casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

691 items

   

Schaltkreis Wassermann
Op 24 oktober live in Bar Nadar, Antwerpen!
22/10/2013, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

22/10/2013 : Schaltkreis Wassermann - Op 24 oktober live in Bar Nadar, Antwerpen!
22/10/2013 : Schaltkreis Wassermann - Op 24 oktober live in Bar Nadar, Antwerpen!
22/10/2013 : Schaltkreis Wassermann - Op 24 oktober live in Bar Nadar, Antwerpen!
22/10/2013 : Schaltkreis Wassermann - Op 24 oktober live in Bar Nadar, Antwerpen!
22/10/2013 : Schaltkreis Wassermann - Op 24 oktober live in Bar Nadar, Antwerpen!
Schaltkreis Wassermann zijn pioniers van vroege synth wave met het cult album “Psychotron” (1982) op hun naam. Dit Zwitserse duo bestaande uit Stella en PJ Wassermann combineerde wilde psychedelische experimenten met hun exploratie van analoge synthesizers die in die tijd volledig nieuw en futuristisch waren. Ze traden in die tijd maar een paar keer op omdat ze het problematisch vonden om met de technologie van toen hun sound live on stage te brengen. In 2004 toen een bekende dj hen ertoe aanzette om “Psychotron” heruit te brengen, begon Schaltkreis Wassermann aan een tweede leven. En nu komt het: op donderdag 24 oktober speelt Schaltkreis Wassermann in Bar Nadar, Ernest Van Dijckkaai 19, Antwerpen! Niet te missen dus voor fans van minimal synth wave.

De laatste tijd ben ik weer druk in de weer met analoge synths en ik heb ze geïntegreerd in de show die ik ga brengen, dus het concert in Antwerpen wordt een unicum, het begin van een helemaal nieuwe Schaltkreis Wassermann live act, een act die naar de toekomst toe nog zal evolueren.

Hallo Schaltkreis Wassermann, iedereen kent uw “Psychotron” lp, alsook de “Sex Is Out, Ich Bin geklont” single. Hoe zou u uw muziek omschrijven ?

PJ Wassermann: Je zou het cyberpunk, elektronische rock of gewoonweg experimentele elektronische muziek kunnen noemen. In Italië zouden ze het waarschijnlijk cosmic music noemen en vandaag de dag minimal synth. Eigenlijk vind je op het album “Psychotron” verschillende muziekstijlen terug. Het laatste deel bevat stomende sequencers en is vrij snel. “Schwerkraft” is vrij melancholisch met een harmonieuze mathematische structuur. “Spaced Out” is puur experimenteel geluid uit de ARP 2600 en “Mutanten” is een elektronisch popnummer met een leuke tekst over dansende mutanten die met de zwaartekracht spelen. “Weltraum-Boogie” is een elektronisch popnummer met een vrij bizarre 5/4 metriek dat niet eens opvalt bij de luisteraar. “Lux” is de soundtrack bij een experimentele typografische film.

In die tijd hadden we haast geen geld. Ik speelde gitaar nog voor Schaltkreis Wassermann bestond en had enkele effectenpedalen. En toen ontdekten we de Roland Space Echo RE201, die we samen hebben aangekocht en die ik nog steeds in mijn bezit heb. Daarna mochten we van de Zwitserse importeur een ARP 2600 uitproberen, die we pas later moesten terugbetalen. We zijn toen van start gegaan met het maken van soundtracks bij tal van videofilms en met dat geld kochten we nieuw materiaal. Toen we aan “Psychotron” begonnen, hadden we een ARP2600, de ARP Avatar Guitar Synth (werkte niet zo goed voor gitaar), een Roland 100M modular system en een Prophet V. Buiten die laatste, die we niet gerepareerd krijgen, zijn al deze synths nog in gebruik. Als centrale sequencer gebruikten we de Roland MC4 Microcomposer, een zeer onhandig ding dat prima werkte. Met deze machines gingen we aan de slag, we experimenteerden en probeerden uit. Een van onze vrienden, Albert Hofmann – de ontdekker van LSD - kwam vaak op bezoek bij ons in de studio, en zodoende begonnen we ook met LSD te experimenteren, met haast elke weekend een psychedelische muzieksessie tot gevolg. En daar is onze muziek ontstaan, dus je zou het ook ‘psychedelische elektronische muziek’ kunnen noemen. ;-p

De vinylreleases dateren van begin jaren ‘80, meer bepaald ‘81 en ‘83. En toen was er niets meer, wat is toen gebeurd?

PJ: Het gebruikelijke muziekbranche muziekfrustratieverhaal. “Psychotron” kwam eerst uit op het prestigieuze Mercury Label (zwitserse tak) dat nu bij Universal hoort. Andere landen waren niet geïnteresseerd in releases die van Zwitserland kwamen, dus al vrij snel was Mercury ook niet meer in ons geïnteresseerd. We hebben het album dan opnieuw uitgebracht op ons eigen Space Records Label en we gingen in zee met een Nederlandse distributeur. Van de opbrengst hebben we geen cent gezien. Meer nog: ze hebben ons de rekening opgestuurd voor het persen van het vinyl. Gelukkig hoorden we positieve verhalen en ging het album de wereld rond tot in San Francisco, Tokyo en Moskou. In de UK heeft het zelfs op 5 gestaan in de Synth Charts van het muziekblad Melody Maker, maar meer gebeurde er niet. Er was voor de rest totaal geen interesse in onze muziek. We waren er zelfs niet van op de hoogte dat ons album zeer succesvol was in de Italiaanse kosmische scene. Dit was zeer moeilijk voor ons!

Later hebben we een Fairlight gehuurd, de eerste muzieksampling computer en daar zijn we haast financieel kopje onder door gegaan. Gelukkig hadden we op dat moment een ander project genaamd Matterhorn Project en scoorden we een gigantische hit in Zwitserland en enkele andere landen met het nummer “Muh!”. Eindelijk verdienden we wat geld met onze muziek en waren we een tijdje zoet met dit project. Gevolg was wel dat we meer richting commerciële muziek gingen en achteraf bekeken hebben we daar spijt van omdat het ons imago van psychedelische elektronische pioniers kapot heeft gemaakt.

De stijl is inderdaad geëvolueerd, je speelt een andere soort van muziek nu. Kan je ons hier wat meer over vertellen?

PJ: We zijn eigenlijk pas terug met Schaltkreis Wassermann aan de slag gegaan in 2003, toen de Zwitsers-Amerikaanse dj Alex Gloor (In Flagranti) ons kwam bezoeken in onze studio en ons vertelde over hoe groot onze status in Italië, Verenigde Staten en andere landen wel was. Daar waren wij totaal niet van op de hoogte! Hij vroeg ons om “Psychotron” op cd heruit te brengen. Ik was daar eerst niet echt voor te vinden, ook omdat ik toen met nieuwe muzikale ontdekkingsprojecten aan de slag was, maar na een tijdje heb ik het toch gedaan. Gevolg was een revival die tot op heden dagen nog voortduurt, dankzij Alex.

In 2011 is Stella aan kanker overleden, op een moment dat ze al jaren haar interesse voor muziek en het leven had verloren. Zij was echter wel diegene die steeds heeft gezegd dat Schaltkreis Wassermann het beste was dat we tezamen hadden gedaan en dat het een spijtige zaak was dat we er niet wat meer werk van hadden gemaakt om live op te treden. Je moet weten dat we daar toen technologisch niet toe in staat waren om onze muziek live te spelen. In 2008 had ik het idee om nieuwe Schaltkreis Wassermann nummers te schrijven en er werk van te maken een live act samen te stellen. Dit moest haar opvrolijken. De afgelopen 10 tot 15 jaar was ik terug volop gitaar aan het spelen, te meer omdat ik de Roland VG99 Guitar Synth had ontdekt. Ik begon te schrijven aan nummers die elektronica combineerden met gitaar omdat ik de gitaar live wilde spelen. Stella zong de nummers met haar prachtige speciale stem en bespeelde de Kaossilator en enkele andere effecten. Voor gans het repertorium creëerde ik de aangepaste in-depth visuals. En we trokken eindelijk live op concert in Zwitserland, Athene en ja, Ibiza en we hadden best wel wat succes. Maar Stella was hier niet tevreden over, ze hield niet van de gitaren in onze muziek en de echte Schaltkreis Wassermann is zonder gitaar! Dus in 2010 hield ze het voor bekeken en wenste ze niet meer live op te treden. Enkele maanden later is ze gestorven. Dit waren de droevigste jaren van mijn leven!

In 2012 ontmoette ik Janis Nowatzki van Private Records uit Berlijn en hij heeft het album “Psychotron” tesamen met de single heruitgebracht. Na de release party bracht hij mij naar een vriend van hem die een ARP2600 had staan en we begonnen te jammen. Dit bracht mij terug bij mijn oude liefde voor analoge synths en ik realiseerde me dat ik de kunst van het spelen op deze synths helemaal niet verloren was. Terug thuis heb ik mijn synths terug van onder het stof gehaald, heb ik ze opgekuist en gerepareerd, een proces dat nog steeds gaande is, en heb ik ze terug in de studio geplaatst en ze aangesloten naast al mijn digitale apparatuur. En ik ben nieuwe nummers beginnen schrijven voor mijn oude synths en ik ben er zeer tevreden over.

Waarom zouden mensen de re-release kopen?

PJ: Toen we in 1982 het album uitbrachten, was ik daar niet zo tevreden over. Voor mij was het niet meer dan een verzameling experimenten en uitprobeersels en niet echt een concept album zoals ik graag wou. Nu denk ik daar anders over en vind ik het een vrij coherent album en luister ik er nog steeds met plezier naar. Het is een fantastisch document over de tijd waarin we toen leefden en de psychedelica waarin we zaten. Muzikaal gezien is het een zeer interessante en diverse plaat en de opnamekwaliteit is uitstekend als je ziet naar de amateuristische aanpak en het ‘semiprofessioneel’ materiaal dat we toen gebruikten. Ik herinner me nog goed hoe ik steeds het gevecht leverde tegen sissende en vervormde klanken. Moesten we toen een deftige manager gehad hebben, dan was Schaltkreis Wassermann groot geworden.

We hebben ons steeds afgevraagd waar de titel van de singel “Sex Is Out, Ich Bin Geklont” vandaan komt, heeft het een specifieke betekenis?

PJ: Als jonge gast was ik zot van science-fiction en met het Concept cloning was ik bekend. De titel refereert naar een toekomst waarbij de menselijke voortplanting enkel nog door klonen tot stand wordt gebracht en waarbij seks volledig weg is. Dit alles is natuurlijk vrij ironisch bedoeld, omdat de seks drive bij mensen zo sterk is dat ze nooit zal verdwijnen.

U speelt op 24 oktober een vrij unieke show in Antwerpen in Bar Nadar, Ernest van Dijckkaai 19. Wat mogen de mensen verwachten van dit optreden?

PJ: Ik heb momenteel 3 live acts: a) Voor Ibiza - mijn chill out live show met visuals van Asteriza met twee dansers en binnenkort komt hier een album voor uit.

b) Mijn psytrance gitaar live act Eternal Bliss met het album “Full-OM”

c) En Schaltkreis Wassermann, muzikaal mijn oudste project maar on-stage mijn nieuwste.

Vorig jaar heb ik voor de eerste keer als het nieuwe Schaltkreis Wassermann live opgetreden in Berlijn, een creatieve mengelmoes van het oudere werk van de “Psychotron” periode en het nieuwere werk. Antwerpen gaat zeer speciaal worden! Met een gelijkaardige show zoals in Berlijn maar ik breng deze keer analoge synths mee, de Mopho, de MFB Synth Lite en de Arpodyssey. De laatste tijd ben ik druk in de weer met deze synths en ik heb ze geïntegreerd in de show die ik ga brengen, dus het concert in Antwerpen wordt een unicum, het begin van een helemaal nieuwe Schaltkreis Wassermann live act, een act die naar de toekomst toe nog zal evolueren. En misschien voor sommigen onder jullie een primeur, een nieuw analoog Schaltkreis Wassermann album is in de maak!

Hartelijk dank voor dit hartverwarmend interview en succes met de show!

Interview door Kris Nagels

Website

Facebook

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Tempel - Tempel

Tempel is een zijproject van Kvelertak drummer Kjetil Haugland Gjermundrød en niet te verwarren met het gelijknamige, instrumentale metal duo uit Phoenix, Arizona. Andere groepsleden in het Noorse kamp zijn de twee broers van Kjetil. Espen speelt gitaar en Inge neemt de basgitaar en zang voor zijn rekening. Tweede gitarist is hun ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Grand Astoria / Montenegro - The Grand Astoria x Montenegro

Op dit titelloze split-album (47 minuten speelduur) dat ons uit Rusland werd toegestuurd, staan twee zeer lange stonerrock composities van twee verschillende bands: The Grand Astoria en Montenegro. The Grand Astoria brengen het net geen half uur durende “The Body Limits”, een psychedelische stonercompositie die me regelmatig ...

lees meer...
CD BESPREKING : The London Sound Survey - Thames

Ian Rawes woont in Londen. Hij werkt er voor de stadsdiensten als ‘urban field recorder’ en is de oprichter van The London Sound Survey website die hij fulltime runt. Sinds 2008 heeft Rawes het veranderende geluid van de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk gedocumenteerd door middel van een enorme reeks van meer dan tweeduizend ...

lees meer...
NIEUWS 22/05/2019 : Struggler maakt een update van Life Update+

“It Was A Very Long Conversation But At The End We Didn’t Shake Hands”. Het is en blijft de legendarische debuutplaat van Struggler. Hamont-Achel leerde tegen en wil en dank zijn eigen duistere kant kennen. De goegemeente heeft er mee leren omgaan en de band op zich is gedurende 40 jaren nog steeds zijn eigen koers aan het ...

lees meer...
NIEUWS 22/05/2019 : Darkdweller reist straks af naar Leipzig en hoopt van u hetzelfde. Hier zijn gratis tips!

Tip 1. indien u nog twijfelt, doen, kies voor een vakantie / city trip met Pinksteren naar het mooie, groene en historisch relevante Leipzig. Weerbarstig lief of vrouw? Doe alsof uw neus bloedt u weet zogezegd van niets want er zijn nog tickets beschikbaar aan de kassa en als je er dan toch bent... U vindt trouwens een ticket stalletje recht ...

lees meer...
CD BESPREKING : Robert Worby - Factitious Airs (Electronic Music)

Robert Worby is een componist, geluidskunstenaar, schrijver en omroeper. Net als Iain Marsh heeft hij zich gevestigd in Londen en werkt er sinds de jaren ’90 voor BBC Radio 3. Hij is de medeoprichter in 2002 van Cut & Splice, een festival met aandacht voor elektronische muziek en geluidskunst. Robert heeft een onverzadigbare ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Al die willen te kaap'ren varen...

Hoewel het legendarische Cold Meat Industry label al sinds 2014 op apegapen ligt, vond men het in 2017 toch wel gepast om de 30ste verjaardag van hun bestaan te vieren. In stijl, in dit geval met een tweedaags festival en een heleboel acts die het mede dankzij dit kwaliteitslabel tot grote namen wisten te schoppen. Wie er bij was daar ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Het WGT elftal van Dimi Brands.

Nog een tweetal weekjes en de jaarlijkse bedevaart naar Leipzig kan een aanvang nemen, geef maar toe dat u er weer een gans jaar naar heeft uitgekeken. Ondergetekende stuurt dit jaar zijn kat, maar laat niet na zijn persoonlijke elftal mee te geven, kwestie dat u niet bezwijkt aan keuzestress. 1.CAMERATA MEDIOLANENSE Italiaans ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Dancing In Darkness

Lang geleden dat ik mijn cd speler nog een keer een opmerkelijke, of beter nog relevante verzamelaar liet eten. Er waren tijden waarin er regelmatig van die compilaties verschenen die een must waren voor elkeen die de scene op de voet wou volgen en blijven volgen. Die tijd lijkt echter achter ons een ook deze “Dancing in Darkness” ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 19/05/2019 : Second Still exclusief in Retie

De Westkust van de US of A weet schoon volk tot zijn inwoners te tellen. Paraderend langs de Hollywood Boulevard onder het alziend oog van de paparazzi. Al zien we een band als Second Still er weinig last van te weten ondervinden. Bijzonder straf dan weer wel in de postpunk / coldwave-subcultuur waarin ze zich als trio al enkele jaren ...

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan - @ YAP Leopoldsburg, 11/05/2019 daar Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : De Klinke - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : La Lune Noire - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten