casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

707 items

   

Section 25
Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
19/09/2011, Dennis Ohrt
 Bookmark and Share

19/09/2011 : Section 25 - Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
19/09/2011 : Section 25 - Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
19/09/2011 : Section 25 - Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
30 jaar geleden bracht Section 25 het debuut ‘Always now’ uit. In 2011 werkt de groep aan een nieuwe plaat en bereiden ze een paar optredens voor, waaronder een passage op BIMfest 2011 op 17 december in Antwerpen. Collega Dennis Ohrt van Peek-a-Boo interviewde Vin Cassidy... (klik hier voor de Engelstalige versie op Peek-a-Boo).

Wat was de situatie in Blackpool toen je de groep startte in 1977/1978?

Het was shit, vol crappy Cabaret Bands en middelmatige prog rockers, wij waren de vreemde punkgroep. Maar tegen ’78 wilden we verder gaan en nieuwe dingen uitproberen.

Vanaf de eerste single verschenen jullie uitgaven bij Factory records met vertraging. Hebben jullie ooit overwogen om het label te verlaten?

Ja, vaak. De vertragingen maakten ons gek. Toen onze eerste EP ‘Girls Dont Count’ uitkwam, was het al 12 maanden geleden dat we de nummers geschreven en opgenomen hadden. Tegen die tijd waren we het beu om die te spelen. We hadden hopen optredens over het hele land gedaan met dat materiaal, en toen de EP uitkwam moesten we dat nog eens zes maanden volhouden. Positief was wel dat Tony Wilson en Rob Gretton ons veel artistieke vrijheid gunden.

Na de tweede plaat ‘Key Of Dreams’ verliet gitarist Paul Wiggin Section 25 en in de volgende jaren sloeg de groep een meer elektronische richting in. Was dat een bewuste keuze?

Ja, mijn broer en ik zijn dol op elektronica. We hebben altijd gedacht dat dit de juiste weg was. Je gebruikt nu eenmaal alle middelen die ter beschikking staan. Je zou achterstaan indien je dat niet deed.

In 1984 brachten jullie het grensverleggende ‘From The Hip’ uit. Kan je meer vertellen over het opnameproces?

Tegen de herfst van 1983 waren we de zogenaamde ‘transitieperiode’ van Section 25 beu. Toen verliet onze geliefde gitarist Paul ons. (Hij had vliegangst en we ontsloegen hem na een optreden in Helsinki waarbij de rest van de groep vloog en hij het volledig budget gebruikte om over land te reizen met een verdomde hondslee of zoiets.) We zijn door een periode gegaan met gebruik van opgenomen loops en keyboards, backing tracks waarover we dan drums, bas en zang opnamen. Dit liep vlot gedurende zo’n 18 maanden, maar uiteindelijk zegden mijn broer en ik na een show in de Hacienda: genoeg van dit. Laat ons hiermee ophouden en opnieuw beginnen. Dus hebben we 6 maanden besteed aan het schrijven op nieuwe instrumenten, de beste die we ons konden veroorloven. Het resultaat was een demo van ‘From The Hip’. Factory zond ons twee weken naar Rockfield Studios in Monmouthshire met Bernard Sumner (aka Barney). We namen het album op. Het idee was hi-tech backing te combineren met echte instrumenten. Harde drums en sequencers met echte strijkers, blazers, pauken... Daarom toont de hoes die Saville maakte hi-tech visuele aanwijzingen in een low-tech omgeving... de bergen. We brachten de multi tracks naar Manchester en besteedden nog twee weken ’s nachts in Revolution Studios om het te mixen met Barney. Hij mixte graag ’s nachts omdat hij vond dat de wereld rondom ons dan minder afleidend was en we ons meer konden focussen. Het was ook goedkoper.

Er was heel wat interesse voor de plaat en het opende veel deuren voor de groep. Hebben jullie getracht om een andere plaat te maken kort na ‘From The Hip’?

De interesse was overweldigend. De plaat werd uitgebracht door Factory in 10 verschillende gebieden over de hele wereld. We waren de hele tijd op tournee en ‘Looking From A Hilltop’ was een geweldige underground hit. Achteraf gezien was het een mijlpaal. We maakten acid grooves jaren voor wie dan ook. We hebben geprobeerd om naar een major platenlabel over te stappen. Dat was de vanzelfsprekende volgende stap. Warner Bros toonde interesse en we hebben nauw met hen onderhandeld. Uiteindelijk komt de muziekbusiness neer op geld en boekhouders. Warner Bros wou de rekeningen zien van Factory, eigenlijk een redelijk verzoek. Maar natuurlijk hield Factory deze gegevens niet bij, dus ging de overeenkomst niet door. We hebben nog steeds de brief van Warner Bros waarin staat dat indien de rekeningen van Factory even goed waren als hun artwork, ze onmiddellijk Section 25 hadden getekend.

Uiteindelijk verliet jij de groep en brachten Jenny en Larry nog een plaat uit vooraleer de groep aan een lang hiaat begon. Heb je je toen volledig uit de muziek business teruggetrokken?

Ja. Ik had een familie te onderhouden. Het is OK om voor je kunst te lijden, zonder geld te leven en zo, maar het is iets anders als je dat ook nog van andere mensen verwacht.

Begin 2001 kwamen een paar demo’s en heropnames uit via het internet. Was je verrast door de reacties?

Verrast? Heel opgewonden en opgetogen!

Het laatste decennium zagen twee nieuwe albums van de groep het licht. Met ‘Part Primitiv’ grepen jullie terug naar jullie wortels en ‘Nature + Degree’ bevatte weer meer elektronica. En voor de eerste keer de zang van Larrys dochter Bethany. De reacties waren erg positief en moeten zeker veel betekend hebben, vooral omdat de groep in de beginjaren niet de erkenning kreeg die het verdiende...

Inderdaad. Ik ben trots op de manier waarop we doorgezet hebben in hetgeen we graag doen, en dat ondanks alle tegenslagen.

Verleden jaar volgde de schok, niet enkel voor de vele fans van de groep, toen je broer overleed. Heb je overwogen om Section 25 stop te zetten?

Natuurlijk. Het zou vreemd geweest zijn om dat niet te overwegen. Uiteindelijk zou ik dit enkel doen als het juist aanvoelde. De jaren met Larry zijn voorbij en het zou een belediging zijn om te trachten om die te herhalen. Dus beginnen we nu aan een nieuw tijdperk. Je noemt het hoe je wil. Ik heb de drijfveer om muziek te maken, ik heb soms het gevoel dat ik niet veel keuze heb. Ik vermoed dat ik dit gevoelen moet kunnen uiten.

In 2010 werd ook ‘Retrofit’ uitgebracht, heropnames van nummers die jullie gedurende jullie carrière gemaakt hebben. Was de keuze voor de nummers voor de hand liggend, of hebben jullie nog veel meer nummers uitgeprobeerd om dan beter te kunnen beslissen?

Een aantal nummers die we overwogen hebben het niet gehaald. Als we het gevoel hadden dat het zinvol en juist was, dan werd het nummer uitgekozen. Zo eenvoudig was het.

Doorheen de jaren hebben jullie steeds een nauwe werkrelatie behouden met de leden van New Order. Onlangs nog heeft Steve Morris een remix gemaakt van ‘Looking From A Hilltop’ voor de cd. Kunnen we nog meer samenwerkingen verwachten?

Steve wil zeker nog met ons samenwerken en we brengen een EP met nieuw materiaal uit via Peter Hooks label Hacienda Records. De EP noemt Invicta, wat zoveel betekend als onverslagen of onoverwonnen. Hij komt begin oktober uit. Hij is erg geslaagd en ik ben er echt trots op. Het is echt aartsmoeilijk om terug te komen na wat de groep overkomen is, maar terugkomen en muziek maken die ik echt goed vind is echt wonderbaarlijk. We zullen een gloednieuw album uitbrengen in 2012. We zijn er thans aan aan het werken.

Het zal de eerste plaat zijn in de huidige line-up. Is er een verandering in het schrijfproces? En hoe zal de zang aangepakt worden?

Ik zal een paar nummers zingen, net als Stuart. Maar vooral Beth, aangezien ze een veel betere stem heeft dan ik, en ook veel beter oogt.

Betekent de uitgave op Hacienda het einde van de samenwerking met LTM, of zullen ze nog oud of nieuw materiaal van de groep uitbrengen?

Nee hoor. We hebben een lange geschiedenis met LTM en zullen die verderzetten. De nieuwe cd komt uit op LTM. James van LTM wil enkel volledige albums uitbrengen, en wij wilden absoluut dit jaar nog iets afleveren, een smaakmaker. Dus was Hacienda de juiste keuze. We werken met LTM samen voor de cd in 2012.

In december spelen jullie op BIMFest 2011 in Antwerpen. Wat is jullie doel en wat kan het publiek verwachten?

Wel, ik hoop op een verblindende show. We geven ons altijd helemaal. Ik weet niet echt wat ik kan verwachten aangezien ik nog nooit op BIMFest gespeeld heb. Ik speel graag in België. De mensen zijn cool en niet te vergelijken met het Britse publiek, die zich soms als idioten gedragen.

Een vraag die ik als platenverzamelaar altijd heb willen vragen... Er zijn nog zo veel onontdekte nummers uit de vroege pospunk dagen. Is er nog een groep die je kan aanraden, die nog niet iedereen gehoord heeft?

Ik heb steeds erg veel van de vroege Tunnelvision gehouden... een vrij onbekende groep die 1 single gemaakt heeft op Factory. Ik hield ervan omdat er een soort spanning was in hun muziek, alsof het elk moment uit elkaar kon vallen.

Vin, heel erg bedankt om onze vragen te beantwoorden. Wil je nog iets toevoegen? We geven je graag het laatste woord.

Vriendelijk van jou om me het laatste woord te geven... dat is een nieuwe. BIMFest zou wel eens het laatste optreden kunnen zijn dat ik doe. Ik heb er veel over nagedacht... misschien is het nu tijd. Ik weet het niet. Ik heb dit eigenlijk nog nooit eerder gezegd. Mocht het de laatste show zijn, dan hoop ik dat het onvergetelijk wordt!

Interview: Dennis Ohrt

Vertaling: Xavier Kruth

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/09/2019 : Heeft u uw tickets al?

Graag herinneren we u nog eens aan het October Ritus festival, vrijdag 4 oktober in de Wommel. Voor alle duidelijkheid willen we ook benadrukken dat de zogenaamde late beslissers best goed in hun oren knopen dat je hier enkel binnenkomt met een ticket gekocht in voorverkoop, aangezien er geen kaarten aan de inkom verkrijgbaar zijn!! Bestel ...

lees meer...
FOTO'S : Whispering Sons - @ Liege New Wave Festival, 21/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ash Code - @ Liege New Wave Festival, 21/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dark Side Eons - @ Liege New Wave Festival, 21/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Frode Haltli - Border Woods

Voor het inspelen van ‘Avant Folk’, uitgebracht in 2018, verzamelde accordeonist en componist Frode Haltli nog een tiental muzikanten rond zich. Voor ‘Border Woods’ is zijn begeleidingsband, bestaande uit Emilia Amper (harp) en percussionisten Håkon Stene en Eirik Raude afgeslankt tot een trio. De muziek op ‘Border ...

lees meer...
NIEUWS 20/09/2019 : Fantastique.Night LXI: Kollaps, Nytt Land, Xavier Kruth & Crooniek

De Fantastique.Nights laten ons regelmatig proeven van gedurfde en uitstekende wave, maar voor de eenenzestigste editie hebben ze iets bijzonders in petto. Het wordt immers een editie die vooral de liefhebbers van industrial en neofolk zullen kunnen smaken. De avond gaat uitzonderlijk door op een donderdag - met name 26 september - en zal ...

lees meer...
NIEUWS 20/09/2019 : Donder, Hel & Hagel vindt het duister in het licht

Duizend brandbommen en traangasgranaten, daar zijn Donder, Hel & Hagel weer. De Leuvense anarchowavers - bekend van hun uithaal naar Joke Schauvliege op hun eerste single 'Joke is weer daar...' - hebben zelfs hun eerste plaat klaar, en die heet 'Lang genoeg beleefd geweest'. We herinneren ons niet dat deze kornuiten ooit ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ordo Rosarius Equilibrio - Let's Play (Two Girls & A Goat)

De uitstekende EP Ménage à Quatre die onlangs uitkwam beloofde reeds veel goeds voor het aankomende nieuwe Ordo Rosarius Equilibrio (dat we hier vanaf nu als ORE zullen afkorten). Sommigen opperden na het horen van de digitale promo die op voorhand aan de journalisten werd opgestuurd zelfs van het beste wat ORE tot hiertoe ...

lees meer...
NIEUWS 19/09/2019 : Indietronic Fest 4 Zaterdag 19 oktober in Lede

Zaterdag 19 oktober staat voor de 4de keer het Indietronic Fest te Lede, zaal CC Volkskring, geprogrammeerd. Dit jaar gaat alle aandacht naar Adriaan De Roover (voorheen Oaktree), Paper Hats, Raveyards en Gauss. Misschien niet meteen de meest bekende namen in onze scene maar zeker het uit checken waard indien u liefhebbert in progressieve ...

lees meer...
NIEUWS 19/09/2019 : David J pakt tijdens Bauhaus koorts uit met nieuw materiaal

Heel wat te doen hier de afgelopen dagen / weken omtrent Bauhaus en aanverwante projecten. David J was / is sedert jaar en dag lid van de Engelse cultformatie maar ook solo actief. Zijn nieuwe worp luistert naar de naam “Missive To An Angel From The Halls Of Infamy And Allure”. Voor dit album liet David J zich bijstaan door leden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Paolo Spaccamonti - Volume Quattro

Paolo Spaccamonti is een in Turijn gevestigde gitarist en componist. Naast enkele soloplaten werkt hij samen met andere artiesten zoals Jochen Arbeit van Einstürzende Neubauten of Daniele Brusaschetto. Maakt ook muziek voor televisie en componeert soundtracks voor film en heeft een voorkeur om live uitvoeringen te geven met zowel ...

lees meer...
CD BESPREKING : en creux - Default 0012

Naast Batch 0010 verscheen op hetzelfde moment Default 0012 van en creux. Onze bevindingen bij het tiende deel uit de Batch reeks kon u reeds lezen, we laten nu ons licht schijnen op haar episode in de andere serie van het SM-LL label. Wederom vier nummers, deze keer geplukt uit live optredens uit de periode 2017-2018, waarbij naast de ...

lees meer...
CD BESPREKING : en creux - Batch 0010

Veel info over en creux vonden we niet terug. We weten alleen dat het gaat om de in Londen wonende Taiwanese artieste Lucia H. Chung. Verder ook dat ze onlangs twee EP’s uitbracht bij het experimentele SM-LL label. Naast deel 10 in hun Batch reeks verder nog het twaalfde deel in de Default reeks van het label. In het verleden verzorgde ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sewerfest (31/08/19, De Wommel, Wommelgem) - Een traditie om in ere te houden.

De allerlaatste dag van de zomervakantie afsluiten met Sewerfest, het begint een leuke traditie te worden. Voor de tweede keer vond dit gezellige DIY festival, georganiseerd door de mensen achter de New Wave Top 100 fuiven en Pale Moon, plaats in de Wommel. Vorig jaar was het het geval met Psychic Krist Kastrator, ook dit jaar werd een ...