casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

685 items

   

Női Kabát
Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
06/07/2013, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

06/07/2013 : Női Kabát - Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
06/07/2013 : Női Kabát - Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
06/07/2013 : Női Kabát - Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
06/07/2013 : Női Kabát - Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
06/07/2013 : Női Kabát - Op 13 juli live in de Antifa-brick (Begijnenvest 18, Antwerpen) samen met Soft Riot!
De band met de vreemde naam Női Kabát resideert in Londen en bestaat uit Dee Rüsche, Owen Pratt en Jonas Ranssøn. Ze worden geïnspireerd door constructivisme, futurisme en 70´s sci-fi films. Hun sound doet denken aan vroege industrial pioniers, aan new wave en ebm. Tussen de undulerende machineritmes weerklinkt een stem die nog duidelijk menselijk is. Zeer binnenkort komt hun 7” vinyl single “Make Room, Make Room!” b/w “Industry” uit en deze stellen ze voor op 13 juli in de Antwerpse Antifa-brick (een gekraakte politierechtbank op de Leien tegenover het oude justitiepaleis) waar ze concerteren met geestesgenoten Soft Riot. Dit underground feestje wordt georganiseerd door Obscuur Wavegeteef en is niet te missen voor de liefhebber van minimal wave!


Stel Női Kabát eens voor aan het Belgische publiek?

Owen: Wij zijn Nöi Kabat, een driekoppige elektronische band uit Londen met Jonas op akoestische en Simmons drums, Dee die zang doet en ik, Owen op synths en ander lawaai.

Jonas: Onze muziek komt misschien voort uit een meer Eurocentrische sensibiliteit. Qua invloeden bedoel ik. Hoewel het een klein netwerk is, is de synth scene met zijn subcategorieën waar wij deel van uitmaken erg gezond en levendig. De mensen die naar onze muziek luisteren zijn behoorlijk gepassioneerd en serieus bezig met hun muziek. Zoals in elke underground scene.

Wat betekent ‘Női Kabát’ eigenlijk en waarom kozen jullie deze vreemde naam voor jullie band?

Dee: Női Kabát is Hongaars en betekent niet meer dan ‘vrouwenjas’. Een reden voor de vreemde naam is dat het een beetje een soort parodie is. In deze scene zie je zoveel bands die uiteindelijk kiezen voor een Duitse of Franse naam vol mysterie en enigma. Wat ik zo goed vind aan onze naam is de manier waarop die werd gevormd en dat mensen er hun mening over kunnen vormen over wat het precies wil zeggen. Natuurlijk betekent het eigenlijk gewoon niets. Maar ik hou ook van het feit dat er evengoed connotaties mogelijk zijn van androgynie en seks. Ik vind het ook behoorlijk glam, dat vind ik er ook zo goed aan.

Zoiets als Mama’s Jasje dus, maar dan in het Hongaars. :-) ‘Női Kabát is een elektronisch trio dat muziek maakt zonder de hulp van computers’ lezen we op jullie facebook pagina. Betekent dat dat jullie alles live spelen met analoge synthesizers en ook zonder het gebruik van tapes etcetera? Welk instrumentarium gebruiken jullie live en in de studio?

Dee: We gebruiken geen computers on stage maar we hebben wel een Minibrute en Machine Drum geprogrammeerd voor arpeggio's en extra beats op een paar songs.Sommige daarvan programmeren we ook live. Het statement moet dus met een korreltje zout genomen worden, het is meer gericht naar de scene en om de mensen te laten weten dat we een echte live band zijn. Het is zo gemakkelijk om met behulp van computers een goede live performance neer te zetten dat we als band in deze scene een beetje een vreemde eend in de bijt zijn geworden met onze volledige drum kit en amps. Geen disrespect echter naar niemand toe want een goede song blijft een goede song en ik ben er helemaal voorstander van dat de muziekindustrie in eenieders huiskamer wordt gebracht zodat een doe-het-zelf spirit kan floreren. Ik zou gewoon zeggen dat wij een beetje meer maximal synth zijn dan minimal synth.

Jonas: In weerwil van het hoge potentieel van op computers gebaseerde muziek en performance, is er iets dat bijna té gemakkelijk is aan het programmeren van een computer en het te veel te vertrouwen op de technologie ervan om er een performance op te bouwen. Persoonlijke ervaring heeft me geleerd dat de geluiden die ik uit andere instrumenten krijg dan de laptop set up, gewoon beter klinken. Ik wil ook NOOIT afhangen van de genade van een laptop. Computers kunnen erg onbetrouwbaar zijn voor al hun technologische gesofisticeerdheid.

Wat was uiteindelijk de juiste beweegreden om de computer te bannen? Was dat vooral omdat jullie houden van die ‘vintage’ electro sound? Of zit er nog een zekere filosofie achter?

Owen: Női Kabát is in de eerste plaats een live project en wat we live doen bezielt voor een groot deel de opnames. Het is ook veel plezieriger om live te concerteren dan om naar een computerscherm te staren. Dat doe ik immers al genoeg! We wilden de arrangementen en tempo’s live kunnen veranderen en computers zijn daar echt niet goed in. Het op het podium creëren van elk geluid en er de controle over hebben, maakt de show gewoon veel meer fun en voor ons zorgt het ook voor een betere performance.

Dee: Ik denk dat het een beslissing is om niet voor de gemakkelijkste weg te kiezen. Mensen maken keuzes en mogen ook fouten maken. Het geeft ons ook dat beetje meer ‘freedom of expression’ dat in synth music toch vaak een beetje ontbreekt.

‘What emerges sounds reminiscent of the early industrial pioneers, new wave and EBM’, lezen we verder op jullie site. Wie zijn dan jullie muzikale helden? Welke muziek inspireert jullie?

Jonas: Nu moet ik even eer betuigen aan Veronica Vasicka en haar Minimal Wave show op EVR. Telkens ik naar dat programma luister, ontdek ik bands die ik verder wil uitpluizen. Ze heeft ook geweldige gasten in de studio en geweldige vervangers wanneer zij aan het dj’en is doorheen Europa enzo. Ik dacht dat ik een gedegen kennis had van deze muziekperiode, de late 70’s en vroege 80’s, maar ik denk nu dat door het internet en door mensen die allerlei materiaal heruitbrengen, er een immense hoeveelheid muziek bestaat waar ik me niet bewust van was.

Wat ik echt heel goed vind zijn The Associates, gewoon omwille van hun compromisloze en fantasierijke benadering van het muziek maken, de “Fourth Drawer Down” en “Sulk” LP’s. Ik hou van het kunstige opnameproces dat deze albums zo anders maakt. Als drummer heb ik veel respect voor wat Steve Jansen deed bij Japan. En nog steeds doet met zijn solo en samenwerkingsrojecten. Hij speelt heel inventief. Momenteel luister ik naar een pak dingen van Yukihiro Takahashi, de drummer van Yellow Magic Orchestra. De “Neuromantic” en “What Me Worry” LP’s. Gabi Delgado’s “Mistress” LP is ook een favoriet. Conny Plank producete die, het lijkt wel een weird tropisch cyber-utopia. Zeer sexy LP.

Owen: Ik hou van de ideeën achter veel modern klassiek en noise, hoewel ik daar nu ook weer niet zo heel veel naar luister. Momenteel luister ik naar Death Grips, Clipping, Fryars en Beak.

Dee: Ik vind veel inspiratie elders dan enkel in de muziek. Bernard Herrmann, John Wyndham, Andrei Tarkovsky en Christian Schad om er maar een paar te noemen.

Női Kabát brengt zeer binnenkort een 7" vinyl single uit: “Make Room! Make Room!”. Vertel eens wat meer over de single en de songs en wanneer komt ie juist uit?

Dee: De twee tracks die er op staan zijn “Make Room! Make Room!” en “Industry” en ze worden uitgebracht door het label Aufnahme + Wiedergabe (het label van onder meer Lebanon Hanover, hv) op 18 juli. De songs en lyrics zijn respectievelijk geïnspireerd op de overpopulatie van de aarde en op de dagelijkse mallemolen van de arbeid.

Jonas: Het was voor ons geweldig om met A+W te werken. Voor ons is dat het perfecte label om mee samen te werken. Het is hartverwarmend dat ze zo positief zijn over onze muziek en dit engagement met ons willen aangaan. We zijn ze dan ook erg dankbaar. Het zal interessant zijn om naar de mensen hun reactie te peilen op deze singel. Ik hoop natuurlijk dat er nog veel releases mogen volgen. Het was ook heel leuk dat ik een input kon hebben bij het design voor het artwork.

Női Kabát staat met een nummer op de compilatie “And You Will Find Them In The Basement” die deze lente verscheen. Vertel ons daar eens wat over?

Dee: Dit is een 12" compilatie op touw gezet door de artiesten zelf. Onze bijdrage was “I Corrode” afkomstig van onze in eigen beheer uitgebrachte tape in juni 2012. Het is mooi deel uit te maken van een scene samen met het nu ter ziele gegane Linea Aspera, met Soft Riot, Lebanon Hanover (te bewonderen op een van de vorige edities van Obscuur Wavegeteef , hv), Mild Peril, A Terrible Splendour, Gertrud Stein en Team Piss. We hingen vorig jaar allemaal samen in Londen rond (dat vandaag wel een kerkhof lijkt) en traden er samen op. Het is dus erg leuk om een een tijdcapsule te hebben van die periode.

Owen: De compilatie kwam voort uit de wens om de bands waarmee we toen speelden en nachtelijke evenermenten op touw zetten te documenteren. Het leek niet moeilijk te verwezenlijken want het materiaal was er en het werkte als een album.

Jonas: En wederom vind ik het enorm tof dat ik kon bijdragen aan het ontwerp en het artwork voor de sleeve.

Wat kunnen we verwachten van het optreden in Antwerpen?

Jonas: Simpelweg dat we een goede show brengen en dat mensen er positief op reageren. Dat ze begeesterd genoeg geraken om nog eens terug te komen of om onze muziek te kopen. Dat ze geïnteresseerd geraken in wat we doen. We hebben het geluk om zo’n geweldige en lieve promoters te hebben in elke stad waar we spelen. Goede mensen die de gigs organiseren maken het hele process erg aangenaam. Ik zou meer in Europa willen spelen en reizen. Ik ben me het laatste jaar bewust geworden van het feit dat België artistiek gezien een zeer interessante plaats is om te vertoeven. Ik ben betrokken bij een gallerij in Brussel, Galerie Nadine Feront en heb recentelijk bij hen tentoongesteld. Er gebeuren momenteel heel wat opwindende dingen in België op het vlak van kunst. Er is ook een erfenis van geweldige muziek en van heel goede studio’s in België. Crammed Discs uiteraard en Les Disques Du Crépuscule, het label opgericht door Michel Duval en Annik Honoré, een verbazingwekkende nalatenschap.

Dee: Je kan een veel heavier sound verwachten dan op plaat.

Motiveer de mensen eens om te komen kijken naar Női Kabát live in de Antifa-brick?

Owen: live zijn we nog relevanter!

Jonas: Juist. En wat ik bij de vorige vraag al zei; we brengen een goede show, een eerlijke show zodat mensen geïntrigeerd raken, bewogen en begeesterd door wat we doen. Dat is waar mensen op hopen denk ik. We willen de mensen beroeren, dat is toch wat ik wil als ik naar een band ga zien.

Dee: Eerlijk gezegd is het niet simpel om te gaan toeren met al ons gerief, dus we doen dat maar heel af en toe. Grijp uw kans!

Heb je nog een laatste boodschap?

Jonas: Bedankt voor jullie tijd en steun. En hopelijk zullen de mensen die dit lezen geïnteresseerd genoeg zijn om effectief naar ons te komen zien! Oh ja en dood aan alle onduldbare f**king reactionaire nazi regerings junta types die het volk onderdrukken en iedereen een kloot afdraaien elke minuut van de dag in elk land. Dat vooral.

Website

Facebook

Event

Jonas Ranson Art

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fabio Orsi - Uncharted Waters

Dit is wel bij het meest toegankelijke dat ik al ooit op het Zoharum label heb gehoord: bezwerende synthesizermuziek met zeer duidelijke invloeden van de Kosmische Musik, vaak ook 'Berlin school' genoemd. Tangerine Dream en Klaus Schulze zeg maar. Nu ja in het verleden kregen we reeds “Book Of Dreams” van Günter ...

lees meer...
CD BESPREKING : Maëror Tri - Ultimate Time

Net zoals deel 1 (Sensuum Mendacia/Somnia) en deel 2 (Hypnobasia) in de reeks heruitgaven van Maëror Tri op Zoharum tegelijkertijd verschenen, zo gaat deel 3 (Archaic States) ook vergezeld van deel 4. Ultimate Time is een heruitgave van Maëror Tri’s tiende cassette, die oorspronkelijk uitkwam in 1994 op het Italiaanse Old ...

lees meer...
CD BESPREKING : Maëror Tri - Archaic States

Helge Siehl, Martin Gitschel en Stefan Knappe zijn graag geziene gasten bij Zoharum. Zowel hun oud als nieuw materiaal vond gretig zijn weg naar het Poolse experimentele label. Knappe en Gitschel vormen samen Troum, Siehl werkt onder de naam 1000Schoen. Maar als drietal waren ze tussen 1986 en 1997 bekend als Maëror Tri. Maëror ...

lees meer...
CD BESPREKING : Snowdrops - Manta Ray (Original Motion Picture Soundtrack)

Voor het Franse toetsen duo Snowdrops is dit hun debuut. Christine Ott heeft al een paar soloplaten en soundtracks achter haar naam staan en werkte samen met een paar bekende acts als Yann Tiersen en Tindersticks. Ze vormt nu als Snowdrops een tandem met Mathieu Gabry. De film waarvoor beide de muziek componeerden is ‘Manta Ray’ ...

lees meer...
CD BESPREKING : Orfeón Gagarin - Orfeón Gagarin

De, ahum, ‘oudere’ lezers van Dark Entries zijn het ongetwijfeld al wel eens tegengekomen : de waarschuwing op de binnenhoes van De Elpee : Hometaping Is Killing Music. Voor de jongeren onder jullie : downloaden gebeurde in vroegere tijden wel eens artisanaal door de vinylplaat stiekem te kopiëren op een cassette en die ook ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Nieuwe single Saigon Blue Rain.

Het Franse Saigon Blue Rain laat van zich horen middels de nieuwe single 'BPD', de voorloper van het nieuwe album dat momenteel nog in de pijplijn zit. Op deze single verder nog twee remixen: een psy/electro-industrial mix door Planetdamage en een downtempo versie die zich eerder in dreampop/electronica velden begeeft door Black ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Empusae op veroveringstocht door China.

Terwijl wij vol spanning wachten op een opvolger van het ijzersterke Lueur (2017), verlegt Empusae, samen met de Zweedse vrienden van Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives zijn grenzen. Hierbij kijkt men niet op een kilometer meer of minder, want hun gezamenlijke tournee zal hen tot in China brengen. Tussen 12 en 21 april ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Forms Of Hands 19

Naar goede jaarlijkse gewoonte kan je binnenkort weer proeven van het betere ritmische werk op het Hands-label. De affiche van Forms Of Hands 19 ziet er als volgt uit: vrijdag 26 april: Mono No Aware S.K.E.T. Gatto Nero 16Pad Noise Terrorist Katran Supersimmetria ICD-10 zaterdag 27 april: Winterkälte Geistform Heimstatt ...

lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Wave Gotik Treffen, de tickets zijn er !!

Ze zijn er de fel begeerde WGT tickets!! Dit jaar betaal je voor een ticket € 130... Ik weet het elk jaar een beetje meer maar je krijgt er wel enorm veel voor terug. Vijf dagen vertier en plezier, wat dus neerkomt op iets meer dan € 25 per dag en je reist nog eens gratis met het openbaar vervoer ook. Wilt u uw tent opslaan op de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : A Slice of Life - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dead High Wire - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...