casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Nitzer Ebb
Het is zeker geen vooruitgang om te zien dat enkel de commercieelste en meest oppervlakkige muziek de kans krijgt, maar wat doe je er aan?
08/03/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

08/03/2011 : Nitzer Ebb - Het is zeker geen vooruitgang om te zien dat enkel de commercieelste en meest oppervlakkige muziek de kans krijgt, maar wat doe je er aan?
08/03/2011 : Nitzer Ebb - Het is zeker geen vooruitgang om te zien dat enkel de commercieelste en meest oppervlakkige muziek de kans krijgt, maar wat doe je er aan?
08/03/2011 : Nitzer Ebb - Het is zeker geen vooruitgang om te zien dat enkel de commercieelste en meest oppervlakkige muziek de kans krijgt, maar wat doe je er aan?
08/03/2011 : Nitzer Ebb - Het is zeker geen vooruitgang om te zien dat enkel de commercieelste en meest oppervlakkige muziek de kans krijgt, maar wat doe je er aan?
08/03/2011 : Nitzer Ebb - Het is zeker geen vooruitgang om te zien dat enkel de commercieelste en meest oppervlakkige muziek de kans krijgt, maar wat doe je er aan?
Het wordt een Pasen vol beukende beats dit jaar want daags na Bodybeats 2011 treden in diezelfde zaal twee monumenten van het EBM/indus-genre aan nl. Die Krupps en Nitzer Ebb en dat op 24 april. Wat The Beatles voor de pop waren, zijn Nitzer Ebb zonder twijfel voor het EBM-electrogenre en het is dan ook niet zonder trots dat wij kunnen zeggen dat Dark Entries een exclusief interview had met Douglas McCarthy hemzelve!

Hallo voor mij voelt het vreemd aan om met legendes als jullie te praten, maar zien jullie zichzelf als legendes?

Vooreerst bedankt dat je dit zegt, maar wij zien onszelf helemaal niet als legendes hoor.

Waar komt die naam Nitzer Ebb vandaan?

Naar het voorbeeld van William S. Burroughs zijn wij daar zelf opgekomen. We staken allerlei letters in een hoed en pikten daar wat uit, op dat moment waren wij eigenlijk bezig David Bowie aan het kopiëren die op zijn beurt William S. Burroughs kopieerde.

Nitzer Ebb heeft dat typische geluid van de jaren ’80, in de zin dat de klanken ijskoud waren. Was je je daar op dat moment van bewust toen je dat deed?

Wij wilden toen vooral zuiver en efficiënt klinken, en brutaal veronderstel ik. Op dat moment was er een sociale onrust en er was ook een sterke vorm van vervreemding bij de mensen aanwezig, vooral bij de jongeren, dus was het eigenlijk zo goed als onmogelijk om dit niet in je geluid op te nemen.

Jouw muziek klonk zwart, maar ik had ook de indruk dat je toen (en nu ook veronderstel ik) maar weinig instrumenten daar voor nodig had, niet?

In het begin was dat zeker zo, ik had enkel een Roland SH101 die mijn ouders gekocht hadden voor mijn kerstmis, dat, en een assortiment van wat akoestische drums en een micro. Nu zit er wel wat meer materiaal in onze kit maar essentieel is het eigenlijk hetzelfde gebleven.

Als je tegenwoordig ziet hoe de technologie doorheen de muziek is gekomen, vindt jij dat zelf een goede zaak?

Voor een groot stuk wel ja, zeker als je denkt dat mensen nu de mogelijkheid hebben om thuis eigen platen te creëren en die te gaan opnemen dan vind ik dat toch een geweldige ontwikkeling. Qua stijl en individualisme zal er misschien wel een verlies zijn, maar in de muziek is er nu eenmaal altijd een probleem geweest.

Jouw eerste ding werd op een tape uitgebracht, heb je dat thuis nog liggen?

”Basic Pain Procedure” was dat. Ja hoor, die tape ligt nog steeds ergens bij mij thuis.

En dan geraakten jullie vrij vlug op Mute. Voor een jonge groep moet dat toch ongelooflijk zijn geweest?

Het was inderdaad verbazingwekkend toen plots Daniel Miller naar de telefoon van mijn ouders belde en met mij wou praten. Hij en iedereen van dit label heeft ons steeds enorm gesteund en het is een machtige plaats om te leren hoe je een groep wordt.

Akkoord als ik zeg dat “That total age” levens heeft veranderd, of gewoon generaties heeft beïnvloed?

In ieder geval heeft het wel ons leven verandert en als dat een generatie heeft beïnvloed dan kan ik dat alleen maar als een hartverwarmende gedachte beschouwen!

Eigenlijk, speel jij die plaat thuis zelf nog?

Absoluut. Niet zo lang geleden heb ik “Belief” nog eens opgelegd.

Veel van jullie fans zijn echte EBM-fanaten. Zijn jullie dat ook?

Ik ben fan van elk soort muziek dat mij aanspreekt. Ik heb nooit de behoefte gehad om mijn smaak te gaan vastpinnen op één bepaald genre.

Jullie hebben zeker al genoeg groepen gehoord die jullie kopieerden. Dat geluid van jullie kwam dat zo maar, ik bedoel als ik rondom mij kijk zie ik dat groepen echt een probleem hebben om zelf met een origineel geluid voor de dag te komen!

Ik denk dat je gelijk hebt, het is inderdaad moeilijk om zelf een origineel geluid te ontwikkelen. Het vraagt tijd en moeite om je eigen ingevingen te volgen en je zomaar niet te gaan overleveren aan de kudde schapen.

En als jij nu zelf al die Nitzer Ebb-klonen hoort, wat denk je dan?

Ik weet dat ze bestaan maar ik hoor er maar weinig. Onlangs speelde onze manager Spetnaz toen Terence Fixmer en ik in zijn auto zaten en het was angstaanjagend want ik wist helemaal niet dat ik op die plaat meezong!

Toen platen als “Ebbhead” uitkwamen was het de normaalste zaak van de wereld om dat op MTV te zien, nu is dat onmogelijk… er echt op vooruitgegaan zijn we toch niet, vind ik.

De kleinste gemene deler vreselijk. Het is zeker geen vooruitgang om te zien dat enkel de commercieelste en meest oppervlakkige muziek de kans krijgt, maar wat doe je er aan?

Je bent een tijdje gestopt met Nitzer Ebb. Waarom die beslissing om terug te komen?

Fixmer/McCarthy hadden “Between the devil” opgenomen en in die tijd doorheen Europa en Amerika getoerd en in die shows begonnen wij ook Nitzer Ebb-nummers te spelen. Meer en meer begonnen concertorganisatoren ons te vragen of er een kans zat in een Nitzer Ebb-show.

Bon en ik zaten toen op datzelfde ogenblik in Chicago en we zagen het zitten om erover te spreken en besloten om een paar festivals te doen en voor we het wisten was er een sneeuwbaleffect. We namen er maar shows bij en lege gaten werden opgevuld met Japan, Australië, Nieuw Zeeland, Noord-en Zuid Amerika en zo weer terug naar Europa. Het kwam er op neer dat we zo’n 70 shows deden en we vonden het zeer plezant. Tegen de tijd dat we in LA zaten, hadden we al besloten om terug nummers te gaan schrijven en zo werd “Industrial Complex” geboren.

Kun je uw favoriete album noemen?

Dat is wel een moeilijke want het durft nogal eens variëren maar vandaag zou ik “Red Mecca” van Cabaret Voltaire noemen.

Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in een lift vast te zitten en wat zou je doen?

Hunter S. Thompson. De tijd verprutsen, met geweren schieten, je weet wel : al het normale.

Binnenkort in Antwerpen, wat mogen we verwachten?

Wel, het maakt deel uit van de “'Join In The Rhythm Of Machines Tour' dus mag je eerst al Die Krupps verwachten. Dat zijn dus twee liveshows van twee energieke groepen die elk hun eigen ding doen en op bepaalde nummers gaan we er zelfs met verenigde krachten tegenaan. Het gaat plezant worden!

Een boodschap voor de lezer?

We kijken er echt naar uit om jullie in April te zien!

Nitzer Ebb

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : European Ghost - Pale And Sick (2020 edition)

Dit album verscheen origineel reeds in 2016 bij het Spaanse Unknown Pleasure Records. Eind vorig jaar vond Icy Cold Records het hoog tijd om dit ondertussen niet meer verkrijgbare album in een 2020 versie heruit te geven. Terecht want in 2016 deelde ik een 8,5 op 10 uit voor de prestaties van dit trio uit Bologna. Moderne post punk. Lekker ...

lees meer...
CD BESPREKING : Twice A Man - On The Other Side Of The Mirror

Je eigen uitwendige zelf zie je dagelijks in de spiegel. Maar is er een groot verschil tussen dat wat je daadwerkelijk ziet en dat van je innerlijke ziel ? Twice A Man ziet deze vraag als uitgangspunt van het album On The Other Side Of The Mirror. Eerder dystopisch van aard dan psychologisch. En dat heeft alles met huidige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : XTR Human - Interior

Het is geleden van 2014 dat er nog eens een nieuw album werd uitgebracht door XTR Human, enkele singles of EP’s niet meegerekend. Goed zes jaren dus om de moeilijke tweede te openbaren. Niet dat Johannes Stabel en de zijnen de hangmat der luiheid hebben opgezocht, neen, vooral omdat het hier gaat over een band die op regelmatige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fotocrime - South Of Heaven

Op zijn paspoort staat nog steeds Ryan Patterson maar als het gaat om de identiteit waarvan hij met zijn band Fotocrime wil aangesproken worden doe je dat best gewoon als R. Er zal wel een reden zijn voor deze bewuste anonimiteit, en wel omdat hij zijn eigen verleden wil laten rusten. Een verleden dat vooral gekenmerkt werd door zijn metal-band ...

lees meer...
CD BESPREKING : Causenation - Promises Of Hope And Fear

Debuutalbum van deze Antwerpse electroband na een reeks demo’s en virtuele singles. Causenation is een duo bestaande uit Vain Sacrosanct en Van Der Goes. Een Dark Entries interview uit 2018 toen Causenation kwam optreden op onze Dark Entries Night in de Gentse Kinky Star, lees je hier. Vain Sacrosanct heeft een verleden als programmamaker ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2021 : Epica zwemt tegen de stroom van het leven in

Epica heeft een nieuwe plaat klaar voor jullie. Op 26 februari komt 'Omega' uit, en dat is de opvolger voor het onder lof bedolven 'The Holographic Principle' uit 2016. Na video's voor 'Abyss Of Time' en 'Freedom - The Wolves Within', is de derde single een mooie ballade op piano: 'Rivers'. '"Rivers" ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...