casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

Blitzmaschine
De scene mag dan niet heel groot zijn binnen BelgiŽ maar we hebben gemerkt dat jullie kunnen feesten en dansen voor duizenden.
11/10/2011, Jessica Naert
 Bookmark and Share

11/10/2011 : Blitzmaschine - De scene mag dan niet heel groot zijn binnen BelgiŽ maar we hebben gemerkt dat jullie kunnen feesten en dansen voor duizenden.
11/10/2011 : Blitzmaschine - De scene mag dan niet heel groot zijn binnen BelgiŽ maar we hebben gemerkt dat jullie kunnen feesten en dansen voor duizenden.
11/10/2011 : Blitzmaschine - De scene mag dan niet heel groot zijn binnen BelgiŽ maar we hebben gemerkt dat jullie kunnen feesten en dansen voor duizenden.
11/10/2011 : Blitzmaschine - De scene mag dan niet heel groot zijn binnen BelgiŽ maar we hebben gemerkt dat jullie kunnen feesten en dansen voor duizenden.
11/10/2011 : Blitzmaschine - De scene mag dan niet heel groot zijn binnen BelgiŽ maar we hebben gemerkt dat jullie kunnen feesten en dansen voor duizenden.
Blitzmaschine is een vrij recente band, ontstaan in 2009. Hun eerste release single was “Liebe auf den ersten Blick” gevolgd door het album “Faustrecht” In veertien nummers vertelt Blitzmaschine ons hierop wat zij onder EBM verstaan. EBM-basslines, minimalistische vocals en soms complex gearrangeer met de structuur van de songs is waar Blitzmaschine voor staat. Wat volgt is een combinatie van oude en nieuwe elektronische deuntjes. De groep bestaat uit zanger Hölger en keyboardspeler Mathias uit Hamburg.

Jullie hebben dusver al op verschillende podia live gespeeld. Vaak waren jullie één van de eerste bands. Toch heb ik ook gemerkt dat jullie desondanks een groot aantal mensen naar jullie show lokten. Denken jullie dat Blitzmaschine een naam voor zichzelf begint te maken?

We zijn blij dat er steeds een grote groep mensen naar ons kwam kijken. Zeker omdat we nog maar net gestart zijn. Het voelt dus fantastisch om al een paar goede shows gehad te hebben. We hebben ook een paar excellente kansen gehad, Bodybeats in België is daar een voorbeeld van, maar zeker ook M’era Luna. Verder hebben we ook nog in Hongarije en op het nieuwe festival Nordstern gespeeld in Hamburg. Dit waren dus mooie kansen voor ons. We hebben ook nog getoerd met Combichrist, toen waren we ook verbaasd dat zoveel mensen naar ons kwamen kijken en onze muziek schenen te appreciëren. Onze muziek is nu eenmaal een beetje zachter dan wat Combichrist normaal gezien speelt.

Is spelen op grote festivals zoals M’era Luna zoals jullie het zich hadden voorgesteld?

Neen, helemaal niet. Het concert dat we vandaag hadden bijvoorbeeld. Neen, dat hadden we helemaal niet verwacht. Om te beginnen, zo’n opkomst! En dat op M’era Luna! Zo’n groot festival, en in vergelijking met sommige van de andere bands zijn wij echt klein. En ook omdat we zo verdomd vroeg moesten spelen (lacht). We hebben ook gemerkt dat veel mensen spontaan begonnen te dansen en zich echt leken te amuseren tijdens onze show. Dit was voor ons echt een plezier om te zien. We zijn ook positief verrast naar de organisatie toe en iedereen backstage. De meeste mensen kennen Blitzmaschine nog niet maar meestal zijn ze heel open en vriendelijk tegen ons. Hier mogen spelen voelt voor ons aan alsof we een prijs gewonnen hebben.

Wie was jullie inspiratie and wie was je favoriete band/zanger(es) tijdens het opgroeien?

Matze: Mijn persoonlijke inspiratie, en ik denk dat dit ook geldt voor Hölger, komt van een wijde selectie van bands. DAF, Depeche Mode, Front 242 zijn daar maar enkele voorbeelden van. Gisteren hebben we zelfs Luc de Meyer (Front 242) kunnen ontmoeten! Het was de tweede keer dat hij ons bezig zag zei hij. De eerste keer was dit omdat zijn vriendin Combichrist wou zien, dit was in Keulen. De tweede keer omdat ze Mesh wou zien (lacht). Maar na het optreden hebben we eventjes met elkaar gesproken. Ik wou gewoon hallo gaan zeggen en hem bedanken met zijn bijdrage om de fundamentele bouwstenen voor het EBM genre te creëren. Het was jammer genoeg maar een kort gesprek, hij leek een beetje verlegen zelfs. Dit verbaasde ons zeer want na jou ontmoet te hebben dachten we niet dat er verlegen Belgen bestonden (lacht).

Zijn de teksten van Blitzmaschine een gezamenlijk werk en waar komt die inspiratie vandaan?

Hölger: Ik ben de zanger en schrijver van de band. Mijn inspiratie haal ik vooral uit alledaagse gebeurtenissen. Zaken die me raken, en dit zijn meestal de normale zaken in het leven. Als je veel bezig bent met muziek of het schrijven van teksten raak je natuurlijk ook geïnspireerd in grote gebeurtenissen zoals het vreselijke Hiroshima verhaal. Dat was vreselijk, maar toch probeer ik binnen mijn teksten het theatrale element tot een minimum te beperken. Het blijft natuurlijk een belangrijk onderwerp, maar wat me raakt in mijn persoonlijk leven blijven de zaken waar ik het meest over schrijf. Voorbeelden hiervan zijn meisjes (lacht), relaties, vriendschap, ... aar ook de tragische kant die het leven soms te bieden heeft. Het nummer “Blöndes Mädchen” was bijvoorbeeld persoonlijk geïnspireerd.

Blitzmaschine heeft een paar maand geleden opgetreden op het Bodybeats festival. Wat vonden jullie van het Belgische publiek? Heb je ook iets kunnen zien van België/Antwerpen?

We vonden het Belgische publiek schitterend. Ja, eerlijk! We hebben met wat Belgische festivalgangers gesproken en het leek ons dat de Belgische scene eerder klein is, of misschien beter gezegd, wat versplinterd is. De scene mag dan niet heel groot zijn binnen België maar we hebben gemerkt dat jullie kunnen feesten en dansen voor duizenden. Het optreden was cool, het publiek was cool, ... het was een coole ervaring.

Jammer genoeg hadden we niet veel tijd om Antwerpen te bezoeken. De avond van onze aankomst hebben we wel eens rondgelopen in de ‘red-light district’. We hebben daar wel een casino gezien dat blitz-en-nog-iets heette (lacht). We hebben ook nog een beetje van de oude stad kunnen zien. Dat was wel boeiend voor ons. We vonden het daar prachtig. Wat ons het meest verbaasde was het zien van een soort kleine stad binnen de grote stad. Het was een stadje vol met traditionele joden. In Duitsland hadden we dit nog nooit gezien, dit was heel interessant om te zien. Het volledige stadje had ook een speciale atmosfeer. Iedereen was er in het zwart gekleed, dus we voelden ons wel thuis (lacht).

Na ons bezoek zochten we nog wat historische feiten op over Antwerpen. Ik wist bijvoorbeeld niet dat deze joodse gemeenschap vroeger nog meer in hun eigen deel van de stad verbleven en dat ze weinig tot geen contact hadden met de rest van de wereld. Dit heeft zeker een indruk op ons nagelaten. Jammer genoeg hadden we niet veel tijd over om anders nog veel te ontdekken. Het is eigenlijk bij iedere show zo hoor. We zijn altijd gehaast. Het was hetzelfde verhaal in Budapest, Kopenhagen, ... Vlieghaven, hotel, optreden, hotel, vlieghaven, ... een beetje jammer wel. Het voelt nooit aan alsof we op vakantie gaan ofzo. En om even terug te gaan naar België, we moeten heel beschaamd toegeven dat we geen Belgische frietjes geproefd hebben! We wilden dit echt nochtans, maar toen we er de tijd voor hadden was alles al gesloten. Maar de volgende keer dat we in België zijn is dit het eerste wat we doen!

Wat is het gekste dat Blitzmaschine is overkomen tot nu toe?

Het gekste voor ons is dat we zoveel bands kunnen ontmoeten, de legendes waar wij fan van zijn. Dat we ze kunnen zien, op het podium en ernaast, dat we met ze kunnen praten... Dat voelt voor ons soms nog altijd wat onwerkelijk aan. We spraken al met Combichrist, Mesh, ... en soms klikt het echt goed tussen ons en die bands. Mesh bijvoorbeeld, zij waren zo cool.

Een ander voorbeeld, toen we in Budapest aan het spelen waren. Na de show zaten we in ons hotel en plots klopte er iemand op de deur. Er stond daar voor ons de manager van, wel van veel verschillende bands. Hij vroeg ons of we zin hadden om mee te gaan naar kamer tweehonderd-en-iets en om zeker bier mee te nemen. Wij hebben dan maar al aarzelend ‘ok’ gezegd. Daar aangekomen staat Douglas McCarthy (Nitzer Ebb) met enkel een broek aan om ons te verwelkomen op zijn mini-hotel-feestje. Dat was voor ons echt machtig. We zijn grote fan van zijn muziek. Dit toonde ons ook dat de EBM-wereld tamelijk klein is. Wat voor ons op dat moment heel positief was natuurlijk, anders had hij nooit geweten wie wij waren natuurlijk. Maar anderzijds is het natuurlijk ook een beetje triest. We relaxten en feesten een beetje, het heeft al bij al niet zo lang geduurd hoor. Hij moest vroeg op, hij was daar als gastzanger van Kloq.

Achteraf bekeken denk ik dat we niet zo’n gekke dingen meemaken als band (lacht). Wat wel gek was, was om Rammstein te ontmoeten. Dit was via Combichrist. We hebben later ook wat filmpjes gemaakt tijdens de Combichrist ‘we are monsters’-tour. De filmpjes staan op onze facebookpagina. Tijdens hun laatste show vroegen ze ons op het podium tijdens het nummer “What The Fuck Is Wrong With You”. We waren ook helemaal in ‘Monsters On Tour’-outfits dus dat was wel cool. Daar hebben we trouwens ook video’s van. Ja, dat was echt cool.

Blitzmaschine speelt leuke, up beat muziek, maar hoe zouden jullie zelf jullie genre beschrijven?

Het is natuurlijk electronic body music, het is ook heel sterke muziek. Het blijft in de traditie van old school ebm maar met wat modernere elementen van andere elektronische stijlen er aan toegevoegd. We doen echt ons best om onze eigen sound te creëren.

En natuurlijk, wanneer komt jullie volgende cd uit?

Oei, dat is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. We hopen dat de nieuwe release volgend jaar zal uitkomen. We proberen momenteel zoveel mogelijk op te nemen tussen het toeren door. We zijn ook bezig met nieuwe nummers te schrijven. Gisteren hebben we bijvoorbeeld een nieuwe tekst geschreven samen met Mesh. Maar een precieze release datum hebben we nog niet.

Is er tot slot nog een boodschap dat jullie aan het Belgische publiek willen meegeven?

Ja, wees jezelf! Doe niet wat anderen doen, schreeuw niet wat zij schreeuwen! Ga en doe een revolutie ontstaan!

Meer informatie?

http://www.facebook.com/BLITZMASCHINE

http://www.blitzmaschine.com

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Alphamay - Conformity

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een synthpop-cd heb besproken. Alphamay is een Duitse band die ik zo’n 3 jaar geleden heb leren kennen. Toen ik in 2017 het album 'The Simulation Hypothesis' meekreeg op de redactievergadering, wist ik niet waaraan mij te verwachten. Maar ik was meteen gewonnen voor de muziek van dit duo, ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2020 : Shining Light: Mono Inc. herneemt 'Lichtgestalt' van Lacrimosa met Tilo Wolff

Er werd ons een nieuwe samenwerking tussen Mono Inc. en Lacrimosa aangekondigd. Martin Engler van Mono Inc. en Tilo Wolff van Lacrimosa waarderen elkaars werk heel erg en zijn ook goede vrienden. Jaren geleden werkten ze al eens samen op de single 'Children Of The Dark' van Mono Inc., een nummer waaraan ook Chris Harms van Lord Of ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lisfrank - The Human

Bij Final Muzik was men zeer in zijn nopjes met de Dark Entries review van “Elevator” (klik de link onder deze review) en dus kregen we de meest recente release in onze postbus van deze Italiaanse legende diens conceptie terug gaat tot in 1980! Inderdaad 40 jaar terug in de tijd besloot ene Fulvio Guidarelli mee te surfen op ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Kregel - #1

Onder de Limburgse grond is er best wel meer te vinden dan enkel steenkool. Verdraaid goede muziek bijvoorbeeld, want als trouwe Dark Entries lezer weet u dat er binnen uw geliefde genre door de jaren heen heel wat artiesten hun bakermat in het bronsgroen eikenhout hadden/hebben staan. Denk maar aan Siglo XX, Struggler, Gruppenbild of meer ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2020 : Sinners' Day wordt verlegd naar 2021

Het zit de organisatoren van W-Festival en Sinner's Day niet mee. Het W-Festival werd een eerste keer verzet van mei naar augustus, en daarna - toen duidelijk werd dat grote festivals niet meer mochten doorgaan tot minstens eind augustus - naar 2021. Maar de organisatoren lieten de zaak niet vallen. In plaats van W-Fest zou in oktober ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2020 : De wereld is gek geworden, volgens Jaz Coleman en Ondrej Smeykal

Het einde is nabij! Al meer dan 40 jaar verkondigt Jaz Coleman dat de wereld zijn ondergang tegemoet gaat, en hij doet op veschillende wijzen. Het meeste bekendheid geniet natuurlijk de supergroep Killing Joke, maar hij maakt ook solo symfonische muziek. Zijn laatste wapenfeit is een samenwerking met Ondrej Smeykal, een eenpersoonsdidgeridoo-orkest ...

lees meer...
CD BESPREKING : Red Velvet Deception - Like Rain

Rijkelijk laat. Ik geef het grif toe. Het was het nummer “So Low” op de compilatie “A Matter Of Concepts - a post punk and wave compilation”, die reeds in 2018 bij het Zweedse Dead Wax Records verscheen maar pas enige maanden geleden in mijn bezit kwam, die met op deze band attendeerde. De aanleiding ongetwijfeld het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Croatian Amor & Varg≤ô - Body Of Water/Body Of Carbon

Met Duitse pagan metalbands valt niet te sollen. Dat mocht de Zweed Jonas Rönnberg aan den lijve ondervinden. Hij zag zich genoodzaakt om zijn artiestennaam Varg te veranderen na zeer nadrukkelijke navraag van een band met dezelfde naam. Dat Rönnberg er nog wel mee kon lachen, vermoeden we uit het feit van zijn nieuw gekozen alias: ...

lees meer...
NIEUWS 23/06/2020 : Nieuwe videoclip For Greater Good vandaag in premiŤre.

U kon het reeds lezen in onze uitermate lovende recensie van de EP ...Unfolds: For Greater Good is terug van weggeweest. Om dit heugelijke feit nog meer luister bij te zetten gaat vandaag de videoclip bij het nummer ‘Synchronism’ in première. In dit nummer zorgt Raya Schaduwjaagster van Dark Poem voor de vocalen, ...

lees meer...
NIEUWS 22/06/2020 : Enzo Kreft gaat door en door

Enzo Kreft had ons in 2019 al zeer aangenaam verrast met 'Control', een conceptplaat over de nevenwerkingen van de technologische vooruitgang. De plaat was de derde al sinds Enzo in 2016 na een lange pauze terug begon te musiceren. Hij laat er geen gras over groeien, want er staat al een nieuwe plaat in de steigers. De exacte uitgavedatum ...