casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Lizard Smile
Ik denk dat we in ons opzet geslaagd zijn en een plaat uitbrachten die op slechts een halfuur tijd een krachtige indruk kan nalaten.
09/01/2013, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

09/01/2013 : Lizard Smile - Ik denk dat we in ons opzet geslaagd zijn en een plaat uitbrachten die op slechts een halfuur tijd een krachtige indruk kan nalaten.
09/01/2013 : Lizard Smile - Ik denk dat we in ons opzet geslaagd zijn en een plaat uitbrachten die op slechts een halfuur tijd een krachtige indruk kan nalaten.
09/01/2013 : Lizard Smile - Ik denk dat we in ons opzet geslaagd zijn en een plaat uitbrachten die op slechts een halfuur tijd een krachtige indruk kan nalaten.
09/01/2013 : Lizard Smile - Ik denk dat we in ons opzet geslaagd zijn en een plaat uitbrachten die op slechts een halfuur tijd een krachtige indruk kan nalaten.
09/01/2013 : Lizard Smile - Ik denk dat we in ons opzet geslaagd zijn en een plaat uitbrachten die op slechts een halfuur tijd een krachtige indruk kan nalaten.
Lizard Smile treedt op 18 januari op de zesde Dark Entries Night in de Kinky Star, samen met Keiki. Wie de groep al live gezien heeft, weet dat ze heel overtuigend klinken. Bovendien hebben ze een nieuwe cd met 5 ijzersterke nummers mee onder de arm: 'State of Void'.

‘State of Void’ is jullie derde cd. Het is uiteindelijk een mini-cd geworden met vijf nummers. Zijn jullie blij met het resultaat?

Albi : Zeker en vast. Het waren de eerste nummers na Wayward die we de mensheid absoluut niet wilden onthouden. Of beter: het ei moest gelegd worden.

Strobo : “State of Void’ is het resultaat van drie factoren: we wilden niet te veel tijd laten tussen deze en onze vorige release (“Wayward”), we zijn uiterst kritisch geweest in het schrijfproces en de selectie van de nieuwe nummers en hebben heel hard gewerkt aan de opnames. Ik heb het gevoel dat we in het opzet geslaagd zijn en een plaat uitbrachten die op slechts een halfuur tijd een krachtige indruk kan nalaten.

Beatnick : Door er een korte cd van te maken, hopen we ook sneller een nieuw eindproduct uit te brengen.

Voor deze nieuwe cd hebben jullie met een professionele studio samengewerkt. Dat is geen vanzelfsprekende keuze in een tijd waarin studio’s erg duur zijn. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen?

Strobo : Grappig dat je de vraag zo stelt. Ook voor onze vorige cd namen we in (dezelfde) professionele studio op. Toen echter alleen voor de zang, ditmaal voor zang en gitaar. Als je streeft naar een zo goed mogelijk geluid kan je eigenlijk niet rond een studio heen. Je kan er bijvoorbeeld gebruik maken van microfoons die je zelf nooit zou kunnen betalen.

Beatnick: We nemen in de studio de analoge geluiden op. De digitale geluiden kunnen we zelf aanleveren en die vormen toch al snel het grootste deel van het nummer. Het voordeel is dat de studio dan een eigen mix maakt die ook voor ons vers klinkt. Het nadeel is dat er meer tijd in kruipt.

Jullie bestaan al sinds 1995. Hoe is het eigenlijk allemaal begonnen?

Strobo : Trouwe lezers van Dark Entries zullen ongetwijfeld al weten dat het allemaal begon toen Albi en ik onze eerste band “This Vale of Tears” verlieten…

Beatnick: Na hun vertrek schreven ze een paar instrumentale nummers en ze gingen vervolgens op zoek naar een zanger. Ik kon me wel vinden in de nummers en we probeerden het een tijdje uit. Dat bleek dus te werken.

Als ik het goed voorheb spelen jullie al 17 jaar in dezelfde bezetting. Dat is erg lang. Hoe komt het dat jullie het zo lang volhouden?

Strobo : Het klinkt heel cliché, maar uiteindelijk wordt een groep doorheen de tijd iets met een eigen identiteit, buiten die van de leden om. Het wordt een manier van werken, een manier van instinctief met klanken en patronen spelen in groep. Als je het gevoel hebt dat je daarin groeit dan wil je daar mee doorgaan.

Albi: En natuurlijk onze goede karakters, toffe persoonlijkheden en onze grote liefde voor muziek.

Jullie cd’s zijn ook steeds via jullie eigen label - Reptile Records - uitgekomen. Waarom hebben jullie deze weg gekozen?

Strobo : Ik kan me niet herinneren dat we ooit een andere optie overwogen. Het leek ons evident om alles zelf te doen. Very punk.

Er zijn steeds grote intervallen geweest tussen de cd’s. Bovendien is deze mini-cd al wat langer aangekondigd. Is dit de prijs voor het combineren van werk en muziek?

Strobo : Dat heeft er zeker mee te maken. En het feit dat we onze tijd nemen om nummers te laten groeien. Je zegt me dat we al 17 jaar bezig zijn – ik was zelf de tel kwijt – dus dat wil zeggen dat we al 17 jaar elke week samenkomen om aan nieuwe nummers te sleutelen, ze uiteindelijk ook allemaal op te nemen, ze te mixen, te zorgen voor mooi artwork,… Dat gaat allemaal niet snel, maar we zijn er wel continu mee bezig.

Albi : Het moet goed zijn als je iets uitbrengt. Nummers groeien naarmate je ze meer speelt. Bepaalde groepen brengen cd’s uit met 16 nummers waarvan: 2 goed en zelfs hits, 5 afkooksels van die hits en 9 total utter crap. Ik voel me dan bedrogen. Die cd gaat dan ook sneller in het rek in. Ik heb de voorkeur aan 5 of 10 goede nummers en wat langer wachten op een volgende release.

‘Kitchen Floored’ is een referentie naar een nummer van jullie eerste cd. Jullie muziek is steeds coherent geweest. Hebben jullie het gevoel trouw te zijn gebleven aan de oorspronkelijke drijfveren?

Strobo : Als je hiermee doelt op onze oorspronkelijke drijfveren, “groupies scoren” en “de rockster uithangen”, denk ik wel dat die wat evolueerden. Als je verwijst naar onze muziek denk ik wel dat we steeds trouw zijn gebleven aan onze manier van werken.

Beatnick: Uiteindelijk hoop je als muzikant dat je hetzelfde gevoel kan opwekken dat je zelf ervaart bij het horen van je favoriete nummers. Dat is voor mij altijd de belangrijkste drijfveer geweest, en ik denk voor de anderen ook?

Waar halen jullie de inspiratie voor de teksten?

Beatnick: De inhoud van de teksten is altijd gebaseerd op de kleur en sfeer van het nummer. Het is meestal een stream-of-consciousness-achtig gebeuren. Als ik de nummers van State of Void overloop, merk ik dat ze behoorlijk deprimerende onderwerpen aansnijden. Het zijn altijd onderwerpen waar ik op de een of andere manier mee worstel en het is een manier voor me om uiting te geven aan die onderstroom, want ik ben voor het overige niet meteen een open boek. Ik neem de inhoud van de teksten in elk geval altijd zeer ernstig.

De goth-scene in België gaat momenteel door een crisis. Meer dan ooit lijkt het onmogelijk om van je muziek te kunnen leven, en zelfs het organiseren van optredens lijkt moeilijk te verlopen. Hoe denken jullie dat het verder zal evolueren?

Albi : Geen idee. We zijn allen wat ouder aan het worden, hebben andere prioriteiten en vele “zwartjassen” onder ons hebben voor huis, vrouw en kind gekozen. Dat maakt het er niet gemakkelijker om elk optreden of feestje mee te pikken. Keuzes moeten gemaakt worden en dat is niet altijd evident. De algemene economische crisis zal er wel voor iets tussen zitten dat mensen gaan besparen op bijvoorbeeld fuiven en concerten.

Elke scene heeft zijn ups en downs of verdwijnt even uit de spotlights om dan terug te komen. Wie had ook gedacht dat er in de jaren 90 een goth-revival ging zijn. Om het te zeggen met een nummer van de Merry Thoughts: “We are the second generation” and I’m damn proud of it.

Strobo : Algemeen zie je dat het aanbod van optredens in de lift zit door dalende platenverkoop. Muziek wordt terug meer “live” geconsumeerd. Anderzijds zie ik in de gothic-scène zo weinig boeiende affiches, steeds dezelfde groepen die langskomen, en dan voornamelijk puur elektronische acts.

Beatnick : Alles heeft een begin en een einde. Dit is misschien het einde van de scene zoals we ze gekend hebben. Toch ben ik ervan overtuigd dat de kernelementen van het gothic-zijn nooit zullen verdwijnen als cultuur. Het is visueel en inhoudelijk te krachtig en zal volgens mij altijd herboren worden.

Lizard Smile heeft zijn eigen geluid en heeft zeker niemand gekopieerd. Ik vraag me af wie jullie zelf als invloeden zouden opsommen?

Albi : Ha de invloedenvraag. Ik was erop aan het wachten.

Ik luister naar verschillende genres en daar pik ik weleens iets op dat ik misschien ergens kan tussenboren in een nummer. Soms werkt dat soms werkt dat niet.

Om alle twijfels in de kiem te smoren : Lacrimosa, Goethes Erben, Das Ich, Rihanna, Lady Gaga, Coldplay (geeuw), De Strangers (alhoewel) en Heino al zeker niet.

Strobo : Heb jij iets tegen Rihanna ?

Beatnick : Ik vind het vreemd dat de groten uit het genre zelden worden vermeld als het over onze invloeden gaat. Nochtans maken we in onze nummers regelmatig een referentie naar de klassiekers. Maar wellicht maken we er genoeg ons eigen ding van?

En wat willen jullie zeker nog waarmaken met Lizard Smile?

Albi : Conquer the world?

Strobo : We lieten ooit, dat moet 2005 geweest zijn, een aanbod schieten om op te treden in CBGB in New York. Voor die keet is het nu te laat, maar ik zou ons toch eens willen zien optreden in the Big Apple.

Beatnick: Ik wil ons gemiddeld aantal release per decennium wat optrekken.

Dark Entries Night VI op 18 januari

Bespreking State of Void

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...