casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

CLOAKS AND FEATHERS
‘Wij betalen geen 500 euro om ezels te gaan knuffelen in de Ardennen’
09/07/2011, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

09/07/2011 : CLOAKS AND FEATHERS - ‘Wij betalen geen 500 euro om ezels te gaan knuffelen in de Ardennen’
09/07/2011 : CLOAKS AND FEATHERS - ‘Wij betalen geen 500 euro om ezels te gaan knuffelen in de Ardennen’
09/07/2011 : CLOAKS AND FEATHERS - ‘Wij betalen geen 500 euro om ezels te gaan knuffelen in de Ardennen’
09/07/2011 : CLOAKS AND FEATHERS - ‘Wij betalen geen 500 euro om ezels te gaan knuffelen in de Ardennen’
09/07/2011 : CLOAKS AND FEATHERS - ‘Wij betalen geen 500 euro om ezels te gaan knuffelen in de Ardennen’
Donker-sensueel als een etherisch chanson; vanwege de donkere, zwaarmoedige sfeer wordt Cloaks and Feathers uit Gent wel eens vergeleken met Woven Hand. Alternatieve folkrock, alt.folk, acid folk of hoe je het ook wil noemen: ze zijn een jonge hedendaagse band die een lange muzikale traditie levend houden. Voor hun optreden op zondag 24 juli op het OcCulTrAnCe festival beloven ze ons een tocht doorheen hallucinante taferelen. Songsmid David beantwoordde onze vragen.

Stel Cloaks and Feathers eens voor aan het publiek. Wat is de geschiedenis van de band?

David: Cloaks and Feathers is een tweetal jaar geleden ontstaan met Runa als zangeres en ik die de nummers schreef. Een half jaar geleden kwam er een eind aan onze samenwerking waarna ik eerst van plan was het op te geven, maar na de donkere dagen was het duidelijk dat ik Cloaks and Feathers teveel miste en besloot ik op zoek te gaan naar een nieuwe zangeres, die ik vrij snel gevonden heb in Maggy-Mae. Ondertussen worden we ook vergezeld door Lola op cello en Stefan (Viper Rosa) die voor psychedelische opvullingen zorgt.

Waarom kozen jullie de naam Cloaks and Feathers? Hebben jullie iets met esoterie en sjamanisme?

David: ‘Cloaks and Feathers’ is onder andere een verwijzing naar bepaalde archaïsche, sjamanistische culturen waarbij de sjamaan een mantel van veren gebruikt om naar andere werelden te reizen, wat we onze luisteraars ook willen laten ervaren via onze muziek. Anderzijds is de naam voor interpretatie vatbaar... de mantel voor geheimhouding en de veren voor woorden van een sensuele zachtheid...

Het symbolisme in de mythologie, esoterie, en allerlei archaïsche culturen is wel iets dat me boeit maar ik ga me er niet echt in gaan verliezen. Ik probeer toch een beetje nuchter te blijven en vooral op mijn eigen ervaringen en gevoel af te gaan... Ik moet eigenlijk ook niet echt weten van die hedendaagse spiritueel-esoterische supermarkt, waarin dan zogenaamde sjamanen rondsloffen die zich heel wat vinden omdat ze ieder jaar ezels gaan knuffelen in de Ardennen, en daar dan nog eens 500 euro ofzo voor betalen ook... dzjeezes.

Hoe zou je de sound van Cloaks and Feathers omschrijven? Jullie worden wel eens vergeleken met Jefferson Airplane. Kan je je daarmee verzoenen?

David: Donker-sensueel? Iemand noemde Cloaks and Feathers eens ‘etherisch chanson’... De vergelijking met Jefferson Airplane was er vroeger vooral door de vorige zangeres, die wel wat dezelfde klankkleur had als Grace Slick van Jefferson. Niet dat ik dat erg vond, maar muzikaal ligt het toch wel wat anders... We werden ook al een paar keer vergeleken met Woven Hand, vanwege de donkere, zwaarmoedige sfeer...dat vind ik wel een compliment...

Wat vinden jullie eigenlijk van hedendaagse naar de sixties teruggrijpende folky acts als The Magic Numbers en Fleet Foxes. Voelen jullie zich enigszins met hen verwant?

David: Goh, iedereen doet maar wat hij/zij wil...zolang het maar ‘puur’ is en dus goed aanvoelt, je raakt... We voelen ons er niet echt mee verwant maar Fleet Foxes bijvoorbeeld smaakt ons wel...

Waar halen jullie je inspiratie zoal vandaan?

David: Vooral uit ervaringen met natuurverschijnselen, dromen die blijven hangen, diepere gevoelens, euhm... allerlei reisjes naar de aparte werkelijkheid... Er is niet echt bewust muzikale inspiratie, maar welk het meest met mijn leven verweven zijn, zijn onder andere Dead Can Dance, Woven Hand/16HP, Portishead, The Doors...

Hoe komt een Cloaks and Feathers song tot stand en waar gaan jullie songs zoal over?

David: Er staat opeens een tekst voor mijn neus en kort daarna blijkt dat ik een nummer heb geschreven. Ik weet het niet, het is soms alsof ik er niet veel inspraak in heb, het gebeurt gewoon. Echt aan een song werken lukt me niet zo goed, hoewel ik dat graag zou kunnen, want de momenten van inspiratie komen niet zo elke dag. De songs gaan zowel over de mooie als de donkere kant van de wereld rondom ons en ons binnenste, diepste wezen...

Jullie brengen drie platen uit die samen “The Mandala Trilogy” moeten gaan vormen. Vertel daar eens iets meer over?

David: Hm, een beetje een ongelukkige titel omdat mensen al op voorhand een associatie maken met bewierookte sferen en we daardoor soms de verkeerde voorstellen voor optredens krijgen, dus misschien gaan we eerst een plaat uitbrengen waarbij de titel en hoes duidelijk maken dat we niet zo zijn... Misschien eens iets met perverse taferelen? Uiteindelijk is het ook wel leuk om te misleiden.

Voor wat voor mensen maken jullie muziek?

David: Voor iedereen die er zin in heeft... De muziek is niet echt gemaakt met een publiek in gedachten, die ontstaat zoals ik me voel, maar als er mensen zijn die er graag naar luisteren is dat natuurlijk wel leuk...

Zit er een bepaalde filosofie achter de muziek? Is er een bepaalde boodschap die jullie wil overbrengen? En omdat jullie er muzikaal toch wel redelijk bij aansluiten: hebben jullie sympathie voor de flowerpowerbeweging en de hippiefilosofie?

David: Eerder een gevoel dan een filosofie... Het is eigenlijk een liefdesverklaring aan de aarde. Ik denk dat het toch te laat is om nog een boodschap over te brengen, de klimaattop blijft aan dovemansoren gericht en wij blijven maar verder doen in ons vervuilend patroon, hoe hard we individueel ook ons best doen om wat ‘ecologischer’ te leven. De grote massa weigert te aanvaarden dat de vleesconsumptie voor de grootste vervuiling zorgt en zit liever alleen in zijn 4-persoonswagen in de steeds groter wordende files, knabbelend aan elitaire biologische koekjes die in aparte plastic verpakkingen zitten. Maar ja... positief blijven.

Ik blijf het liefst op afstand van bewegingen en stromingen, het geeft me een te gesloten gevoel. Er zullen overal wel ideeën zijn die me aanspreken, maar er moet een evolutie zijn. De hippiebeweging heeft reeds lang geleden zijn waarde gedrukt, waarvoor we dankbaar mogen zijn, maar het heeft geen zin alles te blijven herhalen. Wees ruimdenkend en doorbreek de grenzen van gelijk welke beweging die je aanspreekt, anders wordt het toch maar te dogmatisch, over welke subcultuur het ook gaat... Muzikale vrijheid en wederzijds respect!

Het is wel grappig dat enkele jaren terug, toen ik samen met een goede vriend op festivals ging staan met een absinthbar om daar muziek te draaien, we eens op een goafestival werden uitgemaakt voor hippies omdat we 's morgens vroeg volle bak sixties aan het draaien waren, dansend op de auto... terwijl zij er wel allemaal zo kleurrijk bij liepen met hun Indische looks. Maar neen, voor hen telde enkel trippelende goabeats... Tunnelvisie! Het is maar wat je in je hart bent, niet wat de trend dicteert...

Wat kunnen we verwachten van het Cloaks and Feathers optreden op het OcCulTrAnCe festival?

David: Een tocht doorheen hallucinante taferelen...

Wat vind je van de affiche van het OcCulTrAnCe festival? Zijn er optredens die je zelf zeker niet willen missen?

David: De affiche ziet er wel sterk uit. Ikzelf zou wel graag aanwezig zijn bij Dream Machine en Green Nuns Of The Revolution, maar ik zie wel waar de wind me op dat moment heenblaast.

Waarom moeten we zeker komen zien naar het Cloaks and Feathers optreden op het OcCulTrAnCe festival?

David: Omdat een stem in je hoofd het zal bevelen...

Heb je nog een laatste boodschap voor onze lezers?

David: Remember what the dormouse said...

‘Feed your head!’ Hartelijk dank voor dit interview.

http://vi.be/IDGU-6405-VPG

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...