canli casino

Dark Entries Logo

609 items

   

Hybryds
Jaloers? Waarom zou ik? Hybryds was voor mij een art project, niet een commerciele groep waar ik de wereld wilde mee veroveren.
10/11/2011, Chris Konings
 Bookmark and Share

10/11/2011 : Hybryds - Jaloers? Waarom zou ik? Hybryds was voor mij een art project, niet een commerciele groep waar ik de wereld wilde mee veroveren.
10/11/2011 : Hybryds - Jaloers? Waarom zou ik? Hybryds was voor mij een art project, niet een commerciele groep waar ik de wereld wilde mee veroveren.
De optredens van het Porta Nigra festival komen in ijltempo dichterbij, uiteraard wilden we dan ook even stilstaan bij één van de meest originele artiesten die ons driehoekig landje rijk is. Bovendien speelt hij in Aarschot een thuismatch. Onwetenden die nietsvermoedend binnensukkelen zullen ogen trekken want Hybryds combineert tribal, ambient en industrial met beelden van een notoire schoonheid! Een geestverruimende ervaring staat u te wachten!

Goeiedag Sandy, kun je jezelf en Hybryds even voorstellen?

Mijn naam is Sandy Viktor Nys, beeldend en auditief kunstenaar, aka grafisch ontwerper/webdesigner/video/multimedia. En geluidsbricoleur.
Hybryds is al meer dan 25 jaar mijn persoonlijk audio project.

Ik heb een foto van je gezien waar je een imposante hanekam hebt, ben je zoals zovelen in de punk begonnen?

Ach het was de periode van de punk, zelf zat ik meer in de industrial music en new wave dan in de punk, ik hield niet zo van gitaren, maar ik denk eerder dat mijn toenmalig vriendinnetje dat kapsel leuk vond, dat was trouwens vreselijk veel werk, en als het regende was ik de pineut, maar twas wel fun.

Je was eigenlijk eerst bij The Klinik, of eigenlijk bij Maniacs dat toen een deel van het collectief Absolute Controlled Clinical Maniacs werd. Of hoe zat dat allemaal in mekaar?

In die tijden (1983) had ik een cassette label (3RIORECORDINGS). Ik compileerde de meest bizarre, experimentele dingen op tape die ik aankreeg van uit de hele wereld, langs het toenmalige mailart circuit, en iedereen die er op stond kreeg een chroom mastertape en een copij hoesje om het verder in zijn land te verdelen, in die tijden was dat de enige manier om “andere” muziek te horen of te pakken te krijgen. Ik draaide die muziek op Radio Centraal, in mijn programma “Netwerk” en ontmoette zo veel creatieve mensen. De tapes werden in heel de wereld vooral op universiteitsradio’s en “vrije” – piraatzenders uitgezonden. In die tijden was er geen internet en officiële radio was aan wetten gebonden, de wet van de commerciële muziek en de grote platenmaatschappijen! Dit was het echte underground circuit, rauw, ongecensureerd en bizar. Je vond er alles wat je nergens anders vond. Van extreme sex tot extreme muziek.

In Antwerpen maakte ik via Radio Centraal kennis met onder andere Dirk en Erik van Absolute Body Control en nog andere Antwerpse electro muzikanten (Mark Burghgraeve van Embryo/Somnambulist die toen al met Mark Verhaegen onder de naam Spierrelaxance optrad (ps, hier heb ik een fantastische unieke live opname van).

Zelf maakte ik rudimentaire experimentele knettergekke muziek (onder de naam Maniacs) en toen een van mijn contacten (Jurgen Knudsen uit Noorwegen) me vroeg om op te treden in Noorwegen (ze hadden geld te veel gekregen als culturele organisatie en dat moest op) heb ik aan Dirk en Erik gevraagd om samen een project te maken, Dirk zong toen al eens een nummer in bij Mark Verhaegen en zo zijn we met zijn allen naar ginder gegaan, de vier projecten bij elkaar gestoken dat werd Absolute Controlled Clinical Maniacs, toen we terug kwamen hebben we Sabotage op mijn label uitgebracht, onder de naam KLINIK en de rest is geschiedenis.

Ik vind trouwens die eerste plaat van de Klinik de beste met de meest unieke sound, omdat we met 4 aan die plaat gewerkt hadden, later was het Mark Verhaegen solo met Dirk die even vocalen moest inzingen.

Heb je een grafische opleiding? De geweldige hoes van Sabotage is van jou hand en je doet ook veel met video's.

Tekenacademie heette dat toen, schilderen en grafische vormgeving, nog met pen papier, verf en doek, Ik was zelfs even begin jaren 80 opgenomen in het kunstmilieu van Antwerpen, tentoonstellingen enz; maar die wereld beviel me niet, slijmen en gatlikken noem ik het, vandaar dat ik nooit een gallerij of gallerijhouder gevonden heb die me wilde steunen in mijn visuele kunsten, dus ben ik niet beroemd geworden, even dacht ik dat internet het medium daarvoor was, maar tegenwoordig is iedereen kunstenaar of muzikant dankzij de technologie. In onze tijd koste het immens veel geld om muziek te maken en degelijk op te nemen, nu heb je een laptop en een programma nodig en je hebt een perfecte opname studio. Hetzelfde met Photoshop, je hebt er een paar doe het vlug filters en plots worden digitale kunstenaars niet ernstig genomen omdat het uit een computer komt, ik werk aan sommige digitale werken even lang als aan een schilderij lang geleden…En video, een kind van 12 maakt tegenwoordig in iMovie de beste videoclips.

Je hebt met Hybryds begin jaren 90 tribal invloeden in je muziek gebracht. Daar ben je wel een trendsetter geweest in België want sindsdien zijn groepen als This Morn' Omina en Tzolk'in vrij succesvol geworden op de grotere labels als Ant-zen.

Hybryds eerste release was in 1985, en die tape werd door niemand aanvaard in het officiele muziek circuit, dat mengen van tribale invloeden met moderne industriele electro was toen te vreemd en te nieuw, onze sound is wel pas begin 90 bekend geworden met de eerste CD releases. Ik heb wel het begrip Rituele muziek op de wereld losgelaten. Maar Hybryds waren zeker niet de eerste of enige in de jaren 80 die daar mee experimenteerden. Mijn cassette verzameling van toen is het bewijs.

Ben je dan soms jaloers op de vorige groepen?

Eh? Waarom zou ik? Hybryds was voor mij een art project, niet een commerciele groep waar ik de wereld wilde mee veroveren. Ik ben blij dat veel groepen verwijzen naar de dingen die we toen deden. This Morn' Omina heeft ons steeds vermeld als trendsetter op zijn cd’s.

En tegen Mika zeg ik nog steeds, de Hybryds hadden in de jaren 80 moeten klinken zoals This Morn' Omina nu, maar in die tijden hadden we nog geen samples en technisch waren eigenlijk alle songs live, de enige sequences die vast stond was het ritme van onze goeie oude TR 808. Alles daarop was steeds live ingespeeld en op bandopnemer opgenomen, we hadden niet die mogelijkheden die er nu zijn, maar dat maakte Hybryds zo uniek, in alle songs is er eigenlijk muzikaal gezien iets mis, een disonantie, een verkeerd arrangement, een ritme verschuiving, Hybryds is voor mij een project dat om geluid draait en niet om muziek.

Hoe komt het dat je muziek zo divers is? De meeste groepen blijven in een bepaald stramien werken. Jij doet ambient, tribal, electro, industrial...

Omdat Hybryds van in den beginne een samenwerkingsproject was met mij en anderen. Door hun creativiteit kon ik de muziek gevarieerd houden, ik kneedde echter wel altijd de sound en leidde de muziek in de richting die ik wou, maar de muziek ontstond door de creativiteit van individuen tegen elkaar uit te spelen. Hybryds bestaan dankzij al de mensen die er bij hebben gespeeld.

Hybryds lijkt me volledig los te staan van enig statement. Het ritueel en het mystieke staan centraal.

Zo ben ik begonnen uit mijn onrust, de vragen naar de zin van het leven, religie, mystiek, magie, rituelen. De boeken van Carl Gustav Jung en Joseph Campbell waren mijn grootste inspiratie bronnen in het zoeken naar antwoorden op levensvragen… Die verwerkte ik in mijn muziek en kunst.

Later is daar ook de cyberpunk fasinatie voor William Gibson bijgekomen, de digitale virtuele realiteit. Waar we nu midden in zitten en die ons leven grondig aan het veranderen is. Maar die toen alleen nog maar bestond in de geest van pioneers, die een glimp lieten zien met primitieve trage computertjes van een wereld met een andere realiteit die we toen nog niet kenden, en nu pas aan het ontdekken zijn.

Bij je artwork zie ik veel Afrikaanse maskers en mythologische figuren, zijn dat je grote invloeden? Ben je ooit in Afrika geweest?

Als je in die tijd academie volgde moest je langs Picasso, de eerste die invloeden van “primitieve” kunst gebruikte om een nieuwe vormtaal en beeldwereld te creëren. In die tijd woonden mijn ouders in Afrika en toen ik ze voor drie maanden bezocht, zijn we naar een dorpje van onze boy in het midden van de savanne gereden om een vruchtbaarheidsritueel mee te maken. Als 16 jarige was ik daar echt niet goed van, we waren de enige blanken en alle jonge vrouwen die hun eerste menstruatie kregen, waren al voor een maand opgesloten geweest in een grote donkere hut, ze kwamen daar in trance op simpele drummuziek uit, dansend, naakt en glimmend van de olie, beschilderd met verf voor alle mannen die een vrouw zochten. Als blond blank knaapje mocht ik naast de chief van het dorp zitten. BANGELIJK !!!

Mythen zijn voor mij altijd de bron van oorsprong van de mensheid geweest. Langs Joseph Campbell ontdekte ik verhalen die ouder waren dan Griekse legendes of Romeinse sages, bizarre dingen over het ontstaan van de wereld, incest, penissen die werden afgesneden, zaad dat over de wereld spoot, de voor christelijke religies, de MOEDER GODIN, Wicca, magie dromen.. De kracht van de vrouw als godin en het evenwicht dat ze bereikte met haar gemaal, de God met de reusachtige penis. (cfr Jung)

In de mythen ligt het symbolische verhaal verborgen van het onstaan van de mensheid, als je dat kan vertalen naar hedendaagse normen kunnen we een nieuwe kijk op moraal ontwikkelen, los van de zieke hedendaagse wereld, gebaseerd op de monotheistische religie, de Joden, de Christenen en de Islamieten, zij heersen over ons en laten de wereld branden.

Je artwork is ook vrij erotisch, voor het schokeffect of komt dat ook voort uit die invloeden? De vrouw is wel al eeuwen een enorm krachtig symbool.

Ik heb nooit willen shokeren met mijn erotische kunst, ik vind een blote madam nu eenmaal mooier dan een sportauto of een vlinder. In mijn erotisch werk beeld ik de vrouwen steevast af als godinnen.

De themas van mijn persoonlijke kunst zijn het Paganisme, sprookjes, mythen en legenden. Van portretten tot verhalen, alle (niet –professionele) modellen worden door mij vastgelegd. Soms hou ik de foto zoals hij is, anders bewerk ik hem tot een nieuw universeel verhaal. Het verhaal dat het model mij aanrijkt. Donkere beelden uit een paganistisch verleden. Een hyperrealisme dat de toeschouwer onderdompelt in een andere wereld. De nachtmerries van de ene zijn de wensdromen van de andere. De beelden refereren naar mythische tijden, het worden archetypen die een onuitspreekbare herkenning in het onderbewuste activeren. Vrouwen, naakt, beschilderd, versierd, besmeurd, in bondage, in rubber of leer, schaamteloos kijken ze in de lens van de camera of wenden smachtend hun blikken weg. Ze vertoeven in bizarre omgevingen, in werelden die alleen bestaan in het collectieve geheugen van het mensenras. De modellen zijn de heksen van deze tijd, zij beslissen en kiezen zelf hoe ze zich voor de camera tonen. De blik, de houding die ze aan de kunstenaar en de wereld geven, vormen de basis tot het uiteindelijke kunstwerk. De kunstenaar is slechts de vertaler, de interpreteur, de croniceur. Hij vervolledigt hun 'Zijn' met de beelden die uit zijn onbewuste opborrelen. Zo worden ze op zijn digitale canvas een reaktie tegen de monotheïstische cultuur. De werken zijn haast alchemistisch van opbouw. Uit warme kleuren en organische vormen borrellen verborgen symbolen naar boven, de vrouwelijke krachten van het paganisme staan centraal. Na de eerste visuele shock onstaat er fascinatie. De themas zijn duister en verontrustend. Ze zitten vol tegenstellingen: schoonheid en verval, chaos en esthetica, pijn en genot. Je hebt tegenstellingen nodig om te kunnen vergelijken, om af te wegen. Je kan alleen maar van schoonheid genieten als je weet wat lelijk is. De hedendaagse mannelijke monotheïstische cultuur wordt geconfronteerd met zijn vrouwelijke tegenhanger uit een ver verleden: het paganisme, de cultuur waarin vruchtbaarheid, de vrouw, magie en dromen centraal staan.

Is er nog iets nieuws op komst van Hybryds?

Een nieuw project, een donkere ambient reis naar de duisternis van de menselijke ziel. Een muzikale samenwerking tussen mij, TraumaSutra en Madeline Arndt.

Hoe voelt het om in je eigen stad op te treden? Meer of minder stress dan anders?

Ik heb in de begin jaren van de HYBRYDS steevast andere mensen op het podium gezet , ik deed achter de mixing desk de sound, de eerste keren dat ik op een podium stond heb ik uren daarvoor op het WC gezeten. Nu is het een tweede natuur geworden, ik weet wat ik wil en wat ik doe, en ik voel me er goed bij.

En Hybryds zijn nooit sant in eigen land geweest, we moeten daar geen doekjes om winden, maar tot nu toe zijn al die jaren de gothic/industrial/electro scene door twee personen in Belgie beheerst. (ha geen namen!) Ze hebben blijkbaar een probleem met mijn smoel of muziek en zijn alleen maar vriendelijk omdat ik een goed maatje van Dirk Ivens en Eric ben. Ik ben trouwens niet de enige Belgische groep uit dat verleden die voortdurend genegeerd worden door de maffia.

Ik ben dan ook blij dat Porta Nigra misschien een derde grote organisator kan worden.

En Sandy, wat kunnen we verwachten van je optreden in Aarschot? Zal het gelijkaardig zijn aan het Dreambient of het Urban Rhythms concept of iets geheel nieuw?

Ik werk al een paar jaar samen met Peter de Koning, (TraumaSutra) een multi instrumentalist, werkzaam in tientallen andere muziek projecten. Dat klikt ongelooflijk, in den beginne was hij gewoon percussionist, maar na onze eerste CD "Urban Rituals" waar ik in de studio Madeline Arndt, mijn zangeres er bij heb gehaald zijn we met 3 samen live muziek beginnen te maken. Een nieuw project donkere ambient, weinig ritme maar een zeer sterke duistere sfeer die geest en lichaam moet beïnvloeden. Met een paar nummers uit Urban Rituals.

Bedankt voor het interview Sandy!

Porta Nigra

Hybryds

De engelse versie vind u hier.

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Emphasis - Black.Mother.Earth

Groep uit Kroatië die niet aan zijn proefstuk toe is. Dit is na ‘Elements Of Morrow’ (2007) en ‘Gliding Over All’ van 2013 hun derde album. Gaandeweg heeft deze act zijn groepsgeluid verder verfijnd door het toevoegen van nieuwe facetten en door meer aandacht te besteden aan de melodieën, doordringende riffs, ...

lees meer...
NIEUWS 17/08/2017 : Mirexxx maakt clip voor 'Inside You'

Mirexxx is onze Belgische exponent van bijtende dark electro. Een paar maanden geleden hebben ze hun nieuwe single 'Inside You' voorgesteld. Nu is er ook een clip bij het nummer, met de aanwezigheid van het burlesque-model Victoria Rose, die de grootste moeite doet om een slang te bezweren, terwijl Stijn Szin zijn longen uit zijn lijf ...

lees meer...
NIEUWS 17/08/2017 : Met Coalescaremonium in hetzelfde schuitje

Onze vrienden van Coalescaremonium laten weer van zich horen. Neen, we weten nog steeds niet of er een editie zal doorgaan in 2018. Wat de dames en heren voor de toekomst bedisselen, dat weten we nog niet, maar wees zeker dat we u informeren zodra er nieuws is. Wat wel doorgaat, en meteen zou het het laatste evenement zijn op deze precieze ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : M’era Luna 2017 – Dag 1 : 12 augustus 2017 Hildesheim - Regen is het bloed dat uit de hemel valt

De Duitse deelstaat Nedersaksen werd al sedert einde juli geteisterd door wateroverlast, met een enorme schade tot gevolg. En laat ook net Hildesheim tot die deelstaat behoren. Het Hildesheim met zijn vliegveld waar enkele weken later een nieuwe editie van M’era Luna zou gaan plaatsvinden. Niet te verbazen dan ook dat zo iets de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : M’era Luna 2017 – Dag 2 : 13 augustus 2017 Hildesheim - Als zwarte engelen de regenwolken verdrijven

Waar niemand nog op gehoopt had, werd toch waarheid. Wakker worden voor dag 2 van M’era Luna onder de zonnestralen. Zondag 13 augustus beloofde een heldere hemel met blauwe lucht en zonder regenbuien. Op de weide was het uitgestrooide hooi inmiddels platgetreden en was het nog wel zompig en drassig. Maar toch, onze kletskop beloofde ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sun of the Sleepless - To the Elements

Sommige namen hoeven niet veel introductie. Zo bijvoorbeeld Schwadorf (oftewel Markus Stock). Deze man is het brein achter Empyrium en The Vision Bleak (beide in de stal van Prophecy Productions).Sun of the Sleepless, een minder bekende band, mag je bij aan dit lijstje voegen. Na een adempauze van 13 jaar verschijnt nu eindelijk nog iets nieuws ...

lees meer...
NIEUWS 16/08/2017 : Oooh la la la, straks een nieuwe La Scaltra !!

Toen ik alweer een tijd geleden de ep “Ghost” van dit vrouwelijk duo (Dae Widow en Aeleth Kaven) te horen kreeg, kreeg ik kippenvel. Onderkoelde, sobere gothic rock recht uit de crypte die de menselijke geest heet. Gepassioneerd, een beetje buitenaards en ijskoud. Binnenkort is er via Solar Lodge eindelijk het albumdebuut (ik laat ...

lees meer...
NIEUWS 16/08/2017 : “Retroactivity 2017 – 2009”, boeiende gelimiteerde verzameling gothic rock door dj DEN Y

Vintage is al langer dan vandaag in de mode, moet dj DEN Y (Club Obscure) hebben gedacht, en hij bladerde terug vanaf heden tot in 2009, toen zijn dj-roeping een aanvang nam. En passant trakteert hij u en mij op nummers die hem al die jaren als dj zijn bijgebleven en gemakshalve tot het kamp van wat u en ik begrijpen onder gothic rock (en ...

lees meer...
NIEUWS 16/08/2017 : Dikke pluim voor Epica

EPICA kan een nieuw wapenfeit op zijn toch al omvangrijke palmares bijschrijven. Zojuist is deze Nederlandse symfonische metalband uit meer dan 650 deelnemers uitgeroepen tot winnaar van de muzikale wedstrijd 'Metropole Orkest met…,' die door het Metropole Orkest zelf eerder dit jaar werd geïnitieerd. Het doel: bewijzen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Babel 17 - Process

Babel 17 is niet alleen een om zijn originaliteit en filosofische inslag geroemde sci-fi roman van Samuel R. Delany maar ook een post punk / cold wave gezelschap uit Frankrijk dat met deze “Process” aan zijn vijfde album toe is in… 27 jaar. Niet meteen hoog productief maar dat staat dan misschien wel voor degelijkheid en ...

lees meer...
CD BESPREKING : Schwarzschild - RADIUS

Futurepop is niet dood. Het genre is al enige tijd op zijn retour, maar dat betekent niet dat er helemaal niets meer in deze stijl zou worden gemaakt. Recent bezorgde Echozone ons het debuutalbum van Schwarzschild, een band die pas vorig jaar werd opgericht en enkele maanden geleden zijn eerste release (de digitale single 'Bis Zum Ende ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Anemone Tube & Post Scriptvm - Litaniæ Mortuorum Discordantes

Anemone Tube en Post Scriptvm proberen ons allerminst een vrolijk gevoel op te zadelen met dit album en verwijzen met de titel rechtstreeks naar een specifieke stijl van mythische rituele muziek uit de oudheid. Het gevoel van verval en existentiële onrust vonden ze best wel passen bij deze huidige tijden. We zouden niet bij een magazine ...

lees meer...
FOTO'S : Marilyn Manson - Metaldag @ Lokerse Feesten

lees meer...
FOTO'S : Alice Cooper - Metaldag @ Lokerse Feesten

lees meer...
FOTO'S : Megadeth - Metaldag @ Lokerse Feesten