casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

670 items

   

Blitzmaschine
De scene mag dan niet heel groot zijn binnen BelgiŽ maar we hebben gemerkt dat jullie kunnen feesten en dansen voor duizenden.
11/10/2011, Jessica Naert
 Bookmark and Share

11/10/2011 : Blitzmaschine - De scene mag dan niet heel groot zijn binnen BelgiŽ maar we hebben gemerkt dat jullie kunnen feesten en dansen voor duizenden.
11/10/2011 : Blitzmaschine - De scene mag dan niet heel groot zijn binnen BelgiŽ maar we hebben gemerkt dat jullie kunnen feesten en dansen voor duizenden.
11/10/2011 : Blitzmaschine - De scene mag dan niet heel groot zijn binnen BelgiŽ maar we hebben gemerkt dat jullie kunnen feesten en dansen voor duizenden.
11/10/2011 : Blitzmaschine - De scene mag dan niet heel groot zijn binnen BelgiŽ maar we hebben gemerkt dat jullie kunnen feesten en dansen voor duizenden.
11/10/2011 : Blitzmaschine - De scene mag dan niet heel groot zijn binnen BelgiŽ maar we hebben gemerkt dat jullie kunnen feesten en dansen voor duizenden.
Blitzmaschine is een vrij recente band, ontstaan in 2009. Hun eerste release single was “Liebe auf den ersten Blick” gevolgd door het album “Faustrecht” In veertien nummers vertelt Blitzmaschine ons hierop wat zij onder EBM verstaan. EBM-basslines, minimalistische vocals en soms complex gearrangeer met de structuur van de songs is waar Blitzmaschine voor staat. Wat volgt is een combinatie van oude en nieuwe elektronische deuntjes. De groep bestaat uit zanger Hölger en keyboardspeler Mathias uit Hamburg.

Jullie hebben dusver al op verschillende podia live gespeeld. Vaak waren jullie één van de eerste bands. Toch heb ik ook gemerkt dat jullie desondanks een groot aantal mensen naar jullie show lokten. Denken jullie dat Blitzmaschine een naam voor zichzelf begint te maken?

We zijn blij dat er steeds een grote groep mensen naar ons kwam kijken. Zeker omdat we nog maar net gestart zijn. Het voelt dus fantastisch om al een paar goede shows gehad te hebben. We hebben ook een paar excellente kansen gehad, Bodybeats in België is daar een voorbeeld van, maar zeker ook M’era Luna. Verder hebben we ook nog in Hongarije en op het nieuwe festival Nordstern gespeeld in Hamburg. Dit waren dus mooie kansen voor ons. We hebben ook nog getoerd met Combichrist, toen waren we ook verbaasd dat zoveel mensen naar ons kwamen kijken en onze muziek schenen te appreciëren. Onze muziek is nu eenmaal een beetje zachter dan wat Combichrist normaal gezien speelt.

Is spelen op grote festivals zoals M’era Luna zoals jullie het zich hadden voorgesteld?

Neen, helemaal niet. Het concert dat we vandaag hadden bijvoorbeeld. Neen, dat hadden we helemaal niet verwacht. Om te beginnen, zo’n opkomst! En dat op M’era Luna! Zo’n groot festival, en in vergelijking met sommige van de andere bands zijn wij echt klein. En ook omdat we zo verdomd vroeg moesten spelen (lacht). We hebben ook gemerkt dat veel mensen spontaan begonnen te dansen en zich echt leken te amuseren tijdens onze show. Dit was voor ons echt een plezier om te zien. We zijn ook positief verrast naar de organisatie toe en iedereen backstage. De meeste mensen kennen Blitzmaschine nog niet maar meestal zijn ze heel open en vriendelijk tegen ons. Hier mogen spelen voelt voor ons aan alsof we een prijs gewonnen hebben.

Wie was jullie inspiratie and wie was je favoriete band/zanger(es) tijdens het opgroeien?

Matze: Mijn persoonlijke inspiratie, en ik denk dat dit ook geldt voor Hölger, komt van een wijde selectie van bands. DAF, Depeche Mode, Front 242 zijn daar maar enkele voorbeelden van. Gisteren hebben we zelfs Luc de Meyer (Front 242) kunnen ontmoeten! Het was de tweede keer dat hij ons bezig zag zei hij. De eerste keer was dit omdat zijn vriendin Combichrist wou zien, dit was in Keulen. De tweede keer omdat ze Mesh wou zien (lacht). Maar na het optreden hebben we eventjes met elkaar gesproken. Ik wou gewoon hallo gaan zeggen en hem bedanken met zijn bijdrage om de fundamentele bouwstenen voor het EBM genre te creëren. Het was jammer genoeg maar een kort gesprek, hij leek een beetje verlegen zelfs. Dit verbaasde ons zeer want na jou ontmoet te hebben dachten we niet dat er verlegen Belgen bestonden (lacht).

Zijn de teksten van Blitzmaschine een gezamenlijk werk en waar komt die inspiratie vandaan?

Hölger: Ik ben de zanger en schrijver van de band. Mijn inspiratie haal ik vooral uit alledaagse gebeurtenissen. Zaken die me raken, en dit zijn meestal de normale zaken in het leven. Als je veel bezig bent met muziek of het schrijven van teksten raak je natuurlijk ook geïnspireerd in grote gebeurtenissen zoals het vreselijke Hiroshima verhaal. Dat was vreselijk, maar toch probeer ik binnen mijn teksten het theatrale element tot een minimum te beperken. Het blijft natuurlijk een belangrijk onderwerp, maar wat me raakt in mijn persoonlijk leven blijven de zaken waar ik het meest over schrijf. Voorbeelden hiervan zijn meisjes (lacht), relaties, vriendschap, ... aar ook de tragische kant die het leven soms te bieden heeft. Het nummer “Blöndes Mädchen” was bijvoorbeeld persoonlijk geïnspireerd.

Blitzmaschine heeft een paar maand geleden opgetreden op het Bodybeats festival. Wat vonden jullie van het Belgische publiek? Heb je ook iets kunnen zien van België/Antwerpen?

We vonden het Belgische publiek schitterend. Ja, eerlijk! We hebben met wat Belgische festivalgangers gesproken en het leek ons dat de Belgische scene eerder klein is, of misschien beter gezegd, wat versplinterd is. De scene mag dan niet heel groot zijn binnen België maar we hebben gemerkt dat jullie kunnen feesten en dansen voor duizenden. Het optreden was cool, het publiek was cool, ... het was een coole ervaring.

Jammer genoeg hadden we niet veel tijd om Antwerpen te bezoeken. De avond van onze aankomst hebben we wel eens rondgelopen in de ‘red-light district’. We hebben daar wel een casino gezien dat blitz-en-nog-iets heette (lacht). We hebben ook nog een beetje van de oude stad kunnen zien. Dat was wel boeiend voor ons. We vonden het daar prachtig. Wat ons het meest verbaasde was het zien van een soort kleine stad binnen de grote stad. Het was een stadje vol met traditionele joden. In Duitsland hadden we dit nog nooit gezien, dit was heel interessant om te zien. Het volledige stadje had ook een speciale atmosfeer. Iedereen was er in het zwart gekleed, dus we voelden ons wel thuis (lacht).

Na ons bezoek zochten we nog wat historische feiten op over Antwerpen. Ik wist bijvoorbeeld niet dat deze joodse gemeenschap vroeger nog meer in hun eigen deel van de stad verbleven en dat ze weinig tot geen contact hadden met de rest van de wereld. Dit heeft zeker een indruk op ons nagelaten. Jammer genoeg hadden we niet veel tijd over om anders nog veel te ontdekken. Het is eigenlijk bij iedere show zo hoor. We zijn altijd gehaast. Het was hetzelfde verhaal in Budapest, Kopenhagen, ... Vlieghaven, hotel, optreden, hotel, vlieghaven, ... een beetje jammer wel. Het voelt nooit aan alsof we op vakantie gaan ofzo. En om even terug te gaan naar België, we moeten heel beschaamd toegeven dat we geen Belgische frietjes geproefd hebben! We wilden dit echt nochtans, maar toen we er de tijd voor hadden was alles al gesloten. Maar de volgende keer dat we in België zijn is dit het eerste wat we doen!

Wat is het gekste dat Blitzmaschine is overkomen tot nu toe?

Het gekste voor ons is dat we zoveel bands kunnen ontmoeten, de legendes waar wij fan van zijn. Dat we ze kunnen zien, op het podium en ernaast, dat we met ze kunnen praten... Dat voelt voor ons soms nog altijd wat onwerkelijk aan. We spraken al met Combichrist, Mesh, ... en soms klikt het echt goed tussen ons en die bands. Mesh bijvoorbeeld, zij waren zo cool.

Een ander voorbeeld, toen we in Budapest aan het spelen waren. Na de show zaten we in ons hotel en plots klopte er iemand op de deur. Er stond daar voor ons de manager van, wel van veel verschillende bands. Hij vroeg ons of we zin hadden om mee te gaan naar kamer tweehonderd-en-iets en om zeker bier mee te nemen. Wij hebben dan maar al aarzelend ‘ok’ gezegd. Daar aangekomen staat Douglas McCarthy (Nitzer Ebb) met enkel een broek aan om ons te verwelkomen op zijn mini-hotel-feestje. Dat was voor ons echt machtig. We zijn grote fan van zijn muziek. Dit toonde ons ook dat de EBM-wereld tamelijk klein is. Wat voor ons op dat moment heel positief was natuurlijk, anders had hij nooit geweten wie wij waren natuurlijk. Maar anderzijds is het natuurlijk ook een beetje triest. We relaxten en feesten een beetje, het heeft al bij al niet zo lang geduurd hoor. Hij moest vroeg op, hij was daar als gastzanger van Kloq.

Achteraf bekeken denk ik dat we niet zo’n gekke dingen meemaken als band (lacht). Wat wel gek was, was om Rammstein te ontmoeten. Dit was via Combichrist. We hebben later ook wat filmpjes gemaakt tijdens de Combichrist ‘we are monsters’-tour. De filmpjes staan op onze facebookpagina. Tijdens hun laatste show vroegen ze ons op het podium tijdens het nummer “What The Fuck Is Wrong With You”. We waren ook helemaal in ‘Monsters On Tour’-outfits dus dat was wel cool. Daar hebben we trouwens ook video’s van. Ja, dat was echt cool.

Blitzmaschine speelt leuke, up beat muziek, maar hoe zouden jullie zelf jullie genre beschrijven?

Het is natuurlijk electronic body music, het is ook heel sterke muziek. Het blijft in de traditie van old school ebm maar met wat modernere elementen van andere elektronische stijlen er aan toegevoegd. We doen echt ons best om onze eigen sound te creëren.

En natuurlijk, wanneer komt jullie volgende cd uit?

Oei, dat is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. We hopen dat de nieuwe release volgend jaar zal uitkomen. We proberen momenteel zoveel mogelijk op te nemen tussen het toeren door. We zijn ook bezig met nieuwe nummers te schrijven. Gisteren hebben we bijvoorbeeld een nieuwe tekst geschreven samen met Mesh. Maar een precieze release datum hebben we nog niet.

Is er tot slot nog een boodschap dat jullie aan het Belgische publiek willen meegeven?

Ja, wees jezelf! Doe niet wat anderen doen, schreeuw niet wat zij schreeuwen! Ga en doe een revolutie ontstaan!

Meer informatie?

http://www.facebook.com/BLITZMASCHINE

http://www.blitzmaschine.com

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Hypnoskull - The Manichaean Consciousness

Bij iedere Hypnoskull release denken we steeds dat het niet beter kan. Als er iets is wat we Patrick Stevens moeten nageven is dat hij er keer op keer maar weer in slaagt om ons van het tegendeel te vergewissen. Ook op de afgelopen editie van Maschinenfest liet Hypnoskull zich onderscheiden door een performance met een auto in het publiek ...

lees meer...
CD BESPREKING : Amgala Temple - Invisible Airships

Multi-instrumentalist Lars Horntveth, drummer Gard Nilssen en gitarist Amund Maarud hebben samen de krachten gebundeld en kozen Amgala Temple als naam voor hun nieuw en zuiver instrumentaal project. Dit album, ‘Invisible Airships’ zou het eerste zijn van een serie van platen die het trio wil uitbrengen via het Pekula label. De ...

lees meer...
FOTO'S : Ground Nero - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Astari Nite - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Spiritual Bat - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Engram - Das Kapital

Martin Bowes en John Costello zijn twee veteranen uit de ambient electro scene die de krachten verenigen in het project Engram, een project dat reeds in 2013 uitpakte met een eerste singel “What Am I” en in datzelfde jaar een samenwerkingsverband met Dissecting Table op de “Psyche” 10”, gevolgd door “Karl ...

lees meer...
CD BESPREKING : Noire Antidote - Negative Etiquette

Het gaat Noire Antidote voor de wind. Eind 2016 bracht dit soloproject van Benjamin Schoones zijn debuut ‘I Know Where The Wolf Sleeps’ uit, en al snel werd het populairder dan Benjamins dark electrogroep Benjamin’sPlague. Er volgden optredens in thuisland Nederland, België (op onze Dark Entries Night), Duitsland, Tsjechië, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Black Tape For A Blue Girl - To Touch The Milky Way

Dit is de band van Sam Rosenthal, de labelbaas van het dark wave label Projekt uit Portland, Oregon. Zelf neemt Sam Rosenthal voor dit nieuwe album alle elektronica en keyboards voor zijn rekening, naast harmonium en piano, akoestische gitaar en sporadische vocals (background en spoken word). ďTo Touch The Milky WayĒ (7 tracks, 43 minuten ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2018 : De ondergrond in BraziliŽ leeft nog, misschien wel meer dan ooit!

Het is na de extreem rechtse ruk niet al kommer en kwel in Brazilië. De ondergrond leeft, nog steeds. En daar wordt verdomd leuke muziek gemaakt. Het Braziliaanse Paranoia Music presenteert ons, “Some Underground Sounds From Brazil” en zeggen zelf... 'The best way to resist in a world that becomes increasingly oppressive ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2018 : Zevende single op rij van The Arch: Joan's In Prison

Er was even twijfel, maar nu is het zeker: The Arch is terug op dreef! Ter herinnering: begin 2018 nam de groep uit Breendonk zich voor om maandelijks een nummer met video uit te brengen, die dan tegen het eind van het jaar een nieuwe plaat met 12 nummers moesten vormen. Het bleek wat hooggegrepen. De intervallen tussen de nummers werd langer, ...

lees meer...
NIEUWS 07/12/2018 : R.I.P. Pete Shelley (Buzzcocks)

Pete Shelley, zanger-gitarist van de legendarische punkband Buzzcocks stierf op donderdag 6 december 2018 op 63-jarige leeftijd in Estland (waar hij woonde) aan wat vermoedelijk een hartaanval was. Pete Shelley werd geboren in 1955 en zijn echte naam was eigenlijk Peter McNeish. Hij richtte The Buzzcocks op in 1975 samen met schoolmakker ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 07/12/2018 : La Muerte brengt eerste studioplaat in 27 jaar uit

La Muerte is terug. Al een tijdje eigenlijk, want de groep die furore maakte tussen 1983 en 1994, is sinds 2015 aan een tweede jeugd begonnen. U hebt ze misschien live aan het werk gezien, en zo dat niet het geval is: het was indrukwekkend. La Muerte staat duidelijk nog steeds garant voor een aggressieve mix van metal, punk, garagerock en ...

lees meer...
NIEUWS 06/12/2018 : The Third Noise Principle, nieuwe interessante luxe box op Cherry Red

Zoals u allicht titelgewijs kunt vermoeden betreft het hier elektronische muziek, minimal tot avant-garde, experimenteel tot industrieel en zelfs dansbaar allemaal gemaakt in de periode tusen 1975 en 1984 in Noord Amerika. Mooi is dat, ongetwijfeld zult u een aantal namen van deze 4cd’s tellende box, goed voor een totaal van 60 nummers, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Peter Murphy viert 40 jaar Bauhaus op W-Fest Announcement Party ! - Vooruit, Gent 1 december 2018

Het was even spannend. Peter Murphy had de concerten voorafgaand aan Gent af moeten zeggen wegens ziekte en het werd pas de dag zelf duidelijk dat, tot groot jolijt van onder andere mezelf, het optreden in Gent wel zou kunnen doorgaan. En effectief na het voorprogramma Desert Mountain Tribe, indie geweld met post punk en psychedelische ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dwaalspoor (17/11/2018, Stichting Max, Alphen aan den Rijn) - ScandinaviŽ heerst!

De laatste editie van Dwaalspoor, het mocht speciaal zijn. Al zullen alle artiesten die doorheen de jaren al hun opwachting mochten maken bij onze Noorderburen (een greep uit het indrukwekkende aanbod: Foresta Di Ferro, Luftwaffe, Der Blauwe Reiter, Jännerwein, Die Weisse Rose,...) beamen dat ze meer dan in de watten gelegd werden. De ...