casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

670 items

   

Section 25
Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
19/09/2011, Dennis Ohrt
 Bookmark and Share

19/09/2011 : Section 25 - Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
19/09/2011 : Section 25 - Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
19/09/2011 : Section 25 - Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
30 jaar geleden bracht Section 25 het debuut ‘Always now’ uit. In 2011 werkt de groep aan een nieuwe plaat en bereiden ze een paar optredens voor, waaronder een passage op BIMfest 2011 op 17 december in Antwerpen. Collega Dennis Ohrt van Peek-a-Boo interviewde Vin Cassidy... (klik hier voor de Engelstalige versie op Peek-a-Boo).

Wat was de situatie in Blackpool toen je de groep startte in 1977/1978?

Het was shit, vol crappy Cabaret Bands en middelmatige prog rockers, wij waren de vreemde punkgroep. Maar tegen ’78 wilden we verder gaan en nieuwe dingen uitproberen.

Vanaf de eerste single verschenen jullie uitgaven bij Factory records met vertraging. Hebben jullie ooit overwogen om het label te verlaten?

Ja, vaak. De vertragingen maakten ons gek. Toen onze eerste EP ‘Girls Dont Count’ uitkwam, was het al 12 maanden geleden dat we de nummers geschreven en opgenomen hadden. Tegen die tijd waren we het beu om die te spelen. We hadden hopen optredens over het hele land gedaan met dat materiaal, en toen de EP uitkwam moesten we dat nog eens zes maanden volhouden. Positief was wel dat Tony Wilson en Rob Gretton ons veel artistieke vrijheid gunden.

Na de tweede plaat ‘Key Of Dreams’ verliet gitarist Paul Wiggin Section 25 en in de volgende jaren sloeg de groep een meer elektronische richting in. Was dat een bewuste keuze?

Ja, mijn broer en ik zijn dol op elektronica. We hebben altijd gedacht dat dit de juiste weg was. Je gebruikt nu eenmaal alle middelen die ter beschikking staan. Je zou achterstaan indien je dat niet deed.

In 1984 brachten jullie het grensverleggende ‘From The Hip’ uit. Kan je meer vertellen over het opnameproces?

Tegen de herfst van 1983 waren we de zogenaamde ‘transitieperiode’ van Section 25 beu. Toen verliet onze geliefde gitarist Paul ons. (Hij had vliegangst en we ontsloegen hem na een optreden in Helsinki waarbij de rest van de groep vloog en hij het volledig budget gebruikte om over land te reizen met een verdomde hondslee of zoiets.) We zijn door een periode gegaan met gebruik van opgenomen loops en keyboards, backing tracks waarover we dan drums, bas en zang opnamen. Dit liep vlot gedurende zo’n 18 maanden, maar uiteindelijk zegden mijn broer en ik na een show in de Hacienda: genoeg van dit. Laat ons hiermee ophouden en opnieuw beginnen. Dus hebben we 6 maanden besteed aan het schrijven op nieuwe instrumenten, de beste die we ons konden veroorloven. Het resultaat was een demo van ‘From The Hip’. Factory zond ons twee weken naar Rockfield Studios in Monmouthshire met Bernard Sumner (aka Barney). We namen het album op. Het idee was hi-tech backing te combineren met echte instrumenten. Harde drums en sequencers met echte strijkers, blazers, pauken... Daarom toont de hoes die Saville maakte hi-tech visuele aanwijzingen in een low-tech omgeving... de bergen. We brachten de multi tracks naar Manchester en besteedden nog twee weken ’s nachts in Revolution Studios om het te mixen met Barney. Hij mixte graag ’s nachts omdat hij vond dat de wereld rondom ons dan minder afleidend was en we ons meer konden focussen. Het was ook goedkoper.

Er was heel wat interesse voor de plaat en het opende veel deuren voor de groep. Hebben jullie getracht om een andere plaat te maken kort na ‘From The Hip’?

De interesse was overweldigend. De plaat werd uitgebracht door Factory in 10 verschillende gebieden over de hele wereld. We waren de hele tijd op tournee en ‘Looking From A Hilltop’ was een geweldige underground hit. Achteraf gezien was het een mijlpaal. We maakten acid grooves jaren voor wie dan ook. We hebben geprobeerd om naar een major platenlabel over te stappen. Dat was de vanzelfsprekende volgende stap. Warner Bros toonde interesse en we hebben nauw met hen onderhandeld. Uiteindelijk komt de muziekbusiness neer op geld en boekhouders. Warner Bros wou de rekeningen zien van Factory, eigenlijk een redelijk verzoek. Maar natuurlijk hield Factory deze gegevens niet bij, dus ging de overeenkomst niet door. We hebben nog steeds de brief van Warner Bros waarin staat dat indien de rekeningen van Factory even goed waren als hun artwork, ze onmiddellijk Section 25 hadden getekend.

Uiteindelijk verliet jij de groep en brachten Jenny en Larry nog een plaat uit vooraleer de groep aan een lang hiaat begon. Heb je je toen volledig uit de muziek business teruggetrokken?

Ja. Ik had een familie te onderhouden. Het is OK om voor je kunst te lijden, zonder geld te leven en zo, maar het is iets anders als je dat ook nog van andere mensen verwacht.

Begin 2001 kwamen een paar demo’s en heropnames uit via het internet. Was je verrast door de reacties?

Verrast? Heel opgewonden en opgetogen!

Het laatste decennium zagen twee nieuwe albums van de groep het licht. Met ‘Part Primitiv’ grepen jullie terug naar jullie wortels en ‘Nature + Degree’ bevatte weer meer elektronica. En voor de eerste keer de zang van Larrys dochter Bethany. De reacties waren erg positief en moeten zeker veel betekend hebben, vooral omdat de groep in de beginjaren niet de erkenning kreeg die het verdiende...

Inderdaad. Ik ben trots op de manier waarop we doorgezet hebben in hetgeen we graag doen, en dat ondanks alle tegenslagen.

Verleden jaar volgde de schok, niet enkel voor de vele fans van de groep, toen je broer overleed. Heb je overwogen om Section 25 stop te zetten?

Natuurlijk. Het zou vreemd geweest zijn om dat niet te overwegen. Uiteindelijk zou ik dit enkel doen als het juist aanvoelde. De jaren met Larry zijn voorbij en het zou een belediging zijn om te trachten om die te herhalen. Dus beginnen we nu aan een nieuw tijdperk. Je noemt het hoe je wil. Ik heb de drijfveer om muziek te maken, ik heb soms het gevoel dat ik niet veel keuze heb. Ik vermoed dat ik dit gevoelen moet kunnen uiten.

In 2010 werd ook ‘Retrofit’ uitgebracht, heropnames van nummers die jullie gedurende jullie carrière gemaakt hebben. Was de keuze voor de nummers voor de hand liggend, of hebben jullie nog veel meer nummers uitgeprobeerd om dan beter te kunnen beslissen?

Een aantal nummers die we overwogen hebben het niet gehaald. Als we het gevoel hadden dat het zinvol en juist was, dan werd het nummer uitgekozen. Zo eenvoudig was het.

Doorheen de jaren hebben jullie steeds een nauwe werkrelatie behouden met de leden van New Order. Onlangs nog heeft Steve Morris een remix gemaakt van ‘Looking From A Hilltop’ voor de cd. Kunnen we nog meer samenwerkingen verwachten?

Steve wil zeker nog met ons samenwerken en we brengen een EP met nieuw materiaal uit via Peter Hooks label Hacienda Records. De EP noemt Invicta, wat zoveel betekend als onverslagen of onoverwonnen. Hij komt begin oktober uit. Hij is erg geslaagd en ik ben er echt trots op. Het is echt aartsmoeilijk om terug te komen na wat de groep overkomen is, maar terugkomen en muziek maken die ik echt goed vind is echt wonderbaarlijk. We zullen een gloednieuw album uitbrengen in 2012. We zijn er thans aan aan het werken.

Het zal de eerste plaat zijn in de huidige line-up. Is er een verandering in het schrijfproces? En hoe zal de zang aangepakt worden?

Ik zal een paar nummers zingen, net als Stuart. Maar vooral Beth, aangezien ze een veel betere stem heeft dan ik, en ook veel beter oogt.

Betekent de uitgave op Hacienda het einde van de samenwerking met LTM, of zullen ze nog oud of nieuw materiaal van de groep uitbrengen?

Nee hoor. We hebben een lange geschiedenis met LTM en zullen die verderzetten. De nieuwe cd komt uit op LTM. James van LTM wil enkel volledige albums uitbrengen, en wij wilden absoluut dit jaar nog iets afleveren, een smaakmaker. Dus was Hacienda de juiste keuze. We werken met LTM samen voor de cd in 2012.

In december spelen jullie op BIMFest 2011 in Antwerpen. Wat is jullie doel en wat kan het publiek verwachten?

Wel, ik hoop op een verblindende show. We geven ons altijd helemaal. Ik weet niet echt wat ik kan verwachten aangezien ik nog nooit op BIMFest gespeeld heb. Ik speel graag in België. De mensen zijn cool en niet te vergelijken met het Britse publiek, die zich soms als idioten gedragen.

Een vraag die ik als platenverzamelaar altijd heb willen vragen... Er zijn nog zo veel onontdekte nummers uit de vroege pospunk dagen. Is er nog een groep die je kan aanraden, die nog niet iedereen gehoord heeft?

Ik heb steeds erg veel van de vroege Tunnelvision gehouden... een vrij onbekende groep die 1 single gemaakt heeft op Factory. Ik hield ervan omdat er een soort spanning was in hun muziek, alsof het elk moment uit elkaar kon vallen.

Vin, heel erg bedankt om onze vragen te beantwoorden. Wil je nog iets toevoegen? We geven je graag het laatste woord.

Vriendelijk van jou om me het laatste woord te geven... dat is een nieuwe. BIMFest zou wel eens het laatste optreden kunnen zijn dat ik doe. Ik heb er veel over nagedacht... misschien is het nu tijd. Ik weet het niet. Ik heb dit eigenlijk nog nooit eerder gezegd. Mocht het de laatste show zijn, dan hoop ik dat het onvergetelijk wordt!

Interview: Dennis Ohrt

Vertaling: Xavier Kruth

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Plyxy - Gloryland

Ros Knopov werd geboren in Dnepropetrovsk, bij ons bekend als Dnipro, ten zuiden van de Oekraïense hoofdstad Kiev. In die tijd was deze stad, dankzij zijn activiteiten op het gebied van nucleaire industrie, wapens en lange-afstandsraketten een centraal onderdeel van de Sovjetindustrie. Meer zelfs, Dnipro was toen een gesloten stad ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dive - Live Maschinenfest 2017

Volgend jaar mag Dark Entries 25 kaarsjes uitblazen. Terugkijkend op die twee en een half decennia kunnen we niet om de figuur van Dirk Ivens heen die onlosmakelijk met ons magazine verbonden lijkt. Niet alleen is zijn solo project ook bijna 30 jaar oud, spendeerden we maar liefst een heel hoofdstuk in het prestigieuze “Black Book” ...

lees meer...
CD BESPREKING : Hypnoskull - The Manichaean Consciousness

Bij iedere Hypnoskull release denken we steeds dat het niet beter kan. Als er iets is wat we Patrick Stevens moeten nageven is dat hij er keer op keer maar weer in slaagt om ons van het tegendeel te vergewissen. Ook op de afgelopen editie van Maschinenfest liet Hypnoskull zich onderscheiden door een performance met een auto in het publiek ...

lees meer...
CD BESPREKING : Amgala Temple - Invisible Airships

Multi-instrumentalist Lars Horntveth, drummer Gard Nilssen en gitarist Amund Maarud hebben samen de krachten gebundeld en kozen Amgala Temple als naam voor hun nieuw en zuiver instrumentaal project. Dit album, ‘Invisible Airships’ zou het eerste zijn van een serie van platen die het trio wil uitbrengen via het Pekula label. De ...

lees meer...
FOTO'S : Ground Nero - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Astari Nite - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Spiritual Bat - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Engram - Das Kapital

Martin Bowes en John Costello zijn twee veteranen uit de ambient electro scene die de krachten verenigen in het project Engram, een project dat reeds in 2013 uitpakte met een eerste singel “What Am I” en in datzelfde jaar een samenwerkingsverband met Dissecting Table op de “Psyche” 10”, gevolgd door “Karl ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2018 : De ondergrond in Brazilië leeft nog, misschien wel meer dan ooit!

Het is na de extreem rechtse ruk niet al kommer en kwel in Brazilië. De ondergrond leeft, nog steeds. En daar wordt verdomd leuke muziek gemaakt. Het Braziliaanse Paranoia Music presenteert ons, “Some Underground Sounds From Brazil” en zeggen zelf... 'The best way to resist in a world that becomes increasingly oppressive ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2018 : Zevende single op rij van The Arch: Joan's In Prison

Er was even twijfel, maar nu is het zeker: The Arch is terug op dreef! Ter herinnering: begin 2018 nam de groep uit Breendonk zich voor om maandelijks een nummer met video uit te brengen, die dan tegen het eind van het jaar een nieuwe plaat met 12 nummers moesten vormen. Het bleek wat hooggegrepen. De intervallen tussen de nummers werd langer, ...

lees meer...
NIEUWS 07/12/2018 : R.I.P. Pete Shelley (Buzzcocks)

Pete Shelley, zanger-gitarist van de legendarische punkband Buzzcocks stierf op donderdag 6 december 2018 op 63-jarige leeftijd in Estland (waar hij woonde) aan wat vermoedelijk een hartaanval was. Pete Shelley werd geboren in 1955 en zijn echte naam was eigenlijk Peter McNeish. Hij richtte The Buzzcocks op in 1975 samen met schoolmakker ...

lees meer...
NIEUWS 07/12/2018 : La Muerte brengt eerste studioplaat in 27 jaar uit

La Muerte is terug. Al een tijdje eigenlijk, want de groep die furore maakte tussen 1983 en 1994, is sinds 2015 aan een tweede jeugd begonnen. U hebt ze misschien live aan het werk gezien, en zo dat niet het geval is: het was indrukwekkend. La Muerte staat duidelijk nog steeds garant voor een aggressieve mix van metal, punk, garagerock en ...

lees meer...
NIEUWS 06/12/2018 : The Third Noise Principle, nieuwe interessante luxe box op Cherry Red

Zoals u allicht titelgewijs kunt vermoeden betreft het hier elektronische muziek, minimal tot avant-garde, experimenteel tot industrieel en zelfs dansbaar allemaal gemaakt in de periode tusen 1975 en 1984 in Noord Amerika. Mooi is dat, ongetwijfeld zult u een aantal namen van deze 4cd’s tellende box, goed voor een totaal van 60 nummers, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Peter Murphy viert 40 jaar Bauhaus op W-Fest Announcement Party ! - Vooruit, Gent 1 december 2018

Het was even spannend. Peter Murphy had de concerten voorafgaand aan Gent af moeten zeggen wegens ziekte en het werd pas de dag zelf duidelijk dat, tot groot jolijt van onder andere mezelf, het optreden in Gent wel zou kunnen doorgaan. En effectief na het voorprogramma Desert Mountain Tribe, indie geweld met post punk en psychedelische ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dwaalspoor (17/11/2018, Stichting Max, Alphen aan den Rijn) - Scandinavië heerst!

De laatste editie van Dwaalspoor, het mocht speciaal zijn. Al zullen alle artiesten die doorheen de jaren al hun opwachting mochten maken bij onze Noorderburen (een greep uit het indrukwekkende aanbod: Foresta Di Ferro, Luftwaffe, Der Blauwe Reiter, Jännerwein, Die Weisse Rose,...) beamen dat ze meer dan in de watten gelegd werden. De ...