casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

699 items

   

JOHN 3:16
Er zit meer duisternis in de bijbel dan waar dan ook in de literatuur.
16/02/2013, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

16/02/2013 : JOHN 3:16 - Er zit meer duisternis in de bijbel dan waar dan ook in de literatuur.
16/02/2013 : JOHN 3:16 - Er zit meer duisternis in de bijbel dan waar dan ook in de literatuur.
16/02/2013 : JOHN 3:16 - Er zit meer duisternis in de bijbel dan waar dan ook in de literatuur.
16/02/2013 : JOHN 3:16 - Er zit meer duisternis in de bijbel dan waar dan ook in de literatuur.
16/02/2013 : JOHN 3:16 - Er zit meer duisternis in de bijbel dan waar dan ook in de literatuur.
JOHN 3:16 is het project van Philippe Gerber en bracht onlangs zijn debuut ‘Visions of the Hereafter - Visions of Heaven, Hell and Purgatory’ uit op Gerbers eigen label Alrealon. Het project biedt een mix van instrumentele industrial en post-rock van hoog niveau. De inspiratie haalt Gerber in de eerste plaats uit de bijbel, maar ook uit middeleeuwse literatuur en schilderkunst. Een gesprek.

Kan je wat meer vertellen over de titel 'Visions of the Hereafter - Visions of Heaven, Hell and Purgatory'?

'Visions of the Hereafter - Visions of Heaven, Hell and Purgatory' is rechtstreeks geïnspireerd door Dantes La Divina Commedia, ‘een allegorische visie van het hiernamaals als hoogtepunt van het middeleeuws wereldbeeld dat ontwikkeld werd in de westerse kerk’. La Divina Commedia vertelt ‘Dantes reis door hel, vagevuur en paradijs’ (Peter E. Bondanella), maar eigenlijk ‘is het een allegorie op de zoektocht van de ziel naar God’ (Dorothy L. Sayers).

Dantes metafysische analyse van het geloof hielp me door moeilijke tijden. Mijn vader stierf in 2010 van een asbestgerelateerde kanker. Hij heeft heel zijn leven gewerkt en nooit tijd genomen om ervan te genieten. Mijn vader was een atheïst, maar een paar maanden voor de kanker hem wegnam wenste hij dat hij ergens in kon geloven.

Hij was niet bang om te sterven, maar was onzeker over hetgeen erna zou komen. Hij voelde zich zo alleen. Hij vroeg mijn hulp en ik kon niets voor hem doen. Hij had nood aan een spirituele kracht die niemand van ons hem kon geven. Ik neem aan dat hij jaloers was op mensen die hun geloof nooit in vraag stelden. In zekere zin is dit album opgedragen aan mijn vader.

De inspiratie voor je muziek is manifest bijbels. Wat zet je aan om over deze thema’s te schrijven?

In 2007 wou ik een nieuw project starten dat gebaseerd is op metafysica, mystiek en het occulte. De bijbel leek hiervoor een prima onderwerp. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in het mythologische aspect van de bijbel. Bovendien is de grens tussen mythologie en geschiedenis niet goed afgebakend. Dat maakt het hele boek nog intrigerender. En er zit meer duisternis in deze teksten dan waar dan ook in de literatuur.

Je lijkt veel belang te hechten aan de artwork. De hoes van Visions is gemaakt door William Schaff, die ook gewerkt heeft voor Godspeed You! Black Emperor, Okkervill River and Songs: Ohio. Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?

Ik ben gepassioneerd door schilderwerk. Het werk van Raphael, Bosch, Bacon, Rothko, Dali... inspireren me als ik muziek schrijf. Ik ontwierp hoezen van de vorige uitgaven, maar deze keer wou ik dat iemand anders de artwork deed op basis van de titel en de muziek. Ik was al jaren fan van William Schaff. Ik hou van wat hij gedaan heeft voor Godspeed You! Black Emperor, maar de Okkervill River covers zijn nog beter. De hoes voor ‘The Black Sheep Boy’ is één van mijn favorieten.

Ik heb William per email gecontacteerd. Ik heb hem uitgelegd waar JOHN 3:16 over ging, ik heb hem een paar nummers opgestuurd en hij is onmiddellijk aan het werk gegaan. Hij heeft alles ontworpen terwijl hij naar JOHN 3:16 muziek aan het luisteren was. Ik was zo blij toen ik het resultaat zag. Ik hou erg veel van hetgeen hij ontworpen heeft.

William heeft ook de poster voor de Israëlische shows gemaakt. Het ontwerp is opnieuw geweldig.

De citaten in de hoes lijken uit obscure middeleeuwse werken te komen. Heb je ze zelf gekozen?

In de tekeningen gaf William Schaff zijn interpretatie van hemel, hel en vagevuur. Ik moest ook mijn standpunt geven. Dat is de reden waarom ik de citaten uit middeleeuwse boeken heb toegevoegd. De middeleeuwen waren een tijd van onwetendheid en bijgeloof. Met de opkomst van het christendom werd hekserij bijvoorbeeld een belangrijk bijgeloof, en de heksenvervolging ging gedurende de hele middeleeuwen voort. Bijgevolg was de nood aan religie nooit zo belangrijk en de link tussen obscurantisme en geloof nooit zo groot. Ik vind deze periode fascinerend.

De drie zinnen die ik uitgekozen heb gaan over boetedoening en lijden. De drie toestanden in het leven na de dood - hemel, hel en vagevuur - zijn voor mij allemaal gelijk. Geen enkel is beter dan een ander. Er is geen bevrijding of redding mogelijk. We zijn allemaal gedoemd.

Zwitserland associeer ik met Calvinisme. Heeft deze achtergrond je muziek beïnvloed?

Ik ben Frans en heb een strenge katholieke opvoeding gehad die me ertoe geleid heeft religie te verwerpen toen ik jong was. Ik heb een tijd in Londen geleefd en ik denk dat het Anglicanisme me de dingen anders heeft doen zien. Ik ben niet religieus, maar ik geloof nu dat religie sommige mensen kan helpen om essentiële morele codes te verwerven. Een paar jaar geleden ben ik in de buurt van Genève gaan wonen en het Calvinisme gaf me nog een ander beeld van religie. De hedendaagse cultuur is sterk verbonden aan religie en ik kan zeggen dat Zwitserland een heel andere wereld is dan Frankrijk of Italië. In die zin heeft het mijn muziek wel beïnvloed.

Het nummer 'Ascent of the Blessed' verwijst naar Jheronimus Bosch. Hoe heeft hij jou beïnvloed?

Eigenlijk zijn 'Ascent of The Blessed (To The Heavenly Paradise)' en 'Fall of The Damned (into Hell)' allebei geïnspireerd door de Polyptiek ‘Visioenen van het hiernamaals’. De kunst van Jheronimus Bosch is het onderwerp van vele discussies en debatten. Sommigen denken dat zijn werk beïnvloed is door ketterse standpunten alsook obscure hermetische praktijken, terwijl anderen overtuigd zijn dat zijn schilderijen en tekeningen direct met zijn standpunten over religie en theologie overeenstemmen. Afhankelijk van je overtuigingen, cultuur, opleiding, sociale achtergrond, etc. kunnen ideeën over kunst verschillend zijn, zeker als de onderwerpen religie, dood en het hiernamaals zijn. De artwork en de muziek van JOHN 3:16 kunnen op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Dat is wat ik wou toen ik aan dit werk begon.

Je speelt binnenkort drie concerten in Israël. Heeft dit een speciale betekenis voor jou?

Het zal de eerste keer voor me zijn in Israël. Ik kijk er echt naar uit om daar te spelen en er wat tijd door te brengen. Ik heb zoveel gelezen over deze unieke en soms verschrikkelijke plaats. Israël - het heilig land - is belangrijk voor alle drie de grote monotheïstische religies die onlosmakend aan elkaar verbonden zijn. Er is een tijd geweest waarin er rijke culturele uitwisselingen waren tussen joden, christenen en moslims. Ik geloof dat dit ooit opnieuw zo zal zijn.

Ik zal zeker een aantal heilige plaatsen bezoeken. Dat is deel van mijn interesse in de geloofsgeschiedenis die ook mijn muziek zo beïnvloedt. Golgotha, de Olijvenberg, de tempelberg, de graftombe van de Bab in Haifa, de klaagmuur… Ik denk dat het belangrijk is om eindelijk de teksten te kunnen illustreren die ik al zo lang lees en integreer in mijn werk.

John 3:16

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Local Store - Magpie And The Moon

Local Store is het nieuwe project van Needlepoint zanger en gitarist Bjørn Klakegg. Met 61 jaar op de teller is hij nog niet van plan om op te houden met muziek maken. Na het vorig jaar verschenen ‘The Diary Of Robert Reverie’ had Klakegg al meteen een nieuw project op stapel staan waarvoor hij muzikanten zocht. Bjørn ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Rebellion 2019 - Malcolm ging naar het Rebellion festival 2019

Ook dit jaar verzamelden duizenden punks van over heel de wereld zich in het Britse stadje Blackpool voor vier dagen lawaai, alcoholmisbruik en slaapgebrek. Aangezien ik hiervoor in voorgaande jaren al lange en hopelijk zelfs een beetje informatieve recensies heb geschreven, zie ik het niet zitten opnieuw een lange inleiding neer te pennen. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : M'era Luna 2019 Dag 1 - 10 augustus - Drispenstedt Hildesheim

Het is ondertussen 50 jaren geleden. Het Woodstock-festival. Het liep daar volledig uit de hand, maar het was wel zowat de eerste keer dat de tegencultuur in grote getale zich wist te manifesteren. Met eigen waarden en vooral veel peis en vree. Die tegencultuur is door de jaren heen alleen maar groter geworden en verworden tot een cultuur ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lèche Moi - A6

De groepsnaam van dit Frans duo staat voor ‘lik me’. Een naam met een erotische bijklank wat ook aan de oppervlakte komt in hun muzikale escapades, inclusief hun expliciete teksten en video’s. Het duo Lasido Ladore en Mika Pusse brengt een duistere en ranzige vorm van electro met daaraan toegevoegd sterke naar industrial ...

lees meer...
NIEUWS 13/08/2019 : Eerste namen voor M’era Luna 2020

Terwijl men momenteel nog bezig is met de grote opruiming voor hun 2019-editie lost M’era Luna voor hun editie voor volgend jaar al de eerste namen. Het verslag van M’era Luna 2019 lees je zeer binnenkort op deze pagina’s. M’era Luna wil meer zijn dan een ‘Duits’ festival en daarom gaan ze in de toekomst ...

lees meer...
CD BESPREKING : Supersimmetria - Abiogenesis

Het verschil tussen ritmische industrial (ofte powernoise) en techno is tegenwoordig vaak enkel nog met een vergrootglas waar te nemen. Maar in een tijd waarin men (gelukkig) veel minder in hokjes denkt dan vroeger het geval was is dat al lang geen bezwaar meer. Waarom immers het beste van twee werelden niet verenigen? Een mooi voorbeeld ...

lees meer...
CD BESPREKING : Brainquake - In These Borrowed Times

Binnenkort kan je in de Wommel naar de tweede editie van Sewerfest. Vorig jaar wist dit zo goed als gratis festival heel wat mensen te verrassen door de Antwerpse cultact Psych Krist Kastrator nog eens van onder het stof te halen. En het sloeg aan, want na lang aandringen verscheen niet veel later het hebbeding Nothing Subtle (About Psychotic ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sutcliffe Jügend - Relentless

Het was even schrikken toen ons het nieuws bereikte dat Sutcliffe Jügend er het bijltje zou bij neerleggen. Zonder boe of ba was het gedaan, hun eindigheid even confronterend als deze power electronics grootmacht zelf altijd geweest was. Niets leek ook dit abrupte einde aan te duiden want het duo was de laatste jaren, sinds hun wederopstanding ...

lees meer...
FOTO'S : Motor!k - @ De Smoutpot Zwijndrecht, 09/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Allez Allez - @ Fonne Feesten Lokeren, 08/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ Fonne Feesten Lokeren, 08/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Jubel en juich ! Gothic Magazine terug onder de levenden!

Als oudje uit de scene kent u vast nog het Gothic Magazine. Er was een tijd dat ook deze website op papier werd gedrukt. Het bewijs? Hier onze eerste editie om virtueel te door bladeren. En we hopen tegen het eind van het jaar nog veel meer van onze fysieke edities online te hebben. Maar goed, in het mekka van de goth (Duitsland voor een goed ...

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Scary Black bij Secret Sin Records

Het Secret Sin Records label is een serieuze doorstart aan het maken. En wat meer is, regelmatig wordt u verwend met nieuwe namen. Binnenkort komt het Amerikaanse Scary Black bij dit label uit op cd. Nooit van gehoord zegt u? Welaan, onderstaade clip klinkt wat mij betreft beloftevol. Spaghetti westerns en de alternatieve jaren 80 zijn een ...

lees meer...
NIEUWS 08/08/2019 : W-Fest pakt uit met eigen app! Zaterdag uitverkocht!

Het is bijna zover, op 15 augustus schiet W-Fest voor de vierde keer uit de startblokken, dit jaar in Waregem (Expo). Om het voor de bezoeker zo comfortabel mogelijk te maken worden kosten nog moeite gespaard. Dat zal bijken uit de voorzieningen op het festivalterrein maar de organisatie biedt nu ook een eigen app aan om uw bezoek aan het ...

lees meer...
NIEUWS 07/08/2019 : Nieuwe editie van 'The Face Of God' van Militia

Militia heeft opgehouden te bestaan. Hun laatste werk was een uitstekende conceptplaat over het leven van Ambiorix, uit op Old Europa Café. Datzelfde label doet nu een heruitgave van 'The Face Of God', het atheïstisch manifest in muziekvorm dat het eco-anarchistisch metaalslagerscollectief in 2015 uitbracht. Ok, de originele ...