvdr: 'A man must be Orthodox in most ways or He will never have time to preach his own Heresy', Current 93, 1996)

DE: Even ook in verband met jullie andere band Flying Horseman... Ik heb begrepen dat het voor Flying Horseman goed loopt, maar staan beide projecten elkaar soms niet wat in de weg?

Loesje: Dat weet ik niet... (glimlacht) Dat moet je dan vragen aan Lut (Hendrix, manager van Bestov!, met BatO, FH en Dans Dans onder de vleugels)...

DE: Ik bedoel het zeker ook op een artistieke manier... Moeten jullie soms geen vervelende knopen doorhakken?

Milan: Het is inderdaad zo dat we onze tijd en energie moeten verdelen over BatO én Flying Horseman en voor FH is de bal nu goed beginnen rollen, waardoor er daar nu meer tijd heen gaat. We spelen grotendeels met dezelfde mensen, dus als er op 1 week 2 vrije dagen zijn waarbij we iedereen samen krijgen om te repeteren; en er moet goed gerepeteerd worden voor een aantal optredens met FH, dan is het soms moeilijk om voldoende energie te stoppen in BatO, terwijl je op dezelfde moment naar een plaat aan het toewerken bent...

Loesje: Het is niet alleen een kwestie van tijd maar ook van creativiteit. Stel dat je met de ene groep een plaat aan het maken bent, dan zit je in een bepaalde vibe. (nvdr: zeker met zo'n sfeergevoelige muziek als FH of BatO). Wanneer je met praktisch dezelfde mensen ook nog in een nadere groep zit met zijn eigen creatieve vibe, en waarmee je ook nog eens aan een àndere plaat aan het werken bent, dan is het heel moeilijk om iedereen in de gepaste vibe te krijgen... Ik vind het dan soms moeilijk om mezelf te splitsen, je draagt het allebei in je mee...

DE: Hebben jullie soms het gevoel dat er een bepaald idee goed bij BatO past terwijl je sommige ideeën uit eenzelfde sessie dan meeneemt naar FH?

Loesje: Nee, beide projecten zijn anders voor ons. Dat houden we ook bewust zo gescheiden..

Milan: Bij FH is het zo dat Bert (Dockx, frontman van FH en gitarist bij Dans Dans; nvdr) de meeste ideeën komt aandragen. Wij komen dan af en toe met muzikale ideeën, maar da's anders...

Loesje: Terwijl BatO -zeker naar de volgende plaat toe- gewoon is we verder geëvolueerd zijn. Zo zijn we vorige zomer een aantal keer samen gekomen om te jammen en daarna neem ik de opnames daarvan mee naar huis. Vervolgens kan ik uren, tot in bed toe, spenderen aan het beluisteren van die muziek, ziften wat ik goed vind en wat niet... Soms schrijf ik nieuwe ideeën, een tekst, zoek er een richting in... Bij de volgende repetitie lag ik mijn voorstellen op tafel en proberen we uit; waarbij soms nieuwe dingen boven komen, ...enzovoorts... Zo ontstaat en nieuw nummer vanuit inbreng van ons alle vier...

DE: Lut (van Bestov!-management), komt het soms voor dat een van beide groepen ergens gevraagd wordt om ergens te spelen en dat ze daarna vragen om nog eens terug te komen, maar dan met de andere groep?

Lut: Dit gebeurt wel eens en dat is ook wel waarnaar we trachten: dat de verschillende groepen zoveel mogelijk speelkansen krijgen. Om die reden probeer ik ook bijna altijd mee te gaan. Soms lukt het ook om beide groepen op hetzelfde podium te krijgen, bij wijze van dubbele boeking...

Alfredo: Een voorbeeld van zo'n dubbele boeking is er binnenkort : op 22 maart in CC 't Schaliken te Herentals staan zowel Flying Horseman als Blackie and the Oohoos op het podium...

DE: Wie dus twee vliegen in één klap wil hebben, kan dus best eens in Herentals gaan kijken... Loesje en Martha: jullie zijn 2 zussen die in dezelfde band spelen en dan ook nog eens samen een huis delen. Hoe...

Martha: Samenhuizen doen we ondertussen niet meer...

Loesje: (gevolgd door algemene hilariteit) ...OEF...!!

DE: ...daar wou ik nu precies naartoe met mijn vraag: hoe evident is dat nog wel allemaal...?

Loesje: Dat was inderdaad niet zo evident, daarmee dat we nu niet meer samen wonen... Nee: da's een grapje...

Martha: Dat was omdat ik het niet meer kon betalen! Ik heb gene cent... Schandalig!

Loesje: Toegegeven: na een tijdje ga je elkaar behandelen als in een koppel... (schiet in sketch-modus) "Ge hebt de afwas wéér niet gedaan; alles staat er nog!".

Martha: (vult naadloos aan) "Uwen hond heeft weer in mijn kamer gekakt; wanneer gaat ge dat opruimen?"

Loesje: "En uw kat heeft op mijn beddelakens gepist; schoon is dat!"

Martha: En dat neem je soms mee naar de repetitie en dan is het hek van de dam...

Loesje: En die arme jongens worden daar dan helemaal stil van, om vervolgens buiten discreet een koffietje te gaan drinken... (glimlacht) Maar dat is nu dus allemaal opgelost. Dat zijn fouten waar je dan uit leert. Ondanks die strubbelingen zijn we ook altijd overeind gebleven. Ook wat dat onderwerp van relaties in groepen betreft: sommige groepen overleven dat niet... en wij dus wél!

Milan: (diplomatisch) Maar soms moet er ook een lichte wijziging gebeuren, want er is een groepslid, Hannes (D'Hoine, bassist; nvdr) vertrokken. Dat was de ex van Loesje en dat marcheerde niet meer... Er moest iets gebeuren... Terwijl Martha en ik een tijd heel hard moesten werken aan onze omgang met elkaar in een groep (eigenlijk twee). Dat heeft wel even voor een lastige tijd gezorgd, denk ik...

DE: Mmmm... En wat is dan het leukste dat jullie met BatO mochten doen...?

Milan: Ik denk voor ons als groep dat het gewoon het leukste is om op tournee te gaan: samen optreden en samen onderweg zijn...

Alfredo: Wel, voor mij niet... Het leukste wat ik met BatO gedaan heb was samen in een kasteel verblijven en daar samen drinken, repeteren, even gaan wandelen, terug samen spelen... Dat vond ik geweldig!

Loesje: (instemmend) Een paar jaren geleden woonde ik samen met nog anderen in een kasteel, dat via het antikraaksysteem van Lancelot gehuurd werd. Het was daar een paradijs, écht...! En dan kwam de band ook langs...We hadden daar een repetitieruimte en plek zàt...

Martha: We konden daar feesten zonder van iemand last te hebben en optreden deden we in de bijhorende kapel....

Alfredo: ...een kapel mét orgel... Zàlig, toch...? (nvdr: niet gedacht dat het interview nog zo'n gothische wending zou nemen... :-) ...)

DE: Met deze positieve vibes kunnen we misschien afsluiten, bedankt!

___________________________________________________________________________

Fotografie: Senne Van Der Ven

www.sennevanderven.com

info@sennevanderven.com

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...