casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Implant
Als je ziet wat een groep als Suicide Commando in Duitsland doet, dan is het altijd lachen om te horen hoe de doorsnee fuiforganisator het niet kan laten om Johan de grond in te boren, maar wel Agonoize draait
04/03/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

04/03/2011 : Implant - Als je ziet wat een groep als Suicide Commando in Duitsland doet, dan is het altijd lachen om te horen hoe de doorsnee fuiforganisator het niet kan laten om Johan de grond in te boren, maar wel Agonoize draait
04/03/2011 : Implant - Als je ziet wat een groep als Suicide Commando in Duitsland doet, dan is het altijd lachen om te horen hoe de doorsnee fuiforganisator het niet kan laten om Johan de grond in te boren, maar wel Agonoize draait
04/03/2011 : Implant - Als je ziet wat een groep als Suicide Commando in Duitsland doet, dan is het altijd lachen om te horen hoe de doorsnee fuiforganisator het niet kan laten om Johan de grond in te boren, maar wel Agonoize draait
04/03/2011 : Implant - Als je ziet wat een groep als Suicide Commando in Duitsland doet, dan is het altijd lachen om te horen hoe de doorsnee fuiforganisator het niet kan laten om Johan de grond in te boren, maar wel Agonoize draait
04/03/2011 : Implant - Als je ziet wat een groep als Suicide Commando in Duitsland doet, dan is het altijd lachen om te horen hoe de doorsnee fuiforganisator het niet kan laten om Johan de grond in te boren, maar wel Agonoize draait
Pasen 2011 wordt een speciaal feest dit jaar. Neen, we hebben het niet over de klokken maar wel over Bodybeats 2011, het jaarlijkse electrofestival dat zoals ieder jaar plaats vindt in de Antwerpse Trix. Daags voor Nitzer Ebb en Die Krupps kan je een heleboel andere acts meepikken waarvan Implant er één is en aangezien Implant binnenkort 20 kaarsjes mag uitblazen, hoogst tijd dus voor een gesprek.

Beste Len, jij mag bijna je 20 jarig jubileum gaan vieren. Hoe zou jij die twee decennia gaan samenvatten?

Tja hoe vat je zo iets samen? Als een grote opeenstapeling van onvergetelijke momenten en een paar shitty ervaringen zeker? Het is vooral confronterend om te moeten horen dat je 20 jaar bezig bent. Zo voel ik het niet aan, en ik heb zeker niet het gevoel dat ik al 20 jaar ouder ben, ook al is dit natuurlijk zo. Maar laten we eerlijk zijn. Het is altijd een hobby geweest en het was meer fun dan postzegels verzamelen.

En dan die andere vraag : het zijn wel twintig jaar in de underground geweest. Wat vind jij daar zelf van?

Ja, ik weet niet zo zeker of dat wel een nadeel is. Ik heb 20 jaar de muziek gemaakt die ik zelf wilde, en niet proberen meegaan met trends en andere must-do-to-score. Dat je dan niet altijd het grote publiek bereikt is een logisch gevolg. Ik denk trouwens niet dat ik zou gekomen zijn waar ik wilde komen indien ik wel had proberen scoren met mijn muziek.

Als je muziek maakt moet je dat ook een plaats geven in je leven. Naast een gezin en een beroepsleven moet je zelf gaan bepalen tot welke grens je wil gaan in een hobby. De balans die het nu heeft is eigenlijk meer dan wat ik gedacht had, toen ik begon met Implant.

Mijn grootste voldoening als band is dat ik wel altijd heel veel erkenning heb gehad van de bands (of mensen) waar ik zelf mijn ganse jeugd naar geluisterd heb. Dat was de muziek die me raakte, de soundtrack voor als een lief het had afgemaakt of de soundtrack van een zatte avond met vrienden op kot. De mensen die toen verantwoordelijk waren voor die muziek daar zijn er een pak van die ik ondertussen goed ken en die mijn muziek erkennen. Op zich heb ik dat altijd als de grootste verwezenlijking van Implant beschouwd.

Jij die er middenin zit. Vind jij dat die underground geëvolueerd is en indien dat zo is : in positieve of negatieve zin?

Tuurlijk is het geëvolueerd. Het zou jammer zijn moest het niet geëvolueerd zijn (hoewel sommige van de fans nogal conservatief zijn en elke evolutie als slecht beschouwen). Maar het is vooral veel kleiner geworden. En ik denk niet dat we dit ooit nog kunnen omkeren.

De impact van internet is natuurlijk ook niet te ontkennen, maar ook muzikaal is er veel veranderd. Je moet maar een cd van de jaren 80 opzetten en direct daarna een cd van nu. Je zal verschieten hoeveel db luider die laatste klinkt.

Maar de grootste verandering zit hem misschien wel in het idee dat iedereen muziek maakt. Een laptop en een paar gekraakte programma’s zijn al voldoende om een eigen cd te maken en dat doet dan ook iedereen. Via het net kunnen ze die wel gratis aan de man brengen. De filter van de labels is er niet meer. Labels beslisten vroeger of je op cd uit kwam of niet, nu druk je gewoon op ‘burn’ in Nero en de cd is klaar. Labels weten trouwens ook niet meer hoe ze het moeten aanpakken, want soms begrijp ik niet welke muziek allemaal op bepaalde labels uitkomt.

De enige constante in gans die scene is dat er bij iedereen een hoekje af is.

Implant was ook geruime tijd de live-groep voor Anne Clark. Vond jij dat zelf een goede beslissing, ik bedoel maar: zoiets is toch niet zonder gevaar?

Natuurlijk schuilde daar enig gevaar in. Maar dat heb ik nogal snel naast me neer gelegd. Dat er mensen gingen zijn die er een eigen mening over gingen hebben, of dat je als band risico loopt om verbrand te zijn, leek me toen niet zo relevant. Ik zeg altijd: ‘opinions are like assholes, everybody has one’

Ik heb een paar heel leuke momenten gehad met Anne en opgetreden op een paar plaatsen waar ik anders nooit zou gekomen zijn. Muzikaal was het trouwens ook een ganse uitdaging om alle nummers van niets opnieuw op te bouwen en telkens wel een eigen twist mee te geven.

Trouwens in België heeft die samenwerking misschien bij een paar verzuurde fans van Anne, de deur definitief dicht gedaan voor Implant, maar in het buitenland zijn er heel veel deuren open gegaan. België is altijd goed geweest in het afbreken van alles wat een beetje succes heeft.

Als je ziet wat een groep als Suicide Commando in Duitsland doet, dan is het altijd lachen om te horen hoe de doorsnee organisator van een fuif het niet kan laten om Johan de grond in te boren, maar wel Agonoize staat te draaien.

We zijn echt wel goed in het verheerlijken van alles wat klein is, en als het iets of wat groot wordt, dan is het niet goed meer of te commercieel, en tegelijk lopen we de ganse Duitse commercialisering van de scene achterna.

Maar altijd met een negatieve bril zitten kijken naar de potentiële gevolgen is een vorm van tijdsverspilling hé. Natuurlijk krijg je kritiek van mensen die vinden dat je niet goed genoeg bent om met Anne Clark te touren of die vinden dat 32crash geen goed project is. Maar je mist wel een boel ervaringen door in zulke redeneringen mee te gaan.

Heb je nu nog contact met haar en denk je dat er eventueel nog andere samenwerkingen zullen volgen?

Ja, Anne woont al een paar jaar in België nu. Het is niet zo dat we elkaars deur plat lopen, maar de contacten zijn er nog. Ik heb onlangs nog een master voor haar gedaan en we zijn op elkaars verjaardagsfeestje geweest. Anne is een heel aangename persoonlijkheid om mee om te gaan en eigenlijk op haar best als het niet over muziek gaat.

Of er ooit nog samenwerking zal zijn, is zeker niet uit te sluiten, maar wanneer en onder welke vorm dat zullen we wel zien.

Eigenlijk als je zo doorheen je bio bladert, heb jij samengewerkt met de grootsten uit de scène. Hoe verklaar je dat?

Ik heb me die vraag ook al veel gesteld. Het is veelal door toeval dat ik in contact kom met die mensen en meestal de muziek die er voor zorgt dat de contacten blijven. Toen ik op mijn kot met mijn eerste synth begon te prutsen had ik nooit gehoopt om samen te werken met Anne of Jean-Luc. Toch gebeurde het. En telkens blijken ze de muziek heel goed te vinden.

Maar ook mijn remixen hebben de nodige bijval gehad van mensen die ik nooit zou verwachten. Zo heb ik vorig jaar een remix gemaakt voor Nitzer Ebb en onlangs nog voor Ministry. Telkens konden ze niet beloven dat ze de remix gingen gebruiken. Maar telkens waren ze heel enthousiast als ze het resultaat hoorden, en telkens hebben ze de remix wel degelijk uitgebracht.

Hoe je zoiets kan verklaren, dat weet ik niet, en ik denk niet dat het te vatten is in een formule. Misschien horen ze allemaal dat ik ooit grote fan was en toch probeer om er iets van mezelf aan toe te voegen.

Ik heb die mensen ook altijd benaderd als een gelijke en nooit als iemand waar ik naar op keek (ook al was het in veel gevallen wel iemand waar ik muzikaal naar opkeek).

Ik heb trouwens geleerd dat goede muziek niet altijd een leuke persoonlijkheid garandeert en vice versa. En de meeste mensen die echt grote toppen hebben geschoren zijn heel wat interessanter dan alleen hun muzikale nalatenschap. Een discussie met Anne over yoghurt met aardbeien kan soms veel interessanter zijn dan de diepere mening van ‘Our darkness’.

Als jij aan een Implant-nummer werkt, hoe ga jij je te werk? Een toevalligheid van geluiden of zit jij met beelden in je hoofd die je muzikaal verwoordt?

Voor de nieuwe cd ben ik anders te werk gegaan dan normaal. Deze keer heb ik echt geprobeerd om nummers te maken zoals ik die in mijn hoofd heb. Ik wil een beetje een nu-retro cd maken en ben telkens gaan luisteren naar oude cd’s om te achterhalen waarom ik die zo leuk vond, en daaruit te vertrekken om nieuwe nummers te maken.

Maar dat is zeker geen vaste formule, dat is gewoon eens iets wat ik wou proberen en tot nog toe lukt het. Maar in veel gevallen ontstaan nummers toch vooral vanuit een experiment. Eens iets proberen wat ik nog niet gedaan heb om dan uit te komen bij een nummer.

Wat betekent muziek eigenlijk voor jou?

Oei, dat is moeilijk uit te leggen denk ik. Ik denk niet dat ik ooit zonder muziek zal kunnen. En ik zal altijd muziek blijven maken, ook al is er niemand meer in geïnteresseerd. Ik vind het creatief proces vooral leuk. Het langzaam zien groeien van een nummer of remix.

Als ik aan een nummer werk, dan sluit ik me af van de buitenwereld en kan ik echt opgaan in iets wat ik heel graag doe. Andere mensen bereiken dat door aan sport te doen of door te koken, voor mij is dat muziek.

Ik heb ook een paar gelijkgezinde mensen leren kennen dankzij die muziek. Heel goede vrienden in Engeland, Nederland en Duitsland die ik nooit zou ontmoet hebben zonder die muziek.

Het heeft ook zijn nadelen hoor. Ik kan niet meer naar muziek luisteren. Als ik een goed nummer hoor dan begin ik direct te denken aan de structuur of te achterhalen waarom die highhat zo leuk klinkt. Mijn directe omgeving wordt er soms gek van.

De keuze viel op elektronische muziek. Enig idee waarom?

Het is eigenlijk mijn ouders hun schuld. Mijn ouders waren nogal betrokken bij de hippie beweging in Gent. Mensen als Walter De Buck waren goede vrienden van mijn ouders en kwamen veel bij ons thuis langs, Walter heeft zelf op mijn trouw gespeeld.

Mijn vader luisterde naar heel experimentele dingen en stond open voor zo een beetje alles waar ik mee kwam aanzetten. Veel van mijn vrienden op de universiteit ontdekten Jimmy Hendrix of The Doors als ze 20 waren, bij ons thuis stonden die op sinds mijn geboorte. Toen ik Front 242 oplegde was het de eerste keer dat mijn vader vroeg om die herrie-muziek stiller te zetten. Sindsdien is de liefde ontstaan.

In Gent had je ook de 55, een soort discotheek waar ik als tiener een lidkaart had en bijna elke week uitging. Daar werd dan “A Split Second” en “The Normal” gedraaid. Toen Antler-subway de reeks “Club Class X” uitbracht dacht ik echt dat ze gewoon de cassettes uit de 55 op cd hadden gezet.

Ik herinner me ook dat iemand in de klas toen een wagen had (omdat hij al een paar keer was blijven zitten) en die kon ons naar Sint-Niklaas rijden waar bands als ‘de klinik’ speelden. (de naam van de dicotheek ontsnapt me). Het was een subcultuur die paste bij de tijdsgeest. De wereld was om zeep, de bom ging vallen en iedereen liep in het zwart rond. En de opkomst van bands die een synth misbruikten sprak me toen heel sterk aan.

Binnenkort breng jij ook een nieuwe cd uit. Kan je daar iets over kwijt?

De cd begint al een duidelijke vorm aan te nemen, en tegelijk is er nog heel veel werk aan. Ongeveer een 8 tal nummers zijn klaar. Een daarvan is trouwens een samenwerking met Claus van Leatherstrip. Maar daar wil ik nog gitaar bij steken. (ja, een cd is maar klaar als je de master aan het label geeft)

Ik wil me deze keer niet opjagen voor de cd, maar vooral een goede schijf afleveren. Direct na de zomer komt de nieuwe 32crash uit en tot die cd volledig af is, wil ik schetsen maken van Implant. Om dan in een later stadium alles af te werken tot een coherente geheel.

En binnenkort op het Bodybeatsfestival. Wat mogen de fans verwachten?

Een korte set die vooral gericht is op dansen. ik hoop ook 1 of 2 nieuwe nummers te spelen om ze eens te testen voor een publiek. Dat is altijd leuk om eens te kijken of de nieuwe nummers aanspreken of niet.

En voor de rest de traditionele formule hé. Sven op drums en ik veilig achter een synth. Misschien vraag ik Claus wel om onze samenwerking eens live te doen. Het is zo een beetje de unieke kans om dat te proberen.

Twee vragen die ik steeds stel! Wat is jouw favoriete album aller tijden en waarom?

"The downward spiral" van NIN. Dat was zo een sterke plaat. Alles klopte, de rauwheid van die cd vind ik vandaag nog steeds onovertroffen. “Hurt” associeer ik met mijn beste optreden-ervaring. Hun bijbehorend concert in de Vooruit in Gent heeft die cd alleen maar bevestigd. Die rauwheid spatte van het podium af en alles was zo gericht op een totaal destructieve sfeer. Trent zat toen zwaar aan de heroine, wat normaal een album niet ten goede komt, maar die cd heeft hij nooit meer overtroffen naar mijn mening. Ik ben altijd fan gebleven. Alle NIN cd’s kan ik van de eerste tot de laatste zin meezingen, maar "The downard spiral" blijft wel mijn favoriet.

Met wie zou jij het niet erg vinden om 8 uur in een lift vast te zitten en wat zou je doen?

Haha, wat een vraag. Ik kan je wel een lange lijst opgeven van vrouwelijk schoon die dan hopelijk ook nog heel gewillig zijn om de 8 uur door te brengen, maar ik denk dat je doelt op een gesprek om de tijd te doven.

Met Reznor vastzitten lijkt me geen slechte ervaring. Ik heb altijd wel eens een gesprek willen hebben met hem over zijn visie op de huidige muziek scene.

Maar er zijn natuurlijk een paar andere mensen die me wel een leuke gesprekspartner lijken om 8 uur mee door te brengen. Enki Bilal bijvoorbeeld, toch wel één van de surrealisten in de stripwereld. Rick Priesley (de uitvinder van warhammer en warhammer 40K) mag ook in de lift staan. Iemand die zo een complex gezelschapspel ontwikkelt moet zeker wel een oplossing hebben om 8 uur fun te hebben.

John Cleese lijkt me ook wel garant voor een interessant gesprek. Ja, ik kan zo wel nog een tijdje doorgaan hoor

De bedoeling van de vraag gaat dus wel over vrouwelijk schoon!Een speciale boodschap voor de Dark Entries-lezer?

Ja, afkomen naar Bodybeats, als het niet voor ons is, dan voor iemand anders op de affiche (ik kan je Motor ten sterkste aanraden). Want als je de lokale promotoren niet helpt om uit de kosten te raken, dan zullen die minder organiseren, en dan kunnen wij als bands niet zo veel optreden

U hebt nog gelijk ook!

Voor meer informatie klik hier voor het Bodybeatsfestival.

Implant

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...