casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

691 items

   

Pankow
Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit
18/09/2011, Jean-Christophe Van Thienen
 Bookmark and Share

18/09/2011 : Pankow - Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit
18/09/2011 : Pankow - Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit
18/09/2011 : Pankow - Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit
18/09/2011 : Pankow - Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit
18/09/2011 : Pankow - Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit
Pankow, aan deze naam hangt een zekere faam... Een faam die naast vele andere wordt uitgespeeld op het Belgian Independent Music Festival van 16 en 17 december aanstaande. Jean-Christophe Van Thienen van Peek A Boo Magazine sprak met Maurizio Fasolo (alias fm) over één van Italië’s meest bijzondere underground acts… Pankow. Het originele Engelstalige interview vindt u hier (Peek A Boo)!

Pankow stond op non actief tot op heden is het niet?

Het laatse album dat we uitgaven, “Great Minds Against Themselves Conspire” verscheen in 2007. Het werd opgenomen in Australië, het land waar Alex, die de vocalen verzorgde, nu leeft. Na dit album besloot hij ermee te kappen. Rond die periode verhuisde ik voor een tijdje naar Lille in Frankrijk om nu weer in Italië te wonen. Maar in Lille leven, in de onmiddellijke nabijheid van België was wel een ervaring. Ik genoot om die regio’s beter te leren kennen en om dicht bij een omgeving te zijn waar muziek werd gecreëerd die niet zo veel verschilt van wat ik altijd zelf heb gemaakt. Ook al was Frankrijk muzikaal niet het meest ideale, het was dicht genoeg bij België en Duitsland. Trouwens, ik contacteerde in 2009 reeds een aantal Belgische muzikanten via het web, zoals de jongens van NTRSN, waardoor ik ze snel kon ontmoeten. Bram Declercq zint ondertussen al een paar jaar bij Pankow. Nu ik terug in Firenze woon blijkt afstand geen probleem te zijn.

Toen je in Lille woonde, merkte je toen een groot verschil tussen Noord-Europa en Firenze of zeg maar Italië in het algemeen?

Ik realiseerde me dit reeds toen ik jaren geleden naar Berlijn trok… (lacht), hier is op cultureel vlak nagenoeg niets te beleven of te doen.

Hoe begon Pankow ooit?

Het begon met een MS20 die ik reeds in 1978 aanschafte, nadien bracht ik er wat Roland materiaal bij en kocht ik mijn eerste sampler, de Emulator II. Die kostte toen zowaar een fortuin, 20 miljoen lire, nu betaal je voor zoiets amper 20.000 lire. Ik moest dus hard werken om me al dat materiaal te kunnen permitteren maar ik had wel mijn eigen studiootje en er waren heel wat Italiaanse popgroepjes die me vroegen om hen te produceren.

Pankow maakte z’n eerste tape, “Throw Out Rite” in 1983 op Electric Eye, nadien bracht Kindergarten de “Gods Deneuve ep” op de markt, een ep die muzikaal wat aan Front 242 deed denken. Later tekenden we bij Contempo voor “Freiheit für die Sklaven”. Live stonden we in 1984 in Firenze, Duitsland deden we een eerste keer aan in 1985 waarna we er een periode (1985-1986) mee moesten stoppen omdat Alex ziek viel. In Italië waren we toen niet meteen populair en zingen in het Engels of het Duits hielp daartoe ook al niet. Stap voor stap genoten we er meer en meer geloofwaardigheid en kregen we er meer en meer respect. In 1988 ontmoetten we Sebastian Koch en die hielp ons aan meer en meer optredens in Duitsland, Zweden en Zwisterland. Rond die tijd werden we gecontacteerd door Wax Trax die “Giseal” in 1989 uitbrachten wat ons meteen een 40 dagende toer doorheen Amerika opleverde.

We gebruikten live gedurende een vrij lange periode een muurschilderij van 6 op 7 meter van de hand van Carlo Isola, het was ook in die periode dat we live de gitaar introduceerden… maar over dat laatste verder geen commentaar. Maar de aanwezigheid van de drummer blijft op heden belangrijk, het maakt het meer ‘fysiek’ al zijn er ook ‘light’ optredens waarbij ik enkel mijn computers gebruik. Sinds Bram deel uitmaakt van Pankow speelden we reeds in Padova, Fano, op het Familientreffen in Duitsland, in Maastricht en op 1 oktober aanstaande staan we live op het Maschinenfest in Oberhausen (Duitsland). In december is er dan het Bimfest in Antwerpen met onder andere ook Section 25, Clock DVA en Severed Heads.

Hoe ga je om met het label ‘ebm’ of ‘industral’ dat op Pankow wordt gekleefd?

Tja, 'ebm' zijn we zeker niet, ‘industrial’ misschien. Ik was in den beginne vooral geïnteresseerd in acts als Throbbing Gristle, maar raakte dit snel beu. Ze waren meer een concept dan een eigenlijke band.

Je werkt nu al een tijdje met Bram Declercq, vroeger betrokken bij NTRSN, op vocalen. Was het makkelijk voor hem om de plaats van Alex in te nemen?

Alex deed sowieso geen inspanningen meer om verder te doen met de vocalen en Bram’s stem is totaal verschillend van die van Alex. Hij heeft ook een meer positieve attitude, Alex was zelden voldaan en maar zelden toonde hij zich tevreden over hetgene waarmee we bezig waren… Toch zal hij betrokken blijven bij Pankow.

Welk zijn je actuele, muzikale projecten? Ik vernam dat er een nieuw album op komst is?

Inderdaad, maar het is nog in de maak, je weet wel hoe dat gaat. Het kost tijd, het zou volgend jaar moeten verschijnen al was het al gepland om dat vorig jaar te doen…

Is er al een albumtitel?

Ja, maar ik zeg er nu nog liever niets over, er is trouwens ook nog een album waar ik momenteel aan werk dat bij het Duitse Infacted Recordings (welleicht in de 'Klassiker' reeks, nvdr) zal verschijnen. Ik blader door massa’s archieven om een aantal nooit eerder uitgebrachte nummers te verzamelen, zowel studiomateriaal als livemateriaal van rond 1987. Ook niet meteen zo makkelijk.

Woonde je recent nog een goed concert bij?

Ik ga niet zoveel naar concerten, ik luister naar heel veel muziek maar zelden naar elektronische muziek. Meestal barok en klassiek en de minimal act Pansonic. Totaal verschillend en verfrissend maar ik kan me voorstellen dat veel van jullie lezers daar niet meteen zijn in geïnteresseerd.

Wat is jouw persoonlijke mening omtrent de muzikale evolutie van de laatste 20, zeg maar30 jaar, met andere woorden sinds de opstart van Pankow?

Eerst en vooral lijkt het me duidelijk dat van bij aanvang elektronische instrumenten altijd deel uitmaakten van de muziekindustrie. Vandaag lijden, naar mijn mening, al die nieuwe acts die proberen om zich een jaren ’80 geluid eigen te maken aan een gebrek aan creativiteit… proberen ze geesten uit het verleden op te roepen… (lacht)

Waar kunnen we Pankow op het net vinden?

Op onze facebook uiteraard, iedereen schijnt daar te zitten en op youtube bevinden zich een heel aantal oude en nieuwe video's. Trouwens de video’s van één van de weinige Franse optredens in La Laiterie te Strasbourg uit 1989 zijn recent ook op youtube opgedoken. En natuurlijk is er ook onze officiële Pankow website.

Onderhoud je nog altijd het contact met die kerel van Clock DVA met wie je in de vroege jaren ’90 samen werkte?

Niet echt neen, maar we zien hem zeker terug op het Bimfest deze winter in Antwerpen dus dat wordt ook zeker iets om naar uit te kijken!

Interview: Jean-Christophe Van Thienen

Bewerking en Vertaling: Kurt Ingels

Pankow

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : The London Sound Survey - Thames

Ian Rawes woont in Londen. Hij werkt er voor de stadsdiensten als ‘urban field recorder’ en is de oprichter van The London Sound Survey website die hij fulltime runt. Sinds 2008 heeft Rawes het veranderende geluid van de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk gedocumenteerd door middel van een enorme reeks van meer dan tweeduizend ...

lees meer...
NIEUWS 22/05/2019 : Struggler maakt een update van Life Update+

“It Was A Very Long Conversation But At The End We Didn’t Shake Hands”. Het is en blijft de legendarische debuutplaat van Struggler. Hamont-Achel leerde tegen en wil en dank zijn eigen duistere kant kennen. De goegemeente heeft er mee leren omgaan en de band op zich is gedurende 40 jaren nog steeds zijn eigen koers aan het ...

lees meer...
NIEUWS 22/05/2019 : Darkdweller reist straks af naar Leipzig en hoopt van u hetzelfde. Hier zijn gratis tips!

Tip 1. indien u nog twijfelt, doen, kies voor een vakantie / city trip met Pinksteren naar het mooie, groene en historisch relevante Leipzig. Weerbarstig lief of vrouw? Doe alsof u neus bloedt u weet zogezegd van niets want er zijn nog tickets beschikbaar aan de kassa en als je er dan toch bent... U vindt trouwens een ticket stalletje recht ...

lees meer...
CD BESPREKING : Robert Worby - Factitious Airs (Electronic Music)

Robert Worby is een componist, geluidskunstenaar, schrijver en omroeper. Net als Iain Marsh heeft hij zich gevestigd in Londen en werkt er sinds de jaren ’90 voor BBC Radio 3. Hij is de medeoprichter in 2002 van Cut & Splice, een festival met aandacht voor elektronische muziek en geluidskunst. Robert heeft een onverzadigbare ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Al die willen te kaap'ren varen...

Hoewel het legendarische Cold Meat Industry label al sinds 2014 op apegapen ligt, vond men het in 2017 toch wel gepast om de 30ste verjaardag van hun bestaan te vieren. In stijl, in dit geval met een tweedaags festival en een heleboel acts die het mede dankzij dit kwaliteitslabel tot grote namen wisten te schoppen. Wie er bij was daar ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Het WGT elftal van Dimi Brands.

Nog een tweetal weekjes en de jaarlijkse bedevaart naar Leipzig kan een aanvang nemen, geef maar toe dat u er weer een gans jaar naar heeft uitgekeken. Ondergetekende stuurt dit jaar zijn kat, maar laat niet na zijn persoonlijke elftal mee te geven, kwestie dat u niet bezwijkt aan keuzestress. 1.CAMERATA MEDIOLANENSE Italiaans ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Dancing In Darkness

Lang geleden dat ik mijn cd speler nog een keer een opmerkelijke, of beter nog relevante verzamelaar liet eten. Er waren tijden waarin er regelmatig van die compilaties verschenen die een must waren voor elkeen die de scene op de voet wou volgen en blijven volgen. Die tijd lijkt echter achter ons een ook deze “Dancing in Darkness” ...

lees meer...
CD BESPREKING : William Basinski - On Time Out Of Time

Wanneer we stellen dat William Basinski een even bepalende naam is voor het ambient genre als Brian Eno, verdenkt u ons misschien van grootspraak. Toch staan we niet alleen met deze mening. De man is al meer dan 40 jaar actief in de muziekwereld, en oogstte vooral bekendheid met het zeer tot de verbeelding sprekende vierluik The Disintegration ...

lees meer...
CD BESPREKING : Iain Chambers - The Eccentric Press

Iain Chambers is een Engelse componist, producer en kunstenaar. Hij is actief sinds de jaren negentig. Is het meest bekend voor zijn werk voor radio, tv en film. Vormde in 2003 samen met twee collega’s van BBC Radio 3 het musique concrète collectief Langham Research Centre. Enkele jaren later begon Chambers te experimenteren ...

lees meer...
NIEUWS 19/05/2019 : Second Still exclusief in Retie

De Westkust van de US of A weet schoon volk tot zijn inwoners te tellen. Paraderend langs de Hollywood Boulevard onder het alziend oog van de paparazzi. Al zien we een band als Second Still er weinig last van te weten ondervinden. Bijzonder straf dan weer wel in de postpunk / coldwave-subcultuur waarin ze zich als trio al enkele jaren ...

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan - @ YAP Leopoldsburg, 11/05/2019 daar Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : De Klinke - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : La Lune Noire - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 2 - Neem er een loopje mee.

Ondanks onze warme oproep om toch wat massaler op het appel te verschijnen, moesten we bij het betreden van de Zappa tot onze teleurstelling vaststellen dat deze in dovemansoren was gevallen. Een spijtige zaak, zowel voor de organisatie, maar in de eerste plaats voor de afwezigheden, die, getuige de klinkende namen die vandaag op de Black ...