casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

JOB KARMA / 7 JK
Wat gemeenschappelijk is voor beide projecten zijn de melancholie en het emotionele concept van de muziek
23/09/2012, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

23/09/2012 : JOB KARMA / 7 JK - Wat gemeenschappelijk is voor beide projecten zijn de melancholie en het emotionele concept van de muziek
23/09/2012 : JOB KARMA / 7 JK - Wat gemeenschappelijk is voor beide projecten zijn de melancholie en het emotionele concept van de muziek
23/09/2012 : JOB KARMA / 7 JK - Wat gemeenschappelijk is voor beide projecten zijn de melancholie en het emotionele concept van de muziek
23/09/2012 : JOB KARMA / 7 JK - Wat gemeenschappelijk is voor beide projecten zijn de melancholie en het emotionele concept van de muziek

Half december is het Bimfest tijd! Twee vreemde eenden in de bijt zijn voor u misschien de namen van Job Karma en 7JK. Ten onrechte, want het Poolse Job Karma is al meer dan een decennium actief en u heeft beslist wel eens van Sieben gehoord, die samen met Job Karma het project 7JK in het leven riep. Beide projecten brengen eigenzinnige, donkere alternatieve muziek van hoogstaand niveau. Dark Entries nam even de tijd voor een interview met Maciek Frett en Aureliusz Pisarzewski, beide heren, die naast hun eigen muzikale project ook gekend zijn als organisatoren van het jaarlijkse Wroclaw Industrial Festival, gingen er voor zitten. En Dark Entries met hen.

Kun je kort de groepen Job Karma en 7JK aan onze lezers voorstellen?

Job Karma ontstond in 1997 te Wroclaw, als audio visueel project opgericht door het vriendengroepje Maciek Frett, Aureliusz Pisarzewski en videoartiest Arek Bagiński. Ondertussen realiseerde de groep reeds 6 albums en toerde regelmatig door Europa. In de 15 jaar dat we actief zijn evolueerde onze muziek van donkere industriële en ambient soundscapes naar meer ritmische structuren. Een correcte omschrijving van onze muiziek is; een film voor de oren. 7 JK bestaat uit een Engelse vocalist en vioolvirtuoos Matt Howden, beter bekend als Sieben, en een deel van Job Karma; Aureliusz en Maciek. We brachten met 7JK ons eerste studioalbum “Anthems Flesh” uit in mei 2012. De muziek is een mix van geloopte violen gecombineerd met een warme stem en elektronica met een industrieel kantje.

Wat is het grote verschil tussen deze twee projecten en welke zijn de gelijkenissen?

Het grote verschil is dat 7JK het nieuwe project betreft, een project gevormd door groepen die reeds jarenlang in de scene aanwezig zijn. Job Karma werd 15 jaar geleden opgericht en vond ondertussen z’n boodschap en muzikale verpakking. Puur muzikaal is Job Karma meer elektronisch met obligatoire visuals. In 7KJ combineren en we live instrumentatie met elektronica en Matt’s stem. Vanuit een artistiek standpunt zullen sommigen geneigd zijn om 7JK te zien als een synthese van de twee projecten, maar ik meen dat het eerder de twee verschillende houdingen waarmee we muziek maken zijn die aan 7JK nieuwe kwaliteit en nieuwe muzikale waarde geven. Dit is alvast wat we proberen toe doen.

Hoe kwam de samenwerking met Matt Howden (Sieben) tot stand? Beschouw je 7JK evenzeer als een industrieel concept en hoe slagen jullie ering om twee totaal verschillende genres, neoklassiek en post industrial met elkaar te verzoenen?

We kennen Matt Howden al jaren. Onze vriendschap gaat terug tot in 2004 toen hij met Sieben en HaWthorn aantrad op het Wroclaw Industrial Festival. In 2005 toerden we samen door Polen. We begonnen samen live te spelen op nummers van Sieben alsook van Job Karma en van daaruit groeide de idee om een ep’tje op te nemen. Na wat ideeën te hebben uitgewisseld, vonden we het beiden een ware lust om aan de nummers te werken, het kreeg een soort diepere betekenis. Zijn live instrumenten en onze elektronica toonden ons een andere muzikale dimensie. De ideeën ontwikkelden zich snel en al gauw hadden we voldoende materiaal voor een volledig album. We zijn er allemaal van overtuigd dat “Anthem Flesh” nog maar een eerste stap is. We beschouwen 7JK niet als een industrieel concept, zelfs Job Karma is heden ten dage ook niet meer strikt industrial. Doorheen de jaren zijn er verschillende invloeden in het geluid binnen gedrongen. Wat wel gemeenschappelijk is voor beide projecten, en dus deels een antwoord op de vraag, zijn de melancholie en het emotionele concept van de muziek. Wat ook belangrijk en fundamenteel is voor 7JK is de goede verstandhouding tussen de muzikanten.

De muziek van 7 KJ is de soundtrack voor een film die nog moet worden gemaakt lees ik op de homepage, wordt het dan een drama, een thriller, een horror film of iets compleet anders?

Het is moeilijk om momenteel nog van op een afstand naar onze muziek te luisteren. Ik ken elk geluidje en het is moeilijk om dit los te laten en het geheel te zien. Ik denk dat de indruk van een soundscape bij een film is ontstaan vanuit de eclectische inhoud van het album, er zijn verschillende tempo’s, tonen, sferen en ritmes. Misschien kan je zelfs een aantal onbewuste Job Karma invloeden ontwaren, Job Karma werd ooit omschreven als ‘cinematic industrial’… Ik denk dat het een dynamische film zou worden, boordevol actie.

Laat ons even terugkeren naar Job Karma. Het visuele is wel erg belangrijk voor de groep, beschouwen jullie het visuele en de muziek als twee versterkende elementen binnen een kunstconcept. Met andere woorden kan de muziek van Job Karma ook hetzelfde intense effect hebben zonder beelden?

Job Karma is sowies een audio visueel project en ik hoop dat onze live shows dit onderstrepen. Muziek en video worden niet per ongeluk samen gevoegd. Het ene is een resultaat van het andere. Het toont ons het gemeenschappelijke verhaal van onze beschaving tegen het licht van vele maatschappelijke thema’s. Toch willen we ons hiertoe niet beperken en al onze albums zijn dus ook gewoon stukjes muziek. Iedereen kan er zijn eigen beelden op kleven. We maken een onderscheid tussen deze twee vormen van perceptie en ik hoop dat het alle twee verschillende gewaarwordingen zijn.

Wie is verantwoordelijk voor de beelden?

Alle video’s worden geregisseerd, geproduceerd of getekend door vast Job Karma lid, Arek Baginski. De samenwerking vat aan bij het begin van elk nieuw project. Arek is grafisch - en videokunstenaar alsook performance artiest. Hij maakt zowel animaties als echte film clips. Alles wat Arek maakt past perfect bij Job Karma.

Staat er ook een visuele benadering van het 7JK project op het programma?

We zien wel. Dit is pas het begin van 7JK en niets staat vast. Vanuit de ervaring met Job Karma weten we dat het aanmaken van gepaste beelden een serieus werk is, iets wat grondig moet aangepakt en voorbereid. Ons zul je nooit lukraak filmstukjes zien gebruiken. Momenteel gebruiken we enkel de foto’s die we kozen ter illustratie van het inlegboekje bij onze cd. Misschien zullen voor 7JK niet eens beelden nodig zijn, gezien de andere aanpak van de muziek. De tijd zal raad brengen…

Kun je iets meer kwijt over de betekenis van de namen van de twee projecten, Sieben en Job Karma?

7JK is gewoon een combinatie van de twee projectnamen. Ik ken wel drie verschillende en interessante interpretaties van Job Karma. Je kiest zelf diegene die je het leukst vindt. De eerste betreft een slecht karma van de Bijbelfiguur Job. De tweede het karma van iemand die gehersenspoeld wordt door z’n slaafse job in naam van ‘carrière’ en ‘succes’. De derde tenslotte vind ik persoonlijk de sterkste, ‘job” betekent ‘neuken’ in het Russisch. Dus dan wordt het 'karma neuken' of 'neukend karma'.

In welke mate is Job Karma een statement naar de moderne samenleving? Met andere woorden een soort politiek discours door middel van performance kunst?

Op sommige van onze albums (in het bijzonder conceptuele werken als “Tschernobyl” en “Strike”) probeerden we om te gaan met de problemen van onze moderne wereld. Maar al onze ideeën en statements dienaangaande zijn duidelijk in ons jaarlijks multimedia project Ritual. Ritual werd in het leven geroepen door Arek Baginski. Tot 2012 waren er 7 uitgaven; “Man – Religie”, “Man – Machine”, “Holocaust”, “Man – Media”, “Samenleving - Natuur”, “Man – Gezondheid”. Elke voorstelling wordt in een bijzondere ruimte of omgeving gecreëerd. We verbleven 3 dagen in Chernobyl, traden op in een gotische cathedraal, in een actieve kerncentrale, in een zwembad dat ooit een synagoog was, een gesloten ziekenhuis enzovoort. Op al die locaties maakten we een film en/of animatie dat later onderdeel werd van de Job Karma shows.

Ik las ergens dat Job Karma moet worden beluisterd als de kunstmatige vertaling van de vervreemding van de mens van zijn ware zelf, onder invloed van de valse waarden van godsdienst, de moderne maatschappij,… Ben je het hiermee eens?

Ik hou van deze interpretatie, in zekere zin heeft het onze intenties weer. Maar ik meen evenzeer dat wie naar onze muziek luistert zonder de meegeleverde beelden een totaal andere, individuele en abstracte associatie kan maken… en dat is voor ons het allerbelangrijkste.

Job Karma (en deels 7JK) is een Poolse band. Toevallig was ik deze zomer in Polen, Warsaw meerbepaald, maar ik zag er niet onmiddellijk een bewijs voor de aanwezigheid van een ‘zwarte alternatieve scene’… Is er een scene in Polen en zo ja, kan je er ons iets meer over kwijt.

Om eerlijk te zijn, Warsaw is een leuke en goede stad als je geïnteresseerd bent in geld verdienen en werken voor de grote bedrijven. Als je plaatsen wil bezoeken waar de underground actief en zichtbaar is moet je in november naar Wroclaw afzakken voor het jaarlijkse Wroclaw Industrial Festival. We organiseren dit festival al 11 jaar en dit jaar hebben we onder andere Boyd Rice, The Klinik en Section 25 uitgenodigd. In de zomer kun je als gothic en electro fan in Bolków (zo’n 70 km verwijderd van Wroclaw) terecht voor het Castle Party Festival. De lokale muziek scene ontwikkelt zich snel en gaat een interessante richting uit. Ik ken veel goede Poolse projecten en met het “Hard Art” magazine hebben zij een forum waardoor we geregeld met beloftevolle nieuwe projecten kennis kunnen maken. Daarnaast zijn er ook nog tal van online magazines die exclusief aandacht besteden aan de ‘zwarte scene’. Het grootste probleem momenteel is de organisatie van festivals. Waar je 10 tot 15 jaar geleden nog vlot in een tiental steden terecht kon voor optredens is dit momenteel beperkt tot een drietal steden. Maar Polen is ook fantastisch om als toerist op bezoek te komen. Je vindt er nog ongerepte natuur, meren, bergen, rivieren, verlaten stranden… als u het meer heeft voor industriële landschappen en dito architectuur kun je de vele lege fabriekspanden bezoeken, de koolmijnen of het niemandsland (tussen de Poolse en Duitse grens) waar David Lynch nog recent op bezoek was om plaatjes te schieten voor een film. Polen is echt een mooi land met een interessant en specifiek verleden.

Wat mag het publiek van Job Karma en 7JK verwachten op het Belgian Independent Music Festival. Welke groepen wil je wel eens zelf zien?

Job Karma zal nummers brengen uit de laatste drie albums en natuurlijk film en animaties, het wordt een ‘dark movie for the ears’. 7JK zal materiaal uit het debuutalbum “Anthmes Flesh” brengen zodat jullie getuige kunnen zijn van wat er ontstaat als neofolk en post industriële elektronica elkaar ontmoeten. En wat het tweede deel van je vraag betreft, eigenlijk wil ik alle groepen zien. Er waren een aantal groepen die ik niet kende maar ik zocht ze reeds op op youtube en vond ze allemaal dik in orde. Uiteraard ben ik ook nieuwsgierig naar de twee headliners, maar ook zonder die namen ziet de affiche er reeds fantastisch uit!

Job Karma / 7JK

HomeContactSitemap
lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
NIEUWS 25/06/2022 : Gert wil recht op roes voor iedereen

Gert, ook bekend als Gert Kleinpunk, brengt in augustus een nieuwe plaat uit: 'Alles is nog niet verloren'. En dat alles nog niet verloren is, zal u wel duidelijk worden. 18 geëngageerde nummers kun je erop verwachten, maar ook een inzicht in het leven en denken van Gert. Dat hij bijvoorbeeld al drie jaar gestopt is met alcohol, ...

lees meer...
NIEUWS 25/06/2022 : Bart Willems doet het na Ono Scream en Apparaat ook solo

Kennen jullie Bart Willems? Jullie zouden nochtans moeten! Bart heeft in 2017 een parchtige postpunk plaat gemaakt met Ono Scream, en weet ook in electrorockland het mooie weer te maken met Apparaat. Alsof dat niet voldoende is, doet hij het nu ook solo onder de naam Willems. En ... in het Nederlands! Het project bracht zonet een tweede video ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 22/06/2022 : Fektsjek: wie schuilt er achter de mysterieuze groep De Aarzels?

Het was u misschien ook al opgevallen: donderdag spelen De Aarzels in de Djingel Djangel in Antwerpen, voor de luttele prijs van 5 euro. We hebben even navraag gedaan in onze kennissenkring, en niemand had ooit al van de groep gehoord, ook al schijnen ze volgens de aankondiging van het optreden al vrij lang mee te gaan: 'De Aarzels ...

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
NIEUWS 19/06/2022 : Hier zijn ze de laatste Sinner’s Day Summer artiesten! Maar ga dat vooral live zien!

Noblesse Oblige. Na vrijdag en zaterdag stelt Dark Entries jullie graag zondag 26 juni voor aan de hand van een clip van elke deelnemende band aan de Sinner’s Day Summer editie, die nu wel zeer snel dichterbij komt. Mocht u nog geen ticket of tickets hebben, niet twijfelen en gewoon doen door hier te klikken. Zondag 26 juni is alweer ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...

lees meer...
CD BESPREKING : Rammstein - Zeit

We hebben dit album te danken aan de corona-epidemie. Normaal was Rammstein blijven touren, maar omdat dat niet kon zijn ze de studio ingedoken. Als het niet voor de muziek is, dan gaat Rammsteins achtste album zeker de geschiedenis in voor de kracht van z'n instant iconische hoes. Wat er uitziet als de ingang van een ondergrondse basis ...

lees meer...
CD BESPREKING : Motor!k - Motor!k 3

Waar Covid-19 en de bijhorende malaise voor de culturele sector voor Motor!k 2 een ferm nadeel was, bleek het een voordeel te zijn voor hun kersverse worp Motor!k 3… Daarover zo dadelijk meer… Eerst stellen we graag Motor!k nog even voor aan degenen die nog niet ingewijd zijn geveb we graag eerst nog wat duiding. Gitarist ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ordo Rosarius Equilibrio - Nihilist Notes (and the perpetual quest 4 meaning in nothing)

Dit collectief uit Stockholm hoeft geen introductie meer daar ze ondertussen al (bijna) 30 jaar actief zijn in de scene, al begon het in 1993 nog als Ordo Equilibrio. Voordien was bezieler Tomas Pettersson al actief geweest in Archon Satani. Namen die bij de de ‘ouderlingen’ onder ons zeker nog een belletje doen rinkelen, net zoals ...