casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Section 25
Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
19/09/2011, Dennis Ohrt
 Bookmark and Share

19/09/2011 : Section 25 - Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
19/09/2011 : Section 25 - Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
19/09/2011 : Section 25 - Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
30 jaar geleden bracht Section 25 het debuut ‘Always now’ uit. In 2011 werkt de groep aan een nieuwe plaat en bereiden ze een paar optredens voor, waaronder een passage op BIMfest 2011 op 17 december in Antwerpen. Collega Dennis Ohrt van Peek-a-Boo interviewde Vin Cassidy... (klik hier voor de Engelstalige versie op Peek-a-Boo).

Wat was de situatie in Blackpool toen je de groep startte in 1977/1978?

Het was shit, vol crappy Cabaret Bands en middelmatige prog rockers, wij waren de vreemde punkgroep. Maar tegen ’78 wilden we verder gaan en nieuwe dingen uitproberen.

Vanaf de eerste single verschenen jullie uitgaven bij Factory records met vertraging. Hebben jullie ooit overwogen om het label te verlaten?

Ja, vaak. De vertragingen maakten ons gek. Toen onze eerste EP ‘Girls Dont Count’ uitkwam, was het al 12 maanden geleden dat we de nummers geschreven en opgenomen hadden. Tegen die tijd waren we het beu om die te spelen. We hadden hopen optredens over het hele land gedaan met dat materiaal, en toen de EP uitkwam moesten we dat nog eens zes maanden volhouden. Positief was wel dat Tony Wilson en Rob Gretton ons veel artistieke vrijheid gunden.

Na de tweede plaat ‘Key Of Dreams’ verliet gitarist Paul Wiggin Section 25 en in de volgende jaren sloeg de groep een meer elektronische richting in. Was dat een bewuste keuze?

Ja, mijn broer en ik zijn dol op elektronica. We hebben altijd gedacht dat dit de juiste weg was. Je gebruikt nu eenmaal alle middelen die ter beschikking staan. Je zou achterstaan indien je dat niet deed.

In 1984 brachten jullie het grensverleggende ‘From The Hip’ uit. Kan je meer vertellen over het opnameproces?

Tegen de herfst van 1983 waren we de zogenaamde ‘transitieperiode’ van Section 25 beu. Toen verliet onze geliefde gitarist Paul ons. (Hij had vliegangst en we ontsloegen hem na een optreden in Helsinki waarbij de rest van de groep vloog en hij het volledig budget gebruikte om over land te reizen met een verdomde hondslee of zoiets.) We zijn door een periode gegaan met gebruik van opgenomen loops en keyboards, backing tracks waarover we dan drums, bas en zang opnamen. Dit liep vlot gedurende zo’n 18 maanden, maar uiteindelijk zegden mijn broer en ik na een show in de Hacienda: genoeg van dit. Laat ons hiermee ophouden en opnieuw beginnen. Dus hebben we 6 maanden besteed aan het schrijven op nieuwe instrumenten, de beste die we ons konden veroorloven. Het resultaat was een demo van ‘From The Hip’. Factory zond ons twee weken naar Rockfield Studios in Monmouthshire met Bernard Sumner (aka Barney). We namen het album op. Het idee was hi-tech backing te combineren met echte instrumenten. Harde drums en sequencers met echte strijkers, blazers, pauken... Daarom toont de hoes die Saville maakte hi-tech visuele aanwijzingen in een low-tech omgeving... de bergen. We brachten de multi tracks naar Manchester en besteedden nog twee weken ’s nachts in Revolution Studios om het te mixen met Barney. Hij mixte graag ’s nachts omdat hij vond dat de wereld rondom ons dan minder afleidend was en we ons meer konden focussen. Het was ook goedkoper.

Er was heel wat interesse voor de plaat en het opende veel deuren voor de groep. Hebben jullie getracht om een andere plaat te maken kort na ‘From The Hip’?

De interesse was overweldigend. De plaat werd uitgebracht door Factory in 10 verschillende gebieden over de hele wereld. We waren de hele tijd op tournee en ‘Looking From A Hilltop’ was een geweldige underground hit. Achteraf gezien was het een mijlpaal. We maakten acid grooves jaren voor wie dan ook. We hebben geprobeerd om naar een major platenlabel over te stappen. Dat was de vanzelfsprekende volgende stap. Warner Bros toonde interesse en we hebben nauw met hen onderhandeld. Uiteindelijk komt de muziekbusiness neer op geld en boekhouders. Warner Bros wou de rekeningen zien van Factory, eigenlijk een redelijk verzoek. Maar natuurlijk hield Factory deze gegevens niet bij, dus ging de overeenkomst niet door. We hebben nog steeds de brief van Warner Bros waarin staat dat indien de rekeningen van Factory even goed waren als hun artwork, ze onmiddellijk Section 25 hadden getekend.

Uiteindelijk verliet jij de groep en brachten Jenny en Larry nog een plaat uit vooraleer de groep aan een lang hiaat begon. Heb je je toen volledig uit de muziek business teruggetrokken?

Ja. Ik had een familie te onderhouden. Het is OK om voor je kunst te lijden, zonder geld te leven en zo, maar het is iets anders als je dat ook nog van andere mensen verwacht.

Begin 2001 kwamen een paar demo’s en heropnames uit via het internet. Was je verrast door de reacties?

Verrast? Heel opgewonden en opgetogen!

Het laatste decennium zagen twee nieuwe albums van de groep het licht. Met ‘Part Primitiv’ grepen jullie terug naar jullie wortels en ‘Nature + Degree’ bevatte weer meer elektronica. En voor de eerste keer de zang van Larrys dochter Bethany. De reacties waren erg positief en moeten zeker veel betekend hebben, vooral omdat de groep in de beginjaren niet de erkenning kreeg die het verdiende...

Inderdaad. Ik ben trots op de manier waarop we doorgezet hebben in hetgeen we graag doen, en dat ondanks alle tegenslagen.

Verleden jaar volgde de schok, niet enkel voor de vele fans van de groep, toen je broer overleed. Heb je overwogen om Section 25 stop te zetten?

Natuurlijk. Het zou vreemd geweest zijn om dat niet te overwegen. Uiteindelijk zou ik dit enkel doen als het juist aanvoelde. De jaren met Larry zijn voorbij en het zou een belediging zijn om te trachten om die te herhalen. Dus beginnen we nu aan een nieuw tijdperk. Je noemt het hoe je wil. Ik heb de drijfveer om muziek te maken, ik heb soms het gevoel dat ik niet veel keuze heb. Ik vermoed dat ik dit gevoelen moet kunnen uiten.

In 2010 werd ook ‘Retrofit’ uitgebracht, heropnames van nummers die jullie gedurende jullie carrière gemaakt hebben. Was de keuze voor de nummers voor de hand liggend, of hebben jullie nog veel meer nummers uitgeprobeerd om dan beter te kunnen beslissen?

Een aantal nummers die we overwogen hebben het niet gehaald. Als we het gevoel hadden dat het zinvol en juist was, dan werd het nummer uitgekozen. Zo eenvoudig was het.

Doorheen de jaren hebben jullie steeds een nauwe werkrelatie behouden met de leden van New Order. Onlangs nog heeft Steve Morris een remix gemaakt van ‘Looking From A Hilltop’ voor de cd. Kunnen we nog meer samenwerkingen verwachten?

Steve wil zeker nog met ons samenwerken en we brengen een EP met nieuw materiaal uit via Peter Hooks label Hacienda Records. De EP noemt Invicta, wat zoveel betekend als onverslagen of onoverwonnen. Hij komt begin oktober uit. Hij is erg geslaagd en ik ben er echt trots op. Het is echt aartsmoeilijk om terug te komen na wat de groep overkomen is, maar terugkomen en muziek maken die ik echt goed vind is echt wonderbaarlijk. We zullen een gloednieuw album uitbrengen in 2012. We zijn er thans aan aan het werken.

Het zal de eerste plaat zijn in de huidige line-up. Is er een verandering in het schrijfproces? En hoe zal de zang aangepakt worden?

Ik zal een paar nummers zingen, net als Stuart. Maar vooral Beth, aangezien ze een veel betere stem heeft dan ik, en ook veel beter oogt.

Betekent de uitgave op Hacienda het einde van de samenwerking met LTM, of zullen ze nog oud of nieuw materiaal van de groep uitbrengen?

Nee hoor. We hebben een lange geschiedenis met LTM en zullen die verderzetten. De nieuwe cd komt uit op LTM. James van LTM wil enkel volledige albums uitbrengen, en wij wilden absoluut dit jaar nog iets afleveren, een smaakmaker. Dus was Hacienda de juiste keuze. We werken met LTM samen voor de cd in 2012.

In december spelen jullie op BIMFest 2011 in Antwerpen. Wat is jullie doel en wat kan het publiek verwachten?

Wel, ik hoop op een verblindende show. We geven ons altijd helemaal. Ik weet niet echt wat ik kan verwachten aangezien ik nog nooit op BIMFest gespeeld heb. Ik speel graag in België. De mensen zijn cool en niet te vergelijken met het Britse publiek, die zich soms als idioten gedragen.

Een vraag die ik als platenverzamelaar altijd heb willen vragen... Er zijn nog zo veel onontdekte nummers uit de vroege pospunk dagen. Is er nog een groep die je kan aanraden, die nog niet iedereen gehoord heeft?

Ik heb steeds erg veel van de vroege Tunnelvision gehouden... een vrij onbekende groep die 1 single gemaakt heeft op Factory. Ik hield ervan omdat er een soort spanning was in hun muziek, alsof het elk moment uit elkaar kon vallen.

Vin, heel erg bedankt om onze vragen te beantwoorden. Wil je nog iets toevoegen? We geven je graag het laatste woord.

Vriendelijk van jou om me het laatste woord te geven... dat is een nieuwe. BIMFest zou wel eens het laatste optreden kunnen zijn dat ik doe. Ik heb er veel over nagedacht... misschien is het nu tijd. Ik weet het niet. Ik heb dit eigenlijk nog nooit eerder gezegd. Mocht het de laatste show zijn, dan hoop ik dat het onvergetelijk wordt!

Interview: Dennis Ohrt

Vertaling: Xavier Kruth

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...