Introspection ~ Extrospection biedt nog meer variatie en crossovers dan onze vorige albums
19/02/2012, Xavier Kruth![]() |
|||||
Van meet af aan hebben jullie openheid van geest en de integratie van verschillende genres in jullie muziek tot axioma van Psy’Aviah uitgeroepen. Hebben jullie het gevoel aan dit principe trouw te blijven met de nieuwe cd? Yves: Jazeker, die diversiteit is iets waar ik van meet af aan – zelfs voor Psy’Aviah – mee bezig was. Ik luisterde ook veel naar diverse album, zoals Praga Khan (Mutant Funk, 21st Century Skin), Faithless albums (bol van trip hop, ambient soms) en Moby (diverser kan soms niet op zijn albums), etc… Ik heb dit ook nodig, het brengt rust om te kunnen doen wat je wilt met de band. We proberen wel altijd een soort Psy’Aviah-gevoel, of stijlelement erin te laten of te brengen. We zetten het dus naar onze hand, maar rommelen graag met de genres, en dus ook weer deze CD: van reggae tot synthpop, electro-rap, etc… Emélie: Absoluut! Introspection ~ Extrospection biedt zelfs nog meer variatie en crossovers dan onze vorige albums. Ook samenwerkingen met andere artiesten komen terug aan bod, zowel featurings en remixen als renditions. Op deze manier kan men niet alleen ontdekken hoe Psy’Aviah klinkt, maar ook hoe een melange van ons en andere muzikanten klinkt. Wat de samenwerkingen met andere artiesten betreft, die zijn inderdaad talrijk. Op de reguliere cd vinden we Kari Berg (ex-Ashbury Heights), Lis van den Acker, zangeres van Misery, en MC Dééjoohcéé en Thomas C. Beerten. Op de extra cd werken namen als Leather Strip, Noisuf-X, SAM, M.I.K.E (Mike Dierickx van Push en Plastic Boy), NTRSN en Radikal G mee. Hoe krijg je al die mensen zo ver om deel te nemen? Yves: Het hangt af van artiest tot artiest hoe die dingen lopen… Maar het komt er altijd wel op neer dat ik hen het concept uitleg van tevoren, daarna stuur ik wat demo’s op en pikken ze er eentje uit om mee te werken. Bij Lis van den Akker was het bijvoorbeeld omdat ze ooit met ons samen on stage “Tired” heeft gezongen. Voor MC Dééjoohcéé & Thomas C. Beerten lag het dan weer anders. Ik zocht voor een bepaalde beat/tune een rapper… Fora & soundcloud afschuimen tot ik de perfecte man vond. MC Dééjoohcéé kwam dan zelf met het idee om Thomas mee te laten zingen. Qua remixes is het vergelijkbaar – al is onze inbreng daar natuurlijk beperkter na de vraag. En van welke samenwerkingen zijn jullie het meest tevreden? Yves: Moeilijk te zeggen, voor mij hebben alle nummers hun waarde – ik heb ze al 1000x gehoord en ontelbare uren energie in gestoken, dus ik kan daar moeilijk op antwoorden. Los daarvan kan ik wel zeggen dat ik blij ben eindelijk het rap element op onze CD te hebben, ’t is iets wat ik al héél lang wou doen. Emélie: Ik heb de muziek van M.I.K.E. altijd erg bewonderd, en was dan ook zeer verheugd dat hij een remix voor ons wou maken. Het resultaat is geweldig! Trance brengt altijd wat nostalgie bij mij naar boven, zelfs al ben ik nooit echt heel intensief bezig geweest met dit genre. Maar Mike Dierickx weet gewoon perfect hoe hij de ideale sound en sfeer kan creëeren. Een verrassing is de cover van het nummer Timor van Shakira. Waarom hebben jullie dit nummer gekozen en hoe vinden jullie dat jullie met Psy’Aviah een eigen stempel op het nummer hebben gezet? Yves: De teksten op Introspection/Extrospection lagen in de lijn van de songtekst van “Timor”. Ik kende’t nummer al een tijdje, en vond het altijd al iets hebben. We zijn trouw gebleven aan de akkoorden en melodie, weliswaar wat getransponeerd, maar de rest is compleet anders dan het origineel… Tempo, ruwe beats, trancey-synthlijnen, wat wijzingen in de tekst, en wat dingen weglaten en zelf toevoegen etc… Op die manier kregen we er onze eigen versie van. Emélie: Het waren vooral de lyrics van dit lied die tot ons spraken, welke tevens perfect bij het ‘thema’ van Introspection ~ Extrospection passen. Eveneens was het een uitdaging; hoe een lied van Shakira omvormen tot een track van Psy’Aviah. Of dit experiment gelukt is, hangt uiteraard af van ieders persoonlijke mening. Nog voor het verschijnen van Introspection-Extrospection maakten jullie de video van OK wereldkundig. Geen geschokte reacties of censuur deze keer – ik verwijs naar de controverse die er destijds geweest is rond de video van Moments – maar haast unaniem positieve respons. Toch blijft het een vreemde keuze, omdat OK in geen geval het meest dansbare nummer van de cd is. Emélie: OK was vanaf begin af aan één van onze favoriete nummers, dus was het eigenlijk niet echt een vreemde keuze om hier een clipje voor te willen maken. Zoals steeds doen we gewoon waar we zin in hebben, en OK sprak het meeste aan om een eerste clip op te maken. We zagen het heel visueel voor ons en wilden direct deze specifieke track in beelden omzetten. Yves: Verder is het eigenlijk gegroeid uit ’t feit dat we dit nummer reeds in onze allereerste “Behind The Scenes” clipje hadden als demo. We kregen veel reactie op die demoversie, en besloten daar dan ook voldoende aandacht aan te besteden, dansbaar of niet. Dat hoeft voor mij trouwens niet altijd. Er komt nog een video aan voor “Virtual Gods”, deze keer gemaakt door Duncan Catterall van PenKat studios, en dat nummer is al wat meer up-tempo natuurlijk… De video voor het nummer Song of Independence, vind ik visueel nog sterker dan OK. Het is opvallend hoe je met weinig middelen een video kunt maken. Yves: Bedankt! Weinig middelen, maar wel veel bloed, zweet etc.. Het was veel werk maar ik vond dat “Song Of Independence” visueel iets anders nodig had, iets luchtiger minder serieus. De figuurtjes zijn getekend, of geknipt uit boekjes. Daarna foto per foto geanimeerd, stop motion dus. Yves, je haalde een tijd geleden de pers toen je aan de kaak stelde dat uit Wikipedia gekopieerde groepsbiografieën voor veel geld verkocht worden via internet. Hoe ben je achter deze ontluisterende praktijk gekomen? Yves: Via een simpele tweet: een Braziliaan die ons vroeg of we nu ook al boeken uitgaven met daarbij een link naar een webwinkel… Ik vond het initieel wel grappig, en liet ’t een week of twee liggen. Tot ik er meer zag opduiken, en er minder mee kon lachen – omdat ’t gewoonweg oplichterij is. Op dat moment ben ik beginnen speuren op het net, in de bibs, contact proberen leggen met de firma, met het netwerk voor Bibliotheken in Vlaanderen. En wat zijn de reacties? Denk je dat je aanklacht de gang van zaken veranderd heeft? Yves: Tjah, ik denk dat mensen nu weten dat dit bestaat – en hoe die boeken er uit zien. Maar je kan dat bedrijf natuurlijk niet stoppen, op zich doen ze niet echt iets illegaal. Maar het Vlaamse Bibliotheek netwerk (bibliotheek.be) heeft wel een waarschuwing verzonden naar hun geregistreerde bib-leden. Verder weet ik dat sommige scholen hier nu wat waakzamer over zijn. Op jullie website las ik een tijdje geleden een veel positiever bericht. Op een mooie ochtend kreeg je via de post een xOxbOx, een kopie van de bassynthesizer Roland TB 303, met een speciaal design voor Psy’Aviah. Weet je al meer over de mysterieuze afzender van dit technologisch snufje? Yves: Yep, damn, niet normaal. Toen ’k dat pakket aankreeg, en opende, kon ik niet volgen… Wat is dit, waar komt het van, en vooral… waar is de factuur??? We zijn uiteindelijk te weten gekomen wie het is, en we hebben hem/haar ontmoet op een concert, maar ik denk dat ie ’t liever niet heeft dat we zeggen wie hij/zij is. Anyway, zo’n x0xb0x klinkt echt hetzelfde als een TB303 – ze gebruiken namelijk de juiste componenten etc.. om die klank te bereiken – ideaal voor ons, en visueel afgewerkt op basis van de pijlen, kleuren en bandlogo… Wat wil je meer? Wat zijn jullie plannen voor de nabije toekomst? Yves: Optredens - waaronder enkele in semi-akoestische setting voor de FNAC-showcases -, remixes, voorbereiding van een DJ-EP rond “OK” en “Virtual Gods”, puur persoonlijk voor mij nog een keertje doorheen heel de game Dragon Age: Origins / Awakening en Dragon Age II spelen, en stilaan beginnen experimenteren met nieuwe songs voor een volgende release…
Psy’Aviah zal op 25 februari te zien zijn in Jeugdhuis Kompas in Sint-Niklaas, voor de release-party van de nieuwe Minus Heart & Till Dawn Do Us Part-compilatie. Er zijn ook optredens van Erato en Perverted by Language.
|
Volgende interviews:
Lula Sweet - 'Het is een drang, iets dat we moeten doen. Ons eigen kruimelspoortje creëren.’
Vomito Negro - Als je geld hebt geraak je met alles weg, heb je geen geld moet je in de lijn lopen, anders hang je.
Hybryds - Jaloers? Waarom zou ik? Hybryds was voor mij een art project, niet een commerciele groep waar ik de wereld wilde mee veroveren.
Clock DVA en The Anti Group Conspiracy - De keren waarop ik mijn intuïtieve gevoelens negeerde, heb ik fouten gemaakt
The Walkabouts - Chris Eckman: ‘Het belangrijkste personage is deze keer het landschap.’
Blitzmaschine - De scene mag dan niet heel groot zijn binnen België maar we hebben gemerkt dat jullie kunnen feesten en dansen voor duizenden.
Section 25 - Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
Container 90 - Wanneer ik onze muziek beschrijf voor grootmoeder [...], zeg ik dat we punk spelen op synthesizers.
Pankow - Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit
DEZ MONA - Wij vinden het belangrijk dat het uiten van onze emoties in ons werk heel eerlijk gebeurt en dat zal zich steeds met dezelfde energie en kracht blijven manifesteren...