casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Die Krupps
Je moet de realiteit onder ogen zien, de cd heeft er voor gezorgd dat 90% van de verkoop is gedaald, dat betekent dat er maar 10% meer overblijft en dat treft iedereen.
08/03/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

08/03/2011 : Die Krupps - Je moet de realiteit onder ogen zien, de cd heeft er voor gezorgd dat 90% van de verkoop is gedaald, dat betekent dat er maar 10% meer overblijft en dat treft iedereen.
08/03/2011 : Die Krupps - Je moet de realiteit onder ogen zien, de cd heeft er voor gezorgd dat 90% van de verkoop is gedaald, dat betekent dat er maar 10% meer overblijft en dat treft iedereen.
08/03/2011 : Die Krupps - Je moet de realiteit onder ogen zien, de cd heeft er voor gezorgd dat 90% van de verkoop is gedaald, dat betekent dat er maar 10% meer overblijft en dat treft iedereen.
08/03/2011 : Die Krupps - Je moet de realiteit onder ogen zien, de cd heeft er voor gezorgd dat 90% van de verkoop is gedaald, dat betekent dat er maar 10% meer overblijft en dat treft iedereen.
08/03/2011 : Die Krupps - Je moet de realiteit onder ogen zien, de cd heeft er voor gezorgd dat 90% van de verkoop is gedaald, dat betekent dat er maar 10% meer overblijft en dat treft iedereen.
Het is ondertussen reeds bij de meeste mensen doorgedrongen dat 24 april een speciale dag wordt voor de EBM-liefhebber want in de Trix staat er zowaar een dubbelconcert van Nitzer Ebb en Die Krupps op het programma. Dark Entries mocht met Die Krupps-oprichter Jürgen Engler een exclusief interview voeren, met dank aan onze eigen Peter en Kai van Protain om dit mogelijk te maken.

Vele mensen zie jou als een invloedrijke band, denk jij dat van jezelf ook?

Eigenlijk wel. Toen wij “Stahlwerksinfonie”” uitbrachten waren wij de eerste die iets deden met experimentele noise en dat heeft zeker zijn sporen nagelaten. Wij brachten onze plaat uit rond hetzelfde tijdstip als DAF hun eerste werk. Je moet ook weten dat wij alles voor Einsturzende Neubauten hebben gedaan. Het geluid dat wij destijds gemaakt hebben heeft zeker de lagen gelegd voor wat later de EBM werd. En ik vind dat je dat ook kon zeggen van de dingen die we later deden met het cross-over geluid waarbij we metal met elektronische beats gingen mengen, dat was terug iets nieuws wat wij brachten.

Dus jij vindt niet dat “Stahlwerksinfonie” een ondergewaardeerde plaat is?

Neen, eigenlijk niet. Je moet het ook bekijken vanuit het standpunt dat zo’n muziek in die tijd voor een klein publiek gemaakt werkt. Ik herinner mij dat wij in de begindagen stonden te spelen voor 15 man! Moesten we nu zo’n Stahlwerksinfonie-toer doen dan halen we gegarandeerd overvolle zalen.

Plus, die plaat kreeg internationale erkenning, zelfs de NME maakte het in die tijd album van de week. Toch wilden wij niet gaan doen zoals Einsturzende Neubauten en in dat straatje blijven verder wandelen, wij zochten andere muzikale richtingen op. Ik vind eigenlijk dat wij als groep steeds vrij snel evolueerden.

Die vernieuwingsdrang hoor je inderdaad overduidelijk. Iedere plaat van jullie lijkt wel van een andere band te zijn.

Wat dus ook de bedoeling is van dit alles. Kijk, ik heb altijd gezegd dat vanaf het moment dat ik voel dat ik mijzelf kopieer dat ik ermee stop, dan heeft het geen zin meer.

Wij wilden steeds vernieuwing brengen en dat is de reden waarom ik het niet meer zag zitten bij “Paradise Now” omdat ik vond dat we met die metalinvloeden alles hadden bereikt wat je met zo’n muziek kon bereiken, de cirkel was rond, ik had het gevoel dat we daar een einde hadden bereikt en dat verder gaan geen zin had.

Het belangrijkste voor mij is de blijvende drang naar innovatie, zonder dat heeft het geen zin. Dat was zelfs het geval bij “Too much history” wat je kan zien als ons “Best Of”-album: in de plaats van gewoon die tracks er zo maar op te gaan zwieren, opteerden wij ervoor om al die tracks te gaan herwerken.

Waarom besloten jullie om door het leven te gaan als Die Krupps?

Ik zocht naar een naam hoe mensen in die tijd Duitsland zagen. De dynastie van de Krupps was in de Tweede Wereldoorlog zeer belangrijk in hun rol voor de strijd tegen het nazisme.

Ik vond dat Die Krupps tegelijkertijd een dubbele zijde van Duitsland toonde: enerzijds had je de naam van die staalfabriek die het nieuw economisch wonder van Duitsland belicht maar tegelijkertijd herinnert deze naam er ons ook aan wat voor verschrikkelijke dingen Duitsland heeft aangericht. Ik zocht naar een provocerende naam en ik denk dat ik die met Die Krupps gevonden heb.

Jullie hebben steeds een goede band gehad met Nitzer Ebb, hoe zie jij hun als band?

Als mensen zijn die reeds 22 jaar mijn vrienden en dat schept natuurlijk een band. Kijk, nu gaan we weer op toer met elkaar en het is nooit een competitiestrijd geweest.

Als muzikanten hou ik echt van wat zij doen en voor mij zijn zij ook de enige groep in dat genre die ik serieus neem, weet je. :Nitzer Ebb dat is funk en soul en niet zomaar een beat.

Het was wel grappig toen die destijds “That total age” uitbrachten. Toen ik die hoes zag met die hamers dacht ik meteen: “Waar zijn die gasten met bezig? Die zijn ons hier gewoon aan het kopiëren!” maar van zodra ik de plaat oplegde wist ik dat zij iets anders deden, iets dat zeer origineel was. Ik hou echt zeer veel van Nitzer Ebb, ook “Believe” en “Showtime” zijn fantastische albums, “Ebbhead” is iets minder.

En dan is er Ralph die Propaganda oprichtte, wat vond jijzelf van Propaganda?

Over die eerste plaat kan ik kort zijn, dat is een briljant popalbum. Toen Ralph ons de demo liet horen van “Dr Mabuse” wist ik meteen waar hij dat refreintje vandaan heeft gehaald, dat was gewoon “Goldfinger” van Die Krupps! (begint het deuntje van “Dr Mabuse” te zingen).

En nu hebben jullie die track opgenomen voor jullie nieuwste “Als waren wir für immer”-EP

Ja maar wij spelen “Dr Mabuse” al jaren op onze live set dus zo verwonderlijk is dat nu ook weer niet.

Ik vind dat jullie nogal futurepop-achtig overkomen op jullie nieuwste EP die trouwens fantastisch klinkt.

Weet je, ik zou echt niet weten wat future pop is. Echt, ik weet niet welke muziek men bedoelt als men het over future pop heeft en het kan me ook niet schelen want wat een andere artiest doet, dat is gewoon mijn zaak niet.

Ik volg nooit trends en we hebben die ook nooit gevolgd. Ik ben wel zeer tevreden over die EP en in zekere zin vind ik het ook beter dan een volledig album, weet je. Zo’n minialbum heeft je de mogelijkheid om met verschillende kleuren te gaan werken terwijl je bij een volledig album verplicht bent om een bepaald concept te volgen. “Als waren wir für immer” toont Die Krupps vanuit zijn verschillende facetten.

Jullie waren ook vrij populair in de States hoe komt dat?

Gewoon omdat wij weer eerder dan de rest waren. In 1989 stond “Machineries Of Joy” in de Top 10 van de Billboard-dancecharts en dat heeft ongetwijfeld vele deuren voor ons geopend. Daarvoor waren er wel enkele dj’s die onze muziek speelden maar het is pas na die clubhit dat wij in de States zijn beginnen spelen en zo erin geslaagd zijn om ginder een trouwe aanhang te kweken.

Ik ken de toer nog niet van buiten want er moet nog van alles besproken worden maar ik denk dat wij in mei of in juni terug in de States zullen spelen, echt iets om naar uit te kijken.

Hoe zie jij de muziekindustrie van vandaag?

Leuk dat je dat aan mij vraagt. Kijk, reeds op het einde van de jaren ’90 zei ik tegen iedereen dat ze terug naar het vinylaspect moesten gaan en de cd laten voor wat het is.

Het enige wat goed aan een cd is, is dat je hem in een auto kan afspelen want je kan moeilijk met een platendraaier in de auto gaan kruipen maar los daarvan haat ik dat ding.

Je moet de realiteit onder ogen zien, de cd heeft er voor gezorgd dat 90% van de verkoop is gedaald, dat betekent dat er maar 10% meer overblijft en dat treft iedereen. Niet alleen de platenmaatschappijen, maar ook de artiesten zelf.

Voor hen is er maar één optie gebleven : ofwel toeren ze zich te pletter om wat geld te verdienen, ofwel moeten ze een dagjob gaan zoeken. Ik zeg steeds van muziek dat het slecht is van het moment dat je het makkelijk kan kopieren en met een cd is dat zeer eenvoudig.

Dat betekent misschien wel dat iemand uit Groenland binnen een dag naar onze muziek kan zitten luisteren en vanuit een punkstandpunt is dat wel cool maar de andere kant van de medaille is wel dat heel de wereld het gratis kan pikken en dat is erg.

Groepen werken zich te pletter en ze houden er geen cent voor over.Er is maar één oplossing : terug naar vinyl! Alles is zo mooi daaraan, de artwork of het concept ervan.

Neem nu zoiets als een single, daar keek je echt naar uit. Ik was zeer geïnteresseerd in punk en het was steeds reikhalzend uitkijken naar de nieuwe singletjes die op de markt kwamen.

De cd heeft de muziekindustrie naar de knoppen geholpen en nu is hetzelfde aan het gebeuren met de filmwereld. Weldra zal je geen klassieke films meer kunnen maken want je kopieert het ding zo in een handomdraai. Als ik eraan terug denk hoe moeilijk het vroeger was om al die oude videobanden te gaan kopiëren….

We gaan afronden, Jurgen. Dus besluit ik met mijn klassieke vragen : wat is jouw favoriete album aller tijden?

Dat kan ik niet. Ik zou je wel een lijst kunnen geven van platen die mij beïnvloed hebben maar dan zitten we ’s nachts nog bezig. De plaat die ik het meest gespeeld heb is “Ziggy Stardust” van David Bowie. De eerste van Pere Ubu, de eerste Suicide, de eerste Wire, de eerste Buzzcocks en ook de drie eerste albums van Roxy Music.

Ook Iggy Pop. Wist jij dat ik mijn dagjob die van producer is? Ik produceer zo’n 30 tal platen in LA en twee dagen geleden zat ik hier nog met Iggy Pop, we hadden net een nummer afgewerkt waar ik echt van onder de indruk was. Iggy Pop is een grote invloed.

Sly Stone vind ik ook zeer goed. Ken je die, van Sly & The Family Stone? Ook met Sly zat ik te werken aan nieuw werk, grote mijnheer die Sly!

Wat heb jij een leuke dagjob! Laatste vraag, met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in de lift te zitten en wat zou je doen?

8 uur is wel lang hee. Met Marlene Dietrich! Wat ik zou doen met haar? Praten? (Schiet in de lach)…neen, 8 uur met haar is eigenlijk wel fantastisch!

Jurgen, in naam van Dark Entries bedanken wij je voor dit exclusief gesprek!

En nu met zijn allen op 24 april naar de Trix waar Nitzer Ebb en Die Krupps op de affiche staan. Niet te missen!

Die Krupps

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...