casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Karl Bartos (ex-Kraftwerk): interview met headliner BIM-festival 2006
The return of the robot!
01/12/2006
 Bookmark and Share

De topact van het Belgian Independent Music Festival editie 2006 is wellicht het best gekend als voormalig percussionist-songschrijver van de legendarische Duitse groep Kraftwerk, een band waarvan de invloed op de ontwikkeling van electro, hiphop, house en techno amper kan onderschat worden. Na zijn vertrek bij Kraftwerk in ’91 werkte muzikant, producer (en sinds enige tijd ook ‘geluidsprofessor’) Karl Bartos samen met artiesten als Electronic (Bernard Sumner van New Order en Johnny Marr van The Smiths), OMD en Anthony Rother. Daarnaast bracht hij enkele platen uit van zijn eigen project Electric Music, om in 2003 met “Communication” (Sony Music) voor het eerst een album onder zijn eigen naam te releasen. Bartos live is een combinatie van de vintage Kraftwerk sound (verbazingwekkende versies van klassieke tracks inbegrepen!) met zijn eigen, puur elektronische benadering van muziek. Voor het eerst live in België te zien op 23 december in zaal Hof Ter Lo, zeg niet dat we u niet gewaarschuwd hebben!

Hoe kijkt u terug op uw carrière als lid van Kraftwerk?

Karl Bartos: Ik blik nooit terug.

Wat beschouwt u zelf als uw belangrijkste bijdrage tot Kraftwerk?

Bartos: “Radioactivity”, “Trans Europe Express”, “The Man Machine”, “Computer World”, “Tour de France” en “The Mix”.

Waarom besliste u Kraftwerk in ’91 te verlaten? Wilde u uw eigen pad bewandelen?

Bartos: Ja.

Volgt u uw ex-collega’s van Kraftwerk nog en vice versa? Onderhouden jullie contacten?

Bartos: Neen.

Wat vindt u van hun muzikale evolutie (en toekomst)?

Bartos: Niets.

Wat wilde u bereiken met uw project Electric Music? Waarom stopte het na twee albums?

Bartos: Er van kunnen leven. Ik ben nooit opgehouden met het maken en produceren van muziek. Ik gebruik nu m’n eigen naam omdat die meer gekend is dan Electric Music, en op die manier kan ik het informatiepad verkleinen. Het werkt beter als productnaam, da’s alles.

Wat is uw mening over de evolutie van elektronische dansmuziek in het algemeen, en techno in het bijzonder?

Bartos: Dat kan me niet schelen, ik ben geïnteresseerd in alle soorten van muziek en natuurlijk is het onze ‘soundscape’ (onze gehoorswerkelijkheid) die mij drijft, plus uiteraard het fenomeen van muziek zelf: in tegenstelling tot woorden en afbeeldingen wijst de muziek ons niet op de wereld. Een akkoord betekent niets, een melodie heeft geen zin, muziek is in feite pure wiskunde: luchtgolven waarvan de frequenties samenwerken in lagen, en dit binnen een matrix van logische regels. Maar op de een of andere manier, via een geheim proces, zijn we in staat een wonder te ervaren: fysische trillingen worden emotie. De Duitse componist Karl-Heinz Stockhausen zei: ‘Musik ist reine Zauberei’ (muziek is pure magie). Ofschoon het geen taal is, is het universeel. En ik ben van mening dat het in die mate belangrijk is voor elke cultuur op onze planeet dat niemand zich echt een leven zonder muziek kan voorstellen.
Op dit moment luister ik naar Claude Debussy (‘Prélude à l’après-midi d’un faune’), Maurice Ravel (‘Daphnis et Chloé’) en Igor Strawinsky (‘Le sacre du printemps’).

Welke muziekstijlen prefereert u heden ten dage? Naar welke hedendaagse artiesten/groepen kijkt u op en waarom?

Bartos: Zie hierboven. Waarom? Ik veronderstel omdat het muziek is die lang geleden geschreven is…

Bent u vertrouwd met Belgische (elektronische) muziek? Zo ja, wat zijn dan uw favorieten?

Bartos: Nee, ik ben niet vertrouwd met Belgische muziek. Voor mij speelt nationaliteit trouwens geen rol.

In 2005 bracht u de cd-single ‘Camera obscura’ uit op uw eigen AudioVision Records label. Bent u nu alweer een nieuw album aan het voorbereiden?

Bartos: Ja, we zullen in 2007 nieuw materiaal uitbrengen via AudioVision.

Wat mogen we in de nabije toekomst nog verwachten van Karl Bartos? Staan er misschien nog samenwerkingsprojecten op stapel?

Bartos: We hebben een soundtrack gerealiseerd voor een film over Jean Giraud (“Dune”, “Alien”, “Blade runner”, “Tron”, “The abyss”, “The fifth element”). Hij verschijnt volgend jaar.

Ik las op uw myspace-site dat het optreden op het BIM festival een ‘DVJ-set’ zal zijn. Kunt u dat eens uitleggen? Betekent het dat u live optreedt met uw huidig project AudioVision (drie personen op de bühne)? Wat mag het publiek verwachten van een Karl Bartos show, en wat zijn de belangrijkste verschillen (visueel én auditief, aangezien u nog steeds klassieke Kraftwerk-tracks ten gehore brengt) met een Kraftwerk performance?

Bartos: Met onze audiovisuele performance refereren we naar de klassieke vorm van cinema maar ook naar mediakunst. Op de grote schermen – meestal gebruiken we een elektronisch drieluik - worden films, videoloops en animaties van klare, eenvoudige pictogrammen geprojecteerd, om de surrealistische informatiestroom binnen onze media te benadrukken. Men kan tegelijkertijd dansen op de muziek en naar de schermen kijken. En wat de ‘cut-up’ beelden betreft: we gebruiken fragmenten van wat ik ‘medium flow’ noem en geven nieuwe perspectieven op alledaagse beelden, hetgeen voor een andere manier van omgaan met de realiteit zorgt.
Maar weet je, ik ben een muzikant en geen regisseur, en ik aanzie muziek hoe dan ook altijd als akoestische films, als datgene wat je kan zien als je je ogen sluit. Degenen die onze show bijwonen, zullen de kans hebben een aantal van mijn vroegere en huidige werkjes de revue te zien (en horen) passeren: de Kraftwerk-klassiekers waaraan ik als co-auteur meewerkte zoals “The robots”, “Numbers” of “Computer world”, aangevuld met tracks van mijn recente solo-opus “Communication”.
Ik verwijs naar onze concerten als multi-zintuiglijke evenementen, maar als je jouw ogen sluit zal je wellicht je eigen onvervalste film zien.

Kunt u ons iets meer vertellen over de ‘Auditory Media Design’ lessenreeks die u als gastprofessor aan de universiteit van Berlijn geeft?

Bartos: Het doel van deze voortgezette onderwijsvorm is om studenten voor te bereiden op een professionele carrière als geluidsontwerpers of geluidsconsultants op het gebied van nieuwe media, design, kunst, muziek, journalistiek en architectuur.
Het programma is toegespitst op de kritische beoordeling en het creatieve design van geluidsomgevingen. Het studietraject omvat de volgende vier domeinen: antropologie en ecologie van geluid, experimentele geluidsmedia, auditief mediadesign en akoestische concepten.

1) Antropologie en ecologie van geluid

Bij het onderzoek naar antropologie en ecologie van geluid wordt vooral gefocust op de vraag hoe geluiden en geluidsomgevingen mensen beïnvloeden. In dit onderdeel bestudeert men verschillende geluidscontexten en -systemen in het milieu en in kunst en media. Een bijzondere klemtoon wordt gelegd op de methodologieën van culturele studies en sociologie.

2) Experimentele geluidsmedia

‘Experimenteel geluidsdesign’ neemt experimentele muziek en aanverwante ontwikkelingen onder de loep. Dat gaat van musique concrète, tape-muziek en elektronische muziek tot het begin van mediakunst en geluidskunst, nieuwe radiodrama’s, ambient muziek en de recentste hybriden waaronder live elektronica en clicks‘n’cuts.

3) Auditief mediadesign

Auditief mediadesign maakt gebruik van audiovisuele expressievormen van diverse elektronische media om professionele mediaomgevingen te ontwerpen. Tot de verschillende designtypes behoren o.a. geavanceerd geluidsdesign van ruimten bestemd voor werk of vrije tijd, film, dvd’s, internet en verscheidene mogelijkheden om een oriënteringssysteem of een emotionele reactie te genereren via geluid.

4) Akoestische concepten

Akoestische concepten concentreert zich op het ontwerpen van geluidsomgevingen, en dit van systematische planning tot implementatie. Een groot scala van media kan hiervoor aangewend worden. Het doel is om op een professionele wijze geluidsomgevingen te kunnen ontwerpen en ontwikkelen voor publieke ruimten binnen de context van zakelijke of openbare communicatie, architectuur en stedelijke planning.

Het programma is opgesplitst in vier semesters. Het eerste semester geeft een overzicht van de basisconcepten en de voornaamste onderwerpen binnen geluidsstudies. In het tweede semester krijgen de studenten een introductie tot elk van de vier hierboven geschetste domeinen. Projectseminaries bij twee van deze vier onderwerpen vormen een gelegenheid tot meer diepgaande studie. In het tweede jaar specialiseren de studenten zich door een ‘focus’ te kiezen binnen een van de vier hoofddomeinen. Vervolgens voeren ze een onafhankelijk project uit, in samenwerking met een bedrijf of instelling. Mentors adviseren de studenten bij de keuze van hun focus en bij de realisatie van hun projecten. Tijdens het vierde semester voltooien de studenten hun ‘master’ thesis.

Bedankt voor het interview.

Bartos: We kijken uit naar het Belgian Independent Music Festival. Tot dan!

Meer info:
http://www.karlbartos.com
http://www.myspace.com/karlbartos
http://www.udk-berlin.de/soundstudies


Jan Vael

http://www.karlbartos.com

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : European Ghost - Pale And Sick (2020 edition)

Dit album verscheen origineel reeds in 2016 bij het Spaanse Unknown Pleasure Records. Eind vorig jaar vond Icy Cold Records het hoog tijd om dit ondertussen niet meer verkrijgbare album in een 2020 versie heruit te geven. Terecht want in 2016 deelde ik een 8,5 op 10 uit voor de prestaties van dit trio uit Bologna. Moderne post punk. Lekker ...

lees meer...
CD BESPREKING : Twice A Man - On The Other Side Of The Mirror

Je eigen uitwendige zelf zie je dagelijks in de spiegel. Maar is er een groot verschil tussen dat wat je daadwerkelijk ziet en dat van je innerlijke ziel ? Twice A Man ziet deze vraag als uitgangspunt van het album On The Other Side Of The Mirror. Eerder dystopisch van aard dan psychologisch. En dat heeft alles met huidige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : XTR Human - Interior

Het is geleden van 2014 dat er nog eens een nieuw album werd uitgebracht door XTR Human, enkele singles of EP’s niet meegerekend. Goed zes jaren dus om de moeilijke tweede te openbaren. Niet dat Johannes Stabel en de zijnen de hangmat der luiheid hebben opgezocht, neen, vooral omdat het hier gaat over een band die op regelmatige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fotocrime - South Of Heaven

Op zijn paspoort staat nog steeds Ryan Patterson maar als het gaat om de identiteit waarvan hij met zijn band Fotocrime wil aangesproken worden doe je dat best gewoon als R. Er zal wel een reden zijn voor deze bewuste anonimiteit, en wel omdat hij zijn eigen verleden wil laten rusten. Een verleden dat vooral gekenmerkt werd door zijn metal-band ...

lees meer...
CD BESPREKING : Causenation - Promises Of Hope And Fear

Debuutalbum van deze Antwerpse electroband na een reeks demo’s en virtuele singles. Causenation is een duo bestaande uit Vain Sacrosanct en Van Der Goes. Een Dark Entries interview uit 2018 toen Causenation kwam optreden op onze Dark Entries Night in de Gentse Kinky Star, lees je hier. Vain Sacrosanct heeft een verleden als programmamaker ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2021 : Epica zwemt tegen de stroom van het leven in

Epica heeft een nieuwe plaat klaar voor jullie. Op 26 februari komt 'Omega' uit, en dat is de opvolger voor het onder lof bedolven 'The Holographic Principle' uit 2016. Na video's voor 'Abyss Of Time' en 'Freedom - The Wolves Within', is de derde single een mooie ballade op piano: 'Rivers'. '"Rivers" ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...