casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

DJ Hive (Vampire Party)
Ik wil vooral energie van het podium de zaal zien instromen en ik denk dat dat met de affiche voor 15 jaar VP best wel zal lukken.
26/02/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

26/02/2011 : DJ Hive (Vampire Party) - Ik wil vooral energie van het podium de zaal zien instromen en ik denk dat dat met de affiche voor 15 jaar VP best wel zal lukken.
26/02/2011 : DJ Hive (Vampire Party) - Ik wil vooral energie van het podium de zaal zien instromen en ik denk dat dat met de affiche voor 15 jaar VP best wel zal lukken.
26/02/2011 : DJ Hive (Vampire Party) - Ik wil vooral energie van het podium de zaal zien instromen en ik denk dat dat met de affiche voor 15 jaar VP best wel zal lukken.
Dit jaar viert Vampire Party hun vijftiende verjaardag en omdat je nu ook niet alle dagen dit getal bereikt besloot men om dit te gaan vieren met een heus festival, en dit op 26 maart in Antwerpen. Dark Entries ging dan ook op babbel met de bezieler van dit alles, DJ Hive.

Dag David, je bent reeds 15 jaar lang de bezieler van de Vampire Party. Dat is lang, hoe bekijk je die periode?

Ik kan er eigenkijk nog zelf niet goed van over dat ik er al zolang mee bezig ben. Het lijkt nog maar net geleden dat we 10 jaar vierden en nu zijn we weeral vijf jaar verder. Als je me 15 jaar geleden had gezegd, dat ik er nu nog mee bezig zou zijn, had ik je voor gek verklaard!

Hoe is eigenlijk dit idee gegroeid?

Heel spontaan, zoals zoveel van die dingen. Midden jaren 90 was ik samen met wat vrienden altijd trouw op het appel van de vaste feestjes van die tijd: Limelight Follies, het oude Kompas, ’t Syndroom, Steeple… Ik leerde er heel wat nieuwe muziek kennen (Wumpscut, Leatherstrip, Plastic Noise Experience, Funker Vogt, Die Form, Seelenkrank… zowat alles wat die dagen de dansvloeren vol kreeg) en kocht zelf ook heel wat CDs. Discomania in Brussel en de Popkelder in Antwerpen hadden die dagen een goeie klant aan mij.
Ik zat die dagen ook mee in het bestuur van iets dat ‘Camarilla’ noemde, wat een live action roleplay organisatie was, gebaseerd op het spel ‘Vampire: The Masquerade’. Het bestuur wilde een fuif doen om wat geld in het laatje te brengen en zo kwam eigenlijk de eerste ‘VampireParty’ tot stand. Ik was toen zelf nog niet de DJ, maar de kerel die we ingehuurd hadden, wist eigenlijk niet waar hij mee bezig was. Nochtans was het wel een leuke avond en ik besloot er zelf een vervolg aan te breien, waar ik zou DJen (iets dat ik sinds eind jaren 80 niet meer had gedaan). Het bleek een succes en zo ging het van 1 fuif per jaar, naar 2 en 4 fuiven per jaar, dan maandelijks en nu 2 keer per maand. In april zitten we aan de 200ste editie…

Als ik naar jouw playlists kijk dan zie ik ook dat jij doelbewust op een alternatief danspubliek mikt.
Ga jij ook buiten de lijntjes als je zelf draait?


Misschien eerst even aanduiden waar die lijntjes voor mij liggen. VampireParty (VP) profileert zich al sinds het begin als een fuif voor eerder nieuwe muziek. Nostalgie is goed, maar persoonlijk voel ik niet meer die behoefte om elke week uit te gaan op dezelfde nummers waar ik mee ben opgegroeid. Gelukkig schijnen veel mensen die mening toch met mij te delen. ‘Nieuwe muziek’ heeft over de jaren namen meegekregen als Futurepop, Industrial Dance, Hellektro en meer recent TBM (Techno Body Music) en Cybergoth (een naam die volgens mij de hele lading grotendeels dekt).

Verder gaat het me minder om het ‘genre label’ dat een nummer opgespeld krijgt, maar wel om een gevoel. Ik vraag me altijd af: ‘Past dit qua stijl bij wat ik wil brengen met VP?’ En dan kan het soms gebeuren dat we al eens iets draaien dat niet echt tot ‘de scene’ behoort. De meest recente voorbeelden daarvan zijn oa Laserkraft 3D, Hurts en The Editors (die laatste 2 dan wel voornamelijk in meer club-gerichte remixen).

Anderzijds vind ik het wel belangrijk niet aan ‘nestvervuiling’ te doen, zoals ik dat dan noem. Er is de laatste tijd wel meer een tendens bij nieuwe initiatieven om cybergoth te gaan mengen met bv hardstyle, rave, trance, electroclash, techno of de hele post-punk/new wave revival. Zoals ik net al zei, stoort het me niet dat er eens een nummer uit die (of andere) genres binnensluipt, maar als het een wezenlijk deel begint uit te maken van een avond, vind ik dat toch altijd een beetje spijtig. Alle genres die ik aanhaal zijn al ruimschoots voorzien van evenementen, waar dat soort muziek gedraaid wordt en dat terwijl ‘ons’ eigen genre ook zoveel goeie dingen te bieden heeft.
Pas op, ik ga zeker niet beweren dat iemand die naar VP komt die andere dingen niet mag of kan leuk vinden of er mag op uitgaan (Ik zet zelf ook regelmatig wel eens een stapje buiten ‘de scene’), maar er is gewoon een tijd en plaats voor alles. Ik vind het gewoon belangrijk dat we onze eigen alternatieve scene blijven cultiveren en steunen.

Vroeger werd de elektronische dansmuziek bevolkt door een gothpubliek, zeg maar. De laatstetijd is er wel een enorme evolutie op dat vlak gebeurd, niet?

Dat vind ik een beetje een vreemde stelling, maar misschien hebben we een andere definitie van wat een ‘goth publiek’ is. Een goth publiek is voor mij het soort volk dat tijdens Sisters of Mercy of The Cure de dansvloer op schuifelt, om daar dan wat rond te zwijmelen, afwisselend zoekend naar kleingeld op de dansvloer of denkbeeldig fruit staat te plukken uit de even denkbeeldige bomen boven de dansvloer. Allemaal op zich niks mis mee natuurlijk, maar niet écht het publiek dat ik me voorstel op een fuif met electronische dansmuziek. Zelfs al heeft die muziekstijl dan wel zn wortels in diezelfde goth-scene.
VampireParty heeft zijn publiek in het verleden altijd meer gevonden bij de ‘rivetheads’, die toch net wat actiever op de dansvloer staan. Door de jaren heen kregen we daar dan de cybergoths bij, die hun look meer uit de rave-scene haalden, maar eigenlijk vind je de laatste jaren bij ons een allegaartje terug van mensen en stijlen, die eigenlijk vooral gebonden worden door de muziek en zich allemaal eens een avondje willen uitleven.

Het zijn wel allemaal acts die het goed doen op de dansvloer, maar hun platenverkoop is minimaal om maar, niet te beweren dat cd's van deze artiesten en masse op illegale sites te vinden zijn. Daarmee bedoel ik : a) je bereikt dus je publiek op de dansvloer, maar b) dat dansvloerpubliek zijn niet echt cd-kopers. Jouw mening, hoe verwerk je dit in je Vampire Party-concept?


Tja, wat is er tegenwoordig NIET te vinden op illegale download sites? Het is gewoon een fenomeen van deze tijd waar niet meer rond kan. Ik vertel ook niks nieuw als ik zeg dat door de opkomst van de mp3, de perceptieve waarde van muziek ook serieus gedaald is voor het merendeel van de mensheid. Alleen de grote muziek-fan koopt dus nog muziek.
Bijkomend probleem in onze kleine scene is dan ook nog dat mensen verder bitter weinig geconfronteerd worden met die muziek buiten op fuiven. Je hoort geen Suicide Commando of Combichrist op de radio, je ziet geen Agonoize of And One op MTV, er ligt geen VNV Nation of Nachtmahr in de MediaMarkt. Daarom zijn we op VP jaren terug begonnen met een LCD scherm, waarop elke keer te lezen stond, welk nummer er speelde. Een systeem dat duidelijk geapprecieerd werd, wat we voornamelijk begonnen te merken in de meer originele verzoekjes die we kregen. Bewijs dat mensen dus méér dan enkel de grote namen begonnen te kennen, maar ook andere dingen die in ons DJ repertoire passeerden. Intussen is dat LCD scherm vervangen door een beamer voor heuse video-projectie. Bijkomend ben ik als service ook begonnen met een selectie van de populairdere CDs te verkopen op VP. Dit eigenlijk volledig op vraag van mensen die zeiden van ‘ja, ik zou wel CDs kopen, als ik gewoon wist waar ik ze ergens kon vinden’. Ook die CD verkoop is weer gelinked aan de video-projectie, waar ook steeds vermeld word als een bepaald nummer dat speelt ook te koop is aan de ingang. Natuurlijk verkoop je zo plots geen honderden CDs, maar je zorgt tenminste dat de mensen die eventueel interesse hebben, toch de mogelijkheid hebben de CD te kopen en hem maar niet te downloaden, omdat er geen andere makkelijke optie is.

Naast de partys is er ook de live-editie. Kun je de editie van 2011 eventjes voorstellen?

Natuurlijk. Voor het 15-jarig bestaan van VP wou ik nog wel eens iets specialer doen. We hebben de laatste jaren onze concert-agenda op een laag pitje gezegd, omdat er eerlijk gezegd meestal maar geld aan wordt verloren, tenzij je enkel de grote (dure) namen boekt (iets wat menig promoter kan beamen). Maar met een verjaardag mag er al eens zot gedaan worden en dus zetten we op 26 maart het podium van het Antwerpse cultureel centrum St-Andries klaar voor een ‘all killer, no filler’-line up met:

Ex.Es (nieuwe Belgische band, die hun live debuut maken), Memmaker (industrial uit het hoge noorden, voor de eerste keer in België), SAM (Duitse oontz, voor de 2de keer op VP), NOISUF-X (ook Duits en ook 2de keer op VP), Reaper (niet meer in België geweest sinds 2007) en Nachtmahr (Oostenrijkse industrial van de bovenste plank).

Hoe bepaal jij eigenlijk wie op de affiche komt. Eigen smaak of goed in de markt liggende dingen?

Ik laat me altijd (ver)leiden door persoonlijke smaak bij de planning van optredens en dat was dit keer niet anders. De affiche voor 15 jaar VP is exact zoals ik ze had gehoopt te kunnen krijgen, toen ik met de planning begon. Veel van de aanwezige acts zijn ook al jarenlang goeie vrienden, wat het toch ook altijd wat makkelijker maakt om zoiets rond te krijgen, want helaas beginnen managers en bookingskantoren ook in deze scene meer en meer allures te krijgen en soms verwachtingen en eisen te stellen, die een beetje hoog gegrepen zijn.

Tegenstanders zullen beweren dat je zulke acts niet live hoeft te zien.


Tja, het gros van de electro-industrial groepjes is live inderdaad dikwijls niet meer dan 2 kerels, die achter een keyboard staan (dat soms ineens nog niet is ingeplugd) en dus eigenlijk maar wat staan te playbacken. Veel komt dus gewoon aan op stage presence en een hoge entertainment factor. Ik boek dan ook zelden groepen, die ik niet eerst zelf heb zien optreden, zodat ik een beter idee heb van hoe een groep zijn nummers live brengt.
Ik wil vooral energie van het podium de zaal zien instromen en ik denk dat dat met de affiche voor 15 jaar VP best wel zal lukken.


Mikken jullie eigenlijk op en internationaal publiek of niet?
Soms kan ik me niet van de indruk ontdoen dat de Belgische opkomst voor electronische live-acts aan de magere kant is.
Wat vind je?


Normaal mik ik met VP helemaal niet op een internationaal publiek en ook met de affiche van 15 jaar VP was dat niet onmiddellijk mijn hoofdbekommernis. Je kan in de meeste buurlanden al die acts trouwens regelmatiger zien dan in eigen land, dus dat internationale publiek biedt je meestal niet echt iets uniek.
Maar tot mijn eigen verbazing eigenlijk, raakt de line-up van 26 maart blijkbaar toch ook een gevoelige snaar in het buitenland, want de voorverkoop naar het buitenland is toch al behoorlijk. Vooral veel Fransen, wat Engelsen en Spanjaarden en ik verwacht zowieso ook nog wel een boel Nederlanders.
Als je alleen op een Belgisch scene publiek moet rekenen, dan is de opkomst bij het gemiddelde electronische live optreden inderdaad maar minimaal. Alleen de écht grote namen trekken volk en de goede middenmoot van acts blijft een beetje in de kou staan. Eigenlijk is dat in het buitenland ook wel zo hoor, maar aangezien je in België zowieso al met een scene zit die een pak kleiner is dan in Bv Duitsland, valt het gewoon meer op.
Onbekend is onbemind natuurlijk en ik snap wel dat je niet naar een groep gaat kijken, die je eigenlijk niet kent (of DENKT niet te kennen, hoewel er misschien wel op gedanst wordt). Ook daar doet onze eerder genoemde video-wall weer zijn werk en vermelden we dat er tijdens het nummer bij als de groep in kwestie komt optreden.
Tenslotte heb je natuurlijk ook veel mensen tegenwoordig, die gewoon tout court niet meer geïnteresseerd zijn in optredens (tenzij het een festival is) en liever alleen maar gaan ‘clubben’.

Luister jij naar alles of weerschallen in jouw woonkamer enkel bodybeats?

Ik spendeer natuurlijk heel veel tijd met het luisteren naar het soort muziek, dat de playlists van VampireParty bevolkt. Als je als DJ wat op de hoogte wil blijven van nieuwigheden en het kaf van het koren wil scheiden, dan steken daar wel veel uurtjes luister’plezier’ in.
Wat natuurlijk niet wil zeggen, dat ik ook niet voor de fun meer naar die muziek luister. Als ik het niet meer leuk zou vinden, zou ik ook al lang geen VP meer organiseren.
Maar soms is het eens tijd voor iets anders en dan wil dat meestal film-muziek zeggen. Ik heb een betrekkelijk grote collectie film-muziek en kan best genieten van een goed boek, met een soundtrack op de achtergrond: Hans Zimmer, John Williams, Bear McCreary, Harry Gregson-Williams, Danny Elfman, Howard Shore, Atticus Ross…

Twee vragen die ik steeds stel.
Wat is je favoriete plaat aller tijden en waarom?


Goh, ik heb eigenlijk geen favoriete plaat. Ik heb door de jaren geproefd van heel wat muziekstijlen en overal wel één en ander gevonden dat me beviel en soms nog steeds bevalt. Maar er is niet die ene plaat die ik al jaren koester eigenlijk.


Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur alleen met in een lift te zitten en wat zou je dan doen?

George Lucas. Als Star Wars fan voor het leven zou ik wel eens fijn willen uitpluizen wat George allemaal wel en niet gepland had en hoe zijn visie geëvolueerd is. 

Waarom moeten de lezers afzakken naar Vampire Party 2011?

Omdat het gezellig en plezant wordt!

Een speciale boodschap voor de Dark Entries-lezer?

Hou allemaal www.vampireparty.com in het oog voor nog meer leuks in VampireParty’s “Year of Awesome”

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Twice A Man - On The Other Side Of The Mirror

Je eigen uitwendige zelf zie je dagelijks in de spiegel. Maar is er een groot verschil tussen dat wat je daadwerkelijk ziet en dat van je innerlijke ziel ? Twice A Man ziet deze vraag als uitgangspunt van het album On The Other Side Of The Mirror. Eerder dystopisch van aard dan psychologisch. En dat heeft alles met huidige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : XTR Human - Interior

Het is geleden van 2014 dat er nog eens een nieuw album werd uitgebracht door XTR Human, enkele singles of EP’s niet meegerekend. Goed zes jaren dus om de moeilijke tweede te openbaren. Niet dat Johannes Stabel en de zijnen de hangmat der luiheid hebben opgezocht, neen, vooral omdat het hier gaat over een band die op regelmatige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fotocrime - South Of Heaven

Op zijn paspoort staat nog steeds Ryan Patterson maar als het gaat om de identiteit waarvan hij met zijn band Fotocrime wil aangesproken worden doe je dat best gewoon als R. Er zal wel een reden zijn voor deze bewuste anonimiteit, en wel omdat hij zijn eigen verleden wil laten rusten. Een verleden dat vooral gekenmerkt werd door zijn metal-band ...

lees meer...
CD BESPREKING : Causenation - Promises Of Hope And Fear

Debuutalbum van deze Antwerpse electroband na een reeks demo’s en virtuele singles. Causenation is een duo bestaande uit Vain Sacrosanct en Van Der Goes. Een Dark Entries interview uit 2018 toen Causenation kwam optreden op onze Dark Entries Night in de Gentse Kinky Star, lees je hier. Vain Sacrosanct heeft een verleden als programmamaker ...

lees meer...
CD BESPREKING : Jonas Kasper Jensen - Plasma In DEX Garden

Jonas Kasper Jensen nodigt ons uit in zijn denkbeeldige tuin waarin hij onze oren onderdompelt in geluiden die dit oord tot iets werkelijks zouden omtoveren. Nice try, but close but no cigar. Plasma In DEX Garden schenkt ons 9 nummers die eigenlijk als 1 eentonige drone te aanhoren vallen. Contemplatief voor de ene, stierlijk vervelend ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2021 : Epica zwemt tegen de stroom van het leven in

Epica heeft een nieuwe plaat klaar voor jullie. Op 26 februari komt 'Omega' uit, en dat is de opvolger voor het onder lof bedolven 'The Holographic Principle' uit 2016. Na video's voor 'Abyss Of Time' en 'Freedom - The Wolves Within', is de derde single een mooie ballade op piano: 'Rivers'. '"Rivers" ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...