casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

VENUS FLY TRAP
01/05/2003, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

Venus Fly Trap zijn een minder bekende Britse band die toch al van eind jaren ’80 meegaat. Vorig jaar kwam de compilatie “Anthology of the food” op de markt en op 28 februari brachten ze een puik concert in de kleine, donkere kelder van het Antwerpse Bierland. Een interview met zanger Alex Novak, de enige overlevende van de originele bezetting. Hopelijk brengt hen dat wat meer erkenning, want ze verdienen het!

Geef ons eens wat meer informatie over de mensen die in Venus Fly Trap spelen.

Alex Novak: Momenteel is Venus Fly Trap een duo: Alex Novak (zang) en Andrew Denton (gitaar). Live maken we gebruik van een backing track, maar als je onze geschiedenis kent, weet je dat de line-up gedurende de jaren veranderd is. Ik ben al sinds het embryonale stadium bij The Venus Fly Trap en zat daarvoor in de bands Attrition, The Tempest en Religious Overdose. Ik studeerde graphic design in Northampton en fotografie aan de Coventry University. Andy heeft ook een design-achtergrond, hij werkt in de computer graphics-sector en heeft ook al in verschillende bands gespeeld.

Waarom noemde je je band naar een vleesetend plantje?

Novak: Het is een naam waarvan ik dacht dat niemand anders die gebruikte. Intussen is het mij bekend dat anderen ook geprobeerd hebben onder die naam te opereren, maar wij hebben hem geclaimd. De naam laat zich associëren met verschillende beelden en ideeën: Grieks-Romeinse mythologie, planeten, ruimtereizen en sciencefiction, een insectenetende plant. Allemaal mooi om ideeën aan op te hangen en voor journalistieke spelletjes.

Ik denk dat het niet simpel is, maar tracht de muziek die je maakt eens te omschrijven.

Novak: Een goede beschrijving die ik eens las, is ‘Bladerunner rock 'n' roll mixed with acidic dark wave visions’. We versmelten invloeden van gothic, elektronica, psychedelica, via The Stooges, atmosferische en filmmuziek.

Venus Fly Trap begon met new wave en gothic rock, ging door een periode waarin er zwaar gestoeid werd met psychedelische rock en begon dan te experimenteren met electro. Is dat een goede beschrijving van de muzikale evolutie van de band?

Novak: We zijn inderdaad geëvolueerd op de manier die je schetst, en dat hing samen met de veranderende line-up van de band doorheen de tijd. Als band zijn we een som van de delen. We zijn altijd een democratische groep geweest, mensen brengen hun eigen invloeden mee en door interactie met de rest van de band ontstaat de voor die periode typische Venus Fly Trap-sound.

Ik heb nog maar zelden een band gehoord met zoveel verschillende muzikale invloeden: new wave, cold wave en gothic rock, psychedelic rock, electro, punk, zelfs rockabilly en reggae...

Novak: We trachten iets origineels te brengen en baseren ons daarvoor op een keur aan verschillende muzikale genres, maar steeds met een donkere benadering. Door al deze invloeden te versmelten streven we naar het bereiken van een ‘eureka’-moment, maar dat is voor het gemiddelde publiek waarschijnlijk te hoog gegrepen.

Als ik de muziek van Venus Fly Trap hoor, flitsen er verschillende namen door mijn geest. Kan je er zo een paar becommentariëren? Hou je bijvoorbeeld van oude gothic rock-bands? Bauhaus?

Novak: Natuurlijk! Bauhaus is een geweldige band. Luister maar eens naar “In the flat field”, ik daag u uit om niet geraakt te worden door dat album! Een grootse liveband ook, zeer theatraal, ze zetten de zaal in een geflikker van zwart en wit.

Red Lorry Yellow Lorry?

Novak: The Sisters Of Mercy zijn verantwoordelijk voor duizenden bands die hun stijl kopieerden. Sommige daarvan waren nog steeds op deze planeet rond...

Psychedelic rock is een van mijn favoriete stokpaardjes. Van welke bands hou je het meest; van de psychedelische rockbands die opkwamen in het zog van de new wave (Television Personalities, Soft Boys, Rain Parade, Plasticland, The Dream Syndicate, The Jesus And Mary Chain reken ik er ook bij) of eerder van de originele psychedelische bands uit de sixties (Velvet Underground, Doors, Syd Barrett’s Pink Floyd, Jefferson Airplane, Seeds, 13th Floor Elevators, ...)?

Novak: Ik hou van beiden. De originelen hebben natuurlijk een streepje voor, gewoon omdat ze eerst waren. Bands van de tweede generatie kunnen echter ook heel interessant zijn, omwille van de nieuwe dingen die ze deden met die formule. Bands als The Soft Boys en The Television Personalities konden alleen maar uit Engeland komen: ze zijn het muzikale equivalent van Pink Floyd meets Monty Python!

Op “Anthology of the food” staat een cover van Suicide’s “Rocket USA”. Wat betekent deze band voor jou?

Novak: Suicide hadden een unieke stijl. Wij hebben onze eigen interpretatie willen geven aan die song, eerder dan hem klakkeloos na te spelen. Ik hield erg van hun mix van punk en elektronica, gebaseerd op jaren ‘50 rock-‘n-roll-themes en dat alles gedrenkt in massa’s reverb. Cool!

De basgitaar speelt een meer prominente rol dan in de meeste andere bands en doet me denken aan The Cure, Joy Division en Gang Of Four.

Novak: Ik hou van basgitaar; ’t is de ruggengraat van een song, samen met de drums. Het maakt het geheel meer dramatisch. Ik heb het eigenlijk vooral voor PIL, die waren daar heel erg goed in!

Welke zangers in de geschiedenis van de rockmuziek dragen je speciale bewondering weg?

Novak: David Bowie; vooral in zijn “Ziggy/Aladdin Sane”-periode, die ook een grote visuele impact had, en ook de meer futuristische periode van “Heroes/Station to station”. Jim Morrison van The Doors; ik hield van de manier waarop hij bepaalde beelden creëerde met zijn teksten, en het was een intense performer. Ian Curtis van Joy Division; “Unknown pleasures” is nog altijd een van mijn favoriete albums, getuigend van een krachtige somberheid. Peter Murphy van Bauhaus; over die groep hadden we het al. Hij baseerde zich deels op Bowie. Marc Bolan van T. Rex maakte ook schitterende muziek. “Electric warrior” is een mijlpaal, en niet alleen voor de glamrock. Marilyn Manson tenslotte; een persoon als kunstwerk. Hij heeft ook krachtige grafische ontwerpen, hoezen en video’s.

Nog een woordje over het concert dat jullie onlangs in het Antwerpse Bierland deden. Was je tevreden?

Novak: We hebben ons goed geamuseerd, ’t was ook leuk samen te spelen met de rijzende Belgische band Lizard Smile. Het was de tweede keer dat we met hen speelden. Ik hou van hun mix van oudere bands uit de cold wave-scene en The Cure met moderne elektronica. Het was ons eerste concert van de tour, en op het einde was ons samenspel wel hechter en hadden we meer zelfvertrouwen. We speelden concerten in Duitsland (Heidelberg, Düsseldorf, München, Erfurt en Berlijn) en deden er dan drie in Polen.

Hoe komt een Venus Fly Trap-song tot stand?

Novak: Andy komt met een stuk muziek dat me inspireert tot het schrijven van een tekst. Dan trekt hij zich terug en werkt de songstructuur verder uit. ’t Is heel verschillend van werken met een band waar de muziek in real time wordt geschreven. We zijn begonnen met het materiaal voor een nieuw album en zijn van plan de muziek uit te werken enkel met akoestische gitaar en zang en dan de ideeën om te zetten in elektronica.

Vanwaar de release van de compilatie “Anthology of the food”? Was daar nood aan?

Novak: Het is een smaakmaker voor de reissue van onze back-catalogue, zijnde de albums “Mars”, “Totem”, “Pandoras box”, “Luna tide” en “Dark amour”. ’t Is niet echt een best of, omdat er ook rare tracks opstaan en onuitgegeven materiaal.

Vertel ons eens wat meer over het laatste album “Dark amour”.

Novak: “Dark amour” is gebaseerd op de cinematografische invloeden van de ‘film noir’ - psychologische films met een sterk gevoel voor stijl en drama. De donkere kant van de menselijke psyche, het primitieve hart dat klopt onder het geciviliseerde laagje vernis.

Wat kunnen we in de nabije toekomst verwachten?

Novak: Er staat een nieuw album op stapel voor het begin van 2004 en een tour in de lente van dat jaar.

We kijken er al met belangstelling naar uit!

Discografie:
“Mars” (SPV, 1988)
“Totem” (SPV, 1989)
“Pandoras box” (SPV, 1991)
“Luna tide” (SPV, 1994)
“Dark amour” (SPV, 1997)
“Anthology of the food” (SPV, 2001)

Internet:
http://www.spiralarchive.com/

Henk Vereecken

http://www.spiralarchive.com/

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...