casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

VENUS FLY TRAP
01/05/2003, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

Venus Fly Trap zijn een minder bekende Britse band die toch al van eind jaren ’80 meegaat. Vorig jaar kwam de compilatie “Anthology of the food” op de markt en op 28 februari brachten ze een puik concert in de kleine, donkere kelder van het Antwerpse Bierland. Een interview met zanger Alex Novak, de enige overlevende van de originele bezetting. Hopelijk brengt hen dat wat meer erkenning, want ze verdienen het!

Geef ons eens wat meer informatie over de mensen die in Venus Fly Trap spelen.

Alex Novak: Momenteel is Venus Fly Trap een duo: Alex Novak (zang) en Andrew Denton (gitaar). Live maken we gebruik van een backing track, maar als je onze geschiedenis kent, weet je dat de line-up gedurende de jaren veranderd is. Ik ben al sinds het embryonale stadium bij The Venus Fly Trap en zat daarvoor in de bands Attrition, The Tempest en Religious Overdose. Ik studeerde graphic design in Northampton en fotografie aan de Coventry University. Andy heeft ook een design-achtergrond, hij werkt in de computer graphics-sector en heeft ook al in verschillende bands gespeeld.

Waarom noemde je je band naar een vleesetend plantje?

Novak: Het is een naam waarvan ik dacht dat niemand anders die gebruikte. Intussen is het mij bekend dat anderen ook geprobeerd hebben onder die naam te opereren, maar wij hebben hem geclaimd. De naam laat zich associëren met verschillende beelden en ideeën: Grieks-Romeinse mythologie, planeten, ruimtereizen en sciencefiction, een insectenetende plant. Allemaal mooi om ideeën aan op te hangen en voor journalistieke spelletjes.

Ik denk dat het niet simpel is, maar tracht de muziek die je maakt eens te omschrijven.

Novak: Een goede beschrijving die ik eens las, is ‘Bladerunner rock 'n' roll mixed with acidic dark wave visions’. We versmelten invloeden van gothic, elektronica, psychedelica, via The Stooges, atmosferische en filmmuziek.

Venus Fly Trap begon met new wave en gothic rock, ging door een periode waarin er zwaar gestoeid werd met psychedelische rock en begon dan te experimenteren met electro. Is dat een goede beschrijving van de muzikale evolutie van de band?

Novak: We zijn inderdaad geëvolueerd op de manier die je schetst, en dat hing samen met de veranderende line-up van de band doorheen de tijd. Als band zijn we een som van de delen. We zijn altijd een democratische groep geweest, mensen brengen hun eigen invloeden mee en door interactie met de rest van de band ontstaat de voor die periode typische Venus Fly Trap-sound.

Ik heb nog maar zelden een band gehoord met zoveel verschillende muzikale invloeden: new wave, cold wave en gothic rock, psychedelic rock, electro, punk, zelfs rockabilly en reggae...

Novak: We trachten iets origineels te brengen en baseren ons daarvoor op een keur aan verschillende muzikale genres, maar steeds met een donkere benadering. Door al deze invloeden te versmelten streven we naar het bereiken van een ‘eureka’-moment, maar dat is voor het gemiddelde publiek waarschijnlijk te hoog gegrepen.

Als ik de muziek van Venus Fly Trap hoor, flitsen er verschillende namen door mijn geest. Kan je er zo een paar becommentariëren? Hou je bijvoorbeeld van oude gothic rock-bands? Bauhaus?

Novak: Natuurlijk! Bauhaus is een geweldige band. Luister maar eens naar “In the flat field”, ik daag u uit om niet geraakt te worden door dat album! Een grootse liveband ook, zeer theatraal, ze zetten de zaal in een geflikker van zwart en wit.

Red Lorry Yellow Lorry?

Novak: The Sisters Of Mercy zijn verantwoordelijk voor duizenden bands die hun stijl kopieerden. Sommige daarvan waren nog steeds op deze planeet rond...

Psychedelic rock is een van mijn favoriete stokpaardjes. Van welke bands hou je het meest; van de psychedelische rockbands die opkwamen in het zog van de new wave (Television Personalities, Soft Boys, Rain Parade, Plasticland, The Dream Syndicate, The Jesus And Mary Chain reken ik er ook bij) of eerder van de originele psychedelische bands uit de sixties (Velvet Underground, Doors, Syd Barrett’s Pink Floyd, Jefferson Airplane, Seeds, 13th Floor Elevators, ...)?

Novak: Ik hou van beiden. De originelen hebben natuurlijk een streepje voor, gewoon omdat ze eerst waren. Bands van de tweede generatie kunnen echter ook heel interessant zijn, omwille van de nieuwe dingen die ze deden met die formule. Bands als The Soft Boys en The Television Personalities konden alleen maar uit Engeland komen: ze zijn het muzikale equivalent van Pink Floyd meets Monty Python!

Op “Anthology of the food” staat een cover van Suicide’s “Rocket USA”. Wat betekent deze band voor jou?

Novak: Suicide hadden een unieke stijl. Wij hebben onze eigen interpretatie willen geven aan die song, eerder dan hem klakkeloos na te spelen. Ik hield erg van hun mix van punk en elektronica, gebaseerd op jaren ‘50 rock-‘n-roll-themes en dat alles gedrenkt in massa’s reverb. Cool!

De basgitaar speelt een meer prominente rol dan in de meeste andere bands en doet me denken aan The Cure, Joy Division en Gang Of Four.

Novak: Ik hou van basgitaar; ’t is de ruggengraat van een song, samen met de drums. Het maakt het geheel meer dramatisch. Ik heb het eigenlijk vooral voor PIL, die waren daar heel erg goed in!

Welke zangers in de geschiedenis van de rockmuziek dragen je speciale bewondering weg?

Novak: David Bowie; vooral in zijn “Ziggy/Aladdin Sane”-periode, die ook een grote visuele impact had, en ook de meer futuristische periode van “Heroes/Station to station”. Jim Morrison van The Doors; ik hield van de manier waarop hij bepaalde beelden creëerde met zijn teksten, en het was een intense performer. Ian Curtis van Joy Division; “Unknown pleasures” is nog altijd een van mijn favoriete albums, getuigend van een krachtige somberheid. Peter Murphy van Bauhaus; over die groep hadden we het al. Hij baseerde zich deels op Bowie. Marc Bolan van T. Rex maakte ook schitterende muziek. “Electric warrior” is een mijlpaal, en niet alleen voor de glamrock. Marilyn Manson tenslotte; een persoon als kunstwerk. Hij heeft ook krachtige grafische ontwerpen, hoezen en video’s.

Nog een woordje over het concert dat jullie onlangs in het Antwerpse Bierland deden. Was je tevreden?

Novak: We hebben ons goed geamuseerd, ’t was ook leuk samen te spelen met de rijzende Belgische band Lizard Smile. Het was de tweede keer dat we met hen speelden. Ik hou van hun mix van oudere bands uit de cold wave-scene en The Cure met moderne elektronica. Het was ons eerste concert van de tour, en op het einde was ons samenspel wel hechter en hadden we meer zelfvertrouwen. We speelden concerten in Duitsland (Heidelberg, Düsseldorf, München, Erfurt en Berlijn) en deden er dan drie in Polen.

Hoe komt een Venus Fly Trap-song tot stand?

Novak: Andy komt met een stuk muziek dat me inspireert tot het schrijven van een tekst. Dan trekt hij zich terug en werkt de songstructuur verder uit. ’t Is heel verschillend van werken met een band waar de muziek in real time wordt geschreven. We zijn begonnen met het materiaal voor een nieuw album en zijn van plan de muziek uit te werken enkel met akoestische gitaar en zang en dan de ideeën om te zetten in elektronica.

Vanwaar de release van de compilatie “Anthology of the food”? Was daar nood aan?

Novak: Het is een smaakmaker voor de reissue van onze back-catalogue, zijnde de albums “Mars”, “Totem”, “Pandoras box”, “Luna tide” en “Dark amour”. ’t Is niet echt een best of, omdat er ook rare tracks opstaan en onuitgegeven materiaal.

Vertel ons eens wat meer over het laatste album “Dark amour”.

Novak: “Dark amour” is gebaseerd op de cinematografische invloeden van de ‘film noir’ - psychologische films met een sterk gevoel voor stijl en drama. De donkere kant van de menselijke psyche, het primitieve hart dat klopt onder het geciviliseerde laagje vernis.

Wat kunnen we in de nabije toekomst verwachten?

Novak: Er staat een nieuw album op stapel voor het begin van 2004 en een tour in de lente van dat jaar.

We kijken er al met belangstelling naar uit!

Discografie:
“Mars” (SPV, 1988)
“Totem” (SPV, 1989)
“Pandoras box” (SPV, 1991)
“Luna tide” (SPV, 1994)
“Dark amour” (SPV, 1997)
“Anthology of the food” (SPV, 2001)

Internet:
http://www.spiralarchive.com/

Henk Vereecken

http://www.spiralarchive.com/

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...