canli casino

Dark Entries Logo

609 items

   

Bloodygrave & Die Lust
Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan!
12/09/2012, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

12/09/2012 : Bloodygrave & Die Lust - Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan!
12/09/2012 : Bloodygrave & Die Lust - Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan!
12/09/2012 : Bloodygrave & Die Lust - Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan!
12/09/2012 : Bloodygrave & Die Lust - Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan!
12/09/2012 : Bloodygrave & Die Lust - Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan!
Op vrijdag 21 september 2012 vindt er een ‘Drop Dead Warm Up Party’ plaats in ’t Klooster te Antwerpen. Niet alleen spelen er een aantal DJ’s (waaronder Dark Entries' Moonchild) ten dans in dit notoire Antwerpse kraakpand; ook zullen er die dag 4 cold wave/minimal synth wave bands uit de line-up van dit Berlijnse DIY new wave festival spelen in de kapel van het klooster. Aldus wordt dit een heus mini-Drop Dead-festivalletje met drie Duitse en een Griekse band. De bands die u die dag kan komen bewonderen zijn Bloodygrave & Die Lust, Lebanon Hanover, Die Selektion en In Trance 95. De party in het klooster is gratis; de live gigs in de kapel kan u meemaken voor 10 euro. Opgepast: er zijn slechts een goede 100 kaarten beschikbaar voor de live gigs, dus vroeg komen is de boodschap (doors: 19 u)! De komende dagen stellen wij de bands die op 21 september in de kapel van ’t Klooster komen optreden aan u voor middels een interview. De tweede in de rij zijn Bloodygrave & Die Lust uit Berlijn.

Kan je Bloodygrave & Die Lust eens voorstellen aan het Belgische publiek? En vertel ons eens wat meer over het ontstaan van de band, naar verluidt uit twee soloprojecten? Hoe ontmoetten jullie elkaar? ‘Bloodygrave & Die Lust kwam voort uit de asse van de Berlijnse gothpunkband Rotten Western Kulture’ lezen we op jullie blogspot. Kan je ons daar wat meer over vertellen ?

Ben: Zoals je dus al gelezen hebt, startten we als een 3-man gothpunkband. Ruige gitaren, drums en vocals. We deden samen een of twee optredens, maar dan erkenden we dat onze doelstellingen te zeer verschilden en we splitten. Omdat we nog een aantal concerten hadden toegezegd, beslisten Frasco en ik om ze gewoon hoe dan ook te doen. Zo ontstond Frasco zijn soloproject Die Lust! En ik deed mijn eerste ervaringen op als Bloodygrave... We brachten beide projecten samen en in de lente en zomer van 2010 trokken we ons beiden gedurende een aantal weken dagelijks terug in onze repetitieruimte. We leefden er bijna en we slaagden erin een aantal songs klaar te stomen (zelfs een paar covers van Rotten Western Kulture, “Rattengift” bijvoorbeeld). We hadden lol, zelfs al hadden we er geen flauw benul van hoe het was om plots een ‘synthband’ te zijn. En dus bleven we maar doorgaan!

Wat vind je van de term ‘minimal wave’? Vind je dat een goede beschrijving van de sound van de band?

Frasco: Voor mij betekent minimal wave gewoon een nieuwe ontdekking in de laatste tien jaar van underground eighties muziek. Binnen het ‘genre’ heb je alles van experimentele geluiden tot goede plastic pop en zelfs enige Italo geluiden (hoor bijvoorbeeld maar eens naar de compilatie “Minimal Wave Tapes vol. I”). Wat mij vooral aanspreekt is de spontaneïteit en de do it yourself spirit. ’t Is ook een positieve benadering voor ons dat we het allemaal kunnen aanhoren met de oren van de nieuwe eeuw. In elk geval voelde ik mijzelf nooit ‘minimal’, eerder ‘wave’.

Ben: Ik denk dat de term ‘minimal’ bedoeld was voor die gasten die hun stuff opnamen met enkel 4 track-recorders. In onze beginperiode waren we misschien wat meer ‘minimal’, maar zelfs nu nog stoppen we niet meer dan 4 of 5 verschillende instrumenten of stemmen in een song, maar dat was nooit een doel of ideaal. Ik weet niet wat de beste beschrijving is, maar sommige songs zou je meer synthwave kunnen noemen, andere meer synthpunk...

Kan je ons iets vertellen over het nieuwe album “Bloodlust”? En waarom koos je die albumtitel?

Frasco: Ik houd van woordspelletjes en na een tijdje met onze bandnaam te spelen, leverde dat deze suggestie op, eerlijk gezegd meer omdat het goed klinkt dan wat anders. Het is tot op zekere hoogte een soort collectie van onze songs. Het zijn ze niet allemaal, maar een selectie. Ons doel was om ze opnieuw op te nemen en beter dan voorheen mogelijk was met onze apparatuur, om dan achteraf vrij te zijn om een nieuwe richting uit te gaan en ons te concentreren op nieuw materiaal, want onze interesse en onze sound was intussen erg veranderd.

Wat is je favoriete Bloodygrave & Die Lust song en waarom?

Frasco: Ik hou van de twee nieuwe: “Der Goldene Schnitt” en “Wie Schlaglos”, omdat het songs zijn die we maakten om meer fun te hebben op het podium en omdat ze het publiek zouden kunnen aanspreken.

Ben: Ik hou van een aantal van de eerste songs, maar het is niet meer zo leuk om die live te bengen. De nieuwere songs zoals “Weiße Wände” of “Ein Weiteres Jahr” zijn veel energieker, meer dansbaar. Ze klinken opgenomen zelfs anders dan live, omdat ik op het podium altijd meer power in de vocals stop.

Door welke bands of artiesten werden jullie beïnvloed?

Frasco: Mijn achtergrond is stevig geworteld in de jaren ‘70, met de nadruk op de progressieve rock: King Crimson, Banco del Mutuo Soccorso, Brian Eno en een aantal Duitse bands, als ze maar niet te ‘barok’ klinken. En de laatste jaren ook het disco/punk dualisme. Elektronica was soms pittig en subversief! Ik hou van de jaren ’70 in het algemeen om verschillende redenen en een ervan is dat je overal in de popmuziek, in het songschrijven ‘een mens achter het instrument’ kan horen. Je kan de drumstijl herkennen, de stijl en de invloeden van een mens in elke song. In de 60’s was het allemaal meer ‘homogeen’.

Ben: Ik ben gefascineerd door bands met een opvallende verschijning, een krachtige sound én gedrevenheid op het podium. Er zijn er zeker meer maar Schleimkeim en The Screamers zijn de beste voorbeelden. Maar er is ook een heel goede Belgische band die ik vorige maand in Berlijn aan het werk zag: De Brassers!

Die kennen we maar al te goed! Naar wat voor muziek luister je zoal tegenwoordig?

Frasco: Een van de interessantste bands van de jaren ’80 (en ze doen nog steeds met grote waardigheid verder) is Tuxedomoon. Omdat ze zovele terreinen verkennen en hun muziek zich zo breed ontwikkelt en verfijnd en introvert is, maar nog steeds punk en heel scherp. Er zijn er maar weinig die het hen nadoen. “No Tears” verdient een monument.

Ben: Te veel om op te noemen... Ik hou van veel verschillende genres: punk, deathrock, postpunk, cold-synth-wave, deathmetal... al wat dansbaar is of inspirerend. Van J.S. Bach tot Demented Are Go. Van The Human League tot Pantera. Ik denk dat er in elk genre wel een paar muzikanten zijn waar ik van hou.

Wat waren de laatste muziekdragers die jullie kochten?

Frasco: Ik probeer de underground scene te steunen en ik probeer indien mogelijk vinyl, cd’s en tapes te kopen van de bands die ik live zag en goed vond. De laatste was van Schwarze Armee Fraktion, de band van onze vrienden AC en Ben X Schneon.

Ben: De laatste vinylplaten die ik kocht waren “Current News” van The Invinvible Spirit (mijn favoriet momenteel) en de split lp van TK Untergang, een redelijk nieuwe band uit Berlijn.

Hoe komt een Bloodygrave & Die Lust song tot stand? Hoe gaan jullie te werk bij het songschrijven?

Frasco: Ze ontstaan grotendeels uit improvisatie, alleen of samen. Zo ontstaan er massa’s rudimentaire songs die om uitwerking vragen. Maar soms verkies ik na een lang bewerkingsproces de originele onbewerkte improvisatie, fris en ongekunsteld. Wanneer het materiaal te zeer een bepaalde richting uitgaat, dan bewaar ik het voor mijn solowerk. Voor andere songs zoals “Transformazione” beslissen we samen om ze aan het bandrepertoire toe te voegen.

Ben: Het is een goed concept, soms starten we een song samen in een jamsessie en werken we er samen aan tot de song klaar is. Maar een andere keer maken we songs helemaal alleen en doen we enkel de performance naderhand samen. Ik vind het echt goed zo.

Waar gaan de lyrics over? Waar vinden jullie de inspiratie voor de songteksten?

Ben: Dat is echt voor elke song verschillend... Sommige songs gaan over dingen die ons in het verleden overkwamen, andere zijn misschien een beetje maatschappijkritisch, nog andere komen spontaan voort uit gevoelens. We hebben geen ‘final message’, het gaat meer over verschillende gedachten, standpunten, dingen die ons en iedereen kunnen overkomen. Elke song heeft zo zijn eigen boodschap of juist geen boodschap...

Is dit jullie eerste optreden in België? Wat weten jullie over België?

Frasco: Inderdaad. Ik stel me steden voor met een bijzondere cinematografische sfeer. Een vriend van mij beleefde de tijd van zijn leven in Brussel. Ik ben curieus. Wat muziek betreft ben ik redelijk bekend met dEUS, maar vooral met het onvolprezen Front 242.

Ben: Ik ben ook heel curieus! Ik was ook nog nooit in België, ik beluisterde wel wat muziek en ik las wat over de underground scene... Ik kijk er naar uit!

Wat kunnen we verwachten van het concert in België?

Frasco: Het is een mijlpaal voor ons, het begin van onze nieuwe periode, van een nieuw bewustzijn aangaande onszelf en ons materiaal. We weten dat we meer kunnen. We verwachten heel wat interessante mensen te ontmoeten en contacten uit te kunnen wisselen.

Ben: We zullen een aantal nieuwe songs brengen. Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan. ;)

Waarom moeten onze lezers zeker komen kijken naar het optreden van Bloodygrave & Die Lust in een gekraakt neogotisch klooster in Antwerpen?

Frasco: Ik kijk er erg naar uit want voor mij is het de eerste dag van een 15-daagse reis na een lange periode van werken. De eerste dag van deze periode van vrijheid begint dus met zulk een fantastisch evenement als dit, in zulk een evocatief oord! Aansluitend reis ik met mijn vriendin verder door op plezierreis naar Spanje. Ik kan niet wachten!

Ben: Ik denk dat het niet alleen over ons gaat. Met al onze vrienden van de andere bands wordt het een onvergetelijke nacht...

Bloodygrave & Die Lust staan op de affiche samen met Lebanon Hanover, Die Selektion en In Trance 95. Wat vinden jullie van deze line-up? Kennen jullie de andere bands?

Frasco: Het is echt een sterke line-up. Het zijn allemaal bands die op essentieel verschillende wijze een abstract brengen van de hedendaagse underground muziek en een geweldige live act! Een soort van ‘now wave’. Ik ken alle leden van de twee andere Duitse bands in mindere of meerdere mate persoonlijk en wel in het bijzonder Luca, de ‘Italiaan’ van Die Selektion.

Ben: Ik zag al de bands meermaals aan het werk dit jaar en vorig jaar... Ik kan me geen betere line-up voorstellen! Elke band heeft echt een unieke sound en voorkomen. Ik amuseerde me bij elke show van elk van deze bands en ik ben verheugd om met hen op de affiche te staan!

Wat kunnen we in de nabije toekomst verwachten van Bloodygrave & Die Lust? Hebben jullie een laatste boodschap voor het Belgische new wave en gothic publiek?

Frasco: We hopen weer overal doorheen Europa te zien te zijn. In Antwerpen wil ik de stad zien en me amuseren op die fameuze locatie op een twee dagen durende party met jullie, let´s dance!

Ben: Zo is het! We kijken uit naar onze eerste Belgische party! Tot binnenkort!!

http://bloodygravedielust.blogspot.be

https://www.facebook.com/pages/Bloodygrave-Die-Lust/139900066065543

http://www.myspace.com/bloodygravewave

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Kraft - Harvest Of Despair

Het is altijd een hele eer als je op de bedanklijst van een album terecht komt. Dit privilege viel ondergetekende ten beurt op deze debuutplaat van het Rotterdamse Kraft. Zo staat de naam van uw recensent mooi te blinken naast die van Kim Larsen (:OTWATM:), Albin Julius (Der Blutharsch, TMLHBAC) en Thomas Bøjden (Die Weisse Rose), sta ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Hermetic Electric - Feel Nothing

De Belgische new wave boert goed. De eigen bodem is vruchtbaar in talent, met uiteraard veel oude namen, maar ook regelmatig nieuwe namen die ons positief weten te verrassen. Een groep uit Wallonië dat uw aandacht verdient is deze The Hermetic Electric. Na verschillende ep’s brengen ze met ‘Feel Nothing’ hun debuut uit. Opener ...

lees meer...
CD BESPREKING : Aube Grise - L'Encre et la terre

Enige tijd terug mochten we van Aube Grise al schijfjes ontvangen. Nu stak er weeral een nieuwe in de bus, getiteld ‘L’Encre et la terre’. Zoals we ondertussen al gewoon zijn van Aube Grise, dat je stilistisch moet onderbrengen in de schuif ambient black metal versus neo classical piano, belooft dit terug een obscure ontdekkingstocht. ...

lees meer...
NIEUWS 24/07/2017 : Lazarus (aldus Oswald)?

Oswald (Goethes Erben) laat terug van zich horen met een nieuwe MCD ‘Lazarus’. Een minialbum dus, met slechts twee nieuwe nummers als voorsmaakje van een nieuw muziektheaterstuk ‘Meinungsstörung’. Alleen te verkrijgen als MCD met bijhorende Vinylplaat! Dark Entries vroeg het na bij Oswald of de MCD ook apart gekocht ...

lees meer...
CD BESPREKING : Llumen - The Memory Institute

4 jaar geleden besprak ik voor de eerste keer een promo van Llumen. Het electro/futurepop-project van Pieter Coussement was op dat ogenblik nog niet gesigneerd en had toen zelfs nog geen album uit. De nummers op het promo-cd'tje stonden wel allemaal op SoundCloud en in die periode (najaar 2013) heeft Llumen 2 keer in België opgetreden, ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2017 : Darkmind Fest: een nieuw muziekfestival voor donkere zielen

De Belgische "zwarte scene" is weer een festival rijker. Darkmind Fest is een tweedaags festival dat voor de eerste keer zal doorgaan in het weekend van 7-8 oktober. 12 nationale en internationale artiesten, waarvan de meerderheid ressorteert onder de grote noemer hedendaagse electro, zullen het beste van zich geven op het domein ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2017 : Zoveel liefde voor Depeche Mode

Er is terug goed nieuws van Depeche Mode. Nadat zanger Dave Gahan in het hospitaal werd opgenomen en een optreden heeft moeten afzeggen in Wit-Rusland, gaat de tour nu gewoon verder. Gahan werd geveld door een voedselvergiftiging en werd na een opname van een nacht terug op de wereld losgelaten. Twee dagen geleden stond Depeche Mode met een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Synapsenfick - Da wo Licht ist sind auch Fliegen

Voor mensen van mijn leeftijd (20+ enkele decennia), voelt deze Synapsenfick als een reis door de tijd. Terwijl de hele muzikale wereld zich al twintig jaar uitslooft om zo early 80s mogelijk te klinken, grijpen zij terug naar de periode tussen 1984 en 1993. Het was een tijd waarin de definities van EBM en industrial al even waren gelegd en ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2017 : Die Krupps en Front Line Assembly in Sint Niklaas

Jij daar, hou je van vettige industrial, met EBM-invoeden en gitaren? Wist je dat twee grote namen uit het genre op vrijdag 25 augustus in het Casino in Sint-Niklaas op de planken staan? Het gaat enerzijds om Die Krupps, vertegenwoordigers van de eerste golf EBM-groepen uit de jaren 80, die later verschillende watertjes doorzwommen hebben ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2017 : R.I.P. Chester Bennington ( 20/03/1976 - 20/07/2017)

Achttien jaar lang was Chester Bennington de frontman van de nu metal-rap-rock band Linkin Park. Hun debuutalbum Hybrid Theory werd, met ruim 4,8 miljoen verkochte exemplaren in het debuutjaar, het best verkochte album van 2001. Chester zong over innerlijke problemen, relatieconflicten, gebeurtenissen uit de levens van de bandleden en zijn ...

lees meer...
FOTO'S : COVENANT - Zappa, Antwerp, Belgium, 30/06/2017 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : MILDREDA - Zappa, Antwerp, Belgium, 30/06/2017 door Benny Serneels