casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Sudeten Creche
We staan waar we staan en dat komt door de keuzes die we gemaakt hebben, en we zijn blij met waar we nu staan dus….
27/03/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

27/03/2011 : Sudeten Creche - We staan waar we staan en dat komt door de keuzes die we gemaakt hebben, en we zijn blij met waar we nu staan dus….
27/03/2011 : Sudeten Creche - We staan waar we staan en dat komt door de keuzes die we gemaakt hebben, en we zijn blij met waar we nu staan dus….
27/03/2011 : Sudeten Creche - We staan waar we staan en dat komt door de keuzes die we gemaakt hebben, en we zijn blij met waar we nu staan dus….
27/03/2011 : Sudeten Creche - We staan waar we staan en dat komt door de keuzes die we gemaakt hebben, en we zijn blij met waar we nu staan dus….
In het minimal-milieu is Sudeten Creche één van de klinkende naam en op algemene aanvraag besloten Mark en Paul om terug op toernee te gaan. Dit zal hun op zaterdag 16 april ook naar Antwerpen brengen (samen met Somnambulist) en voor Dark Entries meteen een gepaste reden om een babbel te maken met deze minimallegende.

Zou je ons eens kunnen vertellen wie Sudeten Creche zijn?

Paul Carlin (zang, synth, gitaar), Mark Warner (stem, synth, gitaar, programmering) en in het verleden ook Baz Voce (gitaar, synth) en Tim Wharton (bass).

Nu is jullie muziek omschreven als minimal synth. Vele groepen vertelden mij dat deze term vroeger niet eens bestond en dat zij minimaal klonken, gewoonweg omdat zij geen geld hadden…

Bij ons weten bestond die term ook niet en het soort muziek dat wij maakten werd gewoon aangeduid als zijnde alternatief. Nu ja, een genre als alternatief omschrijven is wel zeer breed en het omvat zo veel sublabels.

Gebrek aan geld zou best eens een goede reden kunnen zijn waarom zoveel groepen in die tijd minimaal klonken. In ieder geval hadden wij niet genoeg geld om het materiaal aan te kopen voor de nummers die we wilden maken. Toen we in de studio’s zaten, konden we niet anders dan het zo simpel mogelijk te houden.

Wij kwamen allemaal uit een achtergrond van mensen die beïnvloedt werden door simpele en krachtige muziek, en dat zie je ook in onze smaak als het op kunst aankomt.

Het is nu eenmaal zo dat iets krachtigs kan zijn door gewoon simpel te zijn.

Hoe populair was Sudeten Creche?

Ik denk dat het fair is als we stellen dat wij steeds voorzichtig waren met populariteit. Zowel vroeger als nu maakten wij gewoon muziek waar we van hielden. Voor ons was het steeds belangrijker dat wij hielden van hetgeen wij deden. Natuurlijk als anderen dat ook leuk vinden is dat zeer mooi meegenomen!

Begrijp jijzelf waarom zoveel mensen terug keren naar dat geluid van vroeger en wat vind je nu zelf van die revelatie?

Vele dingen in deze wereld verlopen cyclisch en de muzikale smaak is daar één van. Er is nu een nieuwe generatie van muziekliefhebbers voor wie de geluiden uit de jaren ’80 iets nieuws zijn.

Misschien speelt het internet daar een rol bij doordat mensen nu veel vlugger nieuwe muziek kunnen ontdekken dan dit vroeger het geval is. Het maakt ook mensen makkelijker om aan opnames te geraken die vroeger slechts voor een korte tijd op de markt beschikbaar waren.

Om het maar op de man af te vragen: was vroeger beter?

Het verleden is een ander land. We deden de dingen anders. Was het simpelder? Neen, het was gewoon een simpelere tijd in ons leven. Waren er meer mogelijkheden? Neen, het was toen net zoals nu: je maakt je eigen mogelijkheden.

Was vroeger beter? Neen, het was gewoon anders.

En jij zelf, luister jij nog naar dit soort muziek?

Ja hoor, wij hebben een zeer ruime variatie in onze muzikale invloeden. Sommige vind je terug in de “minimal”-sfeer, sommige in de “electronic”. Dit gezegd zijnde, onze invloeden waren steeds simpel en elegant.

Mensen die gek zijn van minimal, zijn vaak ook platenverzamzelaars. Ben jij dat ook?

We bezitten een collectie van platen, tapes, cd’s en mp3’s…maar om nu te zeggen dat we verzamelaars zijn, neen.

Wat we graag horen, willen we kopen maar we hebben geen behoefte om van een bepaalde groep nu alles te gaan kopen.

Hebben wij zeldzaam materiaal in onze collectie? Natuurlijk…

Wij kopen nu al muziek gedurende 40 jaar. Doorheen onze connecties en bevriende platenmaatschappijen en artiesten hebben wij het voordeel gehad dat we destijds heel wat dingen kregen die nu echte collectors zijn.

Nu is het niet de zeldzaamheid van een plaat die dit speciaal maakt, maar wel de verbondenheid met mensen, waarvan er ondertussen al heel wat bij zijn die niet meer op deze wereld rondlopen.

Toen jullie je ding deden in de jaren ’80 had je Sounds, NME en Melody Maker.

Vandaag de dag is dat een herinnering en nu heb je niks meer, vind je dat goed of niet?

Wij denken zeker dat er in de jaren ’80 een waardevolle pers was. Er was een duidelijk onderscheid tussen de “serieuze” muziekpers en die van de glamboekjes die zich eerder op een jong publiek focusten.

Wij missen wel het doorzicht dat Sounds, NME of Melody Maker had.

Natuurlijk is het zo dat de snelheid van het internet de pers in geschreven vorm zo goed als nutteloos heeft gemaakt.

Je hebt nog wel muziekbladen als Skug, Mojo, Rolling Stone of The Wire.

De versplintering binnenin het alternatief genre heeft er natuurlijk ook voor gezorgd dat er veel submagazines ontstaan zijn.

Zelf vind ik het een goede zaak dat de specifieke interesses van ieder individu aan bod kan komen en natuurlijk ook dat de industrie minder vat heeft op de media.

Ik vind gewoon dat wij vandaag de dag meer interessante dingen te lezen krijgen.

Waarom besloot jij om er terug weer aan te beginnen?

We besloten gewoon om daar op te pikken waar we gestopt waren.

De tijd dat we er met ophielden had gewoon te maken dat we gedurende de jaren ’90 verspreid zaten over de gehele wereld.

Het duurde tot 2005 tot we terug in England waren en in 2006 begonnen we er meteen weer aan.

We kwamen er vrij vlug achter dat heel wat mensen ons gerief uit de jaren ’80 hadden ontdekt. We hadden nog heel wat nummers liggen die onafgewerkt waren en ook nummers die echt opnieuw moesten worden opgenomen omdat zij enkel op tapes bestonden, meestal met een verschrikkelijke geluidskwaliteit.

Het heeft eigenlijk altijd in ons hoofd gezeten om een album te maken en terug op het podium te gaan. Met de Europese toer van 2011 komt deze droom meteen in vervulling en daarna gaan we meteen aan de slag om dat album af te maken.

En moest je nu die carriere kunnen overdoen, zou je het op dezelfde manier doen?

Dat is een zeer moeilijke vraag om te beantwoorden. Moesten we “neen” antwoorden dan zou dat betekenen dat bepaalde dingen in ons leven niet zouden gebeurd zijn.

Natuurlijk zouden we misschien bepaalde beslissingen niet genomen hebben, maar het is uiteraard niet mogelijk om dit ongedaan te maken.

We staan waar we staan en dat komt door de keuzes die we gemaakt hebben, en we zijn blij met waar we nu staan dus….

Het is misschien een vervelende vraag, maar denk je nu zelf dat je dat geluid van vroeger kan terug toveren?

Als je het in termen van liveoptredens hebt dan is het antwoord zeker ja. Wij hebben ons een hele tijd met onze instrumenten bezig gehouden om zo dat geluid van vroeger zo goed als mogelijk terug naar boven te halen.

Wat nu ook weer niet betekent dat wij slaven zijn van dit geluid, want sommige nummers hebben we opgepoetst. Ons nieuwste werk is de natuurlijke progressie van ons vroeger werk.

Wat is je favoriete plaat aller tijden…

Mark: Dat is een moeilijke want het verandert voortdurend. “Elegant chaos” van Julian Cope, “Burning down the house” van Talking Heads of “Planet Claire” van B52’s. Maar in vijf minuten kan dat “Verschwende Deine Jugend“ van DAF zijn. Er zijn zo veel goede dingen om uit te kiezen.

Paul: Atmosphere van Joy Division.

Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in een lift vast te zitten en wat zou je doen?

Mark: Van de week zou het Christopher Isherwood zijn. Na 8 uur zou ik wel honger hebben, dus ik zou op zoek gaan naar een goed restaurant en ik zou natuurlijk ook wel eens het toilet willen opzoeken.

Paul: Gewoon iemand die zo’n lift kan repareren, want het lijkt mij wat claustrofobisch….vluchten dus!

Binnenkort komen jullie naar Antwerpen. Wat mogen we verwachten?

Sudeten Creche, oud en nieuw. Sommige nummers zullen de mensen kennen en weer andere zullen voor het eerst gespeeld worden. Een paar verrassingen zullen er natuurlijk ook tussen zitten.

Een speciale boodschap voor de lezer?

België heeft wel een speciale betekenis voor Sudeten Creche. Een van onze eerste nummers vond zijn inspiratie tijdens een bezoek dat wij aan jullie brachten in 1983/4. De naam die we het toen gaven kun je ergens vertalen als “plotse dood”.

De eerste lezer die weet waarover we het hebben mag bij ons in Antwerpen komen en het ons zeggen en hij krijgt een gesigneerde kopie van onze gelimiteerde EP “Kiss from the creche”.

Dat optreden vindt plaats op 16 april in Antwerpen. Dark Entries houdt jullie nog op de hoogte van de juiste locatie.

Sudeten Creche

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...