casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

691 items

   

Női Kabát
Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
06/07/2013, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

06/07/2013 : Női Kabát - Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
06/07/2013 : Női Kabát - Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
06/07/2013 : Női Kabát - Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
06/07/2013 : Női Kabát - Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
06/07/2013 : Női Kabát - Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
De band met de vreemde naam Női Kabát resideert in Londen en bestaat uit Dee Rüsche, Owen Pratt en Jonas Ranssøn. Ze worden geïnspireerd door constructivisme, futurisme en 70´s sci-fi films. Hun sound doet denken aan vroege industrial pioniers, aan new wave en ebm. Tussen de undulerende machineritmes weerklinkt een stem die nog duidelijk menselijk is. Zeer binnenkort komt hun 7” vinyl single “Make Room, Make Room!” b/w “Industry” uit en deze stellen ze voor op 13 juli in de Antwerpse Antifa-brick (een gekraakte politierechtbank op de Leien tegenover het oude justitiepaleis) waar ze concerteren met geestesgenoten Soft Riot. Dit underground feestje wordt georganiseerd door Obscuur Wavegeteef en is niet te missen voor de liefhebber van minimal wave!


Stel Női Kabát eens voor aan het Belgische publiek?

Owen: Wij zijn Nöi Kabat, een driekoppige elektronische band uit Londen met Jonas op akoestische en Simmons drums, Dee die zang doet en ik, Owen op synths en ander lawaai.

Jonas: Onze muziek komt misschien voort uit een meer Eurocentrische sensibiliteit. Qua invloeden bedoel ik. Hoewel het een klein netwerk is, is de synth scene met zijn subcategorieën waar wij deel van uitmaken erg gezond en levendig. De mensen die naar onze muziek luisteren zijn behoorlijk gepassioneerd en serieus bezig met hun muziek. Zoals in elke underground scene.

Wat betekent ‘Női Kabát’ eigenlijk en waarom kozen jullie deze vreemde naam voor jullie band?

Dee: Női Kabát is Hongaars en betekent niet meer dan ‘vrouwenjas’. Een reden voor de vreemde naam is dat het een beetje een soort parodie is. In deze scene zie je zoveel bands die uiteindelijk kiezen voor een Duitse of Franse naam vol mysterie en enigma. Wat ik zo goed vind aan onze naam is de manier waarop die werd gevormd en dat mensen er hun mening over kunnen vormen over wat het precies wil zeggen. Natuurlijk betekent het eigenlijk gewoon niets. Maar ik hou ook van het feit dat er evengoed connotaties mogelijk zijn van androgynie en seks. Ik vind het ook behoorlijk glam, dat vind ik er ook zo goed aan.

Zoiets als Mama’s Jasje dus, maar dan in het Hongaars. :-) ‘Női Kabát is een elektronisch trio dat muziek maakt zonder de hulp van computers’ lezen we op jullie facebook pagina. Betekent dat dat jullie alles live spelen met analoge synthesizers en ook zonder het gebruik van tapes etcetera? Welk instrumentarium gebruiken jullie live en in de studio?

Dee: We gebruiken geen computers on stage maar we hebben wel een Minibrute en Machine Drum geprogrammeerd voor arpeggio's en extra beats op een paar songs.Sommige daarvan programmeren we ook live. Het statement moet dus met een korreltje zout genomen worden, het is meer gericht naar de scene en om de mensen te laten weten dat we een echte live band zijn. Het is zo gemakkelijk om met behulp van computers een goede live performance neer te zetten dat we als band in deze scene een beetje een vreemde eend in de bijt zijn geworden met onze volledige drum kit en amps. Geen disrespect echter naar niemand toe want een goede song blijft een goede song en ik ben er helemaal voorstander van dat de muziekindustrie in eenieders huiskamer wordt gebracht zodat een doe-het-zelf spirit kan floreren. Ik zou gewoon zeggen dat wij een beetje meer maximal synth zijn dan minimal synth.

Jonas: In weerwil van het hoge potentieel van op computers gebaseerde muziek en performance, is er iets dat bijna té gemakkelijk is aan het programmeren van een computer en het te veel te vertrouwen op de technologie ervan om er een performance op te bouwen. Persoonlijke ervaring heeft me geleerd dat de geluiden die ik uit andere instrumenten krijg dan de laptop set up, gewoon beter klinken. Ik wil ook NOOIT afhangen van de genade van een laptop. Computers kunnen erg onbetrouwbaar zijn voor al hun technologische gesofisticeerdheid.

Wat was uiteindelijk de juiste beweegreden om de computer te bannen? Was dat vooral omdat jullie houden van die ‘vintage’ electro sound? Of zit er nog een zekere filosofie achter?

Owen: Női Kabát is in de eerste plaats een live project en wat we live doen bezielt voor een groot deel de opnames. Het is ook veel plezieriger om live te concerteren dan om naar een computerscherm te staren. Dat doe ik immers al genoeg! We wilden de arrangementen en tempo’s live kunnen veranderen en computers zijn daar echt niet goed in. Het op het podium creëren van elk geluid en er de controle over hebben, maakt de show gewoon veel meer fun en voor ons zorgt het ook voor een betere performance.

Dee: Ik denk dat het een beslissing is om niet voor de gemakkelijkste weg te kiezen. Mensen maken keuzes en mogen ook fouten maken. Het geeft ons ook dat beetje meer ‘freedom of expression’ dat in synth music toch vaak een beetje ontbreekt.

‘What emerges sounds reminiscent of the early industrial pioneers, new wave and EBM’, lezen we verder op jullie site. Wie zijn dan jullie muzikale helden? Welke muziek inspireert jullie?

Jonas: Nu moet ik even eer betuigen aan Veronica Vasicka en haar Minimal Wave show op EVR. Telkens ik naar dat programma luister, ontdek ik bands die ik verder wil uitpluizen. Ze heeft ook geweldige gasten in de studio en geweldige vervangers wanneer zij aan het dj’en is doorheen Europa enzo. Ik dacht dat ik een gedegen kennis had van deze muziekperiode, de late 70’s en vroege 80’s, maar ik denk nu dat door het internet en door mensen die allerlei materiaal heruitbrengen, er een immense hoeveelheid muziek bestaat waar ik me niet bewust van was.

Wat ik echt heel goed vind zijn The Associates, gewoon omwille van hun compromisloze en fantasierijke benadering van het muziek maken, de “Fourth Drawer Down” en “Sulk” LP’s. Ik hou van het kunstige opnameproces dat deze albums zo anders maakt. Als drummer heb ik veel respect voor wat Steve Jansen deed bij Japan. En nog steeds doet met zijn solo en samenwerkingsrojecten. Hij speelt heel inventief. Momenteel luister ik naar een pak dingen van Yukihiro Takahashi, de drummer van Yellow Magic Orchestra. De “Neuromantic” en “What Me Worry” LP’s. Gabi Delgado’s “Mistress” LP is ook een favoriet. Conny Plank producete die, het lijkt wel een weird tropisch cyber-utopia. Zeer sexy LP.

Owen: Ik hou van de ideeën achter veel modern klassiek en noise, hoewel ik daar nu ook weer niet zo heel veel naar luister. Momenteel luister ik naar Death Grips, Clipping, Fryars en Beak.

Dee: Ik vind veel inspiratie elders dan enkel in de muziek. Bernard Herrmann, John Wyndham, Andrei Tarkovsky en Christian Schad om er maar een paar te noemen.

Női Kabát brengt zeer binnenkort een 7" vinyl single uit: “Make Room! Make Room!”. Vertel eens wat meer over de single en de songs en wanneer komt ie juist uit?

Dee: De twee tracks die er op staan zijn “Make Room! Make Room!” en “Industry” en ze worden uitgebracht door het label Aufnahme + Wiedergabe (het label van onder meer Lebanon Hanover, hv) op 18 juli. De songs en lyrics zijn respectievelijk geïnspireerd op de overpopulatie van de aarde en op de dagelijkse mallemolen van de arbeid.

Jonas: Het was voor ons geweldig om met A+W te werken. Voor ons is dat het perfecte label om mee samen te werken. Het is hartverwarmend dat ze zo positief zijn over onze muziek en dit engagement met ons willen aangaan. We zijn ze dan ook erg dankbaar. Het zal interessant zijn om naar de mensen hun reactie te peilen op deze singel. Ik hoop natuurlijk dat er nog veel releases mogen volgen. Het was ook heel leuk dat ik een input kon hebben bij het design voor het artwork.

Női Kabát staat met een nummer op de compilatie “And You Will Find Them In The Basement” die deze lente verscheen. Vertel ons daar eens wat over?

Dee: Dit is een 12" compilatie op touw gezet door de artiesten zelf. Onze bijdrage was “I Corrode” afkomstig van onze in eigen beheer uitgebrachte tape in juni 2012. Het is mooi deel uit te maken van een scene samen met het nu ter ziele gegane Linea Aspera, met Soft Riot, Lebanon Hanover (te bewonderen op een van de vorige edities van Obscuur Wavegeteef , hv), Mild Peril, A Terrible Splendour, Gertrud Stein en Team Piss. We hingen vorig jaar allemaal samen in Londen rond (dat vandaag wel een kerkhof lijkt) en traden er samen op. Het is dus erg leuk om een een tijdcapsule te hebben van die periode.

Owen: De compilatie kwam voort uit de wens om de bands waarmee we toen speelden en nachtelijke evenermenten op touw zetten te documenteren. Het leek niet moeilijk te verwezenlijken want het materiaal was er en het werkte als een album.

Jonas: En wederom vind ik het enorm tof dat ik kon bijdragen aan het ontwerp en het artwork voor de sleeve.

Wat kunnen we verwachten van het optreden in Antwerpen?

Jonas: Simpelweg dat we een goede show brengen en dat mensen er positief op reageren. Dat ze begeesterd genoeg geraken om nog eens terug te komen of om onze muziek te kopen. Dat ze geïnteresseerd geraken in wat we doen. We hebben het geluk om zo’n geweldige en lieve promoters te hebben in elke stad waar we spelen. Goede mensen die de gigs organiseren maken het hele process erg aangenaam. Ik zou meer in Europa willen spelen en reizen. Ik ben me het laatste jaar bewust geworden van het feit dat België artistiek gezien een zeer interessante plaats is om te vertoeven. Ik ben betrokken bij een gallerij in Brussel, Galerie Nadine Feront en heb recentelijk bij hen tentoongesteld. Er gebeuren momenteel heel wat opwindende dingen in België op het vlak van kunst. Er is ook een erfenis van geweldige muziek en van heel goede studio’s in België. Crammed Discs uiteraard en Les Disques Du Crépuscule, het label opgericht door Michel Duval en Annik Honoré, een verbazingwekkende nalatenschap.

Dee: Je kan een veel heavier sound verwachten dan op plaat.

Motiveer de mensen eens om te komen kijken naar Női Kabát live in de Antifa-brick?

Owen: live zijn we nog relevanter!

Jonas: Juist. En wat ik bij de vorige vraag al zei; we brengen een goede show, een eerlijke show zodat mensen geïntrigeerd raken, bewogen en begeesterd door wat we doen. Dat is waar mensen op hopen denk ik. We willen de mensen beroeren, dat is toch wat ik wil als ik naar een band ga zien.

Dee: Eerlijk gezegd is het niet simpel om te gaan toeren met al ons gerief, dus we doen dat maar heel af en toe. Grijp uw kans!

Heb je nog een laatste boodschap?

Jonas: Bedankt voor jullie tijd en steun. En hopelijk zullen de mensen die dit lezen geïnteresseerd genoeg zijn om effectief naar ons te komen zien! Oh ja en dood aan alle onduldbare f**king reactionaire nazi regerings junta types die het volk onderdrukken en iedereen een kloot afdraaien elke minuut van de dag in elk land. Dat vooral.

Website

Facebook

Event

Jonas Ranson Art

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Robert Worby - Factitious Airs (Electronic Music)

Robert Worby is een componist, geluidskunstenaar, schrijver en omroeper. Net als Iain Marsh heeft hij zich gevestigd in Londen en werkt er sinds de jaren ’90 voor BBC Radio 3. Hij is de medeoprichter in 2002 van Cut & Splice, een festival met aandacht voor elektronische muziek en geluidskunst. Robert heeft een onverzadigbare ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Al die willen te kaap'ren varen...

Hoewel het legendarische Cold Meat Industry label al sinds 2014 op apegapen ligt, vond men het in 2017 toch wel gepast om de 30ste verjaardag van hun bestaan te vieren. In stijl, in dit geval met een tweedaags festival en een heleboel acts die het mede dankzij dit kwaliteitslabel tot grote namen wisten te schoppen. Wie er bij was daar ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Het WGT elftal van Dimi Brands.

Nog een tweetal weekjes en de jaarlijkse bedevaart naar Leipzig kan een aanvang nemen, geef maar toe dat u er weer een gans jaar naar heeft uitgekeken. Ondergetekende stuurt dit jaar zijn kat, maar laat niet na zijn persoonlijke elftal mee te geven, kwestie dat u niet bezwijkt aan keuzestress. 1.CAMERATA MEDIOLANENSE Italiaans ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Dancing In Darkness

Lang geleden dat ik mijn cd speler nog een keer een opmerkelijke, of beter nog relevante verzamelaar liet eten. Er waren tijden waarin er regelmatig van die compilaties verschenen die een must waren voor elkeen die de scene op de voet wou volgen en blijven volgen. Die tijd lijkt echter achter ons een ook deze “Dancing in Darkness” ...

lees meer...
CD BESPREKING : William Basinski - On Time Out Of Time

Wanneer we stellen dat William Basinski een even bepalende naam is voor het ambient genre als Brian Eno, verdenkt u ons misschien van grootspraak. Toch staan we niet alleen met deze mening. De man is al meer dan 40 jaar actief in de muziekwereld, en oogstte vooral bekendheid met het zeer tot de verbeelding sprekende vierluik The Disintegration ...

lees meer...
CD BESPREKING : Iain Chambers - The Eccentric Press

Iain Chambers is een Engelse componist, producer en kunstenaar. Hij is actief sinds de jaren negentig. Is het meest bekend voor zijn werk voor radio, tv en film. Vormde in 2003 samen met twee collega’s van BBC Radio 3 het musique concrète collectief Langham Research Centre. Enkele jaren later begon Chambers te experimenteren ...

lees meer...
CD BESPREKING : Detieti - Frogressive Punk

Een plaatje dat naar collega Henk Vereecken gestuurd werd, maar naar mij werd doorgespeeld. Het deed onze goede vriend denken aan Faith No More, en dat is nu net een van de groepen waar hij een godsgloeiende hekel aan heeft. Ondergetekende heeft in zijn platenkast wel plaats vrij gemaakt voor de dolle fratsen van Mike Patton en co, dus ...

lees meer...
NIEUWS 19/05/2019 : Second Still exclusief in Retie

De Westkust van de US of A weet schoon volk tot zijn inwoners te tellen. Paraderend langs de Hollywood Boulevard onder het alziend oog van de paparazzi. Al zien we een band als Second Still er weinig last van te weten ondervinden. Bijzonder straf dan weer wel in de postpunk / coldwave-subcultuur waarin ze zich als trio al enkele jaren ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 18/05/2019 : Here are the young men... RIP Ian Curtis

Vandaag, 18 mei, is het exact 39 jaar geleden dat ene Ian Curtis zich, op 23 jarige leeftijd, van het leven beroofde. Het was allicht geen nieuws geweest ware het niet dat deze Ian Curtis frontman en zanger/tekstschrijver was bij beeldenstormers Joy Division die aan de vooravond stonden van de grote doorbraak en een eerste Amerikaanse toer. “Closer”, ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2019 : Miel Noir en Tommi Stumpff samen te horen op Reclaim Your Story.

Miel Noir, een van de weinige bands die het lukte om op onze review pagina’s steeds het maximum aantal sterretjes in de wacht te slepen, is volop bezig aan de opvolger van Honey-Beat (2016). Tevens werd er een verrassende gast gespot in de studio, zo blijkt ook uit de eerste single die Miel Noir uit The Phoenix-Swarm, want zo gaat ...

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan - @ YAP Leopoldsburg, 11/05/2019 daar Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : De Klinke - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : La Lune Noire - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 2 - Neem er een loopje mee.

Ondanks onze warme oproep om toch wat massaler op het appel te verschijnen, moesten we bij het betreden van de Zappa tot onze teleurstelling vaststellen dat deze in dovemansoren was gevallen. Een spijtige zaak, zowel voor de organisatie, maar in de eerste plaats voor de afwezigheden, die, getuige de klinkende namen die vandaag op de Black ...