casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

691 items

   

True Zebra
Het is veel administratie om je kenbaar te maken, het heeft totaal niets met muziek te maken.
09/10/2013, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

09/10/2013 : True Zebra - Het is veel administratie om je kenbaar te maken, het heeft totaal niets met muziek te maken.
09/10/2013 : True Zebra - Het is veel administratie om je kenbaar te maken, het heeft totaal niets met muziek te maken.
Op 25 oktober staat True Zebra op de planken van de Kinky Star op de achtste editie van de Dark Entries Nights. Kevin Strauwen, de man achter True Zebra, is zijn tweede cd aan het afwerken. De opvolger van het zeer goed ontvangen naamloze debuut. Je kan je dus verwachten aan heel wat nieuw werk. Dark Entries sprak met Kevin en blikte zowel achteruit als vooruit.

Stel True Zebra eens voor aan onze lezers?

True Zebra brengt een mix van elektronische elementen en gemuteerde rock invloeden. Ik ben altijd bezig geweest met muziek en True Zebra vat het alle voorgaande experimenten perfect samen.

Je omschrijft je muziek als een mix van rock en elektronische geluiden. Waarin denk je dat dit verschilt van zuivere electro-groepen?

Het gimmick karakter van electro zit niet in True Zebra. De nummers krijgen een elektronische klank, maar komen daar niet telkens vandaan. Ik hecht wel waarde aan diepere betekenis en niet louter een 1ste indruk profiel zonder 2de, 3de, 4de laag erachter. Muziek komt uit het hart. Gevoelsgeladen is een must, en de reactie van het lichaam is welkom.

Op je debuut ‘True Zebra’ deed je alles zelf. De cd kreeg lovende kritieken. Hoe kijk je terug op dit debuut?

Het is al een hele tijd geleden dat ik nog naar die plaat geluisterd heb. Zeker met het afwerken van nieuw materiaal luister ik niet bepaald naar ouder werk.

Lovende kritiek brengt je ook maar tot een bepaalde plaats. Het is veel administratie om je kenbaar te maken, het heeft totaal niets met muziek te maken. De reacties waren uitstekend, en dat voor een self-release. Op dat vlak ben ik zeer tevreden. We gaan verder.

Ondertussen werk je volop aan een opvolger. Hoe vordert het werk en tegen wanneer mogen we die verwachten?

De plaat is gemixt. Ik ben zeer tevreden over de plaat, maar nu begint de administratie en de zoektocht naar hoe dit aan de man te brengen. Met wie, hoe, wanneer enzomeer. Iedereen die interesse heeft om met een klein pakket van de administratie te helpen mag altijd contact opnemen, inclusief labels.

Als ik weer een self-release zou doen, dan kan dit nog in 2013 uitkomen. Maar ik zou dit toch de kans willen geven die het verdient, en het met een goed team in voorjaar 2014 uitbrengen.

Manifeste invloeden zijn Nine Inch Nails en Ministry. Waar haal je nog zoal je mosterd vandaan?

Ik maak nummers die ik graag zelf zou willen kopen. Ik zoek af en toe bepaalde producers en mixers op. Dan kom ik op voorbeelden die ik niet zozeer zou kiezen qua stijl, maar waarvan de productie wel interesse bij me opwekt.

Dit gaat van ZZT (Trevor Horn), Chris Lord Alge, Sean Beaven, Hans Zimmer, etc... Voor ik aan een plaat begin te schrijven stel ik soms een lijst samen met nummers. Dit om bepaalde lijnen uit te tekenen, gevoels/opname wetten op te stellen. Zo ben ik nu al bezig met de voorbereidingen voor album 3 qua sfeer en feel.

Op je website lees ik ook over verschillende samenwerkingen met onder andere Josh Abraham (korn, limp bizkit, dope, orgy, velvet revolver,...) en Anthony Valcic (skinny puppy, nine inch nails, julien-k, marilyn manson), Jan Fabre, Champ d'action… Wat hielden deze samenwerkingen in?

In LA heb ik in de studio gewerkt van Josh Abraham. Samen met engineer Anthony Valcic hebben we toen Dope's "Life" album opgenomen.

Samen met Champ d'action hebben we in Europa getoured voor Jan Fabre's "Requiem Für eine Metamorphose". Hier was alles vooral technisch, afgezien van het feit dat ik in 1 scene de muziek deed. Ik heb dus een beetje alles gedaan van harde rock tot experimentele klassieke muziek.

Op facebook liet je uitschijnen dat er teveel gitaar en bas op de nieuwe opnames zijn om op je eentje live te kunnen spelen. Betekent het dat je live-versterking zoekt?

Het heeft in mijn achterhoofd gespeeld, maar controle hebben is toch leuk. Als ik er iemand bij zou nemen dan zou die ook redelijk veel instrumenten moeten spelen, net zoals ik. Sinds mijn eerste opname in 1996 heb ik 95% van alle optredens alleen gespeeld. Als je dan met 2 of 3 mensen op een podium zou staan, dan kan er al eens eentje werkloos staan op bepaalde nummers. Meer mensen of meer muziekinstrumenten op een podium betekent niet meer live gespeel. Ik heb genoeg groepen gezien die op een synth staan te drukken en waar niets uitkomt. Ook al zou ik een perfecte keyboard muzikant vinden, het blijft geen zicht om geconcentreerd 16de noten te drukken aan 129bpm. Laat de sequencer dit werk maar doen. Bij True Zebra speel ik gitaar, bass en synth... Daarbij komen dan nog de stem en loopers. Werk genoeg en ‘what u see is what you get’.

Je kan het zien als een futuristische singer-songwriter van de 21ste eeuw.

Wat kunnen we verwachten van je optreden op de Dark Entries Night op 25 oktober?

Nieuwe nummers en een goed gevoel om terug te beginnen optreden.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Robert Worby - Factitious Airs (Electronic Music)

Robert Worby is een componist, geluidskunstenaar, schrijver en omroeper. Net als Iain Marsh heeft hij zich gevestigd in Londen en werkt er sinds de jaren ’90 voor BBC Radio 3. Hij is de medeoprichter in 2002 van Cut & Splice, een festival met aandacht voor elektronische muziek en geluidskunst. Robert heeft een onverzadigbare ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Al die willen te kaap'ren varen...

Hoewel het legendarische Cold Meat Industry label al sinds 2014 op apegapen ligt, vond men het in 2017 toch wel gepast om de 30ste verjaardag van hun bestaan te vieren. In stijl, in dit geval met een tweedaags festival en een heleboel acts die het mede dankzij dit kwaliteitslabel tot grote namen wisten te schoppen. Wie er bij was daar ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Het WGT elftal van Dimi Brands.

Nog een tweetal weekjes en de jaarlijkse bedevaart naar Leipzig kan een aanvang nemen, geef maar toe dat u er weer een gans jaar naar heeft uitgekeken. Ondergetekende stuurt dit jaar zijn kat, maar laat niet na zijn persoonlijke elftal mee te geven, kwestie dat u niet bezwijkt aan keuzestress. 1.CAMERATA MEDIOLANENSE Italiaans ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Dancing In Darkness

Lang geleden dat ik mijn cd speler nog een keer een opmerkelijke, of beter nog relevante verzamelaar liet eten. Er waren tijden waarin er regelmatig van die compilaties verschenen die een must waren voor elkeen die de scene op de voet wou volgen en blijven volgen. Die tijd lijkt echter achter ons een ook deze “Dancing in Darkness” ...

lees meer...
CD BESPREKING : William Basinski - On Time Out Of Time

Wanneer we stellen dat William Basinski een even bepalende naam is voor het ambient genre als Brian Eno, verdenkt u ons misschien van grootspraak. Toch staan we niet alleen met deze mening. De man is al meer dan 40 jaar actief in de muziekwereld, en oogstte vooral bekendheid met het zeer tot de verbeelding sprekende vierluik The Disintegration ...

lees meer...
CD BESPREKING : Iain Chambers - The Eccentric Press

Iain Chambers is een Engelse componist, producer en kunstenaar. Hij is actief sinds de jaren negentig. Is het meest bekend voor zijn werk voor radio, tv en film. Vormde in 2003 samen met twee collega’s van BBC Radio 3 het musique concrète collectief Langham Research Centre. Enkele jaren later begon Chambers te experimenteren ...

lees meer...
CD BESPREKING : Detieti - Frogressive Punk

Een plaatje dat naar collega Henk Vereecken gestuurd werd, maar naar mij werd doorgespeeld. Het deed onze goede vriend denken aan Faith No More, en dat is nu net een van de groepen waar hij een godsgloeiende hekel aan heeft. Ondergetekende heeft in zijn platenkast wel plaats vrij gemaakt voor de dolle fratsen van Mike Patton en co, dus ...

lees meer...
NIEUWS 19/05/2019 : Second Still exclusief in Retie

De Westkust van de US of A weet schoon volk tot zijn inwoners te tellen. Paraderend langs de Hollywood Boulevard onder het alziend oog van de paparazzi. Al zien we een band als Second Still er weinig last van te weten ondervinden. Bijzonder straf dan weer wel in de postpunk / coldwave-subcultuur waarin ze zich als trio al enkele jaren ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 18/05/2019 : Here are the young men... RIP Ian Curtis

Vandaag, 18 mei, is het exact 39 jaar geleden dat ene Ian Curtis zich, op 23 jarige leeftijd, van het leven beroofde. Het was allicht geen nieuws geweest ware het niet dat deze Ian Curtis frontman en zanger/tekstschrijver was bij beeldenstormers Joy Division die aan de vooravond stonden van de grote doorbraak en een eerste Amerikaanse toer. “Closer”, ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2019 : Miel Noir en Tommi Stumpff samen te horen op Reclaim Your Story.

Miel Noir, een van de weinige bands die het lukte om op onze review pagina’s steeds het maximum aantal sterretjes in de wacht te slepen, is volop bezig aan de opvolger van Honey-Beat (2016). Tevens werd er een verrassende gast gespot in de studio, zo blijkt ook uit de eerste single die Miel Noir uit The Phoenix-Swarm, want zo gaat ...

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan - @ YAP Leopoldsburg, 11/05/2019 daar Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : De Klinke - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : La Lune Noire - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 2 - Neem er een loopje mee.

Ondanks onze warme oproep om toch wat massaler op het appel te verschijnen, moesten we bij het betreden van de Zappa tot onze teleurstelling vaststellen dat deze in dovemansoren was gevallen. Een spijtige zaak, zowel voor de organisatie, maar in de eerste plaats voor de afwezigheden, die, getuige de klinkende namen die vandaag op de Black ...