casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

687 items

   

Pankow
Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit
18/09/2011, Jean-Christophe Van Thienen
 Bookmark and Share

18/09/2011 : Pankow - Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit
18/09/2011 : Pankow - Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit
18/09/2011 : Pankow - Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit
18/09/2011 : Pankow - Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit
18/09/2011 : Pankow - Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit
Pankow, aan deze naam hangt een zekere faam... Een faam die naast vele andere wordt uitgespeeld op het Belgian Independent Music Festival van 16 en 17 december aanstaande. Jean-Christophe Van Thienen van Peek A Boo Magazine sprak met Maurizio Fasolo (alias fm) over één van Italië’s meest bijzondere underground acts… Pankow. Het originele Engelstalige interview vindt u hier (Peek A Boo)!

Pankow stond op non actief tot op heden is het niet?

Het laatse album dat we uitgaven, “Great Minds Against Themselves Conspire” verscheen in 2007. Het werd opgenomen in Australië, het land waar Alex, die de vocalen verzorgde, nu leeft. Na dit album besloot hij ermee te kappen. Rond die periode verhuisde ik voor een tijdje naar Lille in Frankrijk om nu weer in Italië te wonen. Maar in Lille leven, in de onmiddellijke nabijheid van België was wel een ervaring. Ik genoot om die regio’s beter te leren kennen en om dicht bij een omgeving te zijn waar muziek werd gecreëerd die niet zo veel verschilt van wat ik altijd zelf heb gemaakt. Ook al was Frankrijk muzikaal niet het meest ideale, het was dicht genoeg bij België en Duitsland. Trouwens, ik contacteerde in 2009 reeds een aantal Belgische muzikanten via het web, zoals de jongens van NTRSN, waardoor ik ze snel kon ontmoeten. Bram Declercq zint ondertussen al een paar jaar bij Pankow. Nu ik terug in Firenze woon blijkt afstand geen probleem te zijn.

Toen je in Lille woonde, merkte je toen een groot verschil tussen Noord-Europa en Firenze of zeg maar Italië in het algemeen?

Ik realiseerde me dit reeds toen ik jaren geleden naar Berlijn trok… (lacht), hier is op cultureel vlak nagenoeg niets te beleven of te doen.

Hoe begon Pankow ooit?

Het begon met een MS20 die ik reeds in 1978 aanschafte, nadien bracht ik er wat Roland materiaal bij en kocht ik mijn eerste sampler, de Emulator II. Die kostte toen zowaar een fortuin, 20 miljoen lire, nu betaal je voor zoiets amper 20.000 lire. Ik moest dus hard werken om me al dat materiaal te kunnen permitteren maar ik had wel mijn eigen studiootje en er waren heel wat Italiaanse popgroepjes die me vroegen om hen te produceren.

Pankow maakte z’n eerste tape, “Throw Out Rite” in 1983 op Electric Eye, nadien bracht Kindergarten de “Gods Deneuve ep” op de markt, een ep die muzikaal wat aan Front 242 deed denken. Later tekenden we bij Contempo voor “Freiheit für die Sklaven”. Live stonden we in 1984 in Firenze, Duitsland deden we een eerste keer aan in 1985 waarna we er een periode (1985-1986) mee moesten stoppen omdat Alex ziek viel. In Italië waren we toen niet meteen populair en zingen in het Engels of het Duits hielp daartoe ook al niet. Stap voor stap genoten we er meer en meer geloofwaardigheid en kregen we er meer en meer respect. In 1988 ontmoetten we Sebastian Koch en die hielp ons aan meer en meer optredens in Duitsland, Zweden en Zwisterland. Rond die tijd werden we gecontacteerd door Wax Trax die “Giseal” in 1989 uitbrachten wat ons meteen een 40 dagende toer doorheen Amerika opleverde.

We gebruikten live gedurende een vrij lange periode een muurschilderij van 6 op 7 meter van de hand van Carlo Isola, het was ook in die periode dat we live de gitaar introduceerden… maar over dat laatste verder geen commentaar. Maar de aanwezigheid van de drummer blijft op heden belangrijk, het maakt het meer ‘fysiek’ al zijn er ook ‘light’ optredens waarbij ik enkel mijn computers gebruik. Sinds Bram deel uitmaakt van Pankow speelden we reeds in Padova, Fano, op het Familientreffen in Duitsland, in Maastricht en op 1 oktober aanstaande staan we live op het Maschinenfest in Oberhausen (Duitsland). In december is er dan het Bimfest in Antwerpen met onder andere ook Section 25, Clock DVA en Severed Heads.

Hoe ga je om met het label ‘ebm’ of ‘industral’ dat op Pankow wordt gekleefd?

Tja, 'ebm' zijn we zeker niet, ‘industrial’ misschien. Ik was in den beginne vooral geïnteresseerd in acts als Throbbing Gristle, maar raakte dit snel beu. Ze waren meer een concept dan een eigenlijke band.

Je werkt nu al een tijdje met Bram Declercq, vroeger betrokken bij NTRSN, op vocalen. Was het makkelijk voor hem om de plaats van Alex in te nemen?

Alex deed sowieso geen inspanningen meer om verder te doen met de vocalen en Bram’s stem is totaal verschillend van die van Alex. Hij heeft ook een meer positieve attitude, Alex was zelden voldaan en maar zelden toonde hij zich tevreden over hetgene waarmee we bezig waren… Toch zal hij betrokken blijven bij Pankow.

Welk zijn je actuele, muzikale projecten? Ik vernam dat er een nieuw album op komst is?

Inderdaad, maar het is nog in de maak, je weet wel hoe dat gaat. Het kost tijd, het zou volgend jaar moeten verschijnen al was het al gepland om dat vorig jaar te doen…

Is er al een albumtitel?

Ja, maar ik zeg er nu nog liever niets over, er is trouwens ook nog een album waar ik momenteel aan werk dat bij het Duitse Infacted Recordings (welleicht in de 'Klassiker' reeks, nvdr) zal verschijnen. Ik blader door massa’s archieven om een aantal nooit eerder uitgebrachte nummers te verzamelen, zowel studiomateriaal als livemateriaal van rond 1987. Ook niet meteen zo makkelijk.

Woonde je recent nog een goed concert bij?

Ik ga niet zoveel naar concerten, ik luister naar heel veel muziek maar zelden naar elektronische muziek. Meestal barok en klassiek en de minimal act Pansonic. Totaal verschillend en verfrissend maar ik kan me voorstellen dat veel van jullie lezers daar niet meteen zijn in geïnteresseerd.

Wat is jouw persoonlijke mening omtrent de muzikale evolutie van de laatste 20, zeg maar30 jaar, met andere woorden sinds de opstart van Pankow?

Eerst en vooral lijkt het me duidelijk dat van bij aanvang elektronische instrumenten altijd deel uitmaakten van de muziekindustrie. Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit… proberen ze geesten uit het verleden op te roepen… (lacht)

Waar kunnen we Pankow op het net vinden?

Op onze facebook uiteraard, iedereen schijnt daar te zitten en op youtube bevinden zich een heel aantal oude en nieuwe video's. Trouwens de video’s van één van de weinige Franse optredens in La Laiterie te Strasbourg uit 1989 zijn recent ook op youtube opgedoken. En natuurlijk is er ook onze officiële Pankow website.

Onderhoud je nog altijd het contact met die kerel van Clock DVA met wie je in de vroege jaren ’90 samen werkte?

Niet echt neen, maar we zien hem zeker terug op het Bimfest deze winter in Antwerpen dus dat wordt ook zeker iets om naar uit te kijken!

Interview: Jean-Christophe Van Thienen

Bewerking en Vertaling: Kurt Ingels

Pankow

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Unidentified Man/Chroma Carbon - Memento Mori

Aliassen, het verdoezelen van eigen naam ter bescherming van eigen identiteit. In tijden dat Grote Broer alles ziet en je privacy te grabbel wordt gegooid aan de gehele mensheid lijkt het geen overbodige luxe om ondefinieerbaar of niet-identificeerbaar naar buiten te treden. Toch staat Unidentified Man gekend in het bevolkingsregister ...

lees meer...
NIEUWS 24/03/2019 : Dark Entries geeft twee vrijkaarten weg voor Transmissions Festival met She Past Away, Selofan, Palais Ideal en Auger

Een festival die de oorsprong, de geschiedenis en de toekomst van de new wave in de kijker wil zetten... Dergelijk initiatief kan bij Dark Entries alleen maar op instemming rekenen. De naam van het festival is Transmissions, en de eerste editie zal doorgaan op 25 mei 2019. Deze groepen staan op het programma: She Past Away: het Turkse ...

lees meer...
CD BESPREKING : Der Klinke - Decade

De leeftijd bereiken van 10 jaar gaat in de reguliere families gepaard met een kartonnen troontje op het hoofd. Kaarsjes uitblazend op het taartje vol suiker. En kwijlend wachtend om de cadeautjes te kunnen openen. Daarbij denkend wanneer die jong-adolescentie met bijpassend schaamhaar nu eens eindelijk gaat beginnen. Dezelfde leeftijd ...

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ De Lux Herenthout, 23/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : De Brassers - @ De Lux Herenthout, 23/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Juhani Silvola - Post-Biological Wildlife

Met Juhani Silvola keren we terug naar het Eighth Nerve label, tevens opgericht door deze muzikant. Eerder hoorden we hier al Sarah-Jane Summers, u weet nog wel: alwaar de bewerkte vioolklanken op Kalopsia ons deden denken aan onze darmflora na een drastisch dieet van bonen en kolen. Silvola staat bekend als een muzikant in het electro-akoestische ...

lees meer...
CD BESPREKING : No Man's Valley - Outside The Dream

Het orgeltje. De composities. Ook stem en zangstijl (“Hawk Rock”, “Murder Ballad”...). No Man's Valley doet me eigenlijk in de eerste plaats denken aan The Doors met hun bluesy psychedelische rock. Net als Morrison, Manzarek, Krieger en Densmore klinken ze ook behoorlijk donker en melancholisch. Eerder zwartgallig ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fabio Orsi - Uncharted Waters

Dit is wel bij het meest toegankelijke dat ik al ooit op het Zoharum label heb gehoord: bezwerende synthesizermuziek met zeer duidelijke invloeden van de Kosmische Musik, vaak ook 'Berlin school' genoemd. Tangerine Dream en Klaus Schulze zeg maar. Nu ja in het verleden kregen we reeds “Book Of Dreams” van Günter ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Nieuwe single Saigon Blue Rain.

Het Franse Saigon Blue Rain laat van zich horen middels de nieuwe single 'BPD', de voorloper van het nieuwe album dat momenteel nog in de pijplijn zit. Op deze single verder nog twee remixen: een psy/electro-industrial mix door Planetdamage en een downtempo versie die zich eerder in dreampop/electronica velden begeeft door Black ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Empusae op veroveringstocht door China.

Terwijl wij vol spanning wachten op een opvolger van het ijzersterke Lueur (2017), verlegt Empusae, samen met de Zweedse vrienden van Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives zijn grenzen. Hierbij kijkt men niet op een kilometer meer of minder, want hun gezamenlijke tournee zal hen tot in China brengen. Tussen 12 en 21 april ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Forms Of Hands 19

Naar goede jaarlijkse gewoonte kan je binnenkort weer proeven van het betere ritmische werk op het Hands-label. De affiche van Forms Of Hands 19 ziet er als volgt uit: vrijdag 26 april: Mono No Aware S.K.E.T. Gatto Nero 16Pad Noise Terrorist Katran Supersimmetria ICD-10 zaterdag 27 april: Winterkälte Geistform Heimstatt ...

lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...