casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

717 items

   

Test Dept:Redux
Oordopjes zijn niet voorzien!
11/12/2012, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

11/12/2012 : Test Dept:Redux - Oordopjes zijn niet voorzien!
11/12/2012 : Test Dept:Redux - Oordopjes zijn niet voorzien!
11/12/2012 : Test Dept:Redux - Oordopjes zijn niet voorzien!
11/12/2012 : Test Dept:Redux - Oordopjes zijn niet voorzien!
11/12/2012 : Test Dept:Redux - Oordopjes zijn niet voorzien!
Test Dept uit Londen was een van de meest belangrijke en invloedrijke vroege industrial acts. Hun benadering was sterk ideologisch gekleurd vanuit een radikaal socialistische politieke overtuiging. De band ontstond in de Londense suburbs van New Cross in 1981. De kernleden van de groep waren Angus Farquhar, Graham Cunnington, Paul Jamrozy, Paul Hines en Toby Burdon. Test Dept werden bekend voor hun complexe en krachtige percussie en voor hun energieke live performances.

Evenals Einstürzende Neubauten, waarmee ze vaak worden vergeleken, maakten Test Dept gebruik van onconventionele instrumenten zoals schroot en industriële machinerieën. Maar de benadering van Test Dept was veel ritmischer dan die van de Neubauten en hun live performances groeiden uit tot echte multi-media events vergezeld van film en slideshows. De band zette ook grootschalige events op op ongewone locaties zoals Waterloo station, Cannon Street station, Stirling Castle en de buiten gebruik gestelde St Rollox Railway Works in Glasgow. De laatste Test Department live performance dateert al van 1998 (UK, Londen) en voor hun laatste Belgische concert moeten we teruggaan tot 1994. Op vrijdag 14 december is Test Dept:Redux de headliner van het stilaan vermaarde BIM festival!

Stel Test Dept eens voor aan de jonge wave en industrial fan die in de goede oude eighties misschien zelfs nog niet geboren was?

Graham Cunnington: Test Dept ontstond uit de zwaar aan verval onderhevige industriële woestenij van de South East London docklands in de vroege jaren ‘80. We maakten gebruik van industrieel schroot en andere gevonden voorwerpen uit de verlaten fabrieken en schroothopen als instrumenten en lieten de geluiden daarvan versmelten met elektronische geluiden en visuele effecten en creëerden zo levendige, energetische en passionele op ritme gebaseerde muziek die een reflectie was van de sociale afbraak die overal rondom ons aan de gang was. Met het begin van de Falklands oorlog en de mijnstaking van 1984 werd het allemaal meer politiek geladen. Altijd bereid tot experiment en tot het inslaan van allerlei nieuwe richtingen, ontwikkelde Test Dept het Ministry Of Power als een vehikel voor de schepping van verschillende performances op grotere schaal en samenwerkingsverbanden met artiesten, organisaties en individuen uit de artistieke, politieke en sociale milieus.

Op het BIMfest in Antwerpen gaan we geen Test Dept concert zien maar een Test Dept:Redux concert. Wat is het verschil en waarom moest de naam veranderd worden?

Graham: Voor deze performance zal Test Dept:Redux bestaan uit de twee originele stichtende leden van Test Dept (Graham Cunnington en Paul Jamrozy) die materiaal brengen van onze vroege albums in de context van vandaag. Het is geen nostalgische reünie maar komt voort uit de noodzaak om een stem te geven aan een kritische visie in de situatie van vandaag met zijn corruptie en bezuinigingen, ongekende massacontrole, staatsterreur die globale oorlogen uitlokt en de planeet die afstevent op een milieuramp.

Test Dept kende in zijn vele incarnaties steeds een fysieke intensiteit die publiek en performer confronteerde met de grenzen van hun uithoudingsvermogen. Het is niet mogelijk om dat fysieke te reconstrueren, het was inherent aan die post-industriële periode, maar gebruik makend van de hedendaagse technologie brengen we een sonische ervaring die het publiek met dezelfde intensiteit zal murw slaan.

Wat kunnen we verwachten van de performance op het BIMfest in Antwerpen?

Graham: Het zal een technologisch gedreven performance zijn die gebruik maakt van de nieuwste audio en visuele software om een fissie te creëren tussen oud en nieuw materiaal. We zullen ons visueel archief exploreren en mixen met beelden uit de wereld zoals wij die nu zien.

Voor Test Dept was het politieke aspect heel belangrijk. Tot in hoeverre kunnen we stellen dat ideologie en politiek even belangrijk was (of belangrijker?) dan de muziek zelf?

Graham: Op zekere punten in een mensenleven gebeuren er dingen die hen politiseren en wanneer dat gebeurt is er gewoonlijk geen weg terug. Zulke gebeurtenissen zijn de zaden van revolutionaire verandering; je pakt de stok en loopt zo hard als je kan. Het politieke klimaat in de jaren ‘80 creëerde een gepolariseerde situatie die ons verplichtte om te reageren tegen wat er gebeurde in onze maatschappij en op een globale schaal. Wat toen begon, gaat vandaag verder en dat is dankzij de massamedia – die een mes zijn dat aan twee kanten snijdt - zelfs meer zichtbaar dan ooit.

Kan je het sociale klimaat in de jaren ’80 eens schetsen onder de ‘ijzeren lady’ Margaret Thatcher? Vanwaar kwam de nood om op te staan en te protesteren?

Graham: De 'Iron Lady' kreeg haar bijnaam ten tijde van de Falklands oorlog (van het bestaan van die eilanden in een uithoek van het Britse emperium was zich voor die tijd amper iemand bewust) tegen Argentinië. Die was een constructie om een chauvinistisch patriottisme te creëren en de mensen te verblinden voor de politieke agenda die toen startte en nu zijn vruchten draagt met het huidige 'soberheids' programma. Het is een klassenoorlog die wordt uitgevochten door de rijken tegen de meerderheid van gewone mensen. Dit was nooit duidelijker dan tijdens de mijnstakingen van 1984 toen Orwelliaanse ideeën over toezicht en controle werkelijkheid werden. Er was een virtuele burgeroorlog aan de gang binnen de industriële gemeenschappen van Groot-Brittannië en de macht van de staat vernielde vele levens en gemeenschappen in een ideologische strijd die nog maar weinig te maken had met economie en nog minder met ecologie. Toen werd een heel rechtse politieke agenda doorgedrukt die het ganse politieke spectrum naar rechts duwde. Nu zien we een herhaling van dit patroon met mensen die naar onder worden gestampt en de kloof tussen arm en rijk die steeds groter wordt.

In mijn jeugdjaren was mijn favoriete songtitel aller tijden deze van het album “A Good Night Out” uit 1987: “Long Live British Democracy Which Flourishes And Is Constantly Perfected Under The Immaculate Guidance Of The Great, Honourable, Generous And Correct Margaret Hilda Thatcher. She Is The Blue Sky In The Hearts Of All Nations. Our People Pay Homage And Bow In Deep Respect And Gratitude To Her. The Milk Of Human Kindness.” Sarcasme en ironie hoorden altijd al bij jullie strijd, niet?

Graham: We benaderden het materiaal altijd vanuit een serieuze agenda, maar ironie en humor zaten inderdaad niet ver onder het oppervlak verborgen en dat is evident in songtitels zoals diegene die je aanhaalt. Dat vond je ook terug in een aantal van onze sound en sample keuzes, stem en speech cut-ups en occasioneel in de beelden die geprojecteerd werden als achtergrond voor onze live shows. Maar door de commentatoren van die tijd werd dat aspect vaak over het hoofd gezien.

Vertel eens het verhaal achter het album “Shoulder To Shoulder” met het South Wales Striking Miners Choir?

Graham: We gaven een benefiet voor de mijnwerkers tijdens de staking en hielpen een aantal performers samen te brengen wat leidde tot de creatie van het South Wales Striking Miners Choir. We traden samen op en maakten de opnames om fondsen te werven voor de stakers die al een jaar aan het staken waren en erg te lijden hadden zowel van ontbering als van politiebrutaliteiten en strafmaatregelen. 30 jaar later is er een zekere druk om de waarheid te publiceren en te onthullen wat er toen allemaal juist is gebeurd met het hoofd van de politie die zelf in verdenking werd gesteld van betrokkenheid in de doofpotaffaire van de Hillsborough disaster. Let maar op. Een en ander zal tot in de kleinste detail gepubliceerd worden in het Test Dept boek “Total State Machine” dat in mei zou moeten uitkomen. Details binnenkort op www.testdept.org

Spannend! Waar moeten we jullie muzikale invloeden zoeken?

Graham: Muzikale invloeden waren heel gevarieerd en verschillend voor elk individueel lid van de originele groep. Een invloed was zeker de energie en het anti-establishment element van de punk; de geluidsexperimenten van dub reggae; de elektronische en noise experimenten van late 70’s groepen als Throbbing Gristle, Cabaret Voltaire en de late 70’s/vroege 80’s elektronica van bands als Sprung Aus Den Wolken; de live energie en genremashing van The Pop Group en de ritmische exploraties van A Certain Ratio. Zev was ook een invloed. We werden ook beïnvloed door verschillende soorten folk en klassieke muziek. Dat zijn maar een paar voorbeelden. Onze lokatie en onze omgeving waren ook van invloed op onze sound en dat was meer dan enkel het voor de hand liggende metaalslagerselement.

Als outsider merk ik parallellen tussen oude Test Dept in de UK en oude Einstürzende Neubauten in Duitsland. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van schroot als instrumenten. Was dat toeval? Kenden jullie de Neubauten?

Graham: We ontwikkelden onafhankelijk onze eigen esthetiek als een ritmisch gebaseerde groep zonder de rock elementen. We waren wel bewust van het bestaan van de Neubauten en ontmoetten ze voor het eerst in Berlijn in Blixas club Risico. We zaten later op hetzelfde label en FM Einheit werkte met ons aan de track “Cold Witness” van ons eerste album “Beating The Retreat”.

In de UK was er toentertijd een soort club of ‘sekte’ rond Genesis P. Orridge en zijn Temple ov Psychick Youth met leden van Throbbing Gristle/Psychic TV, Coil, Current 93, Nurse With Wound etc. Wat was de relatie van Test Dept tot dit clubje? Kenden jullie die lui? Was er in die tijd een echte industrial scene of was het meer versplinterd met Test Dept die hun eigen ding deden onafhankelijk van de rest?

Graham: We kenden PTV van onze tijd op het Some Bizarre label en hadden respect voor hun grensoverschrijdend werk met gasten als William Burroughs en Brian Gyson, maar we waren nooit echt close. Genesis producete de track “Sweet Sedation” op “Beating The Retreat” die we recentelijk door onze geluidsmixer hebben gehaald en die wel eens op het BIMfestival op de playlist zou kunnen staan. Wij waren meer openlijk politiek en hadden onze eigen agenda. Wat de Temple ov Psychick Youth betreft, we waren erg op onze hoede voor alle soorten ideologische groeperingen, zij het politieke partijen, sektes of wat dan ook. Er was een soort van industrial scene, maar die was nogal fragmentarisch en soms neigde het naar het competitieve en het zelfgenoegzame.

Waarom moeten onze lezers zeker naar de Test Dept:Redux performance komen zien op het BIMfest?

Graham: Dit is de première van de nieuwe Test Dept:Redux show, iets dat nooit eerder is gezien. De bedoeling is een show te brengen die even opwindend is en uniek als de albums die de performance inspireerden. Die waren grensverleggend toen ze uitkwamen en zijn vandaag nog altijd even relevant. Er is een nieuwe noodzaak om ons bezig te houden met de kwesties die ze naar voor brachten en deze show wil dat doen op een nieuwe manier en met nieuwe middelen.

Een laatste boodschap?

Graham: Oordopjes zijn niet voorzien!

http://testdept.org.uk/redux

http://testdept.org.uk

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 11/12/2019 : R.I.P. Bodo Staiger (Rheingold) (27 oktober 1949 – 4 december 2019)

Bodo Staiger is dood. De zanger-gitarist van de Neue Deutsche Welle (NDW) band Rheingold is dinsdag (4 december 2019) overleden, de doodsoorzaak is nog niet bekend. Rheingold schrijft over een plotselinge en onverwachte dood. Met "Dreiklangsdimensionen" had het Duitse new wave trio, naast zanger en gitarist Bodo Staiger nog bestaande ...

lees meer...
CD BESPREKING : Craven Faults - Erratics & Unconformities

Qua sound ergens halverwege de kosmische krautrock van Tangerine Dream (‘Berlin School’) en het minimalisme van Philip Glass (die van onder meer “Koyaanisqatsi”) of Steve Reich vinden we Craven Faults, een Brits project gevestigd in een oude textielfabriek in Yorkshire. Na drie EP’s in de periode 2017-2019, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Empusae - Iter In Tenebris

We hebben het er al uitgebreid over gehad: onze vrienden van Consouling Sounds kwamen dit jaar met een zeer prestigieus project aanzetten, waarbij men actief in vraag wil stellen hoe een platenlabel anno 2019 weerstand kan bieden aan het snel veranderende muzikale landschap. Men riep Consouling in Residence in het leven, en voor de eerste ...

lees meer...
CD BESPREKING : Stigmata - Dust, Nothingness And Light

Eerder, vorig jaar, besprak ik reeds “Dark One”, waarbij enig speurwerk mij en u leerde dat deze Stigmata reeds tussen 1989 en 1993 een eerste leven kende en nu vooral het solo project van David Aboucaya betreft. Met deze “Dust, Nothingness And Light” wordt nu een vervolg gepresenteerd, opnieuw in eigen beheer en ...

lees meer...
CD BESPREKING : Object - Borderlands

This CD review was translated to English by the author. You can read the translation here. 2019 is een goed jaar geweest voor de fans van old-school electro. Enkele maanden geleden besprak ik de nieuwe albums van Amnistia en Fïx8:Sëd8, 2 Duitse artiesten die mij nauw aan het hart liggen en een welverdiend plekje op de affiche ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2019 : Kent u Dead Souls Rising nog?

Als u al enige tijd mee gaat in de scene (lees een eeuwigheid) en dus niet zomaar een hipstertje of meelopertje bent dan zegt u deze naam vast nog iets. Dit duo rond Laurent en de feërieke verschijning Alastrelle is, zoals het goeie goths betaamt, weer onder de levenden. Hier bij ons was dit duo live een graag geziene gast, en hun albums ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2019 : Engelsstaub klopt weer op de deur.

Deze groep was ooit relatief populair, een off shoot van Madre Del Vizio, veel meer dark wave en zelfs folk invloeden, licht tribaal en zelfs een beetje heidens. De groep werd vooral populair met de albums “Malleus Mallficarum”(1993) en “Ignis Fatus;Irrlichter”(1994). Nadien waren er nog wel tekenen van leven, zo was ...

lees meer...
CD BESPREKING : Mikey Bean - Phantoms - The Rise of Death Rock From the La Punk Scene (boek)

Dit lijvige werkstuk is niet zo maar een boek. Het is eerder een eigenzinnige weergave van binnenuit van wat uitgroeide tot de LA death rock scene, later geïntegreerd in de gothic rock beweging van de jaren 80 en dit aan de hand van talloze gesprekken die hier quasi letterlijk worden weergegeven. Gesprekken met de makers van de scene ...

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : R.I.P. Keith Brewer (°1970-+2019)

Keith Brewer, de man achter het geliefde power electronics project Taint is vorige week overleden ten gevolge van een zeer agressieve darmkanker. Door de uitzaaiingen werd zijn doodsvonnis reeds na enkele maanden getekend. Taint was al een tijdje niet meer actief, maar de man uit Texas bracht onder de naam Mania nog muziek uit. Taint ...

lees meer...
FOTO'S : Dässwat - @ C.C. Palethe Pelt, 03/12/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : Zaterdag HerrNia en WÜLF7 op Dark Entries Nights, gratis...

Toegegeven, onze Dark Entries Nights hebben in 2019 nogal een elektronische draai gekregen. We willen andere donkere genres uiteraard niet verwaarlozen, maar we herinneren er graag aan dat België zijn naam gemaakt heeft in de electro, en wie er laatst bij was op het optreden van IC 434 zal ons niet tegenspreken. De laatste Dark Entries ...

lees meer...
FOTO'S : Linea Aspera - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Desperate Journalist - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten