casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

Schaltkreis Wassermann
Op 24 oktober live in Bar Nadar, Antwerpen!
22/10/2013, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

22/10/2013 : Schaltkreis Wassermann - Op 24 oktober live in Bar Nadar, Antwerpen!
22/10/2013 : Schaltkreis Wassermann - Op 24 oktober live in Bar Nadar, Antwerpen!
22/10/2013 : Schaltkreis Wassermann - Op 24 oktober live in Bar Nadar, Antwerpen!
22/10/2013 : Schaltkreis Wassermann - Op 24 oktober live in Bar Nadar, Antwerpen!
22/10/2013 : Schaltkreis Wassermann - Op 24 oktober live in Bar Nadar, Antwerpen!
Schaltkreis Wassermann zijn pioniers van vroege synth wave met het cult album “Psychotron” (1982) op hun naam. Dit Zwitserse duo bestaande uit Stella en PJ Wassermann combineerde wilde psychedelische experimenten met hun exploratie van analoge synthesizers die in die tijd volledig nieuw en futuristisch waren. Ze traden in die tijd maar een paar keer op omdat ze het problematisch vonden om met de technologie van toen hun sound live on stage te brengen. In 2004 toen een bekende dj hen ertoe aanzette om “Psychotron” heruit te brengen, begon Schaltkreis Wassermann aan een tweede leven. En nu komt het: op donderdag 24 oktober speelt Schaltkreis Wassermann in Bar Nadar, Ernest Van Dijckkaai 19, Antwerpen! Niet te missen dus voor fans van minimal synth wave.

De laatste tijd ben ik weer druk in de weer met analoge synths en ik heb ze geïntegreerd in de show die ik ga brengen, dus het concert in Antwerpen wordt een unicum, het begin van een helemaal nieuwe Schaltkreis Wassermann live act, een act die naar de toekomst toe nog zal evolueren.

Hallo Schaltkreis Wassermann, iedereen kent uw “Psychotron” lp, alsook de “Sex Is Out, Ich Bin geklont” single. Hoe zou u uw muziek omschrijven ?

PJ Wassermann: Je zou het cyberpunk, elektronische rock of gewoonweg experimentele elektronische muziek kunnen noemen. In Italië zouden ze het waarschijnlijk cosmic music noemen en vandaag de dag minimal synth. Eigenlijk vind je op het album “Psychotron” verschillende muziekstijlen terug. Het laatste deel bevat stomende sequencers en is vrij snel. “Schwerkraft” is vrij melancholisch met een harmonieuze mathematische structuur. “Spaced Out” is puur experimenteel geluid uit de ARP 2600 en “Mutanten” is een elektronisch popnummer met een leuke tekst over dansende mutanten die met de zwaartekracht spelen. “Weltraum-Boogie” is een elektronisch popnummer met een vrij bizarre 5/4 metriek dat niet eens opvalt bij de luisteraar. “Lux” is de soundtrack bij een experimentele typografische film.

In die tijd hadden we haast geen geld. Ik speelde gitaar nog voor Schaltkreis Wassermann bestond en had enkele effectenpedalen. En toen ontdekten we de Roland Space Echo RE201, die we samen hebben aangekocht en die ik nog steeds in mijn bezit heb. Daarna mochten we van de Zwitserse importeur een ARP 2600 uitproberen, die we pas later moesten terugbetalen. We zijn toen van start gegaan met het maken van soundtracks bij tal van videofilms en met dat geld kochten we nieuw materiaal. Toen we aan “Psychotron” begonnen, hadden we een ARP2600, de ARP Avatar Guitar Synth (werkte niet zo goed voor gitaar), een Roland 100M modular system en een Prophet V. Buiten die laatste, die we niet gerepareerd krijgen, zijn al deze synths nog in gebruik. Als centrale sequencer gebruikten we de Roland MC4 Microcomposer, een zeer onhandig ding dat prima werkte. Met deze machines gingen we aan de slag, we experimenteerden en probeerden uit. Een van onze vrienden, Albert Hofmann – de ontdekker van LSD - kwam vaak op bezoek bij ons in de studio, en zodoende begonnen we ook met LSD te experimenteren, met haast elke weekend een psychedelische muzieksessie tot gevolg. En daar is onze muziek ontstaan, dus je zou het ook ‘psychedelische elektronische muziek’ kunnen noemen. ;-p

De vinylreleases dateren van begin jaren ‘80, meer bepaald ‘81 en ‘83. En toen was er niets meer, wat is toen gebeurd?

PJ: Het gebruikelijke muziekbranche muziekfrustratieverhaal. “Psychotron” kwam eerst uit op het prestigieuze Mercury Label (zwitserse tak) dat nu bij Universal hoort. Andere landen waren niet geïnteresseerd in releases die van Zwitserland kwamen, dus al vrij snel was Mercury ook niet meer in ons geïnteresseerd. We hebben het album dan opnieuw uitgebracht op ons eigen Space Records Label en we gingen in zee met een Nederlandse distributeur. Van de opbrengst hebben we geen cent gezien. Meer nog: ze hebben ons de rekening opgestuurd voor het persen van het vinyl. Gelukkig hoorden we positieve verhalen en ging het album de wereld rond tot in San Francisco, Tokyo en Moskou. In de UK heeft het zelfs op 5 gestaan in de Synth Charts van het muziekblad Melody Maker, maar meer gebeurde er niet. Er was voor de rest totaal geen interesse in onze muziek. We waren er zelfs niet van op de hoogte dat ons album zeer succesvol was in de Italiaanse kosmische scene. Dit was zeer moeilijk voor ons!

Later hebben we een Fairlight gehuurd, de eerste muzieksampling computer en daar zijn we haast financieel kopje onder door gegaan. Gelukkig hadden we op dat moment een ander project genaamd Matterhorn Project en scoorden we een gigantische hit in Zwitserland en enkele andere landen met het nummer “Muh!”. Eindelijk verdienden we wat geld met onze muziek en waren we een tijdje zoet met dit project. Gevolg was wel dat we meer richting commerciële muziek gingen en achteraf bekeken hebben we daar spijt van omdat het ons imago van psychedelische elektronische pioniers kapot heeft gemaakt.

De stijl is inderdaad geëvolueerd, je speelt een andere soort van muziek nu. Kan je ons hier wat meer over vertellen?

PJ: We zijn eigenlijk pas terug met Schaltkreis Wassermann aan de slag gegaan in 2003, toen de Zwitsers-Amerikaanse dj Alex Gloor (In Flagranti) ons kwam bezoeken in onze studio en ons vertelde over hoe groot onze status in Italië, Verenigde Staten en andere landen wel was. Daar waren wij totaal niet van op de hoogte! Hij vroeg ons om “Psychotron” op cd heruit te brengen. Ik was daar eerst niet echt voor te vinden, ook omdat ik toen met nieuwe muzikale ontdekkingsprojecten aan de slag was, maar na een tijdje heb ik het toch gedaan. Gevolg was een revival die tot op heden dagen nog voortduurt, dankzij Alex.

In 2011 is Stella aan kanker overleden, op een moment dat ze al jaren haar interesse voor muziek en het leven had verloren. Zij was echter wel diegene die steeds heeft gezegd dat Schaltkreis Wassermann het beste was dat we tezamen hadden gedaan en dat het een spijtige zaak was dat we er niet wat meer werk van hadden gemaakt om live op te treden. Je moet weten dat we daar toen technologisch niet toe in staat waren om onze muziek live te spelen. In 2008 had ik het idee om nieuwe Schaltkreis Wassermann nummers te schrijven en er werk van te maken een live act samen te stellen. Dit moest haar opvrolijken. De afgelopen 10 tot 15 jaar was ik terug volop gitaar aan het spelen, te meer omdat ik de Roland VG99 Guitar Synth had ontdekt. Ik begon te schrijven aan nummers die elektronica combineerden met gitaar omdat ik de gitaar live wilde spelen. Stella zong de nummers met haar prachtige speciale stem en bespeelde de Kaossilator en enkele andere effecten. Voor gans het repertorium creëerde ik de aangepaste in-depth visuals. En we trokken eindelijk live op concert in Zwitserland, Athene en ja, Ibiza en we hadden best wel wat succes. Maar Stella was hier niet tevreden over, ze hield niet van de gitaren in onze muziek en de echte Schaltkreis Wassermann is zonder gitaar! Dus in 2010 hield ze het voor bekeken en wenste ze niet meer live op te treden. Enkele maanden later is ze gestorven. Dit waren de droevigste jaren van mijn leven!

In 2012 ontmoette ik Janis Nowatzki van Private Records uit Berlijn en hij heeft het album “Psychotron” tesamen met de single heruitgebracht. Na de release party bracht hij mij naar een vriend van hem die een ARP2600 had staan en we begonnen te jammen. Dit bracht mij terug bij mijn oude liefde voor analoge synths en ik realiseerde me dat ik de kunst van het spelen op deze synths helemaal niet verloren was. Terug thuis heb ik mijn synths terug van onder het stof gehaald, heb ik ze opgekuist en gerepareerd, een proces dat nog steeds gaande is, en heb ik ze terug in de studio geplaatst en ze aangesloten naast al mijn digitale apparatuur. En ik ben nieuwe nummers beginnen schrijven voor mijn oude synths en ik ben er zeer tevreden over.

Waarom zouden mensen de re-release kopen?

PJ: Toen we in 1982 het album uitbrachten, was ik daar niet zo tevreden over. Voor mij was het niet meer dan een verzameling experimenten en uitprobeersels en niet echt een concept album zoals ik graag wou. Nu denk ik daar anders over en vind ik het een vrij coherent album en luister ik er nog steeds met plezier naar. Het is een fantastisch document over de tijd waarin we toen leefden en de psychedelica waarin we zaten. Muzikaal gezien is het een zeer interessante en diverse plaat en de opnamekwaliteit is uitstekend als je ziet naar de amateuristische aanpak en het ‘semiprofessioneel’ materiaal dat we toen gebruikten. Ik herinner me nog goed hoe ik steeds het gevecht leverde tegen sissende en vervormde klanken. Moesten we toen een deftige manager gehad hebben, dan was Schaltkreis Wassermann groot geworden.

We hebben ons steeds afgevraagd waar de titel van de singel “Sex Is Out, Ich Bin Geklont” vandaan komt, heeft het een specifieke betekenis?

PJ: Als jonge gast was ik zot van science-fiction en met het Concept cloning was ik bekend. De titel refereert naar een toekomst waarbij de menselijke voortplanting enkel nog door klonen tot stand wordt gebracht en waarbij seks volledig weg is. Dit alles is natuurlijk vrij ironisch bedoeld, omdat de seks drive bij mensen zo sterk is dat ze nooit zal verdwijnen.

U speelt op 24 oktober een vrij unieke show in Antwerpen in Bar Nadar, Ernest van Dijckkaai 19. Wat mogen de mensen verwachten van dit optreden?

PJ: Ik heb momenteel 3 live acts: a) Voor Ibiza - mijn chill out live show met visuals van Asteriza met twee dansers en binnenkort komt hier een album voor uit.

b) Mijn psytrance gitaar live act Eternal Bliss met het album “Full-OM”

c) En Schaltkreis Wassermann, muzikaal mijn oudste project maar on-stage mijn nieuwste.

Vorig jaar heb ik voor de eerste keer als het nieuwe Schaltkreis Wassermann live opgetreden in Berlijn, een creatieve mengelmoes van het oudere werk van de “Psychotron” periode en het nieuwere werk. Antwerpen gaat zeer speciaal worden! Met een gelijkaardige show zoals in Berlijn maar ik breng deze keer analoge synths mee, de Mopho, de MFB Synth Lite en de Arpodyssey. De laatste tijd ben ik druk in de weer met deze synths en ik heb ze geïntegreerd in de show die ik ga brengen, dus het concert in Antwerpen wordt een unicum, het begin van een helemaal nieuwe Schaltkreis Wassermann live act, een act die naar de toekomst toe nog zal evolueren. En misschien voor sommigen onder jullie een primeur, een nieuw analoog Schaltkreis Wassermann album is in de maak!

Hartelijk dank voor dit hartverwarmend interview en succes met de show!

Interview door Kris Nagels

Website

Facebook

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/07/2020 : Shining Light: Mono Inc. herneemt 'Lichtgestalt' van Lacrimosa met Tilo Wolff

Er werd ons een nieuwe samenwerking tussen Mono Inc. en Lacrimosa aangekondigd. Martin Engler van Mono Inc. en Tilo Wolff van Lacrimosa waarderen elkaars werk heel erg en zijn ook goede vrienden. Jaren geleden werkten ze al eens samen op de single 'Children Of The Dark' van Mono Inc., een nummer waaraan ook Chris Harms van Lord Of ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lisfrank - The Human

Bij Final Muzik was men zeer in zijn nopjes met de Dark Entries review van “Elevator” (klik de link onder deze review) en dus kregen we de meest recente release in onze postbus van deze Italiaanse legende diens conceptie terug gaat tot in 1980! Inderdaad 40 jaar terug in de tijd besloot ene Fulvio Guidarelli mee te surfen op ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kregel - #1

Onder de Limburgse grond is er best wel meer te vinden dan enkel steenkool. Verdraaid goede muziek bijvoorbeeld, want als trouwe Dark Entries lezer weet u dat er binnen uw geliefde genre door de jaren heen heel wat artiesten hun bakermat in het bronsgroen eikenhout hadden/hebben staan. Denk maar aan Siglo XX, Struggler, Gruppenbild of meer ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2020 : Sinners' Day wordt verlegd naar 2021

Het zit de organisatoren van W-Festival en Sinner's Day niet mee. Het W-Festival werd een eerste keer verzet van mei naar augustus, en daarna - toen duidelijk werd dat grote festivals niet meer mochten doorgaan tot minstens eind augustus - naar 2021. Maar de organisatoren lieten de zaak niet vallen. In plaats van W-Fest zou in oktober ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2020 : De wereld is gek geworden, volgens Jaz Coleman en Ondrej Smeykal

Het einde is nabij! Al meer dan 40 jaar verkondigt Jaz Coleman dat de wereld zijn ondergang tegemoet gaat, en hij doet op veschillende wijzen. Het meeste bekendheid geniet natuurlijk de supergroep Killing Joke, maar hij maakt ook solo symfonische muziek. Zijn laatste wapenfeit is een samenwerking met Ondrej Smeykal, een eenpersoonsdidgeridoo-orkest ...

lees meer...
CD BESPREKING : Red Velvet Deception - Like Rain

Rijkelijk laat. Ik geef het grif toe. Het was het nummer “So Low” op de compilatie “A Matter Of Concepts - a post punk and wave compilation”, die reeds in 2018 bij het Zweedse Dead Wax Records verscheen maar pas enige maanden geleden in mijn bezit kwam, die met op deze band attendeerde. De aanleiding ongetwijfeld het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Croatian Amor & Varg˛™ - Body Of Water/Body Of Carbon

Met Duitse pagan metalbands valt niet te sollen. Dat mocht de Zweed Jonas Rönnberg aan den lijve ondervinden. Hij zag zich genoodzaakt om zijn artiestennaam Varg te veranderen na zeer nadrukkelijke navraag van een band met dezelfde naam. Dat Rönnberg er nog wel mee kon lachen, vermoeden we uit het feit van zijn nieuw gekozen alias: ...

lees meer...
CD BESPREKING : Richard Ramirez + Atrax Morgue - Yours Eyes On My Hands

Op 6 mei 2007 hing Marco Corbelli (Atrax Morgue) zichzelf op, hij werd 37 jaar. Van een man die immer een haast tastbare fascinatie en voorliefde voor de dood had, kwam dit nieuws misschien niet zo als een verrassing. Toch bracht het wat teweeg in de noise en power electronics wereld: u dient te weten dat de man onder zijn fans (en binnen ...

lees meer...
NIEUWS 23/06/2020 : Nieuwe videoclip For Greater Good vandaag in premičre.

U kon het reeds lezen in onze uitermate lovende recensie van de EP ...Unfolds: For Greater Good is terug van weggeweest. Om dit heugelijke feit nog meer luister bij te zetten gaat vandaag de videoclip bij het nummer ‘Synchronism’ in première. In dit nummer zorgt Raya Schaduwjaagster van Dark Poem voor de vocalen, ...

lees meer...
NIEUWS 22/06/2020 : Enzo Kreft gaat door en door

Enzo Kreft had ons in 2019 al zeer aangenaam verrast met 'Control', een conceptplaat over de nevenwerkingen van de technologische vooruitgang. De plaat was de derde al sinds Enzo in 2016 na een lange pauze terug begon te musiceren. Hij laat er geen gras over groeien, want er staat al een nieuwe plaat in de steigers. De exacte uitgavedatum ...