casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Ikon
Mick Mercer noemde Ikon 'de stille bereikers' en dat lijkt me een perfecte beschrijving.
01/06/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

01/06/2011 : Ikon - Mick Mercer noemde Ikon 'de stille bereikers' en dat lijkt me een perfecte beschrijving.
01/06/2011 : Ikon - Mick Mercer noemde Ikon 'de stille bereikers' en dat lijkt me een perfecte beschrijving.
01/06/2011 : Ikon - Mick Mercer noemde Ikon 'de stille bereikers' en dat lijkt me een perfecte beschrijving.
01/06/2011 : Ikon - Mick Mercer noemde Ikon 'de stille bereikers' en dat lijkt me een perfecte beschrijving.
01/06/2011 : Ikon - Mick Mercer noemde Ikon 'de stille bereikers' en dat lijkt me een perfecte beschrijving.
Eén van de gothgroepen die nooit lijken op te houden moeten de Aussies van Ikon zijn. Hun Europese tour is gestart en op 4 juni spelen ze in JH Togenblik te Beveren. We nemen een virtuele vlucht naar Australië om alles over Ikon te weten komen! De engelse en originele versie vindt u hier op Peek-a-boo.

Ikon zit al twintig jaar in de muziekindustrie. Het doet me oud voelen, maar jullie zullen het waarschijnlijk zelf niet geloven?


Ja sinds ik vorig jaar veertig ben geworden begin ik me oud te voelen. Maar eigenlijk ben ik nog jong en heb nog veel leven en energie over. Ik zou graag muziek maken zolang ik leef en ik kan niet begrijpen dat sommigen het heel hun leven kunnen doen en dan plots overal mee kappen en niet eens meer die persoonlijke voldoening willen bereiken. Het is op elk vlak een enorm moeilijke industrie geworden en ik weet niet hoe jonge groepen de kracht en het doorzettingsvermogen gaan vinden om al het harde werk te blijven doen dat nodig is voor een band gaande te houden.

In die twintig jaar, denk je dat je al je dromen hebt vervuld in muziek en ambitie?

Zeer zeker, zelfs meer dan ik ooit had kunnen dromen, maar eens je bepaalde doelen hebt bereikt maak je gewoon nieuwe doelen. Twintig jaar geleden dacht ik nooit buiten Melbourne te kunnen spelen, laat staan in Europa. Ons eerste succes met "In the Shadow of the Angel" in 1994 maakte dat we voelden dat we op het juiste pad waren en maakte ons zelfzekerder om echt de muziek te maken die we wilden maken. En we waren blij dat anderen dat ook vonden.

Toen je in 1990 besloot je instrumenten vast te nemen, had je ooit gedacht er twintig jaar laten nog mee bezig te zijn?

Ik betwijfel het! We zijn in 1988 voor de lol gestart en speelden vooral Joy Division covers omdat dat makkelijk aan te leren was. Met Ikon wilden we een stap verder gaan. Van in het begin wilden we een single uitbrengen als aandenken zodat we iets hadden om op terug te blikken, zoals een souvenir. Ik had nooit gedacht dat we er twintig jaar later nog zouden zijn. Nu ik erop terugkijk had ik toen niet veel geloof in mezelf als muzikant of entertainer, ik wilde gewoon nummers maken en ze uitbrengen.

Na al deze jaren vind ik dat Ikon een erg uniek geluid heeft. Je hoort de invloeden maar Ikon is Ikon.

Ik denk dat we over de jaren heen ons eigen geluid gecreerd hebben. In het begin werden we veel vergeleken met Joy Division, vooral door Michael Carrodus’s stem. Ik wilde ons geluid dus minder laten lijken op Joy Division. Met "Flowers for the Gathering" voelde ik dat we over die link geraakten en bij "This Quiet Earth" waren we echt in controle van ons eigen geluid. Het is goed voor groepen om hun invloeden te koesteren. Wij zijn een darkwave/gothic groep en dat is wat we zijn. Ik voel me goed met wat Ikon is. Ik zou graag wat meer promotie en publiciteit hebben maar ik denk dat ik muzikaal gezien er alles gedaan heb wat ik maar kon doen.

Ik denk dat er niet veel darkwave groepen over zijn in Australië?

Ik kan er alvast geen bedenken. Veel mensen maken electro zoals overal in de wereld. Er zijn echter veel darkwave/gothic groepen in de rest van de wereld. De scene kabbelt volgens mij verder op zijn eigen golven. Misschien is de tijd wel rijp voor een comeback van gitaar muziek en voor de ondergang van al die electro karaoke groepen waar ik helemaal niet zot van ben.

Ben je eigenlijk aanvaard in je heimat, Melbourne?

We zijn een beetje op ons eigen gericht. We maken niet veel poeha als we iets aan het doen zijn. Mick Mercer noemde Ikon "de stille bereikers" en dat lijkt me een perfecte beschrijving. We doen wat we zelf willen wanneer we er klaar voor zijn en we spelen het spel niet mee. We krijgen goede commentaar vanuit de scene en dat geeft me veel voldoening.

Als ik naar je discografie kijk valt op hoe uitgebreid die wel is. Het is echt ongelooflijk. Heb je er een favoriet tussen zitten?

In die twintig jaar hebben we wel wat uitgebracht ja. Met sommige dingen ben ik erg blij, andere geven me eerder een schaamtegevoel. Ik wilde dat Ikon een groep was die singles uitbracht. Eigenlijk hebben we maar zes echte albums maar het zijn vooral de singles waar ik trots op ben. Dat zijn echt mijn kinderen. Er zijn niet zoveel groepen in deze scene die zoveel singles hebben. Voor mij zijn de vinyl releases het hoogste, en daarom ga ik de heruitgaven van de albums ook op vinyl maken.

Luister je soms zelf naar Ikon?

Wanneer ik aan nieuwe ideeën werk en nieuw materiaal maak of opneem. Dan luister ik er veel naar maar eens het klaar is vrijwel nooit meer. Tijdens het maken van de heruitgaven ben ik door alle oude mastertapes en demo's gegaan om al het beste materiaal te vinden. Dat was het moeilijkste karwij omdat het allemaal zo lang geleden was en dat wat we nu doen vind ik zoveel beter.

Vind je dat je muziek donker is?

Ikon kan vele stijlen aan maar we zijn vooral een donkere rockgroep. Ik ben blij met het geluid dat we hebben en ben benieuwd in welke richting Ikon gaat bij een volgend album, eens ik eraan toe kom nieuwe ideeën te ontwikkelen.

In twintig jaar tijd is de industrie heel wat veranderd. Wat denk je daar van?

Het dwingt de artiesten hard te werken en het vooral zelf te doen. Je kan niet verwachten dat een label je beroemd gaat maken. Je moet echt gedreven zijn om er veel tijd en geld in te steken want niemand gaat het voor jou doen. Die verandering heeft als nadeel dat er heel wat rommel op de markt is.

Wat denk je eigenlijk van het feit dat alles gratis te krijgen is met een simpele muisklik?

Dat is echt vervelend, je steekt zoveel tijd in een album en dan is het al snel gratis op internet te vinden, overal zoals een virus zelfs voor dat het al in de winkels ligt. Maar wat kan je er aan doen? We moeten met de tijd meegaan en de technologie en de promotie die het ons kan geven omarmen. Ik hoop dat de toegankelijkheid van het internet de fans aanmoedigd om onze albums in het echt te kopen.

Jullie spelen binnenkort in België, wat mogen de fans verwachten?

We spelen graag in België en zien er echt naar uit. Je mag een greatest hits setlist verwachten met sommige nummers die we al vijftien jaar niet gespeeld hebben. Met Clifford Ennis terug in de groep geeft het me ook de mogelijkheid wat te rusten en kunnen we nog wat Jerusalem Syndrome nummers spelen.

Wat is je favoriete album en waarom?

Dat is een moeilijke, ik moet zeggen dat "Night Time" van Killing Joke mijn favoriet en mijn grootste invloed is. Ik was echt overdonderd door de clip van Love Like Blood en het was de eerste keer dat ik zoiets donker hoorde. U2 vond ik al goed en ik vond de gitaar veel gelijkenissen vertonen maar toen ik Night Time kocht ging mijn leven in een nieuwe alternatieve weg en ik hield ervan. Elk nummer op dat album is een killer en geen filler. Ik was maar veertien toen ik het kocht maar ik speel het nog steeds regelmatig en het geeft me nog steeds een intens gevoel.

Met wie zou je graag eens acht uur in een lift zitten en wat zou je dan doen?

Oei ik denk niet dat ik dat wel wil. Maar als het echt moet zou ik Bernard Sumner van New Order kiezen. Hij spreekt niet graag over die dingen maar op acht uur tijd kan ik misschien wel wat zaken te weten komen over Joy Division die niemand anders weet.

Heb je nog een speciale boodschap voor onze lezers?

Ja hou je ogen open voor de heruitgaves voor onze twintigste verjaardag tour. We zien er echt naar uit en we hebben de beste Ikon line-up ooit met de beste song selectie dus ik hoop jullie te zien op onze show!

Lees hier de Dark Entries reviews van de heruitgegeven albums "In the Shadow Of The Angel" en "Flowers For The Gathering".

Meer info vind u hier.

Ikon

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...