casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

717 items

   

Organic
Het surrealistische resultaat zint ons wel. De uitkomst is altijd verassend.
22/03/2013, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

22/03/2013 : Organic - Het surrealistische resultaat zint ons wel. De uitkomst is altijd verassend.
22/03/2013 : Organic - Het surrealistische resultaat zint ons wel. De uitkomst is altijd verassend.
22/03/2013 : Organic - Het surrealistische resultaat zint ons wel. De uitkomst is altijd verassend.
22/03/2013 : Organic - Het surrealistische resultaat zint ons wel. De uitkomst is altijd verassend.
22/03/2013 : Organic - Het surrealistische resultaat zint ons wel. De uitkomst is altijd verassend.
Organic is een veelbelovende jonge groep uit Brussel. Ze ontstonden in 2011 en brachten eind 2012 hun eerste cd uit - Under your carbon constellation - die energetische new wave biedt die ten huize Dark Entries best in de smaak valt. Sinds kort is de groep een trio. Dark Entries had een onderhoud met de twee stichtende leden van de groep: bassist Joris Oster en zanger Rafaël Haubourdin.

Stel Organic eens voor aan wie het nog niet kent.

Joris : Organic is een Cold/Dark/Pop/New/Post/Prog/Minimal Wave project. Een hybride project eigenlijk, dat past bij de tijdsfeer… Een trio dat van het podium houdt, van experimenten en van reizen !

Raf : Inderdaad, we hebben brede referenties. We stellen muziek voor die open staat voor verschillende polariteiten terwijl we toch een strikte lijn volgen. We proberen niet op één of andere manier te klinken. We willen uiteindelijk iets maken dat dicht bij onze eigen voorkeuren ligt. We bereiden de schotels voor die we zelf graag willen eten, uit gulzigheid.

Jullie hebben elkaar ontmoet tijdens gemeenschappelijke concerten van Silver Riot, de groep van Joris Oster, en Graceland, het solo project van Raphaël Haubourdin. Wat was de motivatie om een nieuw project op te zetten

Joris : Dat klopt. Ik heb altijd gevonden dat Raf veel lef had om zich zo alleen op te voeren met zijn ‘Graceland’ project. Op een dag, tijdens een rotconcert in de ‘Mare au Diable’ in Témpleuve, heb ik mijn bas genomen en ben ik met hem op het podium gaan staan. We hebben een uur lang geïmproviseerd voor de enige toeschouwer. We hebben veel plezier gehad. De geschiedenis leert ons niet of dat ook het geval was van de enige toeschouwer…

Raf : Het is een beetje gelijkaardig met Joris, die heel viriele methoden hanteert met zijn bas, een stijl die dicht bij New Order aanleunt en me altijd opgewonden heeft. Het was het geval met zijn groep Silver Riot die een goede synthese was van Sonic Youth en New Order, met een wil om dingen te doen zonder in gemakzucht te verzinken. Na 7 of 8 gemeenschappelijke optredens was de toenadering bijna natuurlijk. Er volgde een quasi spontane test in de studio.

Jullie duo werd sindsdien versterkt door Olivier Justin op drums. Volstond het concept van een duo niet ?

Joris: We hadden het project oorspronkelijk altijd in gedachten met een echte drum. Onze drummer Olivier had ons veel vroeger moeten vervoegen, maar hij moest eerst zijn revalidatie doorstaan na een moto-ongeluk. We konden pas in de zomer van 2012 de eerste repetities met hem houden en vooral met zijn been in goede staat. In concert geeft dat een extra dimensie en een energie die we graag doorgeven. We zijn definitief een trio geworden.

Raf : Het geeft alles een menselijke en authentieke dimensie. Het geeft ook een beetje mobiliteit aan de opvoering en een echte coherentie, een magische verbinding.

Jullie hebben net ‘Under Your Carbon Constellation’ uitgebracht. Het is een vreemde titel voor een plaat. Wat betekent het ?

Joris : We omschrijven onze muziek graag als surrealistisch. We hadden een titel nodig in dezelfde geest.

Raf : Onze ‘contellatie’ is een verzameling ideeën waarvan de projecties op onze liedjes nauw genoeg moeten zijn opdat men ze zou kunnen verbinden door organische materie. We schrijven nummers met minder conventionele ideeën. Het is deze vreemde kant die er muzikaal uit komt en we wilden een titel die ruimte en materie suggereerde.

De hoes toont de Kiwa Hirsuta, een nogal apart dier dat in de stille oceaan leeft. Waarom hebben jullie dit beeld gekozen ?

Joris : Om eerlijk te zijn was de plaat al gemasterd en we hadden nog steeds geen overeenkomst met ons label over de hoes. We waren nochtans over alles eens. Behalve over de hoes. We hebben onszelf een ultimatum opgelegd op maandag 9 juli. De achtste bevond ik me toevallig in Bretagne met mijn familie, in een helse storm. Wat kon ik anders doen dan de Océanopolis bezoeken in Brest… Daar ben ik de Kiwa Hirsuta tegen het lijf gelopen, een behaarde krab die in de diepten van de stille oceaan leeft. Ik heb onmiddellijk een foto gestuurd naar ons label, die eveneens onder de verleiding vielen. We moesten enkel nog het akkoord krijgen van de professor die deze nieuwe soort ontdekt heeft in 2005. Professor Segonzac vond dit initiatief ongebruikelijk en origineel en heeft ons de rechten verleend voor de hoes. Met wat meer afstand vind ik het een ideale hoes voor een titel als ‘Under your carbon constellation’.

Raf : Ruimte en diepte ! Terzelfdertijd kittelen we de nieuwsgierigheid van onze luisteraars. Ons weddenschap is gewonnen.

De cd wordt uitgebracht door het Zweedse label CCP. Waarom zijn jullie zo ver gaan zoeken ?

Joris : Vanaf onze eerste composities vermoedden we dat onze muziek een meer germaans of noordelijk karakter had, eerder dan latijns. We hebben ons niet veel vragen gesteld. We hebben verschillende dagen adressen verzameld van labels die onze muziek vermoedelijk konden smaken en we hebben massaal demo’s verstuurd. We hebben daarna 3 voorstellen gekregen (2 uit Duitsland en 1 uit Zweden). Mattias, the boss, heeft het vliegtuig genomen om ons te ontmoeten en alles werd geregeld rond een stuk rundsvlees. Meer concreet waren de enige contacten die we in België hadden gesubsidieerde labels die ons wellicht gevraagd hadden om de muziek zachter te maken of de scherpe kantjes eraf te veilen. Dat was niet wat we zochten.

Praat wat over jullie teksten. Ze lijken een reeks vreemde samenvoegingen.

Raf : Zonder tegen elke prijs origineel te willen zijn heb ik nooit graag met heel directe teksten gewerkt. De methode is erg simpel : ik probeer me elke keer in een imaginair personage in te leven die met een bepaalde werkelijkheid versmolten is. We componeren de melodie van de zang en de manier waarop de teksten uitgedrukt moeten worden. We werken ook aan de muzikaliteit van de woorden met de situatie en de context van het verhaal in gedachten. Het surrealistische resultaat zint ons wel. De uitkomst is altijd verrassend.

Wat was bijvoorbeeld de inspiratie voor Katharina Distortion ?

Joris : Katharina is een typisch voorbeeld van een nummer dat we op 4 uur ingeblikt hebben. Het is begonnen met een jam die we, met wat geluk, opgenomen hebben met onze pro tools. De teksten zijn in een paar minuten gevallen en het stuk is geboren. Stukken als ‘Ordinary World’ hebben veel meer tijd gevergd maar we zijn er even trots op.

Raf : Het is dezelfde methode, hier denkend aan een meisje die haar seksualiteit wou beleven in een wereld die gedomineerd wordt door frustratie. Er zijn vele beelden, maar het lied gaat wel degelijk over seks. De zang is in het Frans, we hebben ons de vraag niet eens gesteld…

De bas speelt een centrale rol in jullie muziek. Ze klinkt bij momenten als een gitaar. Wilden jullie zoveel mogelijk uit één enkel instrument halen ?

Joris : De eerste composities (Seeds, Johnny Craque en Waves are running) zijn gemaakt zonder dwang en met enkel synth, drumcomputer en bas als instrumenten. Na verschillende luisterbeurten zijn we tot de conclusie gekomen dat er niet echt een gitaar ontbrak en vonden we dat de formule ongehoord kon zijn in concert. Elk instrument (bas, drum en synth) wordt zonder concurrentie op waarde geschat. Met drie optreden is ook handiger voor repetities en vliegtuigtickets… Ten slotte heeft niemand geklaagd over het gebrek aan gitaren, dus doen we voort.

Raf : Ik denk dat het een eerlijke en directe stempel geeft aan onze muziek. Misschien ook omdat we eerst en vooral rock wilden maken en iets wilden brengen dat met ons overeenkomt.

Geef ons een idee van jullie invloeden ? Naar welke artiesten luisterden jullie toen jullie 16 waren ?

Joris : Ze zijn zeer vreemd, mijn invloeden… zeker toen ik 16 was ! Ik kon naar The Cure of Joy Division luisteren (uiteraard) en naar Pierre Rapsat (hij heeft een periode gehad dat hij een beetje new wave klonk, maar slechts een beetje…), maar ook naar Talk Talk (Spirit of Eden is waarschijnlijk het beste album ooit!), Yes en Genesis ten tijde van Peter Gabriel. Vandaag, als ik in het proces van componeren zit (zoals nu voor de tweede cd), probeer ik om niets te beluisteren om niet beïnvloed te worden door artiesten van het moment. Er is dus geen enkele kans dat onze volgende plaat lijkt op die van Adèle.

Raf : Ik luisterde naar Depeche Mode, Talk Talk, The Cure, Front 242, Beruriers Noirs, Crass, Sex Pistols, The Cult. Ik heb daarna een prog periode gehad met de ontdekking van de platen van King Crimson, de eerste platen van Genesis, Yes. Ik ben altijd al een muziekveelvraat geweest en ik ben heel benieuwd naar wat er vandaag verschijnt. Er is een tijd geweest waarin ik systematisch alle cd’s uit de médiathèque op cassette opnam. Ik heb nog honderden cassettes in mijn apartement die stof zitten te nemen. Ik hou vandaag veel van de nieuwe golf van Lebanon Hanover, Trust, Autra, Kontravoid, Tristesse Contemporaine. Dat beïnvloedt onze manier van schrijven niet zo. Het is instinctief.

www.thisisorganic.be

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Korinthians - Chaos/Control

In 2016 volstonden 5 songs als eerste sublieme kennismaking met het Gentse Korinthians. Verzameld op de in eigen beheer uitgebrachte EP ‘Olympus’. Melodieus, toegankelijk, toegeeflijk aan eigen muzikale opvoeding. Maar volgens eigengereide geestdrift. Nu, 3 jaren later, is het tijd voor het allereerste full-album : Chaos/Control. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Downhill XIV - Best Of Edition - 30/11/2019 Nieuwe Nor Heerlen

Het is al sedert 2004 een feit dat een kleiner festival ook groots kan zijn. Het bewijs wordt eens te meer geleverd door de Downhill-organisatie dat er telkens in slaagt om bands te programmeren die je zelden of nooit tegenkomt op een podium waar dan ook in de Lage Landen. Voor de inmiddels veertiende editie van Downhill werd geopteerd ...

lees meer...
NIEUWS 11/12/2019 : R.I.P. Bodo Staiger (Rheingold) (27 oktober 1949 – 4 december 2019)

Bodo Staiger is dood. De zanger-gitarist van de Neue Deutsche Welle (NDW) band Rheingold is dinsdag (4 december 2019) overleden, de doodsoorzaak is nog niet bekend. Rheingold schrijft over een plotselinge en onverwachte dood. Met "Dreiklangsdimensionen" had het Duitse new wave trio, naast zanger en gitarist Bodo Staiger nog bestaande ...

lees meer...
CD BESPREKING : Craven Faults - Erratics & Unconformities

Qua sound ergens halverwege de kosmische krautrock van Tangerine Dream (‘Berlin School’) en het minimalisme van Philip Glass (die van onder meer “Koyaanisqatsi”) of Steve Reich vinden we Craven Faults, een Brits project gevestigd in een oude textielfabriek in Yorkshire. Na drie EP’s in de periode 2017-2019, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Empusae - Iter In Tenebris

We hebben het er al uitgebreid over gehad: onze vrienden van Consouling Sounds kwamen dit jaar met een zeer prestigieus project aanzetten, waarbij men actief in vraag wil stellen hoe een platenlabel anno 2019 weerstand kan bieden aan het snel veranderende muzikale landschap. Men riep Consouling in Residence in het leven, en voor de eerste ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Stigmata - Dust, Nothingness And Light

Eerder, vorig jaar, besprak ik reeds “Dark One”, waarbij enig speurwerk mij en u leerde dat deze Stigmata reeds tussen 1989 en 1993 een eerste leven kende en nu vooral het solo project van David Aboucaya betreft. Met deze “Dust, Nothingness And Light” wordt nu een vervolg gepresenteerd, opnieuw in eigen beheer en ...

lees meer...
CD BESPREKING : Object - Borderlands

This CD review was translated to English by the author. You can read the translation here. 2019 is een goed jaar geweest voor de fans van old-school electro. Enkele maanden geleden besprak ik de nieuwe albums van Amnistia en Fïx8:Sëd8, 2 Duitse artiesten die mij nauw aan het hart liggen en een welverdiend plekje op de affiche ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2019 : Kent u Dead Souls Rising nog?

Als u al enige tijd mee gaat in de scene (lees een eeuwigheid) en dus niet zomaar een hipstertje of meelopertje bent dan zegt u deze naam vast nog iets. Dit duo rond Laurent en de feërieke verschijning Alastrelle is, zoals het goeie goths betaamt, weer onder de levenden. Hier bij ons was dit duo live een graag geziene gast, en hun albums ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2019 : Engelsstaub klopt weer op de deur.

Deze groep was ooit relatief populair, een off shoot van Madre Del Vizio, veel meer dark wave en zelfs folk invloeden, licht tribaal en zelfs een beetje heidens. De groep werd vooral populair met de albums “Malleus Mallficarum”(1993) en “Ignis Fatus;Irrlichter”(1994). Nadien waren er nog wel tekenen van leven, zo was ...

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : R.I.P. Keith Brewer (°1970-+2019)

Keith Brewer, de man achter het geliefde power electronics project Taint is vorige week overleden ten gevolge van een zeer agressieve darmkanker. Door de uitzaaiingen werd zijn doodsvonnis reeds na enkele maanden getekend. Taint was al een tijdje niet meer actief, maar de man uit Texas bracht onder de naam Mania nog muziek uit. Taint ...

lees meer...
FOTO'S : Dδsswat - @ C.C. Palethe Pelt, 03/12/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : Zaterdag HerrNia en WάLF7 op Dark Entries Nights, gratis...

Toegegeven, onze Dark Entries Nights hebben in 2019 nogal een elektronische draai gekregen. We willen andere donkere genres uiteraard niet verwaarlozen, maar we herinneren er graag aan dat België zijn naam gemaakt heeft in de electro, en wie er laatst bij was op het optreden van IC 434 zal ons niet tegenspreken. De laatste Dark Entries ...

lees meer...
FOTO'S : Linea Aspera - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Desperate Journalist - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten