casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

721 items

   

Bloodygrave & Die Lust
Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan!
12/09/2012, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

12/09/2012 : Bloodygrave & Die Lust - Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan!
12/09/2012 : Bloodygrave & Die Lust - Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan!
12/09/2012 : Bloodygrave & Die Lust - Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan!
12/09/2012 : Bloodygrave & Die Lust - Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan!
12/09/2012 : Bloodygrave & Die Lust - Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan!
Op vrijdag 21 september 2012 vindt er een ‘Drop Dead Warm Up Party’ plaats in ’t Klooster te Antwerpen. Niet alleen spelen er een aantal DJ’s (waaronder Dark Entries' Moonchild) ten dans in dit notoire Antwerpse kraakpand; ook zullen er die dag 4 cold wave/minimal synth wave bands uit de line-up van dit Berlijnse DIY new wave festival spelen in de kapel van het klooster. Aldus wordt dit een heus mini-Drop Dead-festivalletje met drie Duitse en een Griekse band. De bands die u die dag kan komen bewonderen zijn Bloodygrave & Die Lust, Lebanon Hanover, Die Selektion en In Trance 95. De party in het klooster is gratis; de live gigs in de kapel kan u meemaken voor 10 euro. Opgepast: er zijn slechts een goede 100 kaarten beschikbaar voor de live gigs, dus vroeg komen is de boodschap (doors: 19 u)! De komende dagen stellen wij de bands die op 21 september in de kapel van ’t Klooster komen optreden aan u voor middels een interview. De tweede in de rij zijn Bloodygrave & Die Lust uit Berlijn.

Kan je Bloodygrave & Die Lust eens voorstellen aan het Belgische publiek? En vertel ons eens wat meer over het ontstaan van de band, naar verluidt uit twee soloprojecten? Hoe ontmoetten jullie elkaar? ‘Bloodygrave & Die Lust kwam voort uit de asse van de Berlijnse gothpunkband Rotten Western Kulture’ lezen we op jullie blogspot. Kan je ons daar wat meer over vertellen ?

Ben: Zoals je dus al gelezen hebt, startten we als een 3-man gothpunkband. Ruige gitaren, drums en vocals. We deden samen een of twee optredens, maar dan erkenden we dat onze doelstellingen te zeer verschilden en we splitten. Omdat we nog een aantal concerten hadden toegezegd, beslisten Frasco en ik om ze gewoon hoe dan ook te doen. Zo ontstond Frasco zijn soloproject Die Lust! En ik deed mijn eerste ervaringen op als Bloodygrave... We brachten beide projecten samen en in de lente en zomer van 2010 trokken we ons beiden gedurende een aantal weken dagelijks terug in onze repetitieruimte. We leefden er bijna en we slaagden erin een aantal songs klaar te stomen (zelfs een paar covers van Rotten Western Kulture, “Rattengift” bijvoorbeeld). We hadden lol, zelfs al hadden we er geen flauw benul van hoe het was om plots een ‘synthband’ te zijn. En dus bleven we maar doorgaan!

Wat vind je van de term ‘minimal wave’? Vind je dat een goede beschrijving van de sound van de band?

Frasco: Voor mij betekent minimal wave gewoon een nieuwe ontdekking in de laatste tien jaar van underground eighties muziek. Binnen het ‘genre’ heb je alles van experimentele geluiden tot goede plastic pop en zelfs enige Italo geluiden (hoor bijvoorbeeld maar eens naar de compilatie “Minimal Wave Tapes vol. I”). Wat mij vooral aanspreekt is de spontaneïteit en de do it yourself spirit. ’t Is ook een positieve benadering voor ons dat we het allemaal kunnen aanhoren met de oren van de nieuwe eeuw. In elk geval voelde ik mijzelf nooit ‘minimal’, eerder ‘wave’.

Ben: Ik denk dat de term ‘minimal’ bedoeld was voor die gasten die hun stuff opnamen met enkel 4 track-recorders. In onze beginperiode waren we misschien wat meer ‘minimal’, maar zelfs nu nog stoppen we niet meer dan 4 of 5 verschillende instrumenten of stemmen in een song, maar dat was nooit een doel of ideaal. Ik weet niet wat de beste beschrijving is, maar sommige songs zou je meer synthwave kunnen noemen, andere meer synthpunk...

Kan je ons iets vertellen over het nieuwe album “Bloodlust”? En waarom koos je die albumtitel?

Frasco: Ik houd van woordspelletjes en na een tijdje met onze bandnaam te spelen, leverde dat deze suggestie op, eerlijk gezegd meer omdat het goed klinkt dan wat anders. Het is tot op zekere hoogte een soort collectie van onze songs. Het zijn ze niet allemaal, maar een selectie. Ons doel was om ze opnieuw op te nemen en beter dan voorheen mogelijk was met onze apparatuur, om dan achteraf vrij te zijn om een nieuwe richting uit te gaan en ons te concentreren op nieuw materiaal, want onze interesse en onze sound was intussen erg veranderd.

Wat is je favoriete Bloodygrave & Die Lust song en waarom?

Frasco: Ik hou van de twee nieuwe: “Der Goldene Schnitt” en “Wie Schlaglos”, omdat het songs zijn die we maakten om meer fun te hebben op het podium en omdat ze het publiek zouden kunnen aanspreken.

Ben: Ik hou van een aantal van de eerste songs, maar het is niet meer zo leuk om die live te bengen. De nieuwere songs zoals “Weiße Wände” of “Ein Weiteres Jahr” zijn veel energieker, meer dansbaar. Ze klinken opgenomen zelfs anders dan live, omdat ik op het podium altijd meer power in de vocals stop.

Door welke bands of artiesten werden jullie beïnvloed?

Frasco: Mijn achtergrond is stevig geworteld in de jaren ‘70, met de nadruk op de progressieve rock: King Crimson, Banco del Mutuo Soccorso, Brian Eno en een aantal Duitse bands, als ze maar niet te ‘barok’ klinken. En de laatste jaren ook het disco/punk dualisme. Elektronica was soms pittig en subversief! Ik hou van de jaren ’70 in het algemeen om verschillende redenen en een ervan is dat je overal in de popmuziek, in het songschrijven ‘een mens achter het instrument’ kan horen. Je kan de drumstijl herkennen, de stijl en de invloeden van een mens in elke song. In de 60’s was het allemaal meer ‘homogeen’.

Ben: Ik ben gefascineerd door bands met een opvallende verschijning, een krachtige sound én gedrevenheid op het podium. Er zijn er zeker meer maar Schleimkeim en The Screamers zijn de beste voorbeelden. Maar er is ook een heel goede Belgische band die ik vorige maand in Berlijn aan het werk zag: De Brassers!

Die kennen we maar al te goed! Naar wat voor muziek luister je zoal tegenwoordig?

Frasco: Een van de interessantste bands van de jaren ’80 (en ze doen nog steeds met grote waardigheid verder) is Tuxedomoon. Omdat ze zovele terreinen verkennen en hun muziek zich zo breed ontwikkelt en verfijnd en introvert is, maar nog steeds punk en heel scherp. Er zijn er maar weinig die het hen nadoen. “No Tears” verdient een monument.

Ben: Te veel om op te noemen... Ik hou van veel verschillende genres: punk, deathrock, postpunk, cold-synth-wave, deathmetal... al wat dansbaar is of inspirerend. Van J.S. Bach tot Demented Are Go. Van The Human League tot Pantera. Ik denk dat er in elk genre wel een paar muzikanten zijn waar ik van hou.

Wat waren de laatste muziekdragers die jullie kochten?

Frasco: Ik probeer de underground scene te steunen en ik probeer indien mogelijk vinyl, cd’s en tapes te kopen van de bands die ik live zag en goed vond. De laatste was van Schwarze Armee Fraktion, de band van onze vrienden AC en Ben X Schneon.

Ben: De laatste vinylplaten die ik kocht waren “Current News” van The Invinvible Spirit (mijn favoriet momenteel) en de split lp van TK Untergang, een redelijk nieuwe band uit Berlijn.

Hoe komt een Bloodygrave & Die Lust song tot stand? Hoe gaan jullie te werk bij het songschrijven?

Frasco: Ze ontstaan grotendeels uit improvisatie, alleen of samen. Zo ontstaan er massa’s rudimentaire songs die om uitwerking vragen. Maar soms verkies ik na een lang bewerkingsproces de originele onbewerkte improvisatie, fris en ongekunsteld. Wanneer het materiaal te zeer een bepaalde richting uitgaat, dan bewaar ik het voor mijn solowerk. Voor andere songs zoals “Transformazione” beslissen we samen om ze aan het bandrepertoire toe te voegen.

Ben: Het is een goed concept, soms starten we een song samen in een jamsessie en werken we er samen aan tot de song klaar is. Maar een andere keer maken we songs helemaal alleen en doen we enkel de performance naderhand samen. Ik vind het echt goed zo.

Waar gaan de lyrics over? Waar vinden jullie de inspiratie voor de songteksten?

Ben: Dat is echt voor elke song verschillend... Sommige songs gaan over dingen die ons in het verleden overkwamen, andere zijn misschien een beetje maatschappijkritisch, nog andere komen spontaan voort uit gevoelens. We hebben geen ‘final message’, het gaat meer over verschillende gedachten, standpunten, dingen die ons en iedereen kunnen overkomen. Elke song heeft zo zijn eigen boodschap of juist geen boodschap...

Is dit jullie eerste optreden in België? Wat weten jullie over België?

Frasco: Inderdaad. Ik stel me steden voor met een bijzondere cinematografische sfeer. Een vriend van mij beleefde de tijd van zijn leven in Brussel. Ik ben curieus. Wat muziek betreft ben ik redelijk bekend met dEUS, maar vooral met het onvolprezen Front 242.

Ben: Ik ben ook heel curieus! Ik was ook nog nooit in België, ik beluisterde wel wat muziek en ik las wat over de underground scene... Ik kijk er naar uit!

Wat kunnen we verwachten van het concert in België?

Frasco: Het is een mijlpaal voor ons, het begin van onze nieuwe periode, van een nieuw bewustzijn aangaande onszelf en ons materiaal. We weten dat we meer kunnen. We verwachten heel wat interessante mensen te ontmoeten en contacten uit te kunnen wisselen.

Ben: We zullen een aantal nieuwe songs brengen. Ons doel is de mensen tot dansen te brengen tijdens de show, ze zullen gewoon niet kunnen blijven stilstaan. ;)

Waarom moeten onze lezers zeker komen kijken naar het optreden van Bloodygrave & Die Lust in een gekraakt neogotisch klooster in Antwerpen?

Frasco: Ik kijk er erg naar uit want voor mij is het de eerste dag van een 15-daagse reis na een lange periode van werken. De eerste dag van deze periode van vrijheid begint dus met zulk een fantastisch evenement als dit, in zulk een evocatief oord! Aansluitend reis ik met mijn vriendin verder door op plezierreis naar Spanje. Ik kan niet wachten!

Ben: Ik denk dat het niet alleen over ons gaat. Met al onze vrienden van de andere bands wordt het een onvergetelijke nacht...

Bloodygrave & Die Lust staan op de affiche samen met Lebanon Hanover, Die Selektion en In Trance 95. Wat vinden jullie van deze line-up? Kennen jullie de andere bands?

Frasco: Het is echt een sterke line-up. Het zijn allemaal bands die op essentieel verschillende wijze een abstract brengen van de hedendaagse underground muziek en een geweldige live act! Een soort van ‘now wave’. Ik ken alle leden van de twee andere Duitse bands in mindere of meerdere mate persoonlijk en wel in het bijzonder Luca, de ‘Italiaan’ van Die Selektion.

Ben: Ik zag al de bands meermaals aan het werk dit jaar en vorig jaar... Ik kan me geen betere line-up voorstellen! Elke band heeft echt een unieke sound en voorkomen. Ik amuseerde me bij elke show van elk van deze bands en ik ben verheugd om met hen op de affiche te staan!

Wat kunnen we in de nabije toekomst verwachten van Bloodygrave & Die Lust? Hebben jullie een laatste boodschap voor het Belgische new wave en gothic publiek?

Frasco: We hopen weer overal doorheen Europa te zien te zijn. In Antwerpen wil ik de stad zien en me amuseren op die fameuze locatie op een twee dagen durende party met jullie, let´s dance!

Ben: Zo is het! We kijken uit naar onze eerste Belgische party! Tot binnenkort!!

http://bloodygravedielust.blogspot.be

https://www.facebook.com/pages/Bloodygrave-Die-Lust/139900066065543

http://www.myspace.com/bloodygravewave

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Wake Island Rail - WIR

Op het Finse label Actcom Music verscheen zopas “WIR” (7 tracks, 24 minuten) de debuut EP op cd’r van Wake Island Rail. Hierop staan songs over het menselijk ras, het dierenrijk en de planeet Aarde op lyrics die al een paar jaar geleden werden geschreven en muziek met een atmosferische en experimentele ondertoon. De bezetting ...

lees meer...
NIEUWS 27/02/2020 : Zachery Allan Starky (ZAS) verzoent postpunk en techno!

Kan dat dan? Wel deze Amerikaan is al jaren actief in de ondergrond van New York, ondermeer als dj. Hij analyseert de scene zeer scherp en na heel wat productiewerk pakt hij binnenkort uit met zijn debuutplaat “Fear City”die een hedendaags muzikaal beeld moet geven van de grootstad New York anno 2020. De eerste singel “No ...

lees meer...
NIEUWS 27/02/2020 : Last call voor Porta Nigra... en meer festival plezier!

In onze scene bestaat er niet zoiets als een festivalseizoen. Gans het jaar vieren we feest. Zo kunt u straks, op vrijdag 6 en zaterdag 7 maart voor twee dagen in Aartschot terecht voor Porta Nigra. Twee dagen, waarbij Dark Entries onder andere uitkijkt naar de passages van Rosa Crux, Ordo Rosarius Equilibrio, Siglo XX en een herrezen The ...

lees meer...
NIEUWS 27/02/2020 : Dark Entries geeft 5 vrijkaarten weg voor de New Wave Club Class-X Party in Aarschot

Het is een jaarlijkse traditie, de New Wave Club Class-X in de stadsfeestzaal van Aarschot. Dj Wildhoney zal je er trakteren op de beste plaatjes in meer dan 40 jaar new wave. Het feestje gaat door op zaterdag 7 maart. En Dark Entries mag 5 vrijkaarten weggeven. Niet zomaar, hé, je moet een vraag beantwoorden. Welk instrument speelde ...

lees meer...
NIEUWS 26/02/2020 : 'Het lijkt wel vrede'-tour van Gert Kleinpunk

Gert Kleinpunk - de tegendraadse troubadour uit Leuven - heeft een nieuwe ep afgewerkt, en die heet net zoals de optredens die hij al meer dan 30 jaar organiseert: 'Het lijkt wel vrede'. Daarop staan alweer 8 scherpe en rake liederen over de toestand van de maatschappij, over de achteruitgang van het milieu, over de corruptie van de ...

lees meer...
CD BESPREKING : Unimother 27 - Chrysalis

Unimother 27 is het project van multi-instrumentalist Piero Ranalli uit het Italiaanse Pescara (Abruzzen). Het begon allemaal in 1989 met de garage psych-rock band City Sewer System. Sinds 1991 is hij ook actief in het spacedoom powertrio Insider (6 albums) en tevens speelt hij bas in de dark progrock formatie Areknamés (3 albums). ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Snakeskin - Medusa's Spell

In 2004 stichtte frontman van Lacrimosa, Tilo Wolff een elektronisch zijproject onder de naam Snakeskin. Dat jaar verscheen het donkere ‘Music for the Lost’, gekenmerkt door een haast onverstaanbare, bij wijlen kruisende zang van Tilo (denk maar aan ‘Melissa’!). Twee jaar later volgde ‘Canta’tronic’, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Zone Six - Kozmik Koon

‘Acid rock sinds 1997’ of ‘een van de eerste impro-bands van de Krautrock revival’, zo afficheren Zone Six zich op hun bandcamp pagina. De band werd opgericht in de zomer van het genoemde jaar door Dave Schmidt (aka Sula Bassana) die ook in tal van andere bands en projecten actief was en is. Zone Six is zijn psychedelische ...

lees meer...
CD BESPREKING : Art Of Empathy - End Of I

Ik neem u even mee terug in de tijd, zo een slordige 25 jaar maar liefst. Het was een tijd dat ondergetekende actief met muziek bezig was. Het is te zeggen: veel meer dan het verplicht meebrullen met nationalistische hymnes (de Vlaamse Leeuw, De Blauwvoet,...) bij de KSA moet u zich hierbij niet voorstellen. In die tijd kraaide daar nog ...

lees meer...
NIEUWS 19/02/2020 : The Epic Apocalypse Tour

EPICA en Apocalyptica bundelen de krachten voor een tournee die alle monden zal doen open vallen. De twee groepen kondigen 'The Epic Apocalypse Tour' aan, die tot groot jolijt van de Belgische fans ook langskomt in de Ancienne Belgique, en dat op vrijdag 4 december. De Nederlanders van EPICA staan al bijna twee decennia aan de ...