casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Karl Bartos (ex-Kraftwerk): interview met headliner BIM-festival 2006
The return of the robot!
01/12/2006
 Bookmark and Share

De topact van het Belgian Independent Music Festival editie 2006 is wellicht het best gekend als voormalig percussionist-songschrijver van de legendarische Duitse groep Kraftwerk, een band waarvan de invloed op de ontwikkeling van electro, hiphop, house en techno amper kan onderschat worden. Na zijn vertrek bij Kraftwerk in ’91 werkte muzikant, producer (en sinds enige tijd ook ‘geluidsprofessor’) Karl Bartos samen met artiesten als Electronic (Bernard Sumner van New Order en Johnny Marr van The Smiths), OMD en Anthony Rother. Daarnaast bracht hij enkele platen uit van zijn eigen project Electric Music, om in 2003 met “Communication” (Sony Music) voor het eerst een album onder zijn eigen naam te releasen. Bartos live is een combinatie van de vintage Kraftwerk sound (verbazingwekkende versies van klassieke tracks inbegrepen!) met zijn eigen, puur elektronische benadering van muziek. Voor het eerst live in België te zien op 23 december in zaal Hof Ter Lo, zeg niet dat we u niet gewaarschuwd hebben!

Hoe kijkt u terug op uw carrière als lid van Kraftwerk?

Karl Bartos: Ik blik nooit terug.

Wat beschouwt u zelf als uw belangrijkste bijdrage tot Kraftwerk?

Bartos: “Radioactivity”, “Trans Europe Express”, “The Man Machine”, “Computer World”, “Tour de France” en “The Mix”.

Waarom besliste u Kraftwerk in ’91 te verlaten? Wilde u uw eigen pad bewandelen?

Bartos: Ja.

Volgt u uw ex-collega’s van Kraftwerk nog en vice versa? Onderhouden jullie contacten?

Bartos: Neen.

Wat vindt u van hun muzikale evolutie (en toekomst)?

Bartos: Niets.

Wat wilde u bereiken met uw project Electric Music? Waarom stopte het na twee albums?

Bartos: Er van kunnen leven. Ik ben nooit opgehouden met het maken en produceren van muziek. Ik gebruik nu m’n eigen naam omdat die meer gekend is dan Electric Music, en op die manier kan ik het informatiepad verkleinen. Het werkt beter als productnaam, da’s alles.

Wat is uw mening over de evolutie van elektronische dansmuziek in het algemeen, en techno in het bijzonder?

Bartos: Dat kan me niet schelen, ik ben geïnteresseerd in alle soorten van muziek en natuurlijk is het onze ‘soundscape’ (onze gehoorswerkelijkheid) die mij drijft, plus uiteraard het fenomeen van muziek zelf: in tegenstelling tot woorden en afbeeldingen wijst de muziek ons niet op de wereld. Een akkoord betekent niets, een melodie heeft geen zin, muziek is in feite pure wiskunde: luchtgolven waarvan de frequenties samenwerken in lagen, en dit binnen een matrix van logische regels. Maar op de een of andere manier, via een geheim proces, zijn we in staat een wonder te ervaren: fysische trillingen worden emotie. De Duitse componist Karl-Heinz Stockhausen zei: ‘Musik ist reine Zauberei’ (muziek is pure magie). Ofschoon het geen taal is, is het universeel. En ik ben van mening dat het in die mate belangrijk is voor elke cultuur op onze planeet dat niemand zich echt een leven zonder muziek kan voorstellen.
Op dit moment luister ik naar Claude Debussy (‘Prélude à l’après-midi d’un faune’), Maurice Ravel (‘Daphnis et Chloé’) en Igor Strawinsky (‘Le sacre du printemps’).

Welke muziekstijlen prefereert u heden ten dage? Naar welke hedendaagse artiesten/groepen kijkt u op en waarom?

Bartos: Zie hierboven. Waarom? Ik veronderstel omdat het muziek is die lang geleden geschreven is…

Bent u vertrouwd met Belgische (elektronische) muziek? Zo ja, wat zijn dan uw favorieten?

Bartos: Nee, ik ben niet vertrouwd met Belgische muziek. Voor mij speelt nationaliteit trouwens geen rol.

In 2005 bracht u de cd-single ‘Camera obscura’ uit op uw eigen AudioVision Records label. Bent u nu alweer een nieuw album aan het voorbereiden?

Bartos: Ja, we zullen in 2007 nieuw materiaal uitbrengen via AudioVision.

Wat mogen we in de nabije toekomst nog verwachten van Karl Bartos? Staan er misschien nog samenwerkingsprojecten op stapel?

Bartos: We hebben een soundtrack gerealiseerd voor een film over Jean Giraud (“Dune”, “Alien”, “Blade runner”, “Tron”, “The abyss”, “The fifth element”). Hij verschijnt volgend jaar.

Ik las op uw myspace-site dat het optreden op het BIM festival een ‘DVJ-set’ zal zijn. Kunt u dat eens uitleggen? Betekent het dat u live optreedt met uw huidig project AudioVision (drie personen op de bühne)? Wat mag het publiek verwachten van een Karl Bartos show, en wat zijn de belangrijkste verschillen (visueel én auditief, aangezien u nog steeds klassieke Kraftwerk-tracks ten gehore brengt) met een Kraftwerk performance?

Bartos: Met onze audiovisuele performance refereren we naar de klassieke vorm van cinema maar ook naar mediakunst. Op de grote schermen – meestal gebruiken we een elektronisch drieluik - worden films, videoloops en animaties van klare, eenvoudige pictogrammen geprojecteerd, om de surrealistische informatiestroom binnen onze media te benadrukken. Men kan tegelijkertijd dansen op de muziek en naar de schermen kijken. En wat de ‘cut-up’ beelden betreft: we gebruiken fragmenten van wat ik ‘medium flow’ noem en geven nieuwe perspectieven op alledaagse beelden, hetgeen voor een andere manier van omgaan met de realiteit zorgt.
Maar weet je, ik ben een muzikant en geen regisseur, en ik aanzie muziek hoe dan ook altijd als akoestische films, als datgene wat je kan zien als je je ogen sluit. Degenen die onze show bijwonen, zullen de kans hebben een aantal van mijn vroegere en huidige werkjes de revue te zien (en horen) passeren: de Kraftwerk-klassiekers waaraan ik als co-auteur meewerkte zoals “The robots”, “Numbers” of “Computer world”, aangevuld met tracks van mijn recente solo-opus “Communication”.
Ik verwijs naar onze concerten als multi-zintuiglijke evenementen, maar als je jouw ogen sluit zal je wellicht je eigen onvervalste film zien.

Kunt u ons iets meer vertellen over de ‘Auditory Media Design’ lessenreeks die u als gastprofessor aan de universiteit van Berlijn geeft?

Bartos: Het doel van deze voortgezette onderwijsvorm is om studenten voor te bereiden op een professionele carrière als geluidsontwerpers of geluidsconsultants op het gebied van nieuwe media, design, kunst, muziek, journalistiek en architectuur.
Het programma is toegespitst op de kritische beoordeling en het creatieve design van geluidsomgevingen. Het studietraject omvat de volgende vier domeinen: antropologie en ecologie van geluid, experimentele geluidsmedia, auditief mediadesign en akoestische concepten.

1) Antropologie en ecologie van geluid

Bij het onderzoek naar antropologie en ecologie van geluid wordt vooral gefocust op de vraag hoe geluiden en geluidsomgevingen mensen beïnvloeden. In dit onderdeel bestudeert men verschillende geluidscontexten en -systemen in het milieu en in kunst en media. Een bijzondere klemtoon wordt gelegd op de methodologieën van culturele studies en sociologie.

2) Experimentele geluidsmedia

‘Experimenteel geluidsdesign’ neemt experimentele muziek en aanverwante ontwikkelingen onder de loep. Dat gaat van musique concrète, tape-muziek en elektronische muziek tot het begin van mediakunst en geluidskunst, nieuwe radiodrama’s, ambient muziek en de recentste hybriden waaronder live elektronica en clicks‘n’cuts.

3) Auditief mediadesign

Auditief mediadesign maakt gebruik van audiovisuele expressievormen van diverse elektronische media om professionele mediaomgevingen te ontwerpen. Tot de verschillende designtypes behoren o.a. geavanceerd geluidsdesign van ruimten bestemd voor werk of vrije tijd, film, dvd’s, internet en verscheidene mogelijkheden om een oriënteringssysteem of een emotionele reactie te genereren via geluid.

4) Akoestische concepten

Akoestische concepten concentreert zich op het ontwerpen van geluidsomgevingen, en dit van systematische planning tot implementatie. Een groot scala van media kan hiervoor aangewend worden. Het doel is om op een professionele wijze geluidsomgevingen te kunnen ontwerpen en ontwikkelen voor publieke ruimten binnen de context van zakelijke of openbare communicatie, architectuur en stedelijke planning.

Het programma is opgesplitst in vier semesters. Het eerste semester geeft een overzicht van de basisconcepten en de voornaamste onderwerpen binnen geluidsstudies. In het tweede semester krijgen de studenten een introductie tot elk van de vier hierboven geschetste domeinen. Projectseminaries bij twee van deze vier onderwerpen vormen een gelegenheid tot meer diepgaande studie. In het tweede jaar specialiseren de studenten zich door een ‘focus’ te kiezen binnen een van de vier hoofddomeinen. Vervolgens voeren ze een onafhankelijk project uit, in samenwerking met een bedrijf of instelling. Mentors adviseren de studenten bij de keuze van hun focus en bij de realisatie van hun projecten. Tijdens het vierde semester voltooien de studenten hun ‘master’ thesis.

Bedankt voor het interview.

Bartos: We kijken uit naar het Belgian Independent Music Festival. Tot dan!

Meer info:
http://www.karlbartos.com
http://www.myspace.com/karlbartos
http://www.udk-berlin.de/soundstudies


Jan Vael

http://www.karlbartos.com

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...