casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Tor Lundvall
'Ghost ambient' en schilderkunst: de Natuur als inspiratiebron.
01/02/2007, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

Ex-World Serpent artiest Tor Lundvall is een New Yorks muzikant en schilder en een goede vriend van Tony Wakeford van Sol Invictus. Hij maakte met Tony Wakeford het album “Autumn Calls” en is ook verantwoordelijk voor het artwork van een aantal Sol Invictus albums. Tor Lundvall brengt spookachtige, ambiente klankschilderingen waarvoor hij de term ghost ambient bedacht. Zijn songs zijn dromerig, meditatief, etherisch en erg ijl. De review van de pas verschenen “Yule” ‘EP’ vindt u in onze cd’s sectie.

Hoe, wanneer en waarom ben je ooit begonnen om zelf muziek te maken?

Tor Lundvall: Ik begon mijn eigen materiaal op te nemen rond 1989. Ik was het moe geworden de songs van anderen te coveren met mijn oude highschool band. Het leek me toen gewoon een natuurlijke evolutie. Mijn eerste opnames gebeurden aan de piano met een simpele taperecorder. In feite is de track “The Green Darner” van het album “The Mist” een van mijn vroegste composities en is in die periode geschreven.

Welke muziek/bands waren belangrijk voor je in de tijd dat je begon met muziek te componeren en naar welke muziek/bands luister je momenteel?

Tor Lundvall: Brian Eno en Harold Budd waren toen van aanzienlijk belang en zijn dat tot op zekere hoogte nog altijd. Ik luisterde ook naar de interessantere synth-based bands zoals OMD en Cabaret Voltaire. De eerste vier OMD albums en hun vroege B-sides hebben nog altijd een speciale betekenis voor mij. Tegenwoordig luister ik naar heel wat verschillende dingen, hoewel ik blijkbaar toch wel een voorkeur heb voor muziek die in de bredere categorie van ambient / experimental valt. Een paar van mijn favoriete muzikanten zijn :Zoviet*France:, William Basinski en Pan American om er maar een paar te noemen.

Wat is het laatste album dat je gekocht hebt?

Tor Lundvall: Gisteren viel de “2nd Durutti Column Subscription CD” in de brievenbus en die ik vind die fantastisch. Ik ben een absolute fan van compilaties met rarities, onafgewerkt en onuitgebracht materiaal. Die gunnen de luisteraar een blik in het schetsboek van de muzikant. Ik ben van plan om zelf ook een rarities compilatie uit te brengen in de niet al te verre toekomst.

Als je verplicht zou zijn een van je kunstuitingen op te geven: schilderen of muziek maken, zou je dan een keuze kunnen maken?

Tor Lundvall: Dat zou extreem moeilijk zijn, zoniet onmogelijk. Nochtans vermoed ik dat ik uiteindelijk schilderen boven muziek zou verkiezen. Schilderen was mijn eerste liefde en blijft in verschillende opzichten toch de puurste vorm van expressie voor mij.

Wat is het verschil tussen schilderen en muziek componeren? Beschouw je componeren als schilderen met klanken?

Tor Lundvall: Ja, exact! Ik denk in gelijke termen over schilderen en componeren. Voor mij is dat een en hetzelfde. Alleen de media zijn verschillend.

Kan je ons iets meer vertellen over je samenwerking met Tony Wakeford? Hoe leerde je hem kennen? Hoe kwam die samenwerking tot stand?

Tor Lundvall: Ik contacteerde Tony het eerst. Dat was in 1991 tijdens mijn laatste jaar hogeschool. Ik pikte op een winteravond het album “Sol Veritas Lux” mee bij het intussen ter ziele gegane Tower Records in Washington DC. Ik was onmiddellijk gefascineerd door de atmosfeer van de muziek en de lyrics en ik besliste om hem een paar voorbeelden op te sturen van mijn artwork. Wat hij te zien kreeg, beviel Tony in die mate dat hij me vroeg of ik het zag zitten om mee te werken aan het artwork voor het “King & Queen” album. Ik aanvaardde dat maar al te graag en de rest is geschiedenis. Het idee voor een muzikale samenwerking kwam een paar jaar later nadat ik Tony een aantal van mijn vroege tracks voor “Autumn Calls” had gestuurd. Ik ben erg trots op het resultaat. Tony slaagde erin de muziek om te buigen in een richting die ik in mijn eentje niet zou zijn ingeslagen en zoiets staat altijd garant voor een vruchtbare samenwerking. Tony en ik zien het zitten om opnieuw samen te werken. We hebben het er al over gehad, maar er staat nog niets vast.

Hoe komt een song van jou tot stand? Hoe ga je te werk bij het songschrijven? Is er daarbij een verschil tussen vocale en instrumentale songs en weet je eigenlijk vooraf of een song vocaal gaat zijn of instrumentaal?

Tor Lundvall: Ik heb gewoonlijk geen specifieke plannen in mijn hoofd wanneer ik ga zitten om een stuk muziek op te nemen. En wanneer ik vooraf een idee heb, leidt dat bijna altijd tot iets compleet verschillend. Meestal start ik ermee met in mijn slaapkamer mijn stem en allerlei dingen te gaan samplen. Met die geluiden smeed ik atmosferen die meer en meer structuur krijgen, naargelang ik er aan toevoeg of juist schrap. Vocals beschouw ik slechts als een deel van het globale geheel dat een muziekstuk is. Alles wat ik doe, start als een instrumental. Vocals worden enkel toegevoegd als ik vind dat het erbij past.

Hoe zit het eigenlijk met de schilderijen die je gebruikt als artwork voor je albums? Gebruik je daarvoor bestaande schilderijen? Of creëer je er nieuwe?

Tor Lundvall: Dat hangt ervan af. Soms zijn bestaande schilderijen perfect geschikt, alsof ze op de een of andere manier bedoeld waren om mijn muziek te vergezellen. Op andere momenten komen de schilderijen tot stand gedurende de opnames van een album en dat kan een zeer interessant proces zijn. De schilderijen die ik gebruikte voor “The Mist” bijvoorbeeld, kwamen allen tot stand gedurende de opnames van het album. Het artwork is een perfecte visuele tegenhanger van de muziek die erin zit.

Welke schilders kunnen je bewondering wegdragen?

Tor Lundvall: De Amerikaanse schilder Albert Pinkham Ryder is mijn all-time favoriete artiest. Recentelijk ontdekte ik het werk van de Noorse schilder Harald Sohlberg en ik ben momenteel op zoek naar een boek van zijn werk.

Over de term ‘ghost ambient’: kan je eens uitleggen waarom je die term koos om je muziek te beschrijven. En heb je die term eigenlijk zelf uitgevonden?

Tor Lundvall: Ik verzon de term verscheidene jaren geleden toen ik in een interview gevraagd werd om mijn ‘stijl’ te beschrijven. Ik haat alle soorten labels. Ze zijn verwarrend en absoluut nutteloos buiten het feit dat ze een soort organisatiedoel kunnen dienen. Een galerij kwam ooit op het idee om een label te gaan verzinnen voor mijn kunstwerken en ze kwamen tot mijn ergernis af met het label ‘post-moderne gothic’, dus dacht ik dat het het best was om voor mijn muziek zelf maar een naam te verzinnen alvorens iemand anders het deed! De term ‘ghost ambient’ lijkt me nog het meest zinvol te zijn en refereert naar het opnameproces zelf, waar stemmen en geluiden zich schijnbaar uit het niets komen manifesteren.

Geef je eigenlijk ooit live performances?

Tor Lundvall: Nee. De muziek is strikt studio gebaseerd en ik zie er momenteel het nut niet van in die live te gaan brengen.

Kan je in ‘t kort iets vertellen over de recente releases “Last Light”, “Empty City” en “Yule”?

Tor Lundvall: Die werken horen bij elkaar, hoewel ze onderling vrij hard verschillen. Muzikaal gezien zijn deze albums wat soberder en meer ‘minimal’ dan mijn vroegere platen, hoewel ze naar mijn gevoel even krachtig zijn, misschien zelfs krachtiger. Net als mijn schilderijen moeten mijn albums beschouwd worden als hoofdstukken uit een zich continu ontwikkelend – soms ambigu - verhaal.

De recente “Yule” ‘EP’. Waarom presenteer je die als een EP? Ik bedoel: het ding duurt 47 minuten. Dat is langer dan het album “Empty City” en even lang als het album “Last Light”.

Tor Lundvall: Ik beschouw “The Falling Snow” als een bonus track die los staat van de rest van de EP. Daarom is die track in de credits ook door een hulst motiefje gescheiden van de rest. Maar uiteindelijk sluit de lange track “The Falling Snow” zo vloeiend aan bij de rest van de EP dat het er uiteindelijk helemaal niet zo apart van blijkt te staan!

Waar vind je de inspiratie voor je schilderijen en muziek? De natuur lijkt me de belangrijkste inspiratiebron...

Tor Lundvall: De natuur is zonder twijfel mijn belangrijkste inspiratiebron. Mijn sterkste herinneringen en beelden draaien allemaal rond momenten die ik spendeerde in de Natuur. Zelfs dromen en relaties met mensen zijn daaraan ondergeschikt.

Wat zijn je plannen voor de nabije toekomst?

Lundvall: Momenteel werk ik aan een reissue van “The Mist”. Dat is een van mijn persoonlijke favorieten en al veel te lang niet meer verkrijgbaar. Ik ben ook beginnen werken aan opnames gebaseerd op de idee van een verlaten scheepswerf en de verlaten winterse stranden hier in de buurt.

Henk Vereecken

http://www.torlundvall.com

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...