casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

Pankow
Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit
18/09/2011, Jean-Christophe Van Thienen
 Bookmark and Share

18/09/2011 : Pankow - Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit
18/09/2011 : Pankow - Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit
18/09/2011 : Pankow - Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit
18/09/2011 : Pankow - Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit
18/09/2011 : Pankow - Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit
Pankow, aan deze naam hangt een zekere faam... Een faam die naast vele andere wordt uitgespeeld op het Belgian Independent Music Festival van 16 en 17 december aanstaande. Jean-Christophe Van Thienen van Peek A Boo Magazine sprak met Maurizio Fasolo (alias fm) over één van Italië’s meest bijzondere underground acts… Pankow. Het originele Engelstalige interview vindt u hier (Peek A Boo)!

Pankow stond op non actief tot op heden is het niet?

Het laatse album dat we uitgaven, “Great Minds Against Themselves Conspire” verscheen in 2007. Het werd opgenomen in Australië, het land waar Alex, die de vocalen verzorgde, nu leeft. Na dit album besloot hij ermee te kappen. Rond die periode verhuisde ik voor een tijdje naar Lille in Frankrijk om nu weer in Italië te wonen. Maar in Lille leven, in de onmiddellijke nabijheid van België was wel een ervaring. Ik genoot om die regio’s beter te leren kennen en om dicht bij een omgeving te zijn waar muziek werd gecreëerd die niet zo veel verschilt van wat ik altijd zelf heb gemaakt. Ook al was Frankrijk muzikaal niet het meest ideale, het was dicht genoeg bij België en Duitsland. Trouwens, ik contacteerde in 2009 reeds een aantal Belgische muzikanten via het web, zoals de jongens van NTRSN, waardoor ik ze snel kon ontmoeten. Bram Declercq zint ondertussen al een paar jaar bij Pankow. Nu ik terug in Firenze woon blijkt afstand geen probleem te zijn.

Toen je in Lille woonde, merkte je toen een groot verschil tussen Noord-Europa en Firenze of zeg maar Italië in het algemeen?

Ik realiseerde me dit reeds toen ik jaren geleden naar Berlijn trok… (lacht), hier is op cultureel vlak nagenoeg niets te beleven of te doen.

Hoe begon Pankow ooit?

Het begon met een MS20 die ik reeds in 1978 aanschafte, nadien bracht ik er wat Roland materiaal bij en kocht ik mijn eerste sampler, de Emulator II. Die kostte toen zowaar een fortuin, 20 miljoen lire, nu betaal je voor zoiets amper 20.000 lire. Ik moest dus hard werken om me al dat materiaal te kunnen permitteren maar ik had wel mijn eigen studiootje en er waren heel wat Italiaanse popgroepjes die me vroegen om hen te produceren.

Pankow maakte z’n eerste tape, “Throw Out Rite” in 1983 op Electric Eye, nadien bracht Kindergarten de “Gods Deneuve ep” op de markt, een ep die muzikaal wat aan Front 242 deed denken. Later tekenden we bij Contempo voor “Freiheit für die Sklaven”. Live stonden we in 1984 in Firenze, Duitsland deden we een eerste keer aan in 1985 waarna we er een periode (1985-1986) mee moesten stoppen omdat Alex ziek viel. In Italië waren we toen niet meteen populair en zingen in het Engels of het Duits hielp daartoe ook al niet. Stap voor stap genoten we er meer en meer geloofwaardigheid en kregen we er meer en meer respect. In 1988 ontmoetten we Sebastian Koch en die hielp ons aan meer en meer optredens in Duitsland, Zweden en Zwisterland. Rond die tijd werden we gecontacteerd door Wax Trax die “Giseal” in 1989 uitbrachten wat ons meteen een 40 dagende toer doorheen Amerika opleverde.

We gebruikten live gedurende een vrij lange periode een muurschilderij van 6 op 7 meter van de hand van Carlo Isola, het was ook in die periode dat we live de gitaar introduceerden… maar over dat laatste verder geen commentaar. Maar de aanwezigheid van de drummer blijft op heden belangrijk, het maakt het meer ‘fysiek’ al zijn er ook ‘light’ optredens waarbij ik enkel mijn computers gebruik. Sinds Bram deel uitmaakt van Pankow speelden we reeds in Padova, Fano, op het Familientreffen in Duitsland, in Maastricht en op 1 oktober aanstaande staan we live op het Maschinenfest in Oberhausen (Duitsland). In december is er dan het Bimfest in Antwerpen met onder andere ook Section 25, Clock DVA en Severed Heads.

Hoe ga je om met het label ‘ebm’ of ‘industral’ dat op Pankow wordt gekleefd?

Tja, 'ebm' zijn we zeker niet, ‘industrial’ misschien. Ik was in den beginne vooral geïnteresseerd in acts als Throbbing Gristle, maar raakte dit snel beu. Ze waren meer een concept dan een eigenlijke band.

Je werkt nu al een tijdje met Bram Declercq, vroeger betrokken bij NTRSN, op vocalen. Was het makkelijk voor hem om de plaats van Alex in te nemen?

Alex deed sowieso geen inspanningen meer om verder te doen met de vocalen en Bram’s stem is totaal verschillend van die van Alex. Hij heeft ook een meer positieve attitude, Alex was zelden voldaan en maar zelden toonde hij zich tevreden over hetgene waarmee we bezig waren… Toch zal hij betrokken blijven bij Pankow.

Welk zijn je actuele, muzikale projecten? Ik vernam dat er een nieuw album op komst is?

Inderdaad, maar het is nog in de maak, je weet wel hoe dat gaat. Het kost tijd, het zou volgend jaar moeten verschijnen al was het al gepland om dat vorig jaar te doen…

Is er al een albumtitel?

Ja, maar ik zeg er nu nog liever niets over, er is trouwens ook nog een album waar ik momenteel aan werk dat bij het Duitse Infacted Recordings (welleicht in de 'Klassiker' reeks, nvdr) zal verschijnen. Ik blader door massa’s archieven om een aantal nooit eerder uitgebrachte nummers te verzamelen, zowel studiomateriaal als livemateriaal van rond 1987. Ook niet meteen zo makkelijk.

Woonde je recent nog een goed concert bij?

Ik ga niet zoveel naar concerten, ik luister naar heel veel muziek maar zelden naar elektronische muziek. Meestal barok en klassiek en de minimal act Pansonic. Totaal verschillend en verfrissend maar ik kan me voorstellen dat veel van jullie lezers daar niet meteen zijn in geïnteresseerd.

Wat is jouw persoonlijke mening omtrent de muzikale evolutie van de laatste 20, zeg maar30 jaar, met andere woorden sinds de opstart van Pankow?

Eerst en vooral lijkt het me duidelijk dat van bij aanvang elektronische instrumenten altijd deel uitmaakten van de muziekindustrie. Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit… proberen ze geesten uit het verleden op te roepen… (lacht)

Waar kunnen we Pankow op het net vinden?

Op onze facebook uiteraard, iedereen schijnt daar te zitten en op youtube bevinden zich een heel aantal oude en nieuwe video's. Trouwens de video’s van één van de weinige Franse optredens in La Laiterie te Strasbourg uit 1989 zijn recent ook op youtube opgedoken. En natuurlijk is er ook onze officiële Pankow website.

Onderhoud je nog altijd het contact met die kerel van Clock DVA met wie je in de vroege jaren ’90 samen werkte?

Niet echt neen, maar we zien hem zeker terug op het Bimfest deze winter in Antwerpen dus dat wordt ook zeker iets om naar uit te kijken!

Interview: Jean-Christophe Van Thienen

Bewerking en Vertaling: Kurt Ingels

Pankow

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/07/2020 : Shining Light: Mono Inc. herneemt 'Lichtgestalt' van Lacrimosa met Tilo Wolff

Er werd ons een nieuwe samenwerking tussen Mono Inc. en Lacrimosa aangekondigd. Martin Engler van Mono Inc. en Tilo Wolff van Lacrimosa waarderen elkaars werk heel erg en zijn ook goede vrienden. Jaren geleden werkten ze al eens samen op de single 'Children Of The Dark' van Mono Inc., een nummer waaraan ook Chris Harms van Lord Of ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lisfrank - The Human

Bij Final Muzik was men zeer in zijn nopjes met de Dark Entries review van “Elevator” (klik de link onder deze review) en dus kregen we de meest recente release in onze postbus van deze Italiaanse legende diens conceptie terug gaat tot in 1980! Inderdaad 40 jaar terug in de tijd besloot ene Fulvio Guidarelli mee te surfen op ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kregel - #1

Onder de Limburgse grond is er best wel meer te vinden dan enkel steenkool. Verdraaid goede muziek bijvoorbeeld, want als trouwe Dark Entries lezer weet u dat er binnen uw geliefde genre door de jaren heen heel wat artiesten hun bakermat in het bronsgroen eikenhout hadden/hebben staan. Denk maar aan Siglo XX, Struggler, Gruppenbild of meer ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2020 : Sinners' Day wordt verlegd naar 2021

Het zit de organisatoren van W-Festival en Sinner's Day niet mee. Het W-Festival werd een eerste keer verzet van mei naar augustus, en daarna - toen duidelijk werd dat grote festivals niet meer mochten doorgaan tot minstens eind augustus - naar 2021. Maar de organisatoren lieten de zaak niet vallen. In plaats van W-Fest zou in oktober ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2020 : De wereld is gek geworden, volgens Jaz Coleman en Ondrej Smeykal

Het einde is nabij! Al meer dan 40 jaar verkondigt Jaz Coleman dat de wereld zijn ondergang tegemoet gaat, en hij doet op veschillende wijzen. Het meeste bekendheid geniet natuurlijk de supergroep Killing Joke, maar hij maakt ook solo symfonische muziek. Zijn laatste wapenfeit is een samenwerking met Ondrej Smeykal, een eenpersoonsdidgeridoo-orkest ...

lees meer...
CD BESPREKING : Red Velvet Deception - Like Rain

Rijkelijk laat. Ik geef het grif toe. Het was het nummer “So Low” op de compilatie “A Matter Of Concepts - a post punk and wave compilation”, die reeds in 2018 bij het Zweedse Dead Wax Records verscheen maar pas enige maanden geleden in mijn bezit kwam, die met op deze band attendeerde. De aanleiding ongetwijfeld het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Croatian Amor & Varg²™ - Body Of Water/Body Of Carbon

Met Duitse pagan metalbands valt niet te sollen. Dat mocht de Zweed Jonas Rönnberg aan den lijve ondervinden. Hij zag zich genoodzaakt om zijn artiestennaam Varg te veranderen na zeer nadrukkelijke navraag van een band met dezelfde naam. Dat Rönnberg er nog wel mee kon lachen, vermoeden we uit het feit van zijn nieuw gekozen alias: ...

lees meer...
CD BESPREKING : Richard Ramirez + Atrax Morgue - Yours Eyes On My Hands

Op 6 mei 2007 hing Marco Corbelli (Atrax Morgue) zichzelf op, hij werd 37 jaar. Van een man die immer een haast tastbare fascinatie en voorliefde voor de dood had, kwam dit nieuws misschien niet zo als een verrassing. Toch bracht het wat teweeg in de noise en power electronics wereld: u dient te weten dat de man onder zijn fans (en binnen ...

lees meer...
NIEUWS 23/06/2020 : Nieuwe videoclip For Greater Good vandaag in première.

U kon het reeds lezen in onze uitermate lovende recensie van de EP ...Unfolds: For Greater Good is terug van weggeweest. Om dit heugelijke feit nog meer luister bij te zetten gaat vandaag de videoclip bij het nummer ‘Synchronism’ in première. In dit nummer zorgt Raya Schaduwjaagster van Dark Poem voor de vocalen, ...

lees meer...
NIEUWS 22/06/2020 : Enzo Kreft gaat door en door

Enzo Kreft had ons in 2019 al zeer aangenaam verrast met 'Control', een conceptplaat over de nevenwerkingen van de technologische vooruitgang. De plaat was de derde al sinds Enzo in 2016 na een lange pauze terug begon te musiceren. Hij laat er geen gras over groeien, want er staat al een nieuwe plaat in de steigers. De exacte uitgavedatum ...