casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Sven Kacirek
Ik denk dat er nog aardig wat mensen rondlopen die het zien zitten om naar muziek te luisteren.
07/03/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

07/03/2011 : Sven Kacirek - Ik denk dat er nog aardig wat mensen rondlopen die het zien zitten om naar muziek te luisteren.
07/03/2011 : Sven Kacirek - Ik denk dat er nog aardig wat mensen rondlopen die het zien zitten om naar muziek te luisteren.
07/03/2011 : Sven Kacirek - Ik denk dat er nog aardig wat mensen rondlopen die het zien zitten om naar muziek te luisteren.
Onlangs bracht Sven Kacirek een merkwaardige cd op de markt, “The Kenya Sessions”genaamd. Dit experimenteel werkje werkt net als een documentaire waarbij (in dit geval de luisteraar) rondgeleid wordt in de diverse lagen van de Keniaanse cultuur. Omdat het niet altijd boem boem moet zijn en het brein ook wel eens iets wil, ging Dark Entries op visite bij deze muzikant.

Dag Sven, misschien kan je beginnen, met je zelf eens voor te stellen?

Ik ben een drummer, en een producer-componist die in Hamburg woont.

Ik begon drum te spelen toen ik tien jaar was, en later ben ik naar New York getrokken om aan het Drummers Collective te studeren. Nog later trok ik naar Arnhem om marimba, piano en andere instrumenten te leren.

Vandaag creëer ik muziek voor hedendaagse dansstukken. Ik componeerde muziek voor Antje Pfundtner, Angela Guerreiro en Johnny Lloyd.

In 2009 maakte ik mijn eerste soundtrack voor een jonge filmmaker uit Ecuador, “Five ways to Dario” van Dario Aguirre is dat.

Een beetje later deed ik ook de muziek voor een theaterstuk waarin Samy Deluxe meespeelt. De muziek maakte ik samen met Sebastian Winkler die als producer werkt voor Samy Deluxe en andere hip-hopartiesten.

Jij begon als jazzartiest. Dat staat wel mijlen weg van wat je nu doet, niet?

Dat is niet meer dan een onderdeel van het proces dat ik doorlopen heb. In de jaren ’90 had ik een echte obsessie met drum ’n bassproducers als Roni Size en Goldie. Met een gewone drumset probeerde ik al die ritmes na te bootsen.

Ik schreef trouwens een boek over deze vingeroefeningen, bovendien was ik in die tijd ook bezig met Upright Bassplayer en was ik zelfs dj. In een nog later stadium probeerde ik de grooves van mensen als Nils Peter Molvaer en Eivind Aarset te evenaren, en beetje per beetje kwam ik tot waar ik nu ben.

Jij bent wat je noemt een field recorder, kun je dat even uitleggen aan onze lezers?


In Kenya nam ik verschillende atmosferen en soundscapes op met een draagbare recorder.

Er zijn eigenlijk veel groepen wiens muziek gebaseerd is op soundscapes.

Mijn favoriet project in die stijl is The Books, dat is een duo uit Amerika.

Ga jij dan ook alles gaan opnemen of komt daar veel selectie bij kijken?

In feite neem ik veel op. Stemmen, auto’s, vuur, vogels, deuren, voetstappen, enz. Uiteraard ging ik aan het selecteren toen ik “The Kenya Sessions” opnam.

Jij ging daarvoor naar Kenya. Waarom precies Kenya?

In 2008 trok ik naar Ethiopië en Kenya om te werken aan een modern dansstuk van Angela Guerreiro.

Zij maakte dit stuk met dansers uit Ethiopië, Kenya en de VS.

In Nairobië raakte ik echt ontmoedigd omdat het zo moeilijk is om met muziek uit Kenya in aanraking te komen want in de bars daar werd alleen maar Amerikaanse hip-hop of R’n B gespeeld.

In Nairobië ontmoette ik Johannes Hossfeld, directeur van het Goethe-Instituut ginder. Hij hield echt van de muziek die ik voor het stuk componeerde en het was hij die suggereerde om een muziekproject te gaan maken dat zich zou focussen op de traditionele muziek van Kenya.

Zie jij dat nu als een eenmalig iets of heeft de Afrikaanse samenleving voorgoed jouw muzikale zijn beïnvloedt?


Ik ben eigenlijk van plan om in September terug te gaan naar Kenya. Ik ga samen met Stefan Schneider (To Rococo Rot, Kreidler) aan een album werken, samen met 6 jonge muzikanten die in een klein stadje dichtbij Malindi wonen.

Ik zou ook graag nog wat meer opnames maken met

Ogoya Nengo, die je trouwens nu al kan horen op de vierde track van "The Kenya Sessions".

Tegelijkertijd ben ik ook mijn tweede soloalbum aan het afwerken dat niks te maken heeft met muziek uit Kenya.

Verder in de toekomst denk ik dat ik ga samenwerken met een muzikante uit Okinawa, Japan. Haar naam is Mina.

Zij is een goede violiste en sanshin-speelster, en tegelijkertijd ook nog een goede zangeres. We hebben elkaar net in Berlijn ontmoet en we zien het wel zitten om muziek uit Okinawa te gaan combineren met dingen die ik meestal doe.

Toen ik jouw cd besprak had ik het zelf vergeleken alsof je een documentaire op National Geographic aan het bekijken bent.

Dat maakt me blij want ik wou echt aan die cd een soort van “road movie”-gevoel geven. De verschillende tracks staan in verbinding met elkaar die je een idee geven hoe we van de ene opname naar de andere overgaan.

Muziek zoals die van u bereikt zeker geen groot publiek, en volgens mij is het zelfs nog moeilijker om vandaag de dag mensen aan het luisteren te krijgen.

Ik denk dat er nog aardig wat mensen rondlopen die het zien zitten om naar muziek te luisteren.

Maar jawel, je hebt gelijk want wat ik doe wordt in Duitsland ondergebracht onder de noemer “niche-muziek”. Er zijn niet veel andere groepen of muzikanten die een gelijkaardig geluid hebben.

Voor sommige klinkt zoiets veel te specifiek en zelfs ongewoon. Maar al bij al kan ik toch mijn brood verdienen met het maken van muziek, ook al komt dit doordat er een band is tussen de danskunst en de filmwereld.

Luister jijzelf alleen naar experimentele muziek?

Ik hou van The Beatles, Rage Against the Machine, 60s Motown-Sound, sommige dingen van Stravinsky en Schostakovich, Steve Reich, Radiohead, The Books, Lawrence en Meredith Monk. En ik was altijd gefascineerd door pioneers zoals Glenn Gould of John Cage die voor vele muzikanten nieuwe wegen hebben geopend.

Uw favoriete plaat aller tijden is…

Dat is zonder twijfel “Kid A” van Radiohead. Ik heb die plaat als een dubbele 10” inch en heb zelfs nog een tweede ongeopend exemplaar!

Ik ben gefascineerd door de arrangementen, de composities, door de manier waarop men toch met ongewone instrumenten omspringt. Tuurlijk ben ik ook gefascineerd door Radiohead als groep.

Ik luister ook vaak naar “Sgt Pepper’s Lonely’s Heartclub Band” maar het is toch Radiohead die mij in die andere wereld weet te brengen.

Met wie zou je het zien zitten om 8 uur in een lift vast te zitten?

Miranda July. Ik denk wel dat zij zou weten hoe we die 8 uur zouden moeten doorbrengen. Zij is een ongelofelijke artieste, ik hoop dat zij haar energie kan aanhouden maar ze wordt natuurlijk wel bekender en bekender.


Een boodschap voor de lezer?

Doen wat je moet doen. Iedere dag. Maar probeer het vooral zo goed mogelijk te doen.

Sven Kacirek

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...