Of de zaal heel blijft? Als het van ons afhangt niet...
01/03/2014, Xavier Kruth![]() |
|||||
Vertel eens, hoe is Doganov ontstaan? Doganov is ontstaan uit de ideeën van Karl en Fré. Zij schreven al langer samen muziek. Van daaruit kwam de logische vraag: 'Wat gaan we ermee doen?' Live spelen bleek het antwoord. Jullie werken in een formatie met twee gitaristen, een toetsenist/programmateur en een zanger. Beschouwen jullie het gebrek aan een bassist en een drummer als een gemis, of net als een opportuniteit om de zaken anders aan te pakken? We hebben geprobeerd met live drum en bas, maar dat was toch niet helemaal hoe het moest klinken. Elektronica is onze solide basis. En hoewel de gitaren erg prominent aanwezig zijn hebben ze regelmatig ook een "dienende" functie. Dat evenwicht is wat voor een groot stuk de sound van Doganov bepaalt en maakt. Dus als antwoord op je vraag: zeker dat tweede. Als je ervoor kiest om geen bassist en geen drummer te hebben, MOET je de zaken anders aanpakken. En niet enkel live, maar ook tijdens het schrijfproces. En zoals we juist al zeiden... Deze bezetting komt de muziek het meest ten goede. Bij jullie muziek denk ik aan een combinatie van Rammstein en Nine Inch Nails. Kunnen jullie daarmee leven? Ja dat kunnen we zeker. Dat zijn niet de minste. Mensen zeggen regelmatig dat ze combinaties horen in onze muziek. Nooit één specifieke band, en dat vinden we wel goed. En sommige bandnamen komen af en toe terug, andere zijn verrassend. Rammstein wordt het vaakst genoemd, wat we wel kunnen begrijpen. En we kunnen ons ook voorstellen welke nummers. 'I am the dark' zal het niet zijn... om daar Rammstein in te horen moet je moeite doen. Welke andere - mogelijk verassende - invloeden zijn nog belangrijk voor Doganov? We proberen ons niet te zeer te laten beïnvloeden door andere bands en ons eigen ding te doen, los van trends of wat hip is. We luisteren natuurlijk wel naar andere muziek, maar ook daar zijn we niet trouw aan één genre. De invloed op onze muziek is dan ook niet erg specifiek en/of duidelijk. Er zijn invloeden van elektro, metal, dance, gewone rock... En de lyrics kunnen dat dan weer volledig omgooien, want daarmee creëer je ook een zekere sfeer. Door gewoon ons eigen gevoel in onze muziek te leggen komen we tot Doganov. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is en als deze vogeltjes samen spelen en zingen heb je Doganov. De invloed van de ornithologie is niet te onderschatten... Jullie motto is ‘Something dark to dance to’. Ik begrijp ook dat jullie connecties hebben met de dance-scene. Dansbaarheid is dus een belangrijk criterium voor een geslaagde Doganovsong? Als een song "gedoganoved" is, dan is het altijd op de één of andere manier dansbaar. Dansbaarheid is eerder een gevolg dan een criterium. Het zelf goed vinden, onszelf verliezen en geraakt worden terwijl spelen of maken: dat is het belangrijkste criterium. En dat is niet enkel zo met muziek maar met alle kunsten. En een Doganovsong is gemiddeld van lengte. Geen uitgesponnen composities van 10 minuten of langer. De verschillende leden van Doganov hadden al heel wat ervaring in andere projecten. Ik lees ook dat jullie productie en songwriting deden voor andere artiesten. Is Doganov nu jullie hoofdproject? Welke nevenprojecten zijn nog aan de gang? Doganov is ons hoofdproject en er zijn momenteel geen zijprojecten aan de gang. Het laatste wapenfeit op dat gebied was een remix van een nummer van I:Scintilla. Dat is een band uit Chicago, US. We hebben ook geen vraag meer gekregen om muziek te schrijven voor iemand anders. Maar het is wel leuk om te doen. ‘Pre1ncarnat1on’ is jullie eerste uitgave. Jullie brachten het in eigen beheer uit. Het is een vrij korte ep met zes nummers geworden. Zijn jullie tevreden over het resultaat? Hoe zijn de reacties? Ja we zijn tevreden. En we weten waar we nog kunnen verbeteren en bijstellen als er meer budget zou zijn. We hebben tenslotte alles zelf gedaan. Opnames, mixen, artwork... En de reacties zijn overweldigend goed. Niet enkel in België: we hebben ook al wat goede buitenlandse recensies. We hebben in 2013 ook een paar keer in Nederland opgetreden. Ook daar erg positieve, opbouwende reacties. Men zegt dat het fijn is dat er eindelijk iets donker zwaars is waar toch melodie inzit en je eens goed op kan dansen en headbangen tegelijkertijd. En dat horen we maar al te graag! Als ik me niet vergis hebben jullie nog materiaal dat niet op ‘Pre1ncarnat1on’ is uitgekomen. Houden jullie dat achter voor een volgende uitgave? Wat zijn trouwens de toekomstplannen van Doganov? We houden vanalles achter voor een volgende uitgave. En de toekomstplannen tot nu toe voor 2014: Optreden, nieuwe nummers maken en groeien. En wat mogen we live van jullie verwachten? Jullie laten de zaal toch nog heel? Live staat Doganov als een huis en dat vinden we heel belangrijk. We steken veel tijd in het live goed laten klinken. Doganov raast als een trein over je. En of de zaal heel blijft... als het van ons afhangt niet. Nog een laatste boodschap voor onze lezers? Laat niks van de zaal heel! Foto’s: © dark.edge photography
|
Volgende interviews:
MIRACULOUS MULE - ...er bestaat een speciale plaats in de Hel voor al diegenen die onze samenleving verkloten, alle pedo-priesters... en vooral ook al degenen die de muziekbusiness verzieken...
PSYCHOGENERATION - De maatschappij is één grote Frankenstein geworden die met de regelmaat van de klok zijn monsters uitspuwt en veroordeelt.
SOL19 - Op 1 februari live in De Wommel te Wommelgem!
Hybryds - Op 1 februari live in De Wommel te Wommelgem!
Illustration Sonore - Live in Concert op 24 januari 2014 in De Kleine Hedonist, Antwerpen
Popsimonova - Live in concert op 28 november in Bar Nadar, Antwerpen
Zarkoff - Live in concert op 28 november in Bar Nadar, Antwerpen
Schaltkreis Wassermann - Op 24 oktober live in Bar Nadar, Antwerpen!
True Zebra - Het is veel administratie om je kenbaar te maken, het heeft totaal niets met muziek te maken.
Llumen - Als je dagdagelijks bezig bent hoe en waarom mensen dansen op muziek dan heeft dit logischerwijs ook een invloed op de manier hoe je muziek maakt.