canli casino

Dark Entries Logo

631 items

   

Section 25
Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
19/09/2011, Dennis Ohrt
 Bookmark and Share

19/09/2011 : Section 25 - Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
19/09/2011 : Section 25 - Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
19/09/2011 : Section 25 - Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
30 jaar geleden bracht Section 25 het debuut ‘Always now’ uit. In 2011 werkt de groep aan een nieuwe plaat en bereiden ze een paar optredens voor, waaronder een passage op BIMfest 2011 op 17 december in Antwerpen. Collega Dennis Ohrt van Peek-a-Boo interviewde Vin Cassidy... (klik hier voor de Engelstalige versie op Peek-a-Boo).

Wat was de situatie in Blackpool toen je de groep startte in 1977/1978?

Het was shit, vol crappy Cabaret Bands en middelmatige prog rockers, wij waren de vreemde punkgroep. Maar tegen ’78 wilden we verder gaan en nieuwe dingen uitproberen.

Vanaf de eerste single verschenen jullie uitgaven bij Factory records met vertraging. Hebben jullie ooit overwogen om het label te verlaten?

Ja, vaak. De vertragingen maakten ons gek. Toen onze eerste EP ‘Girls Dont Count’ uitkwam, was het al 12 maanden geleden dat we de nummers geschreven en opgenomen hadden. Tegen die tijd waren we het beu om die te spelen. We hadden hopen optredens over het hele land gedaan met dat materiaal, en toen de EP uitkwam moesten we dat nog eens zes maanden volhouden. Positief was wel dat Tony Wilson en Rob Gretton ons veel artistieke vrijheid gunden.

Na de tweede plaat ‘Key Of Dreams’ verliet gitarist Paul Wiggin Section 25 en in de volgende jaren sloeg de groep een meer elektronische richting in. Was dat een bewuste keuze?

Ja, mijn broer en ik zijn dol op elektronica. We hebben altijd gedacht dat dit de juiste weg was. Je gebruikt nu eenmaal alle middelen die ter beschikking staan. Je zou achterstaan indien je dat niet deed.

In 1984 brachten jullie het grensverleggende ‘From The Hip’ uit. Kan je meer vertellen over het opnameproces?

Tegen de herfst van 1983 waren we de zogenaamde ‘transitieperiode’ van Section 25 beu. Toen verliet onze geliefde gitarist Paul ons. (Hij had vliegangst en we ontsloegen hem na een optreden in Helsinki waarbij de rest van de groep vloog en hij het volledig budget gebruikte om over land te reizen met een verdomde hondslee of zoiets.) We zijn door een periode gegaan met gebruik van opgenomen loops en keyboards, backing tracks waarover we dan drums, bas en zang opnamen. Dit liep vlot gedurende zo’n 18 maanden, maar uiteindelijk zegden mijn broer en ik na een show in de Hacienda: genoeg van dit. Laat ons hiermee ophouden en opnieuw beginnen. Dus hebben we 6 maanden besteed aan het schrijven op nieuwe instrumenten, de beste die we ons konden veroorloven. Het resultaat was een demo van ‘From The Hip’. Factory zond ons twee weken naar Rockfield Studios in Monmouthshire met Bernard Sumner (aka Barney). We namen het album op. Het idee was hi-tech backing te combineren met echte instrumenten. Harde drums en sequencers met echte strijkers, blazers, pauken... Daarom toont de hoes die Saville maakte hi-tech visuele aanwijzingen in een low-tech omgeving... de bergen. We brachten de multi tracks naar Manchester en besteedden nog twee weken ’s nachts in Revolution Studios om het te mixen met Barney. Hij mixte graag ’s nachts omdat hij vond dat de wereld rondom ons dan minder afleidend was en we ons meer konden focussen. Het was ook goedkoper.

Er was heel wat interesse voor de plaat en het opende veel deuren voor de groep. Hebben jullie getracht om een andere plaat te maken kort na ‘From The Hip’?

De interesse was overweldigend. De plaat werd uitgebracht door Factory in 10 verschillende gebieden over de hele wereld. We waren de hele tijd op tournee en ‘Looking From A Hilltop’ was een geweldige underground hit. Achteraf gezien was het een mijlpaal. We maakten acid grooves jaren voor wie dan ook. We hebben geprobeerd om naar een major platenlabel over te stappen. Dat was de vanzelfsprekende volgende stap. Warner Bros toonde interesse en we hebben nauw met hen onderhandeld. Uiteindelijk komt de muziekbusiness neer op geld en boekhouders. Warner Bros wou de rekeningen zien van Factory, eigenlijk een redelijk verzoek. Maar natuurlijk hield Factory deze gegevens niet bij, dus ging de overeenkomst niet door. We hebben nog steeds de brief van Warner Bros waarin staat dat indien de rekeningen van Factory even goed waren als hun artwork, ze onmiddellijk Section 25 hadden getekend.

Uiteindelijk verliet jij de groep en brachten Jenny en Larry nog een plaat uit vooraleer de groep aan een lang hiaat begon. Heb je je toen volledig uit de muziek business teruggetrokken?

Ja. Ik had een familie te onderhouden. Het is OK om voor je kunst te lijden, zonder geld te leven en zo, maar het is iets anders als je dat ook nog van andere mensen verwacht.

Begin 2001 kwamen een paar demo’s en heropnames uit via het internet. Was je verrast door de reacties?

Verrast? Heel opgewonden en opgetogen!

Het laatste decennium zagen twee nieuwe albums van de groep het licht. Met ‘Part Primitiv’ grepen jullie terug naar jullie wortels en ‘Nature + Degree’ bevatte weer meer elektronica. En voor de eerste keer de zang van Larrys dochter Bethany. De reacties waren erg positief en moeten zeker veel betekend hebben, vooral omdat de groep in de beginjaren niet de erkenning kreeg die het verdiende...

Inderdaad. Ik ben trots op de manier waarop we doorgezet hebben in hetgeen we graag doen, en dat ondanks alle tegenslagen.

Verleden jaar volgde de schok, niet enkel voor de vele fans van de groep, toen je broer overleed. Heb je overwogen om Section 25 stop te zetten?

Natuurlijk. Het zou vreemd geweest zijn om dat niet te overwegen. Uiteindelijk zou ik dit enkel doen als het juist aanvoelde. De jaren met Larry zijn voorbij en het zou een belediging zijn om te trachten om die te herhalen. Dus beginnen we nu aan een nieuw tijdperk. Je noemt het hoe je wil. Ik heb de drijfveer om muziek te maken, ik heb soms het gevoel dat ik niet veel keuze heb. Ik vermoed dat ik dit gevoelen moet kunnen uiten.

In 2010 werd ook ‘Retrofit’ uitgebracht, heropnames van nummers die jullie gedurende jullie carrière gemaakt hebben. Was de keuze voor de nummers voor de hand liggend, of hebben jullie nog veel meer nummers uitgeprobeerd om dan beter te kunnen beslissen?

Een aantal nummers die we overwogen hebben het niet gehaald. Als we het gevoel hadden dat het zinvol en juist was, dan werd het nummer uitgekozen. Zo eenvoudig was het.

Doorheen de jaren hebben jullie steeds een nauwe werkrelatie behouden met de leden van New Order. Onlangs nog heeft Steve Morris een remix gemaakt van ‘Looking From A Hilltop’ voor de cd. Kunnen we nog meer samenwerkingen verwachten?

Steve wil zeker nog met ons samenwerken en we brengen een EP met nieuw materiaal uit via Peter Hooks label Hacienda Records. De EP noemt Invicta, wat zoveel betekend als onverslagen of onoverwonnen. Hij komt begin oktober uit. Hij is erg geslaagd en ik ben er echt trots op. Het is echt aartsmoeilijk om terug te komen na wat de groep overkomen is, maar terugkomen en muziek maken die ik echt goed vind is echt wonderbaarlijk. We zullen een gloednieuw album uitbrengen in 2012. We zijn er thans aan aan het werken.

Het zal de eerste plaat zijn in de huidige line-up. Is er een verandering in het schrijfproces? En hoe zal de zang aangepakt worden?

Ik zal een paar nummers zingen, net als Stuart. Maar vooral Beth, aangezien ze een veel betere stem heeft dan ik, en ook veel beter oogt.

Betekent de uitgave op Hacienda het einde van de samenwerking met LTM, of zullen ze nog oud of nieuw materiaal van de groep uitbrengen?

Nee hoor. We hebben een lange geschiedenis met LTM en zullen die verderzetten. De nieuwe cd komt uit op LTM. James van LTM wil enkel volledige albums uitbrengen, en wij wilden absoluut dit jaar nog iets afleveren, een smaakmaker. Dus was Hacienda de juiste keuze. We werken met LTM samen voor de cd in 2012.

In december spelen jullie op BIMFest 2011 in Antwerpen. Wat is jullie doel en wat kan het publiek verwachten?

Wel, ik hoop op een verblindende show. We geven ons altijd helemaal. Ik weet niet echt wat ik kan verwachten aangezien ik nog nooit op BIMFest gespeeld heb. Ik speel graag in België. De mensen zijn cool en niet te vergelijken met het Britse publiek, die zich soms als idioten gedragen.

Een vraag die ik als platenverzamelaar altijd heb willen vragen... Er zijn nog zo veel onontdekte nummers uit de vroege pospunk dagen. Is er nog een groep die je kan aanraden, die nog niet iedereen gehoord heeft?

Ik heb steeds erg veel van de vroege Tunnelvision gehouden... een vrij onbekende groep die 1 single gemaakt heeft op Factory. Ik hield ervan omdat er een soort spanning was in hun muziek, alsof het elk moment uit elkaar kon vallen.

Vin, heel erg bedankt om onze vragen te beantwoorden. Wil je nog iets toevoegen? We geven je graag het laatste woord.

Vriendelijk van jou om me het laatste woord te geven... dat is een nieuwe. BIMFest zou wel eens het laatste optreden kunnen zijn dat ik doe. Ik heb er veel over nagedacht... misschien is het nu tijd. Ik weet het niet. Ik heb dit eigenlijk nog nooit eerder gezegd. Mocht het de laatste show zijn, dan hoop ik dat het onvergetelijk wordt!

Interview: Dennis Ohrt

Vertaling: Xavier Kruth

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Plurals - Tri Tone

Vorig jaar was collega Peter De Koning nog erg te spreken over Atlantikwall eveneens uit op Silken Tofu, we zijn niet minder enthousiast over de laatste release van dit (ondertussen) drietal uit Engeland dat toch enigszins anders uit de hoek komt... We kunnen zeggen dat Tri Tone een nieuw hoofdstuk is in de geschiedenis van Plurals (dit ...

lees meer...
CD BESPREKING : Arcana Obscura - 2000 Miles

Collega Paul Van De Gehuchte gaf onlangs het achtste album (Nachtblume) van Qntal maar liefst negen sterren. Luisterend naar dit album hoor ik vooral veel krampachtige pogingen om nog eens een clubhit als ‘Ad Mortem Festinamus’ of een ‘Omnis Mundi Creatura’ van Ernst Horns (ex Qntal) andere project Helium Vola neer ...

lees meer...
NIEUWS 22/04/2018 : Dead Can Dance legt de laatste hand aan nieuwe plaat

Dead Can Dance kan er prat op gaan aan de basis te liggen van de neoklassieke golf in de darkwave. Zij waren nu eenmaal de eersten om deze richting inte slaan, en hebben veel navolging gekregen. In feite hebben ze met elk van hun cd's de grenzen verlegd. Aanvankelijk waren ze een post-punk-groep, maar na één plaat en een ...

lees meer...
NIEUWS 22/04/2018 : Qntal komt naar Mechelen op vrijdag 27 april

Qntal, het heerlijk romantische project van Michael Pop en Sigrid Hausen, verwent ons al jaren met elektronische aanpassingen van middeleeuwse muziek. Al is dat met de jaren wel ruim geïnterpreteerd geweest. De groep heeft onlangs een nieuwe cd uitgebracht - Nachtblume - en daar vindt u ook vertoningen op van gedichten van Lord Byron, ...

lees meer...
NIEUWS 22/04/2018 : B52: optredens van The Bollock Brothers en Sex Gang Children

Eernegem, putje West-Vlaanderen, is een dorp van een paar straten groot, zonder station, dat vooral bekend is als dorp van kasseileggers. In wezen hebt u weinig redenen om het dorp te bezoeken, tenzij... u graag een bezoek brengt aan de B52, een fantastisch muziekcentrum dat erin slaagt om regelmatig new wave- en punkoptredens te organiseren ...

lees meer...
NIEUWS 21/04/2018 : Het nieuwe hoofdstuk voor Agent Side Grinder

Het was al langer geweten dat het Zweedse Agent Side Grinder noodgedwongen een nieuwe richting ging uitgaan. Noodgedwongen wegens het vertrek van hun frontman Kristoffer Grip, maar evenzo de verlating van bassist Thobias Eidevald en toetsenist Henrik Sunbring. Er werd al aangekondigd dat ze als drieling verder zouden gaan onder dezelfde ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Hybryds - Mistrust Authority & Tectonic Overload

Klappen in de handjes, blij blij blij, want we hebben er weer een Hybryds reissue op Zoharum bij! Voor de zevende keer alweer duikt Magthea in zijn archiefkast om met behulp van onze eigenste TraumaSutra het materiaal terug op te poetsen. Mistrust Authority & Tectonic Overload zal voor al wie Hybryds kent van het rituele ambient ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kutin | Kindlinger - Decomposition IV -Variations On Bulletproof Glass

In een genre als het experimentele, waarin werkelijk alles mogelijk is, is het niet moeilijk om verrassend uit de hoek te komen. Of net wel? Geluiden opnemen vanachter een kogelvrij glazen paneel bijvoorbeeld, scoort alvast hoge punten op de schaal van originaliteit. Zoals de titel aangeeft is dit het vierde deel in de Decomposition ...

lees meer...
CD BESPREKING : Palmbomen II - Memories of Cindy

Palmbomen II is Kai Hugo en Kai Hugo is Palmbomen II. Het is dan ook gewoon Kai die op muzikale wijze zijn obsessie botviert op deze al dan niet denkbeeldige Cindy. Het meisje fleurt de verpakking op met vier foto’s. We kennen haar niet, maar de weemoed druipt van haar gelaat en dit gevoel weerspiegelt perfect in de muziek. We horen ...

lees meer...
NIEUWS 18/04/2018 : Wave-Gotik-Treffen Leipzig: een handleiding

Van 18 tot 21 mei 2018 gaat in het Duitse Leipzig de 27ste editie van het Wave-Gotik-Treffen door. Iedere goth die er de mogelijkheid toe heeft, moet minstens één keer in zijn leven op bedevaart naar Leipzig, dat is genoegzaam bekend, en de kans is groot dat u na één bezoek de smaak te pakken hebt en jaarlijks blijft ...

lees meer...
FOTO'S : SPARK! - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : LESCURE 13 - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : ELM - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Geleen Calling - 14 april 2018 - De Reunie Geleen - The secret of barefoot energy

Geleen Calling, het is het Nederlands-Limburgs festivalletje dat naar eigendunken bands op de affiche programmeert zonder rekening te houden met wat hot is en wat not. Het is een formule die ook weet aan te slaan, want voor de jubileum-editie van zaterdag 14 april 2018 mocht De Reunie rekenen op een zo goed als helemaal volgelopen venue. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Downhill XII - Dag 1 – 6 april 2018 – Poppodium Volt Sittard - Wattages aan Volt tot Body Breaking

Als er één festival in de Lage Landen bestaat dat zijn naam oneer aandoet moet het wel Downhill zijn. Zonder neerwaartse spiraal reeds toe aan zijn twaalfde editie. De jaarlijkse hoogmis die ook dit jaar weer het kruim der ondergrondse en vooral internationale acts weet te verzamelen op 1 podium. Editie 12 was van een dubbele ...