Ik zie ‘goth’ als een klein deeltje van mijn persoonlijkheid.
19/06/2011, Didier Becu![]() |
|||||
The March Violets waren één van de goth pioniers. Ik vroeg me af de gothic rock sound door een groep werd uitgevonden of, of het eerder een allegaartje aan bands was die elkaar beïnvloeden waardoor een typsich gothic rock geluid werd gecreëerd?
Wij waren beïnvloed door die muziek die we voordien beluistereden en die ons inspireerde om ons eigen lawaai te fabriceren. We hadden het geluid van Bowie, de punk en new wave, van U2, Suicide en T Rex, Bauhaus, The Stooges, de new romantic beweging… Maar is was ook rommel als The Birdy Song, The Smurfs en The Goombay Dance Band om ons tegen af te keren. En natuurlijk ook de films en de tv in die tijd alsook de vreselijke politieke situatie aan het begin van de jaren ’80.
Ik kan natuurlijk niet voor andere bands spreken maar ik denk niet dat de golf aan nieuwe groepen uit Noord Engeland naar elkaar keek met de idee van ‘dat is de muziek die wij zouden moeten maken’. We kenden elkaar, we bezochten dezelfde clubs en dezelfde optredens. We dansten op dezelfde nummers en gebruikten dezelfde drugs. Maar allemaal deden we zeer bewust ons eigen ding. Het goth etiket werd pas later gekleefd, eigenlijk vooral nadat een nieuwe bende groepen opdook die kopieën waren van de originele groepen en het stereotype geluid van de originele groepen overnamen.
Ik meen dat The Sisters of Mercy de meest gekopieerde en geparodieerde band waren, zowel muzikaal als naar imago. Het gebruik van het Caslon Antique lettertype ging door het dak. Er was in de tweede helft van de jaren ’80 een ganse toestroom aan groepen die een drum machine gebruikten en The Sisters en Depeche Mode na-aapten. Hoewel ik tot op heden een beetje het March Violet geluid hoor in verschillende groepen, kwam niemand met de idee om de mannelijke en vrouwelijke vocalen uit te proberen. Te veel werk allicht.
Het lijkt alsof jij een duidelijk idee hebt wat de ‘goth sound’ precies is en dat is ok. Muziek moet een speciale, individuele betekenis hebben, geluiden moeten een bepaald gevoel oproepen dat het moment dat deze muziek de soundtrack van je leven was een meerwaarde geeft. Voor mij is het niet zo eenvoudig. Ik vind het moeilijker om het te benoemen. Ik hoor wel invloeden maar die gaan terug naar hetgeen ik bij het begin van mijn antwoord formuleerde ook al gaat het om 2de of 3de generatie groepen… muziek gemaakt zonder kennis van het originele materiaal. Ik heb wellicht nooit gehoord van groepen die volgens jou belangrijke spelers zijn in het definiëren van de ‘goth sound’. Maar ik zal ongetwijfeld wel de groepen gehoord hebben, als je terug gaat in de tijd, die de wortels van hun geluid uitmaken ook al hoorden die groepen die zelf niet. God, want ben ik van de oude stempel. Ik moet meer buiten komen.
Is er een speciale reden waarom het allemaal in Leeds gebeurde?
De juiste mensen op de juiste plaats op het juiste moment. Een grote mix aan studenten en jongeren uit de stad dus een jonge actieve muzikale scene en één jong publiek. Veel punk mentaliteit, goede promotors, fantastische groepen die ons wisten te overtuigen om zelf met een groep te starten… Je hoeft maar naar affiches uit die tijd te kijken om te zien hoe belangrijk het was; van The Adverts tot The Vibrators, The Damned, Gloria Munid, Penetration, Siouxsie, Suicide en ga zo maar door. Oktober 1978 bijvoorbeeld; Ultravox, Wire, The Damned, The Only Ones, Cabaret Voltaire, Joy Division, Wayne County, 999. En vergeet de Futurama Festivals niet, alsook de vele kleine, zweterige optredens. Als je Psychedelic Furs of The Cramps op minder dan één meter afstand hebt gezien kun je niet anders dan geraakt worden door het genie. Het inspireert.
Jullie eerste singel verscheen op het Merciful Release label van Andrew Eldtrich. Vandaag zijn dit legendarische namen maar ik veronderstel dat het in die tijd vooral ging om het do it yourself principe?
Zo goed als. We waren gewoon kameraden die samen dingen deden en ons amuseerden. Vrienden die samen iets uit de grond wilden stampen en dat hebben we gedaan.
Heb jij nog contact met Andrew Emdritch?
Wel, ik speel nu al ongeveer 15 jaar mee bij The Sisters Of Mercy, dus je kan stellen dat er nog wel contact is ja, (lol).
Het goth geluid bracht als het ware een nieuwe ziel in de muziek. De groepen lieten vaak verstaan dat de wereld niet zo’n vrolijke plaats was. In Engeland zal Thatcher’s ijzeren hand hierin zeker in rol hebben gespeeld. Zou je kunnen stellen dat we Maggie dankbaar moeten zijn omdat zij hierdoor mee het donkere, koude geluid in de muziek bracht?
Ik denk dat de stoute heks in zekere zin mee verantwoordelijk is. De rechtse, hebberige kapitalistische mentaliteit ‘egoïsme is goed’ hebben we aan haar te danken. Dit leidde onder andere tot de tot op het bot corrupte bank – en financiële situatie van vandaag. Het maakte ons behoorlijk boos wat ons activeerde en aanzette tot het maken van muziek. Vandaag zijn ze weer aan de macht in de UK en zie, hier zijn The March Violets terug.
Jullie geluid werd ook gekleurd door een drummachine, gebruik je die ook vandaag nog en gingen jullie ook zover die drummachine een naam te geven?
Ik heb die vandaag nog altijd in de studio en ik heb er net een nummer op geprogrammeerd voor het nieuwe March Violets album. Live gebruiken we meestal een computer omdat de ouwe drummachine soms een beetje wispelturig is. De Linn Drum is van bouwjaar 1983, Dr Rythm zelfs van 1979. We gaven onze machines nooit namen, we waren al tevreden dat ze niet met onze sigaretten gingen lopen of scheten lieten in de toerbus zoals echte drummers. Misschien moeten we ze een naam geven tegen dat het nieuwe album er is… suggesties?
The March Violets waren nooit echt lievelingen van de pers. Als je nu merkt dat pas decennia later de pers je als een invloedrijke groep beschouwd maakt dat een mens niet bitter?
En gek! We kregen wel wat pers maar gingen niet vleien bij de journalisten, een spelletje waarin anderen wel bedreven waren. We namen ook nooit advertenties en daar hielden ze al zeker niet van. We waren in die tijd zeer onverschillig tegenover de pers. Ik prefereer interviews via mail waarin ik zelf de antwoorden neerschrijf, die maken de job van de journalist ook veel makkelijker. Zo moet het gebeuren, geen egotripperij van journalisten die een groep maken of breken zoals in die dagen. Je hebt er geen idee van welke zielenpoten de meesten onder hen waren. Tijdens een optreden zaten ze gewoon aan de bar vanalles te verzinnen of ze beschreven eerder hun trienreis naar de interviewplaats.
Toen jullie aanvangjaren ’80 jullie ding deden was er toen enig bewustzijn dat wat jullie deden een ganse generatie zou aanspreken?
Helemaal niet. Het was een groot avontuur van nieuwe toppen en eerste platen, eerste handtekeningen, eerste radiosessies, eerste albumcover enzovoort. Natuurlijk dachten we dat we geniaal waren, vernieuwend en innovatief en beter dan de rest. Elke groep moet dit denken, als dat niet zo is, ga je beter iets anders doen.
Wat betekent ‘goth” eigenlijk voor jullie?
Donker en introspectief denk ik. Maar ik speel ontelbare concerten en festivals en ontmoet vele ‘goths’ en wat mij betreft zijn dat voor 99,9% vriendelijke en aardige mensen. Geen idioten, geen miserabele figuren zoals de stereotypen ons moeten doen geloven en je hebt er nooit last mee. Een aantal mensen wil niet worden beschouwd als ‘goth’ en dat is hun goed recht. Ik zie ‘goth’ als een klein deeltje van mijn persoonlijkheid. Ik ben behoorlijk donker en een beetje gestoord, ik hou van zwarte humor maar ik hou evenzeer van pluizige, kleurrijke dingen en hou van verschillende soorten muziek.
Ik vind het grappig (of pijnlijk?) dat het land waar de gothic beweging werd uitgevonden ook met minste respect toont voor de uitvinders ervan. Als je Duitsland of België vergelijkt met Groot-Brittannië…
Ik denk dat je wellicht gelijk hebt. Ik heb altijd gevonden dat men op het Europese vasteland meer open is. De alternatieve scene in Engeland moet altijd vechten om te overleven, hoewel de mensen die ermee begaan zijn vol passie hard hun best doen. Hier lijkt er een meer natuurlijke aanvaarding te zijn van donkere sferen zonder er meteen een stigma op te kleven. Weet je dat op het Whitby Gothic Weekend enkele nietsnutten vanuit hun wagen op Rosie, onze zangeres, hebben geschoten gewoon omdat ze er anders uitzag!
Denk je dat er in Leeds vandaag een nieuwe beweging zoals de gothic beweging in de jaren ’80 kan ontstaan of is dit vandaag ondenkbaar?
Er kan altijd iets nieuw gebeuren… maar het wordt wellicht ogenblikkelijk gecommercialiseerd en dus vermoord oftewel in de illegaliteit gedrukt. Ik zou het wel willen meemaken,… een nieuwe beweging met ziel, inhoud, liefde en energie.
Binnenkort speel je op het Shadowplay Festival, wat mag het publiek daar verwachten?
Ik denk dat ik mijnn zwarte hoed zal opzetten en vooraan sta, Rosie tegenover mij zal er knap uitzien, Tom z’n gitaarspel zal uitmuntend zijn en Jo Violet zal haar bas zo sexy spelen zoals alleen een vrouwelijk basspeler dat kan. We zullen klinken zoals in 1982 of misschien zelfs beter. We zullen heel wat oude singels spelen en een paar songs van onze op stapel staande ep “Love Will Kill You”.
Wat is jouw favoriete plaat aller tijden en waarom?
Ik ga er twee noemen; “Beautiful Chaos” van The Psychedelic Furs en “Hunky Dory” van David Bowie want da’s de perfecte popplaat. Maar dat zij niet echt mijn absolute favorieten, ik wil sommige dingen graag geheim houden.
Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in een lift opgesloten te zitten?
Met Kylie Minogue en nadien neem ik allicht een douche!
Nog een speciale boodschap voor onze lezers?
Speel luid, speel paars!
Interview; Didier Becu Vertaling en bewerking; Kurt Ingels De Engelstalige versie van dit interview vindt u via deze link bij Peek A Boo! |
Volgende interviews:
Cranes - Ik wil vooral mijn gedachten ter ore brengen.
Love Like Blood - We vonden het in die tijd vooral belangrijk niet ‘te Duits’ te klinken. Dat was voor ons toen belangrijker dan ‘gothic’ zijn.
Vive La Fête - Ik vind dat Belgische groepen altijd sterk gestaan hebben omdat ze over het algemeen zéér eigenzinnig zijn.
Absolute Body Control - In de tachtiger jaren zijn vele van onze lievelingsplaten uitgekomen en dat absorbeer je natuurlijk als muzikant al vind ik wel dat we uiteindelijk onze eigen stijl gevonden hebben
Ikon - Mick Mercer noemde Ikon 'de stille bereikers' en dat lijkt me een perfecte beschrijving.
The Beauty Of Gemina - Een song componeren is verbonden met je persoonlijke instincten ik heb geen recept of formule waarmee het altijd werkt
Clan Of Xymox - Ik hoor van fans verschillende albums die worden vermeld als het gaat om hun beste Clan Of Xymox album, er is er niet echt eentje die eruit springt en da’s goed volgens mij
ERATO - Zoals Sinatra zingt : regrets, we had a few but then again too few to mention! We did it our way : En ik denk dat we dat ook altijd zullen blijven doen.
INTENS - Wil het volk het niet horen? Tant pis, ik blijf mijn muziek maken zoals ik het altijd gemaakt heb.
HOCICO - Ik denk dat wij wat attitude betreft dus wel een punkband zijn.