casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

717 items

   

JOHN 3:16
Er zit meer duisternis in de bijbel dan waar dan ook in de literatuur.
16/02/2013, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

16/02/2013 : JOHN 3:16 - Er zit meer duisternis in de bijbel dan waar dan ook in de literatuur.
16/02/2013 : JOHN 3:16 - Er zit meer duisternis in de bijbel dan waar dan ook in de literatuur.
16/02/2013 : JOHN 3:16 - Er zit meer duisternis in de bijbel dan waar dan ook in de literatuur.
16/02/2013 : JOHN 3:16 - Er zit meer duisternis in de bijbel dan waar dan ook in de literatuur.
16/02/2013 : JOHN 3:16 - Er zit meer duisternis in de bijbel dan waar dan ook in de literatuur.
JOHN 3:16 is het project van Philippe Gerber en bracht onlangs zijn debuut ‘Visions of the Hereafter - Visions of Heaven, Hell and Purgatory’ uit op Gerbers eigen label Alrealon. Het project biedt een mix van instrumentele industrial en post-rock van hoog niveau. De inspiratie haalt Gerber in de eerste plaats uit de bijbel, maar ook uit middeleeuwse literatuur en schilderkunst. Een gesprek.

Kan je wat meer vertellen over de titel 'Visions of the Hereafter - Visions of Heaven, Hell and Purgatory'?

'Visions of the Hereafter - Visions of Heaven, Hell and Purgatory' is rechtstreeks geïnspireerd door Dantes La Divina Commedia, ‘een allegorische visie van het hiernamaals als hoogtepunt van het middeleeuws wereldbeeld dat ontwikkeld werd in de westerse kerk’. La Divina Commedia vertelt ‘Dantes reis door hel, vagevuur en paradijs’ (Peter E. Bondanella), maar eigenlijk ‘is het een allegorie op de zoektocht van de ziel naar God’ (Dorothy L. Sayers).

Dantes metafysische analyse van het geloof hielp me door moeilijke tijden. Mijn vader stierf in 2010 van een asbestgerelateerde kanker. Hij heeft heel zijn leven gewerkt en nooit tijd genomen om ervan te genieten. Mijn vader was een atheïst, maar een paar maanden voor de kanker hem wegnam wenste hij dat hij ergens in kon geloven.

Hij was niet bang om te sterven, maar was onzeker over hetgeen erna zou komen. Hij voelde zich zo alleen. Hij vroeg mijn hulp en ik kon niets voor hem doen. Hij had nood aan een spirituele kracht die niemand van ons hem kon geven. Ik neem aan dat hij jaloers was op mensen die hun geloof nooit in vraag stelden. In zekere zin is dit album opgedragen aan mijn vader.

De inspiratie voor je muziek is manifest bijbels. Wat zet je aan om over deze thema’s te schrijven?

In 2007 wou ik een nieuw project starten dat gebaseerd is op metafysica, mystiek en het occulte. De bijbel leek hiervoor een prima onderwerp. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in het mythologische aspect van de bijbel. Bovendien is de grens tussen mythologie en geschiedenis niet goed afgebakend. Dat maakt het hele boek nog intrigerender. En er zit meer duisternis in deze teksten dan waar dan ook in de literatuur.

Je lijkt veel belang te hechten aan de artwork. De hoes van Visions is gemaakt door William Schaff, die ook gewerkt heeft voor Godspeed You! Black Emperor, Okkervill River and Songs: Ohio. Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?

Ik ben gepassioneerd door schilderwerk. Het werk van Raphael, Bosch, Bacon, Rothko, Dali... inspireren me als ik muziek schrijf. Ik ontwierp hoezen van de vorige uitgaven, maar deze keer wou ik dat iemand anders de artwork deed op basis van de titel en de muziek. Ik was al jaren fan van William Schaff. Ik hou van wat hij gedaan heeft voor Godspeed You! Black Emperor, maar de Okkervill River covers zijn nog beter. De hoes voor ‘The Black Sheep Boy’ is één van mijn favorieten.

Ik heb William per email gecontacteerd. Ik heb hem uitgelegd waar JOHN 3:16 over ging, ik heb hem een paar nummers opgestuurd en hij is onmiddellijk aan het werk gegaan. Hij heeft alles ontworpen terwijl hij naar JOHN 3:16 muziek aan het luisteren was. Ik was zo blij toen ik het resultaat zag. Ik hou erg veel van hetgeen hij ontworpen heeft.

William heeft ook de poster voor de Israëlische shows gemaakt. Het ontwerp is opnieuw geweldig.

De citaten in de hoes lijken uit obscure middeleeuwse werken te komen. Heb je ze zelf gekozen?

In de tekeningen gaf William Schaff zijn interpretatie van hemel, hel en vagevuur. Ik moest ook mijn standpunt geven. Dat is de reden waarom ik de citaten uit middeleeuwse boeken heb toegevoegd. De middeleeuwen waren een tijd van onwetendheid en bijgeloof. Met de opkomst van het christendom werd hekserij bijvoorbeeld een belangrijk bijgeloof, en de heksenvervolging ging gedurende de hele middeleeuwen voort. Bijgevolg was de nood aan religie nooit zo belangrijk en de link tussen obscurantisme en geloof nooit zo groot. Ik vind deze periode fascinerend.

De drie zinnen die ik uitgekozen heb gaan over boetedoening en lijden. De drie toestanden in het leven na de dood - hemel, hel en vagevuur - zijn voor mij allemaal gelijk. Geen enkel is beter dan een ander. Er is geen bevrijding of redding mogelijk. We zijn allemaal gedoemd.

Zwitserland associeer ik met Calvinisme. Heeft deze achtergrond je muziek beïnvloed?

Ik ben Frans en heb een strenge katholieke opvoeding gehad die me ertoe geleid heeft religie te verwerpen toen ik jong was. Ik heb een tijd in Londen geleefd en ik denk dat het Anglicanisme me de dingen anders heeft doen zien. Ik ben niet religieus, maar ik geloof nu dat religie sommige mensen kan helpen om essentiële morele codes te verwerven. Een paar jaar geleden ben ik in de buurt van Genève gaan wonen en het Calvinisme gaf me nog een ander beeld van religie. De hedendaagse cultuur is sterk verbonden aan religie en ik kan zeggen dat Zwitserland een heel andere wereld is dan Frankrijk of Italië. In die zin heeft het mijn muziek wel beïnvloed.

Het nummer 'Ascent of the Blessed' verwijst naar Jheronimus Bosch. Hoe heeft hij jou beïnvloed?

Eigenlijk zijn 'Ascent of The Blessed (To The Heavenly Paradise)' en 'Fall of The Damned (into Hell)' allebei geïnspireerd door de Polyptiek ‘Visioenen van het hiernamaals’. De kunst van Jheronimus Bosch is het onderwerp van vele discussies en debatten. Sommigen denken dat zijn werk beïnvloed is door ketterse standpunten alsook obscure hermetische praktijken, terwijl anderen overtuigd zijn dat zijn schilderijen en tekeningen direct met zijn standpunten over religie en theologie overeenstemmen. Afhankelijk van je overtuigingen, cultuur, opleiding, sociale achtergrond, etc. kunnen ideeën over kunst verschillend zijn, zeker als de onderwerpen religie, dood en het hiernamaals zijn. De artwork en de muziek van JOHN 3:16 kunnen op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Dat is wat ik wou toen ik aan dit werk begon.

Je speelt binnenkort drie concerten in Israël. Heeft dit een speciale betekenis voor jou?

Het zal de eerste keer voor me zijn in Israël. Ik kijk er echt naar uit om daar te spelen en er wat tijd door te brengen. Ik heb zoveel gelezen over deze unieke en soms verschrikkelijke plaats. Israël - het heilig land - is belangrijk voor alle drie de grote monotheïstische religies die onlosmakend aan elkaar verbonden zijn. Er is een tijd geweest waarin er rijke culturele uitwisselingen waren tussen joden, christenen en moslims. Ik geloof dat dit ooit opnieuw zo zal zijn.

Ik zal zeker een aantal heilige plaatsen bezoeken. Dat is deel van mijn interesse in de geloofsgeschiedenis die ook mijn muziek zo beïnvloedt. Golgotha, de Olijvenberg, de tempelberg, de graftombe van de Bab in Haifa, de klaagmuur… Ik denk dat het belangrijk is om eindelijk de teksten te kunnen illustreren die ik al zo lang lees en integreer in mijn werk.

John 3:16

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Hecker - Inspection II

Een album dat ons geduld danig op de proef heeft gesteld, deze Inspection II van (Florian) Hecker. De man gaat verder met het onderzoeken van computationele technieken voor analyse en hersynthese. Inderdaad, het is weer zo een plaatje... Wanneer men met zulke termen komt aandraven is het voor de goede verstaander vaak al voldoende om te weten ...

lees meer...
CD BESPREKING : Korinthians - Chaos/Control

In 2016 volstonden 5 songs als eerste sublieme kennismaking met het Gentse Korinthians. Verzameld op de in eigen beheer uitgebrachte EP ‘Olympus’. Melodieus, toegankelijk, toegeeflijk aan eigen muzikale opvoeding. Maar volgens eigengereide geestdrift. Nu, 3 jaren later, is het tijd voor het allereerste full-album : Chaos/Control. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Downhill XIV - Best Of Edition - 30/11/2019 Nieuwe Nor Heerlen

Het is al sedert 2004 een feit dat een kleiner festival ook groots kan zijn. Het bewijs wordt eens te meer geleverd door de Downhill-organisatie dat er telkens in slaagt om bands te programmeren die je zelden of nooit tegenkomt op een podium waar dan ook in de Lage Landen. Voor de inmiddels veertiende editie van Downhill werd geopteerd ...

lees meer...
NIEUWS 11/12/2019 : R.I.P. Bodo Staiger (Rheingold) (27 oktober 1949 – 4 december 2019)

Bodo Staiger is dood. De zanger-gitarist van de Neue Deutsche Welle (NDW) band Rheingold is dinsdag (4 december 2019) overleden, de doodsoorzaak is nog niet bekend. Rheingold schrijft over een plotselinge en onverwachte dood. Met "Dreiklangsdimensionen" had het Duitse new wave trio, naast zanger en gitarist Bodo Staiger nog bestaande ...

lees meer...
CD BESPREKING : Craven Faults - Erratics & Unconformities

Qua sound ergens halverwege de kosmische krautrock van Tangerine Dream (‘Berlin School’) en het minimalisme van Philip Glass (die van onder meer “Koyaanisqatsi”) of Steve Reich vinden we Craven Faults, een Brits project gevestigd in een oude textielfabriek in Yorkshire. Na drie EP’s in de periode 2017-2019, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Empusae - Iter In Tenebris

We hebben het er al uitgebreid over gehad: onze vrienden van Consouling Sounds kwamen dit jaar met een zeer prestigieus project aanzetten, waarbij men actief in vraag wil stellen hoe een platenlabel anno 2019 weerstand kan bieden aan het snel veranderende muzikale landschap. Men riep Consouling in Residence in het leven, en voor de eerste ...

lees meer...
CD BESPREKING : Stigmata - Dust, Nothingness And Light

Eerder, vorig jaar, besprak ik reeds “Dark One”, waarbij enig speurwerk mij en u leerde dat deze Stigmata reeds tussen 1989 en 1993 een eerste leven kende en nu vooral het solo project van David Aboucaya betreft. Met deze “Dust, Nothingness And Light” wordt nu een vervolg gepresenteerd, opnieuw in eigen beheer en ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2019 : Kent u Dead Souls Rising nog?

Als u al enige tijd mee gaat in de scene (lees een eeuwigheid) en dus niet zomaar een hipstertje of meelopertje bent dan zegt u deze naam vast nog iets. Dit duo rond Laurent en de feërieke verschijning Alastrelle is, zoals het goeie goths betaamt, weer onder de levenden. Hier bij ons was dit duo live een graag geziene gast, en hun albums ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2019 : Engelsstaub klopt weer op de deur.

Deze groep was ooit relatief populair, een off shoot van Madre Del Vizio, veel meer dark wave en zelfs folk invloeden, licht tribaal en zelfs een beetje heidens. De groep werd vooral populair met de albums “Malleus Mallficarum”(1993) en “Ignis Fatus;Irrlichter”(1994). Nadien waren er nog wel tekenen van leven, zo was ...

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : R.I.P. Keith Brewer (°1970-+2019)

Keith Brewer, de man achter het geliefde power electronics project Taint is vorige week overleden ten gevolge van een zeer agressieve darmkanker. Door de uitzaaiingen werd zijn doodsvonnis reeds na enkele maanden getekend. Taint was al een tijdje niet meer actief, maar de man uit Texas bracht onder de naam Mania nog muziek uit. Taint ...

lees meer...
FOTO'S : Dässwat - @ C.C. Palethe Pelt, 03/12/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : Zaterdag HerrNia en WÜLF7 op Dark Entries Nights, gratis...

Toegegeven, onze Dark Entries Nights hebben in 2019 nogal een elektronische draai gekregen. We willen andere donkere genres uiteraard niet verwaarlozen, maar we herinneren er graag aan dat België zijn naam gemaakt heeft in de electro, en wie er laatst bij was op het optreden van IC 434 zal ons niet tegenspreken. De laatste Dark Entries ...

lees meer...
FOTO'S : Linea Aspera - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Desperate Journalist - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten