casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Női Kabát
Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
06/07/2013, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

06/07/2013 : Női Kabát - Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
06/07/2013 : Női Kabát - Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
06/07/2013 : Női Kabát - Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
06/07/2013 : Női Kabát - Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
06/07/2013 : Női Kabát - Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
De band met de vreemde naam Női Kabát resideert in Londen en bestaat uit Dee Rüsche, Owen Pratt en Jonas Ranssøn. Ze worden geïnspireerd door constructivisme, futurisme en 70´s sci-fi films. Hun sound doet denken aan vroege industrial pioniers, aan new wave en ebm. Tussen de undulerende machineritmes weerklinkt een stem die nog duidelijk menselijk is. Zeer binnenkort komt hun 7” vinyl single “Make Room, Make Room!” b/w “Industry” uit en deze stellen ze voor op 13 juli in de Antwerpse Antifa-brick (een gekraakte politierechtbank op de Leien tegenover het oude justitiepaleis) waar ze concerteren met geestesgenoten Soft Riot. Dit underground feestje wordt georganiseerd door Obscuur Wavegeteef en is niet te missen voor de liefhebber van minimal wave!


Stel Női Kabát eens voor aan het Belgische publiek?

Owen: Wij zijn Nöi Kabat, een driekoppige elektronische band uit Londen met Jonas op akoestische en Simmons drums, Dee die zang doet en ik, Owen op synths en ander lawaai.

Jonas: Onze muziek komt misschien voort uit een meer Eurocentrische sensibiliteit. Qua invloeden bedoel ik. Hoewel het een klein netwerk is, is de synth scene met zijn subcategorieën waar wij deel van uitmaken erg gezond en levendig. De mensen die naar onze muziek luisteren zijn behoorlijk gepassioneerd en serieus bezig met hun muziek. Zoals in elke underground scene.

Wat betekent ‘Női Kabát’ eigenlijk en waarom kozen jullie deze vreemde naam voor jullie band?

Dee: Női Kabát is Hongaars en betekent niet meer dan ‘vrouwenjas’. Een reden voor de vreemde naam is dat het een beetje een soort parodie is. In deze scene zie je zoveel bands die uiteindelijk kiezen voor een Duitse of Franse naam vol mysterie en enigma. Wat ik zo goed vind aan onze naam is de manier waarop die werd gevormd en dat mensen er hun mening over kunnen vormen over wat het precies wil zeggen. Natuurlijk betekent het eigenlijk gewoon niets. Maar ik hou ook van het feit dat er evengoed connotaties mogelijk zijn van androgynie en seks. Ik vind het ook behoorlijk glam, dat vind ik er ook zo goed aan.

Zoiets als Mama’s Jasje dus, maar dan in het Hongaars. :-) ‘Női Kabát is een elektronisch trio dat muziek maakt zonder de hulp van computers’ lezen we op jullie facebook pagina. Betekent dat dat jullie alles live spelen met analoge synthesizers en ook zonder het gebruik van tapes etcetera? Welk instrumentarium gebruiken jullie live en in de studio?

Dee: We gebruiken geen computers on stage maar we hebben wel een Minibrute en Machine Drum geprogrammeerd voor arpeggio's en extra beats op een paar songs.Sommige daarvan programmeren we ook live. Het statement moet dus met een korreltje zout genomen worden, het is meer gericht naar de scene en om de mensen te laten weten dat we een echte live band zijn. Het is zo gemakkelijk om met behulp van computers een goede live performance neer te zetten dat we als band in deze scene een beetje een vreemde eend in de bijt zijn geworden met onze volledige drum kit en amps. Geen disrespect echter naar niemand toe want een goede song blijft een goede song en ik ben er helemaal voorstander van dat de muziekindustrie in eenieders huiskamer wordt gebracht zodat een doe-het-zelf spirit kan floreren. Ik zou gewoon zeggen dat wij een beetje meer maximal synth zijn dan minimal synth.

Jonas: In weerwil van het hoge potentieel van op computers gebaseerde muziek en performance, is er iets dat bijna té gemakkelijk is aan het programmeren van een computer en het te veel te vertrouwen op de technologie ervan om er een performance op te bouwen. Persoonlijke ervaring heeft me geleerd dat de geluiden die ik uit andere instrumenten krijg dan de laptop set up, gewoon beter klinken. Ik wil ook NOOIT afhangen van de genade van een laptop. Computers kunnen erg onbetrouwbaar zijn voor al hun technologische gesofisticeerdheid.

Wat was uiteindelijk de juiste beweegreden om de computer te bannen? Was dat vooral omdat jullie houden van die ‘vintage’ electro sound? Of zit er nog een zekere filosofie achter?

Owen: Női Kabát is in de eerste plaats een live project en wat we live doen bezielt voor een groot deel de opnames. Het is ook veel plezieriger om live te concerteren dan om naar een computerscherm te staren. Dat doe ik immers al genoeg! We wilden de arrangementen en tempo’s live kunnen veranderen en computers zijn daar echt niet goed in. Het op het podium creëren van elk geluid en er de controle over hebben, maakt de show gewoon veel meer fun en voor ons zorgt het ook voor een betere performance.

Dee: Ik denk dat het een beslissing is om niet voor de gemakkelijkste weg te kiezen. Mensen maken keuzes en mogen ook fouten maken. Het geeft ons ook dat beetje meer ‘freedom of expression’ dat in synth music toch vaak een beetje ontbreekt.

‘What emerges sounds reminiscent of the early industrial pioneers, new wave and EBM’, lezen we verder op jullie site. Wie zijn dan jullie muzikale helden? Welke muziek inspireert jullie?

Jonas: Nu moet ik even eer betuigen aan Veronica Vasicka en haar Minimal Wave show op EVR. Telkens ik naar dat programma luister, ontdek ik bands die ik verder wil uitpluizen. Ze heeft ook geweldige gasten in de studio en geweldige vervangers wanneer zij aan het dj’en is doorheen Europa enzo. Ik dacht dat ik een gedegen kennis had van deze muziekperiode, de late 70’s en vroege 80’s, maar ik denk nu dat door het internet en door mensen die allerlei materiaal heruitbrengen, er een immense hoeveelheid muziek bestaat waar ik me niet bewust van was.

Wat ik echt heel goed vind zijn The Associates, gewoon omwille van hun compromisloze en fantasierijke benadering van het muziek maken, de “Fourth Drawer Down” en “Sulk” LP’s. Ik hou van het kunstige opnameproces dat deze albums zo anders maakt. Als drummer heb ik veel respect voor wat Steve Jansen deed bij Japan. En nog steeds doet met zijn solo en samenwerkingsrojecten. Hij speelt heel inventief. Momenteel luister ik naar een pak dingen van Yukihiro Takahashi, de drummer van Yellow Magic Orchestra. De “Neuromantic” en “What Me Worry” LP’s. Gabi Delgado’s “Mistress” LP is ook een favoriet. Conny Plank producete die, het lijkt wel een weird tropisch cyber-utopia. Zeer sexy LP.

Owen: Ik hou van de ideeën achter veel modern klassiek en noise, hoewel ik daar nu ook weer niet zo heel veel naar luister. Momenteel luister ik naar Death Grips, Clipping, Fryars en Beak.

Dee: Ik vind veel inspiratie elders dan enkel in de muziek. Bernard Herrmann, John Wyndham, Andrei Tarkovsky en Christian Schad om er maar een paar te noemen.

Női Kabát brengt zeer binnenkort een 7" vinyl single uit: “Make Room! Make Room!”. Vertel eens wat meer over de single en de songs en wanneer komt ie juist uit?

Dee: De twee tracks die er op staan zijn “Make Room! Make Room!” en “Industry” en ze worden uitgebracht door het label Aufnahme + Wiedergabe (het label van onder meer Lebanon Hanover, hv) op 18 juli. De songs en lyrics zijn respectievelijk geïnspireerd op de overpopulatie van de aarde en op de dagelijkse mallemolen van de arbeid.

Jonas: Het was voor ons geweldig om met A+W te werken. Voor ons is dat het perfecte label om mee samen te werken. Het is hartverwarmend dat ze zo positief zijn over onze muziek en dit engagement met ons willen aangaan. We zijn ze dan ook erg dankbaar. Het zal interessant zijn om naar de mensen hun reactie te peilen op deze singel. Ik hoop natuurlijk dat er nog veel releases mogen volgen. Het was ook heel leuk dat ik een input kon hebben bij het design voor het artwork.

Női Kabát staat met een nummer op de compilatie “And You Will Find Them In The Basement” die deze lente verscheen. Vertel ons daar eens wat over?

Dee: Dit is een 12" compilatie op touw gezet door de artiesten zelf. Onze bijdrage was “I Corrode” afkomstig van onze in eigen beheer uitgebrachte tape in juni 2012. Het is mooi deel uit te maken van een scene samen met het nu ter ziele gegane Linea Aspera, met Soft Riot, Lebanon Hanover (te bewonderen op een van de vorige edities van Obscuur Wavegeteef , hv), Mild Peril, A Terrible Splendour, Gertrud Stein en Team Piss. We hingen vorig jaar allemaal samen in Londen rond (dat vandaag wel een kerkhof lijkt) en traden er samen op. Het is dus erg leuk om een een tijdcapsule te hebben van die periode.

Owen: De compilatie kwam voort uit de wens om de bands waarmee we toen speelden en nachtelijke evenermenten op touw zetten te documenteren. Het leek niet moeilijk te verwezenlijken want het materiaal was er en het werkte als een album.

Jonas: En wederom vind ik het enorm tof dat ik kon bijdragen aan het ontwerp en het artwork voor de sleeve.

Wat kunnen we verwachten van het optreden in Antwerpen?

Jonas: Simpelweg dat we een goede show brengen en dat mensen er positief op reageren. Dat ze begeesterd genoeg geraken om nog eens terug te komen of om onze muziek te kopen. Dat ze geïnteresseerd geraken in wat we doen. We hebben het geluk om zo’n geweldige en lieve promoters te hebben in elke stad waar we spelen. Goede mensen die de gigs organiseren maken het hele process erg aangenaam. Ik zou meer in Europa willen spelen en reizen. Ik ben me het laatste jaar bewust geworden van het feit dat België artistiek gezien een zeer interessante plaats is om te vertoeven. Ik ben betrokken bij een gallerij in Brussel, Galerie Nadine Feront en heb recentelijk bij hen tentoongesteld. Er gebeuren momenteel heel wat opwindende dingen in België op het vlak van kunst. Er is ook een erfenis van geweldige muziek en van heel goede studio’s in België. Crammed Discs uiteraard en Les Disques Du Crépuscule, het label opgericht door Michel Duval en Annik Honoré, een verbazingwekkende nalatenschap.

Dee: Je kan een veel heavier sound verwachten dan op plaat.

Motiveer de mensen eens om te komen kijken naar Női Kabát live in de Antifa-brick?

Owen: live zijn we nog relevanter!

Jonas: Juist. En wat ik bij de vorige vraag al zei; we brengen een goede show, een eerlijke show zodat mensen geïntrigeerd raken, bewogen en begeesterd door wat we doen. Dat is waar mensen op hopen denk ik. We willen de mensen beroeren, dat is toch wat ik wil als ik naar een band ga zien.

Dee: Eerlijk gezegd is het niet simpel om te gaan toeren met al ons gerief, dus we doen dat maar heel af en toe. Grijp uw kans!

Heb je nog een laatste boodschap?

Jonas: Bedankt voor jullie tijd en steun. En hopelijk zullen de mensen die dit lezen geïnteresseerd genoeg zijn om effectief naar ons te komen zien! Oh ja en dood aan alle onduldbare f**king reactionaire nazi regerings junta types die het volk onderdrukken en iedereen een kloot afdraaien elke minuut van de dag in elk land. Dat vooral.

Website

Facebook

Event

Jonas Ranson Art

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Ulrich Troyer - NOK 2020

Onder de categorie: zot zijn doet geen zeer stellen we u Ulrich Troyer voor. Een lid van het tienkoppige Oostenrijkse Vegetable Orchestra. Een orkest dat muziek maakt met, inderdaad, groenten. Een stijloefening tussen de soep en de patatten, hier letterlijk te nemen: als er tijd over is tussen het koken en vrienden uitnodigen voor het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Arurmukha - 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm

Berlijn met zijn rijke geschiedenis is een stad die tot veler verbeelding spreekt. Indien ook tot de uwe, dan hebben we met deze 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm van Arurmukha beslist iets wat je nieuwsgierigheid zal prikkelen. Dit is een heruitgave van het album dat Marc Weiser (Rechenzntrum, Zeitkratzer) en Jürgen Hendlmeier ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chromb! - Le Livre Des Merveilles

Deze Franse band brengt een eclectische mix van prog met genres als jazz en kamermuziek over krautrock tot noise met invloeden van John Zorn tot King Crimson. Het heeft wel iets van een meer noisegetinte Magma, zeker ook in de meerstemmige, koorzangachtige vocals, niet in het Kobaïaans nochtans – de verzonnen Magma taal – ...

lees meer...
CD BESPREKING : Legowelt - Unconditional Contours

Als een kind in een snoepwinkel, zo voelde Noorderbuur Danny Wolfers zich tijdens zijn bezoek aan het SMEM, oftewel het Swiss Museum for Electronic Music Instruments, alwaar hij uitgenodigd was als eerste artiest in residentie voor het Playroom project van deze instelling. Kenners van de betere beats zullen Wolfers ongetwijfeld kennen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Geins't Naït & L. Petitgand - Like This Maybe Or This

Toen Peter De Koning enkele jaren geleden Oublier van Geins’t Naït & L. Petitgand besprak, besloot hij zijn tekst met de frustratie die hij ervoer bij het aanvoelen van de genialiteit van het album zonder dit onmiddellijk te kunnen plaatsen. Wel, een soortgelijk gevoel was aan de orde bij Like This Or Maybe This. Je zou dus ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Nieuwe single van Ground Nero met nieuwe zanger

Ground Nero heeft zich met hun vorige plaat 'Divergence' tot de top van de Belgische gothic rock verheven. Twee jaar later staat er een nieuwe plaat in de steigers. De eerste single uit de nieuwe plaat, die vooralsnog in een dichte waas van geheimzinnigheid omhuld is, wordt maandagavond op het radioprogramma De dag des oordeels voorgesteld. Het ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Xtort ziet alles zwart

Hopelijk bent u al vertrouwd met Xtort, het Nederlandse industrialproject van Piet Snijders. Xtort is onder meer de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende groepen uit de Nederlandse en Belgische wave scene promoot. Wel, die Xtort heeft nu een nieuwe single: 'Zwart'. Xtort had tot nu toe al liedjes ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : 32 Ohm maakt nummer over Dunkirk Beach

Blijven we nog even bij Wave Invasion. Een andere groep uit de Wave Invasion-stal is 32 Ohm. 32 Ohm, dat is die groep Nederlanders die hun muziek 'Meuse-Rhine Delta Wave' noemen. Al sinds 1992 maken ze aangename new wave, en ze deinzen er niet voor terug ernstige onderwerpen aan te snijden in hun nummers. In hun nieuwe single 'Dunkirk ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...