casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

LOST
Ik heb “horrorbeat” altijd een leuke benaming gevonden en denk dat het zich muzikaal ergens tussen EBM en IDM situeert.
11/06/2013, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

11/06/2013 : LOST - Ik heb “horrorbeat” altijd een leuke benaming gevonden en denk dat het zich muzikaal ergens tussen EBM en IDM situeert.
11/06/2013 : LOST - Ik heb “horrorbeat” altijd een leuke benaming gevonden en denk dat het zich muzikaal ergens tussen EBM en IDM situeert.
11/06/2013 : LOST - Ik heb “horrorbeat” altijd een leuke benaming gevonden en denk dat het zich muzikaal ergens tussen EBM en IDM situeert.
Lost is sinds jaar en dag het electro-project van Kris Engelen. Op vrijdag 14 juni speelt hij op de zevende editie van de Dark Entries Night in de Kinky Star in Gent. We vroegen hem uit over de achtergronden van het project en zijn doelstellingen.

Stel Lost eens voor aan diegenen die je nog niet kennen?

Lost is doodgewoon mijn elektronische uitlaatklep. De muziek omschrijven? Ik heb “horrorbeat” altijd een leuke benaming gevonden en denk dat het zich muzikaal ergens tussen EBM en IDM situeert. M.a.w. ergens tussen the Klinik en Autechre, waarmee ik allerminst wil claimen even goed te zijn, hé.

Ok, laat me beginnen bij het begin, ik ben rond mijn 13e gegrepen door het muzikale virus en qua elektronische muziek bestond dat hoofdzakelijk uit Front 242, the Neon Judgement, Alien Sex Fiend, Depeche Mode, Nitzer Ebb, The Klinik en zowat iedere groep die eind jaren ’80 onder de noemer EBM werd geklasseerd; the Cassandra Complex, Revolting Cocks, Vomito Negro, Insekt, Frontline Assembly e.a. Wat later kwamen Meat Beat Manifesto, Cabaret Voltaire, DAF, Kraftwerk, the Young Gods, Suns of Arqa, Aphex Twin, Biosphere, the Orb, Pan(a)sonic en Autechre erbij als belangrijkste invloeden. Wat zet ik nu nog vaak op? Muslimgauze, Foetus, Single Gun Theory, Cabaret Voltaire, Suicide, Throbbing Gristle, Absolute Body Control. Mijn muzieksmaak is nogal eclectisch te noemen, één ding is echter zeker, de eighties new wave sound zit me voor altijd in het bloed.

Vanaf mijn 14e ben ik beginnen experimenteren met goedkope casiokeyboardjes en ik kan dus eigenlijk stellen dat ik al 26 jaar muziek maak. 26 jaar met uitzonderlijk weinig officiële releases, op wat nummers van Ex Cathedra op cassettecompilaties en een paar nummers van Lost op cd-compilaties na, maar daar tegenover wel met uitzonderlijk veel bands.

Lost was oorspronkelijk een duo en is nu je soloproject. Of is het enkel voor de optredens dat je solo werkt?

Het is iets ingewikkelder dan dat. De naam Lost ben ik voor het eerst in 1997 beginnen te gebruiken, en staat van dan af het voor mijn solo-elektroproject. Onder de noemer Yawning Hyaena viel al mijn gitaargericht solowerk. Het klopt zeer zeker dat ik een tijd zeer nauw heb samengewerkt met Patrick Van Alphen (met wie ik nota bene begin jaren negentig al een EBM groepje had dat Ex Cathedra heette maar dat om allerhande redenen is doodgebloed) en nog steeds is Patrick (die trouwens solowerk uitbrengt onder de naam M.I.5) "my main man" als ik iemands mening wil over nieuw werk. We hebben ook een éénmalig optreden gedaan met twee maar spijtig genoeg ziet hij dit niet meer voor herhaling vatbaar. Zonde, want hij is wat meer een podiumbeest dan ik, als ik het eufemistisch mag uitdrukken. Vandaar dat ik visuals heel belangrijk vind. Er is - als ik even mag veralgemenen - doorgaans niet veel te zien hé bij elektronische optredens? Een paar mannen die aan wat knopjes staan te prutsen - en terwijl “for all we know” hun facebook of e-mails aan het checken zijn, lol.

Je schreef ooit een soundtrack voor de kortfilm 'Idios Kosmos'. Ik vind Lost wel een gepast project voor sountracks. Zie je hier nog opportuniteiten in?

Afgezien van het vriendschappelijk débacle dat Idios Kosmos (met Eric van Rampelberg in de hoofdrol nota bene) was - buiten het nieuws dat hij geslaagd was voor zijn eindexamen (aan Sint-Lukas) heb ik nooit meer een woord van Jan Picard vernomen. Misschien is het niet geheel correct van het hier te vernoemen maar tenslotte was zijn actie dat nog veel minder; een paar jaar later zag ik op zijn site dat hij niet alleen beweerde de regisseur te zijn van de kortfilm maar dat hij ook de soundtrack had gecomponeerd! Zo zie je maar. Ik had tenslotte geheel vrijwillig gedurende een volle maand iedere avond een viertal uur geïnvesteerd in zijn film. Afin, trop bon, trop con, on dit à Bruxelles...

Jawel, ik was en ben er nog heel trots op en heb er nooit een geheim van gemaakt dat het een natte droom van me is om ooit op regelmatige basis voor sci-fi/horrorfilms of -videogames de soundtrack te mogen creëren. Laat dit een open sollicitatie wezen. De soundtrack zelf is trouwens gratis te beluisteren en te downloaden op mijn bandcampsite. Het feit dat veel van mijn muziek instrumentaal is en ik die vaak aandik met soundsnippets of voicesamples uit films en documentaires sterkt me alleen in die overtuiging.

Op bandcamp vind ik heel wat muziek van je, maar nog geen officiële plaat of zo. Werk je daaraan?

Absoluut, en eindelijk zou ik durven stellen. Deze keer wil ik het aanpakken zoals het hoort, met bio, fotosessies etc. Momenteel staat er een project op til met een tiental Lost-nummers waar Dominique Van Capellen (in het underground circuit bekend van bands als Keiki, Babyfire, Naifu en collaboraties met Eugene Robinson (Oxbow), Pete Simonelli (the Enablers) en Annie Anxiety (Crass)) op zingt. Alle teksten komen uit de I-Ching. Het is trouwens super maf dat de door haar geselecteerde stukken tekst na 3000 jaar nog verbazingwekkend actueel en van alle tijden blijken! Wat ook het commercieel resultaat wordt, we weten nu al dat het iets redelijks unieks wordt. Haar stem is allerminst een stem die je in de meer donkere elektroregionen zou verwachten en mijn muziek valt ook al niet echt voor één gat te vangen…

Op het net is inderdaad wel redelijk wat muziek te vinden. Zowel op myspace, soundcloud, electrobel als bandcamp.

Je maakte onlangs nog een remix van For Greater Good. Op basis waarvan kies je de nummers die je remixt?

Eerlijk, het is de allereerste remix die ik maakte (ik dacht er gewoonweg niet de nodige technische bagage voor te hebben, maar ben uiteindelijk wat beginnen knippen en plakken en heb aan dat resultaat een paar lagen van mezelf aan toegevoegd). En alweer eerlijk, ik koos “Love Your Terrorrist” omdat ik dacht dat deze track de minste kans maakte door andere artiesten te worden gekozen - het omgekeerde bleek echter waar! Maar laat dat de pret niet bederven, ik ben enorm fan van Sam en Izzy en ze vonden mijn remix geslaagd, dus mission accomplished!

Je bent actief in een heel aantal groepjes en muziekprojecten. Geef eens een overzicht?

Ja, dat is gaandeweg gegroeid. Als pagadder had ik thuis een zolderkamer ingericht als primitieve muziekstudio en dankzij mijn - achteraf gezien - toch wel bijzonder tolerante ouders zijn er makkelijk een tiental groepjes die daar hun eerste levenslicht hebben gezien. De groepen waar ik "as we speak" actief in ben zijn dus Lost, Highway (een Brusselse postrockgroep waarin ik de bas hanteer en die eerder filmische rockmuziek brengt in de traditie van Tortoise en Pink Floyd, na de zomer willen we graag weer een cd in eigen beheer uitbrengen, de laatste dateert ondertussen immers al van 2008) en valium (een reüniegroepje van Filip Hermans en ik waar we trachten een mix te brengen van vooral eigen materiaal en een aantal nummers als eerbetoon aan onze gemeenschappelijke grote voorbeelden, zoals daar zijn the Jesus & Mary Chain, My Bloody Valentine en Galaxie 500. Dit alles zonder drum en vaak met akoestische 12-string dus plegen we het genre “folky shoegaze” te dopen). verder ben ik nog bezig met links en rechts beginnende of minder vaste projecten. U hoort het al, als er één ding is wat men mij op eender welk moment van de dag mag vragen te doen, dan is dat muziek maken. Euh, en sexen. Sex & drugs & rock’n’roll!

Ik heb het graag zo dat de verschillende groepen zo verschillend mogelijk klinken. Kwestie van telkens een ander ei kwijt te kunnen.

Wat kunnen mensen verwachten van je optreden op de Dark Entries night op 14 juni?
Hetgeen ik met Lost meestal breng op een podium: “one man, one machine” (allez, eigenlijk twee, ook een synth om de nummers hier en daar wat bij te kleuren of aan elkaar te rijgen). Ik tracht de set meestal zo op te bouwen dat ik toch een paar mensen aan het bewegen krijg. Dan is voor mij een optreden geslaagd. Maar ik vermoed dat er muzikaal meer dan genoeg gaande is dat je als toeschouwer evengoed je ogen kunt sluiten en het optreden in lotushouding beluisteren als een reis doorheen vele verschillende muzikale invloeden en gemoedstoestanden. Hehe.

Nog andere plannen voor de toekomst?

Bedoel je naast mijn muzikale plannen?

Euh, werk vinden (na dit interview misschien wel kunnen kiezen uit massa’s science-fiction/horrorfilms en –games om een soundtrack voor te leveren. Allerhande firma’s die me nu om demo’s gaan vragen, lol), een lief vinden, de gewone dingen des levens zeg maar ;)

http://lost.bandcamp.com

http://www.myspace.com/xxlost

http://be.electrobel.org/lost

http://soundcloud.com/kris-engelen

http://www.myspace.com/wayhigh

http://www.myspace.com/yawninghyaena

http://vi.be/RJEK-3141-CYR

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...