Het grootste genot als groep is live te kunnen spelen, dicht bij je publiek te staan en samen een ongelofelijke sfeer creëren.
10/04/2011, Didier Becu![]() |
|||||
Na een uiterst geslaagd optreden in Gent tijdens Rewind-Fest staan de West-Vlamingen weer met enkele sterren op het podium want samen met Mildreda, Spectra*Paris en Sonar zullen zij op vrijdag de dertiende mei het podium onveilig maken. Wat er die dag ook mag gebeuren, zullen Der Klinke in ieder geval de juiste doemklanken meebrengen….
Kun je eens uitleggen waar Der Klinke voor staat?
Der Klinke staat voor een vernieuwend geluid binnenin de wave en gothic scene, fascinerend donker, origineel maar trouw aan de eigenheid en identiteit van het genre. Klanken die de jaren 80 vermengen met de jaren 90 tot op heden resulterend in een soort van elektronische gothic/coldwave… Moeilijk te omschrijven, moeilijk te vergelijken maar op en top puur, eerlijk, en onversneden.
Der Klinke is wel een nieuwe groep, maar ik heb wel begrepen dat het geen nieuwe muzikanten zijn.
Inderdaad. Sam en Hazy zijn muzikanten van Red Zebra waar ook Marco hele lang tijd als roadie bij was. Heidi heeft reeds bij enkele lokale groepjes keyboard gespeeld, en ikzelf ben ook al een tijd bezig. In de jaren 80 had ik samen met een klasgenoot een minimal synth projectje “Progress”.Dirk Ivens zal het misschien heel vaag nog herinneren maar we werden toen ook gevraagd om op een compilatie te verschijnen, ik denk dat het die Expo87 lp was, maar onze nummers maakten we toen gewoon zonder voorbereiding en het nummertje dat hij wou konden we onmogelijk opnieuw tevoorschijn toveren ook omdat we tijdens de opname daarvan gewoon een radio die op BBC stond er hadden ingestoken en de stemmen daarvan is wat er op dat moment werd uitgezonden hahaha.. Nu is het natuurlijk allemaal veel professioneler waarbij onze hechte vriendschap de belangrijkste voedingsbodem is.
Toen ik voor jullie het eerst interviewde waren jullie nog volop in embryofase. Er is eigenlijk op zeer korte tijd veel gebeurd. Echozone is daar een mooi voorbeeld van....
Hahaha embryofase.. Ja toegegeven, we zijn heel snel gegroeid maar vooral ook doordat we er zelf constant ermee bezig zijn. Der Klinke was reeds vanaf het prille begin een fulltime bedrijvigheid en we blijven onverminderd doorgaan. Ons platencontract bij Echozone is inderdaad de belangrijkste mijlpaal. Echozone is een label dat op enkele jaren tijd is uitgegroeid tot een groot label dat vooral op authentieke newwave / gothic georiënteerd is, ook Wayne Hussey van The Mission zit op ons label dus ja als een platenfirma zoals zij intresse tonen in waar je mee bezig bent is dat toch wel een ongelofelijke erkenning en sindsdien zit alles inderdaad in een stroomversnelling omdat ook vanuit hun kant veel aan promotie wordt gedaan.
Ik veronderstel dat de poort van Echozone ook internationale wegen geopend heeft. Hoe zit dat, al reacties gehad...ook de slechte geven hee!
Al vele reacties en nee nog niets negatiefs gehoord. We kunnen natuurlijk ook niet alles volgen of zien wat er over ons gezegd wordt maar wat we zelf al gelezen hebben was allemaal vrij motiverend. Onze cd wordt officieel pas op 13 mei gereleased, dus pas dan zullen we horen en lezen hoe de buitenlandse pers er tegenover staat. Niet tegenstaande de cd pas dan wordt gereleased verkopen wij deze al sinds ons optreden in de Vooruit, en de verkoop ervan overtreft nu reeds alle verwachtingen. Een internet radiostation “Black Demon Radio” was er alvast zo enthousiast over dat ze eens 3 nummers na elkaar eruit gedraaid hebben… Maar voor ons is het dus ook afwachten wat de cd internationaal zal doen vanaf 13 mei..
We gaan niet beweren dat Der Klinke de beste groep is die er rond loopt maar ik zou wel bijna durven beweren dat jullie de enige Belgen zijn die rondlopen dit dit soort gothwave maken.
Bedankt voor dit compliment !! Ja, anno 2011 kan je misschien wel gelijk hebben, jij hebt in de cd bespreking terecht verwezen naar Poesie Noire. Onze Belgische roots kunnen we niet verbergen… en wie goed luistert kan invloeden horen van Poesie Noire, The Neon Judgement, Front 242, Siglo XX, enz… Maar de afsluiter van de cd “At Night” is dan een nummer dat gewoon heel dicht bij The Cure heeft gelegen.. Doch wil ik er toch aan toevoegen dat we toch vinden dat wat The Arch doet ook héél dicht bij ons ligt, ook daarom dat we blij zijn om met hen veel samen te kunnen werken, zowel studio als live. Wat ons vooral uniek maakt is hoogstwaarschijnlijk te danken aan de manier waarop we al deze invloeden op een persoonlijke manier verwerken en samenbrengen.
Als ik Der Klinke live hoor en op cd is er een verschil en ik bedoel dat niet in slechte zin. Zijn dit voor jullie twee gescheiden mediums?
Ja en nee, zowel de studio opnames als de live klank zijn eigen aan Der Klinke. Het grootste genot als groep is live te kunnen spelen, dicht bij je publiek te staan en samen een ongelofelijke sfeer creëren. Toen we twee jaar geleden begonnen was onze bedenking dan ook van hoe zullen we dit live brengen? We hebben enorm respect voor een groep als :Wumpscut: die gewoon nooit optreedt omdat ze vinden dat ze het niet 100% live kunnen brengen zonder afhankelijk te zijn van een backtrack. We hebben enkele groepen gezien die zo met cd’s en dergelijke werken en enkele van die optredens gezien waarbij de cd plots een eigen leven begint te leiden.. dat moet sterven zijn als je dan op het podium staat. Wij willen ons kunnen uitleven op een podium en van niets anders dan elkaar afhankelijk zijn, en vanuit dit standpunt hebben we gewerkt om live iets te creëren dat even boeiend is als wat je op cd hoort. Het is dan ook echt live, anders, ruwer, waardoor het ook een ervaring is ons live aan het werk te zien
Zit er op dat vlak (live) ook iets in voor jullie in het buitenland?
Onze cd is net wat te laat verschenen om nog dit jaar de buitenlandse festivals te kunnen meepikken. Wel zijn we uitgenodigd op de Gothik Messe in Keulen op 8 mei en zelfs op het befaamde M’era Luna Festival waar we bij de labelstand op geregelde tijdstippen signeersessies, meet & greets, interviews en dergelijke zullen doen. Ook hebben we al een agenda vol met internationale festivals die ons gevraagd hebben hen terug te mailen later dit jaar met het oog op 2012, er zit zelfs ene bij van Australië. Dus ja, we zien wel wat er allemaal concreet zal van komen maar het zou dus best wel kunnen dat volgend jaar de boel helemaal los zal komen
Als ik jullie hoor dan hoor ik ontegensprekelijk dat jullie kinderen van de jaren '80 zijn. Ik moet jullie niet vragen of jullie dit decennium als het belangrijkste beschouwen, niet?
Ja, ergens was dit voor ons inderdaad wel het belangrijkste decennium.. opgegroeid zijnde in de jaren 80 waren dit de jaren dat de wereld voor je open kwam hé.... op alle vlak eigenlijk. Wat ik er nu vooral aan mis is de vrijheid die je toen had, er waren tal van keuze’s maar niets werd opgedrongen, de maatschappij had geen behoefte mensen te bepamperen zoals nu, binnen hier en enkele jaren zijn we zelfs in onze eigen woonst niet meer vrij in ons doen en laten als het zo blijft doorgaan. Muzikaal gezien is er in de jaren 80 ontegensprekelijk ook veel slechte muziek gemaakt maar wat we de dag van vandaag hele dagen moeten aanhoren op de radio getuigt van een slechte smaak die toen zelfs niet denkbaar was hahaha…..
Wat vind je trouwens van die huidige 80's-revelatie?
Eigenlijk moet je dit ruimer zien.. De hele scène is ontstaan eind jaren 70 begin jaren 80 mede door het politiek-economische klimaat dat er toen heerste… hoge werkloosheid, onzekere toekomstperspectieven, koude oorlog, vrees voor kerncentrales, economische crisis, doomscenario’s dat in 1984 de wereld zou vergaan…. Net zoals we nu diezelfde doomscenario’s hebben met betrekking tot het jaar 2012, en al die elementen zijn er nu volledig terug, maar zelfs nog heviger en intenser dan toen, dus is het ergens vanzelfsprekend dat uit zo’n sterk gelijkende voedingsbodem sterk gelijkende artistieke expressies, en muziek terug naar boven komt.. We hebben nu meer mogelijkheden en middelen om muziek te maken maar tegelijkertijd ook minder vrijheid want veel is al reeds gedaan. Nu, ik moet wel beamen dat er idd een enorme 80’s-Revelatie op til is tot zelfs de terugkeer van de Rubiks Kubus, de Commodore 64, terugkeer van de cassettes, zolang de geföhnde haartooien maar niet terugkeren ben ik een gelukkig man hahaha maar nee serieus, moest de huidige 80”s revelatie ook een revelatie van het gezond verstand op wereldvlak inhouden zou het pas echt allemaal terug goed kunnen komen.. want wat er tegenwoordig op onze aardbol gebeurt is allesbehalve hoopgevend…
Deze vraag hebben jullie misschien reeds beantwoordt...who cares Wat is jullie favoriete plaat aller tijden en waarom.
Ja, deze heb ik inderdaad al eens beantwoord.. blijft heel moeilijk kiezen tussen Cure, Joy Division, Fad Gadget, en nog een honderd andere dus wil ik deze vraag eens doorgeven aan een ander groepslid zodat de lezers ook de andere muzikanten een beetje beter leren kennen..
Marco : Is zeer moeilijke keuze maar 't zal toch Earth Inferno van Fields Of The Nephilim worden ... Gothic Rock op z'n best, gebundeld op 1 live CD Fields Of the Nephilim heeft me van het eerste moment bij m'n nekvel gegrepen. Ik ontdekte hen, begin jaren 90, via het MTV-programma 120 Minutes met de single "For Her Light". De dag nadien had ik de LP Elizium in m'n bezit en die heb ik weken, wat zeg ik, maanden grijsgedraaid. Waarom dan toch voor de live uitvoering gekozen ? Omdat deze nog 2x zo krachtig en impressionant is. De originele line-up was een verzameling rasmuzikanten en dat is er ook duidelijk aan te horen : de baslijnen, de drumpartijen, de twee in elkaar verwoven gitaarpartijen ... gewoon subliem ! Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in een lift vast te zitten, en wat zou je dan doen?
Marco : 8 uur in een lift zitten lijkt me niet zo'n leuk idee maar als het dan toch moet best in goed gezelschap en dan moet ik in eerste instantie aan Elena Fossi (Kirlian Camera, Spectra Paris) denken, weet niet waarom maar ik heb zo'n gevoel dat die 8u toch minder saai zouden zijn .... ;-) Tweede optie is Elisabeth Frazier die gedurende 8u met haar engelenstem de claustrofobie mag verdrijven .
We kunnen altijd vragen of ze in De Kreun zo gauw mogelijk een lift willen installeren, wie weet wordt uw droom werkelijkheid? Binnenkort staan jullie in Kortrijk, wat mogen we verwachten?
Marco: Energie, Passie, en devotie !
Heidi: Toch als Marco niet spoorloos ergens bij Elena Fossi zit.
Chesko: Hahahaha…. Het wordt ongetwijfeld terug een fantastisch optreden en geen enkel optreden van ons is hetzelfde.. Het optreden is op 13 mei uitgerekend de officiële releasedatum van de cd, dus mag je er zeker van zijn dat we er iets bijzonders van zullen maken !
Een speciale boodschap voor de Dark Entries lezer?
Zeker komen naar Kortrijk en bij deze willen we warm aanbevelen om je aan te sluiten op onze facebookpagina, want daar kan je alle nieuwtjes op de voet volgen… En als laatste .. trakteer de mensen van Dark Entries op een pintje bij de eerstkomende gelegenheid als blijk dat je dit interview helemaal gelezen hebt… hahaha..
Marco kan natuurlijk ook zijn plaats in die lift afstaan!
Der Klinke speelt samen met Mildreda, Spectra*Paris en Sonar in de Kortrijkse Kreun op vrijdag 13 mei.
Foto’s van Xavier Marquis. |
Volgende interviews:
Mildreda - Voor wie de sound van Numb, Placebo Effect of Will heeft gemist mag content zijn: wij halen het met Mildreda opnieuw boven.
Star Industry - Als je met een open geest in het leven staat, wordt alles veel mooier.
Ionic Vision - We spelen liever voor 60 enthousiaste mensen dan 600 pattatenzakken, want die 60 zorgen voor de echte ambiance, sfeer en erkenning
Johannes Helden - Ik heb geen flauw idee dat ik nu populair ben of niet, ik hoop dat de mensen houden van hetgeen ik doe.
Marsupium Massacre - Wie is er nu geïnteresseerd in een industrial band met enkel een laptop? Bij ons krijg je theater en volle industriële actie op het podium.
De Brassers - De Brassers: ketters van het Vlaamse platteland
Liquid G. - Het “moet” allemaal afgelijnd zijn, proper en daar heb ik het soms wel moeilijk mee.
Sudeten Creche - We staan waar we staan en dat komt door de keuzes die we gemaakt hebben, en we zijn blij met waar we nu staan dus….
Markus Reuter - Mijn muziekleraars hebben me steeds de raad gegeven om een echte job uit te oefenen. Hun redenering was dat indien ik een echte muzikant was dat ik er wel zou geraken.
Somnambulist - Entertainment mag best maatschappijkritisch zijn.