Mick Mercer noemde Ikon 'de stille bereikers' en dat lijkt me een perfecte beschrijving.
01/06/2011, Didier Becu![]() |
|||||
Ikon zit al twintig jaar in de muziekindustrie. Het doet me oud voelen, maar jullie zullen het waarschijnlijk zelf niet geloven? Ja sinds ik vorig jaar veertig ben geworden begin ik me oud te voelen. Maar eigenlijk ben ik nog jong en heb nog veel leven en energie over. Ik zou graag muziek maken zolang ik leef en ik kan niet begrijpen dat sommigen het heel hun leven kunnen doen en dan plots overal mee kappen en niet eens meer die persoonlijke voldoening willen bereiken. Het is op elk vlak een enorm moeilijke industrie geworden en ik weet niet hoe jonge groepen de kracht en het doorzettingsvermogen gaan vinden om al het harde werk te blijven doen dat nodig is voor een band gaande te houden. In die twintig jaar, denk je dat je al je dromen hebt vervuld in muziek en ambitie? Zeer zeker, zelfs meer dan ik ooit had kunnen dromen, maar eens je bepaalde doelen hebt bereikt maak je gewoon nieuwe doelen. Twintig jaar geleden dacht ik nooit buiten Melbourne te kunnen spelen, laat staan in Europa. Ons eerste succes met "In the Shadow of the Angel" in 1994 maakte dat we voelden dat we op het juiste pad waren en maakte ons zelfzekerder om echt de muziek te maken die we wilden maken. En we waren blij dat anderen dat ook vonden. Toen je in 1990 besloot je instrumenten vast te nemen, had je ooit gedacht er twintig jaar laten nog mee bezig te zijn? Ik betwijfel het! We zijn in 1988 voor de lol gestart en speelden vooral Joy Division covers omdat dat makkelijk aan te leren was. Met Ikon wilden we een stap verder gaan. Van in het begin wilden we een single uitbrengen als aandenken zodat we iets hadden om op terug te blikken, zoals een souvenir. Ik had nooit gedacht dat we er twintig jaar later nog zouden zijn. Nu ik erop terugkijk had ik toen niet veel geloof in mezelf als muzikant of entertainer, ik wilde gewoon nummers maken en ze uitbrengen. Na al deze jaren vind ik dat Ikon een erg uniek geluid heeft. Je hoort de invloeden maar Ikon is Ikon. Ik denk dat we over de jaren heen ons eigen geluid gecreerd hebben. In het begin werden we veel vergeleken met Joy Division, vooral door Michael Carrodus’s stem. Ik wilde ons geluid dus minder laten lijken op Joy Division. Met "Flowers for the Gathering" voelde ik dat we over die link geraakten en bij "This Quiet Earth" waren we echt in controle van ons eigen geluid. Het is goed voor groepen om hun invloeden te koesteren. Wij zijn een darkwave/gothic groep en dat is wat we zijn. Ik voel me goed met wat Ikon is. Ik zou graag wat meer promotie en publiciteit hebben maar ik denk dat ik muzikaal gezien er alles gedaan heb wat ik maar kon doen. Ik denk dat er niet veel darkwave groepen over zijn in Australië? Ik kan er alvast geen bedenken. Veel mensen maken electro zoals overal in de wereld. Er zijn echter veel darkwave/gothic groepen in de rest van de wereld. De scene kabbelt volgens mij verder op zijn eigen golven. Misschien is de tijd wel rijp voor een comeback van gitaar muziek en voor de ondergang van al die electro karaoke groepen waar ik helemaal niet zot van ben. Ben je eigenlijk aanvaard in je heimat, Melbourne? We zijn een beetje op ons eigen gericht. We maken niet veel poeha als we iets aan het doen zijn. Mick Mercer noemde Ikon "de stille bereikers" en dat lijkt me een perfecte beschrijving. We doen wat we zelf willen wanneer we er klaar voor zijn en we spelen het spel niet mee. We krijgen goede commentaar vanuit de scene en dat geeft me veel voldoening. Als ik naar je discografie kijk valt op hoe uitgebreid die wel is. Het is echt ongelooflijk. Heb je er een favoriet tussen zitten? In die twintig jaar hebben we wel wat uitgebracht ja. Met sommige dingen ben ik erg blij, andere geven me eerder een schaamtegevoel. Ik wilde dat Ikon een groep was die singles uitbracht. Eigenlijk hebben we maar zes echte albums maar het zijn vooral de singles waar ik trots op ben. Dat zijn echt mijn kinderen. Er zijn niet zoveel groepen in deze scene die zoveel singles hebben. Voor mij zijn de vinyl releases het hoogste, en daarom ga ik de heruitgaven van de albums ook op vinyl maken. Luister je soms zelf naar Ikon? Wanneer ik aan nieuwe ideeën werk en nieuw materiaal maak of opneem. Dan luister ik er veel naar maar eens het klaar is vrijwel nooit meer. Tijdens het maken van de heruitgaven ben ik door alle oude mastertapes en demo's gegaan om al het beste materiaal te vinden. Dat was het moeilijkste karwij omdat het allemaal zo lang geleden was en dat wat we nu doen vind ik zoveel beter. Vind je dat je muziek donker is? Ikon kan vele stijlen aan maar we zijn vooral een donkere rockgroep. Ik ben blij met het geluid dat we hebben en ben benieuwd in welke richting Ikon gaat bij een volgend album, eens ik eraan toe kom nieuwe ideeën te ontwikkelen. In twintig jaar tijd is de industrie heel wat veranderd. Wat denk je daar van? Het dwingt de artiesten hard te werken en het vooral zelf te doen. Je kan niet verwachten dat een label je beroemd gaat maken. Je moet echt gedreven zijn om er veel tijd en geld in te steken want niemand gaat het voor jou doen. Die verandering heeft als nadeel dat er heel wat rommel op de markt is. Wat denk je eigenlijk van het feit dat alles gratis te krijgen is met een simpele muisklik? Dat is echt vervelend, je steekt zoveel tijd in een album en dan is het al snel gratis op internet te vinden, overal zoals een virus zelfs voor dat het al in de winkels ligt. Maar wat kan je er aan doen? We moeten met de tijd meegaan en de technologie en de promotie die het ons kan geven omarmen. Ik hoop dat de toegankelijkheid van het internet de fans aanmoedigd om onze albums in het echt te kopen. Jullie spelen binnenkort in België, wat mogen de fans verwachten? We spelen graag in België en zien er echt naar uit. Je mag een greatest hits setlist verwachten met sommige nummers die we al vijftien jaar niet gespeeld hebben. Met Clifford Ennis terug in de groep geeft het me ook de mogelijkheid wat te rusten en kunnen we nog wat Jerusalem Syndrome nummers spelen. Wat is je favoriete album en waarom? Dat is een moeilijke, ik moet zeggen dat "Night Time" van Killing Joke mijn favoriet en mijn grootste invloed is. Ik was echt overdonderd door de clip van Love Like Blood en het was de eerste keer dat ik zoiets donker hoorde. U2 vond ik al goed en ik vond de gitaar veel gelijkenissen vertonen maar toen ik Night Time kocht ging mijn leven in een nieuwe alternatieve weg en ik hield ervan. Elk nummer op dat album is een killer en geen filler. Ik was maar veertien toen ik het kocht maar ik speel het nog steeds regelmatig en het geeft me nog steeds een intens gevoel. Met wie zou je graag eens acht uur in een lift zitten en wat zou je dan doen? Oei ik denk niet dat ik dat wel wil. Maar als het echt moet zou ik Bernard Sumner van New Order kiezen. Hij spreekt niet graag over die dingen maar op acht uur tijd kan ik misschien wel wat zaken te weten komen over Joy Division die niemand anders weet. Heb je nog een speciale boodschap voor onze lezers? Ja hou je ogen open voor de heruitgaves voor onze twintigste verjaardag tour. We zien er echt naar uit en we hebben de beste Ikon line-up ooit met de beste song selectie dus ik hoop jullie te zien op onze show! Lees hier de Dark Entries reviews van de heruitgegeven albums "In the Shadow Of The Angel" en "Flowers For The Gathering". Meer info vind u hier. |
Volgende interviews:
The Beauty Of Gemina - Een song componeren is verbonden met je persoonlijke instincten ik heb geen recept of formule waarmee het altijd werkt
Clan Of Xymox - Ik hoor van fans verschillende albums die worden vermeld als het gaat om hun beste Clan Of Xymox album, er is er niet echt eentje die eruit springt en da’s goed volgens mij
ERATO - Zoals Sinatra zingt : regrets, we had a few but then again too few to mention! We did it our way : En ik denk dat we dat ook altijd zullen blijven doen.
INTENS - Wil het volk het niet horen? Tant pis, ik blijf mijn muziek maken zoals ik het altijd gemaakt heb.
HOCICO - Ik denk dat wij wat attitude betreft dus wel een punkband zijn.
TYING FIFFANY - De humorzijde is best grotesk maar wie mijn show kent, omschrijft het meestal als zeer dynamisch, donker en ziek.
THE MARCHESA CASATI - Ik beschouw de goths als de hedendaagse dandy's.
JEWELS OF THE NILE - Decadentie en plezier!
SONAR - Ik zou het echt wel eens mee willen maken om SONAR op een 10 days of Techno te zien staan.
MON-O-PHONE - Het is een stuk gemakkelijker om optredens te boeken als je een aantal goede reviews op zak hebt.