casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

691 items

   

Hybryds
Jaloers? Waarom zou ik? Hybryds was voor mij een art project, niet een commerciele groep waar ik de wereld wilde mee veroveren.
10/11/2011, Chris Konings
 Bookmark and Share

10/11/2011 : Hybryds - Jaloers? Waarom zou ik? Hybryds was voor mij een art project, niet een commerciele groep waar ik de wereld wilde mee veroveren.
10/11/2011 : Hybryds - Jaloers? Waarom zou ik? Hybryds was voor mij een art project, niet een commerciele groep waar ik de wereld wilde mee veroveren.
De optredens van het Porta Nigra festival komen in ijltempo dichterbij, uiteraard wilden we dan ook even stilstaan bij één van de meest originele artiesten die ons driehoekig landje rijk is. Bovendien speelt hij in Aarschot een thuismatch. Onwetenden die nietsvermoedend binnensukkelen zullen ogen trekken want Hybryds combineert tribal, ambient en industrial met beelden van een notoire schoonheid! Een geestverruimende ervaring staat u te wachten!

Goeiedag Sandy, kun je jezelf en Hybryds even voorstellen?

Mijn naam is Sandy Viktor Nys, beeldend en auditief kunstenaar, aka grafisch ontwerper/webdesigner/video/multimedia. En geluidsbricoleur.
Hybryds is al meer dan 25 jaar mijn persoonlijk audio project.

Ik heb een foto van je gezien waar je een imposante hanekam hebt, ben je zoals zovelen in de punk begonnen?

Ach het was de periode van de punk, zelf zat ik meer in de industrial music en new wave dan in de punk, ik hield niet zo van gitaren, maar ik denk eerder dat mijn toenmalig vriendinnetje dat kapsel leuk vond, dat was trouwens vreselijk veel werk, en als het regende was ik de pineut, maar twas wel fun.

Je was eigenlijk eerst bij The Klinik, of eigenlijk bij Maniacs dat toen een deel van het collectief Absolute Controlled Clinical Maniacs werd. Of hoe zat dat allemaal in mekaar?

In die tijden (1983) had ik een cassette label (3RIORECORDINGS). Ik compileerde de meest bizarre, experimentele dingen op tape die ik aankreeg van uit de hele wereld, langs het toenmalige mailart circuit, en iedereen die er op stond kreeg een chroom mastertape en een copij hoesje om het verder in zijn land te verdelen, in die tijden was dat de enige manier om “andere” muziek te horen of te pakken te krijgen. Ik draaide die muziek op Radio Centraal, in mijn programma “Netwerk” en ontmoette zo veel creatieve mensen. De tapes werden in heel de wereld vooral op universiteitsradio’s en “vrije” – piraatzenders uitgezonden. In die tijden was er geen internet en officiële radio was aan wetten gebonden, de wet van de commerciële muziek en de grote platenmaatschappijen! Dit was het echte underground circuit, rauw, ongecensureerd en bizar. Je vond er alles wat je nergens anders vond. Van extreme sex tot extreme muziek.

In Antwerpen maakte ik via Radio Centraal kennis met onder andere Dirk en Erik van Absolute Body Control en nog andere Antwerpse electro muzikanten (Mark Burghgraeve van Embryo/Somnambulist die toen al met Mark Verhaegen onder de naam Spierrelaxance optrad (ps, hier heb ik een fantastische unieke live opname van).

Zelf maakte ik rudimentaire experimentele knettergekke muziek (onder de naam Maniacs) en toen een van mijn contacten (Jurgen Knudsen uit Noorwegen) me vroeg om op te treden in Noorwegen (ze hadden geld te veel gekregen als culturele organisatie en dat moest op) heb ik aan Dirk en Erik gevraagd om samen een project te maken, Dirk zong toen al eens een nummer in bij Mark Verhaegen en zo zijn we met zijn allen naar ginder gegaan, de vier projecten bij elkaar gestoken dat werd Absolute Controlled Clinical Maniacs, toen we terug kwamen hebben we Sabotage op mijn label uitgebracht, onder de naam KLINIK en de rest is geschiedenis.

Ik vind trouwens die eerste plaat van de Klinik de beste met de meest unieke sound, omdat we met 4 aan die plaat gewerkt hadden, later was het Mark Verhaegen solo met Dirk die even vocalen moest inzingen.

Heb je een grafische opleiding? De geweldige hoes van Sabotage is van jou hand en je doet ook veel met video's.

Tekenacademie heette dat toen, schilderen en grafische vormgeving, nog met pen papier, verf en doek, Ik was zelfs even begin jaren 80 opgenomen in het kunstmilieu van Antwerpen, tentoonstellingen enz; maar die wereld beviel me niet, slijmen en gatlikken noem ik het, vandaar dat ik nooit een gallerij of gallerijhouder gevonden heb die me wilde steunen in mijn visuele kunsten, dus ben ik niet beroemd geworden, even dacht ik dat internet het medium daarvoor was, maar tegenwoordig is iedereen kunstenaar of muzikant dankzij de technologie. In onze tijd koste het immens veel geld om muziek te maken en degelijk op te nemen, nu heb je een laptop en een programma nodig en je hebt een perfecte opname studio. Hetzelfde met Photoshop, je hebt er een paar doe het vlug filters en plots worden digitale kunstenaars niet ernstig genomen omdat het uit een computer komt, ik werk aan sommige digitale werken even lang als aan een schilderij lang geleden…En video, een kind van 12 maakt tegenwoordig in iMovie de beste videoclips.

Je hebt met Hybryds begin jaren 90 tribal invloeden in je muziek gebracht. Daar ben je wel een trendsetter geweest in België want sindsdien zijn groepen als This Morn' Omina en Tzolk'in vrij succesvol geworden op de grotere labels als Ant-zen.

Hybryds eerste release was in 1985, en die tape werd door niemand aanvaard in het officiele muziek circuit, dat mengen van tribale invloeden met moderne industriele electro was toen te vreemd en te nieuw, onze sound is wel pas begin 90 bekend geworden met de eerste CD releases. Ik heb wel het begrip Rituele muziek op de wereld losgelaten. Maar Hybryds waren zeker niet de eerste of enige in de jaren 80 die daar mee experimenteerden. Mijn cassette verzameling van toen is het bewijs.

Ben je dan soms jaloers op de vorige groepen?

Eh? Waarom zou ik? Hybryds was voor mij een art project, niet een commerciele groep waar ik de wereld wilde mee veroveren. Ik ben blij dat veel groepen verwijzen naar de dingen die we toen deden. This Morn' Omina heeft ons steeds vermeld als trendsetter op zijn cd’s.

En tegen Mika zeg ik nog steeds, de Hybryds hadden in de jaren 80 moeten klinken zoals This Morn' Omina nu, maar in die tijden hadden we nog geen samples en technisch waren eigenlijk alle songs live, de enige sequences die vast stond was het ritme van onze goeie oude TR 808. Alles daarop was steeds live ingespeeld en op bandopnemer opgenomen, we hadden niet die mogelijkheden die er nu zijn, maar dat maakte Hybryds zo uniek, in alle songs is er eigenlijk muzikaal gezien iets mis, een disonantie, een verkeerd arrangement, een ritme verschuiving, Hybryds is voor mij een project dat om geluid draait en niet om muziek.

Hoe komt het dat je muziek zo divers is? De meeste groepen blijven in een bepaald stramien werken. Jij doet ambient, tribal, electro, industrial...

Omdat Hybryds van in den beginne een samenwerkingsproject was met mij en anderen. Door hun creativiteit kon ik de muziek gevarieerd houden, ik kneedde echter wel altijd de sound en leidde de muziek in de richting die ik wou, maar de muziek ontstond door de creativiteit van individuen tegen elkaar uit te spelen. Hybryds bestaan dankzij al de mensen die er bij hebben gespeeld.

Hybryds lijkt me volledig los te staan van enig statement. Het ritueel en het mystieke staan centraal.

Zo ben ik begonnen uit mijn onrust, de vragen naar de zin van het leven, religie, mystiek, magie, rituelen. De boeken van Carl Gustav Jung en Joseph Campbell waren mijn grootste inspiratie bronnen in het zoeken naar antwoorden op levensvragen… Die verwerkte ik in mijn muziek en kunst.

Later is daar ook de cyberpunk fasinatie voor William Gibson bijgekomen, de digitale virtuele realiteit. Waar we nu midden in zitten en die ons leven grondig aan het veranderen is. Maar die toen alleen nog maar bestond in de geest van pioneers, die een glimp lieten zien met primitieve trage computertjes van een wereld met een andere realiteit die we toen nog niet kenden, en nu pas aan het ontdekken zijn.

Bij je artwork zie ik veel Afrikaanse maskers en mythologische figuren, zijn dat je grote invloeden? Ben je ooit in Afrika geweest?

Als je in die tijd academie volgde moest je langs Picasso, de eerste die invloeden van “primitieve” kunst gebruikte om een nieuwe vormtaal en beeldwereld te creëren. In die tijd woonden mijn ouders in Afrika en toen ik ze voor drie maanden bezocht, zijn we naar een dorpje van onze boy in het midden van de savanne gereden om een vruchtbaarheidsritueel mee te maken. Als 16 jarige was ik daar echt niet goed van, we waren de enige blanken en alle jonge vrouwen die hun eerste menstruatie kregen, waren al voor een maand opgesloten geweest in een grote donkere hut, ze kwamen daar in trance op simpele drummuziek uit, dansend, naakt en glimmend van de olie, beschilderd met verf voor alle mannen die een vrouw zochten. Als blond blank knaapje mocht ik naast de chief van het dorp zitten. BANGELIJK !!!

Mythen zijn voor mij altijd de bron van oorsprong van de mensheid geweest. Langs Joseph Campbell ontdekte ik verhalen die ouder waren dan Griekse legendes of Romeinse sages, bizarre dingen over het ontstaan van de wereld, incest, penissen die werden afgesneden, zaad dat over de wereld spoot, de voor christelijke religies, de MOEDER GODIN, Wicca, magie dromen.. De kracht van de vrouw als godin en het evenwicht dat ze bereikte met haar gemaal, de God met de reusachtige penis. (cfr Jung)

In de mythen ligt het symbolische verhaal verborgen van het onstaan van de mensheid, als je dat kan vertalen naar hedendaagse normen kunnen we een nieuwe kijk op moraal ontwikkelen, los van de zieke hedendaagse wereld, gebaseerd op de monotheistische religie, de Joden, de Christenen en de Islamieten, zij heersen over ons en laten de wereld branden.

Je artwork is ook vrij erotisch, voor het schokeffect of komt dat ook voort uit die invloeden? De vrouw is wel al eeuwen een enorm krachtig symbool.

Ik heb nooit willen shokeren met mijn erotische kunst, ik vind een blote madam nu eenmaal mooier dan een sportauto of een vlinder. In mijn erotisch werk beeld ik de vrouwen steevast af als godinnen.

De themas van mijn persoonlijke kunst zijn het Paganisme, sprookjes, mythen en legenden. Van portretten tot verhalen, alle (niet –professionele) modellen worden door mij vastgelegd. Soms hou ik de foto zoals hij is, anders bewerk ik hem tot een nieuw universeel verhaal. Het verhaal dat het model mij aanrijkt. Donkere beelden uit een paganistisch verleden. Een hyperrealisme dat de toeschouwer onderdompelt in een andere wereld. De nachtmerries van de ene zijn de wensdromen van de andere. De beelden refereren naar mythische tijden, het worden archetypen die een onuitspreekbare herkenning in het onderbewuste activeren. Vrouwen, naakt, beschilderd, versierd, besmeurd, in bondage, in rubber of leer, schaamteloos kijken ze in de lens van de camera of wenden smachtend hun blikken weg. Ze vertoeven in bizarre omgevingen, in werelden die alleen bestaan in het collectieve geheugen van het mensenras. De modellen zijn de heksen van deze tijd, zij beslissen en kiezen zelf hoe ze zich voor de camera tonen. De blik, de houding die ze aan de kunstenaar en de wereld geven, vormen de basis tot het uiteindelijke kunstwerk. De kunstenaar is slechts de vertaler, de interpreteur, de croniceur. Hij vervolledigt hun 'Zijn' met de beelden die uit zijn onbewuste opborrelen. Zo worden ze op zijn digitale canvas een reaktie tegen de monotheïstische cultuur. De werken zijn haast alchemistisch van opbouw. Uit warme kleuren en organische vormen borrellen verborgen symbolen naar boven, de vrouwelijke krachten van het paganisme staan centraal. Na de eerste visuele shock onstaat er fascinatie. De themas zijn duister en verontrustend. Ze zitten vol tegenstellingen: schoonheid en verval, chaos en esthetica, pijn en genot. Je hebt tegenstellingen nodig om te kunnen vergelijken, om af te wegen. Je kan alleen maar van schoonheid genieten als je weet wat lelijk is. De hedendaagse mannelijke monotheïstische cultuur wordt geconfronteerd met zijn vrouwelijke tegenhanger uit een ver verleden: het paganisme, de cultuur waarin vruchtbaarheid, de vrouw, magie en dromen centraal staan.

Is er nog iets nieuws op komst van Hybryds?

Een nieuw project, een donkere ambient reis naar de duisternis van de menselijke ziel. Een muzikale samenwerking tussen mij, TraumaSutra en Madeline Arndt.

Hoe voelt het om in je eigen stad op te treden? Meer of minder stress dan anders?

Ik heb in de begin jaren van de HYBRYDS steevast andere mensen op het podium gezet , ik deed achter de mixing desk de sound, de eerste keren dat ik op een podium stond heb ik uren daarvoor op het WC gezeten. Nu is het een tweede natuur geworden, ik weet wat ik wil en wat ik doe, en ik voel me er goed bij.

En Hybryds zijn nooit sant in eigen land geweest, we moeten daar geen doekjes om winden, maar tot nu toe zijn al die jaren de gothic/industrial/electro scene door twee personen in Belgie beheerst. (ha geen namen!) Ze hebben blijkbaar een probleem met mijn smoel of muziek en zijn alleen maar vriendelijk omdat ik een goed maatje van Dirk Ivens en Eric ben. Ik ben trouwens niet de enige Belgische groep uit dat verleden die voortdurend genegeerd worden door de maffia.

Ik ben dan ook blij dat Porta Nigra misschien een derde grote organisator kan worden.

En Sandy, wat kunnen we verwachten van je optreden in Aarschot? Zal het gelijkaardig zijn aan het Dreambient of het Urban Rhythms concept of iets geheel nieuw?

Ik werk al een paar jaar samen met Peter de Koning, (TraumaSutra) een multi instrumentalist, werkzaam in tientallen andere muziek projecten. Dat klikt ongelooflijk, in den beginne was hij gewoon percussionist, maar na onze eerste CD "Urban Rituals" waar ik in de studio Madeline Arndt, mijn zangeres er bij heb gehaald zijn we met 3 samen live muziek beginnen te maken. Een nieuw project donkere ambient, weinig ritme maar een zeer sterke duistere sfeer die geest en lichaam moet beïnvloeden. Met een paar nummers uit Urban Rituals.

Bedankt voor het interview Sandy!

Porta Nigra

Hybryds

De engelse versie vind u hier.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : The London Sound Survey - Thames

Ian Rawes woont in Londen. Hij werkt er voor de stadsdiensten als ‘urban field recorder’ en is de oprichter van The London Sound Survey website die hij fulltime runt. Sinds 2008 heeft Rawes het veranderende geluid van de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk gedocumenteerd door middel van een enorme reeks van meer dan tweeduizend ...

lees meer...
NIEUWS 22/05/2019 : Struggler maakt een update van Life Update+

“It Was A Very Long Conversation But At The End We Didn’t Shake Hands”. Het is en blijft de legendarische debuutplaat van Struggler. Hamont-Achel leerde tegen en wil en dank zijn eigen duistere kant kennen. De goegemeente heeft er mee leren omgaan en de band op zich is gedurende 40 jaren nog steeds zijn eigen koers aan het ...

lees meer...
NIEUWS 22/05/2019 : Darkdweller reist straks af naar Leipzig en hoopt van u hetzelfde. Hier zijn gratis tips!

Tip 1. indien u nog twijfelt, doen, kies voor een vakantie / city trip met Pinksteren naar het mooie, groene en historisch relevante Leipzig. Weerbarstig lief of vrouw? Doe alsof u neus bloedt u weet zogezegd van niets want er zijn nog tickets beschikbaar aan de kassa en als je er dan toch bent... U vindt trouwens een ticket stalletje recht ...

lees meer...
CD BESPREKING : Robert Worby - Factitious Airs (Electronic Music)

Robert Worby is een componist, geluidskunstenaar, schrijver en omroeper. Net als Iain Marsh heeft hij zich gevestigd in Londen en werkt er sinds de jaren ’90 voor BBC Radio 3. Hij is de medeoprichter in 2002 van Cut & Splice, een festival met aandacht voor elektronische muziek en geluidskunst. Robert heeft een onverzadigbare ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Al die willen te kaap'ren varen...

Hoewel het legendarische Cold Meat Industry label al sinds 2014 op apegapen ligt, vond men het in 2017 toch wel gepast om de 30ste verjaardag van hun bestaan te vieren. In stijl, in dit geval met een tweedaags festival en een heleboel acts die het mede dankzij dit kwaliteitslabel tot grote namen wisten te schoppen. Wie er bij was daar ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Het WGT elftal van Dimi Brands.

Nog een tweetal weekjes en de jaarlijkse bedevaart naar Leipzig kan een aanvang nemen, geef maar toe dat u er weer een gans jaar naar heeft uitgekeken. Ondergetekende stuurt dit jaar zijn kat, maar laat niet na zijn persoonlijke elftal mee te geven, kwestie dat u niet bezwijkt aan keuzestress. 1.CAMERATA MEDIOLANENSE Italiaans ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Dancing In Darkness

Lang geleden dat ik mijn cd speler nog een keer een opmerkelijke, of beter nog relevante verzamelaar liet eten. Er waren tijden waarin er regelmatig van die compilaties verschenen die een must waren voor elkeen die de scene op de voet wou volgen en blijven volgen. Die tijd lijkt echter achter ons een ook deze “Dancing in Darkness” ...

lees meer...
CD BESPREKING : William Basinski - On Time Out Of Time

Wanneer we stellen dat William Basinski een even bepalende naam is voor het ambient genre als Brian Eno, verdenkt u ons misschien van grootspraak. Toch staan we niet alleen met deze mening. De man is al meer dan 40 jaar actief in de muziekwereld, en oogstte vooral bekendheid met het zeer tot de verbeelding sprekende vierluik The Disintegration ...

lees meer...
CD BESPREKING : Iain Chambers - The Eccentric Press

Iain Chambers is een Engelse componist, producer en kunstenaar. Hij is actief sinds de jaren negentig. Is het meest bekend voor zijn werk voor radio, tv en film. Vormde in 2003 samen met twee collega’s van BBC Radio 3 het musique concrète collectief Langham Research Centre. Enkele jaren later begon Chambers te experimenteren ...

lees meer...
NIEUWS 19/05/2019 : Second Still exclusief in Retie

De Westkust van de US of A weet schoon volk tot zijn inwoners te tellen. Paraderend langs de Hollywood Boulevard onder het alziend oog van de paparazzi. Al zien we een band als Second Still er weinig last van te weten ondervinden. Bijzonder straf dan weer wel in de postpunk / coldwave-subcultuur waarin ze zich als trio al enkele jaren ...

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan - @ YAP Leopoldsburg, 11/05/2019 daar Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : De Klinke - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : La Lune Noire - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 2 - Neem er een loopje mee.

Ondanks onze warme oproep om toch wat massaler op het appel te verschijnen, moesten we bij het betreden van de Zappa tot onze teleurstelling vaststellen dat deze in dovemansoren was gevallen. Een spijtige zaak, zowel voor de organisatie, maar in de eerste plaats voor de afwezigheden, die, getuige de klinkende namen die vandaag op de Black ...