casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

685 items

   

Container 90
Wanneer ik onze muziek beschrijf voor grootmoeder [...], zeg ik dat we punk spelen op synthesizers.
18/09/2011, Karenza Nixon
 Bookmark and Share

18/09/2011 : Container 90 - Wanneer ik onze muziek beschrijf voor grootmoeder [...], zeg ik dat we punk spelen op synthesizers.
18/09/2011 : Container 90 - Wanneer ik onze muziek beschrijf voor grootmoeder [...], zeg ik dat we punk spelen op synthesizers.
18/09/2011 : Container 90 - Wanneer ik onze muziek beschrijf voor grootmoeder [...], zeg ik dat we punk spelen op synthesizers.
18/09/2011 : Container 90 - Wanneer ik onze muziek beschrijf voor grootmoeder [...], zeg ik dat we punk spelen op synthesizers.
Met hun rollende EBM-synths en rechttoe rechtaan punk-attitude schreeuwt Container 90 om uw aandacht. Onbevreesd voor controverse lijkt het wel of deze kerels ballen van staal hebben. Met het oog op hun verschijning op het BIMFEST van dit jaar ging Peek-a-Boo zijn licht opsteken bij de Zweden om te vragen hoe het met de voorbereidingen staat. Het originele Engelstalige interview door Karenza Nixon vindt u hier (Peek-a-Boo).

Hallo jongens, jullie spelen op het BIMFEST van dit jaar. Zijn jullie reeds bezig met de voorbereidingen?

Ron: Zeker, we hebben enkele plannen voor de show. We kiezen enkele oude nummers en we zullen er ook enkele nieuwe uitproberen. Live proberen we energie en een fantastisch feestje uit te stralen, maar het draait op geen enkel punt enkel om ons tweeën, dus we hopen zeker dat we enkele mensen meekrijgen.

Jon: Zoals altijd zullen we proberen om zoveel mogelijk kracht over te brengen!

Jullie muziek wordt vaak omschreven als "old-school EBM", maar dit lijkt de lading niet te dekken. Hoe omschrijven jullie jezelf?

Ron: Baslijnen, drums en vocals, dus we zijn old-school EBM. Niets opschuddends, we luisteren naar veel muziek uit de goeie ouwe tijd zoals DAF, à;GRUMH..., Nitzer Ebb en ook Cabaret Voltaire. Ik luister ook naar veel andere muziek zoals punk, HC en ska, dus ik denk dat het een grote potpourri is van onszelf. Wanneer ik onze muziek beschrijf voor grootmoeder of andere mensen van dezelfde leeftijd, zeg ik dat we punk spelen op synthesizers. Electropunk is misschien een passende naam?

Jon: Ik denk ook dat "electropunk" het echte woord is voor onze muziek...

De ontwikkeling in jullie muziekstijl is duidelijk wanneer je 'Scandinavian Masters' vergelijkt met 'World ChampionShit'. Is deze evolutie natuurlijk of "gepland"?

Ron: Ha! Ha! Heel erg bedankt. Niet echt gepland. Ik denk dat het min of meer hetzelfde is, maar mijn productievaardigheden zijn een beetje beter op het tweede album. 'Scandinavian Masters' was mijn eerste poging ooit om een productie te maken.

Helpt of hindert de nimmer eindigende evolutie van hardware jullie? Wat zijn jullie favoriete speeltjes?

Ron: We gebruiken helemaal geen hardware. Onze vroege demo's werden opgenomen met een Atari ST en een paar drummachines, een synthesizer en een sampler. We leenden het materiaal van één van Jonas' oude vrienden. Later werd ons aangeraden om software te beginnen te gebruiken, dus gingen we "soft". Het is heel goedkoop en neemt niet veel plaats in. Natuurlijk zou het fantastisch zijn om alle goeie analoge uitrusting te bezitten, maar eerst moeten we serieus wat geld verdienen en ik denk dat dat nooit zal gebeuren...

Jon: We zijn geen electro-gadget-freaks. De software is gewoon ons gereedschap om krachtige muziek te maken.

Aan de ene kant vragen jullie om "niet over ons te oordelen vooraleer je onze muziek hoort", aan de andere kant hengelen jullie naar controverse met 'Richard Is A Racist'. Muziek - politiek of politiek - muziek: hoe willen jullie dat we naar jullie kijken en geloven jullie dat er ruimte is voor politiek in muziek?

Ron: Hmmm... Politiek lijkt een hete aardappel te zijn. Als het over racisme en gelijkaardige meningen gaat, ben ik niet zeker of het wel politiek is. Voor mij is het dwaasheid en zuiver kwaad op de meest primitieve manier en een schande voor de mensheid.

Voor diegenen die zingen over liefde en pijn, allemaal goed en wel. Maar van zodra je zegt dat iets juist of verkeerd is of dat iets een probleem is, wordt het politiek. Vind je het niet leuk dat kinderen honger lijden in Afrika, is het politiek. Vind je de wereldvervuiling niet leuk, dan is het ook politiek. Daar is niets revolutionairs aan, dus er is zeker ruimte voor meningen in muziek. Als ik kwaad ben, heb ik het volste recht om mijzelf uit te drukken en jij ook, zelfs al haat ik jouw mening... En ik kan je vertellen dat ik niet bang ben om dat te zeggen.

Om te antwoorden op je vraag over hoe je naar ons moet kijken, is het niet echt aan ons om dat te zeggen...

We zijn nieuwsgierig: heeft Richard ooit gereageerd op jullie nummer?

Ron: We hebben nooit iets gehoord van hem of zijn soortgenoten. Helaas heeft hij de muziek verlaten en is hij voor full-time politiek gegaan. Ik zou het beter gevonden hebben als hij het omgekeerde had gedaan. Hij was veel beter als muzikant.

Jullie zijn niet zonder jullie zachtere kant, jongens. Ik bedoel maar, 'The Blues Brothers' samplen en een ZZ Top-remake onder jullie Container 90-gedaante getuigt van veel humor in wat jullie doen. Is dat essentieel voor jullie?

Ron: Absoluut... Het draait allemaal om het maken van plezier. Ik geloof dat het belangrijk is om geen grip te verliezen op de realiteit en op jezelf, en een grap maken helpt ons de dag door.

Hoe overleven jullie in de "echte" wereld? Kunnen jullie op muziek alleen overleven als broodwinning?

Ron: Als we zouden proberen om op muziek te overleven, denk ik dat we het verkeerde genre hebben gekozen...

Jon: "We were born with the wrong sign . In the wrong house. With the wrong ascendancy. We took the wrong road. That led to the wrong tendencies. We were in the wrong place at the wrong time. For the wrong reason and the wrong rhyme. On the wrong day of the wrong week. We used the wrong method with the wrong technique!"

De wereldwijde economische situatie tast de volledige muziekindustrie aan, vooral kleinere alternatieve genres, en toch bloeit de Zweedse scene. Hoe doen jullie het?

Ron: Moeilijke vraag... Ik weet het echt niet, maar ik ben het ermee eens dat Zweden iets speciaals is. Vooral wanneer het aankomt op metal op alle verschillende manieren. Misschien komt het doordat we koude en lange winters hebben, zodat we binnenshuis moeten blijven...

Waaraan zijn jullie momenteel aan het werken? Nieuw materiaal, remixes, zijprojecten,...?

Ron: We hebben enkele plannen voor een nieuw album en een handvol nummers zijn min of meer af. Het is nog een beetje vroeg om te zeggen.

We hebben echt een hekel aan remixes. Het origineel is altijd veel beter.

Jon: Ron is maar aan het lullen :) Volgend jaar brengt Container 90 een nieuw album uit.

Wel jongens, we kijken er naar uit om jullie krachtige show te zien op het BIMFEST van dit jaar. Bedankt voor jullie tijd.

Nederlandse vertaling en bewerking door Marjolein Laenen

Container 90

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fabio Orsi - Uncharted Waters

Dit is wel bij het meest toegankelijke dat ik al ooit op het Zoharum label heb gehoord: bezwerende synthesizermuziek met zeer duidelijke invloeden van de Kosmische Musik, vaak ook 'Berlin school' genoemd. Tangerine Dream en Klaus Schulze zeg maar. Nu ja in het verleden kregen we reeds “Book Of Dreams” van Günter ...

lees meer...
CD BESPREKING : Maëror Tri - Ultimate Time

Net zoals deel 1 (Sensuum Mendacia/Somnia) en deel 2 (Hypnobasia) in de reeks heruitgaven van Maëror Tri op Zoharum tegelijkertijd verschenen, zo gaat deel 3 (Archaic States) ook vergezeld van deel 4. Ultimate Time is een heruitgave van Maëror Tri’s tiende cassette, die oorspronkelijk uitkwam in 1994 op het Italiaanse Old ...

lees meer...
CD BESPREKING : Maëror Tri - Archaic States

Helge Siehl, Martin Gitschel en Stefan Knappe zijn graag geziene gasten bij Zoharum. Zowel hun oud als nieuw materiaal vond gretig zijn weg naar het Poolse experimentele label. Knappe en Gitschel vormen samen Troum, Siehl werkt onder de naam 1000Schoen. Maar als drietal waren ze tussen 1986 en 1997 bekend als Maëror Tri. Maëror ...

lees meer...
CD BESPREKING : Snowdrops - Manta Ray (Original Motion Picture Soundtrack)

Voor het Franse toetsen duo Snowdrops is dit hun debuut. Christine Ott heeft al een paar soloplaten en soundtracks achter haar naam staan en werkte samen met een paar bekende acts als Yann Tiersen en Tindersticks. Ze vormt nu als Snowdrops een tandem met Mathieu Gabry. De film waarvoor beide de muziek componeerden is ‘Manta Ray’ ...

lees meer...
CD BESPREKING : Orfeón Gagarin - Orfeón Gagarin

De, ahum, ‘oudere’ lezers van Dark Entries zijn het ongetwijfeld al wel eens tegengekomen : de waarschuwing op de binnenhoes van De Elpee : Hometaping Is Killing Music. Voor de jongeren onder jullie : downloaden gebeurde in vroegere tijden wel eens artisanaal door de vinylplaat stiekem te kopiëren op een cassette en die ook ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Nieuwe single Saigon Blue Rain.

Het Franse Saigon Blue Rain laat van zich horen middels de nieuwe single 'BPD', de voorloper van het nieuwe album dat momenteel nog in de pijplijn zit. Op deze single verder nog twee remixen: een psy/electro-industrial mix door Planetdamage en een downtempo versie die zich eerder in dreampop/electronica velden begeeft door Black ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Empusae op veroveringstocht door China.

Terwijl wij vol spanning wachten op een opvolger van het ijzersterke Lueur (2017), verlegt Empusae, samen met de Zweedse vrienden van Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives zijn grenzen. Hierbij kijkt men niet op een kilometer meer of minder, want hun gezamenlijke tournee zal hen tot in China brengen. Tussen 12 en 21 april ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Forms Of Hands 19

Naar goede jaarlijkse gewoonte kan je binnenkort weer proeven van het betere ritmische werk op het Hands-label. De affiche van Forms Of Hands 19 ziet er als volgt uit: vrijdag 26 april: Mono No Aware S.K.E.T. Gatto Nero 16Pad Noise Terrorist Katran Supersimmetria ICD-10 zaterdag 27 april: Winterkälte Geistform Heimstatt ...

lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Wave Gotik Treffen, de tickets zijn er !!

Ze zijn er de fel begeerde WGT tickets!! Dit jaar betaal je voor een ticket € 130... Ik weet het elk jaar een beetje meer maar je krijgt er wel enorm veel voor terug. Vijf dagen vertier en plezier, wat dus neerkomt op iets meer dan € 25 per dag en je reist nog eens gratis met het openbaar vervoer ook. Wilt u uw tent opslaan op de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : A Slice of Life - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dead High Wire - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...