Alle projecten waarvan pijn de inspiratiebron is kunnen getransformeerd worden naar iets anders, iets mooiers
07/01/2013, Xavier Kruth![]() |
|||||
Je output is enorm. Al jaren breng je meerdere cd's per jaar uit. Het aantal projecten waar je in betrokken bent lijkt wel ontelbaar. Laat ons beginnen bij je hoofdproject: Dead Man's Hill. Een tijd geleden schreef je dat je dit project had stopgezet. Waarom? Zowel de inspiratie als de tijd die ik in dit project wil steken zijn drastisch aan het verminderen. Ik heb inderdaad gezegd dat dit project gestopt is, maar er zijn echter nog 4 afgewerkte nummers voor Dead Man’s Hill (waaronder een cover van Blood Axis), dus het kan altijd zijn dat er nog materiaal onder de naam Dead Man's Hill verschijnt. Het project zal in elk geval een stuk minder actief worden in vergelijking met de laatste jaren. The Earth King is eveneens jouw project. Je omschreef dit eerder als een combinatie van buitenaardse geluiden, keelzang en harde gitaren. Toch betrek je er terug Dead Man's Hill bij. Volstond het Dead Man's Hill-label niet om je ideeën uit te werken? Bij The Earth King is de inspiratie, het thema en de manier van werken volledig anders dan bij Dead Man’s Hill. Ook worden er andere instrumenten gebruikt, worden instrumenten en klanken anders gebruikt, en wordt de muziek vergezeld van gutturale zangtechnieken, die sterk aanleunen bij Kargyraa, een specifieke soort van Tuvaanse keelzang. Ik blijf de naam Dead Man's Hill hiervoor voorlopig gebruiken worden aangezien The Earth King uit Dead Man’s Hill geboren is, en uiteindelijk het vervolgproject zal worden. Experiments in Darkness ging dan weer de neoklassieke richting uit. 'About Facts And Murders' vond ik een uitstekende cd. Krijgt dit een verderzetting of beschouw je ook dit project als afgelopen? About Facts and Murders zal de laatste cd zijn voor Experiments in Darkness. Hoewel ik nog wel zin heb om ooit neoklassieke muziek te maken, is de inspiratie - zeker qua emoties en dergelijke - voor dit project volledig opgebruikt. Veel van je projecten zijn buitengewoon somber. In een vorig interview vertelde je over de innerlijke pijnen die je tormenteerden. Heb je daar nog steeds last van? Nee, daar heb ik gelukkig geen last meer van. De laatste 5 jaar is mijn hele levenspatroon langzamerhand gaan veranderen en daarmee heeft er heel veel genezing kunnen plaatsvinden, en is nog steeds aan het plaatsvinden. Dus al mijn projecten waarvan pijn de inspiratiebron is, kunnen dan ook worden stopgezet of getransformeerd naar iets anders, iets mooiers. 'De kinderen van moeder aarde' is een nieuwe samenwerking van jou. De muziek klinkt heel meditatief en helend. Zie je dit als een breuk met eerdere projecten, of als een synthese van hetgeen je vroeger gedaan hebt? Ik zie Kinderen van Moeder Aarde niet echt als een breuk met eerdere projecten. Dit project is eerder ontstaan omwille van de drastische verandering in het leven van mij en mijn levenspartner. Langs de ene kant resulteert dit in animistische folkmuziek, met teksten over de Levende Moeder Natuur die ons totale genezing kan brengen als we ons ervoor openstellen, en waarin we een heel andere samenleving kunnen ontdekken, waarin we kunnen ontdekken dat alle andere levende wezens hier op Aarde net zoals wij zijn. De andere kant van dit project is een ritualistische ambient-soundtrack waarin we bijzondere energieën willen verankeren voor healing, meditatie en/of activatie. Ik zie hier een deel van de 'mindfulness'-filosofie achter. Is dit van belang voor jou? Als een manier om met zwarte gedachten om te gaan, of ben je ook in de mystieke achtergrond geïnteresseerd? Mindfulness is zeker van groot belang voor mij, maar niet noodzakelijk om met zwarte gedachten om te gaan, eerder om het volle geluk van het leven te ervaren in elk moment, en met elke ademhaling. Zeker als je deze manier van leven in de vrije natuur toepast, brengt dat enorm veel vreugde en een diepe verbinding met zich mee. Je speelt alle instrumenten op je solo-cd's zelf in. Daar moet enorm veel werk in kruipen. Hoeveel instrumenten beheers je ondertussen? Goh, als ik alles optel en de zangtechnieken niet meetel, denk ik dat ik aan 8 verschillende instrumenten kom. Je hebt in het verleden ook meegewerkt aan de eerste cd van het dark ambient-project NDE. Ondertussen gaat dit project solo verder. Heb je bewust niet meegeschreven aan de 'Kampfbereit'-cd? NDE is een project dat gepaard gaat of een uitlaatklep is voor het ventileren van intense pijn. Alles wat je op deze cd's hoort is echt en levend. Ik ben uit dit project gestapt omdat de muziek en de inhoud ervan niet overeenstemt met wie ik ben en waar ik naartoe wil. Je samenwerkingen hebben je al tot China en Japan geleid. Je hebt twee cd's opgenomen met de Japanse avant-garde schrijver en kunstenaar Kenji Siratori. Hoe kwam dit tot stand? Kenji heeft me gecontacteerd met de vraag voor samenwerking, waarbij ik de muziek zou maken en hij voor het vocale gedeelte zou zorgen. Voor mij was het een heel fijne ervaring om muziek te maken die geïnspireerd was door Kenji's teksten, evenals het experimenteren met hoe de stem en de muziek in elkaar te passen. Dergelijke samenwerkingen vind ik echt zeer boeiend. Een andere samenwerking brengt je naar Oostenrijk. Solid Grey is een project met Alex Wieser - Hrossharsgrani, voor de ingewijdenen - en Inga Whitehouse. Zowel Wieser als jij hebben een Black Metal en Dark Ambient achtergrond. De invloeden van Solid Grey lijken me eerder The Cure en synth-wave uit de jaren 80. Hoe zijn jullie daartoe gekomen? Ik help Alex af en toe als gastmuzikant in zijn projecten. Op een dag vroeg hij me om 2 van zijn nummers van gitaar, synth en zang te voorzien. Uiteindelijk is de muziek geheel anders uitgedraaid als verwacht, is er inspiratie gekomen om meerdere nummers in deze stijl te schrijven en was Solid Grey geboren. De cd van Solid Grey blijkt al uit 2010 te stammen. Ook de opnames van Experiments in Darkness kwamen pas een paar jaar na datum uit. Blijkbaar duurt het een tijdje vooraleer een afgewerkte cd ook effectief beschikbaar is. Waaraan ligt dat? Gezien dit Solid Grey's debuutalbum was, hebben we nog geruime tijd nodig gehad om een passend platenlabel te vinden. Tegen dat we Runenstein Records gevonden hadden, stonden we eigenlijk al 2 jaar verder. De vertraging bij de Experiments in Darkness cd was puur omwille van het drukke schema bij Midnight Records. Heb je nog andere projecten? Horen we nog iets van de 'Order of the 2nd Attention'?
De Order of the 2nd Attention heeft eigenlijk maar een half jaar of zo bestaan wegens te weinig inspiratie om het boeiend genoeg te houden. Voor de rest heb ik geen andere projecten meer. De tijd gaat tegenwoordig precies zoveel sneller en ik ben ook veel te graag buiten in de Vrije Natuur, dus muziek maken in de studio zit er niet meer zoveel bij tegenwoordig. Wel heb ik nog een klein jamproject met een vriend. We maken experimentele en onklasseerbare akoestische muziek met veel bizarre ritmeverschuivingen, waarin ik didgeridoo speel en hij djembé. Misschien dat er ooit nog wel iets van verschijnt. Momenteel houden we het op stevig uit de bol gaan en plezier maken met de muziekinstrumenten. |
Volgende interviews:
Dez Mona - Op vlak van muziek en arrangementen zijn we altijd al flexibel geweest... maar neem die stem weg en het is Dez Mona niet meer.
Test Dept:Redux - Oordopjes zijn niet voorzien!
iCE KiNG: het interview zonder vragen - Hoewel de act op geen enkele andere lijkt uit het heden of het verleden, is de inspiratie sterk historisch.
JOB KARMA / 7 JK - Wat gemeenschappelijk is voor beide projecten zijn de melancholie en het emotionele concept van de muziek
Die Selektion - Het gaat indrukwekkend zijn, impulsief, aggressief, lovely & sweet! Men noemt ons de beste underground live act van Europa.
In Trance 95 - We zijn geen laptop muzikanten op het podium. We spelen de meeste stukken live en dat is onze sterkte.
Bloodygrave & Die Lust - Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan!
Lebanon Hanover - nodigen je graag uit in hun wereld van hopeloze nostalgie
Gavin Friday - Wanneer je muziek maakt moet je elke keer opnieuw weer zo gepassioneerd, zo kwetsbaar, zo vurig en zo verliefd zijn als toen je je eerste single of album maakte. Anders is het bullshit...
Die Sektor - 'We hebben zeker en vast een bocht van 180° gemaakt qua richting, maar als ik erop terugkijk was het de beste keuze die we konden maken.'