casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

656 items

   

Bloodygrave & Die Lust
Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan!
12/09/2012, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

12/09/2012 : Bloodygrave & Die Lust - Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan!
12/09/2012 : Bloodygrave & Die Lust - Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan!
12/09/2012 : Bloodygrave & Die Lust - Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan!
12/09/2012 : Bloodygrave & Die Lust - Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan!
12/09/2012 : Bloodygrave & Die Lust - Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan!
Op vrijdag 21 september 2012 vindt er een ‘Drop Dead Warm Up Party’ plaats in ’t Klooster te Antwerpen. Niet alleen spelen er een aantal DJ’s (waaronder Dark Entries' Moonchild) ten dans in dit notoire Antwerpse kraakpand; ook zullen er die dag 4 cold wave/minimal synth wave bands uit de line-up van dit Berlijnse DIY new wave festival spelen in de kapel van het klooster. Aldus wordt dit een heus mini-Drop Dead-festivalletje met drie Duitse en een Griekse band. De bands die u die dag kan komen bewonderen zijn Bloodygrave & Die Lust, Lebanon Hanover, Die Selektion en In Trance 95. De party in het klooster is gratis; de live gigs in de kapel kan u meemaken voor 10 euro. Opgepast: er zijn slechts een goede 100 kaarten beschikbaar voor de live gigs, dus vroeg komen is de boodschap (doors: 19 u)! De komende dagen stellen wij de bands die op 21 september in de kapel van ’t Klooster komen optreden aan u voor middels een interview. De tweede in de rij zijn Bloodygrave & Die Lust uit Berlijn.

Kan je Bloodygrave & Die Lust eens voorstellen aan het Belgische publiek? En vertel ons eens wat meer over het ontstaan van de band, naar verluidt uit twee soloprojecten? Hoe ontmoetten jullie elkaar? ‘Bloodygrave & Die Lust kwam voort uit de asse van de Berlijnse gothpunkband Rotten Western Kulture’ lezen we op jullie blogspot. Kan je ons daar wat meer over vertellen ?

Ben: Zoals je dus al gelezen hebt, startten we als een 3-man gothpunkband. Ruige gitaren, drums en vocals. We deden samen een of twee optredens, maar dan erkenden we dat onze doelstellingen te zeer verschilden en we splitten. Omdat we nog een aantal concerten hadden toegezegd, beslisten Frasco en ik om ze gewoon hoe dan ook te doen. Zo ontstond Frasco zijn soloproject Die Lust! En ik deed mijn eerste ervaringen op als Bloodygrave... We brachten beide projecten samen en in de lente en zomer van 2010 trokken we ons beiden gedurende een aantal weken dagelijks terug in onze repetitieruimte. We leefden er bijna en we slaagden erin een aantal songs klaar te stomen (zelfs een paar covers van Rotten Western Kulture, “Rattengift” bijvoorbeeld). We hadden lol, zelfs al hadden we er geen flauw benul van hoe het was om plots een ‘synthband’ te zijn. En dus bleven we maar doorgaan!

Wat vind je van de term ‘minimal wave’? Vind je dat een goede beschrijving van de sound van de band?

Frasco: Voor mij betekent minimal wave gewoon een nieuwe ontdekking in de laatste tien jaar van underground eighties muziek. Binnen het ‘genre’ heb je alles van experimentele geluiden tot goede plastic pop en zelfs enige Italo geluiden (hoor bijvoorbeeld maar eens naar de compilatie “Minimal Wave Tapes vol. I”). Wat mij vooral aanspreekt is de spontaneïteit en de do it yourself spirit. ’t Is ook een positieve benadering voor ons dat we het allemaal kunnen aanhoren met de oren van de nieuwe eeuw. In elk geval voelde ik mijzelf nooit ‘minimal’, eerder ‘wave’.

Ben: Ik denk dat de term ‘minimal’ bedoeld was voor die gasten die hun stuff opnamen met enkel 4 track-recorders. In onze beginperiode waren we misschien wat meer ‘minimal’, maar zelfs nu nog stoppen we niet meer dan 4 of 5 verschillende instrumenten of stemmen in een song, maar dat was nooit een doel of ideaal. Ik weet niet wat de beste beschrijving is, maar sommige songs zou je meer synthwave kunnen noemen, andere meer synthpunk...

Kan je ons iets vertellen over het nieuwe album “Bloodlust”? En waarom koos je die albumtitel?

Frasco: Ik houd van woordspelletjes en na een tijdje met onze bandnaam te spelen, leverde dat deze suggestie op, eerlijk gezegd meer omdat het goed klinkt dan wat anders. Het is tot op zekere hoogte een soort collectie van onze songs. Het zijn ze niet allemaal, maar een selectie. Ons doel was om ze opnieuw op te nemen en beter dan voorheen mogelijk was met onze apparatuur, om dan achteraf vrij te zijn om een nieuwe richting uit te gaan en ons te concentreren op nieuw materiaal, want onze interesse en onze sound was intussen erg veranderd.

Wat is je favoriete Bloodygrave & Die Lust song en waarom?

Frasco: Ik hou van de twee nieuwe: “Der Goldene Schnitt” en “Wie Schlaglos”, omdat het songs zijn die we maakten om meer fun te hebben op het podium en omdat ze het publiek zouden kunnen aanspreken.

Ben: Ik hou van een aantal van de eerste songs, maar het is niet meer zo leuk om die live te bengen. De nieuwere songs zoals “Weiße Wände” of “Ein Weiteres Jahr” zijn veel energieker, meer dansbaar. Ze klinken opgenomen zelfs anders dan live, omdat ik op het podium altijd meer power in de vocals stop.

Door welke bands of artiesten werden jullie beïnvloed?

Frasco: Mijn achtergrond is stevig geworteld in de jaren ‘70, met de nadruk op de progressieve rock: King Crimson, Banco del Mutuo Soccorso, Brian Eno en een aantal Duitse bands, als ze maar niet te ‘barok’ klinken. En de laatste jaren ook het disco/punk dualisme. Elektronica was soms pittig en subversief! Ik hou van de jaren ’70 in het algemeen om verschillende redenen en een ervan is dat je overal in de popmuziek, in het songschrijven ‘een mens achter het instrument’ kan horen. Je kan de drumstijl herkennen, de stijl en de invloeden van een mens in elke song. In de 60’s was het allemaal meer ‘homogeen’.

Ben: Ik ben gefascineerd door bands met een opvallende verschijning, een krachtige sound én gedrevenheid op het podium. Er zijn er zeker meer maar Schleimkeim en The Screamers zijn de beste voorbeelden. Maar er is ook een heel goede Belgische band die ik vorige maand in Berlijn aan het werk zag: De Brassers!

Die kennen we maar al te goed! Naar wat voor muziek luister je zoal tegenwoordig?

Frasco: Een van de interessantste bands van de jaren ’80 (en ze doen nog steeds met grote waardigheid verder) is Tuxedomoon. Omdat ze zovele terreinen verkennen en hun muziek zich zo breed ontwikkelt en verfijnd en introvert is, maar nog steeds punk en heel scherp. Er zijn er maar weinig die het hen nadoen. “No Tears” verdient een monument.

Ben: Te veel om op te noemen... Ik hou van veel verschillende genres: punk, deathrock, postpunk, cold-synth-wave, deathmetal... al wat dansbaar is of inspirerend. Van J.S. Bach tot Demented Are Go. Van The Human League tot Pantera. Ik denk dat er in elk genre wel een paar muzikanten zijn waar ik van hou.

Wat waren de laatste muziekdragers die jullie kochten?

Frasco: Ik probeer de underground scene te steunen en ik probeer indien mogelijk vinyl, cd’s en tapes te kopen van de bands die ik live zag en goed vond. De laatste was van Schwarze Armee Fraktion, de band van onze vrienden AC en Ben X Schneon.

Ben: De laatste vinylplaten die ik kocht waren “Current News” van The Invinvible Spirit (mijn favoriet momenteel) en de split lp van TK Untergang, een redelijk nieuwe band uit Berlijn.

Hoe komt een Bloodygrave & Die Lust song tot stand? Hoe gaan jullie te werk bij het songschrijven?

Frasco: Ze ontstaan grotendeels uit improvisatie, alleen of samen. Zo ontstaan er massa’s rudimentaire songs die om uitwerking vragen. Maar soms verkies ik na een lang bewerkingsproces de originele onbewerkte improvisatie, fris en ongekunsteld. Wanneer het materiaal te zeer een bepaalde richting uitgaat, dan bewaar ik het voor mijn solowerk. Voor andere songs zoals “Transformazione” beslissen we samen om ze aan het bandrepertoire toe te voegen.

Ben: Het is een goed concept, soms starten we een song samen in een jamsessie en werken we er samen aan tot de song klaar is. Maar een andere keer maken we songs helemaal alleen en doen we enkel de performance naderhand samen. Ik vind het echt goed zo.

Waar gaan de lyrics over? Waar vinden jullie de inspiratie voor de songteksten?

Ben: Dat is echt voor elke song verschillend... Sommige songs gaan over dingen die ons in het verleden overkwamen, andere zijn misschien een beetje maatschappijkritisch, nog andere komen spontaan voort uit gevoelens. We hebben geen ‘final message’, het gaat meer over verschillende gedachten, standpunten, dingen die ons en iedereen kunnen overkomen. Elke song heeft zo zijn eigen boodschap of juist geen boodschap...

Is dit jullie eerste optreden in België? Wat weten jullie over België?

Frasco: Inderdaad. Ik stel me steden voor met een bijzondere cinematografische sfeer. Een vriend van mij beleefde de tijd van zijn leven in Brussel. Ik ben curieus. Wat muziek betreft ben ik redelijk bekend met dEUS, maar vooral met het onvolprezen Front 242.

Ben: Ik ben ook heel curieus! Ik was ook nog nooit in België, ik beluisterde wel wat muziek en ik las wat over de underground scene... Ik kijk er naar uit!

Wat kunnen we verwachten van het concert in België?

Frasco: Het is een mijlpaal voor ons, het begin van onze nieuwe periode, van een nieuw bewustzijn aangaande onszelf en ons materiaal. We weten dat we meer kunnen. We verwachten heel wat interessante mensen te ontmoeten en contacten uit te kunnen wisselen.

Ben: We zullen een aantal nieuwe songs brengen. Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan. ;)

Waarom moeten onze lezers zeker komen kijken naar het optreden van Bloodygrave & Die Lust in een gekraakt neogotisch klooster in Antwerpen?

Frasco: Ik kijk er erg naar uit want voor mij is het de eerste dag van een 15-daagse reis na een lange periode van werken. De eerste dag van deze periode van vrijheid begint dus met zulk een fantastisch evenement als dit, in zulk een evocatief oord! Aansluitend reis ik met mijn vriendin verder door op plezierreis naar Spanje. Ik kan niet wachten!

Ben: Ik denk dat het niet alleen over ons gaat. Met al onze vrienden van de andere bands wordt het een onvergetelijke nacht...

Bloodygrave & Die Lust staan op de affiche samen met Lebanon Hanover, Die Selektion en In Trance 95. Wat vinden jullie van deze line-up? Kennen jullie de andere bands?

Frasco: Het is echt een sterke line-up. Het zijn allemaal bands die op essentieel verschillende wijze een abstract brengen van de hedendaagse underground muziek en een geweldige live act! Een soort van ‘now wave’. Ik ken alle leden van de twee andere Duitse bands in mindere of meerdere mate persoonlijk en wel in het bijzonder Luca, de ‘Italiaan’ van Die Selektion.

Ben: Ik zag al de bands meermaals aan het werk dit jaar en vorig jaar... Ik kan me geen betere line-up voorstellen! Elke band heeft echt een unieke sound en voorkomen. Ik amuseerde me bij elke show van elk van deze bands en ik ben verheugd om met hen op de affiche te staan!

Wat kunnen we in de nabije toekomst verwachten van Bloodygrave & Die Lust? Hebben jullie een laatste boodschap voor het Belgische new wave en gothic publiek?

Frasco: We hopen weer overal doorheen Europa te zien te zijn. In Antwerpen wil ik de stad zien en me amuseren op die fameuze locatie op een twee dagen durende party met jullie, let´s dance!

Ben: Zo is het! We kijken uit naar onze eerste Belgische party! Tot binnenkort!!

http://bloodygravedielust.blogspot.be

https://www.facebook.com/pages/Bloodygrave-Die-Lust/139900066065543

http://www.myspace.com/bloodygravewave

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Lockhowl - Pareidolia

Gothic Rock uit Aberdeen Schotland. Voila, hier is LockHowl het éénmansproject van James MacBain die er een beetje uitziet als de ideale schoonzoon, en meteen even het bewijs voert van het never judge a book by his cover principe. Want deze man combineert in een donkere achterkamer schreeuwerige, eerder harde gothic rock ...

lees meer...
CD BESPREKING : Hidden Souls - The Incorruptible Dream

Electro pop, future pop zo je wil, uit Argentinië die, hoewel de ritmes dansbaar zijn, iets te vertellen heeft... Een beetje de Argentijnse Assemblage 23 zo je wil en ook het geluid, hoewel iets meer gesynthetiseerd -of hoe zeg je dat - komt wel een beetje in de buurt. Dansbaar op “Hearts And Minds”, een beetje melig in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Happiness Project - Mutation

Moderne electre pop daar staat Boredom Product garant voor, een label waarbij je al meteen kunt inschatten hoe een release ongeveer gaat klinken. Happiness Project, bij nazicht van onze uitgebreide Dark Entries database, zo’n 2500 reviews online, blijk ik ooit al eens iets van deze Fransen te hebben besproken, maar da’s dan ook ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2018 : Vrijdag 28 september Chileense post punk / death rock in de Kinky Star te Gent !

U kent het clubje vast, de kinky Star waar ook de Dark Entries Nights plaats vinden, Vlasmarkt Gent, die buurt. Maar er gebeurt wel meer in deze alternatieve muziekkeet dat u als lezer van ons webzine moet kunnen bekoren. Zo passeren vanavond om 20u00 post punkers uit Chilli nota bene, luisterend naar de naam Causa De Muerte. De band startte ...

lees meer...
CD BESPREKING : Icesun - Heartquake (vinyl)

De laatste serie reviews die op mijn review stapel belanden komen opvallend vaak uit Frankrijk. Zo ook deze Icesun, een project uit Parijs dat de jaren 80 laat herleven op hun albumdebuut “Heartquake”. Enkel te koop opggelimiteerd vinyl en garant voor minimal post punk van het betetere soort zoals op het typerende “Cold Inside” ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2018 : Bimfest affiche compleet!!

Het is ondertussen een traditie maar sedert 2002 kunt u het kille jaareinde wat feestelijker maken door present te tekenen op het Bimfest festival, ooit begonnen onder de mond vol Belgian Independent Music Festival. Voor de 17de keer alweer dus in 2018 en wel op vrijdag 14 en zaterdag 15 december in zaal de Casino te Sint Niklaas! Voor ...

lees meer...
CD BESPREKING : UFO Över Lappland - UFO Över Lappland

Deze band komt echt uit Lapland, meer bepaald uit de Noord-Zweedse stad Umeå aan de Botnische golf. Sulatron stelt ons het eponieme debuutalbum voor van deze Zweden. Vijf lang uitgesponnen tracks staan er op (50 minuten speelduur). In 2016 verscheen dit reeds als cassette met een track minder (“JaEDeJaE” stond er niet op). ...

lees meer...
FOTO'S : A Slice Of Life - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
FOTO'S : Donder, Hel & Hagel - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
NIEUWS 20/09/2018 : Nieuws van het Kirlian Camera front: Stalingrad is terug!

Natuurlijk kent u als trouwe Dark Entries lezer de Italiaanse rots in de branding Kirlian Camera. Maar wie van jullie is vertrouwd met Stalingrad? Dat we het hier niet hebben over het gebied in Rusland kon u al raden. Stalingrad was een zijproject van Angelo Bergamini enerzijds en Ivano Bizzi (die in het verleden bij Kirlian Camera vooral ...

lees meer...
FOTO'S : Persephone - @ Théâtre Mercelis Brussels, 15/09/2018 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 20/09/2018 : Nitzer Ebb maakt onuitgegeven video uit 1985 wereldkundig

De terugkeer van Nitzer Ebb is momenteel het evenement in EBM-land. Op 11 oktober komt een ambitieuze box uit: 1982-2010 10 LP Vinyl Boxset. 10 platen? Ja hoor, de vijf officiële platen uit de discografie worden elk aangevuld met een aparte plaat met outtakes, alternatieve versies en remixen. Bovendien zal de groep ook terug gaan optreden, ...

lees meer...
NIEUWS 20/09/2018 : Alien Sex Fiend is bezeten (van een nieuwe plaat)

Er komen nog regelmatig platen uit van Alien Sex Fiend, één van de stichters van het gothicgenre en met name één van de meest populaire groepen uit de Londense batcave-scene van begin jaren 80, doch het betreft hier vooral verzamelaars met singles en live-uitvoeringen van eerder werk. De laatste plaat met origineel ...