casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Clan Of Xymox
Ik hoor van fans verschillende albums die worden vermeld als het gaat om hun beste Clan Of Xymox album, er is er niet echt eentje die eruit springt en da’s goed volgens mij
31/05/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

De groep rond Ronny Moorings is terug met het nieuwe album “The Darkest Hour” en dat is en was al reden genoeg om de groep een stek aan te bieden op het komende Shadowplay Festival deze zomer in Kortrijk. Tijd voor een interview met Ronny Moorings, de bezieler van dit in oorsprong Nederlandse project dat in z’n begindagen z’n platen uitbracht op het prestigieuze 4AD label en tegenwoordig onderdak is bij het Duitse Trisol.

De eerste vraag die ik vaak aan groepen stel is of ze hun eigen geluid kunnen beschrijven, maar bij Clan Of Xymox voel ik daar geen nood aan. Ik meen dat Clan of Xymox altijd hard werken is geweest, is het niet?

Ik zie het meer als werken met liefde. Op het nieuwe album “The Darkest Hour” staat de synth weer terug centraal, niet dat het minder sfeervol is, neen, er is niet iets minder gitaar.

Mocht ik je hebben kunnen interviewen bij de release van “A Day”, zowat dertig jaar geleden en je hebben voorspeld dat je in 2011 op zowat alle belangrijke gothic festivals zou spelen, zou je me toen hebben geloofd?

Mja, eigenlijk wel en ik zal u vertellen waarom. Je streeft er als muzikant sowieso naar om zoveel mogelijk te spelen, op alle festivals en indien mogelijk zelfs als headliner. Dat en niets minder zou het doel moeten zijn van elke zichzelf respecterende artiest. Ik heb altijd geloofd in Clan Of Xymox en nooit opgegeven om deze band altijd een niveau hoger en een stap verder te brengen.

Wat mij opvalt Ronny, is dat mettertijd alles donkerder is geworden. Alleen al de titel van het laatste album “The Darkest Hour” is nu niet meteen vrolijk. Beschouw jij jezelf als een ‘donker” persoon.

De meesten die mij kennen veronderstellen ongetwijfeld dat ik behoorlijk tevreden ben met en over mijn leven en ze hebben gelijk. Die paar mensen die me meer van dichtbij kennen weten evenwel dat ik een nogal zwartgallig persoon ben die vaak met sombere en donkere gedachten kampt. Maar, ook al ben ik dan van nature niet meteen een optimist, ik probeer deze gedachten zorgvuldig te negeren en dat lukt meestal aardig.

Kun je ons iets meer vertellen over het nieuwe album?

Met dit album bereikte ik een evenwicht tussen dansbaarheid enerzijds en anderzijds ingetogen 'slaapkamernummers'. Al wat tussen die twee schijnbare uitersten ligt komt aan bod. Het is een zeer emotioneel en persoonlijk album geworden. Natuurlijk is er een herkenbaar Clan of Xymox geluid maar op elk album wil je als muzikant toch ook iets nieuw proberen.

Componeer jij nummer per nummer of zie jij het album eerder als één compositie in die zin dat je vooral nummer componeert die bij het totaalgeluid van het album aansluiten en als het ware één geheel moeten vormen?

Op beide vragen een ja. Ik liet bewust bepaalde nummers achterwege omdat ze niet in het album pasten qua sound. De rest van de composities probeer ik accuraat in de voor mij juiste volgorde op het album te zetten. Ik ging een beetje ‘retro’ met de synth benadering op nummers als “My Reality”, “My Chicane”, “She Did Not Anwser” of “Delete” die ik persoonlijk als de meer club gerichte nummers beschouw. Tegelijkertijd heb je wel andere composities met een klankkleur voor de slaapkamer zoals “Darkest Hour” en “Deep Down I Died”. Maar ik vind alle nummers wel bij elkaar passen op het album en binnen het concept van “The Darkest Hour” horen.

Ik weet eigenlijk al wat je gaat antwoorden maar geef je me gelijk als ik sel dat “In Love We Trust” het beste Clan of Xymox album was sinds het comeback album “Hidden Faces”?

Ik ben de laatste persoon aan wie je deze vraag moet stellen. Het hangt uiteraard af van de smaak van de luisteraar en zijn of haar perceptie van het album (bij Dark Entries werd dit album bejubeld met een 9/10 nvdr, klik hier voor de review). Ik hoor van fans verschillende albums die worden vermeld als het gaat om hun beste Clan Of Xymox album, er is er niet echt eentje die eruit springt en da’s goed volgens mij. De meest opwindende en relevante plaat is voor mij als muzikant altijd de laatste en da's in dit geval “The Darkest Hour”.

Ik herinner me je fascinatie voor gothic en new wave iconen (het verhaal over Brendan Perry bijvoorbeeld). Nu een paar tientallen jaar later ben je zelf zo’n icoon, hoe voelt dat aan vraag ik me af?

Brendan en ik waren helemaal geen iconen toen we startten. We ontwikkelden onszelf en gingen hierbij elk in een andere muzikale richting. Toen we elkaar weer ontmoetten vorig jaar waren we alweer 12 jaar verder. Maar het is leuk dat we, indien onze tijd en persoonlijke planning dit toelaat, er toch alles aan doen om elkaar te ontmoeten. Dat we iconen zijn? Wel het feit dat we al jaren aanwezig zijn op de podia en met het maken van muziek zal allicht een zekere indruk maken op sommige mensen.

Je zult het wel met me eens zijn als ik stel dat je mee de alternatieve jaren’ 80 bepaalde? Als je nu om je heen kijkt mag je gewag maken van een heuse ’80 revival (al die groepen die opnieuw beginnen bijboorbeeld). Wat denk jij dan als muzikant die nooit echt van het toneel is verdwenen?

Ik vind het ‘cool’ dat mensen die alternatieve stijl blijven ontdekken en er van houden. Ik vind het ook een zinvolle en waardevolle muzikale stijl. Ik hoorde recent ook heel goede groepen uit Amerika, zoals Veil Veil Vanish, die er prat op gaan deze oudere muzikale stijl te spelen om dat er actueel een duidelijk tekort is aan ‘stijl’ in de muziek. Andere goede groepen zijn O.Children (album van het jaar in 2010 met hun titelloze debuut hier bij Dark Entries, nvdr.) en Light Asylum. Tegenwoordig voel ik me ook weer meer aangetrokken tot die typische ’80 stijl. Ik zit zowaar in een cyclische beweging, maar ik vind het in elk geval de meest interessante, ‘nieuwe’ benadering van muziek vandaag. Heel wat indie bands die vandaag de dag de kop op steken hebben een onmiskenbaar ’80 geluid.

Binnenkort sta je in België op het Shadowplay Festival. Wat kan het publiek verwachten?

We zullen zeker interessante, nieuwe songs spelen uit ons actuele album. Ik denk er momenteel aan om ook visuals aan de performance toe te voegen. In elk geval we gaan ons weer amuseren in België.

Wat is je favoriete plaat aller tijden en waarom?

Da’s een moeilijke, spontaan denk ik aan The Chameleons met “Script Under The Bridge” omdat ik me bij het beluisteren altijd terug dat jochie waag vol verwondering en zwaar onder de indruk van wat ik toen voor het eerst hoorde. Nu nog, als ik naar dit album luister, komt dat gevoel nog altijd terug, voor mij is het dé klassieker.

Met wie zou je eens graag 8 uur alleen opgesloten zitten in een lift en vooral wat zouden julie dan doen.

Een psychiater lijkt me in die omstandigheden ideaal om me mijn claustrofobie af te praten.

Heb je nog een boodschap voor onze lezers.

Koop ons nieuwe album!

Het Ronny Moorings paswoord:

Favoriete man; Adam

Favoriete vrouw; Eva

Favoriete film; The Pianist

Favoriete boek; The Idiot

Favoriete kleur; geel

Favoriete bestemming, start

Favoriete cartoon karakter: Gaston

Interview; Didier Becu, Engelstalige versie op Peek A Boo via deze link!

Bewerking en vertaling: Kurt Ingels

Foto’s; Marquis(pi)X

Clan of Xymox

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...