casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Love Like Blood
We vonden het in die tijd vooral belangrijk niet ‘te Duits’ te klinken. Dat was voor ons toen belangrijker dan ‘gothic’ zijn.
17/06/2011, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

17/06/2011 : Love Like Blood - We vonden het in die tijd vooral belangrijk niet ‘te Duits’ te klinken. Dat was voor ons toen belangrijker dan ‘gothic’ zijn.
17/06/2011 : Love Like Blood - We vonden het in die tijd vooral belangrijk niet ‘te Duits’ te klinken. Dat was voor ons toen belangrijker dan ‘gothic’ zijn.
17/06/2011 : Love Like Blood - We vonden het in die tijd vooral belangrijk niet ‘te Duits’ te klinken. Dat was voor ons toen belangrijker dan ‘gothic’ zijn.
17/06/2011 : Love Like Blood - We vonden het in die tijd vooral belangrijk niet ‘te Duits’ te klinken. Dat was voor ons toen belangrijker dan ‘gothic’ zijn.
17/06/2011 : Love Like Blood - We vonden het in die tijd vooral belangrijk niet ‘te Duits’ te klinken. Dat was voor ons toen belangrijker dan ‘gothic’ zijn.
We hadden het voorrecht deze Duitse gothic rock legende aan het werk te zien op het net afgelopen WGT. Het concert was indrukwekkend en noopte tot een gesprek met Gunnar Eysel, één van de stichtende broers van deze formatie. Indien u er niet bij was krijgt u alvast een herkansing op 23 juli tijdens het Shadowplay Festival, een kans die ik niet zou laten liggen want Love Like Blood was één van de hoogtepunten tijdens de 20ste editie van het Wave Gotik Treffen. Via deze link kunt u het WGT verhaal van Dark Entries lezen

Het kwam als een verrassing om de naam van Love Like Blood op de immense line up van de 20ste WGT editie te zien staan. Herinner je nog iets van jullie optreden op het eerste WGT? Ik kan me voorstellen dat het WGT nogal is geëvolueerd gedurende al die jaren?

Om eerlijk te zijn herinner ik me nauwelijks iets van dat eerste WGT. Toen de promotors me een jaar geleden opbelden was ik eerder verrast om te horen dat wij er bij waren op de eerste editie (noot; er zijn geruchten dat Love Like Blood die dag niet op het WGT speelden maar elders in Leipzig, nvdr.). In die dagen was het plaatje totaal anders dan de 2011 editie en de manier waarop het WGT zich actueel presenteert, maar in die tijd wisten we van niet beter. Het WGT startte net, net zoals Love Like Blood en het waren ook de dagen van een opkomende en hernieuwde belangstelling in de gothic scene.

Maar wat beter is… het lijkt erop dat er meer ‘laatste’ concerten zullen volgen gezien Love Like Blood ook op de affiche van het Shadowplay Festival prijkt. Mogen we ons nog aan meer afscheidsconcerten verwachten in Europa, misschien een heuse tour? En wie bracht de broers Eysel na al die jaren terug in de stemming om het podium te bestijgen?

Het was een vraag van de WGT promotors om naar aanleiding van de 20ste WGT editie en 20 jaar Love Like Blood opnieuw op te treden in 2011. We kwamen samen met de groep en we vonden al gauw dat we op deze vraag moesten ingaan om op die manier ons podiumafscheid met de fans te vieren. Een afscheidstour komt er niet, elk aanbod of discussie in die richting werd of zal onmiddellijk worden verworpen. Maar de deuren staan wel open voor een aantal specifieke festival passages in diverse landen, tenminste als de promotor met en degelijk bod voor de dag komt, zoals de Shadowplay Festival promotors hebben gedaan. Maar er is geen open einde, 2011 is de laatste en enige kans zowel voor ons, voor onze vrienden en fans om ons definitief uit te wuiven.

Mijn affiniteit met de groep gaat terug tot de eerste 12” “Sinister Dawn” (de skelet / kerkhof cover deed me in eerste instantie aan een metal groep denken) uit 1989. De winkeleigenaar had een label op de hoes gekleefd ‘klinkt als The Sisters Of Mercy’. Ben je het eens met dit vergelijk voor de oudere Love Like Blood stijl en waren The Sisters Of Mercy überhaupt een invloed? Ik bedoel maar, toen ik de plaat beluisterde was ik het met het label gothic rock eens maar ik vond het helemaal niet als The Sisters Of Mercy klinken.

LOL, het is nogal confronterend als men in de platenzaak een sticker op de (overstock) platen moet kleven om ze verkocht te krijgen. Geloof me, doorheen de jaren heeft men ons met veel groepen vergeleken, Love Like Blood heeft daar nooit problemen mee gehad omdat we het gewend zijn geraakt. In het begin vind je het klote dat wel, maar later neem je er vrede mee zeker als dit helpt om je platen verkocht te krijgen. Het is in zekere zin allicht ook hun taak om groepen te vergelijken met grote namen uit het genre in een desbetreffende periode. We zijn noch bedroefd noch blij om vergeleken te worden met The Sisters Of Mercy. Trouwens, ik ben een grote fan van hun ouder werk.

Kun je nog onder woorden brengen waarom jullie ooit begonnen met Love Like Blood? Wat waren jullie dromen, doelen en motivaties en hoe kijken jullie daar nu op terug?

Wel, Kurt je wil dat we onze ‘memoires’ opschrijven? Moeilijk en gewaagd om daar vandaag een antwoord op te geven. Wie liepen nog school in de begindagen, waren platenverzamelaars en fans van punk rock en Britse rock muziek. Dat waren de dagen! We hielden van groepen als Gene Loves Jezebel, The Chameleons, New Model Army, The Alarm net als van de meer donkere rock van The Sisters Of Mercy, Bauhaus, Joy Division, Cocteau Twins en nog veel, veel meer. Het was de liefde voor deze muziek die ons deed beslissen om zelf een groepje te formeren en we waren razend enthousiast over elk deuntje dat we speelden, over elk lied dat we schreven. Alles was rommel in die begindagen, ons repetitiehok, onze instrumenten, maar het draaide wel om de idee; 'we hebben ons eigen bandje, nu zijn we ‘cool’ (lol)'! We zijn altijd extreem gemotiveerd geweest, al was er geen ‘masterplan’ enkel een focus op het allerbelangrijkste, onze muziek. Vandaar dat we besloten om een demo op te nemen en onze eigen concerten en tours te organiseren en zelfs een eigen label op te richten waarop onze eerste releases zijn verschenen. Na al die jaren ben ik verwonderd over onze rechtlijnigheid. We hadden dezelfde droom als alle andere groepen, beroemd worden, rock sterren zijn, overal ter wereld kunnen optreden en leven van datgene waar je verliefd op was. Ik vraag me dikwijls af hoe ik in die dagen al die elementen onder controle kon houden… Maar daar draait het niet om, terug kijkend op 15 jaar Love Like Blood komen er vele verhalen, herinneringen en ervaringen boven maar het blijft en is bovenal een onschatbaar geschenk voor elkeen die erbij betrokken was.

Ik waan me in de veronderstelling dat “Within The Realm Of A Dying Sun” de concerten van Love Like Blood zal openen want het opent op indrukwekkende wijze het albumdebuut “Flags Of Revolution”… Uiteraard doe ik maar een gok maar jullie debuut blijft voor mij één van de gothic rock hoogtepunten uit de jaren ’90 en het was meteen ook het startschot voor de carrière van de groep. Was je je bewust van de impact die dit album had en de respons die kort nadien zou volgen?

Oeps, we zijn er nog niet uit met welk nummer we de concerten gaan openen maar “Within The Realm of a Dying Sun” staat zeker op de setlist. Zover ik weet is “Flags Of Revolution” nog altijd het best verkopende album uit onze discografie, wat op zich al veel zegt en verklaart. Maar in die tijd hadden we nooit gedacht dat ons albumdebuut zo succesvol zou zijn. Eigenlijk werden we ons maar een paar jaar later van het succes bewust. Het album opende de deuren van de clubs en stelde ons in staat heel wat concerten te spelen. En door, binnen de grenzen van het menselijke, zoveel als mogelijk live te spelen zorgde dat in die dagen voor nog meer populariteit, voor meer nieuwe fans en de interesse van de muziekindustrie. Mijn inziens kun je je nooit op voorhand bewust zijn van het effect dat een album zal hebben. Op het moment van het schrijven aan en opnemen van de nieuwe songs probeer je altijd alles zo goed mogelijk te doen en dan hou je geen reken met het moment waarop alles is ingeblikt.

In die dagen was de muziek in de zwarte scene vooral elektronisch, in Duitsland werd Die Neue Deutsche Toteskunst geboren die een aantal jaren zeer succesvol zou zijn. Ik meen dat in die tijd Love Like Blood één van de weinige echte gothic rock bands was. Was het jullie doel om een gothic (rock) band te zijn of kwam dat geluid eerder als een toevallige samenloop van omstandigheden?

(Lol), het is zo lang geleden dat ik nog over die “Neue Deutsche Toteskunst” praatte of hoorde praten. Om het vriendelijke te zeggen, we waren niet meteen grote fans van dat type muziek, we hadden er zelfs een lichte aversie voor omdat we het weinig kwalitatief vonden. Maar inderdaad die stijl was een tijd behoorlijk hip en de mensen hielden ervan. Wij waren één van de weinige groepen die een klassieke rock set speelden. Geloof me, we stelden ons niet tot doel om een gothic band te zijn maar we wilden wel klinken als een gothic band. Het begint met een sfeer, melodieën, strakke drums en beats een typerend gitaargeluid en dan de stem. We vonden het in die tijd vooral belangrijk niet ‘te Duits’ te klinken. Dat was voor ons toen belangrijker dan ‘gothic’ zijn.

Later integreerde de groep meer metal invloeden (het “Exposure album”) in de sound waardoor het geheel krachtiger werd. Een evolutie die we mooi geïllustreerd zien op het coveralbum “Chronolgy Of A Love Affair “ uit 2001 dat mooi werd onderverdeeld in hoofdstukjes van telkens vijf jaar. Was dit een logische, natuurlijke evolutie of een bewuste keuze van een groep die zichzelf niet wou blijven herhalen en muzikaal grenzen wou verleggen.

Een beetje van dit alles. Maar toch denk ik dat we er op elk album in geslaagd zijn te klinken als Love Like Blood. We waren altijd open van geest en wilden zeker niet gevangen raken in de clichés van een bepaald muziekgenre. We hielden van de opkomende, nieuwe gothic metal lichting en die zwaardere sound zat eigenlijk altijd al in ons hart. We moesten binnensmonds lachen met reacties die poneerden dat ons geluid ‘te zwaar’ was geworden. Wat een gezeik, diezelfde personen kochten een tijdje later wel de albums van Paradise Lost of Type O’ Negative, dus waar hadden ze het over? Onze muzikale evolutie is een puur natuurlijke, we wouden nooit eindigen als een goedkope – klinkt als The Sisters Of Mercy – groep. We schreven en speelden altijd de muziek waarvan we hielden.

Ik ben zeer nieuwsgierig naar de nummers die jullie tijdens de concerten zullen spelen? De fans kunnen op facebook een eigen selectie maken… Hoe ziet de setlist er nu al uit?

We hebben veel respect voor onze fans en vrienden die ons nog altijd steunen en ik kan je beloven dat de setlist zal bestaan uit de klassiekers uit ons repertoire. De setlist kan ik je niet geven, maar je zult niet ontgoocheld zijn. Ook al is het een huzarenstukje om een definitieve setlist te maken van alle nummers die we ooit schreven, de lijstjes die we van de fans binnenkregen waren een grote hulp.

Ik hoop op “Johannesburg”, “Dear Catherine”, “Walking In Demimondes” en waarom geen “Sword Lillies”, eerder ouder materiaal. Die nummers lijken wel aan mij te kleven en het zal dan ook een emotioneel moment zijn om ze na zoveel jaar terug te live te horen… O ja, en waarom ook niet de wondermooie "Angie" cover?

Geloof me, je zult echt niet ontgoocheld zijn. We focussen ons evenwel niet op onze coverversies, op één uitzondering na misschien. Laat jezelf verrassen.

Over covers gesproken, Love Like Blood hield ervan groepen te coveren, de meest voor de hand liggende ongetwijfeld “Love Like Blood” van Killing Joke… het nummer dat de groep maakte?

Niet zozeer het nummer of de groep maar de titel van de song. Zoals elke band zochten we een groepsnaam en dit klonk voor ons het beste op die bewuste dag en het beschrijft op vandaag nog altijd het gevoel dat we hebben bij onze muziek.

Waar waren jullie zo allemaal mee bezig na de release van de laatste plaat… zijn jullie nog met muziek bezig, of brave huisvaders met een carrière buiten de muziek?

Inderdaad, geen muziek meer! Yorck is nog wel altijd werkzaam bij Nuclear Blast dus in zekere zin maakt hij nog deel uit van de muziekindustrie. Ik heb m’n eigen IT bedrijfje en m’n gezinnetje. We zijn 12 jaar ouder, hebben onze eigen stek en leven het leven van alledag en alleman.

Heb je vandaag nog een zekere affiniteit met de gothic scene. Welke verschillen onderscheid je met de begin jaren ’90?

Op deze vraag kan ik niet antwoorden om dat we allemaal compleet uit de scene zijn verdwenen. Als je er als buitenstaander naar kijkt lijkt alles me eerder ‘stilletjes’. Minder groepen, minder releases, veel minder album verkoop, minder concerten… minder van alles?

Wat kan het publiek verwachten na al die jaren van Love Like Blood? Wie staat er samen met de Eysel broers op het podium en wie weet brengen de concerten de honger naar nieuwe nummers terug naar boven? Ik citeer even de website (september 2004) ‘Love Like Blood is not done…’

Wie weet… maar om eerlijk te zijn tegenover eenieder die van onze muziek houdt we zijn heus van plan het bij een aantal vaarwel optredens te houden en zullen er alles aan doen om die concerten zo goed mogelijk te laten verlopen. Op het podium krijg je de line up van 1997 – 1999 te zien en wie naar onze show komt zal getuige zijn van een exclusief optreden waarbij onze klassiekers op een krachtig en emotionele manier live zullen worden gebracht. Het is echt tijd om definitief vaarwel te zeggen en we appreciëren zeer sterk de kansen die we nu in 2011 krijgen om dit vaarwel kracht bij te zetten. We hopen al onze fans te ontmoeten op zaterdag 23 juli in Kortrijk. Hou voor alle actuele nieuws onze facebook pagina in de gaten.

Love Like Blood (Facebook)

© Foto’s Marquis(pi)X

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Twin Tribes - Shadows (repress)

Deze “Shadows” verscheen origineel begin 2018 en was voor het Amerikaanse duo Twin Tribes zowat wat “Seventeen Seconds” voor The Cure was. Ok, een lichte vorm van overdrijving is mij niet vreemd, ik weet het, maar dit debuut opende wel wereldwijd de deuren voor het duo Louis Navarro en Joel Niňo Jr. Zelfs in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Tomoko Sauvage - Fischgeist

Alles voor de kunst: Tomoko Sauvage kroop in Berlin-Prenzlauer Berg in een voormalige watertank om het album Fischgeist op te nemen. Het 19de eeuwse gebouw bestaat uit vijf gelaagde cirkels, met een wenteltrap in het midden die leidt naar een uitgang die uitkomt op een heuveltop. Binnen is het vochtig en koud met een constante temperatuur ...

lees meer...
CD BESPREKING : Stalowa Wola - The Will Of Steel

Toen een drietal jaar geleden ons het titelloze debuut van het Poolse Stalowa Wola bereikte, viel ons toch wel enige blijdschap ten deel. We konden immers nog maar eens ons martiaal kloppende hart ophalen, iets wat de laatste jaren steeds minder en minder aan de orde was. In dit genre dat op sterven na dood is valt er dan ook weinig nieuws ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Exponentia - Tränen des Leidens

Vergeef me! Om een of andere reden is deze Franse band Exponentia steeds onder mijn radar gebleven. Toen de perskit binnen viel bij de redactie van Dark Entries, trok de cover van ‘Tränen des Leidens’ meteen de aandacht! Ludovic Dhenry, de man achter dit donkere gothic neo classic project, verraste enkele maanden geleden met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miki Yui - Aperio!

Nee, Miki Yui heeft geen drankprobleem. Althans, voor zover we weten toch niet. De titel van haar zevende langspeler Aperio! is afgeleid van de Latijnse oorsprong van de maand april, “aperire” wat “openen” of “onthullen” betekent. Het is meteen in een notendop een hint naar de manier waarop haar muziek ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...