casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Absolute Body Control
In de tachtiger jaren zijn vele van onze lievelingsplaten uitgekomen en dat absorbeer je natuurlijk als muzikant al vind ik wel dat we uiteindelijk onze eigen stijl gevonden hebben
06/06/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

Voorlopig is er nog altijd geen “Exit” wat het succes van Absolute Body Control betreft. Het begon allemaal in 1981 en nu 30 jaar later nota bene lijkt het duo Dirk Ivens en Eric Van Wonterghem de wind echt in de zeilen te hebben. En die wind, die blaast al een paar jaren gunstig voor het Belgische vlaggenschip van de minimal electro. Zonet werd de ep “Surrender No Resistance” gerealiseerd (lees hier onze review)en deze zomer staat het duo op de planken van het Shadowplay Festival. Nogmaals tijd voor een gesprek met Dirk Ivens dus…

Dag Dirk,“Shattered Illusion” was de eerste Absolute Body Control-plaat in twintig jaar tijd. Als je die plaat hoort, zou je zweren dat die in 1984 of zo is gemaakt. Hoe komen jullie tot zo’n authentiek geluid?


Omdat wij zelf die muziek gemaakt hebben in de jaren tachtig met soortgelijke ideeën en natuurlijk door het gebruik van oude synthesizers gecombineerd met de digitale mogelijkheden van vandaag. Ik denk dat het komt omdat het gewoon dezelfde personen zijn, ver moet je het niet zoeken.

Het was overduidelijk dat je Absolute Body Control niet in een nieuw jasje wilde steken. Was die beslissing om deze plaat zo te laten klinken, er één die onmiddellijk genomen werd?

Zelf waren wij meer dan tevreden met de herwerkte versies van oude nummers op het "WIND(RE)WIND" album zodanig dat wij gewoon in die richting zijn verder gegaan. Het nieuwe materiaal sluit perfect aan met het oude en dat voelen we ook in onze liveset waneer we probleemloos onderling de nummers kunnen verplaatsen. Zelf opteren we voor de pure synthesizer klanken en met Absolute Body Control maken we ook goed in het oor liggende nummers, meer synthpop eigenlijk.

Bij Dark Entries heb ik jullie cd plaat van het jaar gemaakt omdat ik hier de geest hoor van Fad Gadget. Kan je daar in komen?

Voor ons is het iets moeilijker om te oordelen omdat we natuurlijk een lange tijd aan de nummers schaven en de luisteraar ze ineens te horen krijgt. Als je het hebt over de feeling bij de plaat dan kunnen wij daar volledig inkomen. In de tachtiger jaren zijn vele van onze lievelingsplaten uitgekomen en dat absorbeer je natuurlijk als muzikant al vind ik wel dat we uiteindelijk onze eigen stijl gevonden hebben.

Wat ik me trouwens steeds afvroeg. Ik ken jou als gedreven muzikant, betekent dat dan ook dat je dagelijks bezig bent met de technische aspecten van je instrumenten?

Totaal niet, ik laat het gewoon op mij afkomen en alles hangt af van de inspiratie en het moment. Ik noteer constant zinnen die ik opvang in films, documentaires, magazines enzv ... , die zinnen beginnen dan eens ze uit hun oorspronkelijke context gehaald zijn een eigen leven te leiden en werk ik daar aan verder. Soms is dat zwoegen en soms gaat dat vanzelf. Bij Eric is dat net hetzelfde, die maakt ook veel muziek, heeft veel ideeën en daarna word het luisteren wat er bruikbaar is om verder aan te werken.

Ooit zei een muzikant mij dat de slechtste luisteraars muzikanten zijn omdat zij niet kunnen genieten van de muziek, maar zich enkel focussen op hoe iets wordt gespeeld. Wat vind je daarvan?

Dan ben ik een uitzondering vrees ik kan wel degelijk genieten van een plaat of concert zonder te denken van dit hebben ze zo gedaan en dat zit zo ineen, nee, dat zou voor mij een ramp zijn want dan is het echte genieten en ondergaan ook voorbij.

Er zullen wellicht mensen zijn die vinden dat jij je opsluit in het verleden met zo’n muziek te maken. Wat is dan jouw reactie hierop?

Dan sluiten er zich veel op he', ha, ha. Iedereen heeft gewoon zijn eigen stijl en manier van doen. Eigenlijk wel een interessante vraag want hoe zou mijn muziek vandaag dan wel klinken als ik mij louter op de toekomst richt.

Nu heeft iedereen zijn mond vol over minimal wave en zo, maar was het niet zo dat destijds door financiële reden die groepen nu eenmaal verplicht waren om minimaal te klinken?

De voornaamste reden was dat synthesizers zeer duur waren en men deze in het begin ook niet met elkaar kon koppelen. Het is ook de klankkleur want als men de taken van gitaar, ritmegitaar, bas en drum verdeelt onder vier electronische instrumenten dan heeft men een kaal klinisch geluid en dat is ook de voornaamste redenen waarom het zo minimaal klinkt.

Dat genre (en ook jouw platen) zitten in een markt waar men soms gigantische prijzen biedt voor zelfs een kassettje? Jij die de muziekwereld van binnen en buiten kent, wat vind je daar zelf van?

Verzamelaars he', ik denk dat je die in elke muzieksoort hebt en het is wel een feit dat in de jaren tachtig heel veel werd uitgebracht in kleine oplagen en daardoor nu ook moeilijk te vinden.

Moeilijke vraag. Jij hebt vier kindjes : ABC, The Klinik, Dive en Sonar. Welk kindje zie je het liefst van allemaal?

Voor mij zijn ze alle vier gelijk ook al hangt het af van periodes wanneer het met het ene project al drukker is dan het andere, nee kiezen is inderdaad moeilijk.

En binnenkort met ABC op Shadowplay. Waarom moeten we vooraan aan het podium staan?

Omdat we ons na al die jaren nog steeds voor 100% geven en we de interactie met het publiek ten zeerste waarderen :-)

Het Dirk Invens paspoort

Favoriete man: Dalai Lhama

Favoriete vrouw: Robyn

Favoriete film: Black Swan

Favoriete boek: Humo

Favoriete kleur: Rood

Favoriete bestemming: Cinema

Favoriet cartoon karakter: Woody Woodpecker

(c) Foto's Marquis(pi)X

Een Engelstalige versie van dit interview vindt u op de Peek A Boo website via deze link

Absolute Body Control

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...