canli casino

Dark Entries Logo

625 items

   

Die Sektor
'We hebben zeker en vast een bocht van 180° gemaakt qua richting, maar als ik erop terugkijk was het de beste keuze die we konden maken.'
27/05/2012, Marjolein Laenen
 Bookmark and Share

27/05/2012 : Die Sektor - 'We hebben zeker en vast een bocht van 180° gemaakt qua richting, maar als ik erop terugkijk was het de beste keuze die we konden maken.'
27/05/2012 : Die Sektor - 'We hebben zeker en vast een bocht van 180° gemaakt qua richting, maar als ik erop terugkijk was het de beste keuze die we konden maken.'
27/05/2012 : Die Sektor - 'We hebben zeker en vast een bocht van 180° gemaakt qua richting, maar als ik erop terugkijk was het de beste keuze die we konden maken.'
27/05/2012 : Die Sektor - 'We hebben zeker en vast een bocht van 180° gemaakt qua richting, maar als ik erop terugkijk was het de beste keuze die we konden maken.'
27/05/2012 : Die Sektor - 'We hebben zeker en vast een bocht van 180° gemaakt qua richting, maar als ik erop terugkijk was het de beste keuze die we konden maken.'
This interview was originally conducted in English. You can read the original version here

Die Sektor is de harsh electro-wereld in ijltempo aan het veroveren. Als ze dat nog niet gedaan hadden ten tijde van hun sterk geprezen debuut 'To Be Fed Upon' (2006), doen ze dat nu wel met hun grensverleggende en prachtig gecomponeerde albums 'Applied Structure In A Void' (2011) en 'The Final Electro Solution' (2012). Ik deed een e-mail-interview met Scott en Edwin, die de helft van de band vormen, en vroeg hen vanalles over Die Sektor.

Hallo, bedankt om dit interview te doen. Kunnen jullie jezelf voorstellen aan onze lezers die jullie nog niet zouden kennen? Wie zijn jullie, waar komen jullie vandaan en wat is de rol van ieder groepslid?

Edwin: Hallo, het is mij een genoegen om dit interview te doen. De groepsleden zijn Scott Denman, Daniel Gant, Alan Smith en ikzelf, Edwin Alter. De rollen in de groep wisselen een beetje van album tot album, maar Scott is voornamelijk het brein achter de muziek, doordat hij een meerderheid van alle Die Sektor-dingen componeert. Alan en Daniel dragen bij aan de muziek door te schrijven, en Daniel doet de finale mixen en helpt met veel van de productie. Ik help met songstructuren en veel samples en achtergrondgeluiden aan de muziekzijde, en ik schrijf de lyrics en lever vocals aan, samen met Scott en Daniel die soms backing vocals doen.

We wonen allemaal in Atlanta in de VS.

Die Sektor telt 4 groepsleden wat eerder ongewoon is in de harsh electro scene, vooral in een studiosetting. Was dit een welbewuste keuze?

Edwin: Dit is gewoon hoe Die Sektor zich natuurlijk gevormd heeft. We vermelden ons allevier als groepsleden, aangezien allevier van ons bijdragen aan Die Sektor. Die Sektor live zal soms bestaan uit 2 mensen, Scott en ik. We proberen ons allevier op het podium te hebben wanneer mogelijk.

Welke plaats heeft Die Sektor in jullie leven? Is het iets dat elke dag jullie aandacht opeist?

Edwin: Die Sektor is mijn voornaamste creatieve uitlaatklep op dit moment. Dus zelfs wanneer we geen maanden in de studio doorbrengen, ben ik altijd aan het schrijven.

Scott: Ik ben altijd wel met een paar muziekprojecten bezig, maar Die Sektor is mijn meest persoonlijke en favoriete om aan te werken. Dus probeer ik er elke dag een zekere hoeveelheid energie in te steken.

2011 was een belangrijk jaar voor Die Sektor. Jullie maakten een langverwachte comeback na 5 jaar, maar keerden terug als een andere groep met een andere bezetting (inclusief een nieuwe vocalist) en een andere sound. De verandering was zo radicaal dat 'Applied Structure In A Void' critici en fans in een bijna extreme mate verdeelde. Er werd nogal wat drama gemaakt rond de release van 'ASIAV', maar uiteindelijk denk ik dat het album uitgedraaid is op een succes, doordat het over het algemeen geprezen werd in de pers en jullie veel nieuwe fans heeft opgeleverd. Hoe kijken jullie erop terug?

Scott: We hebben zeker en vast een bocht van 180° gemaakt qua richting, maar als ik erop terugkijk was het de beste keuze die we konden maken. Ik heb nooit goed gewerkt onder creatieve beperkingen en ik heb altijd gewild dat Die Dektor experimenteel zou zijn en meer een progressieve sound zou hebben. Voor mij wordt industrial verondersteld innovatief te zijn en tot nadenken te stemmen. Plus mijn deel in de muziek van Die Sektor is een fijn brouwsel van mijn innerlijke chaos en van wat ik aan het beluisteren ben op het moment, hetgeen altijd evolueert en verandert omdat ik altijd evolueer en verander. Ik zet mijzelf er voortdurend toe aan om te groeien en om nieuwe muzikale technieken te leren. Als je niet groeit en jezelf aanzet tot hogere niveaus, sta je stil, blijf je op de vlakte, verkeer je in het ongewisse. En wie wil er nu in het ongewisse leven?

Jullie hebben ook enkele shows gedaan in de VS vorige zomer. Voor zover ik weet, zijn er momenteel slechts 2 recente live-video's op YouTube (deze gefilmd door COMA music webzine), wat het nogal moeilijk maakt voor fans om een idee te krijgen van de nieuwe Die Sektor-show. Misschien kunnen jullie hen wat meer inzicht geven door het concept van jullie live-optreden uit te leggen?

Edwin: Vóór de 'ASIAV'-shows was het al enkele jaren geleden dat we nog live gespeeld hadden, dus wilden we meer een ''greatest hits''-set spelen. Het feit dat we Daniel terug in de groep hadden gaf ons ook de kans om wat van het 'Scraping The Flesh'-materiaal te brengen. We hadden een volledige live drums-set, echte lead en backing vocals en live-synths, dus waren we in staat om veel energie te brengen op het podium. Voor de 'The Final Electro Solution'-shows zal er veel meer een visueel element zijn. De thema's van het nieuwe album zullen sterk vertegenwoordigd worden.

Jullie 3de full-CD 'The Final Electro Solution' is nog maar pas uit. Het zou verleidelijk zijn om te vragen wat ''the final electro solution'' is, maar aangezien jullie het antwoord reeds in het nummer zelf verklappen, ga ik jullie een gerelateerde vraag stellen: kan dit nummer beschouwd worden als een tongue-in-cheek over de huidige staat van de electro scene en over hoe Die Sektor zich probeert te onderscheiden? Dat is tenminste hoe ik sommige van de lyrics zou interpreteren.

Edwin: Ik denk dat je een groot deel van wat dat nummer geïnspireerd heeft opgepikt hebt. Dit was geschreven kort nadat ons vorige album uitkwam en ik was gewoon aan het nadenken over hoe Die Sektor weerspiegeld werd in de muziekindustrie in het algemeen en over Die Sektors relatie en bijdrage aan het spectrum van dark electro. Is het serieus of niet? Ik denk dat het dat mooi in het midden houdt. Er zijn misschien een paar gecodeerde referenties en steken in verborgen.

Waren er tracks op 'The Final Electro Solution' waarmee jullie in het bijzonder aan het worstelen waren? Of verliepen de opnamesessies over het algemeen soepel? Op welke nieuwe track zijn jullie het meest trots?

Edwin: Over het algemeen soepel. Opnemen en schrijven zijn mijn favoriete onderdelen bij het maken van muziek. Voor mij kwam het album in een stroomversnelling terwijl we eraan bleven schrijven. We begonnen met een EP te maken met wat remixes en de nummers kwamen zo snel dat we ons opeens realiseerden dat het een ander album zou worden.

Scott: Dit album kwam zeker gemakkelijker dan de vorige 2. Mijn persoonlijke favoriete track is 'Pale'.

Nikos Markogiannakis ontwierp het artwork van zowel 'Applied Structure In A Void' als 'The Final Electro Solution'. Het artwork van 'TFES' heeft evenwel een veel donkerder gevoel. Wordt het artwork verondersteld de stemming op het album te weerspiegelen? Het 'ASIAV'-artwork heeft meer een fantasy-thema, maar naar mijn mening is dat album ook niet bepaald luchtig.

Edwin: We zien onszelf als dark electro-producers/-muzikanten. 'ASIAV' was een donker album, maar er werden enkele positieve ideeën gepresenteerd en een reiken naar hoop. 'The Final Electro Solution' is een volledige afdaling in een dode wereld van wanhoop. Nikos maakte het artwork gebaseerd op de donkerdere nummers.

Jullie muziek kan omschreven worden als harsh electro, maar zoals bij de meeste artiesten op NoiTekk brengen jullie het genre naar een hoger niveau door enkele crossover-elementen toe te voegen. DYM gebruikt breakcore-invloeden, Distorted Memory ging tribal op zijn album 'Swallowing The Sun' en Die Sektor lijkt iets te hebben met ingewikkelde songstructuren en ritmes die me soms aan dubstep doen denken. Ik weet niet hoe het met de rest van de groep zit, maar ik verdenk Scott ervan een dubstep-fan te zijn, vooral nadat hij een nogal ''dubsteppy'' remix van 'Nightmare' heeft gemaakt onder zijn alias Sk0tt Deadman. Heb ik gelijk?

Edwin: We denken van onszelf dat we dark electro-producers en -muzikanten zijn en we schrikken er niet voor terug om dark electro proberen te definiëren door het te doen evolueren en het sterker te maken door flarden te combineren.

Scott: Ik haal invloeden uit alle muziekgenres, maar ik haal een sterkere invloed uit alles dat elektronisch is. Er zijn enkele verbazingwekkende drum & bass- en dubstep-producers die echt de lat van het programmeren zeer hoog leggen, dus probeer ik van hen invloeden over te nemen zo vaak als ik maar kan.

Het is me opgevallen dat veel artiesten op NoiTekk en Deathwatch Asia elkanders muziek goed vinden en dat er een band lijkt te zijn tussen deze artiesten die je niet op ieder label ziet. De jongens van DYM bijvoorbeeld zijn duidelijk fans van Die Sektor en vice versa. Het is ook opvallend dat veel artiesten op deze 2 labels remix-gunsten retourneren, vooral voor DWA-releases (die vaak veel remixes hebben). Moedigen de labels deze "remix wars" aan of zijn het de artiesten zelf die vragen om een remix te doen voor en/of geremixed te worden door collega-labelmaats?

Edwin: Hangt ervan af, maar gewoonlijk zal het label van de groep ons vragen wanneer deze een nieuwe release gaat uitbrengen. Soms zal een groep het ons rechtstreeks vragen.

Op YouTube ontdekte ik toevallig een oude, onuitgebrachte Die Sektor-track ('Electronic Saviour') die dateert van de tijd toen de groep nog Atrocita heette. De persoon die het geüploaded had beweert dat de groep eerst Serenity Division heette en vervolgens Atrocita vooraleer de naam uiteindelijk gewijzigd werd in Die Sektor. Kunnen jullie ons wat meer vertellen over dit mysterieuze hoofdstuk in de geschiedenis van Die Sektor? Enige kans dat 'Electronic Saviour' (en eventuele andere tracks van het uiterste begin) alsnog op een dag officieel uitgebracht zullen worden?

Scott: We hebben over de jaren heen een paar nummers onder deze namen op het internet uitgebracht om het uiteindelijk op Die Sektor te houden nadat we onze demo 'Scraping The Flesh' hadden uitgebracht.

Edwin: We hebben enkele van deze vroegere tracks geremastered en het ziet ernaar uit dat ze een fatsoenlijke release zullen krijgen, maar er is nog geen datum.

Nu we het toch over YouTube hebben: hoe denken jullie erover dat Die Sektor-nummers gedeeld worden op die site? Jullie hebben geen officiële muziekvideo's, maar de meeste (zoniet alle) tracks van zowel 'To Be Fed Upon' als 'Applied Structure In A Void' werden geüploaded door andere mensen. Ik neem aan dat het niet lang zal duren vooraleer 'The Final Electro Solution' daar ook volledig ''verkrijgbaar'' zal zijn.

Edwin: Er lijkt voor ons geen enkele manier te zijn om daar controle over te hebben, dus het zou gewoon een verspilling van energie en emotie zijn om daarover te zitten kniezen. De geluidskwaliteit is meestal zo slecht en het is een goede manier voor mensen om in interactie te staan met onze muziek door overal op het internet links te posten.

Die Sektor heeft een officiële pagina op Facebook. Aan jullie berichten te oordelen denk ik dat jullie het echt fijn vinden om in contact te staan met jullie fans. Vinden jullie het belangrijk dat artiesten communiceren met mensen die hun muziek goed vinden? Ik ken enkele groepen in deze scene die zeer populair zijn maar die niet erg veel om hun fans lijken te geven. Ik heb zelfs enkele bekende artiesten ontmoet die gewoon ronduit arrogant waren en mij letterlijk afgeschrikt hebben als fan.

Edwin: Het is een keuze om onze muziek publiek uit te brengen en door die keuze te maken valt het niet te ontkennen dat we op zoek zijn naar een publiek voor ons enthousiasme. We gaan voluit voor alles wat we doen uit het grote respect dat we hebben voor ons publiek en we proberen toegankelijk te zijn en in interactie te staan waar mogelijk. Al zullen er tijden zijn dat Die Sektor in kluizenaarsmodus gaat. Dit is gewoonlijk wanneer we volop nieuw materiaal aan het schrijven zijn. Dit is onze ervaring en ik kan niet echt spreken voor andere artiesten aangaande de kwestie.

Laten we er enkele trivia-vraagjes tussen gooien, gewoon voor de fun:

- Wat voor gear gebruikt Die Sektor?

Scott: Macs, Logic en een armada van verschillende software.

- Welke samples gebruikten jullie in 'Accelerant' en 'Divide To Dust'? Ik ben er heel zeker van dat ik ze eerder gehoord heb, maar ik kan me niet herinneren waar.

Edwin: 'Accelerant': 'Tales From The Crypt', het programma. 'Divide To Dust': de film 'Prophet Of Evil'.

- Ik houd van de manier waarop de groepsnaam geschreven wordt op jullie albums en T-shirts. Vanop een afstand ziet het eruit als een elegant lettertype, maar wanneer je het van dichterbij bekijkt, blijken de letters scheermesscherpe kantjes te hebben. Ik vraag me af wie daarmee afkwam?

Edwin: Nathan Winter, die de albumhoes van 'To Be Fed Upon' ontworpen heeft, kwam af met dat logo. Hij heeft een designmaatschappij genaamd Industriarts en heeft veel albumhoezen van verschillende industrial-albums ontworpen. Ja, hij heeft dat fantastisch gedaan. We merkten hetzelfde als jij en besloten ''dat is het!''.

Het laatste woord is aan jullie. Iets dat jullie nog met ons zouden willen delen?

Edwin: Bedankt voor het interview. Geweldige vragen!

Foto's door Thomas Dodd (2012)

Die Sektor (Facebook)

NoiTekk (label)

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 16/12/2017 : Het eindejaarslijstje van Dimi Brands

Met een nieuw jaar in het vizier kijken we bij Dark Entries traditiegetrouw nog eens achterom middels onze eindejaarslijstjes. 2017 bleek een meer dan uitstekend muziekjaar te zijn, want het was deksels moeilijk om een top 20 samen te stellen (een top 10 zou te veel sterke releases onrecht aandoen). Na veel denk- en schrapwerk ziet ...

lees meer...
CD BESPREKING : Non - (zonder titel)

Bij het Franse label Distant Voices vallen de black metal bands als rotte appels uit de boom van goed en kwaad. De laatste plets titelt ‘Non’. Spreek dit op zijn Frans uit, de imitatiepandabruiden van Christus hebben hier niets mee te zien. Een titel van dit album kan ik je niet schenken, die ontbreekt. Er ontbreekt echter nog ...

lees meer...
NIEUWS 15/12/2017 : Zusterliefde bij Midnattsol

Midnattsol, het project van Carmen Elise Espenæs, mag voor het volgende nieuwe album rekenen op de strot van haar bekende zus, dé Liv Kristine (ex-Theatre of Tragedy, ex-Leaves Eyes). Meer nog, ze wordt een vast lid van de bende. Een borrelhapje van wat komen zal, kan je hier proeven. Meer info over het vierde studioalbum (voorganger ...

lees meer...
NIEUWS 14/12/2017 : De eerste namen voor Porta Nigra XIII!

De kerstperiode brengt allerhande cadeautjes met zich mee, zo maakten onze Aarschotse vrienden van Porta Nigra ons alvast enorm blij met een eerste lading namen voor de dertiende editie van dit fijne festival, op 10 maart 2018, traditiegetrouw in de Klinker. Onlangs vond in Zweden een jubileum festival ter ere van 30 jaar Cold Meat Industry ...

lees meer...
CD BESPREKING : UrZon - Indigenous Trauma And Resiliency

Wat doe je als je met een lumbago aan je zetel gekluisterd zit en je bewegingen tot het uiterste minimum moet beperken? In het geval van Kolja Aertgeerts alias UrZon is het antwoord zonneklaar: een plaat maken, natuurlijk! Wie onze reviewsectie in de gaten houdt, zal al wel opgevallen zijn dat Kolja niet kijkt op een release meer of ...

lees meer...
CD BESPREKING : Electric Eye - From The Poisonous Tree

Het derde album van deze band die in Noorwegen een soort supergroep blijkt te zijn. De bandleden hebben namelijk een verleden in een reeks bands waar we hier nog nooit van gehoord hebben maar die in de Noorse underground, bij liefhebbers van alternatieve en psychedelische rock, aardig bekend en geliefd blijken te zijn. We hebben het over bands ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Xordox - Neospection

Als we over industrial en gothic spreken, denken we zelden aan Oceanië. Nochtans bracht dit continent naast een overdosis kangoeroes heel wat bekende namen voort in het genre: SPK, Valor (Christian Death), Split Enz, Ikon, Disjecta Membra en de Nick-Cave-Bands Boys next door, Grinderman en The Birthday Party. Toen we deze cd voor ...

lees meer...
CD BESPREKING : Pauline Anna Strom - Trans-Millenia Music

Een van de weinige vrouwelijke artiesten actief in dit genre en dan hebben we het over synthesizer ambient en kosmische muziek (het artwork suggereert het al). Pauline Anna Strom is een van bij haar geboorte blinde componiste en keyboard speelster. Ze woont met haar leguaan in een appartement in San Francisco en houdt zich naast muziek bezig ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : DWAALSPOOR (09-12-2017, Flora Theater, Delft) - Een meer dan geslaagde avond bij onze noorderburen.

Dark Entries lezers die mijn schrijfsels op de voet volgen en die me een beetje kennen, weten dat ik niets dan lovende woorden veil heb voor het Nederlandse evenement Dwaalspoor, dat sinds vorig jaar, vergeef me de flauwe woordspeling, terug op de rails staat. Dit jaar ontbrak misschien een echte grote naam in Delft (Rotterdam was dit ...

lees meer...
NIEUWS 11/12/2017 : Aftellen naar BIMfest

Het is nu echt aftellen naar de volgende BIMfest-editie, de zestiende al in de geschiedenis van het festival. Het festival gaat op 15 en 16 december door in de Casino van Sint-Niklaas. Met namen als Blancmange, Crash Course In Science, Kirlian Camera, The Invisible Spirit, Psyche, No More, The Horrorist, Xotox, Parade Ground en Implant - aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 11/12/2017 : A Slice Of Life in De ideale wereld

Driewerf hoera, er is nog eens aandacht voor een binnenlandse wavegroep op de nationale televisie! A Slice Of Life begon als een samenwerking tussen gitarist Guy Willsen van Perverted By Language en Dirk Vreys van de Cure-tribute The ObsCure. Intussen hebben ze hun groep uitgebreid tot een sextet en een door ons erg gewaardeerde demo uitgebracht. ...

lees meer...
FOTO'S : Lacuna Coil - Moonlight Music Hall Diest

lees meer...
FOTO'S : Cellar Darling - Moonlight Music Hall Diest

lees meer...
FOTO'S : GBH - @ De Klinker Aarschot

lees meer...
CONCERT BESPREKING : SILKEN TOFU LABEL NIGHT (02-12-2017, Barlok, Brussel) - Een 'onrust-ige' nacht in het Brusselse.

Het leek er op dat vanavond een groot deel van het uitgaande publiek eieren voor zijn geld koos, en naar Brussel afgezakt was om Front 242 live aan het werk te zien in de AB. Dit was buiten ons gerekend, want wij kozen er voor om ons te laten verrassen, en dit eveneens in de hoofdstad. Net naast Magasin4 bevond zich Barlok, dat nog ...