casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Tor Lundvall
'Ghost ambient' en schilderkunst: de Natuur als inspiratiebron.
01/02/2007, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

Ex-World Serpent artiest Tor Lundvall is een New Yorks muzikant en schilder en een goede vriend van Tony Wakeford van Sol Invictus. Hij maakte met Tony Wakeford het album “Autumn Calls” en is ook verantwoordelijk voor het artwork van een aantal Sol Invictus albums. Tor Lundvall brengt spookachtige, ambiente klankschilderingen waarvoor hij de term ghost ambient bedacht. Zijn songs zijn dromerig, meditatief, etherisch en erg ijl. De review van de pas verschenen “Yule” ‘EP’ vindt u in onze cd’s sectie.

Hoe, wanneer en waarom ben je ooit begonnen om zelf muziek te maken?

Tor Lundvall: Ik begon mijn eigen materiaal op te nemen rond 1989. Ik was het moe geworden de songs van anderen te coveren met mijn oude highschool band. Het leek me toen gewoon een natuurlijke evolutie. Mijn eerste opnames gebeurden aan de piano met een simpele taperecorder. In feite is de track “The Green Darner” van het album “The Mist” een van mijn vroegste composities en is in die periode geschreven.

Welke muziek/bands waren belangrijk voor je in de tijd dat je begon met muziek te componeren en naar welke muziek/bands luister je momenteel?

Tor Lundvall: Brian Eno en Harold Budd waren toen van aanzienlijk belang en zijn dat tot op zekere hoogte nog altijd. Ik luisterde ook naar de interessantere synth-based bands zoals OMD en Cabaret Voltaire. De eerste vier OMD albums en hun vroege B-sides hebben nog altijd een speciale betekenis voor mij. Tegenwoordig luister ik naar heel wat verschillende dingen, hoewel ik blijkbaar toch wel een voorkeur heb voor muziek die in de bredere categorie van ambient / experimental valt. Een paar van mijn favoriete muzikanten zijn :Zoviet*France:, William Basinski en Pan American om er maar een paar te noemen.

Wat is het laatste album dat je gekocht hebt?

Tor Lundvall: Gisteren viel de “2nd Durutti Column Subscription CD” in de brievenbus en die ik vind die fantastisch. Ik ben een absolute fan van compilaties met rarities, onafgewerkt en onuitgebracht materiaal. Die gunnen de luisteraar een blik in het schetsboek van de muzikant. Ik ben van plan om zelf ook een rarities compilatie uit te brengen in de niet al te verre toekomst.

Als je verplicht zou zijn een van je kunstuitingen op te geven: schilderen of muziek maken, zou je dan een keuze kunnen maken?

Tor Lundvall: Dat zou extreem moeilijk zijn, zoniet onmogelijk. Nochtans vermoed ik dat ik uiteindelijk schilderen boven muziek zou verkiezen. Schilderen was mijn eerste liefde en blijft in verschillende opzichten toch de puurste vorm van expressie voor mij.

Wat is het verschil tussen schilderen en muziek componeren? Beschouw je componeren als schilderen met klanken?

Tor Lundvall: Ja, exact! Ik denk in gelijke termen over schilderen en componeren. Voor mij is dat een en hetzelfde. Alleen de media zijn verschillend.

Kan je ons iets meer vertellen over je samenwerking met Tony Wakeford? Hoe leerde je hem kennen? Hoe kwam die samenwerking tot stand?

Tor Lundvall: Ik contacteerde Tony het eerst. Dat was in 1991 tijdens mijn laatste jaar hogeschool. Ik pikte op een winteravond het album “Sol Veritas Lux” mee bij het intussen ter ziele gegane Tower Records in Washington DC. Ik was onmiddellijk gefascineerd door de atmosfeer van de muziek en de lyrics en ik besliste om hem een paar voorbeelden op te sturen van mijn artwork. Wat hij te zien kreeg, beviel Tony in die mate dat hij me vroeg of ik het zag zitten om mee te werken aan het artwork voor het “King & Queen” album. Ik aanvaardde dat maar al te graag en de rest is geschiedenis. Het idee voor een muzikale samenwerking kwam een paar jaar later nadat ik Tony een aantal van mijn vroege tracks voor “Autumn Calls” had gestuurd. Ik ben erg trots op het resultaat. Tony slaagde erin de muziek om te buigen in een richting die ik in mijn eentje niet zou zijn ingeslagen en zoiets staat altijd garant voor een vruchtbare samenwerking. Tony en ik zien het zitten om opnieuw samen te werken. We hebben het er al over gehad, maar er staat nog niets vast.

Hoe komt een song van jou tot stand? Hoe ga je te werk bij het songschrijven? Is er daarbij een verschil tussen vocale en instrumentale songs en weet je eigenlijk vooraf of een song vocaal gaat zijn of instrumentaal?

Tor Lundvall: Ik heb gewoonlijk geen specifieke plannen in mijn hoofd wanneer ik ga zitten om een stuk muziek op te nemen. En wanneer ik vooraf een idee heb, leidt dat bijna altijd tot iets compleet verschillend. Meestal start ik ermee met in mijn slaapkamer mijn stem en allerlei dingen te gaan samplen. Met die geluiden smeed ik atmosferen die meer en meer structuur krijgen, naargelang ik er aan toevoeg of juist schrap. Vocals beschouw ik slechts als een deel van het globale geheel dat een muziekstuk is. Alles wat ik doe, start als een instrumental. Vocals worden enkel toegevoegd als ik vind dat het erbij past.

Hoe zit het eigenlijk met de schilderijen die je gebruikt als artwork voor je albums? Gebruik je daarvoor bestaande schilderijen? Of creëer je er nieuwe?

Tor Lundvall: Dat hangt ervan af. Soms zijn bestaande schilderijen perfect geschikt, alsof ze op de een of andere manier bedoeld waren om mijn muziek te vergezellen. Op andere momenten komen de schilderijen tot stand gedurende de opnames van een album en dat kan een zeer interessant proces zijn. De schilderijen die ik gebruikte voor “The Mist” bijvoorbeeld, kwamen allen tot stand gedurende de opnames van het album. Het artwork is een perfecte visuele tegenhanger van de muziek die erin zit.

Welke schilders kunnen je bewondering wegdragen?

Tor Lundvall: De Amerikaanse schilder Albert Pinkham Ryder is mijn all-time favoriete artiest. Recentelijk ontdekte ik het werk van de Noorse schilder Harald Sohlberg en ik ben momenteel op zoek naar een boek van zijn werk.

Over de term ‘ghost ambient’: kan je eens uitleggen waarom je die term koos om je muziek te beschrijven. En heb je die term eigenlijk zelf uitgevonden?

Tor Lundvall: Ik verzon de term verscheidene jaren geleden toen ik in een interview gevraagd werd om mijn ‘stijl’ te beschrijven. Ik haat alle soorten labels. Ze zijn verwarrend en absoluut nutteloos buiten het feit dat ze een soort organisatiedoel kunnen dienen. Een galerij kwam ooit op het idee om een label te gaan verzinnen voor mijn kunstwerken en ze kwamen tot mijn ergernis af met het label ‘post-moderne gothic’, dus dacht ik dat het het best was om voor mijn muziek zelf maar een naam te verzinnen alvorens iemand anders het deed! De term ‘ghost ambient’ lijkt me nog het meest zinvol te zijn en refereert naar het opnameproces zelf, waar stemmen en geluiden zich schijnbaar uit het niets komen manifesteren.

Geef je eigenlijk ooit live performances?

Tor Lundvall: Nee. De muziek is strikt studio gebaseerd en ik zie er momenteel het nut niet van in die live te gaan brengen.

Kan je in ‘t kort iets vertellen over de recente releases “Last Light”, “Empty City” en “Yule”?

Tor Lundvall: Die werken horen bij elkaar, hoewel ze onderling vrij hard verschillen. Muzikaal gezien zijn deze albums wat soberder en meer ‘minimal’ dan mijn vroegere platen, hoewel ze naar mijn gevoel even krachtig zijn, misschien zelfs krachtiger. Net als mijn schilderijen moeten mijn albums beschouwd worden als hoofdstukken uit een zich continu ontwikkelend – soms ambigu - verhaal.

De recente “Yule” ‘EP’. Waarom presenteer je die als een EP? Ik bedoel: het ding duurt 47 minuten. Dat is langer dan het album “Empty City” en even lang als het album “Last Light”.

Tor Lundvall: Ik beschouw “The Falling Snow” als een bonus track die los staat van de rest van de EP. Daarom is die track in de credits ook door een hulst motiefje gescheiden van de rest. Maar uiteindelijk sluit de lange track “The Falling Snow” zo vloeiend aan bij de rest van de EP dat het er uiteindelijk helemaal niet zo apart van blijkt te staan!

Waar vind je de inspiratie voor je schilderijen en muziek? De natuur lijkt me de belangrijkste inspiratiebron...

Tor Lundvall: De natuur is zonder twijfel mijn belangrijkste inspiratiebron. Mijn sterkste herinneringen en beelden draaien allemaal rond momenten die ik spendeerde in de Natuur. Zelfs dromen en relaties met mensen zijn daaraan ondergeschikt.

Wat zijn je plannen voor de nabije toekomst?

Lundvall: Momenteel werk ik aan een reissue van “The Mist”. Dat is een van mijn persoonlijke favorieten en al veel te lang niet meer verkrijgbaar. Ik ben ook beginnen werken aan opnames gebaseerd op de idee van een verlaten scheepswerf en de verlaten winterse stranden hier in de buurt.

Henk Vereecken

http://www.torlundvall.com

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Twice A Man - On The Other Side Of The Mirror

Je eigen uitwendige zelf zie je dagelijks in de spiegel. Maar is er een groot verschil tussen dat wat je daadwerkelijk ziet en dat van je innerlijke ziel ? Twice A Man ziet deze vraag als uitgangspunt van het album On The Other Side Of The Mirror. Eerder dystopisch van aard dan psychologisch. En dat heeft alles met huidige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : XTR Human - Interior

Het is geleden van 2014 dat er nog eens een nieuw album werd uitgebracht door XTR Human, enkele singles of EP’s niet meegerekend. Goed zes jaren dus om de moeilijke tweede te openbaren. Niet dat Johannes Stabel en de zijnen de hangmat der luiheid hebben opgezocht, neen, vooral omdat het hier gaat over een band die op regelmatige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fotocrime - South Of Heaven

Op zijn paspoort staat nog steeds Ryan Patterson maar als het gaat om de identiteit waarvan hij met zijn band Fotocrime wil aangesproken worden doe je dat best gewoon als R. Er zal wel een reden zijn voor deze bewuste anonimiteit, en wel omdat hij zijn eigen verleden wil laten rusten. Een verleden dat vooral gekenmerkt werd door zijn metal-band ...

lees meer...
CD BESPREKING : Causenation - Promises Of Hope And Fear

Debuutalbum van deze Antwerpse electroband na een reeks demo’s en virtuele singles. Causenation is een duo bestaande uit Vain Sacrosanct en Van Der Goes. Een Dark Entries interview uit 2018 toen Causenation kwam optreden op onze Dark Entries Night in de Gentse Kinky Star, lees je hier. Vain Sacrosanct heeft een verleden als programmamaker ...

lees meer...
CD BESPREKING : Jonas Kasper Jensen - Plasma In DEX Garden

Jonas Kasper Jensen nodigt ons uit in zijn denkbeeldige tuin waarin hij onze oren onderdompelt in geluiden die dit oord tot iets werkelijks zouden omtoveren. Nice try, but close but no cigar. Plasma In DEX Garden schenkt ons 9 nummers die eigenlijk als 1 eentonige drone te aanhoren vallen. Contemplatief voor de ene, stierlijk vervelend ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2021 : Epica zwemt tegen de stroom van het leven in

Epica heeft een nieuwe plaat klaar voor jullie. Op 26 februari komt 'Omega' uit, en dat is de opvolger voor het onder lof bedolven 'The Holographic Principle' uit 2016. Na video's voor 'Abyss Of Time' en 'Freedom - The Wolves Within', is de derde single een mooie ballade op piano: 'Rivers'. '"Rivers" ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...