casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

True Zebra
Het is veel administratie om je kenbaar te maken, het heeft totaal niets met muziek te maken.
09/10/2013, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

09/10/2013 : True Zebra - Het is veel administratie om je kenbaar te maken, het heeft totaal niets met muziek te maken.
09/10/2013 : True Zebra - Het is veel administratie om je kenbaar te maken, het heeft totaal niets met muziek te maken.
Op 25 oktober staat True Zebra op de planken van de Kinky Star op de achtste editie van de Dark Entries Nights. Kevin Strauwen, de man achter True Zebra, is zijn tweede cd aan het afwerken. De opvolger van het zeer goed ontvangen naamloze debuut. Je kan je dus verwachten aan heel wat nieuw werk. Dark Entries sprak met Kevin en blikte zowel achteruit als vooruit.

Stel True Zebra eens voor aan onze lezers?

True Zebra brengt een mix van elektronische elementen en gemuteerde rock invloeden. Ik ben altijd bezig geweest met muziek en True Zebra vat het alle voorgaande experimenten perfect samen.

Je omschrijft je muziek als een mix van rock en elektronische geluiden. Waarin denk je dat dit verschilt van zuivere electro-groepen?

Het gimmick karakter van electro zit niet in True Zebra. De nummers krijgen een elektronische klank, maar komen daar niet telkens vandaan. Ik hecht wel waarde aan diepere betekenis en niet louter een 1ste indruk profiel zonder 2de, 3de, 4de laag erachter. Muziek komt uit het hart. Gevoelsgeladen is een must, en de reactie van het lichaam is welkom.

Op je debuut ‘True Zebra’ deed je alles zelf. De cd kreeg lovende kritieken. Hoe kijk je terug op dit debuut?

Het is al een hele tijd geleden dat ik nog naar die plaat geluisterd heb. Zeker met het afwerken van nieuw materiaal luister ik niet bepaald naar ouder werk.

Lovende kritiek brengt je ook maar tot een bepaalde plaats. Het is veel administratie om je kenbaar te maken, het heeft totaal niets met muziek te maken. De reacties waren uitstekend, en dat voor een self-release. Op dat vlak ben ik zeer tevreden. We gaan verder.

Ondertussen werk je volop aan een opvolger. Hoe vordert het werk en tegen wanneer mogen we die verwachten?

De plaat is gemixt. Ik ben zeer tevreden over de plaat, maar nu begint de administratie en de zoektocht naar hoe dit aan de man te brengen. Met wie, hoe, wanneer enzomeer. Iedereen die interesse heeft om met een klein pakket van de administratie te helpen mag altijd contact opnemen, inclusief labels.

Als ik weer een self-release zou doen, dan kan dit nog in 2013 uitkomen. Maar ik zou dit toch de kans willen geven die het verdient, en het met een goed team in voorjaar 2014 uitbrengen.

Manifeste invloeden zijn Nine Inch Nails en Ministry. Waar haal je nog zoal je mosterd vandaan?

Ik maak nummers die ik graag zelf zou willen kopen. Ik zoek af en toe bepaalde producers en mixers op. Dan kom ik op voorbeelden die ik niet zozeer zou kiezen qua stijl, maar waarvan de productie wel interesse bij me opwekt.

Dit gaat van ZZT (Trevor Horn), Chris Lord Alge, Sean Beaven, Hans Zimmer, etc... Voor ik aan een plaat begin te schrijven stel ik soms een lijst samen met nummers. Dit om bepaalde lijnen uit te tekenen, gevoels/opname wetten op te stellen. Zo ben ik nu al bezig met de voorbereidingen voor album 3 qua sfeer en feel.

Op je website lees ik ook over verschillende samenwerkingen met onder andere Josh Abraham (korn, limp bizkit, dope, orgy, velvet revolver,...) en Anthony Valcic (skinny puppy, nine inch nails, julien-k, marilyn manson), Jan Fabre, Champ d'action… Wat hielden deze samenwerkingen in?

In LA heb ik in de studio gewerkt van Josh Abraham. Samen met engineer Anthony Valcic hebben we toen Dope's "Life" album opgenomen.

Samen met Champ d'action hebben we in Europa getoured voor Jan Fabre's "Requiem Für eine Metamorphose". Hier was alles vooral technisch, afgezien van het feit dat ik in 1 scene de muziek deed. Ik heb dus een beetje alles gedaan van harde rock tot experimentele klassieke muziek.

Op facebook liet je uitschijnen dat er teveel gitaar en bas op de nieuwe opnames zijn om op je eentje live te kunnen spelen. Betekent het dat je live-versterking zoekt?

Het heeft in mijn achterhoofd gespeeld, maar controle hebben is toch leuk. Als ik er iemand bij zou nemen dan zou die ook redelijk veel instrumenten moeten spelen, net zoals ik. Sinds mijn eerste opname in 1996 heb ik 95% van alle optredens alleen gespeeld. Als je dan met 2 of 3 mensen op een podium zou staan, dan kan er al eens eentje werkloos staan op bepaalde nummers. Meer mensen of meer muziekinstrumenten op een podium betekent niet meer live gespeel. Ik heb genoeg groepen gezien die op een synth staan te drukken en waar niets uitkomt. Ook al zou ik een perfecte keyboard muzikant vinden, het blijft geen zicht om geconcentreerd 16de noten te drukken aan 129bpm. Laat de sequencer dit werk maar doen. Bij True Zebra speel ik gitaar, bass en synth... Daarbij komen dan nog de stem en loopers. Werk genoeg en ‘what u see is what you get’.

Je kan het zien als een futuristische singer-songwriter van de 21ste eeuw.

Wat kunnen we verwachten van je optreden op de Dark Entries Night op 25 oktober?

Nieuwe nummers en een goed gevoel om terug te beginnen optreden.

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...