canli casino

Dark Entries Logo

617 items

   

Hybryds
Jaloers? Waarom zou ik? Hybryds was voor mij een art project, niet een commerciele groep waar ik de wereld wilde mee veroveren.
10/11/2011, Chris Konings
 Bookmark and Share

10/11/2011 : Hybryds - Jaloers? Waarom zou ik? Hybryds was voor mij een art project, niet een commerciele groep waar ik de wereld wilde mee veroveren.
10/11/2011 : Hybryds - Jaloers? Waarom zou ik? Hybryds was voor mij een art project, niet een commerciele groep waar ik de wereld wilde mee veroveren.
De optredens van het Porta Nigra festival komen in ijltempo dichterbij, uiteraard wilden we dan ook even stilstaan bij één van de meest originele artiesten die ons driehoekig landje rijk is. Bovendien speelt hij in Aarschot een thuismatch. Onwetenden die nietsvermoedend binnensukkelen zullen ogen trekken want Hybryds combineert tribal, ambient en industrial met beelden van een notoire schoonheid! Een geestverruimende ervaring staat u te wachten!

Goeiedag Sandy, kun je jezelf en Hybryds even voorstellen?

Mijn naam is Sandy Viktor Nys, beeldend en auditief kunstenaar, aka grafisch ontwerper/webdesigner/video/multimedia. En geluidsbricoleur.
Hybryds is al meer dan 25 jaar mijn persoonlijk audio project.

Ik heb een foto van je gezien waar je een imposante hanekam hebt, ben je zoals zovelen in de punk begonnen?

Ach het was de periode van de punk, zelf zat ik meer in de industrial music en new wave dan in de punk, ik hield niet zo van gitaren, maar ik denk eerder dat mijn toenmalig vriendinnetje dat kapsel leuk vond, dat was trouwens vreselijk veel werk, en als het regende was ik de pineut, maar twas wel fun.

Je was eigenlijk eerst bij The Klinik, of eigenlijk bij Maniacs dat toen een deel van het collectief Absolute Controlled Clinical Maniacs werd. Of hoe zat dat allemaal in mekaar?

In die tijden (1983) had ik een cassette label (3RIORECORDINGS). Ik compileerde de meest bizarre, experimentele dingen op tape die ik aankreeg van uit de hele wereld, langs het toenmalige mailart circuit, en iedereen die er op stond kreeg een chroom mastertape en een copij hoesje om het verder in zijn land te verdelen, in die tijden was dat de enige manier om “andere” muziek te horen of te pakken te krijgen. Ik draaide die muziek op Radio Centraal, in mijn programma “Netwerk” en ontmoette zo veel creatieve mensen. De tapes werden in heel de wereld vooral op universiteitsradio’s en “vrije” – piraatzenders uitgezonden. In die tijden was er geen internet en officiële radio was aan wetten gebonden, de wet van de commerciële muziek en de grote platenmaatschappijen! Dit was het echte underground circuit, rauw, ongecensureerd en bizar. Je vond er alles wat je nergens anders vond. Van extreme sex tot extreme muziek.

In Antwerpen maakte ik via Radio Centraal kennis met onder andere Dirk en Erik van Absolute Body Control en nog andere Antwerpse electro muzikanten (Mark Burghgraeve van Embryo/Somnambulist die toen al met Mark Verhaegen onder de naam Spierrelaxance optrad (ps, hier heb ik een fantastische unieke live opname van).

Zelf maakte ik rudimentaire experimentele knettergekke muziek (onder de naam Maniacs) en toen een van mijn contacten (Jurgen Knudsen uit Noorwegen) me vroeg om op te treden in Noorwegen (ze hadden geld te veel gekregen als culturele organisatie en dat moest op) heb ik aan Dirk en Erik gevraagd om samen een project te maken, Dirk zong toen al eens een nummer in bij Mark Verhaegen en zo zijn we met zijn allen naar ginder gegaan, de vier projecten bij elkaar gestoken dat werd Absolute Controlled Clinical Maniacs, toen we terug kwamen hebben we Sabotage op mijn label uitgebracht, onder de naam KLINIK en de rest is geschiedenis.

Ik vind trouwens die eerste plaat van de Klinik de beste met de meest unieke sound, omdat we met 4 aan die plaat gewerkt hadden, later was het Mark Verhaegen solo met Dirk die even vocalen moest inzingen.

Heb je een grafische opleiding? De geweldige hoes van Sabotage is van jou hand en je doet ook veel met video's.

Tekenacademie heette dat toen, schilderen en grafische vormgeving, nog met pen papier, verf en doek, Ik was zelfs even begin jaren 80 opgenomen in het kunstmilieu van Antwerpen, tentoonstellingen enz; maar die wereld beviel me niet, slijmen en gatlikken noem ik het, vandaar dat ik nooit een gallerij of gallerijhouder gevonden heb die me wilde steunen in mijn visuele kunsten, dus ben ik niet beroemd geworden, even dacht ik dat internet het medium daarvoor was, maar tegenwoordig is iedereen kunstenaar of muzikant dankzij de technologie. In onze tijd koste het immens veel geld om muziek te maken en degelijk op te nemen, nu heb je een laptop en een programma nodig en je hebt een perfecte opname studio. Hetzelfde met Photoshop, je hebt er een paar doe het vlug filters en plots worden digitale kunstenaars niet ernstig genomen omdat het uit een computer komt, ik werk aan sommige digitale werken even lang als aan een schilderij lang geleden…En video, een kind van 12 maakt tegenwoordig in iMovie de beste videoclips.

Je hebt met Hybryds begin jaren 90 tribal invloeden in je muziek gebracht. Daar ben je wel een trendsetter geweest in België want sindsdien zijn groepen als This Morn' Omina en Tzolk'in vrij succesvol geworden op de grotere labels als Ant-zen.

Hybryds eerste release was in 1985, en die tape werd door niemand aanvaard in het officiele muziek circuit, dat mengen van tribale invloeden met moderne industriele electro was toen te vreemd en te nieuw, onze sound is wel pas begin 90 bekend geworden met de eerste CD releases. Ik heb wel het begrip Rituele muziek op de wereld losgelaten. Maar Hybryds waren zeker niet de eerste of enige in de jaren 80 die daar mee experimenteerden. Mijn cassette verzameling van toen is het bewijs.

Ben je dan soms jaloers op de vorige groepen?

Eh? Waarom zou ik? Hybryds was voor mij een art project, niet een commerciele groep waar ik de wereld wilde mee veroveren. Ik ben blij dat veel groepen verwijzen naar de dingen die we toen deden. This Morn' Omina heeft ons steeds vermeld als trendsetter op zijn cd’s.

En tegen Mika zeg ik nog steeds, de Hybryds hadden in de jaren 80 moeten klinken zoals This Morn' Omina nu, maar in die tijden hadden we nog geen samples en technisch waren eigenlijk alle songs live, de enige sequences die vast stond was het ritme van onze goeie oude TR 808. Alles daarop was steeds live ingespeeld en op bandopnemer opgenomen, we hadden niet die mogelijkheden die er nu zijn, maar dat maakte Hybryds zo uniek, in alle songs is er eigenlijk muzikaal gezien iets mis, een disonantie, een verkeerd arrangement, een ritme verschuiving, Hybryds is voor mij een project dat om geluid draait en niet om muziek.

Hoe komt het dat je muziek zo divers is? De meeste groepen blijven in een bepaald stramien werken. Jij doet ambient, tribal, electro, industrial...

Omdat Hybryds van in den beginne een samenwerkingsproject was met mij en anderen. Door hun creativiteit kon ik de muziek gevarieerd houden, ik kneedde echter wel altijd de sound en leidde de muziek in de richting die ik wou, maar de muziek ontstond door de creativiteit van individuen tegen elkaar uit te spelen. Hybryds bestaan dankzij al de mensen die er bij hebben gespeeld.

Hybryds lijkt me volledig los te staan van enig statement. Het ritueel en het mystieke staan centraal.

Zo ben ik begonnen uit mijn onrust, de vragen naar de zin van het leven, religie, mystiek, magie, rituelen. De boeken van Carl Gustav Jung en Joseph Campbell waren mijn grootste inspiratie bronnen in het zoeken naar antwoorden op levensvragen… Die verwerkte ik in mijn muziek en kunst.

Later is daar ook de cyberpunk fasinatie voor William Gibson bijgekomen, de digitale virtuele realiteit. Waar we nu midden in zitten en die ons leven grondig aan het veranderen is. Maar die toen alleen nog maar bestond in de geest van pioneers, die een glimp lieten zien met primitieve trage computertjes van een wereld met een andere realiteit die we toen nog niet kenden, en nu pas aan het ontdekken zijn.

Bij je artwork zie ik veel Afrikaanse maskers en mythologische figuren, zijn dat je grote invloeden? Ben je ooit in Afrika geweest?

Als je in die tijd academie volgde moest je langs Picasso, de eerste die invloeden van “primitieve” kunst gebruikte om een nieuwe vormtaal en beeldwereld te creëren. In die tijd woonden mijn ouders in Afrika en toen ik ze voor drie maanden bezocht, zijn we naar een dorpje van onze boy in het midden van de savanne gereden om een vruchtbaarheidsritueel mee te maken. Als 16 jarige was ik daar echt niet goed van, we waren de enige blanken en alle jonge vrouwen die hun eerste menstruatie kregen, waren al voor een maand opgesloten geweest in een grote donkere hut, ze kwamen daar in trance op simpele drummuziek uit, dansend, naakt en glimmend van de olie, beschilderd met verf voor alle mannen die een vrouw zochten. Als blond blank knaapje mocht ik naast de chief van het dorp zitten. BANGELIJK !!!

Mythen zijn voor mij altijd de bron van oorsprong van de mensheid geweest. Langs Joseph Campbell ontdekte ik verhalen die ouder waren dan Griekse legendes of Romeinse sages, bizarre dingen over het ontstaan van de wereld, incest, penissen die werden afgesneden, zaad dat over de wereld spoot, de voor christelijke religies, de MOEDER GODIN, Wicca, magie dromen.. De kracht van de vrouw als godin en het evenwicht dat ze bereikte met haar gemaal, de God met de reusachtige penis. (cfr Jung)

In de mythen ligt het symbolische verhaal verborgen van het onstaan van de mensheid, als je dat kan vertalen naar hedendaagse normen kunnen we een nieuwe kijk op moraal ontwikkelen, los van de zieke hedendaagse wereld, gebaseerd op de monotheistische religie, de Joden, de Christenen en de Islamieten, zij heersen over ons en laten de wereld branden.

Je artwork is ook vrij erotisch, voor het schokeffect of komt dat ook voort uit die invloeden? De vrouw is wel al eeuwen een enorm krachtig symbool.

Ik heb nooit willen shokeren met mijn erotische kunst, ik vind een blote madam nu eenmaal mooier dan een sportauto of een vlinder. In mijn erotisch werk beeld ik de vrouwen steevast af als godinnen.

De themas van mijn persoonlijke kunst zijn het Paganisme, sprookjes, mythen en legenden. Van portretten tot verhalen, alle (niet –professionele) modellen worden door mij vastgelegd. Soms hou ik de foto zoals hij is, anders bewerk ik hem tot een nieuw universeel verhaal. Het verhaal dat het model mij aanrijkt. Donkere beelden uit een paganistisch verleden. Een hyperrealisme dat de toeschouwer onderdompelt in een andere wereld. De nachtmerries van de ene zijn de wensdromen van de andere. De beelden refereren naar mythische tijden, het worden archetypen die een onuitspreekbare herkenning in het onderbewuste activeren. Vrouwen, naakt, beschilderd, versierd, besmeurd, in bondage, in rubber of leer, schaamteloos kijken ze in de lens van de camera of wenden smachtend hun blikken weg. Ze vertoeven in bizarre omgevingen, in werelden die alleen bestaan in het collectieve geheugen van het mensenras. De modellen zijn de heksen van deze tijd, zij beslissen en kiezen zelf hoe ze zich voor de camera tonen. De blik, de houding die ze aan de kunstenaar en de wereld geven, vormen de basis tot het uiteindelijke kunstwerk. De kunstenaar is slechts de vertaler, de interpreteur, de croniceur. Hij vervolledigt hun 'Zijn' met de beelden die uit zijn onbewuste opborrelen. Zo worden ze op zijn digitale canvas een reaktie tegen de monotheïstische cultuur. De werken zijn haast alchemistisch van opbouw. Uit warme kleuren en organische vormen borrellen verborgen symbolen naar boven, de vrouwelijke krachten van het paganisme staan centraal. Na de eerste visuele shock onstaat er fascinatie. De themas zijn duister en verontrustend. Ze zitten vol tegenstellingen: schoonheid en verval, chaos en esthetica, pijn en genot. Je hebt tegenstellingen nodig om te kunnen vergelijken, om af te wegen. Je kan alleen maar van schoonheid genieten als je weet wat lelijk is. De hedendaagse mannelijke monotheïstische cultuur wordt geconfronteerd met zijn vrouwelijke tegenhanger uit een ver verleden: het paganisme, de cultuur waarin vruchtbaarheid, de vrouw, magie en dromen centraal staan.

Is er nog iets nieuws op komst van Hybryds?

Een nieuw project, een donkere ambient reis naar de duisternis van de menselijke ziel. Een muzikale samenwerking tussen mij, TraumaSutra en Madeline Arndt.

Hoe voelt het om in je eigen stad op te treden? Meer of minder stress dan anders?

Ik heb in de begin jaren van de HYBRYDS steevast andere mensen op het podium gezet , ik deed achter de mixing desk de sound, de eerste keren dat ik op een podium stond heb ik uren daarvoor op het WC gezeten. Nu is het een tweede natuur geworden, ik weet wat ik wil en wat ik doe, en ik voel me er goed bij.

En Hybryds zijn nooit sant in eigen land geweest, we moeten daar geen doekjes om winden, maar tot nu toe zijn al die jaren de gothic/industrial/electro scene door twee personen in Belgie beheerst. (ha geen namen!) Ze hebben blijkbaar een probleem met mijn smoel of muziek en zijn alleen maar vriendelijk omdat ik een goed maatje van Dirk Ivens en Eric ben. Ik ben trouwens niet de enige Belgische groep uit dat verleden die voortdurend genegeerd worden door de maffia.

Ik ben dan ook blij dat Porta Nigra misschien een derde grote organisator kan worden.

En Sandy, wat kunnen we verwachten van je optreden in Aarschot? Zal het gelijkaardig zijn aan het Dreambient of het Urban Rhythms concept of iets geheel nieuw?

Ik werk al een paar jaar samen met Peter de Koning, (TraumaSutra) een multi instrumentalist, werkzaam in tientallen andere muziek projecten. Dat klikt ongelooflijk, in den beginne was hij gewoon percussionist, maar na onze eerste CD "Urban Rituals" waar ik in de studio Madeline Arndt, mijn zangeres er bij heb gehaald zijn we met 3 samen live muziek beginnen te maken. Een nieuw project donkere ambient, weinig ritme maar een zeer sterke duistere sfeer die geest en lichaam moet beïnvloeden. Met een paar nummers uit Urban Rituals.

Bedankt voor het interview Sandy!

Porta Nigra

Hybryds

De engelse versie vind u hier.

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 17/10/2017 : Kevin Haskins schrijft een boek…

Wie? De al iets oudere lezer weet ongetwijfeld dat Kevin Haskins (Kevin Micheal Dompe) mede oprichter was van het legendarische Bauhaus, een groep die als één van de wegbereiders van het gothic (rock) genre moet worden beschouwd, zowel muzikaal als naar ‘image’. Welnu deze Kevin schreef een boek bijeen over z’n ...

lees meer...
NIEUWS 17/10/2017 : New wave tegen Schauvliege: Donder, Hel & Hagel!

Donder, Hel & Hagel, we hadden er tot gisteren nog nooit van gehoord maar het blijkt een Leuvense new wave band te zijn en die presenteren ons hun eerste videoclip. En wat voor een! Deze ecologisch geëngageerde medemensen kanaliseerden hun woede en verontwaardiging in “Joke Is Weer Daar”, een vlammende protestsong tegen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Spotlights - Seismic

Het echtpaar Mario en Sarah Quintero reageert met ‘Seismic’ op de evolutie van de mensheid en hoe die al maar meer zijn stempel drukt op moeder Aarde. Het koppel overschouwt de onvermijdelijke, destructieve consequenties die eraan verbonden zijn. Aan de verwoestende en gewelddadige uitbarstingen die ons te wachten staan dicht het ...

lees meer...
CD BESPREKING : 4 Kings - Vicious, weird and wild

Inderdaad, deze songs van 4 Kings klinken alsof ze weggeplukt zijn uit een of andere roadmovie. Dit viertal (de bandnaam geeft het aantal al weg) spelen iets dat je kan onder brengen onder (een milde vorm van) trash/death metal. Instrumentaal klinkt het beperkt en weinig vernieuwend: bas, gitaar en drums, daarmee moet je het elf nummers lang ...

lees meer...
FOTO'S : Toy Dolls - @ TnT Fest Vorselaar

lees meer...
FOTO'S : Funeral Dress - @ TnT Fest Vorselaar

lees meer...
FOTO'S : Infra Riot - @ TnT Fest Vorselaar

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Causenation - Collateral demotracks 1

Dark Entries staat altijd op de loer om nieuw Belgisch talent bekend te maken, en we zijn blij dat we u bij deze Causenation kunnen voorstellen. Voorlopig doen we dat met een verzameling demotracks - mooi gebundeld op een schijfje met de naam ‘Collateral Demotracks 1’ - maar we twijfelen er niet aan dat een volwaardige uitgave ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Spacelords - Water Planet

Bandnaam, artwork en labelnaam (Spacetemple records, voor zover ik kan nagaan hun eigen-beheer-label) verraden het natuurlijk al: deze mannen spelen spacerock! Spacerock in de traditie van het grote voorbeeld Hawkwind en diens zijproject Hawklords. En het zou wel eens heel goed kunnen dat deze laatsten The Spacelords tot hun naam inspireerden. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Himmellegeme - Myth Of Earth

Het meestal in grijze nevelen gehulde en regenachtige Bergen (Noorwegen) blijkt de ideale voedingsbodem te zijn voor bands die garant staan voor weemoedige en droefgeestige muziek. Eén van de nieuwe telgen en een aanstormend talent is Himmellegeme (hemellichaam). Het vijf man sterke gezelschap beschikt over een paar uitstekende troeven ...

lees meer...
NIEUWS 11/10/2017 : Nieuwe interessante 5cd box op Cherry Red; “To The Outside Of Everything”

Cherry Red Records grossiert tegenwoordig welig in het uitbrengen van uierst geslaagde en fraai uitgegeven cd boxen tegen een gunstprijsje. Recent nog bespraken we de gothic rock box “Silhouettes & Shadows” (klik hier voor de review) en straks ligt de post punk verzameling “To The Outside Of Everything” in de winkelrekken. Uiteraard ...

lees meer...
NIEUWS 11/10/2017 : Walhalla doet het met Belgische post punk en u?

Het woord zegt het zelf na de punk kwam, jawel de post punk, en nu zitten wel alweer drie tot vier generaties veder waardoor je vandaag even smakelijk het woord retro post punk in de mond kunt nemen. Doch dit geheel terzijde want er is heuglijk nieuws, het label met een voorkeur voor de oude (new wavende) Belgen pakte zonet uit met “The ...

lees meer...
NIEUWS 10/10/2017 : New Wave Top 100

Zaterdag ging naar goede traditie de New Wave Top 100 door in Antwerpen. Wie erbij was zal de avond niet snel vergeten, maar ook wie er niet bij was gunnen we zijn of haar pleziertje. Want dergelijke lijstjes zijn immer interessant. We merken dat vooral de klassiekers uit de jaren 80 het goed blijven doen, dat er ook wat nummers uit de jaren ...