casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Ex.Es
Een artiest kan zeer zeker innoverend zijn. En hoe minimaler artiesten te werk gaan, hoe meer innoverend ze soms zijn.
28/02/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

28/02/2011 : Ex.Es - Een artiest kan zeer zeker innoverend zijn. En hoe minimaler artiesten te werk gaan, hoe meer innoverend ze soms zijn.
28/02/2011 : Ex.Es - Een artiest kan zeer zeker innoverend zijn. En hoe minimaler artiesten te werk gaan, hoe meer innoverend ze soms zijn.
Je kon het reeds verschillende malen op onze pagina’s lezen maar op 26 maart wordt de vijftiende verjaardag van DJ Hive’s Vampire Party gevierd met een heus festival. Naast bekende namen als Nachtmahr of Noisuf-X is er ook plaats voor nieuw electronisch talent zoals Ex.Es.

Dark Entries sprak met het kind achter dit project, Bart.

Steeds een rotvraag, maar goed : probeer eens Ex.Es te omschrijven….

EX.ES is eigenlijk een verzamelnaam voor de thematiek van de nummers. Alle buitensporigheden kunnen aan bod komen. Tot nu toe zijn dit vooral wilde feesten, drankgebruik, sex, overmatig geluid, ongeneeslijke ziektes, …

Voor de meeste lezers is EX.ES volledig nieuw, dus geef ik aan jou de eer om je eens voor te stellen!

Vooreerst ben ik al meer dan 10 jaar samen met Ben Rosier betrokken bij PROPULSION. Ook zijn Ben en ik samen het elektronische live coverproject MEN VERSUS MACHINE begonnen. We coveren de elektronische jaren 80 new wave/club classics en samen met Emélie Nicolai (PSY’AVIAH) hebben we al verschillende toffe optredens gedaan. EX.ES dan. Enkele jaren geleden ben ik in contact gekomen met Deranged Psyche van NEBULA-H / FUZE BOX MACHINE.

Met Nebula-H was hij samen met Mika Goedrijk begonnen aan het eerste nummer van de derde CD “rH”. Na verschillende gesprekken over een mogelijke samenwerking en het beluisteren van verschillende demo’s in mijn home studio was het ijs snel gebroken en trokken we samen naar Mika’s studio voor een of meerdere nummers.

Uiteindelijk werd mijn bijdrage groter dan verwacht en “rH” was een feit. Door de studio-ervaring die ik opdeed bij Mika en de zin om iets harders en meer extravagant te maken, beslisten Deranged Psyche en ik om enkele nieuwe tracks te maken.

Seba Dolimont van ALFA MATRIX hoorde van deze prille samenwerking en een eerste remix aanvraag kwam binnen. Ik maakte een remix voor DIFFUZION en kon me volledig uitleven bij hun nummer “Wired Tunes”. De band zelf was heel enthousiast over deze track en dat gaf mij een extra boost. Enige tijd daarna vroeg Seba me of ik geen eigen track klaar had voor hun ENDZEIT BUNKERTRACKS compilatie. Ik stuurde “Access to the EX.ES (body version)” door. Seba, die er geen doekjes om windt, liet me weten dat hij het nummer weigerde omdat deze versie niet hard genoeg was voor een compilatie als ENDZEIT BUNKERTRACKS. Ik kreeg het mailtje toegestuurd na 10h ’s avonds en herinner me dat ik enorm teleurgesteld was. Ik had namelijk maanden zitten sleutelen aan de eerste EX.ES track en die bleek niet goed genoeg te zijn. Uit frustratie ben ik direct in mijn studio gekropen en heb de ganse nacht gewerkt aan de versie die je nu terugvindt op ENDZEIT BUNKERTRACKS. Ik pompte het aantal BPM omhoog, gebruikte extremere klanken en voorzag de beats van de nodige distortion. Bij het ochtendgloren was het nummer klaar. De reactie van ALFA MATRIX enige tijd later was dan ook heel bevrijdend; het nummer was geselecteerd voor hun compilatie. Momenteel is EX.ES een eenmansproject. Deranged Psyche schreef alle teksten, zong enkele nummers in, maar zal er live niet bij zijn. Toch sta ik open voor nieuwe samenwerkingen. EX.ES is een dynamisch gegeven.

Als ik zo zie dan is Ex.Es wel een band dat reeds furore gemaakt heeft in het remixen van andermans nummers, niet?

Om volledig te zijn geef ik graag het lijstje met remixen en featurings mee: Wired Tunes (EX.ES Remix for DIFFUZION), Dum Spiro Spero feat. EX.ES for NEBULA-H, Watch Out (EX.ES Mix for ESSENCE OF MIND), The Dive (EX.ES Remix for IMPLANT), Anger Management (EX.ES Remix for PSY’AVIAH), Evil Bloody Music (EX.ES Mix for EVIL VAMPIRES), Robotic Disintegrator feat. EX.ES for PREEMPTIVE STRIKE 0.1, Can't Be The One (Torment Mix by EX.ES for UNTER NULL), Fooled Again (EX.ES Remix for RAZORFADE).

Die remixes dat blijft toch de eeuwige vraag , hee? Is dat uitsluitend voer voor de dansvloer of niet? Wij horen steeds mensen teleurstellend reageren als blijkt dat een EP nog eens volstaat met remixes.

Ikzelf heb veel toffe, minder bekende projecten ontdekt door remixen die ze maakten voor grotere namen. Het remixen van meer dan 10 projecten was dan ook een heel bewuste keuze. Jammer genoeg denkt niet iedereen daar hetzelfde over. Er zijn veel acts die snel snel een flauw afkooksel van een origineel nummer afleveren om welke reden dan ook. Bij EX.ES neem ik de tijd om te remixen en besteed ik enorm veel zorg aan de uitwerking er van. Zo had ik de remix voor ESSENCE OF MIND eerst geweigerd door tijdsgebrek, de deadline lag iets te nabij. Uiteindelijk kwam er onverwacht toch wat tijd vrij en in enkele sessies kwam ik tot een track waar goeie reacties op kwamen. Sommige projecten appreciëren de tijd en energie die je in een remix stopt, terwijl er natuurlijk steeds zijn die het gewoon een noodzaak vinden om hun EP’s of limited editions vol te krijgen. Het was heel plezant om bijvoorbeeld de IMPLANT remix te mogen doen. Ik vond het een hele eer om een track met vocals van Jean-Luc Demeyer onder handen te mogen nemen. Het was dan ook een heel magisch moment toen ik de “droge” vocalen van een van mijn helden door mijn studio boxen kon horen. Oorspronkelijk was deze remix bedoeld voor een digitale release, maar Len Lemeire was zo tevreden over het resultaat dat het uiteindelijk belandde op de limited edition van hun Implantology, een fysieke copy. Ook is het fijn om van de artiest zelf een bedankingsmailtje te krijgen voor de remix die je maakte. Zo was Erica Dunham van UNTER NULL heel lovend over de EX.ES versie van “Can’t Be The One”. Ook werd het nummer op verschillende compilaties gebruikt als promo voor haar laatste album.

EX.ES is elektronische muziek. Is dit jouw ultieme wereld of luister je ook naar andere dingen?

Elektronische muziek is echt wel mijn ding, alhoewel ik een enorm eclectische muzieksmaak heb. Ook ben ik ooit begonnen met klassieke piano.

Elektronische muziek is ook de muziek bij uitstek voor het internet. Hoe kijk jij op tegen al die downloads en My Space’s?

Myspace is een van de eerste URLs die ik intik bij het zoeken naar materiaal van een act die ik nog niet ken. Het downloaden is een ander verhaal. Ik heb een periode enorm veel gedownload, maar kwam na enige tijd tot het besef dat ik een harde schijf vol muziek had waar ik praktisch nooit naar luisterde. Er is een soort van klik gekomen. De magie van het opleggen van een ouderwetse LP, het openmaken van cellofaan, het roefelen in cd- en platenbakken, het artwork, … ik heb het een tijd gemist, maar geniet er terug met volle teugen van. Ook ben ik iemand die steeds voor het volledige album ga. Ik besef maar al te goed hoe intens de zoektocht van een artiest naar de ultieme tracklist op zijn full CD kan zijn, hoeveel tijd en energie in het opnemen kruipt en natuurlijk is het in wezen nog steeds diefstal als je iets illegaal download. Toch denk ik dat er geen weg terug is. Het is eigenlijk heel jammer dat meeste downloadende tieners en twintigers van deze tijd niet meer hetzelfde plezier en dezelfde magie beleven als degenen die nog op zoek gaan naar fysieke copies. En die magie waarover ik steeds spreek is er zeker. Kijk maar naar een label zoals het Belgische Onderstroom label die dingen op vinyl uitbrengen, Daarnaast ontken ik niet dat ook ik een I-pod heb en er gretig gebruik van maak op reis, op de trein, op de fiets …

Denk je eigenlijk dat je als elektronische muzikant nog innoverend uit de hoek kan komen? In de danssector hoor ik vooral een herkauwen van de 80’s wat briljant is, maar het blijft wel herkauwen!

Een artiest kan zeer zeker innoverend zijn. En hoe minimaler artiesten te werk gaan, hoe meer innoverend ze soms zijn. Ik heb bijvoorbeeld enorm veel bewondering voor acts zoals Biosphere, Plastikman, Caribou, Trentemoller en The Young Gods.

Het is inderdaad zo dat in de danssector vaak herkauw wordt, maar dan wel met betere opnametechnieken en dus betere producties. Ook wordt er soms herkauwd maar op een heel verfrissende manier. Underworld is daar voor mezelf het grote voorbeeld van!

Zit er in de toekomst iets aan te komen als een cd of zo?

Er is voldoende materiaal voor een volledige CD. Ook zijn er artiesten die een samenwerking zeker zien zitten. Ik denk hierbij aan UNTER NULL, PSY’AVIAH, … Mocht er een Cd komen, dan wordt die hoogstwaarschijnlijk geproduced door Mika Goedrijk. Het heeft me 2 jaar tijd gekost voor het maken van een twintigtal tracks. Uiteindelijk heb ik mijn tracklist nog nooit volledig laten horen omdat er nog nummers zijn die moeten worden voorzien van vocals.

Het komende optreden op de Vampire Party kan een keerpunt zijn om een CD uit te brengen of de voorkeur te geven aan het releasen van tracks op compilatie CD’s. Ikzelf twijfel of het nog wel zinvol is om te gaan voor een fysieke CD-release. Er waren al enkele labels die een contract aanboden, jammer genoeg leken ze niet interessant genoeg. Ook is het aanbod in het genre zo groot dat ik zelf de bomen door het bos niet meer zie. De ambitie is er beslist om een volwaardige CD uit te brengen, maar of het zin heeft is een andere vraag. Wel ben ik ervan overtuigd dat EX.ES extreem dansbaar is en erin geslaagd is heel wat verschillende invloeden bij elkaar te brengen. Hierbij denk ik om te beginnen aan dark elektro, maar evenzeer aan techno, ebm, psy-trance, breakbeats, …

Binnenkort sta jij op de Vampire Party. Wat mogen we verwachten?

Ik zie dit eerste optreden als een performance, er mag wat te zien zijn op het podium. Daarom heb ik ook enkele danseressen uitgenodigd. Zij zijn het gewoon ten dansen op beats van meer dan 14O BPM, dus dat wordt beslist zweten op het podium en misschien wel voor het podium ook. Ook Ben van Propulsion zal er bij zijn en de eerste repetities met gitarist Pieter Bauwens (SUSHI ATTACK, een rockband uit het Kortrijkse) zijn geslaagd. Ook ga ik hoogstwaarschijnlijk een ode brengen aan de new beat.

Wat is jouw favoriete plaat aller tijden?

Empires van VNV Nation.

Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur opgesloten in een lift te zitten en wat zou je doen?

Met alle meiden van de laatste P-magazine jaarkalender. Wat ik zou doen? Do I really have to tell you more?

Ex.Es

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Exponentia - Tränen des Leidens

Vergeef me! Om een of andere reden is deze Franse band Exponentia steeds onder mijn radar gebleven. Toen de perskit binnen viel bij de redactie van Dark Entries, trok de cover van ‘Tränen des Leidens’ meteen de aandacht! Ludovic Dhenry, de man achter dit donkere gothic neo classic project, verraste enkele maanden geleden met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miki Yui - Aperio!

Nee, Miki Yui heeft geen drankprobleem. Althans, voor zover we weten toch niet. De titel van haar zevende langspeler Aperio! is afgeleid van de Latijnse oorsprong van de maand april, “aperire” wat “openen” of “onthullen” betekent. Het is meteen in een notendop een hint naar de manier waarop haar muziek ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Labasheeda - Status Seeking

Voor mij werden de jaren 90 voornamelijk ingekleurd door gitaarrock. In een pre-internet tijdperk was het dan ook eerder een kwestie van wat je te pakken kon krijgen, en je hier eerder noodgedwongen verder in te verdiepen. Dit klinkt haast verontschuldigend, maar zo wil ik het geenszins bedoelen aangezien er toch heel wat van deze bands zijn ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ulrich Troyer - NOK 2020

Onder de categorie: zot zijn doet geen zeer stellen we u Ulrich Troyer voor. Een lid van het tienkoppige Oostenrijkse Vegetable Orchestra. Een orkest dat muziek maakt met, inderdaad, groenten. Een stijloefening tussen de soep en de patatten, hier letterlijk te nemen: als er tijd over is tussen het koken en vrienden uitnodigen voor het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Arurmukha - 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm

Berlijn met zijn rijke geschiedenis is een stad die tot veler verbeelding spreekt. Indien ook tot de uwe, dan hebben we met deze 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm van Arurmukha beslist iets wat je nieuwsgierigheid zal prikkelen. Dit is een heruitgave van het album dat Marc Weiser (Rechenzntrum, Zeitkratzer) en Jürgen Hendlmeier ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...