casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

691 items

   

LOST
Ik heb “horrorbeat” altijd een leuke benaming gevonden en denk dat het zich muzikaal ergens tussen EBM en IDM situeert.
11/06/2013, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

11/06/2013 : LOST - Ik heb “horrorbeat” altijd een leuke benaming gevonden en denk dat het zich muzikaal ergens tussen EBM en IDM situeert.
11/06/2013 : LOST - Ik heb “horrorbeat” altijd een leuke benaming gevonden en denk dat het zich muzikaal ergens tussen EBM en IDM situeert.
11/06/2013 : LOST - Ik heb “horrorbeat” altijd een leuke benaming gevonden en denk dat het zich muzikaal ergens tussen EBM en IDM situeert.
Lost is sinds jaar en dag het electro-project van Kris Engelen. Op vrijdag 14 juni speelt hij op de zevende editie van de Dark Entries Night in de Kinky Star in Gent. We vroegen hem uit over de achtergronden van het project en zijn doelstellingen.

Stel Lost eens voor aan diegenen die je nog niet kennen?

Lost is doodgewoon mijn elektronische uitlaatklep. De muziek omschrijven? Ik heb “horrorbeat” altijd een leuke benaming gevonden en denk dat het zich muzikaal ergens tussen EBM en IDM situeert. M.a.w. ergens tussen the Klinik en Autechre, waarmee ik allerminst wil claimen even goed te zijn, hé.

Ok, laat me beginnen bij het begin, ik ben rond mijn 13e gegrepen door het muzikale virus en qua elektronische muziek bestond dat hoofdzakelijk uit Front 242, the Neon Judgement, Alien Sex Fiend, Depeche Mode, Nitzer Ebb, The Klinik en zowat iedere groep die eind jaren ’80 onder de noemer EBM werd geklasseerd; the Cassandra Complex, Revolting Cocks, Vomito Negro, Insekt, Frontline Assembly e.a. Wat later kwamen Meat Beat Manifesto, Cabaret Voltaire, DAF, Kraftwerk, the Young Gods, Suns of Arqa, Aphex Twin, Biosphere, the Orb, Pan(a)sonic en Autechre erbij als belangrijkste invloeden. Wat zet ik nu nog vaak op? Muslimgauze, Foetus, Single Gun Theory, Cabaret Voltaire, Suicide, Throbbing Gristle, Absolute Body Control. Mijn muzieksmaak is nogal eclectisch te noemen, één ding is echter zeker, de eighties new wave sound zit me voor altijd in het bloed.

Vanaf mijn 14e ben ik beginnen experimenteren met goedkope casiokeyboardjes en ik kan dus eigenlijk stellen dat ik al 26 jaar muziek maak. 26 jaar met uitzonderlijk weinig officiële releases, op wat nummers van Ex Cathedra op cassettecompilaties en een paar nummers van Lost op cd-compilaties na, maar daar tegenover wel met uitzonderlijk veel bands.

Lost was oorspronkelijk een duo en is nu je soloproject. Of is het enkel voor de optredens dat je solo werkt?

Het is iets ingewikkelder dan dat. De naam Lost ben ik voor het eerst in 1997 beginnen te gebruiken, en staat van dan af het voor mijn solo-elektroproject. Onder de noemer Yawning Hyaena viel al mijn gitaargericht solowerk. Het klopt zeer zeker dat ik een tijd zeer nauw heb samengewerkt met Patrick Van Alphen (met wie ik nota bene begin jaren negentig al een EBM groepje had dat Ex Cathedra heette maar dat om allerhande redenen is doodgebloed) en nog steeds is Patrick (die trouwens solowerk uitbrengt onder de naam M.I.5) "my main man" als ik iemands mening wil over nieuw werk. We hebben ook een éénmalig optreden gedaan met twee maar spijtig genoeg ziet hij dit niet meer voor herhaling vatbaar. Zonde, want hij is wat meer een podiumbeest dan ik, als ik het eufemistisch mag uitdrukken. Vandaar dat ik visuals heel belangrijk vind. Er is - als ik even mag veralgemenen - doorgaans niet veel te zien hé bij elektronische optredens? Een paar mannen die aan wat knopjes staan te prutsen - en terwijl “for all we know” hun facebook of e-mails aan het checken zijn, lol.

Je schreef ooit een soundtrack voor de kortfilm 'Idios Kosmos'. Ik vind Lost wel een gepast project voor sountracks. Zie je hier nog opportuniteiten in?

Afgezien van het vriendschappelijk débacle dat Idios Kosmos (met Eric van Rampelberg in de hoofdrol nota bene) was - buiten het nieuws dat hij geslaagd was voor zijn eindexamen (aan Sint-Lukas) heb ik nooit meer een woord van Jan Picard vernomen. Misschien is het niet geheel correct van het hier te vernoemen maar tenslotte was zijn actie dat nog veel minder; een paar jaar later zag ik op zijn site dat hij niet alleen beweerde de regisseur te zijn van de kortfilm maar dat hij ook de soundtrack had gecomponeerd! Zo zie je maar. Ik had tenslotte geheel vrijwillig gedurende een volle maand iedere avond een viertal uur geïnvesteerd in zijn film. Afin, trop bon, trop con, on dit à Bruxelles...

Jawel, ik was en ben er nog heel trots op en heb er nooit een geheim van gemaakt dat het een natte droom van me is om ooit op regelmatige basis voor sci-fi/horrorfilms of -videogames de soundtrack te mogen creëren. Laat dit een open sollicitatie wezen. De soundtrack zelf is trouwens gratis te beluisteren en te downloaden op mijn bandcampsite. Het feit dat veel van mijn muziek instrumentaal is en ik die vaak aandik met soundsnippets of voicesamples uit films en documentaires sterkt me alleen in die overtuiging.

Op bandcamp vind ik heel wat muziek van je, maar nog geen officiële plaat of zo. Werk je daaraan?

Absoluut, en eindelijk zou ik durven stellen. Deze keer wil ik het aanpakken zoals het hoort, met bio, fotosessies etc. Momenteel staat er een project op til met een tiental Lost-nummers waar Dominique Van Capellen (in het underground circuit bekend van bands als Keiki, Babyfire, Naifu en collaboraties met Eugene Robinson (Oxbow), Pete Simonelli (the Enablers) en Annie Anxiety (Crass)) op zingt. Alle teksten komen uit de I-Ching. Het is trouwens super maf dat de door haar geselecteerde stukken tekst na 3000 jaar nog verbazingwekkend actueel en van alle tijden blijken! Wat ook het commercieel resultaat wordt, we weten nu al dat het iets redelijks unieks wordt. Haar stem is allerminst een stem die je in de meer donkere elektroregionen zou verwachten en mijn muziek valt ook al niet echt voor één gat te vangen…

Op het net is inderdaad wel redelijk wat muziek te vinden. Zowel op myspace, soundcloud, electrobel als bandcamp.

Je maakte onlangs nog een remix van For Greater Good. Op basis waarvan kies je de nummers die je remixt?

Eerlijk, het is de allereerste remix die ik maakte (ik dacht er gewoonweg niet de nodige technische bagage voor te hebben, maar ben uiteindelijk wat beginnen knippen en plakken en heb aan dat resultaat een paar lagen van mezelf aan toegevoegd). En alweer eerlijk, ik koos “Love Your Terrorrist” omdat ik dacht dat deze track de minste kans maakte door andere artiesten te worden gekozen - het omgekeerde bleek echter waar! Maar laat dat de pret niet bederven, ik ben enorm fan van Sam en Izzy en ze vonden mijn remix geslaagd, dus mission accomplished!

Je bent actief in een heel aantal groepjes en muziekprojecten. Geef eens een overzicht?

Ja, dat is gaandeweg gegroeid. Als pagadder had ik thuis een zolderkamer ingericht als primitieve muziekstudio en dankzij mijn - achteraf gezien - toch wel bijzonder tolerante ouders zijn er makkelijk een tiental groepjes die daar hun eerste levenslicht hebben gezien. De groepen waar ik "as we speak" actief in ben zijn dus Lost, Highway (een Brusselse postrockgroep waarin ik de bas hanteer en die eerder filmische rockmuziek brengt in de traditie van Tortoise en Pink Floyd, na de zomer willen we graag weer een cd in eigen beheer uitbrengen, de laatste dateert ondertussen immers al van 2008) en valium (een reüniegroepje van Filip Hermans en ik waar we trachten een mix te brengen van vooral eigen materiaal en een aantal nummers als eerbetoon aan onze gemeenschappelijke grote voorbeelden, zoals daar zijn the Jesus & Mary Chain, My Bloody Valentine en Galaxie 500. Dit alles zonder drum en vaak met akoestische 12-string dus plegen we het genre “folky shoegaze” te dopen). verder ben ik nog bezig met links en rechts beginnende of minder vaste projecten. U hoort het al, als er één ding is wat men mij op eender welk moment van de dag mag vragen te doen, dan is dat muziek maken. Euh, en sexen. Sex & drugs & rock’n’roll!

Ik heb het graag zo dat de verschillende groepen zo verschillend mogelijk klinken. Kwestie van telkens een ander ei kwijt te kunnen.

Wat kunnen mensen verwachten van je optreden op de Dark Entries night op 14 juni?
Hetgeen ik met Lost meestal breng op een podium: “one man, one machine” (allez, eigenlijk twee, ook een synth om de nummers hier en daar wat bij te kleuren of aan elkaar te rijgen). Ik tracht de set meestal zo op te bouwen dat ik toch een paar mensen aan het bewegen krijg. Dan is voor mij een optreden geslaagd. Maar ik vermoed dat er muzikaal meer dan genoeg gaande is dat je als toeschouwer evengoed je ogen kunt sluiten en het optreden in lotushouding beluisteren als een reis doorheen vele verschillende muzikale invloeden en gemoedstoestanden. Hehe.

Nog andere plannen voor de toekomst?

Bedoel je naast mijn muzikale plannen?

Euh, werk vinden (na dit interview misschien wel kunnen kiezen uit massa’s science-fiction/horrorfilms en –games om een soundtrack voor te leveren. Allerhande firma’s die me nu om demo’s gaan vragen, lol), een lief vinden, de gewone dingen des levens zeg maar ;)

http://lost.bandcamp.com

http://www.myspace.com/xxlost

http://be.electrobel.org/lost

http://soundcloud.com/kris-engelen

http://www.myspace.com/wayhigh

http://www.myspace.com/yawninghyaena

http://vi.be/RJEK-3141-CYR

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Robert Worby - Factitious Airs (Electronic Music)

Robert Worby is een componist, geluidskunstenaar, schrijver en omroeper. Net als Iain Marsh heeft hij zich gevestigd in Londen en werkt er sinds de jaren ’90 voor BBC Radio 3. Hij is de medeoprichter in 2002 van Cut & Splice, een festival met aandacht voor elektronische muziek en geluidskunst. Robert heeft een onverzadigbare ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Al die willen te kaap'ren varen...

Hoewel het legendarische Cold Meat Industry label al sinds 2014 op apegapen ligt, vond men het in 2017 toch wel gepast om de 30ste verjaardag van hun bestaan te vieren. In stijl, in dit geval met een tweedaags festival en een heleboel acts die het mede dankzij dit kwaliteitslabel tot grote namen wisten te schoppen. Wie er bij was daar ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Het WGT elftal van Dimi Brands.

Nog een tweetal weekjes en de jaarlijkse bedevaart naar Leipzig kan een aanvang nemen, geef maar toe dat u er weer een gans jaar naar heeft uitgekeken. Ondergetekende stuurt dit jaar zijn kat, maar laat niet na zijn persoonlijke elftal mee te geven, kwestie dat u niet bezwijkt aan keuzestress. 1.CAMERATA MEDIOLANENSE Italiaans ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Dancing In Darkness

Lang geleden dat ik mijn cd speler nog een keer een opmerkelijke, of beter nog relevante verzamelaar liet eten. Er waren tijden waarin er regelmatig van die compilaties verschenen die een must waren voor elkeen die de scene op de voet wou volgen en blijven volgen. Die tijd lijkt echter achter ons een ook deze “Dancing in Darkness” ...

lees meer...
CD BESPREKING : William Basinski - On Time Out Of Time

Wanneer we stellen dat William Basinski een even bepalende naam is voor het ambient genre als Brian Eno, verdenkt u ons misschien van grootspraak. Toch staan we niet alleen met deze mening. De man is al meer dan 40 jaar actief in de muziekwereld, en oogstte vooral bekendheid met het zeer tot de verbeelding sprekende vierluik The Disintegration ...

lees meer...
CD BESPREKING : Iain Chambers - The Eccentric Press

Iain Chambers is een Engelse componist, producer en kunstenaar. Hij is actief sinds de jaren negentig. Is het meest bekend voor zijn werk voor radio, tv en film. Vormde in 2003 samen met twee collega’s van BBC Radio 3 het musique concrète collectief Langham Research Centre. Enkele jaren later begon Chambers te experimenteren ...

lees meer...
CD BESPREKING : Detieti - Frogressive Punk

Een plaatje dat naar collega Henk Vereecken gestuurd werd, maar naar mij werd doorgespeeld. Het deed onze goede vriend denken aan Faith No More, en dat is nu net een van de groepen waar hij een godsgloeiende hekel aan heeft. Ondergetekende heeft in zijn platenkast wel plaats vrij gemaakt voor de dolle fratsen van Mike Patton en co, dus ...

lees meer...
NIEUWS 19/05/2019 : Second Still exclusief in Retie

De Westkust van de US of A weet schoon volk tot zijn inwoners te tellen. Paraderend langs de Hollywood Boulevard onder het alziend oog van de paparazzi. Al zien we een band als Second Still er weinig last van te weten ondervinden. Bijzonder straf dan weer wel in de postpunk / coldwave-subcultuur waarin ze zich als trio al enkele jaren ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 18/05/2019 : Here are the young men... RIP Ian Curtis

Vandaag, 18 mei, is het exact 39 jaar geleden dat ene Ian Curtis zich, op 23 jarige leeftijd, van het leven beroofde. Het was allicht geen nieuws geweest ware het niet dat deze Ian Curtis frontman en zanger/tekstschrijver was bij beeldenstormers Joy Division die aan de vooravond stonden van de grote doorbraak en een eerste Amerikaanse toer. “Closer”, ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2019 : Miel Noir en Tommi Stumpff samen te horen op Reclaim Your Story.

Miel Noir, een van de weinige bands die het lukte om op onze review pagina’s steeds het maximum aantal sterretjes in de wacht te slepen, is volop bezig aan de opvolger van Honey-Beat (2016). Tevens werd er een verrassende gast gespot in de studio, zo blijkt ook uit de eerste single die Miel Noir uit The Phoenix-Swarm, want zo gaat ...

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan - @ YAP Leopoldsburg, 11/05/2019 daar Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : De Klinke - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : La Lune Noire - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 2 - Neem er een loopje mee.

Ondanks onze warme oproep om toch wat massaler op het appel te verschijnen, moesten we bij het betreden van de Zappa tot onze teleurstelling vaststellen dat deze in dovemansoren was gevallen. Een spijtige zaak, zowel voor de organisatie, maar in de eerste plaats voor de afwezigheden, die, getuige de klinkende namen die vandaag op de Black ...