casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Nitzer Ebb
Het is zeker geen vooruitgang om te zien dat enkel de commercieelste en meest oppervlakkige muziek de kans krijgt, maar wat doe je er aan?
08/03/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

08/03/2011 : Nitzer Ebb - Het is zeker geen vooruitgang om te zien dat enkel de commercieelste en meest oppervlakkige muziek de kans krijgt, maar wat doe je er aan?
08/03/2011 : Nitzer Ebb - Het is zeker geen vooruitgang om te zien dat enkel de commercieelste en meest oppervlakkige muziek de kans krijgt, maar wat doe je er aan?
08/03/2011 : Nitzer Ebb - Het is zeker geen vooruitgang om te zien dat enkel de commercieelste en meest oppervlakkige muziek de kans krijgt, maar wat doe je er aan?
08/03/2011 : Nitzer Ebb - Het is zeker geen vooruitgang om te zien dat enkel de commercieelste en meest oppervlakkige muziek de kans krijgt, maar wat doe je er aan?
08/03/2011 : Nitzer Ebb - Het is zeker geen vooruitgang om te zien dat enkel de commercieelste en meest oppervlakkige muziek de kans krijgt, maar wat doe je er aan?
Het wordt een Pasen vol beukende beats dit jaar want daags na Bodybeats 2011 treden in diezelfde zaal twee monumenten van het EBM/indus-genre aan nl. Die Krupps en Nitzer Ebb en dat op 24 april. Wat The Beatles voor de pop waren, zijn Nitzer Ebb zonder twijfel voor het EBM-electrogenre en het is dan ook niet zonder trots dat wij kunnen zeggen dat Dark Entries een exclusief interview had met Douglas McCarthy hemzelve!

Hallo voor mij voelt het vreemd aan om met legendes als jullie te praten, maar zien jullie zichzelf als legendes?

Vooreerst bedankt dat je dit zegt, maar wij zien onszelf helemaal niet als legendes hoor.

Waar komt die naam Nitzer Ebb vandaan?

Naar het voorbeeld van William S. Burroughs zijn wij daar zelf opgekomen. We staken allerlei letters in een hoed en pikten daar wat uit, op dat moment waren wij eigenlijk bezig David Bowie aan het kopiëren die op zijn beurt William S. Burroughs kopieerde.

Nitzer Ebb heeft dat typische geluid van de jaren ’80, in de zin dat de klanken ijskoud waren. Was je je daar op dat moment van bewust toen je dat deed?

Wij wilden toen vooral zuiver en efficiënt klinken, en brutaal veronderstel ik. Op dat moment was er een sociale onrust en er was ook een sterke vorm van vervreemding bij de mensen aanwezig, vooral bij de jongeren, dus was het eigenlijk zo goed als onmogelijk om dit niet in je geluid op te nemen.

Jouw muziek klonk zwart, maar ik had ook de indruk dat je toen (en nu ook veronderstel ik) maar weinig instrumenten daar voor nodig had, niet?

In het begin was dat zeker zo, ik had enkel een Roland SH101 die mijn ouders gekocht hadden voor mijn kerstmis, dat, en een assortiment van wat akoestische drums en een micro. Nu zit er wel wat meer materiaal in onze kit maar essentieel is het eigenlijk hetzelfde gebleven.

Als je tegenwoordig ziet hoe de technologie doorheen de muziek is gekomen, vindt jij dat zelf een goede zaak?

Voor een groot stuk wel ja, zeker als je denkt dat mensen nu de mogelijkheid hebben om thuis eigen platen te creëren en die te gaan opnemen dan vind ik dat toch een geweldige ontwikkeling. Qua stijl en individualisme zal er misschien wel een verlies zijn, maar in de muziek is er nu eenmaal altijd een probleem geweest.

Jouw eerste ding werd op een tape uitgebracht, heb je dat thuis nog liggen?

”Basic Pain Procedure” was dat. Ja hoor, die tape ligt nog steeds ergens bij mij thuis.

En dan geraakten jullie vrij vlug op Mute. Voor een jonge groep moet dat toch ongelooflijk zijn geweest?

Het was inderdaad verbazingwekkend toen plots Daniel Miller naar de telefoon van mijn ouders belde en met mij wou praten. Hij en iedereen van dit label heeft ons steeds enorm gesteund en het is een machtige plaats om te leren hoe je een groep wordt.

Akkoord als ik zeg dat “That total age” levens heeft veranderd, of gewoon generaties heeft beïnvloed?

In ieder geval heeft het wel ons leven verandert en als dat een generatie heeft beïnvloed dan kan ik dat alleen maar als een hartverwarmende gedachte beschouwen!

Eigenlijk, speel jij die plaat thuis zelf nog?

Absoluut. Niet zo lang geleden heb ik “Belief” nog eens opgelegd.

Veel van jullie fans zijn echte EBM-fanaten. Zijn jullie dat ook?

Ik ben fan van elk soort muziek dat mij aanspreekt. Ik heb nooit de behoefte gehad om mijn smaak te gaan vastpinnen op één bepaald genre.

Jullie hebben zeker al genoeg groepen gehoord die jullie kopieerden. Dat geluid van jullie kwam dat zo maar, ik bedoel als ik rondom mij kijk zie ik dat groepen echt een probleem hebben om zelf met een origineel geluid voor de dag te komen!

Ik denk dat je gelijk hebt, het is inderdaad moeilijk om zelf een origineel geluid te ontwikkelen. Het vraagt tijd en moeite om je eigen ingevingen te volgen en je zomaar niet te gaan overleveren aan de kudde schapen.

En als jij nu zelf al die Nitzer Ebb-klonen hoort, wat denk je dan?

Ik weet dat ze bestaan maar ik hoor er maar weinig. Onlangs speelde onze manager Spetnaz toen Terence Fixmer en ik in zijn auto zaten en het was angstaanjagend want ik wist helemaal niet dat ik op die plaat meezong!

Toen platen als “Ebbhead” uitkwamen was het de normaalste zaak van de wereld om dat op MTV te zien, nu is dat onmogelijk… er echt op vooruitgegaan zijn we toch niet, vind ik.

De kleinste gemene deler vreselijk. Het is zeker geen vooruitgang om te zien dat enkel de commercieelste en meest oppervlakkige muziek de kans krijgt, maar wat doe je er aan?

Je bent een tijdje gestopt met Nitzer Ebb. Waarom die beslissing om terug te komen?

Fixmer/McCarthy hadden “Between the devil” opgenomen en in die tijd doorheen Europa en Amerika getoerd en in die shows begonnen wij ook Nitzer Ebb-nummers te spelen. Meer en meer begonnen concertorganisatoren ons te vragen of er een kans zat in een Nitzer Ebb-show.

Bon en ik zaten toen op datzelfde ogenblik in Chicago en we zagen het zitten om erover te spreken en besloten om een paar festivals te doen en voor we het wisten was er een sneeuwbaleffect. We namen er maar shows bij en lege gaten werden opgevuld met Japan, Australië, Nieuw Zeeland, Noord-en Zuid Amerika en zo weer terug naar Europa. Het kwam er op neer dat we zo’n 70 shows deden en we vonden het zeer plezant. Tegen de tijd dat we in LA zaten, hadden we al besloten om terug nummers te gaan schrijven en zo werd “Industrial Complex” geboren.

Kun je uw favoriete album noemen?

Dat is wel een moeilijke want het durft nogal eens variëren maar vandaag zou ik “Red Mecca” van Cabaret Voltaire noemen.

Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in een lift vast te zitten en wat zou je doen?

Hunter S. Thompson. De tijd verprutsen, met geweren schieten, je weet wel : al het normale.

Binnenkort in Antwerpen, wat mogen we verwachten?

Wel, het maakt deel uit van de “'Join In The Rhythm Of Machines Tour' dus mag je eerst al Die Krupps verwachten. Dat zijn dus twee liveshows van twee energieke groepen die elk hun eigen ding doen en op bepaalde nummers gaan we er zelfs met verenigde krachten tegenaan. Het gaat plezant worden!

Een boodschap voor de lezer?

We kijken er echt naar uit om jullie in April te zien!

Nitzer Ebb

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...