casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Sven Kacirek
Ik denk dat er nog aardig wat mensen rondlopen die het zien zitten om naar muziek te luisteren.
07/03/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

07/03/2011 : Sven Kacirek - Ik denk dat er nog aardig wat mensen rondlopen die het zien zitten om naar muziek te luisteren.
07/03/2011 : Sven Kacirek - Ik denk dat er nog aardig wat mensen rondlopen die het zien zitten om naar muziek te luisteren.
07/03/2011 : Sven Kacirek - Ik denk dat er nog aardig wat mensen rondlopen die het zien zitten om naar muziek te luisteren.
Onlangs bracht Sven Kacirek een merkwaardige cd op de markt, “The Kenya Sessions”genaamd. Dit experimenteel werkje werkt net als een documentaire waarbij (in dit geval de luisteraar) rondgeleid wordt in de diverse lagen van de Keniaanse cultuur. Omdat het niet altijd boem boem moet zijn en het brein ook wel eens iets wil, ging Dark Entries op visite bij deze muzikant.

Dag Sven, misschien kan je beginnen, met je zelf eens voor te stellen?

Ik ben een drummer, en een producer-componist die in Hamburg woont.

Ik begon drum te spelen toen ik tien jaar was, en later ben ik naar New York getrokken om aan het Drummers Collective te studeren. Nog later trok ik naar Arnhem om marimba, piano en andere instrumenten te leren.

Vandaag creëer ik muziek voor hedendaagse dansstukken. Ik componeerde muziek voor Antje Pfundtner, Angela Guerreiro en Johnny Lloyd.

In 2009 maakte ik mijn eerste soundtrack voor een jonge filmmaker uit Ecuador, “Five ways to Dario” van Dario Aguirre is dat.

Een beetje later deed ik ook de muziek voor een theaterstuk waarin Samy Deluxe meespeelt. De muziek maakte ik samen met Sebastian Winkler die als producer werkt voor Samy Deluxe en andere hip-hopartiesten.

Jij begon als jazzartiest. Dat staat wel mijlen weg van wat je nu doet, niet?

Dat is niet meer dan een onderdeel van het proces dat ik doorlopen heb. In de jaren ’90 had ik een echte obsessie met drum ’n bassproducers als Roni Size en Goldie. Met een gewone drumset probeerde ik al die ritmes na te bootsen.

Ik schreef trouwens een boek over deze vingeroefeningen, bovendien was ik in die tijd ook bezig met Upright Bassplayer en was ik zelfs dj. In een nog later stadium probeerde ik de grooves van mensen als Nils Peter Molvaer en Eivind Aarset te evenaren, en beetje per beetje kwam ik tot waar ik nu ben.

Jij bent wat je noemt een field recorder, kun je dat even uitleggen aan onze lezers?


In Kenya nam ik verschillende atmosferen en soundscapes op met een draagbare recorder.

Er zijn eigenlijk veel groepen wiens muziek gebaseerd is op soundscapes.

Mijn favoriet project in die stijl is The Books, dat is een duo uit Amerika.

Ga jij dan ook alles gaan opnemen of komt daar veel selectie bij kijken?

In feite neem ik veel op. Stemmen, auto’s, vuur, vogels, deuren, voetstappen, enz. Uiteraard ging ik aan het selecteren toen ik “The Kenya Sessions” opnam.

Jij ging daarvoor naar Kenya. Waarom precies Kenya?

In 2008 trok ik naar Ethiopië en Kenya om te werken aan een modern dansstuk van Angela Guerreiro.

Zij maakte dit stuk met dansers uit Ethiopië, Kenya en de VS.

In Nairobië raakte ik echt ontmoedigd omdat het zo moeilijk is om met muziek uit Kenya in aanraking te komen want in de bars daar werd alleen maar Amerikaanse hip-hop of R’n B gespeeld.

In Nairobië ontmoette ik Johannes Hossfeld, directeur van het Goethe-Instituut ginder. Hij hield echt van de muziek die ik voor het stuk componeerde en het was hij die suggereerde om een muziekproject te gaan maken dat zich zou focussen op de traditionele muziek van Kenya.

Zie jij dat nu als een eenmalig iets of heeft de Afrikaanse samenleving voorgoed jouw muzikale zijn beïnvloedt?


Ik ben eigenlijk van plan om in September terug te gaan naar Kenya. Ik ga samen met Stefan Schneider (To Rococo Rot, Kreidler) aan een album werken, samen met 6 jonge muzikanten die in een klein stadje dichtbij Malindi wonen.

Ik zou ook graag nog wat meer opnames maken met

Ogoya Nengo, die je trouwens nu al kan horen op de vierde track van "The Kenya Sessions".

Tegelijkertijd ben ik ook mijn tweede soloalbum aan het afwerken dat niks te maken heeft met muziek uit Kenya.

Verder in de toekomst denk ik dat ik ga samenwerken met een muzikante uit Okinawa, Japan. Haar naam is Mina.

Zij is een goede violiste en sanshin-speelster, en tegelijkertijd ook nog een goede zangeres. We hebben elkaar net in Berlijn ontmoet en we zien het wel zitten om muziek uit Okinawa te gaan combineren met dingen die ik meestal doe.

Toen ik jouw cd besprak had ik het zelf vergeleken alsof je een documentaire op National Geographic aan het bekijken bent.

Dat maakt me blij want ik wou echt aan die cd een soort van “road movie”-gevoel geven. De verschillende tracks staan in verbinding met elkaar die je een idee geven hoe we van de ene opname naar de andere overgaan.

Muziek zoals die van u bereikt zeker geen groot publiek, en volgens mij is het zelfs nog moeilijker om vandaag de dag mensen aan het luisteren te krijgen.

Ik denk dat er nog aardig wat mensen rondlopen die het zien zitten om naar muziek te luisteren.

Maar jawel, je hebt gelijk want wat ik doe wordt in Duitsland ondergebracht onder de noemer “niche-muziek”. Er zijn niet veel andere groepen of muzikanten die een gelijkaardig geluid hebben.

Voor sommige klinkt zoiets veel te specifiek en zelfs ongewoon. Maar al bij al kan ik toch mijn brood verdienen met het maken van muziek, ook al komt dit doordat er een band is tussen de danskunst en de filmwereld.

Luister jijzelf alleen naar experimentele muziek?

Ik hou van The Beatles, Rage Against the Machine, 60s Motown-Sound, sommige dingen van Stravinsky en Schostakovich, Steve Reich, Radiohead, The Books, Lawrence en Meredith Monk. En ik was altijd gefascineerd door pioneers zoals Glenn Gould of John Cage die voor vele muzikanten nieuwe wegen hebben geopend.

Uw favoriete plaat aller tijden is…

Dat is zonder twijfel “Kid A” van Radiohead. Ik heb die plaat als een dubbele 10” inch en heb zelfs nog een tweede ongeopend exemplaar!

Ik ben gefascineerd door de arrangementen, de composities, door de manier waarop men toch met ongewone instrumenten omspringt. Tuurlijk ben ik ook gefascineerd door Radiohead als groep.

Ik luister ook vaak naar “Sgt Pepper’s Lonely’s Heartclub Band” maar het is toch Radiohead die mij in die andere wereld weet te brengen.

Met wie zou je het zien zitten om 8 uur in een lift vast te zitten?

Miranda July. Ik denk wel dat zij zou weten hoe we die 8 uur zouden moeten doorbrengen. Zij is een ongelofelijke artieste, ik hoop dat zij haar energie kan aanhouden maar ze wordt natuurlijk wel bekender en bekender.


Een boodschap voor de lezer?

Doen wat je moet doen. Iedere dag. Maar probeer het vooral zo goed mogelijk te doen.

Sven Kacirek

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...