casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

In Trance 95
We zijn geen laptop muzikanten op het podium. We spelen de meeste stukken live en dat is onze sterkte.
19/09/2012, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

19/09/2012 : In Trance 95 - We zijn geen laptop muzikanten op het podium. We spelen de meeste stukken live en dat is onze sterkte.
19/09/2012 : In Trance 95 - We zijn geen laptop muzikanten op het podium. We spelen de meeste stukken live en dat is onze sterkte.
19/09/2012 : In Trance 95 - We zijn geen laptop muzikanten op het podium. We spelen de meeste stukken live en dat is onze sterkte.
19/09/2012 : In Trance 95 - We zijn geen laptop muzikanten op het podium. We spelen de meeste stukken live en dat is onze sterkte.
19/09/2012 : In Trance 95 - We zijn geen laptop muzikanten op het podium. We spelen de meeste stukken live en dat is onze sterkte.
Op vrijdag 21 september 2012 vindt er een ‘Drop Dead Warm Up Party’ plaats in ’t Klooster te Antwerpen. Niet alleen spelen er een aantal dj’s (waaronder Dark Entries' Moonchild) ten dans in dit notoire Antwerpse kraakpand; ook zullen er die dag 4 cold wave/minimal synth wave bands uit de line-up van dit Berlijnse DIY new wave festival spelen in de kapel van het klooster. Aldus wordt dit een heus mini-Drop Dead-festivalletje met drie Duitse en een Griekse band. De bands die u die dag kan komen bewonderen zijn Bloodygrave & Die Lust, Lebanon Hanover, Die Selektion en In Trance 95. De party in het klooster is gratis; de live gigs in de kapel kan u meemaken voor 10 euro. Opgepast: er zijn slechts een goede 100 kaarten beschikbaar voor de live gigs, dus vroeg komen is de boodschap (doors: 19 u)! De komende dagen stellen wij de bands die op 21 september in de kapel van ’t Klooster komen optreden aan u voor middels een interview. De derde in de rij is een duo uit de Griekse hoofdstad Athene: Alex Machairas en Nik Veliotis, samen vormen ze In Trance 95.

Stel In Trance 95 eens voor aan het Belgische publiek? En waar komt de bandnaam vandaan?

Alex Machairas: De band vond zijn oorsprong in het midden van de jaren ’80 toen Nik en ik onze eerste synthesizers en drummachines kochten omdat we beiden geïnteresseerd waren in elektronische muziek. Toen we elkaar ontmoetten, speelde Nik al in een new wave band en ik experimenteerde met het schrijven van mijn eerste songs. Begin 1988 werd dan In Trance 95 opgericht nadat Nik en ik elkaar toevallig ontmoetten op een optreden. We raakten aan de praat en ontdekten dat we een gemeenschappelijke interesse deelden, namelijk muziek ineenknutselen met elektronische instrumenten. Het ‘In Trance’ deel van onze bandnaam komt van een sci-fi boek dat we toen lazen. ‘95’ komt van het straatnummer van onze studio.

Wat vind je van de termen ‘minimal wave’, ’minimal synth’ en ‘cold wave’? Zijn ze en goede beschrijving van de sound van the band?

Alex: We geven niet veel om labels voor onze sound maar ik neem aan dat het nuttig is muziek te categoriseren zodat het publiek je gemakkelijker kan identificeren. We zijn in hoofdzaak een synth band - dat is wel duidelijk - en de term ‘minimal’ heeft te maken met onze manier van werken toentertijd, het was heel erg ‘do it yourself’ elektronische muziek. In 1988 beschouwden we onszelf als een experimentele band met een synth pop sensibiliteit voor bepaalde tracks. Onze vroege uitrusting bestond uit een paar portable analoge synths en drummachines, een delaypedaal en een vier track recorder en dat was in feite het instrumentarium van het merendeel van de minimal wave bands. Maar daar waren we ons toen geenszins van bewust. Later kochten we meer gerief en samplers en sequencers maar het is die eerste, primitieve elektronische periode die ons de dag van vandaag het best representeert en die de tand des tijds ook het best doorstond. Onze set up van vandaag maakt gebruik van diezelfde synths en drummachines maar de four track recorder is vervangen door Logic en een Macbook pro.

Nu, andere, meer specifieke termen zoals ‘cold wave’ zijn gepast om onze eerste single “Desire To Desire / Brazilia” te omschrijven, maar andere tracks zoals onze tweede single “21st CET” hebben een andere sound en zijn meer vroege electronic body music. In elk geval zouden we onze sound nooit tot één specifiek genre begrenzen, we willen de vrijheid hebben om altijd ons gevoel te volgen. Wat wel zeker is, is dat de sound van In Trance 95 gebaseerd is op synthesizers. We zijn een elektronisch duo uit Griekenland, zeg maar.

Kan je ons iets meer vertellen over het nieuwe album?

Alex: “Shapes In A New Geometry” komt uit op Minimal Wave eind deze maand. Het album werd vroeger dit jaar opgenomen en gemixt, tussen februari en april, en we geloven dat we het op een redelijk goede manier hebben ineengestoken. Een interessante factor is dat we de meeste tracks een paar keer live konden performen voordat we de finale mix deden en daar hebben tracks als “Triangular Square” zeker van geprofiteerd. Een ander ding is dat “Shapes In A New Geometry” eerst bedoeld was als een 4 track EP omdat we sinds onze reformatie in 2010 al aan een ander album bezig waren dat bijna af was. Maar tijdens het creatieve proces waren we zo hyperproductief dat we ineens genoeg materiaal hadden waar we tevreden over waren voor een full album. Dat wil dus zeggen dat er al heel gauw een andere release zit aan te komen. Als album heeft het hier en daar wat donkerder randjes en het is ook wat losser geworden. Ik denk dat dat onze stemming weergeeft tijdens de creatie ervan.

Wat is je favoriete In Trance 95 song?

Alex: Een favoriet om naar te luisteren heb ik niet echt want dat verandert steeds. Je zou kunnen zeggen dat mijn favoriet steeds de laatste song is die we maakten. Van ons vroege werk hou ik van al het materiaal op de compilatie "Cities Of Steel And Neon". Ik heb lange tijd niet meer naar die tracks willen luisteren en op de een of andere manier moesten we nu door dat album dat verre verleden herbeleven en ik was prettig verrast hoe modern en relevant het nog altijd klinkt. Nu realiseer ik me pas de sterkte van die vroege songs. “Brazilia” zal voor mij altijd speciaal zijn, als ik er één moet uitkiezen.

Door welke bands of artiesten zijn jullie beïnvloed?

Alex: In de jaren ’80 toen ik opgroeide hebben bepaalde albums van bepaalde artiesten zeker een belangrijke rol gespeeld als invloeden. Om er een paar te noemen: ik denk aan “Radioactivity” van Kraftwerk, “Metamatic” van John Foxx, OMD's debuut, het vroege werk van Cabaret Voltaire, “Geography” van Front 242, de tape “Space Museum” van Solid Space en natuurlijk vele andere.

Tegenwoordig zijn we duidelijk een eind weg geëvolueerd van deze vroege invloeden. Pas op, die invloeden zijn nog altijd aanwezig als deel van ons DNA zeg maar, maar het is nooit op de manier van ‘laat ons dit eens proberen dat lijkt op dat op album zus’. We werken nu instinctief en heel spontaan. Als er een bewuste referentie naar het verleden inzit, dan is het altijd naar iets dat we probeerden in de vroege dagen van In Trance 95. Die periode bezit een bijzondere charme en een tikkeltje nostalgie is ons niet vreemd want het was een opwindende periode, in het bijzonder de eerste twee jaar van de bandgeschiedenis. We hebben een persoonlijke sound en dat vinden we belangrijk.

Wat is de laatste cd die je kocht?

Alex: De laatste geluidsdrager die ik kocht moet de 12” van Tropic Of Cancer geweest zijn. Cd’s koop ik niet echt. Het is ofwel vinyl ofwel downloads. En alles dat uitkomt op ons label Minimal Wave heeft mijn bijzondere interesse. Nu wacht ik op de 12” van Deux op goudkleurig vinyl.

Hoe ontstaat een In Trance 95 song? Hoe gaan jullie te werk bij het songschrijven?

Alex: Gewoonlijk trekken we naar de studio en beginnen we samen aan een nieuwe idee te werken beginnend van niets. Nadat de eerste demo klaar is, geven we het een paar dagen om beiden elk apart naar de track te luisteren tot we terugkeren naar de studio om de eindmix te doen nadat we elk onze opmerkingen hebben gegeven over wat we willen behouden en wat we willen veranderen. Meestal starten we met het ritmegedeelte en voegen dan de baslijn toe, we bouwen dus voort op de ritmesectie en voegen er de riffs en de melodie naderhand aan toe. De dag dat we de track schrijven, doen we gewoonlijk ook al een ruwe mix, zodanig dat we een basis arrangement hebben waaraan dan de lyrics kunnen worden toegevoegd. De vocals komen dus op het einde pas en later kunnen we er dan nog het een of het ander aan toevoegen als we denken dat de track het nodig heeft of als we het een goed idee vinden. Maar regelmatig werken we juist andersom en vertrekken we van de melodie of de vocals. Uitzonderlijk is een track door een van ons op zijn eentje gemaakt en hebben we die dan samen afgewerkt. Gewoonlijk werken we dus samen aan ons materiaal van begin tot eind en we vinden het heel goed op deze manier, we houden van de interactie in de studio.

Waar vind je de inspiratie voor de lyrics?

Alex: Inspiratie komt uit het leven, uit interesses en uit bepaalde emoties. Natuurlijk moet je soms woorden vervangen omdat ze beter bij de melodie passen en zo kan de betekenis veranderen. Ik hou er wel van wanneer het een beetje meer abstract is en niet zo duidelijk. In elk geval kan een song voor verschillende mensen een verschillende betekenis hebben.

Vertel eens wat over de new wave/gothic/industrial scene in Griekenland. Zijn er elk weekend party’s en concerten? In welke steden is de scene geconcentreerd?

Alex: De scene is geconcentreerd rond drie clubs in het centrum van Athene, maar veel artiesten komen van Thessaloniki, de tweede grootste stad van Griekenland. Ik zou niet zeggen dat de scene gigantisch groot is, maar toch komt een aanzienlijk aantal mensen samen op deze party’s en deze lui hielden de scene gedurende al deze jaren levend. Anderzijds is de minimal synth scene kleiner, maar op een of andere manier lijkt het wel dat de overkoepelende dark wave scene tegenwoordig meer open staat voor synths. Ook concertgewijs komen er regelmatig bands optreden, er is eigenlijk altijd wel iets te doen.

Heb je een mening over de economische en politieke situatie in Griekenland? Wil je die met ons delen? Tast deze crisis je dagelijkse leven aan en je leefcomfort?

Alex: Het is triest. Het is een vreselijke situatie waar we allemaal van te lijden hebben. Zonder in details te treden, is al wat ik kan zeggen dat de gewone Griek dit niet heeft veroorzaakt, maar toch accepteerden en voedden vele mensen dat corrupte systeem. Er is nu een nieuwe generatie die de mogelijkheid heeft om anders te denken, anders te handelen en andere dingen te suggereren.

Is dit jullie eerste optreden in België? Wat weet je over België?

Alex: ‘t Is inderdaad de eerste keer dat we in België spelen en we kijken er al erg naar uit. Nik speelde al in Brussel met andere projecten en is er ook al op vakantie geweest. Voor mij is het de eerste keer dat ik in België kom. België is altijd een belangrijk land geweest voor In Trance 95. Het is het thuisland van Front 242 en ik herinner me ook andere goede bands uit de jaren ’80 zoals The Neon Judgement en The Names. Het platenlabel Play It Again Sam had er zijn thuisbasis en dat was een label waar ik veel releases van kocht.

Wat kunnen we verwachten van het concert in België?

Alex: We gaan een mix brengen van tracks van ons “Cities Of Steel And Neon” album en van het nieuwe materiaal van “Shapes In A New Geometry”.

Waarom moeten onze lezers zeker komen kijken naar het optreden van In Trance 95 in het gekraakt neogotisch klooster in de Ploegstraat 25 te Antwerpen?

Alex: Onze sterkte als live act is dat - hoewel we een elektronische band zijn - we toch niet al te veel terugvallen op backing tapes. We zijn geen laptop muzikanten op het podium. We spelen de meeste stukken live en we stoppen veel energie in een optreden. Er is dus een goede dynamiek. Waarom naar ons komen zien? Wel, mijn beste advies voor de lezers is om eens naar onze beide albums te luisteren en als ze het materiaal dat erop staat goed vinden, dan is er dus nu een unieke kans om ons aan het werk te zien! En we kijken uit naar een meet and greet met al wie na het optreden met ons een praatje wil komen slaan! ’t Is zo simpel als dat.

Erg overtuigend! In Trance 95 staan op de affiche met Lebanon Hanover, Bloodygrave & Die Lust en Die Selektion. Ben je bekend met de andere bands?

Alex: De zanger van Die Selektion en ikzelf zijn deze zomer met een paar vrienden gaan zwemmen in Athene. Lucas was daar voor een optreden van een zijproject en we hebben samen wat rondgehangen. Lebanon Hanover zijn cool, ze speelden samen met ons op het GGP festival in Leipzig.

Wat kunnen we van In Trance 95 verwachten in de nabije toekomst?

Alex: We hebben een nieuw album dat bijna gereed is en dat betekent binnenkort meer releases. Hoewel “Shapes In A New Geometry” nog vers van de pers is, zullen we weer nieuw materiaal uit hebben begin 2013, waarschijnlijk eerst een single. Volgende maand spelen we weer in Berlijn met Kas Product en Low Sea op het Drop Dead festival en meer live dates zullen volgen. Dat voor de nabije toekomst.

Heb je nog een laatste boodschap voor het Belgische new wave/gothic publiek?

We kijken er naar uit om bij jullie te spelen en om naar jullie land te komen! Dank je voor Front 242, Absolute Body Control, The Neon Judgement en nog veel meer. Belgische bands hebben ons zeker beïnvloed. Bedankt ook voor Lio en Vive La Fête! Ook voor hen hebben we een plaatsje in ons hart. ;-)

Bedankt voor het interview!

http://www.intrance95.com

http://www.facebook.com/groups/intrance95

http://www.myspace.com/intrance95

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...