canli casino

Dark Entries Logo

625 items

   

Hybryds
Jaloers? Waarom zou ik? Hybryds was voor mij een art project, niet een commerciele groep waar ik de wereld wilde mee veroveren.
10/11/2011, Chris Konings
 Bookmark and Share

10/11/2011 : Hybryds - Jaloers? Waarom zou ik? Hybryds was voor mij een art project, niet een commerciele groep waar ik de wereld wilde mee veroveren.
10/11/2011 : Hybryds - Jaloers? Waarom zou ik? Hybryds was voor mij een art project, niet een commerciele groep waar ik de wereld wilde mee veroveren.
De optredens van het Porta Nigra festival komen in ijltempo dichterbij, uiteraard wilden we dan ook even stilstaan bij één van de meest originele artiesten die ons driehoekig landje rijk is. Bovendien speelt hij in Aarschot een thuismatch. Onwetenden die nietsvermoedend binnensukkelen zullen ogen trekken want Hybryds combineert tribal, ambient en industrial met beelden van een notoire schoonheid! Een geestverruimende ervaring staat u te wachten!

Goeiedag Sandy, kun je jezelf en Hybryds even voorstellen?

Mijn naam is Sandy Viktor Nys, beeldend en auditief kunstenaar, aka grafisch ontwerper/webdesigner/video/multimedia. En geluidsbricoleur.
Hybryds is al meer dan 25 jaar mijn persoonlijk audio project.

Ik heb een foto van je gezien waar je een imposante hanekam hebt, ben je zoals zovelen in de punk begonnen?

Ach het was de periode van de punk, zelf zat ik meer in de industrial music en new wave dan in de punk, ik hield niet zo van gitaren, maar ik denk eerder dat mijn toenmalig vriendinnetje dat kapsel leuk vond, dat was trouwens vreselijk veel werk, en als het regende was ik de pineut, maar twas wel fun.

Je was eigenlijk eerst bij The Klinik, of eigenlijk bij Maniacs dat toen een deel van het collectief Absolute Controlled Clinical Maniacs werd. Of hoe zat dat allemaal in mekaar?

In die tijden (1983) had ik een cassette label (3RIORECORDINGS). Ik compileerde de meest bizarre, experimentele dingen op tape die ik aankreeg van uit de hele wereld, langs het toenmalige mailart circuit, en iedereen die er op stond kreeg een chroom mastertape en een copij hoesje om het verder in zijn land te verdelen, in die tijden was dat de enige manier om “andere” muziek te horen of te pakken te krijgen. Ik draaide die muziek op Radio Centraal, in mijn programma “Netwerk” en ontmoette zo veel creatieve mensen. De tapes werden in heel de wereld vooral op universiteitsradio’s en “vrije” – piraatzenders uitgezonden. In die tijden was er geen internet en officiële radio was aan wetten gebonden, de wet van de commerciële muziek en de grote platenmaatschappijen! Dit was het echte underground circuit, rauw, ongecensureerd en bizar. Je vond er alles wat je nergens anders vond. Van extreme sex tot extreme muziek.

In Antwerpen maakte ik via Radio Centraal kennis met onder andere Dirk en Erik van Absolute Body Control en nog andere Antwerpse electro muzikanten (Mark Burghgraeve van Embryo/Somnambulist die toen al met Mark Verhaegen onder de naam Spierrelaxance optrad (ps, hier heb ik een fantastische unieke live opname van).

Zelf maakte ik rudimentaire experimentele knettergekke muziek (onder de naam Maniacs) en toen een van mijn contacten (Jurgen Knudsen uit Noorwegen) me vroeg om op te treden in Noorwegen (ze hadden geld te veel gekregen als culturele organisatie en dat moest op) heb ik aan Dirk en Erik gevraagd om samen een project te maken, Dirk zong toen al eens een nummer in bij Mark Verhaegen en zo zijn we met zijn allen naar ginder gegaan, de vier projecten bij elkaar gestoken dat werd Absolute Controlled Clinical Maniacs, toen we terug kwamen hebben we Sabotage op mijn label uitgebracht, onder de naam KLINIK en de rest is geschiedenis.

Ik vind trouwens die eerste plaat van de Klinik de beste met de meest unieke sound, omdat we met 4 aan die plaat gewerkt hadden, later was het Mark Verhaegen solo met Dirk die even vocalen moest inzingen.

Heb je een grafische opleiding? De geweldige hoes van Sabotage is van jou hand en je doet ook veel met video's.

Tekenacademie heette dat toen, schilderen en grafische vormgeving, nog met pen papier, verf en doek, Ik was zelfs even begin jaren 80 opgenomen in het kunstmilieu van Antwerpen, tentoonstellingen enz; maar die wereld beviel me niet, slijmen en gatlikken noem ik het, vandaar dat ik nooit een gallerij of gallerijhouder gevonden heb die me wilde steunen in mijn visuele kunsten, dus ben ik niet beroemd geworden, even dacht ik dat internet het medium daarvoor was, maar tegenwoordig is iedereen kunstenaar of muzikant dankzij de technologie. In onze tijd koste het immens veel geld om muziek te maken en degelijk op te nemen, nu heb je een laptop en een programma nodig en je hebt een perfecte opname studio. Hetzelfde met Photoshop, je hebt er een paar doe het vlug filters en plots worden digitale kunstenaars niet ernstig genomen omdat het uit een computer komt, ik werk aan sommige digitale werken even lang als aan een schilderij lang geleden…En video, een kind van 12 maakt tegenwoordig in iMovie de beste videoclips.

Je hebt met Hybryds begin jaren 90 tribal invloeden in je muziek gebracht. Daar ben je wel een trendsetter geweest in België want sindsdien zijn groepen als This Morn' Omina en Tzolk'in vrij succesvol geworden op de grotere labels als Ant-zen.

Hybryds eerste release was in 1985, en die tape werd door niemand aanvaard in het officiele muziek circuit, dat mengen van tribale invloeden met moderne industriele electro was toen te vreemd en te nieuw, onze sound is wel pas begin 90 bekend geworden met de eerste CD releases. Ik heb wel het begrip Rituele muziek op de wereld losgelaten. Maar Hybryds waren zeker niet de eerste of enige in de jaren 80 die daar mee experimenteerden. Mijn cassette verzameling van toen is het bewijs.

Ben je dan soms jaloers op de vorige groepen?

Eh? Waarom zou ik? Hybryds was voor mij een art project, niet een commerciele groep waar ik de wereld wilde mee veroveren. Ik ben blij dat veel groepen verwijzen naar de dingen die we toen deden. This Morn' Omina heeft ons steeds vermeld als trendsetter op zijn cd’s.

En tegen Mika zeg ik nog steeds, de Hybryds hadden in de jaren 80 moeten klinken zoals This Morn' Omina nu, maar in die tijden hadden we nog geen samples en technisch waren eigenlijk alle songs live, de enige sequences die vast stond was het ritme van onze goeie oude TR 808. Alles daarop was steeds live ingespeeld en op bandopnemer opgenomen, we hadden niet die mogelijkheden die er nu zijn, maar dat maakte Hybryds zo uniek, in alle songs is er eigenlijk muzikaal gezien iets mis, een disonantie, een verkeerd arrangement, een ritme verschuiving, Hybryds is voor mij een project dat om geluid draait en niet om muziek.

Hoe komt het dat je muziek zo divers is? De meeste groepen blijven in een bepaald stramien werken. Jij doet ambient, tribal, electro, industrial...

Omdat Hybryds van in den beginne een samenwerkingsproject was met mij en anderen. Door hun creativiteit kon ik de muziek gevarieerd houden, ik kneedde echter wel altijd de sound en leidde de muziek in de richting die ik wou, maar de muziek ontstond door de creativiteit van individuen tegen elkaar uit te spelen. Hybryds bestaan dankzij al de mensen die er bij hebben gespeeld.

Hybryds lijkt me volledig los te staan van enig statement. Het ritueel en het mystieke staan centraal.

Zo ben ik begonnen uit mijn onrust, de vragen naar de zin van het leven, religie, mystiek, magie, rituelen. De boeken van Carl Gustav Jung en Joseph Campbell waren mijn grootste inspiratie bronnen in het zoeken naar antwoorden op levensvragen… Die verwerkte ik in mijn muziek en kunst.

Later is daar ook de cyberpunk fasinatie voor William Gibson bijgekomen, de digitale virtuele realiteit. Waar we nu midden in zitten en die ons leven grondig aan het veranderen is. Maar die toen alleen nog maar bestond in de geest van pioneers, die een glimp lieten zien met primitieve trage computertjes van een wereld met een andere realiteit die we toen nog niet kenden, en nu pas aan het ontdekken zijn.

Bij je artwork zie ik veel Afrikaanse maskers en mythologische figuren, zijn dat je grote invloeden? Ben je ooit in Afrika geweest?

Als je in die tijd academie volgde moest je langs Picasso, de eerste die invloeden van “primitieve” kunst gebruikte om een nieuwe vormtaal en beeldwereld te creëren. In die tijd woonden mijn ouders in Afrika en toen ik ze voor drie maanden bezocht, zijn we naar een dorpje van onze boy in het midden van de savanne gereden om een vruchtbaarheidsritueel mee te maken. Als 16 jarige was ik daar echt niet goed van, we waren de enige blanken en alle jonge vrouwen die hun eerste menstruatie kregen, waren al voor een maand opgesloten geweest in een grote donkere hut, ze kwamen daar in trance op simpele drummuziek uit, dansend, naakt en glimmend van de olie, beschilderd met verf voor alle mannen die een vrouw zochten. Als blond blank knaapje mocht ik naast de chief van het dorp zitten. BANGELIJK !!!

Mythen zijn voor mij altijd de bron van oorsprong van de mensheid geweest. Langs Joseph Campbell ontdekte ik verhalen die ouder waren dan Griekse legendes of Romeinse sages, bizarre dingen over het ontstaan van de wereld, incest, penissen die werden afgesneden, zaad dat over de wereld spoot, de voor christelijke religies, de MOEDER GODIN, Wicca, magie dromen.. De kracht van de vrouw als godin en het evenwicht dat ze bereikte met haar gemaal, de God met de reusachtige penis. (cfr Jung)

In de mythen ligt het symbolische verhaal verborgen van het onstaan van de mensheid, als je dat kan vertalen naar hedendaagse normen kunnen we een nieuwe kijk op moraal ontwikkelen, los van de zieke hedendaagse wereld, gebaseerd op de monotheistische religie, de Joden, de Christenen en de Islamieten, zij heersen over ons en laten de wereld branden.

Je artwork is ook vrij erotisch, voor het schokeffect of komt dat ook voort uit die invloeden? De vrouw is wel al eeuwen een enorm krachtig symbool.

Ik heb nooit willen shokeren met mijn erotische kunst, ik vind een blote madam nu eenmaal mooier dan een sportauto of een vlinder. In mijn erotisch werk beeld ik de vrouwen steevast af als godinnen.

De themas van mijn persoonlijke kunst zijn het Paganisme, sprookjes, mythen en legenden. Van portretten tot verhalen, alle (niet –professionele) modellen worden door mij vastgelegd. Soms hou ik de foto zoals hij is, anders bewerk ik hem tot een nieuw universeel verhaal. Het verhaal dat het model mij aanrijkt. Donkere beelden uit een paganistisch verleden. Een hyperrealisme dat de toeschouwer onderdompelt in een andere wereld. De nachtmerries van de ene zijn de wensdromen van de andere. De beelden refereren naar mythische tijden, het worden archetypen die een onuitspreekbare herkenning in het onderbewuste activeren. Vrouwen, naakt, beschilderd, versierd, besmeurd, in bondage, in rubber of leer, schaamteloos kijken ze in de lens van de camera of wenden smachtend hun blikken weg. Ze vertoeven in bizarre omgevingen, in werelden die alleen bestaan in het collectieve geheugen van het mensenras. De modellen zijn de heksen van deze tijd, zij beslissen en kiezen zelf hoe ze zich voor de camera tonen. De blik, de houding die ze aan de kunstenaar en de wereld geven, vormen de basis tot het uiteindelijke kunstwerk. De kunstenaar is slechts de vertaler, de interpreteur, de croniceur. Hij vervolledigt hun 'Zijn' met de beelden die uit zijn onbewuste opborrelen. Zo worden ze op zijn digitale canvas een reaktie tegen de monotheïstische cultuur. De werken zijn haast alchemistisch van opbouw. Uit warme kleuren en organische vormen borrellen verborgen symbolen naar boven, de vrouwelijke krachten van het paganisme staan centraal. Na de eerste visuele shock onstaat er fascinatie. De themas zijn duister en verontrustend. Ze zitten vol tegenstellingen: schoonheid en verval, chaos en esthetica, pijn en genot. Je hebt tegenstellingen nodig om te kunnen vergelijken, om af te wegen. Je kan alleen maar van schoonheid genieten als je weet wat lelijk is. De hedendaagse mannelijke monotheïstische cultuur wordt geconfronteerd met zijn vrouwelijke tegenhanger uit een ver verleden: het paganisme, de cultuur waarin vruchtbaarheid, de vrouw, magie en dromen centraal staan.

Is er nog iets nieuws op komst van Hybryds?

Een nieuw project, een donkere ambient reis naar de duisternis van de menselijke ziel. Een muzikale samenwerking tussen mij, TraumaSutra en Madeline Arndt.

Hoe voelt het om in je eigen stad op te treden? Meer of minder stress dan anders?

Ik heb in de begin jaren van de HYBRYDS steevast andere mensen op het podium gezet , ik deed achter de mixing desk de sound, de eerste keren dat ik op een podium stond heb ik uren daarvoor op het WC gezeten. Nu is het een tweede natuur geworden, ik weet wat ik wil en wat ik doe, en ik voel me er goed bij.

En Hybryds zijn nooit sant in eigen land geweest, we moeten daar geen doekjes om winden, maar tot nu toe zijn al die jaren de gothic/industrial/electro scene door twee personen in Belgie beheerst. (ha geen namen!) Ze hebben blijkbaar een probleem met mijn smoel of muziek en zijn alleen maar vriendelijk omdat ik een goed maatje van Dirk Ivens en Eric ben. Ik ben trouwens niet de enige Belgische groep uit dat verleden die voortdurend genegeerd worden door de maffia.

Ik ben dan ook blij dat Porta Nigra misschien een derde grote organisator kan worden.

En Sandy, wat kunnen we verwachten van je optreden in Aarschot? Zal het gelijkaardig zijn aan het Dreambient of het Urban Rhythms concept of iets geheel nieuw?

Ik werk al een paar jaar samen met Peter de Koning, (TraumaSutra) een multi instrumentalist, werkzaam in tientallen andere muziek projecten. Dat klikt ongelooflijk, in den beginne was hij gewoon percussionist, maar na onze eerste CD "Urban Rituals" waar ik in de studio Madeline Arndt, mijn zangeres er bij heb gehaald zijn we met 3 samen live muziek beginnen te maken. Een nieuw project donkere ambient, weinig ritme maar een zeer sterke duistere sfeer die geest en lichaam moet beïnvloeden. Met een paar nummers uit Urban Rituals.

Bedankt voor het interview Sandy!

Porta Nigra

Hybryds

De engelse versie vind u hier.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Echo Us - To Wake A Dream In Moving Water

Dromerig, astraal, vluchtig, zweverig, gelaagd, complex, bevreemdend, overvol…. Het zijn een paar van de termen die we in het verleden gebruikten om de muziek van Echo Us te omschrijven. Deze is een mix van ambient, prog rock, new age met zelfs klassieke muziek en etnische invloeden. Na de hoog gegrepen Memoriam-trilogie over het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Moan/Genetic Transmission - Dedicated To Luigi Russolo

Geen deel 1 zonder deel 2, zo denken ze ook bij Zoharum, en daarom stellen ze ons na Collaboration 1 een ander samenwerkingsverband tussen de twee Poolse acts Genetic Transmission en Moan voor. Deel vier inmiddels uit de archiefreeks van Genetic Transmission met de titel Dedicated To Luigi Russolo. Enig opzoekwerk was aanbevolen want we ...

lees meer...
CD BESPREKING : Genetic Transmission/Moan - Collaboration 1

Toen er tijdens onze redactievergadering weer 2 delen uit de archiefreeks van Genetic Transmission op tafel verschenen, probeerde ik deze met enige argwaan alsnog af te wimpelen want de vorige twee Genetic Transmission platen met de spreekwoordelijke overschotjes, vond ik nu nu niet bepaald hoogvliegers. Met de wijsheid “it’s ...

lees meer...
CD BESPREKING : Maninkari - L’Océan Rêve Dans Sa Loisiveté, Second Session

L’Océan Rêve Dans Sa Loisiveté, Second Session, het is qua titel een hele mondvol. Tevens is het het vervolg op de in 2014 verschenen (niet bij Zoharum, maar bij Three:four Records) eerste sessie onder deze titel. Maninkari zijn de twee Parijse broers Frédéric en Olivier Charlot, geen onbekenden ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Bimfest 2017 - Bimfest editie 2017, 15 en 16 december, De Casino, Sint-Niklaas

Elk jaar zo rond de kerstdagen is het weer tijd voor het Belgian Independent Music Festival, kortweg Bimfest. Dit jaar al aan zijn 16de editie toe en daarmee ongetwijfeld één van de langst lopende underground festivals hier ten lande. Dit jaar ook weer in die mooie zaal die De Casino in Sint-Niklaas is, knus en gezellig maar ...

lees meer...
CD BESPREKING : Hecq - Chansons De Geste

Chansons De Geste van Ben Lukas Boysen oftewel Hecq is een heel persoonlijk album geworden van deze ervaren rot in het vak (actief sinds 2003, Chansons De Geste is zijn 18de album). De doelstelling van deze plaat was tweeledig; namelijk een soortement eerbetoon aan het verleden, maar tevens een streven om zowel gebeurtenissen en individuen ...

lees meer...
NIEUWS 17/12/2017 : Nu reeds te winnen : een duoticket voor M’era Luna 2018

We zijn er dan wel vroeg bij. Maar toch, het is nu reeds mogelijk om een gratis duoticket te winnen voor M’era Luna 2018. De eerste bandnamen werden reeds bekend gemaakt, met alvast grote namen als Apoptygma Berzerk, Ministry, Hocico, In Strict Confidence, Clan Of Xymox, Das Ich en Front 242. Het voorlopige overzicht kan je hier vinden. ...

lees meer...
NIEUWS 16/12/2017 : Het eindejaarslijstje van Dimi Brands

Met een nieuw jaar in het vizier kijken we bij Dark Entries traditiegetrouw nog eens achterom middels onze eindejaarslijstjes. 2017 bleek een meer dan uitstekend muziekjaar te zijn, want het was deksels moeilijk om een top 20 samen te stellen (een top 10 zou te veel sterke releases onrecht aandoen). Na veel denk- en schrapwerk ziet ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 15/12/2017 : Zusterliefde bij Midnattsol

Midnattsol, het project van Carmen Elise Espenæs, mag voor het volgende nieuwe album rekenen op de strot van haar bekende zus, dé Liv Kristine (ex-Theatre of Tragedy, ex-Leaves Eyes). Meer nog, ze wordt een vast lid van de bende. Een borrelhapje van wat komen zal, kan je hier proeven. Meer info over het vierde studioalbum (voorganger ...

lees meer...
NIEUWS 14/12/2017 : De eerste namen voor Porta Nigra XIII!

De kerstperiode brengt allerhande cadeautjes met zich mee, zo maakten onze Aarschotse vrienden van Porta Nigra ons alvast enorm blij met een eerste lading namen voor de dertiende editie van dit fijne festival, op 10 maart 2018, traditiegetrouw in de Klinker. Onlangs vond in Zweden een jubileum festival ter ere van 30 jaar Cold Meat Industry ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : DWAALSPOOR (09-12-2017, Flora Theater, Delft) - Een meer dan geslaagde avond bij onze noorderburen.

Dark Entries lezers die mijn schrijfsels op de voet volgen en die me een beetje kennen, weten dat ik niets dan lovende woorden veil heb voor het Nederlandse evenement Dwaalspoor, dat sinds vorig jaar, vergeef me de flauwe woordspeling, terug op de rails staat. Dit jaar ontbrak misschien een echte grote naam in Delft (Rotterdam was dit ...

lees meer...
NIEUWS 11/12/2017 : Aftellen naar BIMfest

Het is nu echt aftellen naar de volgende BIMfest-editie, de zestiende al in de geschiedenis van het festival. Het festival gaat op 15 en 16 december door in de Casino van Sint-Niklaas. Met namen als Blancmange, Crash Course In Science, Kirlian Camera, The Invisible Spirit, Psyche, No More, The Horrorist, Xotox, Parade Ground en Implant - aangevuld ...

lees meer...
FOTO'S : Lacuna Coil - Moonlight Music Hall Diest

lees meer...
FOTO'S : Cellar Darling - Moonlight Music Hall Diest

lees meer...
FOTO'S : GBH - @ De Klinker Aarschot