Het “moet” allemaal afgelijnd zijn, proper en daar heb ik het soms wel moeilijk mee.
27/03/2011, Didier Becu![]() |
|||||
Voor mensen die het nog niet weten, wie en wat is Liquid G.
Wie: Op dit ogenblik, Peter, programmeren en componeren van de nummers, zang en synth. Kim, songwriter, zang en live synth. Natuurlijk niet te vergeten, gans de vriendenkring, want die is ook nodig om Liquid G. in leven te houden.
Wat: Een project dat al bijna 25 jaar bestaat, opgericht door Peter VB. Een electro-industrial sound met invloeden van ebm, punk en cyber. Samenwerking met Bart V. & Sandra B. (Hydrom Line, Subsection 1!), NTRSN, Peter DK (intens), FrontRunner en Vomito Negro. Split tapes met Stin Scatzor en Opponent Teuton (Zweden).
Als groep hebben jullie verschillende fases gekend, ik bedoel verschillende stijlen. Kan je zeggen dat dit een evolutie was van uw persoon of gewoon goesting in iets anders?
Elk nummer is gewoon gemaakt met goesting, is het nu industrial, ebm, cyber of hoe het beest ook mag noemen. Dit is Liquid G.! Wij hebben nooit vast gezeten aan één stijl. Natuurlijk is er wel de evolutie in het afwerken van de nummers en het gebruikte materiaal, en dat kan wel een andere klankkleur weergeven.
Laat ons maar eerlijk wezen. Jullie muziek is voor een vrij beperkt publiek. Heb je dat nooit spijtig gevonden?
Soms wel, maar daarvoor is onze stijl te veel verschillend. Mensen houden van een stijl van muziek, en meestal niet van een groep. En zoals hierboven al vernoemd, we hebben veel stijlen.
Wat ik zelf nooit begrepen heb is dat mensen uit de scene (wat dat ook moge betekenen) steeds uitleg dienen te geven waarom iets wel of niet goed is, om maar niet te spreken over de media die er steeds de spot met moet houden. Maakt zulke dingen je nijdig?
Soms ben ik de scene (2000->) wel beu, maar we moeten mee met de stroming, en alles wat daar bijkomt, nemen we er dan maar bij (als onze emmer niet overloopt). Vroeger kon je wel “echt” live gaan, maar als je nu een nummer vijf keer anders brengt, krijg je meestal kritiek. Het “moet” allemaal afgelijnd zijn, proper en daar heb ik het soms wel moeilijk mee.
Wees nu eens eerlijk : moest je nu op een avond moeten kiezen voor een overvolle AB of een overvol jeugdhuis zonder compromissen. Wat zou je dan doen?
Jeugdhuis, diegene die dit lezen en ons kennen weten dit wel (lacht) Zolang ze ons goed verzorgen en de sfeer goed zit, maakt het eigenlijk niet veel uit.
Wie Liquid G. zegt, zegt DIY. Hoe belangrijk is die DIY voor u?
Wel, ik heb steeds geprobeerd om zoveel mogelijk zelf (hometaping) te doen in de begin jaren. Natuurlijk had ik steeds wel personen die me bijsprongen wanneer het nodig was zoals Dirk Ivens, Eric Van Wontergem, Vomito Negro,…. . Momenteel heb ik natuurlijk veel medewerking van Serge en Kim tijdens de bijeenkomsten. Live heb ik dan weer de ondersteuning van Sam (For Greater Good) en Gert (Frames A Second) voor het geluid. Maar alles bij elkaar probeer ik toch liefst zoveel mogelijk zelf te doen.
Onlangs verscheen van jullie hel wat gratis materiaal op het net, het leek wel een middelvinger naar de muziekindustrie.
Nee, zeker niet. Maar ik zet zo nu en dan iets gratis op het net, men moet niet voort alles betalen hé, zolang ze de volgende cd maar kopen, lol
Eigenlijk, zit er een kans in op wat nieuw materiaal.
Nu we bij EK Product label (http://ekproduct.com/) zitten, komt er tegen juni een nieuwe full cd uit. Ongeveer 16 tracks. “BIOHAZARD & MEDICAL WASTE” in digipack formaat. Die gasten (Alless, Amedeo & Mika) staan er wel volledig achter, dus proberen wij er ook een prachtige cd voor in elkaar te steken.
Door de actualiteit misschien een rare vaststelling, maar als ik Liquid G. hoor dan is het net of ik in een kerncentrale rondwandel...niet dat ik daar ooit geweest ben.
Ik heb ooit wel eens in een kerncentrale rond gewandeld, maar daar heb ik nog geen stukken geschreven. Liquid G. heeft zich altijd wel met de industriële sound bezig gehouden, en eigenlijk maken we nog steeds industrial maar ze noemen het EBM Viva “Industrial Sound Of Noise”!
Hmmmm, soms lijkt de muziek op Liquid G. op verderf,een wereld die om zeep is. Vind je dat ook?
Zou er dan toch nog een deeltje “Punk” in zitten?
Eigenlijk, vind jij van jezelf dat je extreme muziek maakt?
In de jaren 2000, nee. De jaren tachtig, negentig, ja ok, dat was meer experimenteel. De eerste songs met een mini Casio een flanger en wat stemmen op de achtergrond, dat was het. Als ik nu extreem wil gaan , zal ik dit eerder doen met Maxx:Impact dan met Liquid G. Buiten de “Overdrive” cd’s, dit is een stukje nostalgie die enkel Liquid G. mag uitbrengen.
Je organiseert ook binnenkort een festival in Edegem, vertel eens iets meer daar over.
Ik moet wel zeggen dat ik dit nu in handen van Kim is daar ik het zelf te druk heb, zij heeft voor de contacten en zaal gezorgd. Voor de avond zelf denk ik dat dit weer eens een uniek Belgisch moment zal zijn in de electro scene. Vier electro groepen, in verschillende stijlen. Het spookte al lang door mijn hoofd om terug eens iets te doen zoals vroeger, echte live gigs waar al eens een scheve noot mag gespeeld worden. Toen ik dit vorig jaar voorstelde aan onze vrienden muzikanten (SOLXIX, Frames A Second & Stin Scatzor) waren die direct akkoord om mee te doen. We zullen die avond nummers van elkaar en met elkaar spelen, afwisselend met eigen nummers. Zelfs Frames A Second gaat iets doen wat ze nog nooit live gedaan hebben. De volgorde van de groepen was dus ook niet belangrijk voor die avond, we hebben ons zelf tweede gezet zodanig dat mijn dochter (Ellen) ook nog eens een nummer kan meespelen. Je zal dus zowel Stin Scatzor al in het begin van de avond bezig zien, als Liquid G. op het einde van de avond. Echt weer spannend! Als dit op 25 juni lukt,en de zaal wil nog meer, kan het zijn dat we er een gevolg aan geven, andere groepen, zelfde concept.
En binnenkort sta je op onze Dark Entries Nights. Wat mogen we verwachten en waarom moet de hele wereldbevolking naar de Kinky Star afzakken?
Gewoon een avond “fun en veel laweit”. Normaal gezien zal dit tevens een kleine try-out zijn van enkele nieuwe nummers voor de volgende cd. Dus, het zal weer een ander optreden zijn dan vorige keren, dus , oorstoppen meebrengen .
Wat is je lievelingsplaat aller tijden en waarom?
Die vraag hebben ze me al veel gesteld, kan daar echt niet op antwoorden. Er zijn zoveel goeie platen/cd’s uitgebracht en mijn smaak ligt ook zover uiteen,……punk, rock, electro, metal, industrial,….
Met wie zou jehet niet erg vinden om 8 uur in een lift te zitten en wat zou je dan doen?
Met mijn laptop, Cubase en wat vst’s, ready to make more songs.
En een speciale boodschap voor de lezer?
Onkruid vergaat niet, volgend jaar, Liquid G. 25 jaar! “25 Years of Garbage!” (hmm, misschien een titel voor een gratis ...) Afzakken naar Gent op 29 april en Edegem 25 juni!
|
Volgende interviews:
Sudeten Creche - We staan waar we staan en dat komt door de keuzes die we gemaakt hebben, en we zijn blij met waar we nu staan dus….
Markus Reuter - Mijn muziekleraars hebben me steeds de raad gegeven om een echte job uit te oefenen. Hun redenering was dat indien ik een echte muzikant was dat ik er wel zou geraken.
Somnambulist - Entertainment mag best maatschappijkritisch zijn.
No Tears - Wij zijn een groep zonder pretenties, nooit de bedoeling gehad om winst te gaan maken…gewoon een kwestie van passie!
Sophya - Het lijkt erop dat mensen betere dingen willen horen. Maar los daarvan blijft het een nachtmerrie om wat cd’s te verkopen of zelfs om gewoon een concertje vast te krijgen.
La Lune Noire - Ik moet er niet aan denken dat iemand me zou zeggen wat wel kan en wat niet.
Ping Pong Tactics - We willen gewoon onze muziek kunnen maken, verspreiden en optreden. We geven niet graag dingen uit handen.
Cable 35 - Slapen in een bestelwagen is wel rock ’n roll op zijn grofst, maar na een tijdje went dat hoor!
Echo West - Echo West zou je best kunnen omschrijven als een compilatie van verschillende groepen, maar wel met dezelfde stijl, zodanig dat al die geluidsverschillen het moeilijk maken om een sluitend geheel te vinden.
Baby Fire - Ik kan het me echt niet inbeelden om in de mainstream te zitten. Ik voel mij daar veel te rebels voor, ik kan mijn mond niet houden!