casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Die Verbannten Kinder Evas
Dark Entries sprak met bezieler Richard Lederer
01/03/2007, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

Zeven jaar hebben we moeten wachten op een nieuw teken van leven van Die Verbannten Kinder Evas, het geesteskind van de Oostenrijker Richard Lederer, alias Protector. Naast Die Verbannten Kinder Evas (die we voor het gemak gaan afkorten tot DVKE), in 1993 opgericht ter exploratie van het dark wave en neoclassical genre, houdt Richard er ook nog een episch/symfonisch, fantasy/black metal project op na: Summoning. En ook nog een dark electro/ebm project: Ice Ages. Van DVKE verschenen tot op heden 4 albums, waarvan het vorige “In Darkness Let Me Dwell” in 1999 het levenslicht zag. Reden van de lange pauze waren vooral problemen met zangeressen die er door een tekort aan motivatie meermaals de brui aan gaven. Gelukkig kruiste de 19-jarige Griekse zangeres Christina Kroustali op het juiste moment Richards levenspad en werd het nieuwe album 'Dusk And Void Became Alive' – dat op de zang na eigenlijk al grotendeels klaar was – met haar ingeblikt.

Hoe kwam je ertoe om zelf muziek te beginnen maken en wanneer gebeurde dat?

Richard Lederer: Op 14-jarige leeftijd reeds begon ik te drummen. Ik was toen eigenlijk alleen bezig met metal en daarom schafte ik me niet veel later ook een gitaar aan. Maar dat heeft allemaal eigenlijk niets te maken met de muziek die ik nu maak met DVKE. Ik focuste me toen gewoon op spelen zonder me te bekommeren om het componeren. Het echte begin van mijn muziek was toen ik 14 jaar geleden mijn eerste keyboard kreeg. Ik vond het erg fijn dat ik nu in staat was mijn deuntjes op te slaan als midi’s en zelfs voor het eerst meerlagige songs kon creëren. Ik begon toen met hopen korte songs of fragmenten te maken, die later DVKE en Ice Ages songs zouden worden. Dit gaf me veel meer bevrediging dan de meer traditionele manier van muziek maken met echte instrumenten omdat ik zo meer vrijheid had in het songschrijven en onafhankelijk was van andere muzikanten. Deze voorkeur is tot op heden onveranderd gebleven.

Waarom koos je de naam Die Verbannten Kinder Evas voor je darkwave project?

Richard: Die naam dook voor het eerst op toen we op zoek waren naar lyrics voor de eerste cd. Het was eigenlijk het medebandlid van mijn metal band Summoning die met die naam op de proppen kwam en omdat het zo’n gevoel van eenzaamheid in zich had, besloten we die als bandnaam te gebruiken. Het komt uit een oud renaissance koraalboek.

Kan je je verschillende bands (DVKE, Summoning, Ice Ages) eens voorstellen aan onze lezers?

Richard: Voor mij is al mijn muziek (evenals de volledige black metal en gothic scene etc) een soort van neoromantiek. Ik denk eigenlijk dat de meeste mensen een verkeerd begrip hebben van de romantiek. Oorspronkelijk doelde het op de tijd van E.A.Poe, C.D. Friedrich etc, een periode waarin de kunst zich nogal bezighield met de verborgen dingen des levens en met irreële werelden. Dat is wat al mijn muzikale projecten gemeen hebben: ze staan allen ver van de realiteit. DVKE bijvoorbeeld laat de luisteraar denken aan vergane tijden, oude gebouwen etc en zeker niet aan de reële moderne wereld. Summoning houdt zich dan weer meer bezig met de wereld van Tolkien die ook ver verwijderd is van de reële moderne wereld. Ice Ages tenslotte doet de luisteraar denken aan een donkere toekomstige wereld, waar de mensheid misschien al tot het verleden behoort. Hoewel voor veel luisteraars de elektronische muziek met vervormde geluiden van Ice Ages en de robotachtige stem zeer verschillend is van de sound die ik gebruik in DVKE, denk ik toch dat ze iets gemeen hebben zoals ik hierboven beschreef.

Welke muziek/bands waren belangrijk toen je muziek begon te maken en naar welke muziek/bands luister je tegenwoordig?

Richard: Toen ik begon, was ik zeker beïnvloed door bands als Stoa, Love Is Colder Than Death enzovoorts, maar ik was nooit zozeer gefascineerd door Dead Can Dance, zoals veel fans van donkere muziek blijkbaar denken. Ik was meer geïnteresseerd in synthesisermuziek, omdat ik daar de meest opwindende aspecten in terugvond. Gedurende de jaren begon ik meer en meer naar EBM te luisteren. De laatste jaren echter hoor ik nog zelden iets dat me bevalt, omdat deze stijl meer en meer veranderde in commerciële, ongeïnspireerde, MTV copycat dansvloermuziek. En zo luister ik tegenwoordig eigenlijk nauwelijks nog naar muziek. Hoewel, de laatste 1 à 2 jaar begon ik me te interesseren voor Oosterse muziek. Maar de muziek waar ik tegenwoordig naar luister, heeft eigenlijk geen invloed op wat ik maak.

Wat is het recentste album dat je kocht?

Richard: De laatste cd die ik kocht, was “Your Pain” van Acylum. Eindelijk een coole extreem donkere soort EBM industrial die ik heel erg goed vind.

Als je een song begint te schrijven, weet je dan vooraf of het een Summoning, DVKE of Ice Ages song gaat worden?

Richard: Jazeker, anders zou ik aan de betekenis van mijn projecten beginnen twijfelen, want die zijn bedoeld om mijn verschillende muziekvoorkeuren in te kunnen uiten en om mijn verschillenden kanten te kunnen tonen. Als ik aan een Ice Ages song begin, start ik met al die koude en vervormde geluiden en denk geen moment aan mijn andere projecten omdat die geluiden een totaal andere sfeer creëren dan bijvoorbeeld de strijkerssamples die ik gebruik voor DVKE. En de reden dat ik nooit twijfel of een song een DVKE of een Summoning song gaat worden, is dat het in Summoning altijd mijn medebandlid is die een nieuwe song start met zijn basisideeën, waaraan ik dan een reeks muzikale en ritmische elementen toevoeg.

Kan je wat commentaar geven op elk van de vier DVKE albums? Over welk album ben je het meest tevreden?

Richard: Het is altijd het nieuwste album waar ik het meest tevreden mee ben. Dit antwoord zal wel niet erg origineel klinken, maar voor mij is dat heel logisch, omdat dat laatste album nog heel fris is en het meest aangepast aan mijn muzieksmaak van die moment. Het eerste album was een verzameling van ideeën, verzameld in de loop der jaren. Het was gemakkelijk om nieuwe korte tunes te maken, maar zeer moeilijk om die aaneen te smeden tot complete songs. Dat is waarom er zoveel korte songs opstaan en de meeste songs een nogal fragmentair karakter hebben. In die dagen verlangde ik naar meer muzikale bekwaamheden en ervaring om de muziek meer onder controle te hebben. Op het tweede album “Come Heavy Sleep” had ik eindelijk al de nodige componeerervaring opgedaan. Het maken van volledige songs en het bijeenvoegen van verschillende tunes om een maximaal polyfoon resultaat te krijgen, was niet langer een probleem. Het album klonk uiteindelijke heel erg neo-classical. Ik beschikte toen ook over veel betere apparatuur, wat een meer heldere sound opleverde. Op “In Darkness Let Me Dwell”, realiseerde ik me dat ik al veel polyfone orkestrale tunes gecreëerd had, maar dat de vocale melodieën nooit een echt belangrijke rol gespeeld hadden in de muziek van DVKE. Omdat ik een nieuwe zangeres had met een veel krachtiger stem, wou ik eindelijk zien hoe DVKE zou klinken met meer focus op de vocals. Het neveneffect was wel dat de polyfone structuur van de muziek een beetje verloren ging. Op “Dusk And Void Became Alive” wilde ik de polyfonie van “Come Heavy Sleep” terugbrengen en ik wilde dat de muziek meer zou klinken als een volledig orkest, terwijl het vorige album meer deed denken aan kamermuziek. Maar tevens wou ik de veel donkerder sfeer van “In Darkness Let Me Dwell” behouden. Het nieuwe album kan aldus beschouwd worden als een soort combinatie van de twee vorige.

Problemen met zangeressen lijken me al voor veel frustratie gezorgd te hebben. Klopt dat? Denk je nu de juiste zangeres gevonden te hebben?

Richard: Dat is inderdaad altijd een probleem geweest. Enerzijds heb ik een welbepaalde vrij strikte visie over vrouwelijke vocalen en ik vind al niet veel zangeressen die daaraan voldoen. Ik wil geen zangeres met een fragiele stem die me doet denken aan die van een klein meisje (zoals Julia eigenlijk klonk op de eerste twee albums) noch een overdreven opera zangeres. Anderzijds had ik vaak problemen met de persoonlijkheid van de zangeressen, die niet de professionele houding aan de dag legden, die ik verwacht. Om een voorbeeld te geven; de zangeres die ik eerst op het oog had voor het nieuwe album heeft me acht maanden aan het lijntje gehouden zonder iets op te nemen, totdat ik het uiteindelijk opgaf. De nieuwe zangeres Christina, was al vanaf de eerste keer zeer professioneel en had bovendien de perfecte stem die ik altijd al wou. Een klassiek geschoolde stem met een groot bereik, maar niet te overdreven in een te zware opera stijl.

Wat betekent eigenlijk de titel “Dusk And Void Became Alive”?

Richard: De titel komt van de lyrics van een van de songs. Deze werden geschreven door een vriend van me die in Siberië woont. Aangezien ik ze zelf niet schreef, denk ik niet dat ik het recht heb om iets te zeggen over hun betekenis.

Heb je een favoriete song op het album?

Richard: Eerst moet ik zeggen dat al de songs die ik ooit maakte ten minste een paar dagen lang mijn absolute favoriet waren. Dat wil zeggen dat wanneer ik een song heb gecreëerd en die me niet in een soort gelukzalige roes het gevoel geeft dat het het beste is wat ik ooit heb gehoord, die niet waard is om op het album te komen. :-) Dat wil niet zeggen dat andere mensen hoeven te vinden dat dit de beste song ooit is. Dat wil zelfs niet zeggen dat ikzelf dat een paar weken later nog vind. Maar als een song dit tijdelijk effect heeft op me, zal deze een weg vinden naar het album. Nu, al vele maanden na de voltooiing van het album, zijn mijn favorieten de titelsong, “Mistrust” en “Unquiet Thoughts”. Maar over een paar weken noem ik misschien andere songs.

Waar komt de hoesfoto vandaan? Kies je die foto trouwens zelf of is het de platenmaatschappij die dat doet?

Richard: De hoesfoto is een foto van een detail van de Stephans kathedraal in Wenen, die ik zelf genomen heb en naderhand gemanipuleerd heb met mijn pc. Ik zocht in Wenen naar ornamenten met een heel donkere en morbide sfeer en ik was heel blij toen ik dit kleine reliëf vond. Ik moet er in de loop der jaren al duizenden keren voorbij gelopen zijn zonder het op te merken want het is heel klein. Maar door heel aandachtig rond te speuren, merkte ik het uiteindelijk op en ik had een coverfoto. Napalm Records ziet het trouwens zitten om me covers te laten maken voor andere bands, aangepast aan hun stijl. Ze zullen doorgaans kleurrijker zijn en ik zal meer gebruik maken van airbrush pictures. Daar schijnen ze van te houden. Zelf zou ik die taak nooit aan iemand anders overlaten. De cover en het booklet maken voor mij deel uit van het album en ik hou ervan om eraan te werken zoals ik dat ook met de muziek doe.

Zelf ben je als zanger op het recente DVKE album minder te horen dan op de vorige. Hoe komt dat?

Richard: Ik heb mezelf nooit beschouwd als een supergroot zangtalent. Mijn stem is geschikt voor de muziek die ik wil brengen, maar de nadruk lag voor mij altijd meer op de vrouwelijke dan op de mannelijke zang. In het verleden beschikte ik nooit over zulke getalenteerde zangeressen als Christina. Julias stem was er te zwak voor en Tanias stem was te diep en haar stembereik te klein om haar twee vocale melodieën te laten combineren. Christina heeft echter een groot stembereik en dus kon ik haar heel vaak twee zanglijnen laten combineren. In het begin, toen ik nog dacht dat Tania zou zingen, waren veel van die songs bedoeld voor een zanger en een zangeres. Maar toen ik begreep dat Christina gemakkelijk beide zanglijnen aankon, heb ik niet getwijfeld. Ik heb dus de meeste zanglijnen aan Christina gegeven en zelf enkel die melodieën ingezongen die ik toch meer geschikt achtte voor mijn stem.

Wat zijn je toekomstplannen, bijvoorbeeld qua nieuwe albums en live performances?

Richard: Momenteel zijn er geen echte toekomstplannen. Live performances zitten er niet direct in omdat Christina in Athene woont en samen repeteren dus niet direct tot de mogelijkheden behoort. Ik ben nu volledig bezig met nieuwe Ice Ages songs. In een paar weken creëerde ik zes nieuwe songs. Het eerstvolgende album dat ik uitbreng, zal dus een Ice Ages album zijn. Pas daarna ga ik weer lopen nadenken over mijn andere projecten.

Henk Vereecken

http://www.dvke.info

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...