casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

DJ Hive (Vampire Party)
Ik wil vooral energie van het podium de zaal zien instromen en ik denk dat dat met de affiche voor 15 jaar VP best wel zal lukken.
26/02/2011, Didier Becu
 Bookmark and Share

26/02/2011 : DJ Hive (Vampire Party) - Ik wil vooral energie van het podium de zaal zien instromen en ik denk dat dat met de affiche voor 15 jaar VP best wel zal lukken.
26/02/2011 : DJ Hive (Vampire Party) - Ik wil vooral energie van het podium de zaal zien instromen en ik denk dat dat met de affiche voor 15 jaar VP best wel zal lukken.
26/02/2011 : DJ Hive (Vampire Party) - Ik wil vooral energie van het podium de zaal zien instromen en ik denk dat dat met de affiche voor 15 jaar VP best wel zal lukken.
Dit jaar viert Vampire Party hun vijftiende verjaardag en omdat je nu ook niet alle dagen dit getal bereikt besloot men om dit te gaan vieren met een heus festival, en dit op 26 maart in Antwerpen. Dark Entries ging dan ook op babbel met de bezieler van dit alles, DJ Hive.

Dag David, je bent reeds 15 jaar lang de bezieler van de Vampire Party. Dat is lang, hoe bekijk je die periode?

Ik kan er eigenkijk nog zelf niet goed van over dat ik er al zolang mee bezig ben. Het lijkt nog maar net geleden dat we 10 jaar vierden en nu zijn we weeral vijf jaar verder. Als je me 15 jaar geleden had gezegd, dat ik er nu nog mee bezig zou zijn, had ik je voor gek verklaard!

Hoe is eigenlijk dit idee gegroeid?

Heel spontaan, zoals zoveel van die dingen. Midden jaren 90 was ik samen met wat vrienden altijd trouw op het appel van de vaste feestjes van die tijd: Limelight Follies, het oude Kompas, ’t Syndroom, Steeple… Ik leerde er heel wat nieuwe muziek kennen (Wumpscut, Leatherstrip, Plastic Noise Experience, Funker Vogt, Die Form, Seelenkrank… zowat alles wat die dagen de dansvloeren vol kreeg) en kocht zelf ook heel wat CDs. Discomania in Brussel en de Popkelder in Antwerpen hadden die dagen een goeie klant aan mij.
Ik zat die dagen ook mee in het bestuur van iets dat ‘Camarilla’ noemde, wat een live action roleplay organisatie was, gebaseerd op het spel ‘Vampire: The Masquerade’. Het bestuur wilde een fuif doen om wat geld in het laatje te brengen en zo kwam eigenlijk de eerste ‘VampireParty’ tot stand. Ik was toen zelf nog niet de DJ, maar de kerel die we ingehuurd hadden, wist eigenlijk niet waar hij mee bezig was. Nochtans was het wel een leuke avond en ik besloot er zelf een vervolg aan te breien, waar ik zou DJen (iets dat ik sinds eind jaren 80 niet meer had gedaan). Het bleek een succes en zo ging het van 1 fuif per jaar, naar 2 en 4 fuiven per jaar, dan maandelijks en nu 2 keer per maand. In april zitten we aan de 200ste editie…

Als ik naar jouw playlists kijk dan zie ik ook dat jij doelbewust op een alternatief danspubliek mikt.
Ga jij ook buiten de lijntjes als je zelf draait?


Misschien eerst even aanduiden waar die lijntjes voor mij liggen. VampireParty (VP) profileert zich al sinds het begin als een fuif voor eerder nieuwe muziek. Nostalgie is goed, maar persoonlijk voel ik niet meer die behoefte om elke week uit te gaan op dezelfde nummers waar ik mee ben opgegroeid. Gelukkig schijnen veel mensen die mening toch met mij te delen. ‘Nieuwe muziek’ heeft over de jaren namen meegekregen als Futurepop, Industrial Dance, Hellektro en meer recent TBM (Techno Body Music) en Cybergoth (een naam die volgens mij de hele lading grotendeels dekt).

Verder gaat het me minder om het ‘genre label’ dat een nummer opgespeld krijgt, maar wel om een gevoel. Ik vraag me altijd af: ‘Past dit qua stijl bij wat ik wil brengen met VP?’ En dan kan het soms gebeuren dat we al eens iets draaien dat niet echt tot ‘de scene’ behoort. De meest recente voorbeelden daarvan zijn oa Laserkraft 3D, Hurts en The Editors (die laatste 2 dan wel voornamelijk in meer club-gerichte remixen).

Anderzijds vind ik het wel belangrijk niet aan ‘nestvervuiling’ te doen, zoals ik dat dan noem. Er is de laatste tijd wel meer een tendens bij nieuwe initiatieven om cybergoth te gaan mengen met bv hardstyle, rave, trance, electroclash, techno of de hele post-punk/new wave revival. Zoals ik net al zei, stoort het me niet dat er eens een nummer uit die (of andere) genres binnensluipt, maar als het een wezenlijk deel begint uit te maken van een avond, vind ik dat toch altijd een beetje spijtig. Alle genres die ik aanhaal zijn al ruimschoots voorzien van evenementen, waar dat soort muziek gedraaid wordt en dat terwijl ‘ons’ eigen genre ook zoveel goeie dingen te bieden heeft.
Pas op, ik ga zeker niet beweren dat iemand die naar VP komt die andere dingen niet mag of kan leuk vinden of er mag op uitgaan (Ik zet zelf ook regelmatig wel eens een stapje buiten ‘de scene’), maar er is gewoon een tijd en plaats voor alles. Ik vind het gewoon belangrijk dat we onze eigen alternatieve scene blijven cultiveren en steunen.

Vroeger werd de elektronische dansmuziek bevolkt door een gothpubliek, zeg maar. De laatstetijd is er wel een enorme evolutie op dat vlak gebeurd, niet?

Dat vind ik een beetje een vreemde stelling, maar misschien hebben we een andere definitie van wat een ‘goth publiek’ is. Een goth publiek is voor mij het soort volk dat tijdens Sisters of Mercy of The Cure de dansvloer op schuifelt, om daar dan wat rond te zwijmelen, afwisselend zoekend naar kleingeld op de dansvloer of denkbeeldig fruit staat te plukken uit de even denkbeeldige bomen boven de dansvloer. Allemaal op zich niks mis mee natuurlijk, maar niet écht het publiek dat ik me voorstel op een fuif met electronische dansmuziek. Zelfs al heeft die muziekstijl dan wel zn wortels in diezelfde goth-scene.
VampireParty heeft zijn publiek in het verleden altijd meer gevonden bij de ‘rivetheads’, die toch net wat actiever op de dansvloer staan. Door de jaren heen kregen we daar dan de cybergoths bij, die hun look meer uit de rave-scene haalden, maar eigenlijk vind je de laatste jaren bij ons een allegaartje terug van mensen en stijlen, die eigenlijk vooral gebonden worden door de muziek en zich allemaal eens een avondje willen uitleven.

Het zijn wel allemaal acts die het goed doen op de dansvloer, maar hun platenverkoop is minimaal om maar, niet te beweren dat cd's van deze artiesten en masse op illegale sites te vinden zijn. Daarmee bedoel ik : a) je bereikt dus je publiek op de dansvloer, maar b) dat dansvloerpubliek zijn niet echt cd-kopers. Jouw mening, hoe verwerk je dit in je Vampire Party-concept?


Tja, wat is er tegenwoordig NIET te vinden op illegale download sites? Het is gewoon een fenomeen van deze tijd waar niet meer rond kan. Ik vertel ook niks nieuw als ik zeg dat door de opkomst van de mp3, de perceptieve waarde van muziek ook serieus gedaald is voor het merendeel van de mensheid. Alleen de grote muziek-fan koopt dus nog muziek.
Bijkomend probleem in onze kleine scene is dan ook nog dat mensen verder bitter weinig geconfronteerd worden met die muziek buiten op fuiven. Je hoort geen Suicide Commando of Combichrist op de radio, je ziet geen Agonoize of And One op MTV, er ligt geen VNV Nation of Nachtmahr in de MediaMarkt. Daarom zijn we op VP jaren terug begonnen met een LCD scherm, waarop elke keer te lezen stond, welk nummer er speelde. Een systeem dat duidelijk geapprecieerd werd, wat we voornamelijk begonnen te merken in de meer originele verzoekjes die we kregen. Bewijs dat mensen dus méér dan enkel de grote namen begonnen te kennen, maar ook andere dingen die in ons DJ repertoire passeerden. Intussen is dat LCD scherm vervangen door een beamer voor heuse video-projectie. Bijkomend ben ik als service ook begonnen met een selectie van de populairdere CDs te verkopen op VP. Dit eigenlijk volledig op vraag van mensen die zeiden van ‘ja, ik zou wel CDs kopen, als ik gewoon wist waar ik ze ergens kon vinden’. Ook die CD verkoop is weer gelinked aan de video-projectie, waar ook steeds vermeld word als een bepaald nummer dat speelt ook te koop is aan de ingang. Natuurlijk verkoop je zo plots geen honderden CDs, maar je zorgt tenminste dat de mensen die eventueel interesse hebben, toch de mogelijkheid hebben de CD te kopen en hem maar niet te downloaden, omdat er geen andere makkelijke optie is.

Naast de partys is er ook de live-editie. Kun je de editie van 2011 eventjes voorstellen?

Natuurlijk. Voor het 15-jarig bestaan van VP wou ik nog wel eens iets specialer doen. We hebben de laatste jaren onze concert-agenda op een laag pitje gezegd, omdat er eerlijk gezegd meestal maar geld aan wordt verloren, tenzij je enkel de grote (dure) namen boekt (iets wat menig promoter kan beamen). Maar met een verjaardag mag er al eens zot gedaan worden en dus zetten we op 26 maart het podium van het Antwerpse cultureel centrum St-Andries klaar voor een ‘all killer, no filler’-line up met:

Ex.Es (nieuwe Belgische band, die hun live debuut maken), Memmaker (industrial uit het hoge noorden, voor de eerste keer in België), SAM (Duitse oontz, voor de 2de keer op VP), NOISUF-X (ook Duits en ook 2de keer op VP), Reaper (niet meer in België geweest sinds 2007) en Nachtmahr (Oostenrijkse industrial van de bovenste plank).

Hoe bepaal jij eigenlijk wie op de affiche komt. Eigen smaak of goed in de markt liggende dingen?

Ik laat me altijd (ver)leiden door persoonlijke smaak bij de planning van optredens en dat was dit keer niet anders. De affiche voor 15 jaar VP is exact zoals ik ze had gehoopt te kunnen krijgen, toen ik met de planning begon. Veel van de aanwezige acts zijn ook al jarenlang goeie vrienden, wat het toch ook altijd wat makkelijker maakt om zoiets rond te krijgen, want helaas beginnen managers en bookingskantoren ook in deze scene meer en meer allures te krijgen en soms verwachtingen en eisen te stellen, die een beetje hoog gegrepen zijn.

Tegenstanders zullen beweren dat je zulke acts niet live hoeft te zien.


Tja, het gros van de electro-industrial groepjes is live inderdaad dikwijls niet meer dan 2 kerels, die achter een keyboard staan (dat soms ineens nog niet is ingeplugd) en dus eigenlijk maar wat staan te playbacken. Veel komt dus gewoon aan op stage presence en een hoge entertainment factor. Ik boek dan ook zelden groepen, die ik niet eerst zelf heb zien optreden, zodat ik een beter idee heb van hoe een groep zijn nummers live brengt.
Ik wil vooral energie van het podium de zaal zien instromen en ik denk dat dat met de affiche voor 15 jaar VP best wel zal lukken.


Mikken jullie eigenlijk op en internationaal publiek of niet?
Soms kan ik me niet van de indruk ontdoen dat de Belgische opkomst voor electronische live-acts aan de magere kant is.
Wat vind je?


Normaal mik ik met VP helemaal niet op een internationaal publiek en ook met de affiche van 15 jaar VP was dat niet onmiddellijk mijn hoofdbekommernis. Je kan in de meeste buurlanden al die acts trouwens regelmatiger zien dan in eigen land, dus dat internationale publiek biedt je meestal niet echt iets uniek.
Maar tot mijn eigen verbazing eigenlijk, raakt de line-up van 26 maart blijkbaar toch ook een gevoelige snaar in het buitenland, want de voorverkoop naar het buitenland is toch al behoorlijk. Vooral veel Fransen, wat Engelsen en Spanjaarden en ik verwacht zowieso ook nog wel een boel Nederlanders.
Als je alleen op een Belgisch scene publiek moet rekenen, dan is de opkomst bij het gemiddelde electronische live optreden inderdaad maar minimaal. Alleen de écht grote namen trekken volk en de goede middenmoot van acts blijft een beetje in de kou staan. Eigenlijk is dat in het buitenland ook wel zo hoor, maar aangezien je in België zowieso al met een scene zit die een pak kleiner is dan in Bv Duitsland, valt het gewoon meer op.
Onbekend is onbemind natuurlijk en ik snap wel dat je niet naar een groep gaat kijken, die je eigenlijk niet kent (of DENKT niet te kennen, hoewel er misschien wel op gedanst wordt). Ook daar doet onze eerder genoemde video-wall weer zijn werk en vermelden we dat er tijdens het nummer bij als de groep in kwestie komt optreden.
Tenslotte heb je natuurlijk ook veel mensen tegenwoordig, die gewoon tout court niet meer geïnteresseerd zijn in optredens (tenzij het een festival is) en liever alleen maar gaan ‘clubben’.

Luister jij naar alles of weerschallen in jouw woonkamer enkel bodybeats?

Ik spendeer natuurlijk heel veel tijd met het luisteren naar het soort muziek, dat de playlists van VampireParty bevolkt. Als je als DJ wat op de hoogte wil blijven van nieuwigheden en het kaf van het koren wil scheiden, dan steken daar wel veel uurtjes luister’plezier’ in.
Wat natuurlijk niet wil zeggen, dat ik ook niet voor de fun meer naar die muziek luister. Als ik het niet meer leuk zou vinden, zou ik ook al lang geen VP meer organiseren.
Maar soms is het eens tijd voor iets anders en dan wil dat meestal film-muziek zeggen. Ik heb een betrekkelijk grote collectie film-muziek en kan best genieten van een goed boek, met een soundtrack op de achtergrond: Hans Zimmer, John Williams, Bear McCreary, Harry Gregson-Williams, Danny Elfman, Howard Shore, Atticus Ross…

Twee vragen die ik steeds stel.
Wat is je favoriete plaat aller tijden en waarom?


Goh, ik heb eigenlijk geen favoriete plaat. Ik heb door de jaren geproefd van heel wat muziekstijlen en overal wel één en ander gevonden dat me beviel en soms nog steeds bevalt. Maar er is niet die ene plaat die ik al jaren koester eigenlijk.


Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur alleen met in een lift te zitten en wat zou je dan doen?

George Lucas. Als Star Wars fan voor het leven zou ik wel eens fijn willen uitpluizen wat George allemaal wel en niet gepland had en hoe zijn visie geëvolueerd is. 

Waarom moeten de lezers afzakken naar Vampire Party 2011?

Omdat het gezellig en plezant wordt!

Een speciale boodschap voor de Dark Entries-lezer?

Hou allemaal www.vampireparty.com in het oog voor nog meer leuks in VampireParty’s “Year of Awesome”

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...