Gustaf Hildebrand is de man achter het misschien beter bekende project Lithivm waarmee hij in 2003 de cd “Threshold To Disharmony” uitbracht op CMI. Met “Primordial Resonance” verscheen op het rijzende Canadese label Cyclic Law – na het uitverkochte “Starwheel” – zijn tweede album onder zijn eigen naam. “Primordial Resonance” is een album vol werkelijk inktzwarte dark ambient, beklemmende soundscapes van langzaam verschuivende klankpatronen, morbide, desolate klanklandschappen doorspekt met schrapend metaal en geluiden van staal tegen staal uit de fabriek of de scheepswerf. Daar moesten we meer over weten.
Wat wil je kwijt over jezelf?
Gustaf Hildebrand: Ik hou van lange strandwandelingen en gezellige avonden bij het haardvuur.
In het verleden bracht je muziek uit onder de naam Lithivm. Vanwaar kwam de beslissing om dan ineens muziek te gaan uitbrengen onder je eigen naam? Is het Lithivm project voltooid verleden tijd of is het slechts slapende? Wat is het verschil tussen de Gustaf Hildebrand albums en het Lithivm album? Is het enkel de naam die het verschil maakt of is er meer?
Hildebrand: Nadat het Lithivm album uitgebracht was, raakte ik het eerlijk gezegd gewoon beu. Ik voelde dat ik veel meer de vrijheid zou hebben om te doen wat ik wou, gewoon onder mijn eigen naam. Ja, ik heb Lithivm in de ijskast gezet voor de voorzienbare toekomst. Na meerdere jaren niks meer met Lithivm te hebben gedaan, heb ik vorige week een eenmalige comeback performance gedaan in Vilnius, Litouwen. Daarmee heb ik me toch wel geamuseerd. Ik zeg niet dat ik nooit meer muziek ga opnemen die klinkt in de richting van Lithivm, maar als ik het doe, zal het hoogstwaarschijnlijk onder mijn eigen naam zijn.
Je staat in mijn dark ambient top 3 samen met Lustmord en Raison d’Être. En toeval of niet, maar als men mij zou vragen waarmee jouw muziek het best kan worden vergeleken, zou ik deze twee namen laten vallen: Lustmord en Raison d’Être. Kan je het daarmee eens zijn?
Hildebrand: Bedankt! Ik hou ook erg veel van deze artiesten, dus het is zeker een eer om met hen te worden vergeleken.
Ben je ook door hen beïnvloed of eerder door andere dingen? Waar haal je je inspiratie? Is er een relatie tussen je muziek en natuur en klimaat van Scandinavië?
Hildebrand: Ik word beïnvloed door heel wat dingen, zij het muziek of andere kunstvormen. Om eerlijk te zijn, kan ik niet direct iets aanwijzen dat me meer beïnvloed heeft dan de rest… Astronomie misschien? Ik zou zeker niet stellen dat het het Scandinavische klimaat is, dat me ertoe aanzet om muziek te maken, maar ik denk wel dat er tot op zekere hoogte een relatie is.
Ik vraag me af of het mogelijk is om muziek te maken die nog donkerder is dan de jouwe. Hoe verklaar je je voorkeur om zulke stikdonkere, spookachtige en angstaanjagende muziek te maken?
Hildebrand: Ik hou erg van de suggestieve en – toegegeven - donkere atmosfeer ervan. Ik heb altijd al gehouden van muziek die niet tot inde puntjes alles uitspelt, maar die ruimte overlaat voor de verbeelding en ik denk dat dit soort muziek daar uitstekend voor geschikt is!
Naar welke muziek luister je zelf het liefst?
Hildebrand: Dat hangt er volledig van af in welke stemming ik ben. De laatste tijd heb ik veel naar The Sisters Of Mercy geluisterd. Goede stuff. Ik heb echter nogal een schizofrene muzieksmaak. Ik beperk mezelf niet tot een bepaald genre.
Waar komen de metaalgeluiden op “Primordial Resonance” vandaan? Zijn het samples? Of ben je zelf in de weer geweest met stukken metaal? Zelfde vraag voor de zingende monniken op “Ruins Of A Failed Utopia”. Waar komen die vandaan?
Hildebrand: Ik nam die metaalgeluiden inderdaad zelf op. Daarvoor heb ik een oude blikken plaat mismeesterd. De zingende monniken zijn als ik mij goed herinner, gesampled van een compilatie met koorzangen.
Waarom koos je de titel “Primordial Resonance” voor je recent album? Wat steekt er achter die titel?
Hildebrand: Ik koos die titel omdat die doet denken aan monumentale gebeurtenissen die in een ver en grijs verleden zouden kunnen hebben plaatsgevonden. Bijvoorbeeld, als een ster explodeert in een ander melkwegstelsel, dan kan het miljoenen jaren duren voor we dat hier kunnen zien, zoals echo’s uit lang vervloden tijden. Ik hoop dat je iets bent met mijn uitleg, want het is nogal moeilijk uit te leggen.
Dark ambient is nu niet echt ‘live’ muziek. Vind je dat jij live iets kan toevoegen aan de ervaring van jouw albums gewoon thuis te draaien? Maak je gebruik van beelden of film?
Hildebrand: Dit genre van muziek is vaak heel erg computer-based en pre-recorded en dat maakt dat het vaak moeilijk is om er veel van live te brengen. Meestal zorg ik ervoor dat ik minstens toch een analoog instrument bijheb; stukken metaal om op te meppen of een synth of een snaarinstrument of wat dan ook. Ik gebruik live inderdaad ook een achtergrondvideo om dat ik het leuk vind om een visueel element toe te voegen aan de performance.
Ben je soms toevallig al bezig met muziek voor een nieuw album?
Hildebrand: Ik ben momenteel inderdaad bezig met nieuw materiaal op te nemen voor een volgende full-length release. Ik ben er tot nu toe zeer tevreden over. Zoals het er nu uitziet, zal het toch wel wat anders klinken dan de vorige releases. Dus ik zou zeggen: hou het in de gaten!
Zullen we zeker doen!
Henk Vereecken
http://www.myspace.com/gustafhildebrand |