casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Francis International Airport
Experten in het maken van gesofisticeerde popmuziek
10/06/2013, Paul Van de gehuchte
 Bookmark and Share

10/06/2013 : Francis International Airport - Experten in het maken van gesofisticeerde popmuziek
10/06/2013 : Francis International Airport - Experten in het maken van gesofisticeerde popmuziek
10/06/2013 : Francis International Airport - Experten in het maken van gesofisticeerde popmuziek
10/06/2013 : Francis International Airport - Experten in het maken van gesofisticeerde popmuziek

Begin vorige maand verscheen hun nieuwe album ‘Cache’. Het zou wel eens een scharniermoment kunnen zijn voor deze Oostenrijkse band, want met deze plaat zochten ze hun toevlucht tot een meer op elektronische muziek gebaseerde variant, die de gitaren wat meer naar de achtergrond verdringt. We waren benieuwd naar het hoe en waarom voor deze ommezwaai en hadden een gesprek met zanger/gitarist Markus Zahradnicek

Hoe is het allemaal begonnen voor Francis International Airport?

‘Om een lang verhaal kort te maken: het is allemaal begonnen met een eerste, in de huiskamer opgenomen album. FIA heeft zich dan verder ontwikkeld tot een heuse band en bestaat vandaag uit vijf eigenzinnige en koppige muzikanten die zich een eigen profiel binnen de popmuziek proberen aan te meten en hun eigen weg te gaan.‘

Waarom kozen jullie voor Francis International Airport als groepsnaam?

‘Francis International Airport is een virtuele luchthaven bekend van het videospel Grand Theft Auto. Het is geen reële plek, maar het woord ‘airport’ suggereert het wel en het brengt heel wat associaties en gevoelens naar boven. Het is een aankomst- en een vertrekplaats. Gebeurtenissen die er plaats vinden kunnen je blij of verdrietig maken. Ik hou wel van het idee om me al die emoties voor te stellen en te projecteren in een eigenlijk onbestaande digitale omgeving.’

Cache’ de titel van jullie nieuwe plaat verwijst naar computers. Zijn jullie fervente gebruikers en /of gek op computerspelletjes?

‘Cache refereert inderdaad naar de geheugencapaciteit van een computer. Bij de aaneenschakeling van al die minutieuze verwerkingsprocessen kan je het interne geheugen als een mystieke plaats zien. De oorspronkelijke betekenis van het woord cache is ‘verborgen’ of ‘geheim houden’. De schemerzone die zo ontstaat tussen het mysterieuze en het technische aspect paste perfect bij het groepsgeluid van onze langspeler. Het vertelt veel over de manier waarop ‘Cache‘ tot stand is gekomen. Deze keer waren we niet tevreden met wat we hadden geschreven en ingespeeld in ons repetitiehok. Dus besloten we om de nummers thuis, elk apart of met zijn tweeën of drieën, verder uit te werken. We namen alles op en zo kwam er een uitwisseling op gang. Na een tijd hadden we een eigen ‘intern geheugen’ opgebouwd van allerlei geluidsfragmenten en korte loops. Het enige wat we nog moesten doen was al die gegevens omzetten in echte liedjes.‘

Waarom zijn jullie van stijl veranderd?

‘We waren wat uitgekeken op onze door gitaren gedomineerde indie klank. Het idee rijpte om over te stappen naar een donkerder variant, stemmiger en scherper. Het was duidelijk dat voor datgene te vinden waar we naar op zoek waren, een volledige nieuwe aanpak nodig was. Wat de keuze van instrumenten betreft stonden analoge synthesizers en drumcomputers hoog op het verlanglijstje. Tenslotte hebben we alles zo door elkaar gegooid dat de grens tussen analoog en digitaal helemaal vervaagde. Alle vooroordelen van hoe een groep te werk gaat werden overboord gegooid. Je merkt bijvoorbeeld geen verschil meer tussen de klank van echte drums of die van een drumcomputer. Sommige riffs ondergingen tijdens het opnameproces nog een echte metamorfose. In die mate dat we ons niet meer herinneren of we sommige fragmenten hebben ingespeeld op gitaar of synthesizer.’

Waar halen jullie inspiratie voor de teksten? Willen jullie een verhaal vertellen, je over iets uitspreken of is het meer poëtisch; spelen met woorden?

‘Ik zie mezelf niet als een echte verteller. Ik ben opgegroeid met het Engels als muziek taal en niet mijn moedertaal. Ik heb de zangstem altijd beschouwd als één van de instrumenten. Als kind zong ik mijn favoriete liedjes in een soort van fantasie Engels. Ik imiteerde de klank van de woorden zonder ze te begrijpen. Vandaag versta ik de liedjesteksten wel, maar toch blijf ik meer geïnteresseerd in de klank van de woorden dan de betekenis ervan. Voor mij is het Engels de ideale taal om een popliedje te brengen. Het klinkt gewoon goed en het is voor iedereen herkenbaar. Het herinnert mij aan de muziek waar ik als kind naar luisterde. Als je de juiste woorden vindt past het plaatje perfect en geef je de juiste stemming weer.’

Oostenrijk is voor velen op gebied van rock en pop onbekend terrein. Kan je spreken van een heuse rock scene en waar situeert zich Francis International Airport op lokaal en internationaal vlak?

‘In Wenen bestaat er een kleine, maar zeer actieve, onafhankelijke muziek scene die spijtig genoeg internationaal gezien weinig voorstelt en buiten de landsgrenzen eigenlijk straal wordt genegeerd. Vroeger zou dat een ramp geweest zijn, maar de tijden zijn veranderd. Het internet is nu ons venster op de wereld. Waar je vandaan komt heeft geen belang meer. Iedereen, waar men zich ook bevindt op onze planeet, kan op elk tijdstip van de dag nieuwe muziek ontdekken. De individuele verschillen en eigenschappen blijven bestaan, maar deze ommekeer heeft ervoor gezorgd dat muzikale hypes elkaar nog sneller opvolgen en gelijk ook verdwijnen en dat de macht en invloed van de grote platenmaatschappijen sterk is verminderd.’

Heb je muziek gestudeerd en wat heeft je aangezet om muzikant te worden?

'Nee, ik heb niet aan het conservatorium gestudeerd. De enige van de groep die dat wel heeft gedaan is drummer Manuel Riegler. Hij heeft een diploma van jazzmuzikant op zak. Mijn eerste kennismaking met punk rock was voor mij de aanzet om zelf muziek te willen maken. Ik denk dat met de opkomst van punk de drempel is verlaagd en veel jongeren heeft aangezet om creatief met muziek bezig te zijn. De boodschap was eenvoudig: ‘Wat wij kunnen met een gitaar, drums en basgitaar, dat kunnen anderen ook.’ Van dat laatste principe zijn we vandaag wel afgestapt. Het klinkt misschien elitair, maar nu gaan we voor de ‘men gaat nooit kunnen achterhalen hoe we ons groepsgeluid hebben ontwikkeld’ attitude.’

Wat is jullie ambitie als groep? Wat willen jullie bereiken?

‘We varen nu wel een andere koers, maar van bij het begin hebben we resoluut gekozen voor een eigen richting en muzikale stijl. Uiteraard hoor je invloeden van anderen, maar we streven er toch naar om onze stempel te drukken en een herkenbare, typische Francis International Airport sound te ontwikkelen. Dat blijft toch onze voornaamste doelstelling. Voor de rest heb je het zelf niet in de hand. Wat er gebeurt na het uitbrengen van een nieuw album is niet zozeer een kwestie van ambitie, maar berust meer op geluk en toeval.’

De laatste jaren zijn jullie meer gaan optreden. Wat zijn de mindere kanten aan het toeren en het leven als muzikant?

‘Een gebrek aan slaap en te weinig geld. Dat geldt zowel voor het toeren als in het gewone leven.’

Tot slot: wat is de weerslag van de economische crisis in Oostenrijk? Hoe ervaar je dat persoonlijk en als muzikale act?

‘Ja, de crisis slaat toe in heel Europa, dus ook hier in Oostenrijk krijgen we klappen. Het kapitalistische systeem heeft de laatste zestig jaar overheerst en de huidige crisis bewijst dat het hoegenaamd niet meer werkt. Spijtig genoeg zijn het de gewone burgers die de dupe zijn en het gelag betalen. Dus ja, ook wij als muziekgroep en als individu vinden het een trieste zaak dat we bestuurd worden door een bende idioten die de problemen denken te kunnen oplossen met wilde besparingen en daarmee denken de economie terug aan te zwengelen. Men moet afstappen van het huidige systeem en opnieuw van nul beginnen.'

http://www.francisinternationalairport.com

https://www.facebook.com/francisinternationalairport

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Ulrich Troyer - NOK 2020

Onder de categorie: zot zijn doet geen zeer stellen we u Ulrich Troyer voor. Een lid van het tienkoppige Oostenrijkse Vegetable Orchestra. Een orkest dat muziek maakt met, inderdaad, groenten. Een stijloefening tussen de soep en de patatten, hier letterlijk te nemen: als er tijd over is tussen het koken en vrienden uitnodigen voor het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Arurmukha - 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm

Berlijn met zijn rijke geschiedenis is een stad die tot veler verbeelding spreekt. Indien ook tot de uwe, dan hebben we met deze 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm van Arurmukha beslist iets wat je nieuwsgierigheid zal prikkelen. Dit is een heruitgave van het album dat Marc Weiser (Rechenzntrum, Zeitkratzer) en Jürgen Hendlmeier ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chromb! - Le Livre Des Merveilles

Deze Franse band brengt een eclectische mix van prog met genres als jazz en kamermuziek over krautrock tot noise met invloeden van John Zorn tot King Crimson. Het heeft wel iets van een meer noisegetinte Magma, zeker ook in de meerstemmige, koorzangachtige vocals, niet in het Kobaïaans nochtans – de verzonnen Magma taal – ...

lees meer...
CD BESPREKING : Legowelt - Unconditional Contours

Als een kind in een snoepwinkel, zo voelde Noorderbuur Danny Wolfers zich tijdens zijn bezoek aan het SMEM, oftewel het Swiss Museum for Electronic Music Instruments, alwaar hij uitgenodigd was als eerste artiest in residentie voor het Playroom project van deze instelling. Kenners van de betere beats zullen Wolfers ongetwijfeld kennen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Geins't Nat & L. Petitgand - Like This Maybe Or This

Toen Peter De Koning enkele jaren geleden Oublier van Geins’t Naït & L. Petitgand besprak, besloot hij zijn tekst met de frustratie die hij ervoer bij het aanvoelen van de genialiteit van het album zonder dit onmiddellijk te kunnen plaatsen. Wel, een soortgelijk gevoel was aan de orde bij Like This Or Maybe This. Je zou dus ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Nieuwe single van Ground Nero met nieuwe zanger

Ground Nero heeft zich met hun vorige plaat 'Divergence' tot de top van de Belgische gothic rock verheven. Twee jaar later staat er een nieuwe plaat in de steigers. De eerste single uit de nieuwe plaat, die vooralsnog in een dichte waas van geheimzinnigheid omhuld is, wordt maandagavond op het radioprogramma De dag des oordeels voorgesteld. Het ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Xtort ziet alles zwart

Hopelijk bent u al vertrouwd met Xtort, het Nederlandse industrialproject van Piet Snijders. Xtort is onder meer de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende groepen uit de Nederlandse en Belgische wave scene promoot. Wel, die Xtort heeft nu een nieuwe single: 'Zwart'. Xtort had tot nu toe al liedjes ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : 32 Ohm maakt nummer over Dunkirk Beach

Blijven we nog even bij Wave Invasion. Een andere groep uit de Wave Invasion-stal is 32 Ohm. 32 Ohm, dat is die groep Nederlanders die hun muziek 'Meuse-Rhine Delta Wave' noemen. Al sinds 1992 maken ze aangename new wave, en ze deinzen er niet voor terug ernstige onderwerpen aan te snijden in hun nummers. In hun nieuwe single 'Dunkirk ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...