casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

LOST
Ik heb “horrorbeat” altijd een leuke benaming gevonden en denk dat het zich muzikaal ergens tussen EBM en IDM situeert.
11/06/2013, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

11/06/2013 : LOST - Ik heb “horrorbeat” altijd een leuke benaming gevonden en denk dat het zich muzikaal ergens tussen EBM en IDM situeert.
11/06/2013 : LOST - Ik heb “horrorbeat” altijd een leuke benaming gevonden en denk dat het zich muzikaal ergens tussen EBM en IDM situeert.
11/06/2013 : LOST - Ik heb “horrorbeat” altijd een leuke benaming gevonden en denk dat het zich muzikaal ergens tussen EBM en IDM situeert.
Lost is sinds jaar en dag het electro-project van Kris Engelen. Op vrijdag 14 juni speelt hij op de zevende editie van de Dark Entries Night in de Kinky Star in Gent. We vroegen hem uit over de achtergronden van het project en zijn doelstellingen.

Stel Lost eens voor aan diegenen die je nog niet kennen?

Lost is doodgewoon mijn elektronische uitlaatklep. De muziek omschrijven? Ik heb “horrorbeat” altijd een leuke benaming gevonden en denk dat het zich muzikaal ergens tussen EBM en IDM situeert. M.a.w. ergens tussen the Klinik en Autechre, waarmee ik allerminst wil claimen even goed te zijn, hé.

Ok, laat me beginnen bij het begin, ik ben rond mijn 13e gegrepen door het muzikale virus en qua elektronische muziek bestond dat hoofdzakelijk uit Front 242, the Neon Judgement, Alien Sex Fiend, Depeche Mode, Nitzer Ebb, The Klinik en zowat iedere groep die eind jaren ’80 onder de noemer EBM werd geklasseerd; the Cassandra Complex, Revolting Cocks, Vomito Negro, Insekt, Frontline Assembly e.a. Wat later kwamen Meat Beat Manifesto, Cabaret Voltaire, DAF, Kraftwerk, the Young Gods, Suns of Arqa, Aphex Twin, Biosphere, the Orb, Pan(a)sonic en Autechre erbij als belangrijkste invloeden. Wat zet ik nu nog vaak op? Muslimgauze, Foetus, Single Gun Theory, Cabaret Voltaire, Suicide, Throbbing Gristle, Absolute Body Control. Mijn muzieksmaak is nogal eclectisch te noemen, één ding is echter zeker, de eighties new wave sound zit me voor altijd in het bloed.

Vanaf mijn 14e ben ik beginnen experimenteren met goedkope casiokeyboardjes en ik kan dus eigenlijk stellen dat ik al 26 jaar muziek maak. 26 jaar met uitzonderlijk weinig officiële releases, op wat nummers van Ex Cathedra op cassettecompilaties en een paar nummers van Lost op cd-compilaties na, maar daar tegenover wel met uitzonderlijk veel bands.

Lost was oorspronkelijk een duo en is nu je soloproject. Of is het enkel voor de optredens dat je solo werkt?

Het is iets ingewikkelder dan dat. De naam Lost ben ik voor het eerst in 1997 beginnen te gebruiken, en staat van dan af het voor mijn solo-elektroproject. Onder de noemer Yawning Hyaena viel al mijn gitaargericht solowerk. Het klopt zeer zeker dat ik een tijd zeer nauw heb samengewerkt met Patrick Van Alphen (met wie ik nota bene begin jaren negentig al een EBM groepje had dat Ex Cathedra heette maar dat om allerhande redenen is doodgebloed) en nog steeds is Patrick (die trouwens solowerk uitbrengt onder de naam M.I.5) "my main man" als ik iemands mening wil over nieuw werk. We hebben ook een éénmalig optreden gedaan met twee maar spijtig genoeg ziet hij dit niet meer voor herhaling vatbaar. Zonde, want hij is wat meer een podiumbeest dan ik, als ik het eufemistisch mag uitdrukken. Vandaar dat ik visuals heel belangrijk vind. Er is - als ik even mag veralgemenen - doorgaans niet veel te zien hé bij elektronische optredens? Een paar mannen die aan wat knopjes staan te prutsen - en terwijl “for all we know” hun facebook of e-mails aan het checken zijn, lol.

Je schreef ooit een soundtrack voor de kortfilm 'Idios Kosmos'. Ik vind Lost wel een gepast project voor sountracks. Zie je hier nog opportuniteiten in?

Afgezien van het vriendschappelijk débacle dat Idios Kosmos (met Eric van Rampelberg in de hoofdrol nota bene) was - buiten het nieuws dat hij geslaagd was voor zijn eindexamen (aan Sint-Lukas) heb ik nooit meer een woord van Jan Picard vernomen. Misschien is het niet geheel correct van het hier te vernoemen maar tenslotte was zijn actie dat nog veel minder; een paar jaar later zag ik op zijn site dat hij niet alleen beweerde de regisseur te zijn van de kortfilm maar dat hij ook de soundtrack had gecomponeerd! Zo zie je maar. Ik had tenslotte geheel vrijwillig gedurende een volle maand iedere avond een viertal uur geïnvesteerd in zijn film. Afin, trop bon, trop con, on dit à Bruxelles...

Jawel, ik was en ben er nog heel trots op en heb er nooit een geheim van gemaakt dat het een natte droom van me is om ooit op regelmatige basis voor sci-fi/horrorfilms of -videogames de soundtrack te mogen creëren. Laat dit een open sollicitatie wezen. De soundtrack zelf is trouwens gratis te beluisteren en te downloaden op mijn bandcampsite. Het feit dat veel van mijn muziek instrumentaal is en ik die vaak aandik met soundsnippets of voicesamples uit films en documentaires sterkt me alleen in die overtuiging.

Op bandcamp vind ik heel wat muziek van je, maar nog geen officiële plaat of zo. Werk je daaraan?

Absoluut, en eindelijk zou ik durven stellen. Deze keer wil ik het aanpakken zoals het hoort, met bio, fotosessies etc. Momenteel staat er een project op til met een tiental Lost-nummers waar Dominique Van Capellen (in het underground circuit bekend van bands als Keiki, Babyfire, Naifu en collaboraties met Eugene Robinson (Oxbow), Pete Simonelli (the Enablers) en Annie Anxiety (Crass)) op zingt. Alle teksten komen uit de I-Ching. Het is trouwens super maf dat de door haar geselecteerde stukken tekst na 3000 jaar nog verbazingwekkend actueel en van alle tijden blijken! Wat ook het commercieel resultaat wordt, we weten nu al dat het iets redelijks unieks wordt. Haar stem is allerminst een stem die je in de meer donkere elektroregionen zou verwachten en mijn muziek valt ook al niet echt voor één gat te vangen…

Op het net is inderdaad wel redelijk wat muziek te vinden. Zowel op myspace, soundcloud, electrobel als bandcamp.

Je maakte onlangs nog een remix van For Greater Good. Op basis waarvan kies je de nummers die je remixt?

Eerlijk, het is de allereerste remix die ik maakte (ik dacht er gewoonweg niet de nodige technische bagage voor te hebben, maar ben uiteindelijk wat beginnen knippen en plakken en heb aan dat resultaat een paar lagen van mezelf aan toegevoegd). En alweer eerlijk, ik koos “Love Your Terrorrist” omdat ik dacht dat deze track de minste kans maakte door andere artiesten te worden gekozen - het omgekeerde bleek echter waar! Maar laat dat de pret niet bederven, ik ben enorm fan van Sam en Izzy en ze vonden mijn remix geslaagd, dus mission accomplished!

Je bent actief in een heel aantal groepjes en muziekprojecten. Geef eens een overzicht?

Ja, dat is gaandeweg gegroeid. Als pagadder had ik thuis een zolderkamer ingericht als primitieve muziekstudio en dankzij mijn - achteraf gezien - toch wel bijzonder tolerante ouders zijn er makkelijk een tiental groepjes die daar hun eerste levenslicht hebben gezien. De groepen waar ik "as we speak" actief in ben zijn dus Lost, Highway (een Brusselse postrockgroep waarin ik de bas hanteer en die eerder filmische rockmuziek brengt in de traditie van Tortoise en Pink Floyd, na de zomer willen we graag weer een cd in eigen beheer uitbrengen, de laatste dateert ondertussen immers al van 2008) en valium (een reüniegroepje van Filip Hermans en ik waar we trachten een mix te brengen van vooral eigen materiaal en een aantal nummers als eerbetoon aan onze gemeenschappelijke grote voorbeelden, zoals daar zijn the Jesus & Mary Chain, My Bloody Valentine en Galaxie 500. Dit alles zonder drum en vaak met akoestische 12-string dus plegen we het genre “folky shoegaze” te dopen). verder ben ik nog bezig met links en rechts beginnende of minder vaste projecten. U hoort het al, als er één ding is wat men mij op eender welk moment van de dag mag vragen te doen, dan is dat muziek maken. Euh, en sexen. Sex & drugs & rock’n’roll!

Ik heb het graag zo dat de verschillende groepen zo verschillend mogelijk klinken. Kwestie van telkens een ander ei kwijt te kunnen.

Wat kunnen mensen verwachten van je optreden op de Dark Entries night op 14 juni?
Hetgeen ik met Lost meestal breng op een podium: “one man, one machine” (allez, eigenlijk twee, ook een synth om de nummers hier en daar wat bij te kleuren of aan elkaar te rijgen). Ik tracht de set meestal zo op te bouwen dat ik toch een paar mensen aan het bewegen krijg. Dan is voor mij een optreden geslaagd. Maar ik vermoed dat er muzikaal meer dan genoeg gaande is dat je als toeschouwer evengoed je ogen kunt sluiten en het optreden in lotushouding beluisteren als een reis doorheen vele verschillende muzikale invloeden en gemoedstoestanden. Hehe.

Nog andere plannen voor de toekomst?

Bedoel je naast mijn muzikale plannen?

Euh, werk vinden (na dit interview misschien wel kunnen kiezen uit massa’s science-fiction/horrorfilms en –games om een soundtrack voor te leveren. Allerhande firma’s die me nu om demo’s gaan vragen, lol), een lief vinden, de gewone dingen des levens zeg maar ;)

http://lost.bandcamp.com

http://www.myspace.com/xxlost

http://be.electrobel.org/lost

http://soundcloud.com/kris-engelen

http://www.myspace.com/wayhigh

http://www.myspace.com/yawninghyaena

http://vi.be/RJEK-3141-CYR

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Niels Gordon - Land

‘Organische elektronische muziek uit de donkere wouden van Zweden’, zo omschrijft deze artiest zijn muziek op zijn facebook pagina. “Land” (8 tracks, 44 minuten) is het debuutalbum op vinyl van de synthesizerwizard Niels Gordon, die als een volleerde Klaus Schulze met een uitgebreide batterij analoge synthesizers, keyboards ...

lees meer...
CD BESPREKING : Madeleine Cocolas - Ithaca

Na vele jaren in Melbourne, Seattle en New York te hebben gewoond nam Madeleine Cocolas terug haar intrek in geboortestad Brisbane. Het vormde meteen de aanzet voor het schrijven van Ithaca. Meteen ook een rauwe, persoonlijke en louterende ervaring waarin ze de complexe en gevarieerde emoties onderzoekt die ze gewaar werd sinds ze terug ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lawrence English - Lassitude

Wanneer we aan een orgel denken krijgen we het visioen van een prachtige kerk die gevuld wordt met barokke klanken er gratis bovenop. Qua sfeerschepping is het immers een instrument dat kan tellen, daarom is het niet verwonderlijk dat het bij tal van gothic en Neue Deutsche Todeskunst artiesten zijn weg vond (Sopor Aeternus, Rosa Crux, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Black Angel - Kiss Of Death

“Kiss Of Death” is na “Widow” het tweede album in eigen beheer (gepromoot via New Dark Ages) van deze Engelse gothic rock formatie rond Matt Vowles, hoewel deze meneer al enige tijd z’n stek in Los Angeles heeft. Daar doet ie wat ie van zijn oudere broer leerde, of tenminste, hij maakt de muziek waarmee zijn broer ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Legendary Pink Dots - Kleine Krieg

Je zal maar fan zijn van Legendary Pink Dots en willens nillens werkelijk alles van je favoriete groep in huis willen hebben. Indien u daarenboven niet vies bent van een gezonde dosis snobisme prefereert u de originele uitgaves. We moeten er zelfs geen rekensommetje voor maken om te besluiten dat u dit een flink pak duiten armer zal maken. Niet ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...