casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

697 items

   

Hybryds
Op 1 februari live in De Wommel te Wommelgem!
27/01/2014, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

27/01/2014 : Hybryds - Op 1 februari live in De Wommel te Wommelgem!
27/01/2014 : Hybryds - Op 1 februari live in De Wommel te Wommelgem!
27/01/2014 : Hybryds - Op 1 februari live in De Wommel te Wommelgem!
27/01/2014 : Hybryds - Op 1 februari live in De Wommel te Wommelgem!
27/01/2014 : Hybryds - Op 1 februari live in De Wommel te Wommelgem!
Hybryds is het geesteskind van Sandy Viktor Nys (Magthea), die in 1985 nog meewerkte aan “Sabotage”, het allereerste album van The Klinik (ook het hoesontwerp is van zijn hand) en daarna zijn artistieke ei kwijt kon in zijn eigen project. Hybryds dus. Daarmee combineerde hij industrial en dark ambient met tribal en ritual. We zijn de tel een beetje kwijt, maar intussen verschenen er een 20-tal studio-albums van Hybryds, waaronder een aantal samenwerkingsprojecten, waarvan het opvallendste ongetwijfeld “Soundtrack Voor Het Aquarium” is, een project samen met vidna Obmana, dat lange tijd non stop werd afgespeeld in het aquarium van de Antwerpse Zoo. En recentelijk verscheen het nieuwe album "The Silent Whisper". Kortom, een man met een indrukwekkend muzikaal palmares én een grote hekel aan patriarchale monotheïstische godsdiensten zoals je kan lezen in dit interview waarin hij geen blad voor de mond neemt. Binnenkort kan je Hybryds aan het werk zien samen met True Zebra en SOL19 in De Wommel in Wommelgem!

Waar komt de naam Hybryds vandaan? Uit de biologie uiteraard, maar waarom koos je die naam voor je project?

Magthea: Hybriden, best of two worlds, ja meestal onvruchtbaar maar sterker en meestal mooier dan ervoor (de kruising tussen leeuw en tijger bijvoorbeeld: ongelooflijk!). Het mengen van twee verschillende soorten om iets nieuws te maken, the intermingle of ancient and contemporary culture and knowledge to create new insights.

Stel het nieuwe album “The Silent Whisper” eens voor?

Magthea: “Silent Whisper” is het tweede deel in de live samenwering tussen Peter, Madeline en mijzelf. De laatste jaren is het Hybryds concept wat veranderd, Madeline komt af en toe uit Dresden afgezakt naar België en dan komt Peter langs en jammen we uren aan een stuk live, soms chaotisch, soms met structuur. Daar worden dan weer samples van gemaakt die in de volgende live jam sessie in structuren worden gegoten, zo ontstaan de meeste nummers. Dikwijls worden files heen en weer gezonden naar Madeline in Duitsland, vooral voor nieuwe optredens. Die proberen we elke keer met ander en nieuw materiaal aan te vullen. Het helpt dat Madeline zelf in verschillende groepjes speelt en zingt en technisch goed onderlegd is. Dus kunnen Peter en ik er volledig op vertrouwen, Madeline repeteert soms dus op afstand met ons. Verder ‘steel’ ik nogal eens wat nummers van Peter TraumaSutra die hij op zijn computer maakt om ze te Hybrydiseren. En zo zijn de twee laatste albums ontstaan.

Vertel eens wat over de nieuwe line up met Peter TraumaSutra en de nieuwe zangeres?

Magthea: Peter en ik zijn rond 2008 beginnen samenwerken, gebaseerd op improvisatie live jams, Madeline is al sinds 2000 de zangeres van Hybryds, maar vermits ze een 800 km verder in Dresden woont is het samenwerken beperkt tot over en weer zenden van audio files die ik in Logic gooi, of wanneer ze langs komt dagen lange live muziek jams. De eerste jaren was Madeline alleen maar voor studiowerk en cd opnamen beschikbaar maar uiteindelijk is ze ook het vrouwelijke boegbeeld op live festivals geworden. Ze zingt in haar eigen groep: Schattenkinder en speelt bass in Morbid Butcher, de hardcore metal band van haar man. Recent is ze ook nog mama geworden. Ja en Peter, als je ziet welke geweldige projecten hij zelf bezig is, ben ik blij dat hij met Hybryds werkt, hij weet precies wat ik wil en das handig.

Heb je een favoriet nummer op het nieuwe album? Het mijne is "Discipline".

Magthea: Ge vraagt toch ook niet aan fiere ouders wie de lieveling is van hun kroost? Maar allé omdat ge aandringt: “Silence”, omdat Madeline daar ongelooflijke dingen doet met haar stem.

Er deed ook een keur aan gasten mee aan “The Silent Whisper”. Vertel eens wat over de gastmuzikanten en gastzangers? Er werkten leden van Dark Poem mee en ook Ah Cama-Sotz Herman Klapholz werkte mee aan een song....

Magthea: Wel Hybryds is altijd al een project geweest waar ik met andere in samenwerk. En je komt altijd gelijkgestemden tegen in het wereldje waar je optreedt, dus konden we het zeker niet weerstaan om met die hot ladies van Dark Poem eens iets te doen... (eh eh ). En Herman, Ah Cama sotz is een van de oudste leden van Hybryds, hij was een van de grondleggers. Op de nieuwe cd heb ik een oud Zoo nummer geremixed van Herman en Madeline en een vriendin hebben daar in Duitsland in hun studiootje prachtige vocalen bijgeplaatst. En dan nog wat sax die Barry Edgar Pilcher opstuurde en niet vergeten de samenwerking met de Tovenaar/ magïer: Edgar Kerval uit Colombia, die ongelooflijke ‘magische’ literatuur schrijft en rituelen beoefent, ook al is dat muziek maken op afstand het blijft boeiend om met de input van gelijk gestemden te werken.

Is Hybryds nu eigenlijk te beschouwen als een heuse band of eerder als een soloproject met guests?

Magthea: Hybryds is altijd al een band geweest, elke cd en live optreden waren projecten waar alle deelnemers even belangrijk zijn, elke Hybryds cd bestaat slechts dank zij de gratie van de mensen die er aan mee werken, iedereen geeft zijn belangrijke bijdrage, alleen bepaal ik hoe het klinkt, swingt of wringt. De sound, het uiteindelijke resultaat bepaal ik. Elk project beschouwde ik als komende vanuit een heuse band. Het is wel zo dat de laatste jaren, Peter, Madeline en ik wel op elkaar ingespeeld geraakt zijn, ze weten wat ik wil. Peter is zo muzikaal dat ik soms denk dat hij gaat oplossen in een zwerm van noten. Madeline heb ik in 2000 leren kennen. Ze was toen als zangeres nogal verlegen en gothic gericht, maar door de jaren heen is ze ongelooflijke dingen gaan doen met haar stem, als vrouw is ze ook kompleet de baas over haar effecten, pedaaltjes en alle technische gedoe dat nodig is. Ze is niet zomaar een zangeresje...Vrouwen die hun technische speeltjes, knopjes en doosjes beheersen vind ik lekker opwindend.

Wie beschouw je als je muzikale invloeden?

Magthea: Wel eerlijk gezegd heb ik slechts heel laat muziek ontdekt. Ik ben opgegroeid bij mijn grootouders en die luisterden alleen maar naar het nieuws op de radio, daarna ging dat ding uit, wist ik veel dat er meer op te ontdekken was. Vreemd hoe geheugen werkt, ik kan nog altijd kristal helder herinneren hoe in ‘het gesproken dagblad’ op een bolle zwart wit TV aangekondigd werd dat de Beatles waren gesplit. En ik vroeg aan mijn grootouders: Beatles wat zijn dat? Maar toen in 13 was mocht ik alleen naar de cinema: “2001 A Space Odyssey”, ik ging voor de raketjes en de aliens en de ufo's maar kwam buiten met een totale verbazing en onbegrip van wat ik net had gezien. De soundtrack daarvan was een van de eerste platen die ik kocht. En de muziek die bij de laatste scene hoort, de kosmische trip, die maakte me lichamelijk onwennig, bang zelfs en bracht me naar andere werelden van de gevoelens die ik toen als puber had. Een vreemde gewaarwording. Voor het eerst in mijn leven voelde ik dat muziek mijn gewaarwordingen veranderde. En katholiek opgevoed als ik was bleef het verhaal nazinderen van de trompetten die de muren van Jericho lieten verbrokkelen.

Toen moest ik naar de grote school ver weg van het kleine dorpsschooltje met zijn beperkte en door de clerus goedgekeurde bibliotheek. Ik ontdekte de stadsbibliotheek en toen mijn ouders naar Afrika emigreerden kreeg ik van mijn moeder een boek over UFO’s cadeau. Met dat boek als leidraad en de bibliotheek ging er een heel nieuwe wereld open. Sommige vriendjes op de grote school kenden Pink Floyd, Deep Purple, Black Sabbath, dat vond ik razend interessant, andere vriendjes luisterden naar Abba, vond ik vervelend. (terwijl ik nu Abba geweldig vind). Weet je in die tijden kreeg je amper een Pink Floyd nummer op de radio te horen of je moest afstemmen op verre krakende zenders in andere talen. De wereld van informatie lag in die tijden niet open zoals nu. Alle ontdekkingen gebeurden toen omdat ‘de grote broer van’ met iets afkwam dat je niet op de radio vond. En o ja gelukkiglijk kon je in de Joepie al wel eens iets over David Bowie lezen. En dan was er Muziek Uit De Cosmos, op BRT radio, zalig! Een koptelefoon en een kleine transistor radio en dan onder de lakens tot je in slaap viel. De input van Humo kwam bij mij pas later en ik was niet zo blij met hun muziekkeuze. In die tijden was het alleen goed als de gitaar de hoofdrol speelde. Elektronica en Humo dat heeft heel heel lang geduurd, dank zij de beperkte en bekrompen muzieksmaak van redacteur Guy Mortier.

In de jaren ‘80 heb ik me ook druk gemaakt in Luc Janssens, die hufter had toen het monopoly op de BRT radio voor elektronische muziek (new beat) en die walgelijke klootzak (ik ga ooit eens met veel plezier op zijn smoel kotsen) negeerde de hele Belgische scène die beschreven staat in het boek “De Dag Dat Het Zonlicht Niet Meer Scheen”, een uitgave van Dark Entries waarin de echte underground van de Belgische electro scène werd beschreven en niet die realiteit die Humo en de officiële media er van maakte.

In de jaren ‘90 ben ik ten zeerste ontstemd geraakt door een journalistekke van Humo. Meneer Frank van der Linden! Ik had onze eerste cd naar Humo gestuurd ter bespreking en het was zeker komkommertijd want ze hadden een bladzijde vrij voor Belgische muziek. Ze gingen een journalist sturen! Die hufterige lul kwam binnen met de woorden, ja ik MOET van mijn redacteur een interview komen afnemen over jouw VERVELENDE muziek. Tof he? In het interview in Humo veranderde hij steevast het woord rituele muziek door vervelende muziek. Ooit ga ik die arrogante koeienvla nog eens de totale vinyl versie van “Dit Is Mijn Huis” in zijn strot rammen.

Wie beschouw je als de grondleggers van dark ambient? En van ritual in de westerse populaire muziek? Krautrockers als Can, Faust, Popol Vuh, Guru Guru, Tangerine Deam, Embryo? Magma? Pink Floyd ten tijde van “Ummagumma”?

Magthea: In de seventies ging het zo: je had de muziek op de radio waar iedereen naar luisterde of de obscure radio programma's die je transistor radio amper binnenhaalde en de dingen die oudere vrienden en de platen winkel op de grote markt in Antwerpen in speciale bakken had, je kon ze eerst beluisteren met de headphone! Grondleggers? Ik moet bekennen dat ik nog altijd verschrikkelijk spijt heb dat ik mijn verzameling ‘Kraut’ vinyl uit Duitsland eens heb verkocht omdat ik geen geld had. Maar ik heb nog steeds Guru Guru, een waanzinnige LP met elektronica voor elektronica bestond. Ik denk dat al die Kraut groepen uit de jaren ‘70 ons Belgen in de jaren ‘80 naar nieuwe invloeden op het gebied van elektronische muziek hebben gebracht. En Klaus Schulze (eerst in Tangerine Dream en Ash Ra Temple alvorens een solocarrière te beginnen, hv) was ook niet mis, ik heb hem ooit eens live gezien in de VUB en zijn synthesizer was groter dan de auto van de brandweer.

Van dark ambient? Volgens mij is dark ambient pas in de late jaren ‘80 ontstaan uit de cassettescene, waarin het mogelijk was om de meest complete onzin of vernieuwing te verspreiden. “Netwerkprogramma voor gevarieerde muziek”, de radioshow die ik tot 1997 had op Radio Centraal, begon in 1983 en als ik kijk naar mijn verzameling tapes van toen, kan ik alleen maar zeggen dat HEEL die verzameling mijn muzikale invloed was, vandaar no name dropping. Maar ik geef toe: Pink Floyd en de Krautrockers hebben zeker de zaadjes geplant in mijn puber brein van toen.

Verklaar de titel eens van het nieuwe album: "The Silent Whisper"?

Magthea: Esoterie, interesse in de zin van het leven, Hybryds is begonnen als mijn persoonlijke muzikale reflectie van ‘levensvragen’. Het zoeken naar het hogere zelf. Uiteindelijk is Hybryds het resultaat van mijn persoonlijke zoektocht naar betekenis, de pijn van het zijn leren beheersen. Antwoorden zoeken op vragen die geacht zijn niet gesteld te worden. Ach, het was een hoop esoterische rommel die ik bijeen vaagde om een persoonlijk systeem te ontwikkelen waarin ik mezelf als mens tussen de andere mensen kon plaatsen. Uit mijn gruwelijke geestelijke ervaringen als katholiek opgevoede mens groeide wel het besef van geestelijke moraal, alleen klopte die bekrompen monotheïstische indoctrinatie niet met wat er diep in mijn instinct als mens lag. Het verscheurde me, tot ik besefte dat er andere spirituele mechanismen voor de mensheid ter beschikking lagen. Boeddhisme vond ik altijd fascinerend, een religie die geen religie was maar een systeem voor onthechting der realiteit, een geestelijke vorm van LSD! En Shintoïsme, waarin elk ding een ziel heeft. Magie, rituelen, werden dingen voor mij die een werkelijkheid vormen. Het zijn vergeten talen die gebruikt kunnen worden om onze beperkte waarnemingen te overstijgen. Maar ze zijn persoonlijk, ze veranderen de wereld niet maar wel je innerlijk. Uiteindelijk ben ik een religieuze atheïst geworden. En wie weet wat er ons nog te wachten staat, als je ziet dat kwantum fysica steeds meer en meer als esoterie uitgelegd wordt, als de nieuwe alchemie...

Je bent blijkbaar een fervent tegenstander van patriarchale monotheïstische godsdiensten. Doe uw visie daarover eens uit de doeken?

Magthea: De vergiftiging van het menselijk denken door de monotheïstische religie:

Religie werd uitgevonden door de mens om zijn angst voor het grote onbekende universum en de cirkel van leven en dood te verklaren. Natuurreligies vertrekken vanuit een spirituele verbinding en respect voor Moeder Aarde, dat kleine bolletje in de onmetelijkheid waar we op leven. Paganisme is een ‘religie’ gebaseerd op de cyclus van het leven en dood, natuurlijk, blind, wreed, rauw en fatalistisch, maar met respect voor plant, dier en planeet. Echter een 6000 (?) jaar geleden werd een of ander Joods ventje die verering voor Vrouw, natuur, planeet en dier kotsbeu en vond uit pure zielige mannelijke frustratie een mannelijk god uit: Jaweh, de god van de gramschap, een wrede egoïstische mannelijk betweter. (ps. Volgens de nog oudere Sumerische kleitabletten, is die slechte mannelijke god Jaweh met heel zijn familie met een ufo hier geland om te paren met aardse vrouwen, een boeiend detail, Hij had een broer JahEl, die wel te doen was maar om een of andere goddelijke ruzie zitten we dus opgescheept met het crapuleuze broertje Jaweh- have fun en google youtube Annunaki…

Wel die God heeft de mensheid vergiftigd met een zieke moraal.

Boek Genesis:

“27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.

28 En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!”

Dit is de meest zieke gestoorde boodschap die ik ooit in literatuur gevonden heb, 1 zinnetje in een heilig boekje heeft heel het aanschijn van de wereld veranderd en miljoenen mensen de geestelijke input gegeven om de aarde te vernielen, dieren in onmenselijke omstandigheden te fokken en barbaars af te slachten, hele mensenstammen als minderwaardig te beschouwen en uit te roeien....

Jaweh plaatste zijn uitverkoren Joodse stam boven de vrouw, het dier en de aarde, een moraal van hebzucht en vernieling tegenover de mens en zijn natuurlijke omgeving, de reden waarom onze planeet in vuur en vlam staat, zijn natuurlijke rijkdommen geplunderd en vernield worden heeft te maken met dat gedurende duizenden jaren deze misselijke religie de mensheid wijsgemaakt dat het goed is om te plunderen, vernielen en uitroeien want Jaweh heeft het gezegd in zijn heilig boekje. En eh vergeet niet: alleen zijn Joods uitverkoren volkje mag dat! De Joodse stam zal in naam van God heersen over alles op Aard.

Volgens de Dode Zee rollen zou Jezus Christus daar tegen reageren met een gnostische vorm van religie maar 300 jaar na zijn dood besliste een of andere Romeinse Keizer om die religie terug de vorm van het Joodse voorbeeld te geven, dat was handiger ter onderdrukking en uitbuiting van mens, dier en planeet. De Katholieken hebben zich dan ook de volgende eeuwen geamuseerd met de ene genocide na de andere.

En ja nog eens 300 jaar later krijgt ene of andere Mohammed een dadel op zijn kop en begint te hallucineren en vind zijn ‘Arabische’ versie uit van deze zieke mannelijke overheersing op alles, Mohammed vergeet effe dat hij niet uitverkoren is maar vindt dat systeem van die Jaweh wel interessant genoeg zodat hij zich zelf kan goed praten wanneer hij een twaalfjarig meisje verkracht, de goedkeuring geeft om seksuele gemeenschap te hebben met dieren (als je ze daarna doodt en niet opeet) en te vermelden dat iedereen die niet in Allah gelooft en leeft volgens zijn regels, als hond moet afgemaakt worden. Dat is toch ziekelijk gestoord? Ik bedoel met de monotheïstische vergiftiging dat die religie met zijn geflipte moraal zich vermomd als ‘memes’, language as a virus, gedurende eeuwen de menselijke geest verziekt heeft.

Het zit zo verweven in ons dat we het normaal vinden dat de moraal van deze religie als verontschuldiging gebruikt wordt om heel de wereld te vernielen. Dat de wereld aanvaard dat Joden uit een oud boekske zich zelf uitverkoren noemen, daardoor mensen met dezelfde God, uitroeien om een stuk woestijn te bezitten die ze hun Heilig Land noemen, daarmee de tegenpartij dwingen tot nog meer godsdienstig verantwoorde gruweldaden en heel de wereld in brand steken. Ik kan daar niet bij. Als je al het geweld en waanzin in de wereld ontleedt, dan draait het om de monotheïstische religie die zegt: ‘Gij, uitverkorenen zullen heersen over alles dat leeft’. De hebzucht, de vreselijke hebzucht van de mens tegen over zijn planeet, zijn leeg geviste zeeën, vernielde wouden, leeggezogen fossiele brandstoffen en minderwaardige rassen, stammen en niet uitverkorenen: Het wordt zomaar aanvaard en gewoon gevonden. Omdat het ons denken vergiftigd heeft.

Iemand met zulke ideeën is een psychopaat en wordt opgesloten...

Ps: Als die hitsige geflipte macho met zijn familie op de maan was te pletter gestort, dan had de mensheid nu een moraal van respect voor de cyclus van het leven gehad.

Hoe kwam het artwork van het nieuwe album tot stand?

Magthea: Voor mij was niet alleen de muziek maar ook de beelden die ik voelde of maakte bij elk concept een onderdeel van het verhaal dat ik wilde vertellen. Mythen, legenden, religie, magie, dromen... zijn de inspiratiebron van mijn muziek en beelden. Mijn modellen kom ik tegen op mijn reizen en optredens. Samen creëren we de beelden in mijn hoofd: donkere beelden uit een paganistisch verleden. Een hyperrealisme dat de toeschouwer onderdompelt in een andere wereld. De nachtmerries van de ene zijn de wensdromen van de andere. De beelden refereren naar mythische tijden, het worden archetypen die een onuitspreekbare herkenning in het onderbewuste activeren. Vrouwen, naakt, beschilderd, versierd, besmeurd, in bondage, in rubber of leer, schaamteloos kijken ze in de lens van de camera of wenden smachtend hun blikken weg. Ze vertoeven in bizarre omgevingen, in werelden die alleen bestaan in het collectieve geheugen van het mensenras. De modellen zijn de heksen van deze tijd, zij beslissen en kiezen zelf hoe ze zich voor de camera tonen. De blik, de houding die ze aan de kunstenaar en de wereld geven, vormen de basis tot het uiteindelijke kunstwerk. De kunstenaar is slechts de vertaler, de interpreteur, de chroniqueur. Hij vervolledigt hun 'Zijn' met de beelden die uit zijn onbewuste opborrelen. Zo worden ze op zijn digitale canvas een reactie tegen de monotheïstische cultuur. De werken zijn haast alchemistisch van opbouw. Uit warme kleuren en organische vormen borrelen verborgen symbolen naar boven, De vrouwelijke krachten van het paganisme staan centraal. Na de eerste visuele shock ontstaat er fascinatie. De thema's zijn duister en verontrustend. Ze zitten vol tegenstellingen: schoonheid en verval, chaos en esthetica, pijn en genot. Je hebt tegenstellingen nodig om te kunnen vergelijken, om af te wegen. Je kan alleen maar van schoonheid genieten als je weet wat lelijk is. De hedendaagse mannelijke monotheïstische cultuur wordt geconfronteerd met zijn vrouwelijke counterpart uit een ver verleden: het paganisme, de cultuur waarin vruchtbaarheid, de vrouw, magie en dromen centraal staan.

Heb jij eigenlijk een favoriet Hybryds album?

Magthea: Misschien “Virtual Impact”? Omdat ik prachtige herinneringen heb aan dat optreden in Leipzig.

Naar welke muziek luister je tegenwoordig zoal?

Magthea: Alle independent cd's die ik ruil of koop tijdens mijn optreden gedurende al die jaren dat Hybryds rondreizen, recentelijk natuurlijk alles van Zoharum uit Polen, niet zoveel op internet, ik haat de kwaliteit van MP3, op mijn stereo installatie is dat verschil te extreem. De muziek waar ik van hou draait om geluid, en dan vind ik het belangrijk om de echte master sound te voelen. Ik schrok me eens te pletter toen ik bij een vriend naar de Zoo CD luisterde als MP3 uit de computer boxen: afschuwelijk katten gejank was dat! Alle ruimtelijkheid er uit, geen helderheid, geen definitie, niets van de diepe warme subbassounds, een grijze brei...MP3 is uitgevonden om muzikanten te folteren.

Peter, hoe kwam jij eigenlijk bij Hybryds terecht en vertel eens wat over je bijdrage aan "The Silent Whisper"

Peter De Koning: Voor zover ik me nog herinner heeft Magthea mij rond 2007 gecontacteerd via Myspace. Ik was nogal actief op dat sociale medium en bracht er mijn nummers op uit. Magthea bleek er van te houden. In die tijd werd TraumaSutra sowieso vrij vaak afgespeeld en kreeg ik nogal wat privéberichten van allerlei mensen die met me wouden samenwerken. Door tijdsgebrek is daar nooit veel van gekomen, maar Hybryds was natuurlijk een ander paar mouwen. Sinds jaar en dag was ik daar immers fan van. Hybryds is één van de redenen dat ik dit soort muziek ben beginnen maken. Ik trok dus met een auto vol afval naar de Kempen, zocht enkele uren naar het boshuis van Hybryds en dumpte alles in de garage. Hij was toen net bezig met “Urban Rituals” en had al enkele samplebanken vol. Ik vulde aan met percussie op afval. Zo is destijds Hybryds vs. TraumaSutra ontstaan. Mijn engagement werd echter te groot en uiteindelijk ben ik opgeslorpt en deel geworden van het hybryde. Concreet hebben we voor de laatste release enorm dicht samengewerkt. We jamden vaak met zijn drieën, elk van ons maakte samples en bewerkte elkaars werk. Soms ging Magthea aan de slag met mijn bewerkingen, soms was het omgekeerd. De synergie werkte geweldig en ook Madeline is een briljante muzikante. Ze leeft deze muziek. Je zou kunnen stellen dat vele tracks op het album één grote livetrack zijn, maar dan zwaar nabewerkt. Enkele tracks komen ook rechtstreeks van mijn TraumaSutramappen op mijn eigen pc, maar werden gehybrydiseerd. De laatste cd is dus echt groepswerk. Enkel de visuals zijn 100 % voor de rekening van Magthea. Ik heb geen verstand van grafische programma's.

Een indrukwekkend en intrigerend project uit het verleden was toch wel “Soundtrack Voor Het Aquarium”, het samenwerkingsproject met vidna Obmana (Dirk Serries) voor de Antwerpse Zoo. Doe dat verhaal eens?

Magthea: Dirk Vidna en Herman Cama en Djen Ajakan waren allemaal mensen die rond Radio Centraal hingen en van in het begin met mij aan Hybryds projecten werkten. We hielden er van om in bizarre omgevingen op te treden en Dirk opperde eens het idee om in het aquarium van de Zoo op te treden. Ik werkte doen als grafisch ontwerper voor de Zoo en toen ze festiviteiten organiseerden ter ere van het 150-jarig bestaan bleek ons voorstel tot een soundtrack voor het Aquarium aan te slaan. De grote baas van het aquarium had namelijk in een buitenlands aquarium ook al zoiets gehoord. Dirk had al een complete soundtrack op zijn eentje gemaakt dus hebben Hybryds (ik, Yasnaïa en Herman) onze bijdrage gemaakt. We hebben toen wel voor de twee optredens in de Zoo met zijn allen op het podium in het aquarium gestaan. Voor de Zoo hebben we een split cd: Hybryds/Vidna Obmana, gemaakt, de Zoo projecten van Hybryds en Vidna Obmana zijn achteraf apart nog uit gebracht.

Is er een bepaalde boodschap die je met Hybryds wil overbrengen?

Magthea: THOU SHALL CONSIDER

There are no different races

We are all human

There are only two humans:

Female and male and they will be equal

THOU SHALL CONSIDER

All Gods and Goddesses are reflections of our inner self.

THOU SHALL CONSIDER

To pay your respect to ALL living creatures

To honour the Mother of all living creatures: EARTH

THOU SHALL CONSIDER

To sacrifice your blood to protect your freedom

To have no fear in the face of Death.

Wat kunnen we verwachten van het optreden in De Wommel en zal het vooral nieuw materiaal zijn van “The Silent Whisper” of gaan we ook ouder materiaal horen?

Magthea: Ja de muziekscene is veranderd, tegenwoordig vindt het ‘publiek’ het normaal dat ze je muziek gratis kunnen downloaden, organisatoren vinden het normaal dat je gratis optreedt. Het probleem is dat het heel veel aan benzine kost om onze zangeres van Dresden naar hier te laten komen. Op het moment hebben we dus twee projecten, uit de laatste twee cd's wordt een selectie gebracht, live met Madeline en Peter voor grote festivals waar we vergoed worden en in België de gratis optreden die Peter en ik doen, elke keer geïmproviseerd. De laatste twee optredens waren ambient maar in De Wommel gaan we nog eens beuken met ritmes. Wat het wordt weet ik nog niet, Peter heeft een ongelooflijke muzikaliteit en improvisatievermogen. Ik heb hem al dikwijls verrast door op het optreden met kompleet nieuwe samples af te komen en hij kan er altijd ongelooflijk goed mee overweg. Zelf noem ik me geen muzikant, ik kan (buiten een koto) geen enkel akoestisch instrument bespelen. Ik ben maar een geluids bricoleur. Dus voor grote festivals spelen we een selectie uit de laatste cd’s en de basis van die songs ligt vast maar nu met Peter is het kompleet live en voor ons even onbekend als voor jullie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Koto_(instrument)

Waarom moeten de lezers van dit interview zeker komen kijken in De Wommel?

Magthea: Voor de andere groepen? Om vrienden te ontmoeten? Om nieuwe dingen te ontdekken? Om eventjes van hun Facebook verslaving van af te geraken? Om echte mensen tegen te komen? Om de organisatie te steunen die het lef heeft andere dingen te programmeren? Organisaties zoals Porta Nigra en Peter Mastbooms nemen telkenmale waanzinnige financiële risico's om festivals te organiseren.Respect! Ik vind dit kleinschalig initiatief dan ook geweldig. Maar het kan ook maar bestaan als er publiek op af komt, dus gewoon komen omdat het nodig is voor de scene! En je kan er voordelig Hybryds cd's kopen!

Daarvoor alleen al zullen we er zijn! Hartelijk dank!

Website

Youtube

Vimeo

Exto

3rioart

Traumasutra

Schattenkinder

Morbid Butcher

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Delphine Coma - Leaving The Scene

Een band uit Portland USA, die met enige vetraging de redactietafel bereikt. Beter laat dan nooit durf ik dan denken en als ik deze “Leaving The Scene” door mijn cd speler laat opeten schiet het openingsnummer “Touch” al meteen raak. Cold wave badend in een gothisch angstzweet. Hoewel ze zich zelf geen gothic band ...

lees meer...
CD BESPREKING : Joy Disaster - Aeternum

Joy Disaster gaat alweer mee sedert 2005 en de jaartjes dikken dus aardig aan. In al die jaren is de stijl, de groep beleefde haar hoogdagen ten tijde van het debuutalbum “StäyGätôW” (2009), een album dat toen sterk knipoogde naar de hernieuwde belangstelling in het gothic rock en vooral death rock subgenre, een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sofy Major - Total Dump

Met het eerder dit jaar verschenen Blood On The Street, het laatste album van onze eigenste noiserock trots Vandal X, kregen we een portie lawaai zoals we dat graag hebben. Deze plaat kwam er volgens eigen zeggen na een moeilijke periode. Zeggen dat men van iets negatiefs iets positiefs gemaakt heeft, past niet echt in de Vandal X kraam; ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chris Brokaw - End Of The Night

De in Boston gevestigde gitarist Chris Brokaw ken je misschien van beeldbepalende bands als Codeine en Come of zijn collaboraties met The Willard Grant Conspiracy, Cobra Verde, Manta Ray, Steve Wynn, Evan Dando, Thalia Zedek, The Lemonheads, Thurston Moore, Hugo Race of Stephen O’Malley. Sinds 2001 is hij ook solo actief en heeft ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ash Code - Perspektive

Ik weet het, ik weet het, dit album dateert al van vorig jaar maar er is een wet die zegt, ‘ene review mee ne keer anders weze jij nie objektief nie meer’ (beter gekend als de wet van Ingels) al moet ik toegeven dat het lang duurde vooraleer deze derde Ash Code mij ter ore viel. Maar zoals zo vaak uitstel is geen afstel, en nu ...

lees meer...
NIEUWS 25/06/2019 : Metropolis eert het nieuwe zwart

Dat er anno 2019 nog volop en wereldwijd donkere riedeltjes worden gefabriceerd, dat zu u moeten weten. Zeker als u Dark Entries leest. Het Amerikaanse Metropolis verzamelde nu 24 van de ze bekende en minder bekende nieuwkomers op één compilatie “Dark Nouveau”. De compilatie is enkel digitaal te koop en via onderstaand ...

lees meer...
FOTO'S : Rob Zombie - @ Graspop 23/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ministry - @ Graspop 22/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2019 (Leipzig, Duitsland, 7 t.e.m. 10 juni) - De dolle avonturen van de electro-redactie

Meer dan een jaar had ik ernaar uitgekeken: de 28ste editie van het Wave-Gotik-Treffen in het pinksterweekend. Persoonlijk vond ik het donkere elektronische deel van de line-up niet echt "wauw", maar dat hield mij niet tegen om mij 4,5 dag lang rot te amuseren. En zoals elk jaar schrijf ik ook nu een verslag over mijn dolle avonturen ...

lees meer...
FOTO'S : Stone Temple Pilots - @ Graspop 21/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 19/06/2019 : I.M. Nicky Hellemans (°1981-+2019)

Wanneer hier een in memoriam verschijnt handelt deze meestal over een muzikant. Doordat we met ons werk voor Dark Entries met vele muzikanten een sterke band kunnen ontwikkelen, komt het aan als zo iemand ons verlaat. Nog tastbaarder wordt deze pijn wanneer het zoals vandaag geen muzikant betreft (hoewel deze dame ook actief was in de ...

lees meer...
NIEUWS 19/06/2019 : Vrijdag Dark Entries Night met To Avoid (EBM), Dässwat zegt af

Deze vrijdag 21 juni gaat de volgende Dark Entries Night door. Het wordt een EBM-editie met To Avoid. To Avoid is een trio dat intussen al 21 jaar actief is. Ze hebben zich recent hervormd nadat hun stichter GrandT het voor bekeken had gezien. Verwacht je maar aan stevige beats van de oude school. Heel uitzonderlijk zal enkel To Avoid ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Trouwfe(e)st#3 - Eigenzinnigheid en serendipiteit

Trouwfe(e)st#3. Het is ondertussen al lang geen trouwfeest meer, maar de verjaardag van een trouwfeest. Toen Dimi en Sigrid twee jaar geleden in het huwelijksbootje stapten, vonden ze er immers – als liefhebbers van dark ambient en neofolk – niets beter op dan een aantal van hun lievelingsgroepen uit te nodigen om hun hoogdag te ...

lees meer...
NIEUWS 13/06/2019 : Trouwfest: gratis festival met onze goedkeuring.

U kon er onmogelijk naast kijken op onze site: ook dit jaar (aanstaande zaterdag meer bepaald) is er weer een editie van Trouwfest, het festival ter ere van de huwelijksverjaardag van ondergetekende. Nogmaals willen we, de misleidende titel van het evenement indachtig, benadrukken dat dit een openbaar evenement is waar iedereen welkom ...

lees meer...
NIEUWS 12/06/2019 : Een avondje met FolkWorld in België

Een beetje met de hulp van Dark Entries kunnen we het volgende evenement wel noemen. Toen de Duitse neofolk organisatie FolkWorld ons vroeg naar een gepaste locatie voor een concert van Rome en of we en passant ook geen leuke lokale act kende voor het voorprogramma begon onze denktank reeds te bollen, en werden deze vragen vliegensvlug van ...