casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

749 items

   

JOB KARMA / 7 JK
Wat gemeenschappelijk is voor beide projecten zijn de melancholie en het emotionele concept van de muziek
23/09/2012, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

23/09/2012 : JOB KARMA / 7 JK - Wat gemeenschappelijk is voor beide projecten zijn de melancholie en het emotionele concept van de muziek
23/09/2012 : JOB KARMA / 7 JK - Wat gemeenschappelijk is voor beide projecten zijn de melancholie en het emotionele concept van de muziek
23/09/2012 : JOB KARMA / 7 JK - Wat gemeenschappelijk is voor beide projecten zijn de melancholie en het emotionele concept van de muziek
23/09/2012 : JOB KARMA / 7 JK - Wat gemeenschappelijk is voor beide projecten zijn de melancholie en het emotionele concept van de muziek

Half december is het Bimfest tijd! Twee vreemde eenden in de bijt zijn voor u misschien de namen van Job Karma en 7JK. Ten onrechte, want het Poolse Job Karma is al meer dan een decennium actief en u heeft beslist wel eens van Sieben gehoord, die samen met Job Karma het project 7JK in het leven riep. Beide projecten brengen eigenzinnige, donkere alternatieve muziek van hoogstaand niveau. Dark Entries nam even de tijd voor een interview met Maciek Frett en Aureliusz Pisarzewski, beide heren, die naast hun eigen muzikale project ook gekend zijn als organisatoren van het jaarlijkse Wroclaw Industrial Festival, gingen er voor zitten. En Dark Entries met hen.

Kun je kort de groepen Job Karma en 7JK aan onze lezers voorstellen?

Job Karma ontstond in 1997 te Wroclaw, als audio visueel project opgericht door het vriendengroepje Maciek Frett, Aureliusz Pisarzewski en videoartiest Arek Bagiński. Ondertussen realiseerde de groep reeds 6 albums en toerde regelmatig door Europa. In de 15 jaar dat we actief zijn evolueerde onze muziek van donkere industriële en ambient soundscapes naar meer ritmische structuren. Een correcte omschrijving van onze muiziek is; een film voor de oren. 7 JK bestaat uit een Engelse vocalist en vioolvirtuoos Matt Howden, beter bekend als Sieben, en een deel van Job Karma; Aureliusz en Maciek. We brachten met 7JK ons eerste studioalbum “Anthems Flesh” uit in mei 2012. De muziek is een mix van geloopte violen gecombineerd met een warme stem en elektronica met een industrieel kantje.

Wat is het grote verschil tussen deze twee projecten en welke zijn de gelijkenissen?

Het grote verschil is dat 7JK het nieuwe project betreft, een project gevormd door groepen die reeds jarenlang in de scene aanwezig zijn. Job Karma werd 15 jaar geleden opgericht en vond ondertussen z’n boodschap en muzikale verpakking. Puur muzikaal is Job Karma meer elektronisch met obligatoire visuals. In 7KJ combineren en we live instrumentatie met elektronica en Matt’s stem. Vanuit een artistiek standpunt zullen sommigen geneigd zijn om 7JK te zien als een synthese van de twee projecten, maar ik meen dat het eerder de twee verschillende houdingen waarmee we muziek maken zijn die aan 7JK nieuwe kwaliteit en nieuwe muzikale waarde geven. Dit is alvast wat we proberen toe doen.

Hoe kwam de samenwerking met Matt Howden (Sieben) tot stand? Beschouw je 7JK evenzeer als een industrieel concept en hoe slagen jullie ering om twee totaal verschillende genres, neoklassiek en post industrial met elkaar te verzoenen?

We kennen Matt Howden al jaren. Onze vriendschap gaat terug tot in 2004 toen hij met Sieben en HaWthorn aantrad op het Wroclaw Industrial Festival. In 2005 toerden we samen door Polen. We begonnen samen live te spelen op nummers van Sieben alsook van Job Karma en van daaruit groeide de idee om een ep’tje op te nemen. Na wat ideeën te hebben uitgewisseld, vonden we het beiden een ware lust om aan de nummers te werken, het kreeg een soort diepere betekenis. Zijn live instrumenten en onze elektronica toonden ons een andere muzikale dimensie. De ideeën ontwikkelden zich snel en al gauw hadden we voldoende materiaal voor een volledig album. We zijn er allemaal van overtuigd dat “Anthem Flesh” nog maar een eerste stap is. We beschouwen 7JK niet als een industrieel concept, zelfs Job Karma is heden ten dage ook niet meer strikt industrial. Doorheen de jaren zijn er verschillende invloeden in het geluid binnen gedrongen. Wat wel gemeenschappelijk is voor beide projecten, en dus deels een antwoord op de vraag, zijn de melancholie en het emotionele concept van de muziek. Wat ook belangrijk en fundamenteel is voor 7JK is de goede verstandhouding tussen de muzikanten.

De muziek van 7 KJ is de soundtrack voor een film die nog moet worden gemaakt lees ik op de homepage, wordt het dan een drama, een thriller, een horror film of iets compleet anders?

Het is moeilijk om momenteel nog van op een afstand naar onze muziek te luisteren. Ik ken elk geluidje en het is moeilijk om dit los te laten en het geheel te zien. Ik denk dat de indruk van een soundscape bij een film is ontstaan vanuit de eclectische inhoud van het album, er zijn verschillende tempo’s, tonen, sferen en ritmes. Misschien kan je zelfs een aantal onbewuste Job Karma invloeden ontwaren, Job Karma werd ooit omschreven als ‘cinematic industrial’… Ik denk dat het een dynamische film zou worden, boordevol actie.

Laat ons even terugkeren naar Job Karma. Het visuele is wel erg belangrijk voor de groep, beschouwen jullie het visuele en de muziek als twee versterkende elementen binnen een kunstconcept. Met andere woorden kan de muziek van Job Karma ook hetzelfde intense effect hebben zonder beelden?

Job Karma is sowies een audio visueel project en ik hoop dat onze live shows dit onderstrepen. Muziek en video worden niet per ongeluk samen gevoegd. Het ene is een resultaat van het andere. Het toont ons het gemeenschappelijke verhaal van onze beschaving tegen het licht van vele maatschappelijke thema’s. Toch willen we ons hiertoe niet beperken en al onze albums zijn dus ook gewoon stukjes muziek. Iedereen kan er zijn eigen beelden op kleven. We maken een onderscheid tussen deze twee vormen van perceptie en ik hoop dat het alle twee verschillende gewaarwordingen zijn.

Wie is verantwoordelijk voor de beelden?

Alle video’s worden geregisseerd, geproduceerd of getekend door vast Job Karma lid, Arek Baginski. De samenwerking vat aan bij het begin van elk nieuw project. Arek is grafisch - en videokunstenaar alsook performance artiest. Hij maakt zowel animaties als echte film clips. Alles wat Arek maakt past perfect bij Job Karma.

Staat er ook een visuele benadering van het 7JK project op het programma?

We zien wel. Dit is pas het begin van 7JK en niets staat vast. Vanuit de ervaring met Job Karma weten we dat het aanmaken van gepaste beelden een serieus werk is, iets wat grondig moet aangepakt en voorbereid. Ons zul je nooit lukraak filmstukjes zien gebruiken. Momenteel gebruiken we enkel de foto’s die we kozen ter illustratie van het inlegboekje bij onze cd. Misschien zullen voor 7JK niet eens beelden nodig zijn, gezien de andere aanpak van de muziek. De tijd zal raad brengen…

Kun je iets meer kwijt over de betekenis van de namen van de twee projecten, Sieben en Job Karma?

7JK is gewoon een combinatie van de twee projectnamen. Ik ken wel drie verschillende en interessante interpretaties van Job Karma. Je kiest zelf diegene die je het leukst vindt. De eerste betreft een slecht karma van de Bijbelfiguur Job. De tweede het karma van iemand die gehersenspoeld wordt door z’n slaafse job in naam van ‘carrière’ en ‘succes’. De derde tenslotte vind ik persoonlijk de sterkste, ‘job” betekent ‘neuken’ in het Russisch. Dus dan wordt het 'karma neuken' of 'neukend karma'.

In welke mate is Job Karma een statement naar de moderne samenleving? Met andere woorden een soort politiek discours door middel van performance kunst?

Op sommige van onze albums (in het bijzonder conceptuele werken als “Tschernobyl” en “Strike”) probeerden we om te gaan met de problemen van onze moderne wereld. Maar al onze ideeën en statements dienaangaande zijn duidelijk in ons jaarlijks multimedia project Ritual. Ritual werd in het leven geroepen door Arek Baginski. Tot 2012 waren er 7 uitgaven; “Man – Religie”, “Man – Machine”, “Holocaust”, “Man – Media”, “Samenleving - Natuur”, “Man – Gezondheid”. Elke voorstelling wordt in een bijzondere ruimte of omgeving gecreëerd. We verbleven 3 dagen in Chernobyl, traden op in een gotische cathedraal, in een actieve kerncentrale, in een zwembad dat ooit een synagoog was, een gesloten ziekenhuis enzovoort. Op al die locaties maakten we een film en/of animatie dat later onderdeel werd van de Job Karma shows.

Ik las ergens dat Job Karma moet worden beluisterd als de kunstmatige vertaling van de vervreemding van de mens van zijn ware zelf, onder invloed van de valse waarden van godsdienst, de moderne maatschappij,… Ben je het hiermee eens?

Ik hou van deze interpretatie, in zekere zin heeft het onze intenties weer. Maar ik meen evenzeer dat wie naar onze muziek luistert zonder de meegeleverde beelden een totaal andere, individuele en abstracte associatie kan maken… en dat is voor ons het allerbelangrijkste.

Job Karma (en deels 7JK) is een Poolse band. Toevallig was ik deze zomer in Polen, Warsaw meerbepaald, maar ik zag er niet onmiddellijk een bewijs voor de aanwezigheid van een ‘zwarte alternatieve scene’… Is er een scene in Polen en zo ja, kan je er ons iets meer over kwijt.

Om eerlijk te zijn, Warsaw is een leuke en goede stad als je geïnteresseerd bent in geld verdienen en werken voor de grote bedrijven. Als je plaatsen wil bezoeken waar de underground actief en zichtbaar is moet je in november naar Wroclaw afzakken voor het jaarlijkse Wroclaw Industrial Festival. We organiseren dit festival al 11 jaar en dit jaar hebben we onder andere Boyd Rice, The Klinik en Section 25 uitgenodigd. In de zomer kun je als gothic en electro fan in Bolków (zo’n 70 km verwijderd van Wroclaw) terecht voor het Castle Party Festival. De lokale muziek scene ontwikkelt zich snel en gaat een interessante richting uit. Ik ken veel goede Poolse projecten en met het “Hard Art” magazine hebben zij een forum waardoor we geregeld met beloftevolle nieuwe projecten kennis kunnen maken. Daarnaast zijn er ook nog tal van online magazines die exclusief aandacht besteden aan de ‘zwarte scene’. Het grootste probleem momenteel is de organisatie van festivals. Waar je 10 tot 15 jaar geleden nog vlot in een tiental steden terecht kon voor optredens is dit momenteel beperkt tot een drietal steden. Maar Polen is ook fantastisch om als toerist op bezoek te komen. Je vindt er nog ongerepte natuur, meren, bergen, rivieren, verlaten stranden… als u het meer heeft voor industriële landschappen en dito architectuur kun je de vele lege fabriekspanden bezoeken, de koolmijnen of het niemandsland (tussen de Poolse en Duitse grens) waar David Lynch nog recent op bezoek was om plaatjes te schieten voor een film. Polen is echt een mooi land met een interessant en specifiek verleden.

Wat mag het publiek van Job Karma en 7JK verwachten op het Belgian Independent Music Festival. Welke groepen wil je wel eens zelf zien?

Job Karma zal nummers brengen uit de laatste drie albums en natuurlijk film en animaties, het wordt een ‘dark movie for the ears’. 7JK zal materiaal uit het debuutalbum “Anthmes Flesh” brengen zodat jullie getuige kunnen zijn van wat er ontstaat als neofolk en post industriële elektronica elkaar ontmoeten. En wat het tweede deel van je vraag betreft, eigenlijk wil ik alle groepen zien. Er waren een aantal groepen die ik niet kende maar ik zocht ze reeds op op youtube en vond ze allemaal dik in orde. Uiteraard ben ik ook nieuwsgierig naar de twee headliners, maar ook zonder die namen ziet de affiche er reeds fantastisch uit!

Job Karma / 7JK

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : 400ste Dag des oordeels

Kunt u geloven dat we al 399 Dagen des oordeels hebben gekend? Met De dag des oordeels bedoelen we natuurlijk het radioprogramma van onze collega Danny Quetin, die elke maandagavond tussen 22 en 24u de beste post-punk, gothic en electro uitzendt op Radio Benelux. Dat staat gelijk aan 8 jaar hard labeur, en voor aflevering 400 heeft Danny dan ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2022 : Nieuw live audio-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven' van Wardruna

Een jaar na de release van zijn meest recente studio-album 'Kvitravn' (en als opmaat naar de komende live data), presenteert Nordic/dark folk/ambient band Wardruna zijn live-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven'. Dit is een luxe release op 2CD en op digitale formaten waaronder het originele studioalbum ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2022 : Nieuwe single van Darkher

Darkher laat terug van haar horen met de single ‘Lowly Weep’. En we krijgen daarbij ook wat inkijk in een nieuw album ‘The Buried Storm’. Het debuutalbum ‘Realms’ (2016) werd door Dark Entries alvast goed onthaald! Deze nieuwe storm geeft vorm aan de duisternis die op de loer ligt aan de rand van het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Remote - Дым / Smoke

Vorig jaar bespraken we twee oudere albums van deze Russen, die na een digitale release een nieuw promorondje kregen. Het waren "The Great Bong Of Buchenwald" uit 2014 (waarmee de band dikke ambras kreeg met Bandcamp maar dat leest u in de review) en “The Gift” uit 2016. En hier zijn ze dan met “Дым ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 18/01/2022 : Het Eindejaarslijstje van Henk Vereecken (Moonchild)

ALBUM TOP 10 2021 Het tweede pandemiejaar 2021 was weer een vruchtbaar jaar aan het muzikale front en leverde een mooi internationaal Top 10 gezelschap op met ook drie Belgische acts. 1. Enzo Kreft: Different World Enzo Kreft overleefde de jaren 80 en staat nog steeds (of liever: weer) aan het wave front. Minimal wave uit Mechelen ...

lees meer...
CD BESPREKING : BySenses - MonoCHROOM

Achter dit project zit Gentenaar Didier Dewachtere, die we reeds kenden van zijn samenwerking met die andere Gentenaar Johan De Paepe alias Owann in het project The Tower Tree. De digitale albums “InSense” (2014) en “5 Jours de Liberté” (2021) meegerekend is dit het vijfde album van BySenses. In 2014 verscheen ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2022 : Dirk Da Davo brengt Kings Of Fools uit

Dirk Da Davo heeft een naam die onuitwisbaar tot het einde der tijden zal gelinkt worden aan The Neon Judgement. Dat sentiment der veler jeugd is al even opgehouden met bestaan. Laat Da Davo er vooral niet de man naar zijn om bij ondertussen vergrendelde pakken te blijven zitten. Met Neon Electronics al even in een uitgebreide bezetting, geheel ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miasmatha - Miasmatha

Klaar voor een portie controverse? Miasmatha draagt dit titelloze (mini)album op aan Biopreparat, de onderzoeksorganisatie voor biologische wapens van de Sovjet-Unie dat vanaf 1973 met 30000 werknemers pathogenen en hun remedies (antigiffen, sera, antibiotica) onderzocht. Sinds de ineenstorting van de USSR is de status van het onderzoek onbekend, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Черноплодь (Chernoplod') - Черноплодь

Chernoplod’ is een obscure black metal band uit het noorden van Rusland die op dit titelloze album hun eerste 2 demo’s verzamelt. De nummers werden geheel eigen aan de muziekstijl opgenomen op de zolder van een verlaten huis in een net zo verlaten dorp. Het resultaat is black metal zoals die door puristen het liefst gesmaakt ...

lees meer...
CD BESPREKING : Люди На Холме (Lyudi Na Holme) - Дикие Цветы [Wild Flowers]

“Hopende dat ze hiermee niet al hun kruit verschoten hebben, hopen we eveneens op een beloftevolle toekomst van deze uiterst getalenteerde Russen”, alzo besloten we onze bespreking van Nocturnus, het tweede album van Lyudi Na Holme. Ook wel het album van de bevestiging, en lees er de bespreking nog maar eens op na: overtuigen was ...