casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

716 items

   

Lizard Smile
Ik denk dat we in ons opzet geslaagd zijn en een plaat uitbrachten die op slechts een halfuur tijd een krachtige indruk kan nalaten.
09/01/2013, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

09/01/2013 : Lizard Smile - Ik denk dat we in ons opzet geslaagd zijn en een plaat uitbrachten die op slechts een halfuur tijd een krachtige indruk kan nalaten.
09/01/2013 : Lizard Smile - Ik denk dat we in ons opzet geslaagd zijn en een plaat uitbrachten die op slechts een halfuur tijd een krachtige indruk kan nalaten.
09/01/2013 : Lizard Smile - Ik denk dat we in ons opzet geslaagd zijn en een plaat uitbrachten die op slechts een halfuur tijd een krachtige indruk kan nalaten.
09/01/2013 : Lizard Smile - Ik denk dat we in ons opzet geslaagd zijn en een plaat uitbrachten die op slechts een halfuur tijd een krachtige indruk kan nalaten.
09/01/2013 : Lizard Smile - Ik denk dat we in ons opzet geslaagd zijn en een plaat uitbrachten die op slechts een halfuur tijd een krachtige indruk kan nalaten.
Lizard Smile treedt op 18 januari op de zesde Dark Entries Night in de Kinky Star, samen met Keiki. Wie de groep al live gezien heeft, weet dat ze heel overtuigend klinken. Bovendien hebben ze een nieuwe cd met 5 ijzersterke nummers mee onder de arm: 'State of Void'.

‘State of Void’ is jullie derde cd. Het is uiteindelijk een mini-cd geworden met vijf nummers. Zijn jullie blij met het resultaat?

Albi : Zeker en vast. Het waren de eerste nummers na Wayward die we de mensheid absoluut niet wilden onthouden. Of beter: het ei moest gelegd worden.

Strobo : “State of Void’ is het resultaat van drie factoren: we wilden niet te veel tijd laten tussen deze en onze vorige release (“Wayward”), we zijn uiterst kritisch geweest in het schrijfproces en de selectie van de nieuwe nummers en hebben heel hard gewerkt aan de opnames. Ik heb het gevoel dat we in het opzet geslaagd zijn en een plaat uitbrachten die op slechts een halfuur tijd een krachtige indruk kan nalaten.

Beatnick : Door er een korte cd van te maken, hopen we ook sneller een nieuw eindproduct uit te brengen.

Voor deze nieuwe cd hebben jullie met een professionele studio samengewerkt. Dat is geen vanzelfsprekende keuze in een tijd waarin studio’s erg duur zijn. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen?

Strobo : Grappig dat je de vraag zo stelt. Ook voor onze vorige cd namen we in (dezelfde) professionele studio op. Toen echter alleen voor de zang, ditmaal voor zang en gitaar. Als je streeft naar een zo goed mogelijk geluid kan je eigenlijk niet rond een studio heen. Je kan er bijvoorbeeld gebruik maken van microfoons die je zelf nooit zou kunnen betalen.

Beatnick: We nemen in de studio de analoge geluiden op. De digitale geluiden kunnen we zelf aanleveren en die vormen toch al snel het grootste deel van het nummer. Het voordeel is dat de studio dan een eigen mix maakt die ook voor ons vers klinkt. Het nadeel is dat er meer tijd in kruipt.

Jullie bestaan al sinds 1995. Hoe is het eigenlijk allemaal begonnen?

Strobo : Trouwe lezers van Dark Entries zullen ongetwijfeld al weten dat het allemaal begon toen Albi en ik onze eerste band “This Vale of Tears” verlieten…

Beatnick: Na hun vertrek schreven ze een paar instrumentale nummers en ze gingen vervolgens op zoek naar een zanger. Ik kon me wel vinden in de nummers en we probeerden het een tijdje uit. Dat bleek dus te werken.

Als ik het goed voorheb spelen jullie al 17 jaar in dezelfde bezetting. Dat is erg lang. Hoe komt het dat jullie het zo lang volhouden?

Strobo : Het klinkt heel cliché, maar uiteindelijk wordt een groep doorheen de tijd iets met een eigen identiteit, buiten die van de leden om. Het wordt een manier van werken, een manier van instinctief met klanken en patronen spelen in groep. Als je het gevoel hebt dat je daarin groeit dan wil je daar mee doorgaan.

Albi: En natuurlijk onze goede karakters, toffe persoonlijkheden en onze grote liefde voor muziek.

Jullie cd’s zijn ook steeds via jullie eigen label - Reptile Records - uitgekomen. Waarom hebben jullie deze weg gekozen?

Strobo : Ik kan me niet herinneren dat we ooit een andere optie overwogen. Het leek ons evident om alles zelf te doen. Very punk.

Er zijn steeds grote intervallen geweest tussen de cd’s. Bovendien is deze mini-cd al wat langer aangekondigd. Is dit de prijs voor het combineren van werk en muziek?

Strobo : Dat heeft er zeker mee te maken. En het feit dat we onze tijd nemen om nummers te laten groeien. Je zegt me dat we al 17 jaar bezig zijn – ik was zelf de tel kwijt – dus dat wil zeggen dat we al 17 jaar elke week samenkomen om aan nieuwe nummers te sleutelen, ze uiteindelijk ook allemaal op te nemen, ze te mixen, te zorgen voor mooi artwork,… Dat gaat allemaal niet snel, maar we zijn er wel continu mee bezig.

Albi : Het moet goed zijn als je iets uitbrengt. Nummers groeien naarmate je ze meer speelt. Bepaalde groepen brengen cd’s uit met 16 nummers waarvan: 2 goed en zelfs hits, 5 afkooksels van die hits en 9 total utter crap. Ik voel me dan bedrogen. Die cd gaat dan ook sneller in het rek in. Ik heb de voorkeur aan 5 of 10 goede nummers en wat langer wachten op een volgende release.

‘Kitchen Floored’ is een referentie naar een nummer van jullie eerste cd. Jullie muziek is steeds coherent geweest. Hebben jullie het gevoel trouw te zijn gebleven aan de oorspronkelijke drijfveren?

Strobo : Als je hiermee doelt op onze oorspronkelijke drijfveren, “groupies scoren” en “de rockster uithangen”, denk ik wel dat die wat evolueerden. Als je verwijst naar onze muziek denk ik wel dat we steeds trouw zijn gebleven aan onze manier van werken.

Beatnick: Uiteindelijk hoop je als muzikant dat je hetzelfde gevoel kan opwekken dat je zelf ervaart bij het horen van je favoriete nummers. Dat is voor mij altijd de belangrijkste drijfveer geweest, en ik denk voor de anderen ook?

Waar halen jullie de inspiratie voor de teksten?

Beatnick: De inhoud van de teksten is altijd gebaseerd op de kleur en sfeer van het nummer. Het is meestal een stream-of-consciousness-achtig gebeuren. Als ik de nummers van State of Void overloop, merk ik dat ze behoorlijk deprimerende onderwerpen aansnijden. Het zijn altijd onderwerpen waar ik op de een of andere manier mee worstel en het is een manier voor me om uiting te geven aan die onderstroom, want ik ben voor het overige niet meteen een open boek. Ik neem de inhoud van de teksten in elk geval altijd zeer ernstig.

De goth-scene in België gaat momenteel door een crisis. Meer dan ooit lijkt het onmogelijk om van je muziek te kunnen leven, en zelfs het organiseren van optredens lijkt moeilijk te verlopen. Hoe denken jullie dat het verder zal evolueren?

Albi : Geen idee. We zijn allen wat ouder aan het worden, hebben andere prioriteiten en vele “zwartjassen” onder ons hebben voor huis, vrouw en kind gekozen. Dat maakt het er niet gemakkelijker om elk optreden of feestje mee te pikken. Keuzes moeten gemaakt worden en dat is niet altijd evident. De algemene economische crisis zal er wel voor iets tussen zitten dat mensen gaan besparen op bijvoorbeeld fuiven en concerten.

Elke scene heeft zijn ups en downs of verdwijnt even uit de spotlights om dan terug te komen. Wie had ook gedacht dat er in de jaren 90 een goth-revival ging zijn. Om het te zeggen met een nummer van de Merry Thoughts: “We are the second generation” and I’m damn proud of it.

Strobo : Algemeen zie je dat het aanbod van optredens in de lift zit door dalende platenverkoop. Muziek wordt terug meer “live” geconsumeerd. Anderzijds zie ik in de gothic-scène zo weinig boeiende affiches, steeds dezelfde groepen die langskomen, en dan voornamelijk puur elektronische acts.

Beatnick : Alles heeft een begin en een einde. Dit is misschien het einde van de scene zoals we ze gekend hebben. Toch ben ik ervan overtuigd dat de kernelementen van het gothic-zijn nooit zullen verdwijnen als cultuur. Het is visueel en inhoudelijk te krachtig en zal volgens mij altijd herboren worden.

Lizard Smile heeft zijn eigen geluid en heeft zeker niemand gekopieerd. Ik vraag me af wie jullie zelf als invloeden zouden opsommen?

Albi : Ha de invloedenvraag. Ik was erop aan het wachten.

Ik luister naar verschillende genres en daar pik ik weleens iets op dat ik misschien ergens kan tussenboren in een nummer. Soms werkt dat soms werkt dat niet.

Om alle twijfels in de kiem te smoren : Lacrimosa, Goethes Erben, Das Ich, Rihanna, Lady Gaga, Coldplay (geeuw), De Strangers (alhoewel) en Heino al zeker niet.

Strobo : Heb jij iets tegen Rihanna ?

Beatnick : Ik vind het vreemd dat de groten uit het genre zelden worden vermeld als het over onze invloeden gaat. Nochtans maken we in onze nummers regelmatig een referentie naar de klassiekers. Maar wellicht maken we er genoeg ons eigen ding van?

En wat willen jullie zeker nog waarmaken met Lizard Smile?

Albi : Conquer the world?

Strobo : We lieten ooit, dat moet 2005 geweest zijn, een aanbod schieten om op te treden in CBGB in New York. Voor die keet is het nu te laat, maar ik zou ons toch eens willen zien optreden in the Big Apple.

Beatnick: Ik wil ons gemiddeld aantal release per decennium wat optrekken.

Dark Entries Night VI op 18 januari

Bespreking State of Void

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : R.I.P. Keith Brewer (°1970-+2019)

Keith Brewer, de man achter het geliefde power electronics project Taint is vorige week overleden ten gevolge van een zeer agressieve darmkanker. Door de uitzaaiingen werd zijn doodsvonnis reeds na enkele maanden getekend. Taint was al een tijdje niet meer actief, maar de man uit Texas bracht onder de naam Mania nog muziek uit. Taint ...

lees meer...
FOTO'S : Dässwat - @ C.C. Palethe Pelt, 03/12/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : Zaterdag HerrNia en WÜLF7 op Dark Entries Nights, gratis...

Toegegeven, onze Dark Entries Nights hebben in 2019 nogal een elektronische draai gekregen. We willen andere donkere genres uiteraard niet verwaarlozen, maar we herinneren er graag aan dat België zijn naam gemaakt heeft in de electro, en wie er laatst bij was op het optreden van IC 434 zal ons niet tegenspreken. De laatste Dark Entries ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sky Burial - The Forcing Season: Further Acts Of Severance

De Amerikaan Michael Page is een bezig baasje. Hij is muzikant, schilder en visueel artiest met als thuisbasis New York City. Hij houdt er ook een ganse reeks muzikale projecten op na. Fire In The Head is zijn industrial/noise of power electronics project. Irukandji staat voor compromisloze harsh noise. Klit staat voor nog meer industrial ...

lees meer...
CD BESPREKING : Crystal Geometry - State Of Play

Niet zonder enige trots verwelkomt HANDS Fransman Maxime Fabre en zijn project Crystal Geometry in zijn stal. De man bracht reeds materiaal uit op labels als Sonic Groove en Tripalium dat behoorlijk wat opwinding veroorzaakte. Op deze EP wordt meteen duidelijk dat het muzikale DNA van Crystal Geometry een perfecte match vormt met dat ...

lees meer...
CD BESPREKING : øjeRum - 7 Sjæle

Het streepje door de letter O leert ons dat we naar het noorden van Europa geklommen zijn, meer bepaald naar Denemarken. Aldaar is Paw Grabowski al geruime tijd bezig met experimentele muziek (en bestrijkt hierin een breed scala) onder de noemer øjeRum. Niet alleen staat hij garant voor mooie klanken, ook aan hen die van mening ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lumen Drones - Umbra

Vijf jaar geleden debuteerden Nils Økland (Hardangerviool), drummer Ørjan Haaland en gitarist Per Steinar Lie als trio onder de naam Lumen Drones. Nu in 2019 komt er met ‘Umbra’ een vervolg op hun toen als indrukwekkend omschreven eerste plaat. Het drietal combineert verschillende muziekstijlen. Komen hier aan bod: ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!

‘- Meneer de minister, wij komen amper rond. Het klimaat warmt op. Er zijn duizenden mensen op de vlucht voor honger en oorlog. Zou U ons kunnen helpen? - Bwa, dat is mijn job niet. - Kunt U ons dan alstublieft zeggen wat jouw job inhoudt? - Ik belast de armen in plaats van de rijken. Ik open de grenzen voor het kapitaal ...

lees meer...
NIEUWS 02/12/2019 : Nieuwe videoclip van De Delvers plus optreden op 13 december in Antwerpen

De Delvers zijn een Nederlandstalig nachtorkest. Poëtische, donkere Nederlandstalige new wave met een groot hart voor kille tijden! De Delvers hebben een nieuw nummer klaar met videoclip: “Poolnacht”. Het nummer is (nog) niet verkrijgbaar op cd of vinyl. Met hun nieuwe single "Poolnacht" brengen De Delvers een ...

lees meer...
FOTO'S : Linea Aspera - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Desperate Journalist - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 26/11/2019 : Best Of Editie Downhill in De Nieuwe Nor Heerlen

Wanneer eerder welk groepke, van welk allooi of genre dan ook al een 14-tal albums heeft uitgebracht mag je er prat op gaan dat er vroeg of laat wel een verzamelplaat zal verschijnen, een Best Of als het ware. Zo ook moeten ze bij Downhill gedacht hebben, want de 14de editie van dit fijn festival zal ook een Best Of gaan worden. Downhill ...

lees meer...
NIEUWS 26/11/2019 : Dark Entries stelt voor; Rosegarden Funeral Party

Als trouwe bezoeker van deze webstek kent u mijn zwak voor wat sedert de jaren 80 vegeteert als gothic rock. Welnu, bij deze presenteer ik jullie graag deze Amerikaanse (Dallas) band rond Siouxsie fan Leah Lane die met “Martyr” (Moon sounds Records) een tweede album uitbrengen. Voordien had ik nog nooit van de band gehoord en hun ...