casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

Test Dept:Redux
Oordopjes zijn niet voorzien!
11/12/2012, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

11/12/2012 : Test Dept:Redux - Oordopjes zijn niet voorzien!
11/12/2012 : Test Dept:Redux - Oordopjes zijn niet voorzien!
11/12/2012 : Test Dept:Redux - Oordopjes zijn niet voorzien!
11/12/2012 : Test Dept:Redux - Oordopjes zijn niet voorzien!
11/12/2012 : Test Dept:Redux - Oordopjes zijn niet voorzien!
Test Dept uit Londen was een van de meest belangrijke en invloedrijke vroege industrial acts. Hun benadering was sterk ideologisch gekleurd vanuit een radikaal socialistische politieke overtuiging. De band ontstond in de Londense suburbs van New Cross in 1981. De kernleden van de groep waren Angus Farquhar, Graham Cunnington, Paul Jamrozy, Paul Hines en Toby Burdon. Test Dept werden bekend voor hun complexe en krachtige percussie en voor hun energieke live performances.

Evenals Einstürzende Neubauten, waarmee ze vaak worden vergeleken, maakten Test Dept gebruik van onconventionele instrumenten zoals schroot en industriële machinerieën. Maar de benadering van Test Dept was veel ritmischer dan die van de Neubauten en hun live performances groeiden uit tot echte multi-media events vergezeld van film en slideshows. De band zette ook grootschalige events op op ongewone locaties zoals Waterloo station, Cannon Street station, Stirling Castle en de buiten gebruik gestelde St Rollox Railway Works in Glasgow. De laatste Test Department live performance dateert al van 1998 (UK, Londen) en voor hun laatste Belgische concert moeten we teruggaan tot 1994. Op vrijdag 14 december is Test Dept:Redux de headliner van het stilaan vermaarde BIM festival!

Stel Test Dept eens voor aan de jonge wave en industrial fan die in de goede oude eighties misschien zelfs nog niet geboren was?

Graham Cunnington: Test Dept ontstond uit de zwaar aan verval onderhevige industriële woestenij van de South East London docklands in de vroege jaren ‘80. We maakten gebruik van industrieel schroot en andere gevonden voorwerpen uit de verlaten fabrieken en schroothopen als instrumenten en lieten de geluiden daarvan versmelten met elektronische geluiden en visuele effecten en creëerden zo levendige, energetische en passionele op ritme gebaseerde muziek die een reflectie was van de sociale afbraak die overal rondom ons aan de gang was. Met het begin van de Falklands oorlog en de mijnstaking van 1984 werd het allemaal meer politiek geladen. Altijd bereid tot experiment en tot het inslaan van allerlei nieuwe richtingen, ontwikkelde Test Dept het Ministry Of Power als een vehikel voor de schepping van verschillende performances op grotere schaal en samenwerkingsverbanden met artiesten, organisaties en individuen uit de artistieke, politieke en sociale milieus.

Op het BIMfest in Antwerpen gaan we geen Test Dept concert zien maar een Test Dept:Redux concert. Wat is het verschil en waarom moest de naam veranderd worden?

Graham: Voor deze performance zal Test Dept:Redux bestaan uit de twee originele stichtende leden van Test Dept (Graham Cunnington en Paul Jamrozy) die materiaal brengen van onze vroege albums in de context van vandaag. Het is geen nostalgische reünie maar komt voort uit de noodzaak om een stem te geven aan een kritische visie in de situatie van vandaag met zijn corruptie en bezuinigingen, ongekende massacontrole, staatsterreur die globale oorlogen uitlokt en de planeet die afstevent op een milieuramp.

Test Dept kende in zijn vele incarnaties steeds een fysieke intensiteit die publiek en performer confronteerde met de grenzen van hun uithoudingsvermogen. Het is niet mogelijk om dat fysieke te reconstrueren, het was inherent aan die post-industriële periode, maar gebruik makend van de hedendaagse technologie brengen we een sonische ervaring die het publiek met dezelfde intensiteit zal murw slaan.

Wat kunnen we verwachten van de performance op het BIMfest in Antwerpen?

Graham: Het zal een technologisch gedreven performance zijn die gebruik maakt van de nieuwste audio en visuele software om een fissie te creëren tussen oud en nieuw materiaal. We zullen ons visueel archief exploreren en mixen met beelden uit de wereld zoals wij die nu zien.

Voor Test Dept was het politieke aspect heel belangrijk. Tot in hoeverre kunnen we stellen dat ideologie en politiek even belangrijk was (of belangrijker?) dan de muziek zelf?

Graham: Op zekere punten in een mensenleven gebeuren er dingen die hen politiseren en wanneer dat gebeurt is er gewoonlijk geen weg terug. Zulke gebeurtenissen zijn de zaden van revolutionaire verandering; je pakt de stok en loopt zo hard als je kan. Het politieke klimaat in de jaren ‘80 creëerde een gepolariseerde situatie die ons verplichtte om te reageren tegen wat er gebeurde in onze maatschappij en op een globale schaal. Wat toen begon, gaat vandaag verder en dat is dankzij de massamedia – die een mes zijn dat aan twee kanten snijdt - zelfs meer zichtbaar dan ooit.

Kan je het sociale klimaat in de jaren ’80 eens schetsen onder de ‘ijzeren lady’ Margaret Thatcher? Vanwaar kwam de nood om op te staan en te protesteren?

Graham: De 'Iron Lady' kreeg haar bijnaam ten tijde van de Falklands oorlog (van het bestaan van die eilanden in een uithoek van het Britse emperium was zich voor die tijd amper iemand bewust) tegen Argentinië. Die was een constructie om een chauvinistisch patriottisme te creëren en de mensen te verblinden voor de politieke agenda die toen startte en nu zijn vruchten draagt met het huidige 'soberheids' programma. Het is een klassenoorlog die wordt uitgevochten door de rijken tegen de meerderheid van gewone mensen. Dit was nooit duidelijker dan tijdens de mijnstakingen van 1984 toen Orwelliaanse ideeën over toezicht en controle werkelijkheid werden. Er was een virtuele burgeroorlog aan de gang binnen de industriële gemeenschappen van Groot-Brittannië en de macht van de staat vernielde vele levens en gemeenschappen in een ideologische strijd die nog maar weinig te maken had met economie en nog minder met ecologie. Toen werd een heel rechtse politieke agenda doorgedrukt die het ganse politieke spectrum naar rechts duwde. Nu zien we een herhaling van dit patroon met mensen die naar onder worden gestampt en de kloof tussen arm en rijk die steeds groter wordt.

In mijn jeugdjaren was mijn favoriete songtitel aller tijden deze van het album “A Good Night Out” uit 1987: “Long Live British Democracy Which Flourishes And Is Constantly Perfected Under The Immaculate Guidance Of The Great, Honourable, Generous And Correct Margaret Hilda Thatcher. She Is The Blue Sky In The Hearts Of All Nations. Our People Pay Homage And Bow In Deep Respect And Gratitude To Her. The Milk Of Human Kindness.” Sarcasme en ironie hoorden altijd al bij jullie strijd, niet?

Graham: We benaderden het materiaal altijd vanuit een serieuze agenda, maar ironie en humor zaten inderdaad niet ver onder het oppervlak verborgen en dat is evident in songtitels zoals diegene die je aanhaalt. Dat vond je ook terug in een aantal van onze sound en sample keuzes, stem en speech cut-ups en occasioneel in de beelden die geprojecteerd werden als achtergrond voor onze live shows. Maar door de commentatoren van die tijd werd dat aspect vaak over het hoofd gezien.

Vertel eens het verhaal achter het album “Shoulder To Shoulder” met het South Wales Striking Miners Choir?

Graham: We gaven een benefiet voor de mijnwerkers tijdens de staking en hielpen een aantal performers samen te brengen wat leidde tot de creatie van het South Wales Striking Miners Choir. We traden samen op en maakten de opnames om fondsen te werven voor de stakers die al een jaar aan het staken waren en erg te lijden hadden zowel van ontbering als van politiebrutaliteiten en strafmaatregelen. 30 jaar later is er een zekere druk om de waarheid te publiceren en te onthullen wat er toen allemaal juist is gebeurd met het hoofd van de politie die zelf in verdenking werd gesteld van betrokkenheid in de doofpotaffaire van de Hillsborough disaster. Let maar op. Een en ander zal tot in de kleinste detail gepubliceerd worden in het Test Dept boek “Total State Machine” dat in mei zou moeten uitkomen. Details binnenkort op www.testdept.org

Spannend! Waar moeten we jullie muzikale invloeden zoeken?

Graham: Muzikale invloeden waren heel gevarieerd en verschillend voor elk individueel lid van de originele groep. Een invloed was zeker de energie en het anti-establishment element van de punk; de geluidsexperimenten van dub reggae; de elektronische en noise experimenten van late 70’s groepen als Throbbing Gristle, Cabaret Voltaire en de late 70’s/vroege 80’s elektronica van bands als Sprung Aus Den Wolken; de live energie en genremashing van The Pop Group en de ritmische exploraties van A Certain Ratio. Zev was ook een invloed. We werden ook beïnvloed door verschillende soorten folk en klassieke muziek. Dat zijn maar een paar voorbeelden. Onze lokatie en onze omgeving waren ook van invloed op onze sound en dat was meer dan enkel het voor de hand liggende metaalslagerselement.

Als outsider merk ik parallellen tussen oude Test Dept in de UK en oude Einstürzende Neubauten in Duitsland. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van schroot als instrumenten. Was dat toeval? Kenden jullie de Neubauten?

Graham: We ontwikkelden onafhankelijk onze eigen esthetiek als een ritmisch gebaseerde groep zonder de rock elementen. We waren wel bewust van het bestaan van de Neubauten en ontmoetten ze voor het eerst in Berlijn in Blixas club Risico. We zaten later op hetzelfde label en FM Einheit werkte met ons aan de track “Cold Witness” van ons eerste album “Beating The Retreat”.

In de UK was er toentertijd een soort club of ‘sekte’ rond Genesis P. Orridge en zijn Temple ov Psychick Youth met leden van Throbbing Gristle/Psychic TV, Coil, Current 93, Nurse With Wound etc. Wat was de relatie van Test Dept tot dit clubje? Kenden jullie die lui? Was er in die tijd een echte industrial scene of was het meer versplinterd met Test Dept die hun eigen ding deden onafhankelijk van de rest?

Graham: We kenden PTV van onze tijd op het Some Bizarre label en hadden respect voor hun grensoverschrijdend werk met gasten als William Burroughs en Brian Gyson, maar we waren nooit echt close. Genesis producete de track “Sweet Sedation” op “Beating The Retreat” die we recentelijk door onze geluidsmixer hebben gehaald en die wel eens op het BIMfestival op de playlist zou kunnen staan. Wij waren meer openlijk politiek en hadden onze eigen agenda. Wat de Temple ov Psychick Youth betreft, we waren erg op onze hoede voor alle soorten ideologische groeperingen, zij het politieke partijen, sektes of wat dan ook. Er was een soort van industrial scene, maar die was nogal fragmentarisch en soms neigde het naar het competitieve en het zelfgenoegzame.

Waarom moeten onze lezers zeker naar de Test Dept:Redux performance komen zien op het BIMfest?

Graham: Dit is de première van de nieuwe Test Dept:Redux show, iets dat nooit eerder is gezien. De bedoeling is een show te brengen die even opwindend is en uniek als de albums die de performance inspireerden. Die waren grensverleggend toen ze uitkwamen en zijn vandaag nog altijd even relevant. Er is een nieuwe noodzaak om ons bezig te houden met de kwesties die ze naar voor brachten en deze show wil dat doen op een nieuwe manier en met nieuwe middelen.

Een laatste boodschap?

Graham: Oordopjes zijn niet voorzien!

http://testdept.org.uk/redux

http://testdept.org.uk

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Niels Gordon - Land

‘Organische elektronische muziek uit de donkere wouden van Zweden’, zo omschrijft deze artiest zijn muziek op zijn facebook pagina. “Land” (8 tracks, 44 minuten) is het debuutalbum op vinyl van de synthesizerwizard Niels Gordon, die als een volleerde Klaus Schulze met een uitgebreide batterij analoge synthesizers, keyboards ...

lees meer...
CD BESPREKING : Madeleine Cocolas - Ithaca

Na vele jaren in Melbourne, Seattle en New York te hebben gewoond nam Madeleine Cocolas terug haar intrek in geboortestad Brisbane. Het vormde meteen de aanzet voor het schrijven van Ithaca. Meteen ook een rauwe, persoonlijke en louterende ervaring waarin ze de complexe en gevarieerde emoties onderzoekt die ze gewaar werd sinds ze terug ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lawrence English - Lassitude

Wanneer we aan een orgel denken krijgen we het visioen van een prachtige kerk die gevuld wordt met barokke klanken er gratis bovenop. Qua sfeerschepping is het immers een instrument dat kan tellen, daarom is het niet verwonderlijk dat het bij tal van gothic en Neue Deutsche Todeskunst artiesten zijn weg vond (Sopor Aeternus, Rosa Crux, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Black Angel - Kiss Of Death

“Kiss Of Death” is na “Widow” het tweede album in eigen beheer (gepromoot via New Dark Ages) van deze Engelse gothic rock formatie rond Matt Vowles, hoewel deze meneer al enige tijd z’n stek in Los Angeles heeft. Daar doet ie wat ie van zijn oudere broer leerde, of tenminste, hij maakt de muziek waarmee zijn broer ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Legendary Pink Dots - Kleine Krieg

Je zal maar fan zijn van Legendary Pink Dots en willens nillens werkelijk alles van je favoriete groep in huis willen hebben. Indien u daarenboven niet vies bent van een gezonde dosis snobisme prefereert u de originele uitgaves. We moeten er zelfs geen rekensommetje voor maken om te besluiten dat u dit een flink pak duiten armer zal maken. Niet ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...