casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

697 items

   

Section 25
Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
19/09/2011, Dennis Ohrt
 Bookmark and Share

19/09/2011 : Section 25 - Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
19/09/2011 : Section 25 - Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
19/09/2011 : Section 25 - Beth heeft een betere stem dan ik. En oogt ook veel beter!
30 jaar geleden bracht Section 25 het debuut ‘Always now’ uit. In 2011 werkt de groep aan een nieuwe plaat en bereiden ze een paar optredens voor, waaronder een passage op BIMfest 2011 op 17 december in Antwerpen. Collega Dennis Ohrt van Peek-a-Boo interviewde Vin Cassidy... (klik hier voor de Engelstalige versie op Peek-a-Boo).

Wat was de situatie in Blackpool toen je de groep startte in 1977/1978?

Het was shit, vol crappy Cabaret Bands en middelmatige prog rockers, wij waren de vreemde punkgroep. Maar tegen ’78 wilden we verder gaan en nieuwe dingen uitproberen.

Vanaf de eerste single verschenen jullie uitgaven bij Factory records met vertraging. Hebben jullie ooit overwogen om het label te verlaten?

Ja, vaak. De vertragingen maakten ons gek. Toen onze eerste EP ‘Girls Dont Count’ uitkwam, was het al 12 maanden geleden dat we de nummers geschreven en opgenomen hadden. Tegen die tijd waren we het beu om die te spelen. We hadden hopen optredens over het hele land gedaan met dat materiaal, en toen de EP uitkwam moesten we dat nog eens zes maanden volhouden. Positief was wel dat Tony Wilson en Rob Gretton ons veel artistieke vrijheid gunden.

Na de tweede plaat ‘Key Of Dreams’ verliet gitarist Paul Wiggin Section 25 en in de volgende jaren sloeg de groep een meer elektronische richting in. Was dat een bewuste keuze?

Ja, mijn broer en ik zijn dol op elektronica. We hebben altijd gedacht dat dit de juiste weg was. Je gebruikt nu eenmaal alle middelen die ter beschikking staan. Je zou achterstaan indien je dat niet deed.

In 1984 brachten jullie het grensverleggende ‘From The Hip’ uit. Kan je meer vertellen over het opnameproces?

Tegen de herfst van 1983 waren we de zogenaamde ‘transitieperiode’ van Section 25 beu. Toen verliet onze geliefde gitarist Paul ons. (Hij had vliegangst en we ontsloegen hem na een optreden in Helsinki waarbij de rest van de groep vloog en hij het volledig budget gebruikte om over land te reizen met een verdomde hondslee of zoiets.) We zijn door een periode gegaan met gebruik van opgenomen loops en keyboards, backing tracks waarover we dan drums, bas en zang opnamen. Dit liep vlot gedurende zo’n 18 maanden, maar uiteindelijk zegden mijn broer en ik na een show in de Hacienda: genoeg van dit. Laat ons hiermee ophouden en opnieuw beginnen. Dus hebben we 6 maanden besteed aan het schrijven op nieuwe instrumenten, de beste die we ons konden veroorloven. Het resultaat was een demo van ‘From The Hip’. Factory zond ons twee weken naar Rockfield Studios in Monmouthshire met Bernard Sumner (aka Barney). We namen het album op. Het idee was hi-tech backing te combineren met echte instrumenten. Harde drums en sequencers met echte strijkers, blazers, pauken... Daarom toont de hoes die Saville maakte hi-tech visuele aanwijzingen in een low-tech omgeving... de bergen. We brachten de multi tracks naar Manchester en besteedden nog twee weken ’s nachts in Revolution Studios om het te mixen met Barney. Hij mixte graag ’s nachts omdat hij vond dat de wereld rondom ons dan minder afleidend was en we ons meer konden focussen. Het was ook goedkoper.

Er was heel wat interesse voor de plaat en het opende veel deuren voor de groep. Hebben jullie getracht om een andere plaat te maken kort na ‘From The Hip’?

De interesse was overweldigend. De plaat werd uitgebracht door Factory in 10 verschillende gebieden over de hele wereld. We waren de hele tijd op tournee en ‘Looking From A Hilltop’ was een geweldige underground hit. Achteraf gezien was het een mijlpaal. We maakten acid grooves jaren voor wie dan ook. We hebben geprobeerd om naar een major platenlabel over te stappen. Dat was de vanzelfsprekende volgende stap. Warner Bros toonde interesse en we hebben nauw met hen onderhandeld. Uiteindelijk komt de muziekbusiness neer op geld en boekhouders. Warner Bros wou de rekeningen zien van Factory, eigenlijk een redelijk verzoek. Maar natuurlijk hield Factory deze gegevens niet bij, dus ging de overeenkomst niet door. We hebben nog steeds de brief van Warner Bros waarin staat dat indien de rekeningen van Factory even goed waren als hun artwork, ze onmiddellijk Section 25 hadden getekend.

Uiteindelijk verliet jij de groep en brachten Jenny en Larry nog een plaat uit vooraleer de groep aan een lang hiaat begon. Heb je je toen volledig uit de muziek business teruggetrokken?

Ja. Ik had een familie te onderhouden. Het is OK om voor je kunst te lijden, zonder geld te leven en zo, maar het is iets anders als je dat ook nog van andere mensen verwacht.

Begin 2001 kwamen een paar demo’s en heropnames uit via het internet. Was je verrast door de reacties?

Verrast? Heel opgewonden en opgetogen!

Het laatste decennium zagen twee nieuwe albums van de groep het licht. Met ‘Part Primitiv’ grepen jullie terug naar jullie wortels en ‘Nature + Degree’ bevatte weer meer elektronica. En voor de eerste keer de zang van Larrys dochter Bethany. De reacties waren erg positief en moeten zeker veel betekend hebben, vooral omdat de groep in de beginjaren niet de erkenning kreeg die het verdiende...

Inderdaad. Ik ben trots op de manier waarop we doorgezet hebben in hetgeen we graag doen, en dat ondanks alle tegenslagen.

Verleden jaar volgde de schok, niet enkel voor de vele fans van de groep, toen je broer overleed. Heb je overwogen om Section 25 stop te zetten?

Natuurlijk. Het zou vreemd geweest zijn om dat niet te overwegen. Uiteindelijk zou ik dit enkel doen als het juist aanvoelde. De jaren met Larry zijn voorbij en het zou een belediging zijn om te trachten om die te herhalen. Dus beginnen we nu aan een nieuw tijdperk. Je noemt het hoe je wil. Ik heb de drijfveer om muziek te maken, ik heb soms het gevoel dat ik niet veel keuze heb. Ik vermoed dat ik dit gevoelen moet kunnen uiten.

In 2010 werd ook ‘Retrofit’ uitgebracht, heropnames van nummers die jullie gedurende jullie carrière gemaakt hebben. Was de keuze voor de nummers voor de hand liggend, of hebben jullie nog veel meer nummers uitgeprobeerd om dan beter te kunnen beslissen?

Een aantal nummers die we overwogen hebben het niet gehaald. Als we het gevoel hadden dat het zinvol en juist was, dan werd het nummer uitgekozen. Zo eenvoudig was het.

Doorheen de jaren hebben jullie steeds een nauwe werkrelatie behouden met de leden van New Order. Onlangs nog heeft Steve Morris een remix gemaakt van ‘Looking From A Hilltop’ voor de cd. Kunnen we nog meer samenwerkingen verwachten?

Steve wil zeker nog met ons samenwerken en we brengen een EP met nieuw materiaal uit via Peter Hooks label Hacienda Records. De EP noemt Invicta, wat zoveel betekend als onverslagen of onoverwonnen. Hij komt begin oktober uit. Hij is erg geslaagd en ik ben er echt trots op. Het is echt aartsmoeilijk om terug te komen na wat de groep overkomen is, maar terugkomen en muziek maken die ik echt goed vind is echt wonderbaarlijk. We zullen een gloednieuw album uitbrengen in 2012. We zijn er thans aan aan het werken.

Het zal de eerste plaat zijn in de huidige line-up. Is er een verandering in het schrijfproces? En hoe zal de zang aangepakt worden?

Ik zal een paar nummers zingen, net als Stuart. Maar vooral Beth, aangezien ze een veel betere stem heeft dan ik, en ook veel beter oogt.

Betekent de uitgave op Hacienda het einde van de samenwerking met LTM, of zullen ze nog oud of nieuw materiaal van de groep uitbrengen?

Nee hoor. We hebben een lange geschiedenis met LTM en zullen die verderzetten. De nieuwe cd komt uit op LTM. James van LTM wil enkel volledige albums uitbrengen, en wij wilden absoluut dit jaar nog iets afleveren, een smaakmaker. Dus was Hacienda de juiste keuze. We werken met LTM samen voor de cd in 2012.

In december spelen jullie op BIMFest 2011 in Antwerpen. Wat is jullie doel en wat kan het publiek verwachten?

Wel, ik hoop op een verblindende show. We geven ons altijd helemaal. Ik weet niet echt wat ik kan verwachten aangezien ik nog nooit op BIMFest gespeeld heb. Ik speel graag in België. De mensen zijn cool en niet te vergelijken met het Britse publiek, die zich soms als idioten gedragen.

Een vraag die ik als platenverzamelaar altijd heb willen vragen... Er zijn nog zo veel onontdekte nummers uit de vroege pospunk dagen. Is er nog een groep die je kan aanraden, die nog niet iedereen gehoord heeft?

Ik heb steeds erg veel van de vroege Tunnelvision gehouden... een vrij onbekende groep die 1 single gemaakt heeft op Factory. Ik hield ervan omdat er een soort spanning was in hun muziek, alsof het elk moment uit elkaar kon vallen.

Vin, heel erg bedankt om onze vragen te beantwoorden. Wil je nog iets toevoegen? We geven je graag het laatste woord.

Vriendelijk van jou om me het laatste woord te geven... dat is een nieuwe. BIMFest zou wel eens het laatste optreden kunnen zijn dat ik doe. Ik heb er veel over nagedacht... misschien is het nu tijd. Ik weet het niet. Ik heb dit eigenlijk nog nooit eerder gezegd. Mocht het de laatste show zijn, dan hoop ik dat het onvergetelijk wordt!

Interview: Dennis Ohrt

Vertaling: Xavier Kruth

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Karakorum - Fables And Fairytales

In 2017 verscheen het eerste album “Beteigeuze” op Tonzonen Records en nu is er dan de opvolger “Fables And Fairytales”. We hebben het over de vijfkoppige Duitse prog en krautrock formatie Karakorum uit Mühldorf am Inn (bij München). De band bestaat uit een keyboardspeler, twee gitaristen, een bassist en een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fïx8:Sëd8 - Warning Signs

This CD review was translated to English by the author. You can read the translation here. Op de affiche van Amphi Festival 2019 prijkt een bijzondere naam. Op de laatste regel, in kleine letters, staat Fïx8:Sëd8, een artiest die je niet meteen op een groot festival met namen als Blutengel en Lord Of The Lost zou verwachten. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : RAMMSTEIN - Een stadion in vuur en vlam

Rammstein, de band waarvan de groepsleden al eens graag met vuur spelen, trad deze woensdag op voor een uitverkocht Koning Boudewijnstadion. Uw reporter ter plekke was erbij en kwam er zonder brandwonden vanaf. Er was een massale toeloop voor de metalband uit Duitsland. Alle tickets vlogen in november vorige jaar reeds in minder dan een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Monocube - Substratum

Met de eerste helft van het jaar achter ons gelaten, kunnen we reeds zeggen dat ook 2019 weer een zeer mooi jaar geweest zal zijn wat het dark ambient genre betreft. De ijzersterke releases van Ashtoreth en Empty Chalice duiken ons in deze meteen voor de geest, en dan hebben we nog niet eens de tijd gehad om ons over de recente Cryo Chamber ...

lees meer...
NIEUWS 11/07/2019 : Timetable voor M'era Luna 2019

Zelf geven ze er niet zo heel veel ruchtbaarheid aan, maar dit jaar viert M’era Luna zijn inmiddels 20ste editie. De jaarlijkse traditie in volle zomertijd mag iedere keer dan weer een feestje zijn. Het feestje in eigen leefwereld, waar het vliegveld van het Duitse Hildesheim wordt omgetoverd tot het walhalla van de gothics en ...

lees meer...
NIEUWS 11/07/2019 : Dark Entries geeft weg: tickets Sewerfest.

Muzikale fijnproevers weten al langer dan vandaag dat JH De Wommel de place to be is om deviante muziekjes te ontdekken. Op de laatste dag van de zomervakantie slaan New Wave Top 100 en Pale Moon de handen in elkaar voor de tweede editie van Sewerfest. Vanaf 20 uur kan je er optredens meepikken van Diagnostic Error (EBM), Cojones Del ...

lees meer...
CD BESPREKING : Parallel Minds - Every Hour Wounds… The Last One Kills

Het Franse metal combo Parallel Minds wordt geleid door twee muzikanten met een gemeenschappelijke visie: zanger Stéphane Fradet en gitarist Grégory Giraudo. Het duo droomt van het maken van grootse metal platen. Hun tweede worp ‘Every Hour Wounds… The Last One Kills’ is typisch voor de stijl die ze aanhangen. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Feverdreamt - Melantant

Feverdreamt is het soloproject van Alexander Leonard Donat. ‘Melantant’ is na ‘Terban Te Ban’ (2015) zijn tweede release. Donat weet een uniek groepsgeluid bij elkaar te sprokkelen uit een grote diversiteit aan stijlen en genres. Het erbij horende verzonnen verhaal is eveneens ongewoon. De Aarde is in puin en de mens ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2019 : Angels Of Liberty teaser!

De nieuwe, postume Angels Of Liberty, “Servant Of The Grail” is een feit. En ik ben redelijk enthousiast. Ik hoop binnenkort een review van dit album op deze site te kunnen presenteren maar wil u nu alvast laten kennis maken met “The Last Vampire”, het nummer dat dit album moet presenteren. En geloof me dit nummer doet ...

lees meer...
NIEUWS 29/06/2019 : Wir Kellerkinder - Everyday Is Halloween het eerste kinderboek voor kinderen opgescheept met gothic ouders!

Ik ken het, en allicht nog velen anderen met me. Ook al willen u en ik als notoire goths het eeuwige leven we worden ouder en daar komen dan - als je niet goed oplet - soms kinderen bij kijken. En die kijken met ouder worden wel eens raar op bij al dat zwart van mama of papa om van de muziek die soms door de woonkamer galmt nog maar te zwijgen. ...

lees meer...
NIEUWS 28/06/2019 : Zaterdag Dark Entries Night met Noire Antidote (witch house) en Mirexxx (dark electro)

Ze volgen elkaar in snel tempo op, de Dark Entries Nights, maar dat is uitzonderlijk. Zaterdag mogen we twee uitstekende elektronische groepen ontvangen die onlangs prachtplaten hebben uitgebracht. Noire Antidote komt uit Nederland en heeft zich in korte tijd opgewerkt tot één van de witch house-groepen die je moet gezien ...

lees meer...
FOTO'S : Rob Zombie - @ Graspop 23/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ministry - @ Graspop 22/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2019 (Leipzig, Duitsland, 7 t.e.m. 10 juni) - De dolle avonturen van de electro-redactie

Meer dan een jaar had ik ernaar uitgekeken: de 28ste editie van het Wave-Gotik-Treffen in het pinksterweekend. Persoonlijk vond ik het donkere elektronische deel van de line-up niet echt "wauw", maar dat hield mij niet tegen om mij 4,5 dag lang rot te amuseren. En zoals elk jaar schrijf ik ook nu een verslag over mijn dolle avonturen ...

lees meer...
FOTO'S : Stone Temple Pilots - @ Graspop 21/06/2019 door Luc Luyten