casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

707 items

   

Női Kabát
Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
06/07/2013, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

06/07/2013 : Női Kabát - Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
06/07/2013 : Női Kabát - Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
06/07/2013 : Női Kabát - Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
06/07/2013 : Női Kabát - Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
06/07/2013 : Női Kabát - Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
De band met de vreemde naam Női Kabát resideert in Londen en bestaat uit Dee Rüsche, Owen Pratt en Jonas Ranssøn. Ze worden geïnspireerd door constructivisme, futurisme en 70´s sci-fi films. Hun sound doet denken aan vroege industrial pioniers, aan new wave en ebm. Tussen de undulerende machineritmes weerklinkt een stem die nog duidelijk menselijk is. Zeer binnenkort komt hun 7” vinyl single “Make Room, Make Room!” b/w “Industry” uit en deze stellen ze voor op 13 juli in de Antwerpse Antifa-brick (een gekraakte politierechtbank op de Leien tegenover het oude justitiepaleis) waar ze concerteren met geestesgenoten Soft Riot. Dit underground feestje wordt georganiseerd door Obscuur Wavegeteef en is niet te missen voor de liefhebber van minimal wave!


Stel Női Kabát eens voor aan het Belgische publiek?

Owen: Wij zijn Nöi Kabat, een driekoppige elektronische band uit Londen met Jonas op akoestische en Simmons drums, Dee die zang doet en ik, Owen op synths en ander lawaai.

Jonas: Onze muziek komt misschien voort uit een meer Eurocentrische sensibiliteit. Qua invloeden bedoel ik. Hoewel het een klein netwerk is, is de synth scene met zijn subcategorieën waar wij deel van uitmaken erg gezond en levendig. De mensen die naar onze muziek luisteren zijn behoorlijk gepassioneerd en serieus bezig met hun muziek. Zoals in elke underground scene.

Wat betekent ‘Női Kabát’ eigenlijk en waarom kozen jullie deze vreemde naam voor jullie band?

Dee: Női Kabát is Hongaars en betekent niet meer dan ‘vrouwenjas’. Een reden voor de vreemde naam is dat het een beetje een soort parodie is. In deze scene zie je zoveel bands die uiteindelijk kiezen voor een Duitse of Franse naam vol mysterie en enigma. Wat ik zo goed vind aan onze naam is de manier waarop die werd gevormd en dat mensen er hun mening over kunnen vormen over wat het precies wil zeggen. Natuurlijk betekent het eigenlijk gewoon niets. Maar ik hou ook van het feit dat er evengoed connotaties mogelijk zijn van androgynie en seks. Ik vind het ook behoorlijk glam, dat vind ik er ook zo goed aan.

Zoiets als Mama’s Jasje dus, maar dan in het Hongaars. :-) ‘Női Kabát is een elektronisch trio dat muziek maakt zonder de hulp van computers’ lezen we op jullie facebook pagina. Betekent dat dat jullie alles live spelen met analoge synthesizers en ook zonder het gebruik van tapes etcetera? Welk instrumentarium gebruiken jullie live en in de studio?

Dee: We gebruiken geen computers on stage maar we hebben wel een Minibrute en Machine Drum geprogrammeerd voor arpeggio's en extra beats op een paar songs.Sommige daarvan programmeren we ook live. Het statement moet dus met een korreltje zout genomen worden, het is meer gericht naar de scene en om de mensen te laten weten dat we een echte live band zijn. Het is zo gemakkelijk om met behulp van computers een goede live performance neer te zetten dat we als band in deze scene een beetje een vreemde eend in de bijt zijn geworden met onze volledige drum kit en amps. Geen disrespect echter naar niemand toe want een goede song blijft een goede song en ik ben er helemaal voorstander van dat de muziekindustrie in eenieders huiskamer wordt gebracht zodat een doe-het-zelf spirit kan floreren. Ik zou gewoon zeggen dat wij een beetje meer maximal synth zijn dan minimal synth.

Jonas: In weerwil van het hoge potentieel van op computers gebaseerde muziek en performance, is er iets dat bijna té gemakkelijk is aan het programmeren van een computer en het te veel te vertrouwen op de technologie ervan om er een performance op te bouwen. Persoonlijke ervaring heeft me geleerd dat de geluiden die ik uit andere instrumenten krijg dan de laptop set up, gewoon beter klinken. Ik wil ook NOOIT afhangen van de genade van een laptop. Computers kunnen erg onbetrouwbaar zijn voor al hun technologische gesofisticeerdheid.

Wat was uiteindelijk de juiste beweegreden om de computer te bannen? Was dat vooral omdat jullie houden van die ‘vintage’ electro sound? Of zit er nog een zekere filosofie achter?

Owen: Női Kabát is in de eerste plaats een live project en wat we live doen bezielt voor een groot deel de opnames. Het is ook veel plezieriger om live te concerteren dan om naar een computerscherm te staren. Dat doe ik immers al genoeg! We wilden de arrangementen en tempo’s live kunnen veranderen en computers zijn daar echt niet goed in. Het op het podium creëren van elk geluid en er de controle over hebben, maakt de show gewoon veel meer fun en voor ons zorgt het ook voor een betere performance.

Dee: Ik denk dat het een beslissing is om niet voor de gemakkelijkste weg te kiezen. Mensen maken keuzes en mogen ook fouten maken. Het geeft ons ook dat beetje meer ‘freedom of expression’ dat in synth music toch vaak een beetje ontbreekt.

‘What emerges sounds reminiscent of the early industrial pioneers, new wave and EBM’, lezen we verder op jullie site. Wie zijn dan jullie muzikale helden? Welke muziek inspireert jullie?

Jonas: Nu moet ik even eer betuigen aan Veronica Vasicka en haar Minimal Wave show op EVR. Telkens ik naar dat programma luister, ontdek ik bands die ik verder wil uitpluizen. Ze heeft ook geweldige gasten in de studio en geweldige vervangers wanneer zij aan het dj’en is doorheen Europa enzo. Ik dacht dat ik een gedegen kennis had van deze muziekperiode, de late 70’s en vroege 80’s, maar ik denk nu dat door het internet en door mensen die allerlei materiaal heruitbrengen, er een immense hoeveelheid muziek bestaat waar ik me niet bewust van was.

Wat ik echt heel goed vind zijn The Associates, gewoon omwille van hun compromisloze en fantasierijke benadering van het muziek maken, de “Fourth Drawer Down” en “Sulk” LP’s. Ik hou van het kunstige opnameproces dat deze albums zo anders maakt. Als drummer heb ik veel respect voor wat Steve Jansen deed bij Japan. En nog steeds doet met zijn solo en samenwerkingsrojecten. Hij speelt heel inventief. Momenteel luister ik naar een pak dingen van Yukihiro Takahashi, de drummer van Yellow Magic Orchestra. De “Neuromantic” en “What Me Worry” LP’s. Gabi Delgado’s “Mistress” LP is ook een favoriet. Conny Plank producete die, het lijkt wel een weird tropisch cyber-utopia. Zeer sexy LP.

Owen: Ik hou van de ideeën achter veel modern klassiek en noise, hoewel ik daar nu ook weer niet zo heel veel naar luister. Momenteel luister ik naar Death Grips, Clipping, Fryars en Beak.

Dee: Ik vind veel inspiratie elders dan enkel in de muziek. Bernard Herrmann, John Wyndham, Andrei Tarkovsky en Christian Schad om er maar een paar te noemen.

Női Kabát brengt zeer binnenkort een 7" vinyl single uit: “Make Room! Make Room!”. Vertel eens wat meer over de single en de songs en wanneer komt ie juist uit?

Dee: De twee tracks die er op staan zijn “Make Room! Make Room!” en “Industry” en ze worden uitgebracht door het label Aufnahme + Wiedergabe (het label van onder meer Lebanon Hanover, hv) op 18 juli. De songs en lyrics zijn respectievelijk geïnspireerd op de overpopulatie van de aarde en op de dagelijkse mallemolen van de arbeid.

Jonas: Het was voor ons geweldig om met A+W te werken. Voor ons is dat het perfecte label om mee samen te werken. Het is hartverwarmend dat ze zo positief zijn over onze muziek en dit engagement met ons willen aangaan. We zijn ze dan ook erg dankbaar. Het zal interessant zijn om naar de mensen hun reactie te peilen op deze singel. Ik hoop natuurlijk dat er nog veel releases mogen volgen. Het was ook heel leuk dat ik een input kon hebben bij het design voor het artwork.

Női Kabát staat met een nummer op de compilatie “And You Will Find Them In The Basement” die deze lente verscheen. Vertel ons daar eens wat over?

Dee: Dit is een 12" compilatie op touw gezet door de artiesten zelf. Onze bijdrage was “I Corrode” afkomstig van onze in eigen beheer uitgebrachte tape in juni 2012. Het is mooi deel uit te maken van een scene samen met het nu ter ziele gegane Linea Aspera, met Soft Riot, Lebanon Hanover (te bewonderen op een van de vorige edities van Obscuur Wavegeteef , hv), Mild Peril, A Terrible Splendour, Gertrud Stein en Team Piss. We hingen vorig jaar allemaal samen in Londen rond (dat vandaag wel een kerkhof lijkt) en traden er samen op. Het is dus erg leuk om een een tijdcapsule te hebben van die periode.

Owen: De compilatie kwam voort uit de wens om de bands waarmee we toen speelden en nachtelijke evenermenten op touw zetten te documenteren. Het leek niet moeilijk te verwezenlijken want het materiaal was er en het werkte als een album.

Jonas: En wederom vind ik het enorm tof dat ik kon bijdragen aan het ontwerp en het artwork voor de sleeve.

Wat kunnen we verwachten van het optreden in Antwerpen?

Jonas: Simpelweg dat we een goede show brengen en dat mensen er positief op reageren. Dat ze begeesterd genoeg geraken om nog eens terug te komen of om onze muziek te kopen. Dat ze geïnteresseerd geraken in wat we doen. We hebben het geluk om zo’n geweldige en lieve promoters te hebben in elke stad waar we spelen. Goede mensen die de gigs organiseren maken het hele process erg aangenaam. Ik zou meer in Europa willen spelen en reizen. Ik ben me het laatste jaar bewust geworden van het feit dat België artistiek gezien een zeer interessante plaats is om te vertoeven. Ik ben betrokken bij een gallerij in Brussel, Galerie Nadine Feront en heb recentelijk bij hen tentoongesteld. Er gebeuren momenteel heel wat opwindende dingen in België op het vlak van kunst. Er is ook een erfenis van geweldige muziek en van heel goede studio’s in België. Crammed Discs uiteraard en Les Disques Du Crépuscule, het label opgericht door Michel Duval en Annik Honoré, een verbazingwekkende nalatenschap.

Dee: Je kan een veel heavier sound verwachten dan op plaat.

Motiveer de mensen eens om te komen kijken naar Női Kabát live in de Antifa-brick?

Owen: live zijn we nog relevanter!

Jonas: Juist. En wat ik bij de vorige vraag al zei; we brengen een goede show, een eerlijke show zodat mensen geïntrigeerd raken, bewogen en begeesterd door wat we doen. Dat is waar mensen op hopen denk ik. We willen de mensen beroeren, dat is toch wat ik wil als ik naar een band ga zien.

Dee: Eerlijk gezegd is het niet simpel om te gaan toeren met al ons gerief, dus we doen dat maar heel af en toe. Grijp uw kans!

Heb je nog een laatste boodschap?

Jonas: Bedankt voor jullie tijd en steun. En hopelijk zullen de mensen die dit lezen geïnteresseerd genoeg zijn om effectief naar ons te komen zien! Oh ja en dood aan alle onduldbare f**king reactionaire nazi regerings junta types die het volk onderdrukken en iedereen een kloot afdraaien elke minuut van de dag in elk land. Dat vooral.

Website

Facebook

Event

Jonas Ranson Art

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/09/2019 : Heeft u uw tickets al?

Graag herinneren we u nog eens aan het October Ritus festival, vrijdag 4 oktober in de Wommel. Voor alle duidelijkheid willen we ook benadrukken dat de zogenaamde late beslissers best goed in hun oren knopen dat je hier enkel binnenkomt met een ticket gekocht in voorverkoop, aangezien er geen kaarten aan de inkom verkrijgbaar zijn!! Bestel ...

lees meer...
FOTO'S : Whispering Sons - @ Liege New Wave Festival, 21/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ash Code - @ Liege New Wave Festival, 21/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dark Side Eons - @ Liege New Wave Festival, 21/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Frode Haltli - Border Woods

Voor het inspelen van ‘Avant Folk’, uitgebracht in 2018, verzamelde accordeonist en componist Frode Haltli nog een tiental muzikanten rond zich. Voor ‘Border Woods’ is zijn begeleidingsband, bestaande uit Emilia Amper (harp) en percussionisten Håkon Stene en Eirik Raude afgeslankt tot een trio. De muziek op ‘Border ...

lees meer...
NIEUWS 20/09/2019 : Fantastique.Night LXI: Kollaps, Nytt Land, Xavier Kruth & Crooniek

De Fantastique.Nights laten ons regelmatig proeven van gedurfde en uitstekende wave, maar voor de eenenzestigste editie hebben ze iets bijzonders in petto. Het wordt immers een editie die vooral de liefhebbers van industrial en neofolk zullen kunnen smaken. De avond gaat uitzonderlijk door op een donderdag - met name 26 september - en zal ...

lees meer...
NIEUWS 20/09/2019 : Donder, Hel & Hagel vindt het duister in het licht

Duizend brandbommen en traangasgranaten, daar zijn Donder, Hel & Hagel weer. De Leuvense anarchowavers - bekend van hun uithaal naar Joke Schauvliege op hun eerste single 'Joke is weer daar...' - hebben zelfs hun eerste plaat klaar, en die heet 'Lang genoeg beleefd geweest'. We herinneren ons niet dat deze kornuiten ooit ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ordo Rosarius Equilibrio - Let's Play (Two Girls & A Goat)

De uitstekende EP Ménage à Quatre die onlangs uitkwam beloofde reeds veel goeds voor het aankomende nieuwe Ordo Rosarius Equilibrio (dat we hier vanaf nu als ORE zullen afkorten). Sommigen opperden na het horen van de digitale promo die op voorhand aan de journalisten werd opgestuurd zelfs van het beste wat ORE tot hiertoe ...

lees meer...
NIEUWS 19/09/2019 : Indietronic Fest 4 Zaterdag 19 oktober in Lede

Zaterdag 19 oktober staat voor de 4de keer het Indietronic Fest te Lede, zaal CC Volkskring, geprogrammeerd. Dit jaar gaat alle aandacht naar Adriaan De Roover (voorheen Oaktree), Paper Hats, Raveyards en Gauss. Misschien niet meteen de meest bekende namen in onze scene maar zeker het uit checken waard indien u liefhebbert in progressieve ...

lees meer...
NIEUWS 19/09/2019 : David J pakt tijdens Bauhaus koorts uit met nieuw materiaal

Heel wat te doen hier de afgelopen dagen / weken omtrent Bauhaus en aanverwante projecten. David J was / is sedert jaar en dag lid van de Engelse cultformatie maar ook solo actief. Zijn nieuwe worp luistert naar de naam “Missive To An Angel From The Halls Of Infamy And Allure”. Voor dit album liet David J zich bijstaan door leden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Paolo Spaccamonti - Volume Quattro

Paolo Spaccamonti is een in Turijn gevestigde gitarist en componist. Naast enkele soloplaten werkt hij samen met andere artiesten zoals Jochen Arbeit van Einstürzende Neubauten of Daniele Brusaschetto. Maakt ook muziek voor televisie en componeert soundtracks voor film en heeft een voorkeur om live uitvoeringen te geven met zowel ...

lees meer...
CD BESPREKING : en creux - Default 0012

Naast Batch 0010 verscheen op hetzelfde moment Default 0012 van en creux. Onze bevindingen bij het tiende deel uit de Batch reeks kon u reeds lezen, we laten nu ons licht schijnen op haar episode in de andere serie van het SM-LL label. Wederom vier nummers, deze keer geplukt uit live optredens uit de periode 2017-2018, waarbij naast de ...

lees meer...
CD BESPREKING : en creux - Batch 0010

Veel info over en creux vonden we niet terug. We weten alleen dat het gaat om de in Londen wonende Taiwanese artieste Lucia H. Chung. Verder ook dat ze onlangs twee EP’s uitbracht bij het experimentele SM-LL label. Naast deel 10 in hun Batch reeks verder nog het twaalfde deel in de Default reeks van het label. In het verleden verzorgde ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sewerfest (31/08/19, De Wommel, Wommelgem) - Een traditie om in ere te houden.

De allerlaatste dag van de zomervakantie afsluiten met Sewerfest, het begint een leuke traditie te worden. Voor de tweede keer vond dit gezellige DIY festival, georganiseerd door de mensen achter de New Wave Top 100 fuiven en Pale Moon, plaats in de Wommel. Vorig jaar was het het geval met Psychic Krist Kastrator, ook dit jaar werd een ...