casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

699 items

   

Test Dept:Redux
Oordopjes zijn niet voorzien!
11/12/2012, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

11/12/2012 : Test Dept:Redux - Oordopjes zijn niet voorzien!
11/12/2012 : Test Dept:Redux - Oordopjes zijn niet voorzien!
11/12/2012 : Test Dept:Redux - Oordopjes zijn niet voorzien!
11/12/2012 : Test Dept:Redux - Oordopjes zijn niet voorzien!
11/12/2012 : Test Dept:Redux - Oordopjes zijn niet voorzien!
Test Dept uit Londen was een van de meest belangrijke en invloedrijke vroege industrial acts. Hun benadering was sterk ideologisch gekleurd vanuit een radikaal socialistische politieke overtuiging. De band ontstond in de Londense suburbs van New Cross in 1981. De kernleden van de groep waren Angus Farquhar, Graham Cunnington, Paul Jamrozy, Paul Hines en Toby Burdon. Test Dept werden bekend voor hun complexe en krachtige percussie en voor hun energieke live performances.

Evenals Einstürzende Neubauten, waarmee ze vaak worden vergeleken, maakten Test Dept gebruik van onconventionele instrumenten zoals schroot en industriële machinerieën. Maar de benadering van Test Dept was veel ritmischer dan die van de Neubauten en hun live performances groeiden uit tot echte multi-media events vergezeld van film en slideshows. De band zette ook grootschalige events op op ongewone locaties zoals Waterloo station, Cannon Street station, Stirling Castle en de buiten gebruik gestelde St Rollox Railway Works in Glasgow. De laatste Test Department live performance dateert al van 1998 (UK, Londen) en voor hun laatste Belgische concert moeten we teruggaan tot 1994. Op vrijdag 14 december is Test Dept:Redux de headliner van het stilaan vermaarde BIM festival!

Stel Test Dept eens voor aan de jonge wave en industrial fan die in de goede oude eighties misschien zelfs nog niet geboren was?

Graham Cunnington: Test Dept ontstond uit de zwaar aan verval onderhevige industriële woestenij van de South East London docklands in de vroege jaren ‘80. We maakten gebruik van industrieel schroot en andere gevonden voorwerpen uit de verlaten fabrieken en schroothopen als instrumenten en lieten de geluiden daarvan versmelten met elektronische geluiden en visuele effecten en creëerden zo levendige, energetische en passionele op ritme gebaseerde muziek die een reflectie was van de sociale afbraak die overal rondom ons aan de gang was. Met het begin van de Falklands oorlog en de mijnstaking van 1984 werd het allemaal meer politiek geladen. Altijd bereid tot experiment en tot het inslaan van allerlei nieuwe richtingen, ontwikkelde Test Dept het Ministry Of Power als een vehikel voor de schepping van verschillende performances op grotere schaal en samenwerkingsverbanden met artiesten, organisaties en individuen uit de artistieke, politieke en sociale milieus.

Op het BIMfest in Antwerpen gaan we geen Test Dept concert zien maar een Test Dept:Redux concert. Wat is het verschil en waarom moest de naam veranderd worden?

Graham: Voor deze performance zal Test Dept:Redux bestaan uit de twee originele stichtende leden van Test Dept (Graham Cunnington en Paul Jamrozy) die materiaal brengen van onze vroege albums in de context van vandaag. Het is geen nostalgische reünie maar komt voort uit de noodzaak om een stem te geven aan een kritische visie in de situatie van vandaag met zijn corruptie en bezuinigingen, ongekende massacontrole, staatsterreur die globale oorlogen uitlokt en de planeet die afstevent op een milieuramp.

Test Dept kende in zijn vele incarnaties steeds een fysieke intensiteit die publiek en performer confronteerde met de grenzen van hun uithoudingsvermogen. Het is niet mogelijk om dat fysieke te reconstrueren, het was inherent aan die post-industriële periode, maar gebruik makend van de hedendaagse technologie brengen we een sonische ervaring die het publiek met dezelfde intensiteit zal murw slaan.

Wat kunnen we verwachten van de performance op het BIMfest in Antwerpen?

Graham: Het zal een technologisch gedreven performance zijn die gebruik maakt van de nieuwste audio en visuele software om een fissie te creëren tussen oud en nieuw materiaal. We zullen ons visueel archief exploreren en mixen met beelden uit de wereld zoals wij die nu zien.

Voor Test Dept was het politieke aspect heel belangrijk. Tot in hoeverre kunnen we stellen dat ideologie en politiek even belangrijk was (of belangrijker?) dan de muziek zelf?

Graham: Op zekere punten in een mensenleven gebeuren er dingen die hen politiseren en wanneer dat gebeurt is er gewoonlijk geen weg terug. Zulke gebeurtenissen zijn de zaden van revolutionaire verandering; je pakt de stok en loopt zo hard als je kan. Het politieke klimaat in de jaren ‘80 creëerde een gepolariseerde situatie die ons verplichtte om te reageren tegen wat er gebeurde in onze maatschappij en op een globale schaal. Wat toen begon, gaat vandaag verder en dat is dankzij de massamedia – die een mes zijn dat aan twee kanten snijdt - zelfs meer zichtbaar dan ooit.

Kan je het sociale klimaat in de jaren ’80 eens schetsen onder de ‘ijzeren lady’ Margaret Thatcher? Vanwaar kwam de nood om op te staan en te protesteren?

Graham: De 'Iron Lady' kreeg haar bijnaam ten tijde van de Falklands oorlog (van het bestaan van die eilanden in een uithoek van het Britse emperium was zich voor die tijd amper iemand bewust) tegen Argentinië. Die was een constructie om een chauvinistisch patriottisme te creëren en de mensen te verblinden voor de politieke agenda die toen startte en nu zijn vruchten draagt met het huidige 'soberheids' programma. Het is een klassenoorlog die wordt uitgevochten door de rijken tegen de meerderheid van gewone mensen. Dit was nooit duidelijker dan tijdens de mijnstakingen van 1984 toen Orwelliaanse ideeën over toezicht en controle werkelijkheid werden. Er was een virtuele burgeroorlog aan de gang binnen de industriële gemeenschappen van Groot-Brittannië en de macht van de staat vernielde vele levens en gemeenschappen in een ideologische strijd die nog maar weinig te maken had met economie en nog minder met ecologie. Toen werd een heel rechtse politieke agenda doorgedrukt die het ganse politieke spectrum naar rechts duwde. Nu zien we een herhaling van dit patroon met mensen die naar onder worden gestampt en de kloof tussen arm en rijk die steeds groter wordt.

In mijn jeugdjaren was mijn favoriete songtitel aller tijden deze van het album “A Good Night Out” uit 1987: “Long Live British Democracy Which Flourishes And Is Constantly Perfected Under The Immaculate Guidance Of The Great, Honourable, Generous And Correct Margaret Hilda Thatcher. She Is The Blue Sky In The Hearts Of All Nations. Our People Pay Homage And Bow In Deep Respect And Gratitude To Her. The Milk Of Human Kindness.” Sarcasme en ironie hoorden altijd al bij jullie strijd, niet?

Graham: We benaderden het materiaal altijd vanuit een serieuze agenda, maar ironie en humor zaten inderdaad niet ver onder het oppervlak verborgen en dat is evident in songtitels zoals diegene die je aanhaalt. Dat vond je ook terug in een aantal van onze sound en sample keuzes, stem en speech cut-ups en occasioneel in de beelden die geprojecteerd werden als achtergrond voor onze live shows. Maar door de commentatoren van die tijd werd dat aspect vaak over het hoofd gezien.

Vertel eens het verhaal achter het album “Shoulder To Shoulder” met het South Wales Striking Miners Choir?

Graham: We gaven een benefiet voor de mijnwerkers tijdens de staking en hielpen een aantal performers samen te brengen wat leidde tot de creatie van het South Wales Striking Miners Choir. We traden samen op en maakten de opnames om fondsen te werven voor de stakers die al een jaar aan het staken waren en erg te lijden hadden zowel van ontbering als van politiebrutaliteiten en strafmaatregelen. 30 jaar later is er een zekere druk om de waarheid te publiceren en te onthullen wat er toen allemaal juist is gebeurd met het hoofd van de politie die zelf in verdenking werd gesteld van betrokkenheid in de doofpotaffaire van de Hillsborough disaster. Let maar op. Een en ander zal tot in de kleinste detail gepubliceerd worden in het Test Dept boek “Total State Machine” dat in mei zou moeten uitkomen. Details binnenkort op www.testdept.org

Spannend! Waar moeten we jullie muzikale invloeden zoeken?

Graham: Muzikale invloeden waren heel gevarieerd en verschillend voor elk individueel lid van de originele groep. Een invloed was zeker de energie en het anti-establishment element van de punk; de geluidsexperimenten van dub reggae; de elektronische en noise experimenten van late 70’s groepen als Throbbing Gristle, Cabaret Voltaire en de late 70’s/vroege 80’s elektronica van bands als Sprung Aus Den Wolken; de live energie en genremashing van The Pop Group en de ritmische exploraties van A Certain Ratio. Zev was ook een invloed. We werden ook beïnvloed door verschillende soorten folk en klassieke muziek. Dat zijn maar een paar voorbeelden. Onze lokatie en onze omgeving waren ook van invloed op onze sound en dat was meer dan enkel het voor de hand liggende metaalslagerselement.

Als outsider merk ik parallellen tussen oude Test Dept in de UK en oude Einstürzende Neubauten in Duitsland. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van schroot als instrumenten. Was dat toeval? Kenden jullie de Neubauten?

Graham: We ontwikkelden onafhankelijk onze eigen esthetiek als een ritmisch gebaseerde groep zonder de rock elementen. We waren wel bewust van het bestaan van de Neubauten en ontmoetten ze voor het eerst in Berlijn in Blixas club Risico. We zaten later op hetzelfde label en FM Einheit werkte met ons aan de track “Cold Witness” van ons eerste album “Beating The Retreat”.

In de UK was er toentertijd een soort club of ‘sekte’ rond Genesis P. Orridge en zijn Temple ov Psychick Youth met leden van Throbbing Gristle/Psychic TV, Coil, Current 93, Nurse With Wound etc. Wat was de relatie van Test Dept tot dit clubje? Kenden jullie die lui? Was er in die tijd een echte industrial scene of was het meer versplinterd met Test Dept die hun eigen ding deden onafhankelijk van de rest?

Graham: We kenden PTV van onze tijd op het Some Bizarre label en hadden respect voor hun grensoverschrijdend werk met gasten als William Burroughs en Brian Gyson, maar we waren nooit echt close. Genesis producete de track “Sweet Sedation” op “Beating The Retreat” die we recentelijk door onze geluidsmixer hebben gehaald en die wel eens op het BIMfestival op de playlist zou kunnen staan. Wij waren meer openlijk politiek en hadden onze eigen agenda. Wat de Temple ov Psychick Youth betreft, we waren erg op onze hoede voor alle soorten ideologische groeperingen, zij het politieke partijen, sektes of wat dan ook. Er was een soort van industrial scene, maar die was nogal fragmentarisch en soms neigde het naar het competitieve en het zelfgenoegzame.

Waarom moeten onze lezers zeker naar de Test Dept:Redux performance komen zien op het BIMfest?

Graham: Dit is de première van de nieuwe Test Dept:Redux show, iets dat nooit eerder is gezien. De bedoeling is een show te brengen die even opwindend is en uniek als de albums die de performance inspireerden. Die waren grensverleggend toen ze uitkwamen en zijn vandaag nog altijd even relevant. Er is een nieuwe noodzaak om ons bezig te houden met de kwesties die ze naar voor brachten en deze show wil dat doen op een nieuwe manier en met nieuwe middelen.

Een laatste boodschap?

Graham: Oordopjes zijn niet voorzien!

http://testdept.org.uk/redux

http://testdept.org.uk

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : The Staches - This Lake Is Pointless

Ze komen uit Genève, Zwitserland maar verkasten intussen naar Leipzig, Duitsland. Hun eerste LP “Machine” kwam uit in 2014 en in 2016 volgde “Placid Faces”. De band bestaat uit twee jongens en twee meisjes en ze mixen al tien jaar de sound van girl punk, wavepunk of poppunk met zelfs garagerock of de psychedelische ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : W-fest 14/8 - Irish Coffee & Twisted Nerve (Jirka Liessens)

De eerste avond van het enige wave festival in België begon gek genoeg met het thema Woodstock. Bezoekers werden voorzien van de nodige attributen hiervoor, wat het gekke tafereel opleverde dat de zwartste zielen eens door een roze zonnebril keken, letterlijk dan. Ondanks de flower power bracht de line-up ons heel andere muziek. Er ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Membranes - What Nature Gives…Nature Takes Away

Na hun comeback plaat ‘Dark Matter / Dark Energy’ in 2015 komen The Membranes als opvolger meteen met een dubbelelpee. Een groots opgevat conceptalbum waar ze een twintig vrouwen sterk koor (van het British & Irish Modern Music Institute) laten opdraven en die gastoptredens bevat van de kranige, vierentachtig jaar oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Local Store - Magpie And The Moon

Local Store is het nieuwe project van Needlepoint zanger en gitarist Bjørn Klakegg. Met 61 jaar op de teller is hij nog niet van plan om op te houden met muziek maken. Na het vorig jaar verschenen ‘The Diary Of Robert Reverie’ had Klakegg al meteen een nieuw project op stapel staan waarvoor hij muzikanten zocht. Bjørn ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Rebellion 2019 - Malcolm ging naar het Rebellion festival 2019

Ook dit jaar verzamelden duizenden punks van over heel de wereld zich in het Britse stadje Blackpool voor vier dagen lawaai, alcoholmisbruik en slaapgebrek. Aangezien ik hiervoor in voorgaande jaren al lange en hopelijk zelfs een beetje informatieve recensies heb geschreven, zie ik het niet zitten opnieuw een lange inleiding neer te pennen. ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Lèche Moi - A6

De groepsnaam van dit Frans duo staat voor ‘lik me’. Een naam met een erotische bijklank wat ook aan de oppervlakte komt in hun muzikale escapades, inclusief hun expliciete teksten en video’s. Het duo Lasido Ladore en Mika Pusse brengt een duistere en ranzige vorm van electro met daaraan toegevoegd sterke naar industrial ...

lees meer...
NIEUWS 13/08/2019 : Eerste namen voor M’era Luna 2020

Terwijl men momenteel nog bezig is met de grote opruiming voor hun 2019-editie lost M’era Luna voor hun editie voor volgend jaar al de eerste namen. Het verslag van M’era Luna 2019 lees je zeer binnenkort op deze pagina’s. M’era Luna wil meer zijn dan een ‘Duits’ festival en daarom gaan ze in de toekomst ...

lees meer...
CD BESPREKING : Supersimmetria - Abiogenesis

Het verschil tussen ritmische industrial (ofte powernoise) en techno is tegenwoordig vaak enkel nog met een vergrootglas waar te nemen. Maar in een tijd waarin men (gelukkig) veel minder in hokjes denkt dan vroeger het geval was is dat al lang geen bezwaar meer. Waarom immers het beste van twee werelden niet verenigen? Een mooi voorbeeld ...

lees meer...
FOTO'S : Motor!k - @ De Smoutpot Zwijndrecht, 09/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Allez Allez - @ Fonne Feesten Lokeren, 08/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ Fonne Feesten Lokeren, 08/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Jubel en juich ! Gothic Magazine terug onder de levenden!

Als oudje uit de scene kent u vast nog het Gothic Magazine. Er was een tijd dat ook deze website op papier werd gedrukt. Het bewijs? Hier onze eerste editie om virtueel te door bladeren. En we hopen tegen het eind van het jaar nog veel meer van onze fysieke edities online te hebben. Maar goed, in het mekka van de goth (Duitsland voor een goed ...

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Scary Black bij Secret Sin Records

Het Secret Sin Records label is een serieuze doorstart aan het maken. En wat meer is, regelmatig wordt u verwend met nieuwe namen. Binnenkort komt het Amerikaanse Scary Black bij dit label uit op cd. Nooit van gehoord zegt u? Welaan, onderstaade clip klinkt wat mij betreft beloftevol. Spaghetti westerns en de alternatieve jaren 80 zijn een ...

lees meer...
NIEUWS 08/08/2019 : W-Fest pakt uit met eigen app! Zaterdag uitverkocht!

Het is bijna zover, op 15 augustus schiet W-Fest voor de vierde keer uit de startblokken, dit jaar in Waregem (Expo). Om het voor de bezoeker zo comfortabel mogelijk te maken worden kosten nog moeite gespaard. Dat zal bijken uit de voorzieningen op het festivalterrein maar de organisatie biedt nu ook een eigen app aan om uw bezoek aan het ...

lees meer...
NIEUWS 07/08/2019 : Nieuwe editie van 'The Face Of God' van Militia

Militia heeft opgehouden te bestaan. Hun laatste werk was een uitstekende conceptplaat over het leven van Ambiorix, uit op Old Europa Café. Datzelfde label doet nu een heruitgave van 'The Face Of God', het atheïstisch manifest in muziekvorm dat het eco-anarchistisch metaalslagerscollectief in 2015 uitbracht. Ok, de originele ...