casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

685 items

   

Merciful Nuns
Mij passie voor spirituele thema’s en gelijk welke vorm van religie is ingegeven door de fundamentele vraag, ‘waar komen we vandaan’?
28/06/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

28/06/2011 : Merciful Nuns - Mij passie voor spirituele thema’s en gelijk welke vorm van religie is ingegeven door de fundamentele vraag, ‘waar komen we vandaan’?
28/06/2011 : Merciful Nuns - Mij passie voor spirituele thema’s en gelijk welke vorm van religie is ingegeven door de fundamentele vraag, ‘waar komen we vandaan’?
28/06/2011 : Merciful Nuns - Mij passie voor spirituele thema’s en gelijk welke vorm van religie is ingegeven door de fundamentele vraag, ‘waar komen we vandaan’?
28/06/2011 : Merciful Nuns - Mij passie voor spirituele thema’s en gelijk welke vorm van religie is ingegeven door de fundamentele vraag, ‘waar komen we vandaan’?
28/06/2011 : Merciful Nuns - Mij passie voor spirituele thema’s en gelijk welke vorm van religie is ingegeven door de fundamentele vraag, ‘waar komen we vandaan’?
Als er één groep de hoop bij liefhebbers van authentiek goth rock opnieuw deed oplaaien het laatste jaar dan was het deze Merciful Nuns wel. De groep realiseerde recent z’n tweede album “Hypogeum II” (klik hier voor de Dark Entries review), de ep “Ancient Astronauts” en speelt binnenkort voor het eerst in België en wel op het Shadowplay Festival. Tijd voor een nieuw gesprek (ons eerste interview vindt u hier) met frontman Artaud, die ‘goth’ beschouwd als het zoeken naar ‘waarheid’ en graag over z’n stokpaardje, mythologie, mag uitweiden.

Beste Artaud, exact 20 jaar geleden startte je met The Garden Of Delight, ik zie je dan ook als een soort goth icoon , iemand die nooit z’n eigen dromen heeft opgegeven. Hoe kijk jij aan tegen deze 20 jaar?

Dank u wel. Twintig jaar lijkt een lange tijd, maar is slechts een nietige periode in het aanschijn van de eeuwen.

Aan jou moet ik zeker vragen wat zoiets als ‘goth’ voor je betekent?

Als je hierbij verwijst naar de culturele en muzikale wortels van ‘goth’, dan betekent dit enorm veel voor me. Maar als ik kijk wat ‘goth’ door de jaren heeft ondergaan en is geworden dan heeft dit niks te maken met m’n ooit diepe fascinatie voor het genre. Eigenlijk heb ik de ‘scene’ jaren geleden al de rug toe gekeerd. Ik hou meestal niet van groepen die vandaag met ‘goth’ worden geassocieerd. Erger nog, de meeste vind ik ronduit vervelend. Het is allemaal veel te gemaakt en te kleurrijk geworden naar mijn smaak. Wellicht is dit dé reden waarom ikzelf met het schrijven van muziek ben begonnen, om datgene terug aan te wakkeren wat voor mij verloren is gegaan. Een gevoel van vertrek naar, een wedergeboorte van onontgonnen muzikale en spirituele niveaus. Bewaard en getransformeerd uit een tijd voor onze tijd, zelfs voor ‘goth’ als genre werd gespecificeerd, toen het nog een overtuiging was.

Als ik jouw muziek hoor, meen ik dat jij vooral een nummer voor de sfeer schept, veeleer dan het nummer om het nummer zeg maar. Wat zijn je inspiraties bij het schrijven van een nummer?

Het mag misschien wat arrogant overkomen maar al wat ik moet doen is me op mezelf focussen, op mijn gevoelens. Bij “Lib I” ging dit samen met reflecties die m’n totale muzikale carrière omspanden. Dat is ook de manier waarop het tweede album “Hypogeum II” tot stand is gekomen.

De teksten gaan meestal over mythologische thema’s. Vind jij dat de luisteraar echt thuis moet zijn in deze thema’s om jouw muziek ten volle te smaken. Om eerlijk te zijn met jou, ik geniet ontzettend van de muziek van de groep maar ik weet bij ‘goth’ niet waar het allemaal over gaat of om draait.

Wij bieden de twee aan, de muziek en zoals jij het verwoord het mythologische aspect. Mij passie voor spirituele thema’s en gelijk welke vorm van religie is ingegeven door de fundamentele vraag, ‘waar komen we vandaan’? Wanneer we deze vraag dieper uitgraven en onszelf bevrijden van de idee dat alles op aarde puur toevallig plaats vond komen we tot de eensluidende conclusie dat alle vormen van religie op dezelfde noemer zijn gebaseerd. Deze gemeenschappelijke bron noem ik de ‘oermythe’, het originele en zuivere geloof gebaseerd op doorheen de tijd opgebouwde fundamentele kennis. De parallellen tussen de vroege Egyptische en Sumerische beschavingen, de neolithische culturen, de Maya’s en ga zo maar door zijn overtuigend en onweerlegbaar. In die mate dat ik de insulaire aard van lokale religiën eerder onbegrijpelijk vind. Voor mij heeft dit niks met occultisme van doen, gezien occultisme enkel ontspringt uit de schaduw van het christendom. Het is een christelijke interpretatie van ‘het kwaad’ en gezien ik het christendom onvoorwaardelijk verwerp als een haalbare wereld theorie kan ik me uiteraard niet onderhouden met diens interpretatie van ‘het kwaad’. De meeste wereldreligieën zijn gebaseerd op de interpretatie van het geschreven woord en dat is meteen de zwakte of het hoofdgebrek. Interpretatie is een instrument door mensen voor mensen. Enerzijds moet het simpel en eenvoudig te begrijpen zijn, anderzijds ook intimiterend en gericht op het behoud van macht. De archetypische mythe is zeer complex en dus moeilijk te vatten. Persoonlijk haal ik meer waarheid uit theorieën, tradities en legenden uit tijden voor de grote zondvloed in relatie tot de kennis van vele van de oude beschavingen. Een voorbeeldje, is het echt zo ondenkbaar dat God een astronaut was uit de tijd van voor de grote zondvloed? Een reiziger, missionaris en veel meer ontwikkelde mens dan wijzelf? I n alle religiën en culturele tradities vinden we onweerlegbaar bewijs van bezoeken van dergelijk mensachtige ‘leraars’ of ‘goden’. Zoals ik al zei, een theorie… maar is er op vandaag nog daadwerkelijk iemand die gelooft dat we alleen zijn in de onmetelijke kosmos?

Sommige personen verwijzen naar jullie muziek als ‘old school goth rock’. Persoonlijk denk ik dat dit een respectvol label is voor de muziek van Merciful Nuns.

Je kunt het beschouwen als herinnerend aan de tijd waarin ik mijn passie voor muziek ontdekte.

We moeten eerlijk zijn, gothic rockers zijn een uitstervend rad, voel jij je nooit als één der laatste goth mohicanen?

Wel ik meen dat ik er inderdaad één ben, één van de laatste. Maar van bij de start met The Nuns kregen we zo een overweldigende, internationale respons wat me zeer tevreden stelt. Ook de verkoop van The Merciful Nuns, ‘met deze uitstervende muziek’ is spectaculair.

Is dit misschien en Duitse fenomeen?

Neen, het is overal hetzelfde!

The Nuns brachten op korte tijd heel wat materiaal uit, maar jij lijkt de tijd van je leven te hebben…

Ik ben duidelijk geobsedeerd door het maken van kwalitatieve muziek.

Om toch maar een vraag in verband met The Sisters Of Mercy te stellen… Kun jij je voorstellen dat je met je groep nog tientallen jaren verder toert zonder ooit nog nieuw materiaal uit te brengen?

Neen, maar in het geval van The Sisters of Mercy blijkt dit te werken. Om welke reden dan ook.

Ikzelf zoek nog altijd naar het antwoord op de vraag waarom ik me eerder tot de schaduwzijde des levens aangetrokken gevoel. Heb jij deze vraag voor jezelf reeds beantwoord?

Mij trekt er niks in de donkere zijde aan. Ik probeer alleen de waarheid te achterhalen. De reden waarom we hier zijn. Hoewel mijn teksten vaak doordrongen zijn van thema’s uit het ‘grote niks’ ben ik een voldoende wakker persoon om de schoonheid van het hier en nu te herkennen en te waarderen.

Wat zijn de plannen op korte termijn voor Merciful Nuns?

We spelen op een aantal zomerfestivals en brengen een speciale dvd/cd op de markt waarop ondermeer een volledig live concert in Berlijn te zien en te horen zal zijn alsook een soort emotionele soundtrack.

Deze zomer sta je op het Shadowplay Festival in Kortrijk. Waaraan mogen we ons verwachten…

Laat ons hopen op een uitstekend concert en mis het vooral niet!

Welke is jouw favoriete plaat aller tijden en waarom?

Ik heb niet echt een favoriete plaat. Maar tegen het licht van het Shadowplay Festival wil ik het bij “Unknown Pleasures” van Joy Division houden. Tot zover ik me kan herinneren moet dit mijn eerste album geweest zijn waar naar kan worden verwezen als zijnde ‘goth’.

Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in een lift opgesloten te zitten?

Vergeet die lift maar, ik neem de trappen!

Interview: Didier Becu

Vertaling en bewerking: Kurt Ingels

De Engelstalige versie van dit interview vindt u op de website van Peek A Boo magazine via deze link!

Merciful Nuns

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Hula - Cut From Inside

De grauwheid van een stad bepaalt mee de belangrijkheid voor de muziekindustrie. Om deze stelling te verdedigen wijzen we op het aandeel van industriesteden en de verhouding van belangrijke bands die in deze setting gevormd werden. In betrekking hierop wijzen we graag naar het Britse Sheffield, een stad van onschatbare waarde in zeer uiteenlopende ...

lees meer...
CD BESPREKING : Konstruktivist - Last Moments Of 1923

Konstruktivists (oorspronkelijke naam, op latere releases zoals ook hier verschijnt de naam ook zonder de laatste s) werd gevormd door Glenn Michael Wallis in 1982, uit de as van Heute (een door krautrock geïnspireerd trio die naast elektronica ook gebruik maakte van conventionele gitaren en bas). In deze periode, de late jaren 70/vroege ...

lees meer...
CD BESPREKING : Étant Donnés - La Vue

De broers Marc en Eric Hurtado, die samen het experimentele industrial duo Étant Donnés vormen, kent u als fervent aanhanger van de underground uiteraard. Indien niet, hoog tijd om daar verandering in te brengen, want qua invloed kan je moeilijk om deze twee Fransen van Marokkaanse afkomst heen. Étant Donnés ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Wave Gotik Treffen, de tickets zijn er !!

Ze zijn er de fel begeerde WGT tickets!! Dit jaar betaal je voor een ticket € 130... Ik weet het elk jaar een beetje meer maar je krijgt er wel enorm veel voor terug. Vijf dagen vertier en plezier, wat dus neerkomt op iets meer dan € 25 per dag en je reist nog eens gratis met het openbaar vervoer ook. Wilt u uw tent opslaan op de ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Even uw aandacht voor Creux Lies

Nooit van gehoord? Zonde. Ik vertoef tegenwoordig virtueel vaak in Amerika, makkelijk zat want geen visum nodig. Dat Trump daar mee verantwoordelijk is voor tientallen post punk bandjes die uit de onderbuik van een vertwijfelde en gespleten Amerikaanse samenleving de kop op steken, wel daar ben ik de man dankbaar voor. Laat dat dan ook het ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Hoe zou het nog zijn met... Mephisto Walz?

Mephisto Walz is een legende, tenminste voor zij die in de jaren 80 een boon hadden voor de death rock en gothic rock en in het bijzonder de Christian Death familie op de voet volgden. In Europa is er nog nauwelijks iets te horen over en van deze groep rond ex-Christian Death lid Bari Bari, al had de groep in de tweede helft van de jaren 80 ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Eindelijk; The Rope met album naar Europa!

Het is alweer van 2011 geleden toen ik bij Dark Entries meer dan aangenaam werd verrast door de titelloze ep van het Amerikaanse The Rope. Een ep die als een rariteit mag beschouwd in Europa. De review van dit bijzonder fijne schijfje leest u hier. Ik deelde zomaar even een 9 uit! Het vervolg “Water Rising” vond in eeste instantie ...

lees meer...
CD BESPREKING : Øyvind Torvund - The Exotica Album

Albums van het Noorse label Hubro staan meestal voor avontuurlijke experimentele jazz albums die in de praktijk vaak veel meer hebben van post rock of van pure avant garde van hoog niveau. Meestal laat ik ze aan collega Paul Van de Gehuchte omdat het soms toch niet 100% mijn genre is en omdat ik weet dat ze hem beter liggen, getuige de hoge ...

lees meer...
CD BESPREKING : Blutengel - Un:Gott

Bacchus en Dionysus. Bhrama en Ostara. Ze zijn er aan voor de moeite. Goden die een eigen leven gingen leiden in de mythologie maar geen bestaansreden hadden of nog hebben. Ten hemel gedragen door het atheïsme. God bestaat niet, of het moet de Un:Gott zijn, de thematiek die Chris Pohl verkondigt op het nieuwe album van Blutengel. Het ...

lees meer...
NIEUWS 12/03/2019 : Rosetta Stone is terug!!

Wie? Foei. Luierman! Rosetta Stone, weet u wel, was in de jaren 90 één van de meest vooraanstaande Britse gothic rock bands met een sound even gulzig als een eenzaam spookhuis dat zijn duivels ontbindt. Het resulteerde vanaf 1991 in meerdere hits, denk maar aan “Witch”, "Reason", “Adrenaline”, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : A Slice of Life - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dead High Wire - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...