casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

JOHN 3:16
Er zit meer duisternis in de bijbel dan waar dan ook in de literatuur.
16/02/2013, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

16/02/2013 : JOHN 3:16 - Er zit meer duisternis in de bijbel dan waar dan ook in de literatuur.
16/02/2013 : JOHN 3:16 - Er zit meer duisternis in de bijbel dan waar dan ook in de literatuur.
16/02/2013 : JOHN 3:16 - Er zit meer duisternis in de bijbel dan waar dan ook in de literatuur.
16/02/2013 : JOHN 3:16 - Er zit meer duisternis in de bijbel dan waar dan ook in de literatuur.
16/02/2013 : JOHN 3:16 - Er zit meer duisternis in de bijbel dan waar dan ook in de literatuur.
JOHN 3:16 is het project van Philippe Gerber en bracht onlangs zijn debuut ‘Visions of the Hereafter - Visions of Heaven, Hell and Purgatory’ uit op Gerbers eigen label Alrealon. Het project biedt een mix van instrumentele industrial en post-rock van hoog niveau. De inspiratie haalt Gerber in de eerste plaats uit de bijbel, maar ook uit middeleeuwse literatuur en schilderkunst. Een gesprek.

Kan je wat meer vertellen over de titel 'Visions of the Hereafter - Visions of Heaven, Hell and Purgatory'?

'Visions of the Hereafter - Visions of Heaven, Hell and Purgatory' is rechtstreeks geïnspireerd door Dantes La Divina Commedia, ‘een allegorische visie van het hiernamaals als hoogtepunt van het middeleeuws wereldbeeld dat ontwikkeld werd in de westerse kerk’. La Divina Commedia vertelt ‘Dantes reis door hel, vagevuur en paradijs’ (Peter E. Bondanella), maar eigenlijk ‘is het een allegorie op de zoektocht van de ziel naar God’ (Dorothy L. Sayers).

Dantes metafysische analyse van het geloof hielp me door moeilijke tijden. Mijn vader stierf in 2010 van een asbestgerelateerde kanker. Hij heeft heel zijn leven gewerkt en nooit tijd genomen om ervan te genieten. Mijn vader was een atheïst, maar een paar maanden voor de kanker hem wegnam wenste hij dat hij ergens in kon geloven.

Hij was niet bang om te sterven, maar was onzeker over hetgeen erna zou komen. Hij voelde zich zo alleen. Hij vroeg mijn hulp en ik kon niets voor hem doen. Hij had nood aan een spirituele kracht die niemand van ons hem kon geven. Ik neem aan dat hij jaloers was op mensen die hun geloof nooit in vraag stelden. In zekere zin is dit album opgedragen aan mijn vader.

De inspiratie voor je muziek is manifest bijbels. Wat zet je aan om over deze thema’s te schrijven?

In 2007 wou ik een nieuw project starten dat gebaseerd is op metafysica, mystiek en het occulte. De bijbel leek hiervoor een prima onderwerp. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in het mythologische aspect van de bijbel. Bovendien is de grens tussen mythologie en geschiedenis niet goed afgebakend. Dat maakt het hele boek nog intrigerender. En er zit meer duisternis in deze teksten dan waar dan ook in de literatuur.

Je lijkt veel belang te hechten aan de artwork. De hoes van Visions is gemaakt door William Schaff, die ook gewerkt heeft voor Godspeed You! Black Emperor, Okkervill River and Songs: Ohio. Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?

Ik ben gepassioneerd door schilderwerk. Het werk van Raphael, Bosch, Bacon, Rothko, Dali... inspireren me als ik muziek schrijf. Ik ontwierp hoezen van de vorige uitgaven, maar deze keer wou ik dat iemand anders de artwork deed op basis van de titel en de muziek. Ik was al jaren fan van William Schaff. Ik hou van wat hij gedaan heeft voor Godspeed You! Black Emperor, maar de Okkervill River covers zijn nog beter. De hoes voor ‘The Black Sheep Boy’ is één van mijn favorieten.

Ik heb William per email gecontacteerd. Ik heb hem uitgelegd waar JOHN 3:16 over ging, ik heb hem een paar nummers opgestuurd en hij is onmiddellijk aan het werk gegaan. Hij heeft alles ontworpen terwijl hij naar JOHN 3:16 muziek aan het luisteren was. Ik was zo blij toen ik het resultaat zag. Ik hou erg veel van hetgeen hij ontworpen heeft.

William heeft ook de poster voor de Israëlische shows gemaakt. Het ontwerp is opnieuw geweldig.

De citaten in de hoes lijken uit obscure middeleeuwse werken te komen. Heb je ze zelf gekozen?

In de tekeningen gaf William Schaff zijn interpretatie van hemel, hel en vagevuur. Ik moest ook mijn standpunt geven. Dat is de reden waarom ik de citaten uit middeleeuwse boeken heb toegevoegd. De middeleeuwen waren een tijd van onwetendheid en bijgeloof. Met de opkomst van het christendom werd hekserij bijvoorbeeld een belangrijk bijgeloof, en de heksenvervolging ging gedurende de hele middeleeuwen voort. Bijgevolg was de nood aan religie nooit zo belangrijk en de link tussen obscurantisme en geloof nooit zo groot. Ik vind deze periode fascinerend.

De drie zinnen die ik uitgekozen heb gaan over boetedoening en lijden. De drie toestanden in het leven na de dood - hemel, hel en vagevuur - zijn voor mij allemaal gelijk. Geen enkel is beter dan een ander. Er is geen bevrijding of redding mogelijk. We zijn allemaal gedoemd.

Zwitserland associeer ik met Calvinisme. Heeft deze achtergrond je muziek beïnvloed?

Ik ben Frans en heb een strenge katholieke opvoeding gehad die me ertoe geleid heeft religie te verwerpen toen ik jong was. Ik heb een tijd in Londen geleefd en ik denk dat het Anglicanisme me de dingen anders heeft doen zien. Ik ben niet religieus, maar ik geloof nu dat religie sommige mensen kan helpen om essentiële morele codes te verwerven. Een paar jaar geleden ben ik in de buurt van Genève gaan wonen en het Calvinisme gaf me nog een ander beeld van religie. De hedendaagse cultuur is sterk verbonden aan religie en ik kan zeggen dat Zwitserland een heel andere wereld is dan Frankrijk of Italië. In die zin heeft het mijn muziek wel beïnvloed.

Het nummer 'Ascent of the Blessed' verwijst naar Jheronimus Bosch. Hoe heeft hij jou beïnvloed?

Eigenlijk zijn 'Ascent of The Blessed (To The Heavenly Paradise)' en 'Fall of The Damned (into Hell)' allebei geïnspireerd door de Polyptiek ‘Visioenen van het hiernamaals’. De kunst van Jheronimus Bosch is het onderwerp van vele discussies en debatten. Sommigen denken dat zijn werk beïnvloed is door ketterse standpunten alsook obscure hermetische praktijken, terwijl anderen overtuigd zijn dat zijn schilderijen en tekeningen direct met zijn standpunten over religie en theologie overeenstemmen. Afhankelijk van je overtuigingen, cultuur, opleiding, sociale achtergrond, etc. kunnen ideeën over kunst verschillend zijn, zeker als de onderwerpen religie, dood en het hiernamaals zijn. De artwork en de muziek van JOHN 3:16 kunnen op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Dat is wat ik wou toen ik aan dit werk begon.

Je speelt binnenkort drie concerten in Israël. Heeft dit een speciale betekenis voor jou?

Het zal de eerste keer voor me zijn in Israël. Ik kijk er echt naar uit om daar te spelen en er wat tijd door te brengen. Ik heb zoveel gelezen over deze unieke en soms verschrikkelijke plaats. Israël - het heilig land - is belangrijk voor alle drie de grote monotheïstische religies die onlosmakend aan elkaar verbonden zijn. Er is een tijd geweest waarin er rijke culturele uitwisselingen waren tussen joden, christenen en moslims. Ik geloof dat dit ooit opnieuw zo zal zijn.

Ik zal zeker een aantal heilige plaatsen bezoeken. Dat is deel van mijn interesse in de geloofsgeschiedenis die ook mijn muziek zo beïnvloedt. Golgotha, de Olijvenberg, de tempelberg, de graftombe van de Bab in Haifa, de klaagmuur… Ik denk dat het belangrijk is om eindelijk de teksten te kunnen illustreren die ik al zo lang lees en integreer in mijn werk.

John 3:16

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Lawrence English - Lassitude

Wanneer we aan een orgel denken krijgen we het visioen van een prachtige kerk die gevuld wordt met barokke klanken er gratis bovenop. Qua sfeerschepping is het immers een instrument dat kan tellen, daarom is het niet verwonderlijk dat het bij tal van gothic en Neue Deutsche Todeskunst artiesten zijn weg vond (Sopor Aeternus, Rosa Crux, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Black Angel - Kiss Of Death

“Kiss Of Death” is na “Widow” het tweede album in eigen beheer (gepromoot via New Dark Ages) van deze Engelse gothic rock formatie rond Matt Vowles, hoewel deze meneer al enige tijd z’n stek in Los Angeles heeft. Daar doet ie wat ie van zijn oudere broer leerde, of tenminste, hij maakt de muziek waarmee zijn broer ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Legendary Pink Dots - Kleine Krieg

Je zal maar fan zijn van Legendary Pink Dots en willens nillens werkelijk alles van je favoriete groep in huis willen hebben. Indien u daarenboven niet vies bent van een gezonde dosis snobisme prefereert u de originele uitgaves. We moeten er zelfs geen rekensommetje voor maken om te besluiten dat u dit een flink pak duiten armer zal maken. Niet ...

lees meer...
CD BESPREKING : Arcana Obscura - Restless Dreams

Wetenschappelijk onderzoek is er, voor zover we weten althans, nog niet naar gedaan, maar uit ervaring leerden wij dat mensen die de muziek van Qntal kunnen smaken ook niet bepaald vies zijn van het bredere gothic genre, en omgekeerd. Ben je ook zo iemand die niet de neus ophaalt voor een mengelmoes van middeleeuwse sferen, beats en gothische ...

lees meer...
CD BESPREKING : Synapscape - A Mutual Disagreement

A Mutual Disagreement, het zou kunnen slaan op een verslag dat ik las van Synapscape’s laatste passage op Belgische bodem. De auteur in kwestie kwam aanhollen met een zodanig nietszeggend stukje tekst waaruit klaar en duidelijk bleek dat ze simpelweg niet wist waarover ze schreef en het optreden eerder een bijkomstigheid was, in plaats ...

lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...