We groeiden op met The Cure en Joy Division, je kan dat moeilijk negeren. Uiteindelijk vraag ik me af of die periode niet de laatste grote muzikale innovatie was.
28/02/2011, Didier Becu![]() |
|||
Hoe zou je nu de muziek van Silver Riot gaan omschrijven?
Silver Riot is zeker geen “side project” van twee muzikanten. Het is vooral een muzikale creatie van twee vrienden die sinds 15 jaar samen optreden. Inderdaad we kunnen moeilijk onze muziek beschrijven maar we willen zeggen dat het om een soort “post instrumentaal new wave” gaat. Maar ik weet niet of dat al dan niet bestaat.
Toen ik jullie naam hoorde, kon ik het niet laten om te denken aan Sonic Youth!
Ja, Sonic Youth heeft een belangrijke invloed op ons. De naam komt uit “Silver Rocket” en “Teenage Riot”, twee meesterwerken van Sonic Youth.
Muzikaal dacht ik aan een coldwave-geluid. Ik bedoel maar, die gitaren bleken zo uit het eerste album van The Cure te komen!
We groeiden met Cure en Joy Division, je kan dat moeilijk negeren. Uiteindelijk vraag ik me af of die periode niet de laatste grote muzikale innovatie was. Maar wijzijn ook dol opklassiekemuziek. Pascal is ook een klassieke gitarist, gespecialiseerd in de barok periode en ik speel af en toe cello.
Jullie spelen ook in Yel, een groep die zeer populair is in Wallonië, niet?
Ja, dat is waar. We stichtten de band 12 jaar geleden en we hebben 4 studio-albums geproduceerd. De laatste cd is nu pas uitgebracht. Sinds Silver Riot bestaat, verstaan de mensen ook beter de “new wave touch” van Yel!
Maar toch is Silver Riot meer dan een hobbybandje, niet?
De muziek (Silver Riot en YEL) houdt 80% van onze hersenen bezig, maar brengt slechts 20% van onze omzet. Dus muziek is zeker geen beroep noch een hobby maar liever een passie. Meeste Belgische kunstenaars moeten onder die omstandigheden werken en misschien is dat de reden waarom ze zo productief zijn.
Ik kan het niet laten, sorry. Ik ben Belg maar sinds decennia weet ik niks over de muziekscene in Wallonië!
Ik heb daar misschien een antwoord op. Laten we een voorbeeld nemen: hoeveel kost het optreden van drie groepen in een club van 200 plaatsen? Geluidsinstallatie: 1000€, Promotie 200 €, Catering 100€, betaling van de 3 groepen: 1200€. Totaal 2500€. Met een ingangsticket van 10€ voor een “ontdekkingoptreden" maken de organisatoren een omzet van 2000€, waarmee ze niet kunnen overleven. Je moet weten dat het ministerie van Cultuur in Wallonië geld geeft (370€ per optreden en 30% per album productie) aan bepaalde kunstenaars die door een commissie geselecteerd worden. Om de kosten te verminderen zullen de organisatoren natuurlijk de groepen uit de gesubsidieerde catalogus verkiezen en zodoende minder diversiteit en ontdekking aan het publiek aanbieden. Natuurlijk is mijn uitleg een beetje simpel maar dat verklaart misschien het gebrek aan uitwisseling tussen beide gemeenschappen, des te meer als de Vlaamse gemeenschap op dezelfde manier werkt. Een oplossing voor dit probleem?
In plaats van groepen te subsidiëren, geef maar geld aan de organisatoren, zodat ze een goede geluidsinstallatie kunnen kopen, die voor alle groepen zal kunnen worden gebruikt.
Hoe zijn de reacties op Silver Riot, gelet dat dit toch een echt DIY-project is?
We kregen een steun via “Rock à Gogo” (een programma op Pure FM) en een paar “airplays” op alternatieve radio’s, maar dat is niet genoeg om het album te ontwikkelen. Bovendien kregen de radio’s van onze openbare diensten moeilijke doelstellingen ten opzichte van hun marktandeel en richten zich dan ook tot huisvrouwen en tieners die gemakkelijke prooien zijn. Besluit: alle radio’s stellen altijd hetzelfde voor. Er wordt gezegd dat Myspace en Facebook een goed alternatief zouden zijn. Persoonlijk geloof ik van niet. Optreden, optreden en optreden: dat is de beste promotie.
Veel van jullie nummers zijn instrumentaal, niet?
Pascal en ik hebben tientallen muziektitels met een zanger gecomponeerd. We hebben opgemerkt dat we niet alle harmonieën in die context konden gebruiken. Daarentegen heeft de instrumentale muziek geen grenzen voor de creativiteit. Maar er is nog een andere reden: teksten schrijven we niet graag!
Zijn jullie het soort kerels die al die tijdschriften over instrumenten uitpluizen?
Pascal is een echte encyclopedie over gitaren, versterkers en effecten. Wat mij betreft, luister ik graag naar zijn raadgevingen.
Andere plannen voor de groep?
Wezouden graag naar Engeland teruggaan om daar op te treden. Onze eerste tour in Londen was een boeiende ervaring. Mijn droom zou de ondertekening van een Engels label te krijgen. Vanaf deze zomer, zullen we met het schrijven van nieuwe titels beginnen, waarschijnlijk met de zanger van Graceland (nee, het is Elvis niet!)
Uw favoriete plaat aller tijden…
Elke week heb ik een nieuwe lievelingscd maar “Hunky Dory” van David Bowie spreekt me het meest aan. Wat Pascal betreft, gaat het om “Seventeen Seconds” van “The Cure”.
En met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in een lift vast te zitten en wat zou je doen?
Met Peter Hook of met Robert Smith... twee gitaren en veel pintjes natuurlijk! Met welke gevolgen? Een nieuwe titel misschien, of een ethyl coma ...of beiden!
Een speciale boodschap misschien?
Ga naar http://silverriot.bandcamp.com/ : 7 tracks als gratis download! Ons album is ook bij Bang! (Pias) te verkrijgen.
|
Volgende interviews:
Ex.Es - Een artiest kan zeer zeker innoverend zijn. En hoe minimaler artiesten te werk gaan, hoe meer innoverend ze soms zijn.
DJ Hive (Vampire Party) - Ik wil vooral energie van het podium de zaal zien instromen en ik denk dat dat met de affiche voor 15 jaar VP best wel zal lukken.
Dolls Of Pain - Niemand weet wat de morgen zal brengen, zoals het Frans gezegde uit de 15e eeuw luidt : qui vivra verra.
RON GEESIN - Mijn nieuwe album “RonCycle1” neemt de luisteraar mee op een reis door het leven.
Tripoli - We zijn eigenlijk nooit echt bewust op zoek geweest naar een stijl.
Fischer Z (John Watts) - Fischer Z bestaat niet meer, het zijn alleen de songs die overblijven.
Escalator - In Hongarije, waar we vandaan komen, is de industrial electro scene altijd zeer marginaal gebleven.
Tzii - Voor mij is goede industriële muziek degene die zich aan geen regels houdt
Stahlnebel & Black Selket - Het leven zou zonder muziek oersaai zijn en ik ben zeer blij dat ik dat allemaal kan meemaken.
Maria Goretti Quartet - Kunst met wat rock’n roll is minder saai, kunst moet dus rock ’n roll zijn.