casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

686 items

   

LOST
Ik heb “horrorbeat” altijd een leuke benaming gevonden en denk dat het zich muzikaal ergens tussen EBM en IDM situeert.
11/06/2013, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

11/06/2013 : LOST - Ik heb “horrorbeat” altijd een leuke benaming gevonden en denk dat het zich muzikaal ergens tussen EBM en IDM situeert.
11/06/2013 : LOST - Ik heb “horrorbeat” altijd een leuke benaming gevonden en denk dat het zich muzikaal ergens tussen EBM en IDM situeert.
11/06/2013 : LOST - Ik heb “horrorbeat” altijd een leuke benaming gevonden en denk dat het zich muzikaal ergens tussen EBM en IDM situeert.
Lost is sinds jaar en dag het electro-project van Kris Engelen. Op vrijdag 14 juni speelt hij op de zevende editie van de Dark Entries Night in de Kinky Star in Gent. We vroegen hem uit over de achtergronden van het project en zijn doelstellingen.

Stel Lost eens voor aan diegenen die je nog niet kennen?

Lost is doodgewoon mijn elektronische uitlaatklep. De muziek omschrijven? Ik heb “horrorbeat” altijd een leuke benaming gevonden en denk dat het zich muzikaal ergens tussen EBM en IDM situeert. M.a.w. ergens tussen the Klinik en Autechre, waarmee ik allerminst wil claimen even goed te zijn, hé.

Ok, laat me beginnen bij het begin, ik ben rond mijn 13e gegrepen door het muzikale virus en qua elektronische muziek bestond dat hoofdzakelijk uit Front 242, the Neon Judgement, Alien Sex Fiend, Depeche Mode, Nitzer Ebb, The Klinik en zowat iedere groep die eind jaren ’80 onder de noemer EBM werd geklasseerd; the Cassandra Complex, Revolting Cocks, Vomito Negro, Insekt, Frontline Assembly e.a. Wat later kwamen Meat Beat Manifesto, Cabaret Voltaire, DAF, Kraftwerk, the Young Gods, Suns of Arqa, Aphex Twin, Biosphere, the Orb, Pan(a)sonic en Autechre erbij als belangrijkste invloeden. Wat zet ik nu nog vaak op? Muslimgauze, Foetus, Single Gun Theory, Cabaret Voltaire, Suicide, Throbbing Gristle, Absolute Body Control. Mijn muzieksmaak is nogal eclectisch te noemen, één ding is echter zeker, de eighties new wave sound zit me voor altijd in het bloed.

Vanaf mijn 14e ben ik beginnen experimenteren met goedkope casiokeyboardjes en ik kan dus eigenlijk stellen dat ik al 26 jaar muziek maak. 26 jaar met uitzonderlijk weinig officiële releases, op wat nummers van Ex Cathedra op cassettecompilaties en een paar nummers van Lost op cd-compilaties na, maar daar tegenover wel met uitzonderlijk veel bands.

Lost was oorspronkelijk een duo en is nu je soloproject. Of is het enkel voor de optredens dat je solo werkt?

Het is iets ingewikkelder dan dat. De naam Lost ben ik voor het eerst in 1997 beginnen te gebruiken, en staat van dan af het voor mijn solo-elektroproject. Onder de noemer Yawning Hyaena viel al mijn gitaargericht solowerk. Het klopt zeer zeker dat ik een tijd zeer nauw heb samengewerkt met Patrick Van Alphen (met wie ik nota bene begin jaren negentig al een EBM groepje had dat Ex Cathedra heette maar dat om allerhande redenen is doodgebloed) en nog steeds is Patrick (die trouwens solowerk uitbrengt onder de naam M.I.5) "my main man" als ik iemands mening wil over nieuw werk. We hebben ook een éénmalig optreden gedaan met twee maar spijtig genoeg ziet hij dit niet meer voor herhaling vatbaar. Zonde, want hij is wat meer een podiumbeest dan ik, als ik het eufemistisch mag uitdrukken. Vandaar dat ik visuals heel belangrijk vind. Er is - als ik even mag veralgemenen - doorgaans niet veel te zien hé bij elektronische optredens? Een paar mannen die aan wat knopjes staan te prutsen - en terwijl “for all we know” hun facebook of e-mails aan het checken zijn, lol.

Je schreef ooit een soundtrack voor de kortfilm 'Idios Kosmos'. Ik vind Lost wel een gepast project voor sountracks. Zie je hier nog opportuniteiten in?

Afgezien van het vriendschappelijk débacle dat Idios Kosmos (met Eric van Rampelberg in de hoofdrol nota bene) was - buiten het nieuws dat hij geslaagd was voor zijn eindexamen (aan Sint-Lukas) heb ik nooit meer een woord van Jan Picard vernomen. Misschien is het niet geheel correct van het hier te vernoemen maar tenslotte was zijn actie dat nog veel minder; een paar jaar later zag ik op zijn site dat hij niet alleen beweerde de regisseur te zijn van de kortfilm maar dat hij ook de soundtrack had gecomponeerd! Zo zie je maar. Ik had tenslotte geheel vrijwillig gedurende een volle maand iedere avond een viertal uur geïnvesteerd in zijn film. Afin, trop bon, trop con, on dit à Bruxelles...

Jawel, ik was en ben er nog heel trots op en heb er nooit een geheim van gemaakt dat het een natte droom van me is om ooit op regelmatige basis voor sci-fi/horrorfilms of -videogames de soundtrack te mogen creëren. Laat dit een open sollicitatie wezen. De soundtrack zelf is trouwens gratis te beluisteren en te downloaden op mijn bandcampsite. Het feit dat veel van mijn muziek instrumentaal is en ik die vaak aandik met soundsnippets of voicesamples uit films en documentaires sterkt me alleen in die overtuiging.

Op bandcamp vind ik heel wat muziek van je, maar nog geen officiële plaat of zo. Werk je daaraan?

Absoluut, en eindelijk zou ik durven stellen. Deze keer wil ik het aanpakken zoals het hoort, met bio, fotosessies etc. Momenteel staat er een project op til met een tiental Lost-nummers waar Dominique Van Capellen (in het underground circuit bekend van bands als Keiki, Babyfire, Naifu en collaboraties met Eugene Robinson (Oxbow), Pete Simonelli (the Enablers) en Annie Anxiety (Crass)) op zingt. Alle teksten komen uit de I-Ching. Het is trouwens super maf dat de door haar geselecteerde stukken tekst na 3000 jaar nog verbazingwekkend actueel en van alle tijden blijken! Wat ook het commercieel resultaat wordt, we weten nu al dat het iets redelijks unieks wordt. Haar stem is allerminst een stem die je in de meer donkere elektroregionen zou verwachten en mijn muziek valt ook al niet echt voor één gat te vangen…

Op het net is inderdaad wel redelijk wat muziek te vinden. Zowel op myspace, soundcloud, electrobel als bandcamp.

Je maakte onlangs nog een remix van For Greater Good. Op basis waarvan kies je de nummers die je remixt?

Eerlijk, het is de allereerste remix die ik maakte (ik dacht er gewoonweg niet de nodige technische bagage voor te hebben, maar ben uiteindelijk wat beginnen knippen en plakken en heb aan dat resultaat een paar lagen van mezelf aan toegevoegd). En alweer eerlijk, ik koos “Love Your Terrorrist” omdat ik dacht dat deze track de minste kans maakte door andere artiesten te worden gekozen - het omgekeerde bleek echter waar! Maar laat dat de pret niet bederven, ik ben enorm fan van Sam en Izzy en ze vonden mijn remix geslaagd, dus mission accomplished!

Je bent actief in een heel aantal groepjes en muziekprojecten. Geef eens een overzicht?

Ja, dat is gaandeweg gegroeid. Als pagadder had ik thuis een zolderkamer ingericht als primitieve muziekstudio en dankzij mijn - achteraf gezien - toch wel bijzonder tolerante ouders zijn er makkelijk een tiental groepjes die daar hun eerste levenslicht hebben gezien. De groepen waar ik "as we speak" actief in ben zijn dus Lost, Highway (een Brusselse postrockgroep waarin ik de bas hanteer en die eerder filmische rockmuziek brengt in de traditie van Tortoise en Pink Floyd, na de zomer willen we graag weer een cd in eigen beheer uitbrengen, de laatste dateert ondertussen immers al van 2008) en valium (een reüniegroepje van Filip Hermans en ik waar we trachten een mix te brengen van vooral eigen materiaal en een aantal nummers als eerbetoon aan onze gemeenschappelijke grote voorbeelden, zoals daar zijn the Jesus & Mary Chain, My Bloody Valentine en Galaxie 500. Dit alles zonder drum en vaak met akoestische 12-string dus plegen we het genre “folky shoegaze” te dopen). verder ben ik nog bezig met links en rechts beginnende of minder vaste projecten. U hoort het al, als er één ding is wat men mij op eender welk moment van de dag mag vragen te doen, dan is dat muziek maken. Euh, en sexen. Sex & drugs & rock’n’roll!

Ik heb het graag zo dat de verschillende groepen zo verschillend mogelijk klinken. Kwestie van telkens een ander ei kwijt te kunnen.

Wat kunnen mensen verwachten van je optreden op de Dark Entries night op 14 juni?
Hetgeen ik met Lost meestal breng op een podium: “one man, one machine” (allez, eigenlijk twee, ook een synth om de nummers hier en daar wat bij te kleuren of aan elkaar te rijgen). Ik tracht de set meestal zo op te bouwen dat ik toch een paar mensen aan het bewegen krijg. Dan is voor mij een optreden geslaagd. Maar ik vermoed dat er muzikaal meer dan genoeg gaande is dat je als toeschouwer evengoed je ogen kunt sluiten en het optreden in lotushouding beluisteren als een reis doorheen vele verschillende muzikale invloeden en gemoedstoestanden. Hehe.

Nog andere plannen voor de toekomst?

Bedoel je naast mijn muzikale plannen?

Euh, werk vinden (na dit interview misschien wel kunnen kiezen uit massa’s science-fiction/horrorfilms en –games om een soundtrack voor te leveren. Allerhande firma’s die me nu om demo’s gaan vragen, lol), een lief vinden, de gewone dingen des levens zeg maar ;)

http://lost.bandcamp.com

http://www.myspace.com/xxlost

http://be.electrobel.org/lost

http://soundcloud.com/kris-engelen

http://www.myspace.com/wayhigh

http://www.myspace.com/yawninghyaena

http://vi.be/RJEK-3141-CYR

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : No Man's Valley - Outside The Dream

Het orgeltje. De composities. Ook stem en zangstijl (“Hawk Rock”, “Murder Ballad”...). No Man's Valley doet me eigenlijk in de eerste plaats denken aan The Doors met hun bluesy psychedelische rock. Net als Morrison, Manzarek, Krieger en Densmore klinken ze ook behoorlijk donker en melancholisch. Eerder zwartgallig ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fabio Orsi - Uncharted Waters

Dit is wel bij het meest toegankelijke dat ik al ooit op het Zoharum label heb gehoord: bezwerende synthesizermuziek met zeer duidelijke invloeden van de Kosmische Musik, vaak ook 'Berlin school' genoemd. Tangerine Dream en Klaus Schulze zeg maar. Nu ja in het verleden kregen we reeds “Book Of Dreams” van Günter ...

lees meer...
CD BESPREKING : Maëror Tri - Ultimate Time

Net zoals deel 1 (Sensuum Mendacia/Somnia) en deel 2 (Hypnobasia) in de reeks heruitgaven van Maëror Tri op Zoharum tegelijkertijd verschenen, zo gaat deel 3 (Archaic States) ook vergezeld van deel 4. Ultimate Time is een heruitgave van Maëror Tri’s tiende cassette, die oorspronkelijk uitkwam in 1994 op het Italiaanse Old ...

lees meer...
CD BESPREKING : Maëror Tri - Archaic States

Helge Siehl, Martin Gitschel en Stefan Knappe zijn graag geziene gasten bij Zoharum. Zowel hun oud als nieuw materiaal vond gretig zijn weg naar het Poolse experimentele label. Knappe en Gitschel vormen samen Troum, Siehl werkt onder de naam 1000Schoen. Maar als drietal waren ze tussen 1986 en 1997 bekend als Maëror Tri. Maëror ...

lees meer...
CD BESPREKING : Snowdrops - Manta Ray (Original Motion Picture Soundtrack)

Voor het Franse toetsen duo Snowdrops is dit hun debuut. Christine Ott heeft al een paar soloplaten en soundtracks achter haar naam staan en werkte samen met een paar bekende acts als Yann Tiersen en Tindersticks. Ze vormt nu als Snowdrops een tandem met Mathieu Gabry. De film waarvoor beide de muziek componeerden is ‘Manta Ray’ ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Nieuwe single Saigon Blue Rain.

Het Franse Saigon Blue Rain laat van zich horen middels de nieuwe single 'BPD', de voorloper van het nieuwe album dat momenteel nog in de pijplijn zit. Op deze single verder nog twee remixen: een psy/electro-industrial mix door Planetdamage en een downtempo versie die zich eerder in dreampop/electronica velden begeeft door Black ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Empusae op veroveringstocht door China.

Terwijl wij vol spanning wachten op een opvolger van het ijzersterke Lueur (2017), verlegt Empusae, samen met de Zweedse vrienden van Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives zijn grenzen. Hierbij kijkt men niet op een kilometer meer of minder, want hun gezamenlijke tournee zal hen tot in China brengen. Tussen 12 en 21 april ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Forms Of Hands 19

Naar goede jaarlijkse gewoonte kan je binnenkort weer proeven van het betere ritmische werk op het Hands-label. De affiche van Forms Of Hands 19 ziet er als volgt uit: vrijdag 26 april: Mono No Aware S.K.E.T. Gatto Nero 16Pad Noise Terrorist Katran Supersimmetria ICD-10 zaterdag 27 april: Winterkälte Geistform Heimstatt ...

lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Wave Gotik Treffen, de tickets zijn er !!

Ze zijn er de fel begeerde WGT tickets!! Dit jaar betaal je voor een ticket € 130... Ik weet het elk jaar een beetje meer maar je krijgt er wel enorm veel voor terug. Vijf dagen vertier en plezier, wat dus neerkomt op iets meer dan € 25 per dag en je reist nog eens gratis met het openbaar vervoer ook. Wilt u uw tent opslaan op de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : A Slice of Life - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dead High Wire - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...